
issued by the Registrar of the Court

ECHR 101 (2019)
19.03.2019

Three individuals convicted in criminal proceedings for activities covered 
by their freedom of expression: violation of Article 10

In today’s Chamber judgment1 in the case of Mart and Others v. Turkey (application no. 57031/10) 
the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned the conviction of the three applicants in criminal proceedings for disseminating 
propaganda in favour of an illegal organisation (the MKLP, the Marxist-Leninist Communist Party).

The Court observed that, in giving reasons for its judgment, the Assize Court had noted in particular 
that the applicants were readers of the periodicals Atılım and Özgür Gençlik, that they had chanted 
slogans and displayed banners and placards at demonstrations, and that they had books, periodicals 
and documents at their homes connected to the organisation in question.

The Court held that the applicants’ conviction had been based on activities covered by the exercise 
of their right to freedom of expression, and observed that there had been interference with the 
exercise of that right. In the Court’s view, the domestic courts had not provided relevant and 
sufficient reasons to justify that interference. They had not examined the content of the articles 
published by the periodicals, the slogans that had been chanted, the placards and flags that had 
been displayed or the publications and documents found at the applicants’ homes. Hence, they had 
not provided sufficient clarification as to whether the activities in question could be regarded 
generally as containing an incitement to violence, armed resistance or insurrection, and whether 
they amounted to hate speech, which in the Court’s view was the main element to be taken into 
account.

As a result, the Court considered that it was not possible to determine on the basis of the domestic 
courts’ rulings how they had performed their task of weighing the applicants’ freedom of expression 
against the legitimate aims pursued. Accordingly, the interference had not met a pressing social 
need, had not been proportionate to the legitimate aims pursued and had not been necessary in a 
democratic society.

Principal facts
The applicants, Selçuk Mart, Yusuf Bayraktar and Selver Orman, are Turkish nationals who were born 
in 1982, 1983 and 1981 respectively.

In July 2004 the Ankara public prosecutor charged the applicants with the offence of membership of 
an illegal organisation (the MLKP). In February 2007 the Ankara Assize Court sentenced them to two 
years and six months’ imprisonment, reclassifying the offence as disseminating propaganda in favour 
of the illegal organisation the MLKP, which was likely to incite others to violence (section 7(2) of Law 
no. 3713). The Assize Court considered, among other points, that the applicants were readers of the 
periodicals Atılım and Özgür Gençlik – which the court considered to be official organs of the MLKP, 
in view of their editorial line and the articles they published, their target readership and the persons 

1.  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery, 
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges 
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final 
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.
Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution. 
Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-191750
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

who distributed them – and that the applicants had participated in meetings and demonstrations 
organised by those periodicals. The Assize Court also noted that during the demonstrations the 
applicants had chanted slogans in favour of the MLKP; had carried placards of organisations that the 
court considered to be sub-branches of the MLKP; had covered their faces with scarves in 
accordance with the MLKP’s instructions; and had waved the flags and banners of that organisation 
and portraits of its members. The Assize Court held that the acts in question had been aimed at 
publicly demonstrating the strength of the MLKP and imposing its violent methods on the 
population. The acts had thus amounted to disseminating propaganda in favour of the MLKP, an 
illegal organisation, and promoting violence. Mr Mart and Ms Orman served their sentences while 
Mr Bayraktar’s was suspended.

Complaints, procedure and composition of the Court
The applicants complained of being convicted of acts which, they alleged, fell within the scope of 
their rights under Articles 10 (freedom of expression) and 11 (freedom of assembly and association), 
among other provisions. They also complained of the manner in which the domestic courts had 
assessed the evidence and applied the criminal law, and alleged that the courts had given 
inadequate reasons for their decisions. The Court decided to examine the complaints from the 
standpoint of Article 10 alone.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 21 August 2010.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Robert Spano (Iceland), President,
Paul Lemmens (Belgium),
Işıl Karakaş (Turkey),
Julia Laffranque (Estonia),
Ivana Jelić (Montenegro),
Arnfinn Bårdsen (Norway),
Darian Pavli (Albania),

and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)

The applicants had been convicted on charges of disseminating propaganda in favour of the illegal 
organisation the MLKP for being readers of periodicals allegedly linked to that organisation, chanting 
slogans and displaying banners and placards in favour of the MLKP during demonstrations, having 
books, periodicals and documents connected to the organisation in their homes and, in the case of 
one of the applicants, being the director of a periodical allegedly attached to the organisation. The 
Assize Court had also reclassified the acts in question, considering that they amounted to 
disseminating propaganda in favour of a terrorist organisation rather than membership of an illegal 
organisation, the offence with which the applicants had been charged in the indictment.

The Court considered that the applicants’ conviction had been based on activities covered by the 
exercise of their right to freedom of expression. It therefore found that there had been interference 
with that right, noting that this had been set down in prescribed by law (section 7(2) of Law no. 
3713) and had pursued the legitimate aims of ensuring public safety, preventing crime and 
protecting the rights of others.



3

After careful scrutiny of the domestic judgment the Court observed that the Assize Court had not 
examined the content of the articles published by the periodicals, which were legal publications that 
the applicants had been accused of reading. Likewise, the Assize Court had not examined the 
content of the slogans chanted or the placards and flags displayed during the demonstrations, or of 
the publications and documents found at the applicants’ homes. The Court further noted that 
neither the Assize Court nor the Court of Cassation judgment had provided sufficient clarification as 
to whether the activities in question could be regarded generally as containing an incitement to 
violence, armed resistance or insurrection, and whether they amounted to hate speech, which in the 
Court’s view was the essential element to be taken into account.

The Court therefore found that it was not possible to determine on the basis of the domestic courts’ 
rulings how they had performed their task of weighing the applicants’ freedom of expression against 
the legitimate aims pursued. Accordingly, the Court held that since the domestic courts had not 
given relevant and sufficient reasons to justify it, the interference in question had not met a pressing 
social need and had not been proportionate to the legitimate aims pursued, and had thus not been 
necessary in a democratic society. There had therefore been a violation of Article 10 of the 
Convention.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Turkey was to pay 2,500 euros (EUR) to Mr Bayraktar and EUR 5,000 each to 
Mr Mart and Ms Orman in respect of non-pecuniary damage. It was also to pay EUR 2,000 jointly to 
the applicants in respect of costs and expenses.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions, 
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive 
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter 
@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)
Somi Nikol (tel: + 33 3 90 21 64 25)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member 
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.

http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

