_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 014 (2023)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 17.01.2023

I

Being made to publish a correction to a newspaper article had not violated the
Axel Springer publishing house’s freedom of expression

In today’s Chamber judgment! in the case of Axel Springer SE v. Germany (application no. 8964/18)
the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

no violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a court decision ordering the Axel Springer company to publish a correction to a
newspaper article of October 2013 about the executive director of the political party die Linke, and
her connection to the former German Democratic Republic’s ruling party (Sozialistische
Einheitspartei Deutschlands (SED)).

The Court found that the German Court of Appeal had given due consideration to the principles and
criteria laid down by the Court’s case-law for balancing the right to respect for private life and the
right to freedom of expression.

Principal facts

The applicant, Axel Springer SE, is a publishing house registered in Berlin. It is the publisher of the
daily newspaper Die Welt.

On 4 October 2013 an article on page 8 of that newspaper was published under the headline “The
Stasi woman by Gregor Gysi’s side” (Die Stasi-Frau an Gregor Gysis Seite). At the time, Mr Gysi was a
member of the German Parliament and chairperson of the political party die Linke (formerly the
PDS). The article stated that K., the party’s executive director, had been an agent for the former
GDR’s Ministry of State Security (Ministerium fiir Staatssicherheit — commonly referred to as “the
Stasi”); it also addressed the disappearance, following the fall of the communist regime in 1989, of
vast assets that had belonged to the East German Communist Party (SED).

A week later, K.’s lawyer asked the publishing house to publish a reply to the article, with K. stating,
notably, that she had not been involved in the disappearance of SED assets. When it refused to
publish the reply, K. lodged an application for an injunction with the Berlin Regional Court, which
dismissed the application. It found that the article had not actually connected her to the
disappearance of SED assets and the fact that the text could be interpreted in such a way did not
warrant rectification.

K. appealed against the decision. On 18 November 2013 the Court of Appeal, relying on the Berlin
Press Act, allowed the application and ordered the Axel Springer company to publish a reply. In the
subsequent main proceedings, the Berlin Regional Court again dismissed her application for an
injunction, essentially for the same reasons as before.

In response to a further appeal, the Axel Springer company argued that K., prior to the publication of
the article, had refused to answer their questions regarding the disappearance of the assets. It also
argued that some of the information that K. had provided in her reply was superfluous.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-222312
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

On 16 January 2014 the Court of Appeal again ordered the Axel Springer company to publish K.’s
reply, albeit rejecting her demand for a front-page announcement. Although the article had not
explicitly stated that she had concealed SED party assets, it considered that such a conclusion would
be reached by the average reader and that she had a right to reply. The fact that she had not
responded to the publishing house’s questions was irrelevant, as she had been under no obligation
to do so.

The requested right to reply was published in Die Welt on 3 February 2014.

Complaints, procedure and composition of the Court

The applicant company complained that being ordered to publish the right to reply had violated its
freedom of expression under Article 10 of the Convention.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 14 February 2018.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Gabriele Kucsko-Stadlmayer (Austria), President,
Tim Eicke (the United Kingdom),

Faris Vehabovi¢ (Bosnia and Herzegovina),
Branko Lubarda (Serbia),

Armen Harutyunyan (Armenia),

Anja Seibert-Fohr (Germany),

Ana Maria Guerra Martins (Portugal),

and also llse Freiwirth, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

The Court noted that the interference with the Axel Springer company’s freedom of expression had
had a legal basis, stemming from section 10 of the Berlin Press Act, and had served to protect K’s
reputation. What remained to be established was whether it had been “necessary in a democratic
society”, that is if it had answered a pressing social need, had been proportionate, relevant and
justified.

The Court reiterated that the principal aim behind the right of reply was to allow individuals to
challenge false information published about them in the press. In cases such as this, which required
the right to respect for private life to be balanced against the right to freedom of expression, Article
8 of the Convention and Article 10 deserved equal respect and equal leeway.

In assessing the content of the article, the Court of Appeal had taken into account the various
statements in the article to the effect that K.’s name was linked to the disappearance of SED party
assets but that no evidence linked her to any criminal activities. In the Court’s view, the Court of
Appeal had given a lengthy and well-reasoned assessment of the article’s content, and there were
no signs of arbitrariness in its interpretation. Moreover, the requested right of reply had been
sufficiently connected and relevant to the article in question and had been requested without delay.

Furthermore, K’s refusal to answer the publishing house’s questions prior to publication could not be
used as a valid argument. The Court observed that while press outlets were held to report in good
faith in order to provide reliable and precise information in accordance with the ethics of journalism
and should give the person concerned the chance to defend him or herself, the fact that the
allegations were notified to the person beforehand did not grant the press unrestricted freedom to
publish unverified allegations. Nor did it prevent the right of reply of the person concerned.



Press Release

The Court observed that the Court of Appeal had considered that the newspaper article had
presented K.’s connection to companies with alleged ties to the SED in some detail. Accordingly, it
had found that the information provided in her reply was not disproportionate. Moreover, it had
asked for the rectification to be printed on the same-numbered page as the original article and had
refused K’s request to have it announced on the newspaper’s front page.

Lastly, with regard to a discrepancy in the date of the published rectification, the Court noted that,
while the text of the reply had been modified several times in order to alleviate the domestic courts’
legal concerns, the core message of the reply had not changed and the fact that it had borne the
original date of submission, rather than the date of finalisation was insignificant.

All things considered, the Court found that the Court of Appeal had given due consideration to the
principles and criteria laid down by the Court’s case-law for balancing the right to respect for private
life and the right to freedom of expression and saw no reason to challenge or disagree with its
assessment. Accordingly, there had been no violation of Article 10 of the Convention.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR_CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

We would encourage journalists to send their enquiries via email.

Jane Swift (tel.: + 33 3 88 41 29 04)

Tracey Turner-Tretz (tel.: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel.: + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel.: + 33 3 90 21 55 30)

Neil Connolly (tel.: + 33 3 90 21 48 05)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

