
issued by the Registrar of the Court

ECHR 285 (2018)
28.08.2018

Islamic book ban in Russia breached freedom of expression

In today’s Chamber judgment1 in the case of Ibragim Ibragimov and Others v. Russia (application 
nos. 1413/08 and 28621/11) the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had 
been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned anti-extremism legislation in Russia and a ban on publishing and distributing 
Islamic books. The three applicants in the case, a Russian national, a publisher and a religious 
association, complained that the Russian courts had ruled in 2007 and 2010 that books by Said Nursi, 
a well-known Turkish Muslim theologian and commentator of the Qur’an, were extremist and 
banned their publication and distribution. The applicants had either published some of Nursi’s books 
or had commissioned them for publication.

The Court found in particular that the Russian courts had not justified why the ban had been 
necessary. They had merely endorsed the overall findings of an expert report carried out by linguists 
and psychologists, without making their own analysis or, most notably, setting the books or certain 
of their expressions considered problematic in context. Furthermore, they had summarily rejected 
all the applicants’ evidence explaining that Nursi’s books belonged to moderate, mainstream Islam.

Overall, the courts’ analysis in the applicants’ cases had not shown how Nursi’s books, already in 
publication for seven years before being banned, had ever caused, or risked causing, interreligious 
tensions, let alone violence, in Russia or, indeed, in any of the other countries where they were 
widely available.

Principal facts
The applicants are Salekh Ogly Ibragimov, a Russian national; the Cultural Educational Fund “Nuru 
Badi”, a publisher based in Moscow; and, the United Religious Board of Muslims of the Krasnoyarsk 
Region, a religious association. Mr Ibragimov is the chief executive officer of the second applicant.

The case involved two sets of civil proceedings brought by the prosecuting authorities regarding 
books written by Said Nursi.

The first set of proceedings was brought in 2006 asking that books from Nursi’s Risale-I Nur 
collection, written in the first half of the 20th century, be declared extremist and banned. The 
second applicant is a publisher of this collection.

The second set of proceedings was brought in 2008, asking the courts to rule that one of Nursi’s 
books from the Risale-I Nur collection, namely The Tenth Word: The Resurrection and the Hereafter, 
be declared extremist and to confiscate all printed copies. Just before this, the third applicant had 
commissioned a publisher to print this particular Nursi book.

1.  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery, 
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges 
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final 
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.
Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution. 
Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-185293
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

The applicant publisher and religious association were invited to participate in these proceedings as 
third parties, and submitted information explaining that Said Nursi’s texts belonged to moderate, 
mainstream Islam.

In both resulting judgments, delivered in 2007 and 2010, the courts ruled however that the books at 
issue were extremist. They found in particular, under the Suppression of Extremism Act of 2002, that 
the books incited religious discord and constituted propaganda on the superiority of the Muslim 
faith. In coming to their decisions, the courts relied on expert reports ordered by the court or 
submitted by the prosecutor. The reports had been written by specialists in linguistics, philology, 
psychology and philosophy.

In the first set of proceedings the courts referred in particular to the overall findings in expert 
reports of February and May 2007, agreeing with the specialists that the books contained 
“humiliating depictions, an unfavourable assessment and a negative evaluation of persons on the 
basis of their attitude to religion”. The courts rejected all evidence submitted by Mr Ibragimov and 
the applicant publisher, including the opinions of Muslim authorities and Islamic scholars, because 
they were neither linguists nor psychologists and were not therefore competent to establish the 
meaning of the texts.

Similarly, in the second set of proceedings the courts generally endorsed a specialists’ report of 
December 2008 finding that the book at issue was extremist and used military metaphors to instil in 
the reader’s mind the idea of an enemy and potential military action. They also quoted several 
expressions in the book describing Muslims as “the faithful” and “the just”, while everyone else was 
“the dissolute”, “the philosophers”, “the idle talkers” and “little men”, and proclaiming that not 
being a Muslim was an “infinitely big crime”.

The applicants’ appeals were all subsequently rejected.

Complaints, procedure and composition of the Court
Relying on Article 9 (freedom of religion) and Article 10 (freedom of expression), the applicants 
complained in particular about the ban on the distribution of Islamic books they had published or 
commissioned for publication, because they were extremist.

The applications were lodged with the European Court of Human Rights on 3 December 2007 and 
4 April 2011, respectively.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Helena Jäderblom (Sweden), President,
Dmitry Dedov (Russia),
Pere Pastor Vilanova (Andorra),
Alena Poláčková (Slovakia),
Georgios A. Serghides (Cyprus),
Jolien Schukking (the Netherlands),
María Elósegui (Spain),

and also Stephen Phillips, Section Registrar.

Decision of the Court
First, the Court noted that the courts’ decisions on the books which the applicants had published or 
commissioned for publication, finding them “extremist” and banning them from publication and 
distribution, had amounted to “interference by a public authority” with their right to freedom of 
expression, interpreted in the light of their right to freedom of religion. That interference had had a 



3

basis in national law, namely the Suppression of Extremism Act, and had aimed at preventing 
disorder and protecting territorial integrity, public safety and the rights of others.

However, it found that, overall, the Russian courts had failed to justify why it had been necessary to 
ban the books, which had first been published in Russia in 2000, that is seven years before being 
banned, without them ever having caused interreligious tensions, let alone violence. They had also 
been translated into about 50 languages, and were widely available in many countries without 
problem.

It went on to examine the domestic court decisions in both sets of proceedings, and found that they 
had a number of shortcomings.

In the first set of proceedings concerning the Risale-I Nur collection, the courts had merely endorsed 
the experts’ conclusions, without making their own assessment. They had not specified which 
passages of the books had been problematic, and had only referred to the overall findings of the 
experts’ report. Moreover, the report had gone far beyond language or psychology issues and had 
provided, in essence, a legal classification of the texts. The Court stressed that all legal matters 
should be resolved exclusively by the courts.

Nor did the courts discuss the necessity of banning the books, bearing in mind the context in which 
they had been published, their nature and wording and their potential to lead to harmful 
consequences.

Moreover, the applicants had been unable to contest the expert reports. The courts had summarily 
rejected all evidence they had submitted, including the opinions of Muslim authorities and Islamic 
scholars who had explained the historical context in which the books had been written and the fact 
that they belonged to moderate rather than radical Islam, their importance for the Russian Muslim 
community and their general message of tolerance, interreligious cooperation and opposition to 
violence. Indeed, this material had simply been disregarded because the authors had not been 
linguists or psychologists.

While the proceedings concerning the book The Tenth Word: The Resurrection and the Hereafter, 
also from the Risale-I Nur collection, had essentially the same shortcomings, the Court noted that 
the courts had nonetheless quoted several expressions which they considered problematic because 
they had promoted the idea that it was better to be a Muslim than a non-Muslim and had used 
military metaphors.

However, the courts had not assessed those expressions in context. They had failed to take into 
account that it was common in religious texts for a religion to claim that it was superior to other 
religions. Importantly, the texts in question had not been abusive towards non-Muslims, and had 
neither insulted nor slandered them. Besides, it was not reasonable for religious groups to expect 
that they would never be criticised.

Nor had the use of military metaphors been set in context. In fact, the courts had simply endorsed 
the specialists’ findings, without even quoting any examples. The use of such metaphors was 
therefore not enough to consider that the texts had amounted to hate speech or calls to violence.

Similarly, the mere fact that the author’s intention had been to convince readers to adopt his 
religious beliefs was insufficient to justify banning the book.

The Court therefore concluded that it had not been necessary, in a democratic society, to ban the 
books in question, in violation of Article 10.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Russia was to pay Mr Ibragimov 7,500 euros (EUR) in respect of non-pecuniary 
damage.



4

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions, 
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive 
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter 
@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)
Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)
Somi Nikol (tel: + 33 3 90 21 64 25)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member 
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.

http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

