_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 280 (2021)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 23.09.2021

1
5|
|
|
I
-

1\
- ¥
1
T

Fine for marijuana interview breached the Convention

In today’s Chamber judgment! in the case of Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia (no. 4)
(application no. 26826/16) the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had
been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a television programme in which a famous singer allegedly expressed support
for marijuana legalisation and the journalist allegedly appeared to agree with him resulting in the
broadcaster being fined.

The Court found in particular that the journalist had not intended to praise marijuana or incite its
use, merely to report a celebrity’s views on a topic of public interest. The fine issued had thus been
disproportionate and not necessary in a democratic society.

Principal facts

The applicant, Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., (now known as News and Media Holding, a.s.), is a
Slovak company which was established in 1990 and is registered in Bratislava.

On 13 July 2012 the applicant company put a programme called “[X.] at [the music awards]: Did he
want to shock when he [was thankful] for the weed?” on its streaming service. X is a popular Slovak
singer. In the programme there were clips of X. smoking, along with an interview in which the
journalist said: “This weed is already well known to the Slovak people, no need to introduce it.”; X.
replied: “I’'m thankful for the magic green weed. | would exchange it. | would ban alcohol and allow
marijuana.”; the journalist laughed in response.

Administrative proceedings were opened against the applicant company as a result of this
programme, with it being fined in 2012 for breaching a ban on promoting drug use. Following court
proceedings in which the applicant company argued that it had not approved X.’s opinions, the initial
decision was quashed.

A second decision against the applicant company was issued by the Broadcasting Council in 2014.
The applicant company appealed. That decision was upheld with reference to the Court’s case-law
by the Supreme Court, which stated that the applicant company “had to bear objective (strict)
liability for the manner of processing the information and its content, which should not have
breached the constitutional and legal framework for the protection of society”.

A subsequent constitutional complaint by the applicant company was dismissed as manifestly ill-
founded.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-211828
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression) of the Convention, the applicant complained that
fining it for the content of one of its programmes had violated its rights.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 11 May 2016.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Péter Paczolay (Hungary), President,
Krzysztof Wojtyczek (Poland),

Alena Polackova (Slovakia),

Erik Wennerstrom (Sweden),
Raffaele Sabato (Italy),

Lorraine Schembri Orland (Malta),
loannis Ktistakis (Greece),

and also Renata Degener, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The applicant company argued that it had merely presented X.’s opinions to inform the public about
a matter of public interest.

The Court accepted that there had been an interference with the applicant company’s freedom of
expression, and so decided to determine whether the interference had been necessary in a
democratic society. The Court emphasised, in particular, the fact that the statements had not been
made by the applicant company itself, but by an entertainer in an interview.

Owing to its importance to democracy, the Court reiterated that journalism is subject to Article 10
protections within limits. Punishment of a journalist for disseminating the views of another should
not happen without very good reasons.

The Court noted that the programme in question had been on a topical event and had contributed
to a debate of public interest. The Court did not believe that the journalist had intended to praise
marijuana or incite its use. It stated that the domestic courts’ interpretation of the exchange had
been particularly rigid, with an absence of necessary assessment of all relevant factors. It had not
been shown that the applicant company had acted in bad faith or irresponsibly.

In conclusion, the Court found that the fine had been disproportionate and not necessary in a
democratic society, leading to a violation of the Convention.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Slovakia was to pay the applicant 500 euros (EUR) in respect of pecuniary
damage, EUR 2,600 in respect of non-pecuniary damage and EUR 10,317 in respect of costs and
expenses.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR CEDH.



http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH

Press Release

Press contacts

echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08
Neil Connolly (tel : + 33 3 90 21 48 05)

Tracey Turner-Tretz (tel : + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel : + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel : + 33390 21 55 30)

Jane Swift (tel : + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


mailto:Echrpress@echr.coe.int

