_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 048 (2021)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 09.02.2021

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Reputation of a member of the armed forces damaged by articles that
contravened the standards of responsible journalism

In today’s Chamber judgment! in the case of Sagdic v. Turkey (application no.9142/16) the
European Court of Human Rights held, by a majority (five votes to two), that there had been:

a violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on
Human Rights.

In this case the applicant alleged a breach of his right to protection of his reputation on account of a
series of articles published in the daily newspapers Taraf and Yeni Safak in November and December
2009, accusing him of involvement in an action plan codenamed “Cage”, allegedly aimed at creating
conditions favourable to the overthrow of the government.

The Court held, in particular, that in view of the seriousness of the allegations contained in the
impugned articles, which accused Mr Sagdi¢ of serious criminal acts, the damage to his reputation
attained the threshold of gravity required to bring it within the scope of Article 8.

The Court went on to find that the domestic courts had not carried out a proper balancing exercise
between Mr Sagdi¢’s right to respect for his private life on the one hand and freedom of press on the
other; that the content of the articles had been incompatible with the standards of responsible
journalism; and that the domestic courts should have displayed greater rigour in weighing up the
various interests at stake. The courts had not given sufficient consideration to the seriousness of the
breach of Mr Sagdi¢’s right to protection of his reputation resulting from the publication of
allegations accusing him of particularly grave acts and liable to expose him to public condemnation.

Principal facts

The applicant, Kadir Sagdig, is a Turkish national who was born in 1952. He lives in Istanbul. At the
relevant time he was a career officer in the armed forces, occupying the rank of Vice-Admiral within
the Turkish naval command.

In November and December 2009 a series of articles was published in the daily newspapers Taraf
and Yeni Safak, reporting that an action plan codenamed “Cage” had been discovered by the
prosecutors who were in charge of the Ergenekon case at that time.

According to the articles, the plan had been devised within the Navy by a group of armed forces
personnel, including Mr Sagdig, with the aim of carrying out attacks targeting the country’s religious
minorities in order to create conditions favourable to the overthrow of the government of the day.

Mr Sagdi¢’s full name and a photograph of him were published alongside some of the articles, which
referred to the applicant as one of the ringleaders of the conspiracy behind the “Cage” plan.

In 2011 Mr Sagdi¢ brought an action for damages against the two newspapers, but his claims were
dismissed by the District Court and the Court of Cassation. He also lodged an individual application

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-207720
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

with the Constitutional Court, which in April 2015 delivered a judgment finding that there had been
no breach of his right to protection of his reputation.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Articles 6 (right to a fair hearing), 8 (right to respect for private and family life) and 13
(right to an effective remedy), Mr Sagdic maintained that the allegations contained in the articles in
question were unfounded and slanderous. He complained that the judicial authorities had not
ensured respect for his right to protection of his reputation. The Court decided to examine these
complaints from the standpoint of Article 8 alone.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 23 January 2016.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Jon Fridrik Kjglbro (Denmark), President,
Marko Bosnjak (Slovenia),

Valeriu Gritco (the Republic of Moldova),
Egidijus Kiris (Lithuania),

Branko Lubarda (Serbia),

Carlo Ranzoni (Liechtenstein),

Saadet Yiksel (Turkey),

and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 8 (right to respect for private and family life)

The Court noted that, in view of the seriousness of the allegations contained in the impugned
articles, which accused Mr Sagdi¢ of serious criminal acts, the damage to his reputation attained the
threshold of gravity required to bring it within the scope of Article 8.

In the Court’s view, although the limits of acceptable criticism were wider in relation to the applicant
(who at the time of the events had been a high-ranking officer in the Turkish armed forces) than in
relation to private individuals, the fact that he was a public servant meant that he was not subject to
the same degree of public scrutiny as politicians, especially since the allegations made against him
had not been confined to criticising the way in which he had performed his duties. The articles in
guestion had reported that he had committed serious criminal offences, and hence had been
necessarily liable to undermine the public’s confidence in him. In view of the nature and importance
of his duties, which had concerned a sensitive strategic area, it had been in the general interest for
him to enjoy the confidence of the public and to be protected against unfounded accusations.

In this connection the Court stressed that the content of the articles had carried a particular degree
of stigma for the applicant, whose full name and photograph had even been published next to some
of the articles.

In writing the articles, the journalists had based their claims on documents whose authenticity had
not yet been established or declared by the authorities. Those documents had been covered by the
secrecy of a judicial investigation and had accused the applicant of serious offences such as the
preparation of attacks aimed at overthrowing the government.

The Court considered that the journalists had had no reason to believe, in the situation prevailing at
the relevant time, that they could rely on those documents without conducting their own research.
The media outlets concerned could not have been unaware of the source of the documents on



Press Release

which the articles had been based or of the fact that the information published had been
confidential. They ought to have known that the disclosure of that information would contravene
the prohibition contained in Article 285 of the Criminal Code, which made it an offence to breach the
secrecy of a judicial investigation. The Court reiterated that, notwithstanding the vital role of the
media in a democratic society, journalists could not, in principle, be released from their duty to obey
ordinary criminal law on the basis that Article 10 afforded them protection.

Consequently, the manner in which the subject had been dealt with in the contested articles could
not be considered compatible with the standards of responsible journalism.

As to the decisions taken by the national courts, the Court noted that the District Court had found
that the articles in question had reflected the apparent reality, given that their content had featured
in the bill of indictment. The District Court had also held that they had contributed to a public-
interest debate and that they had not been excessive given the seriousness of the allegations and
the duties performed by the applicant. The Court of Cassation had upheld that ruling without giving
further reasons for its findings, and the Constitutional Court had dismissed the applicant’s individual
application, finding that the District Court had duly weighed up the competing interests at stake.

In the Court’s view, the national courts had not carried out a proper balancing exercise between the
applicant’s right to respect for his private life on the one hand and freedom of press on the other.
The Court considered that, in view of the content of the articles in question, which had been
incompatible with the standards of responsible journalism, the domestic courts should have
displayed greater rigour in weighing up the various interests at stake. In the present case neither the
District Court’s judgment, subsequently upheld by the Court of Cassation, nor the judgment of the
Constitutional Court following the applicant’s individual application appeared to have taken
sufficient account of the seriousness of the damage to the applicant’s reputation caused by the
publication of allegations that had been covered by the secrecy of the judicial investigation at the
relevant time, accused the applicant of particularly grave acts, and had been thus liable to expose
him to public condemnation.

Consequently, the national courts had failed to protect the applicant’s right to respect for his private
life against the damage caused by the press articles in question.

There had therefore been a violation of Article 8 of the Convention.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Turkey was to pay Mr Sagdi¢ 2,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary
damage and EUR 2,000 in respect of costs and expenses.

Separate opinion

Judges Kjglbro and Ranzoni expressed a joint dissenting opinion which is annexed to the judgment.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR CEDH.

Press contacts
During the current public health-crisis, journalists can continue to contact the Press Unit via
echrpress@echr.coe.int



http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:echrpress@echr.coe.int

Press Release

Inci Ertekin

Tracey Turner-Tretz
Denis Lambert

Neil Connolly

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.



