_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 253 (2023)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 12.09.2023

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Obliging Valstybé magazine to publish authorities’ decisions against
political-advertising articles violated freedom of expression

In today’s Chamber judgment?! in the case of Eigirdas and V) Demokratijos plétros fondas v. Lithuania
(applications nos. 84048/17 and 84051/17) the European Court of Human Rights held, unanimously,
that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned two articles published in Valstybé, one of which concerned, amongst other
individuals, a prominent businessman and politician V.M., and the other, in particular, his son. The
articles alleged media influence and a connection to forthcoming elections on V.M.’s part. Following
complaints and subsequent court proceedings, decisions against the applicants — the writer of the
first article and the publisher — were delivered by the Public Information Ethics Commission.

The Court found in particular that the restrictions on freedom of speech imposed as regards the first
article had required very strong reasons, which the Supreme Administrative Court had failed to
provide.

As regards the second article, the Court held that the Lithuanian law referred to by the courts had
not accorded with the Council of Europe recommendations on right of reply, and that the sanction
imposed was capable of having a chilling effect on the exercise of freedom of expression.

Principal facts

The applicants are Eduardas Eigirdas, a Lithuanian national who was born in 1970 and lives in Vilnius,
and V] Demokratijos plétros fondas, a non-profit organisation that publishes the magazine Valstybe,
for which Mr Eigirdas is a regular opinion writer.

In February 2015 Mr Eigirdas wrote an article in Valstybé entitled “The ten richest and most
dangerous oligarchs of Lithuania” (/takingiausiy ir pavojingiausiy Lietuvos oligarchy desimtukas).
One of the people listed was V.M., a major businessowner, politician and future mayor of Kaunas,
who was described as having huge influence on the media, and therefore positive political coverage
in the election run-up, because of his company’s large advertising spend.

V.M. complained to the Public Information Ethics Commission, stating that the article had had no
basis and had thus damaged his good name and professional reputation. The Commission upheld
the complaint and ordered Valstybé to publish its decision in its magazine. However, the Inspector of
Journalistic Ethics found that the article had not overstepped the bounds of freedom of expression,
stating that the language used was more speculation about the future than presentation of facts.

V] Demokratijos plétros fondas lodged a claim with the national courts, successfully at first instance.
However, that decision in its favour was overturned by the Supreme Administrative Court on 26 June
2017 following an appeal by V.M. That court held that the mere use of the words “I think” was not

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


https://hudoc.echr.coe.int/?i=001-226471
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

enough to make the article into a series of value judgments. It agreed with the Commission that the
article counted as “news” and the responsibility for its accuracy lay with the publishers.

A second article (written by a different journalist), entitled “In political marketing — the duel
between Paksaité and MatijoSaitukas” (Politinéje rinkodaroje — Paksaités ir Matijosaituko dvikova)
was published in Valstybé. Ms Paksaité referred to in the title is the daughter of former Lithuanian
President Rolandas Paksas, while Mr Matijo3aitis (D.M.) is the son of V.M. It which contained the
following:

“’His daily life — unlimited possibilities, extreme hobbies, expensive interests and ... loneliness’ — this is
how romantically and upliftingly, like a would-be Lithuanian Leonardo Di Caprio, the magazine
Zmoneés presents Dainius, the son of the businessman [V.M.], who is a mayoral candidate for Kaunas.

When one opens ... Zmonés magazine, a well-built young man who is looking at us seriously catches
our eye, who could be every middle-aged woman’s dream. The title of the article — “I am still
searching for the ideal woman” — also gives [us] hope. On another page, a photograph with [his] dad,
creating the myth of a serious businessman who is following in his father’s footsteps. ... we would call
such an article another piece of literary trash [produced] by a tabloid; however, after dwelling on
political processes, it is possible to draw other conclusions. If one looks at this interview from the
perspective of marketing, if we include the municipal council elections and if we also try to assess
how much advertising by [V.M.] has recently been in the public domain, the conclusions will certainly
be different ...”

ZLG, the company that owned Zmonés magazine, complained to the Commission, asserting that the
article had been unethical. The Commission upheld the complaint with reference to the words
“hidden political advertising”, “tabloid” and “literary trash”, and found it established that Zmonés
had not had an opportunity to respond to the claims. Valstybé was again ordered to publish the
decision in its magazine.

D.M. complained to the Inspector, arguing that the article had been misleading and had harmed his
professional reputation and good name. The Inspector found against D.M., holding that the article
had not damaged D.M.’s honour or dignity or overstepped the boundaries of freedom of speech.

V] Demokratijos plétros fondas appealed to the courts. The Vilnius Regional Administrative Court
guashed the Commission’s decision, holding that it had been wrong to class the article as “news”.
However, on appeal, the Supreme Administrative Court quashed the Vilnius Regional Administrative
Court’s decision. It held that the latter court had not properly examined the Commission’s decision,
and stated that the criticism in the article could not be classed as the author’s opinion. During the re-
examination of the case, the Vilnius Regional Administrative Court and subsequently the Supreme
Court found against V| Demokratijos plétros fondas, stating, in particular, that ZLG should have been
given the right of reply. The order to print the Commission’s decision stood, and it awarded costs to
ZLG.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicants complained about the requirement to
publish the Public Information Ethics Commission’s decisions in Valstybé.

The applications were lodged with the European Court of Human Rights on 11 December 2017.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Arnfinn Bardsen (Norway), President,
Jovan llievski (North Macedonia),
Egidijus Kris (Lithuania),

Pauliine Koskelo (Finland),

Saadet Yiksel (Tirkiye),



Press Release

Diana Sarcu (the Republic of Moldova),
Davor Derencinovic (Croatia),

and also Dorothee von Arnim, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court was satisfied that the first article had concerned a matter of public interest — the
purported influence of business advertising in the upcoming elections and V.M.’s alleged influence.
The latter was a large businessowner and politician and was therefore subject to wider limits of
acceptable criticism than ordinary individuals. His alleged influence via advertising was of interest to
the public. It noted that the article had not concerned V.M.’s private life, rather it was about a
politician “throwing in the most money of all the entrepreneurs in Lithuania” to ensure positive
coverage before elections. This undoubtedly had been part of a debate affecting Lithuanian society,
and there had therefore been little scope for restricting freedom of speech in that context.

For the Court, the fact that the Commission and the Inspector had reached different conclusions
regarding the impact of the article was important. Even though the article had contained references
corresponding to the findings of the latter body, the Supreme Administrative Court had highlighted
what it had perceived as a failure to substantiate the article’s claims, which the European Court took
issue with. Furthermore, none of the domestic authorities had pointed to any specific negative
impact or effects which the article might have had on V.M.’s reputation or his political life or career.

Regarding the penalties imposed, the Commission’s decision had possibly had an impact on Mr
Eigirdas’s reputation (albeit not the chilling effect that a custodial sentence would have had), and
ultimately costs had been imposed on the applicants. The Supreme Administrative Court had failed
to balance the needs to protect V.M.’s reputation with the needs of society as a whole to access the
information. The restrictions on freedom of speech in this case had required very strong reasons,
which the Supreme Administrative Court had failed to provide.

There had therefore been a violation of Article 10 with regard to the first article.

As regards the second article, the Court found that it had not been a gratuitous attack on either D.M.
or Zmonés magazine, but instead had been on the subject of political advertising in relation to D.M.’s
father, V.M. The main relevant argument was therefore that giving ZLG the right of reply prior to
publication would have amounted to an unjustified restriction on the applicants’ right to freedom of
expression.

It reiterated that the right of reply not only protects the reputation of the person exercising it, but
also ensures plurality of opinion, especially in matters of general interest. The Court accepted the
applicants’ explanation as to why the journalist had not asked ZLG for comment (it had been unlikely
that the company would have admitted to publishing an article about electoral candidates in return
for payment).

The Court also stated that the discrepancy between the relevant Council of Europe
Recommendation — the right of reply was a person’s right to refute or specify — and Lithuanian Law —
a journalist was obliged to contact the person criticised before publication and provide an
opportunity to refute and also to explain his or her position — was difficult to reconcile with the
Convention right to freedom of expression.

The Court reiterated its findings concerning the first article as regards the severity of the penalty
imposed, and held that the sanction was capable of having a chilling effect on the exercise of the
applicants’ right to freedom of expression. There had therefore been a violation of Article 10 with
regard to the second article.



Press Release

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Lithuania was to pay Mr Eigirdas 220 euros (EUR) and V] Demokratijos plétros
fondas EUR 2,121 in respect of pecuniary damage; EUR 3,000 to each applicant in respect of non-
pecuniary damage; and EUR 300 to Mr Eigirdas and EUR 7,028 to V) Demokratijos plétros fondas in
respect of costs and expenses.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

We would encourage journalists to send their enquiries via email.

Neil Connolly (tel.: + 33 3 90 21 48 05)
Tracey Turner-Tretz (tel.: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel.: + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel.: + 33 3 90 21 55 30)

Jane Swift (tel.: + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

