_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 222 (2018)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 19.06.2018

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Professor penalised for unauthorised participation in a TV programme outside
his town of residence: violation of the right to freedom of expression

In today’s Chamber judgment! in the case of Kula v. Turkey (application no. 20233/06) the European
Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a disciplinary sanction (reprimand) imposed on Mr Kula, a university professor,
for taking part in a television programme in a town other than that in which he resided without his
university’s authorisation.

The Court found in particular that:

- the disciplinary sanction amounted to an interference with Mr Kula’s right to freedom of
expression;

- no reasons had been given for the decision to impose the sanction, apart from a reference to the
legal provision relied upon;

- the administrative court had merely examined the factual account of Mr Kula’s unauthorised
departure from his town of residence and had failed to consider the necessity of such a sanction in
the light of the academic freedom argument advanced by Mr Kula.

Finally, the Court ruled that since the domestic courts had failed to provide relevant and sufficient
reasons to justify the impugned interference, they could not be deemed to have applied rules
compatible with the principles set out in Article 10 of the Convention.

Principal facts

The applicant, Onur Bilge Kula, is a Turkish national who was born in 1954 and lives in Ankara. At the
time of the events he was a professor at Mersin University, specialising in the German language.

Mr Kula was invited to take part in a TV programme on the subject of “The cultural structure of the
European Union and the traditional structure of Turkey — Comparing identities and modes of
behaviour — Likely problems and suggested solutions”. The programme was to be broadcast live on
Saturday 31 March 2001 on a public channel in Istanbul.

Mr Kula informed the director of the translation course at the University, who notified the Faculty
Dean in a letter expressing misgivings as to whether there was any link between Mr Kula’s specialist
field and the subject of the programme. A few days later the Dean notified his disagreement, but
Mr Kula went ahead and took part in the programme.

Subsequently, Mr Kula appeared on the TV programme again, on Saturday 14 April 2001, following
an international conference — which had taken place from 11 to 13 April 2001 in Istanbul —which he
had been authorised to attend.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-184289
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

A disciplinary enquiry was initiated against Mr Kula for having twice taken part in the programme in
question in Istanbul without his university’s authorisation. The Faculty Dean penalised him by
reducing his salary by one eighth. Following an appeal to the Chancellor of the University, the
penalty was reduced to a reprimand. Mr Kula appealed against that decision to the administrative
courts, but his appeal was dismissed.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 9 (right to freedom of thought, conscience and religion) and Article 10 (freedom of
expression), the applicant complained about the disciplinary sanction imposed on him for taking part
in a TV programme outside his town of residence without his university’s authorisation. Without
relying on any Article, he also complained of a breach of the principle of respect for his private life.

Mr Kula also alleged a violation of Articles 6 (right to a fair trial), 7 (no punishment without law), 13
(right to an effective remedy) and 14 (prohibition of discrimination) of the Convention.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 24 April 2006.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Robert Spano (Iceland), President,

Paul Lemmens (Belgium),

Ledi Bianku (Albania),

Isil Karakas (Turkey),

Nebojsa Vucini¢ (Montenegro),

Valeriu Gritco (the Republic of Moldova),
Jon Fridrik Kjglbro (Denmark),

and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)

Reiterating that Article 10 of the Convention also protected the manner in which ideas were
transmitted, the Court considered that the application primarily concerned Mr Kula’s exercise of his
right to freedom of expression as an academic during a television programme organised outside his
town of residence. It held that the case undeniably concerned the applicant’s academic freedom,
which should guarantee freedom of expression and action, freedom to communicate information, as
well as freedom to “seek and unrestrictedly disseminate knowledge and truth”.

The Court considered that however minimal the disciplinary penalty (a reprimand) imposed on Mr
Kula, it could have impacted on his exercise of freedom of expression and have had a “chilling”
effect. There had therefore been an interference, prescribed by law?, with Mr Kula’s right to
freedom of expression. In that connection it noted that the authorities had not sufficiently clearly
stated why Mr Kula’s participation in the 31 March 2001 TV programme had been deemed
inappropriate, and that no reasons had been given for the decision to penalise him apart from a bald
reference to the legal provision relied upon?.

As regards the necessity of the impugned measure, the Court reiterated that it was for the domestic
courts to verify whether the reasons forming the basis for the disciplinary sanction had been
“relevant and sufficient”. However, the administrative court had merely ascertained the facts

2 Rules 8(g) and 16 of the Disciplinary Rules for directors, teachers and officials of institutes of higher
education.



Press Release

regarding Mr Kula’s unauthorised departure from his town of residence and had failed to consider
the necessity of such a sanction in the light of the “academic freedom” argument explicitly put
forward by Mr Kula. Yet that court, as well as the Council of State, which had validated the first-
instance judgment, should have conducted a broader assessment than a simple scrutiny of formal
compliance with the law under Rule 8(g) of the Disciplinary Rules, as would have been possible
under section 7(4) of Law No. 2577.

The decisions given by the domestic courts did not therefore explain how they had fulfilled, on the
one hand, their duty to balance the competing interests in the case and, on the other, their
obligation to prevent any wrongdoing by the authorities. The same omissions also prevented the
Court from effectively exercising its European scrutiny of whether the domestic authorities had
implemented the standards established in its case-law on the balancing of competing interests.

Consequently, since the domestic courts had not provided relevant and sufficient reasons to justify
the impugned interference, the Court held that they could not be deemed to have applied rules
compatible with the principles set out in Article 10 of the Convention and, moreover, to have based
themselves on an acceptable assessment of the relevant facts. There had therefore been a violation
of Article 10 of the Convention.

Other articles

The Court rejected Mr Kula’s other complaints, considering them manifestly ill-founded.

Article 41 (just satisfaction)

The Court held that Turkey was to pay the applicant 1,500 euros (EUR) in respect of non-pecuniary
damage.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)

Somi Nikol (tel: + 33 390 21 64 25)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

