_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 057 (2018)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 13.02.2018

I

Refusal to issue a national security certificate to a TV company without reasons
breached its right to freedom of expression

In today’s Chamber judgment! in the case of Aydogan and Dara Radyo Televizyon Yayincilik
Anonim Sirketi v. Turkey (application no. 12261/06) the European Court of Human Rights held,
unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned administrative proceedings following an application for a national security
clearance certificate for the shareholders and directors of “Aydogan and Dara Radyo Televizyon
Yayincilik Anonim Sirketi”, a television company whose main purpose was to broadcast programmes
in the Kurdish language.

Not having obtained the certificate in question (a prerequisite for obtaining a broadcasting licence),
the applicant company was not entitled to broadcast television programmes. The grounds for the
dismissal of its request were not notified to the company because of the confidentiality of the
investigations.

The Court found in particular that the judicial supervision had not been sufficient because the main
reason for the refusal had remained totally unknown to the applicants, thus preventing them once
and for all from bringing any effective claims before the administrative courts. As the domestic
courts had failed to examine, in the light of any relevant observations the applicants might have had,
the veracity of the considerations transmitted to the courts alone by the administrative authorities,
they were not able to fulfil their task of weighing up the various interests at stake for the purposes
of Article 10 of the Convention, or their obligation to prevent any abuse on the part of the authority
where it took a measure restricting freedom of expression.

Principal facts

The applicants are Tirkan Aydogan and DARA Radyo-Televizyon Yayinciik Anonim Sirketi.
Ms Aydogan is a Turkish national who was born in 1962 and lives in Mardin (Turkey). She is the Chair
of the Board of Directors of DARA Radyo-Televizyon Yayincilik Anonim Sirketi, a Turkish broadcasting
company based in Mardin (Turkey).

In January 2000 the applicant company filed its articles of association with the High Council for Radio
and Television Broadcasting (Radyo Televizyon Ust Kurulu — RTUK) in order to obtain permission to
broadcast. A month later it applied for a national security clearance certificate for its shareholders
and senior managers, this being a prerequisite for obtaining a broadcasting licence.

In August 2000 the Prime Minister’s Office informed the applicant company that its application for a
security clearance certificate for its shareholders and senior managers would be re-examined subject
to the replacement of three of its senior managers, including Ms Aydogan, before September 2000.
However, the Prime Minister’s Office refused to inform the applicant company of the reasons for its
decision owing to the confidentiality of security clearance investigations.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-180814
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-180814
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

In October 2000 the applicant company appealed against that decision before the Ankara
Administrative Court. The Prime Minister’s Office provided the court with the information and
documents that had been collected at the end of the security investigation concerning the three
senior managers, in a confidential envelope marked "ultrasecret". These documents were neither
added to the file nor transmitted to the appellant. In September 2001 the Administrative Court
dismissed the case of the applicant company, which appealed unsuccessfully to the Supreme
Administrative Court.

Not having obtained the certificate in question, a prerequisite for obtaining a broadcasting licence,
the applicant company was never entitled to broadcast television programmes.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Articles 10 (freedom of expression), 11 (freedom of assembly and association), 13 (right
to an effective remedy) and 14 (prohibition of discrimination), the applicants complained that their
application for a national security clearance certificate had been rejected by a decision of which the
reasons remained unknown to them and which they had been unable to challenge effectively in the
domestic courts. The Court decided to examine these complaints under Article 10 alone.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 13 March 2006.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Robert Spano (Iceland), President,

Paul Lemmens (Belgium),

Ledi Bianku (Albania),

Isil Karakas (Turkey),

Valeriu Gritco (the Republic of Moldova),
Jon Fridrik Kjglbro (Denmark),

Stéphanie Mourou-Vikstrém (Monaco),

and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)
The Court found as follows.

Firstly, the refusal by the Prime Minister’s Office to issue a national security clearance certificate to
the applicant company and the subsequent refusal of the RTUK to grant it a broadcasting licence
constituted a substantial obstacle, and therefore an interference, preventing the applicants from
exercising their right to impart information or ideas.

Secondly, the interference in question was prescribed by law (Article 4 additional of Law no. 3984,
the regulations enacted on 3 February and 23 March 1999, and Articles 4 and 7 of the Circular “The
Principles” issued and distributed by the Prime Minister’s Office) and pursued the legitimate aims of
protecting “national security” and preventing “disorder”.

Thirdly, the Prime Minister’s Office had refused to provide the national security clearance certificate
without indicating the reasons for this refusal, invoking confidentiality. The RTUK had rejected the
application for the broadcasting licence, referring only to the refusal by the Prime Minister’s Office.

Fourthly, the reasoning given in the judgment of the Administrative Tribunal had contained no
assessment as to the merits of the question before it. It merely referred to the fact that the
applicant company had been refused a national security clearance certificate following an



Press Release

investigation by the authority and simply found that this was in accordance with the law. The
confidential documents, to which the Administrative Court had had access, had not been added to
the file or transmitted to the applicants, not even in summary form.

The Court took the view that even if access by the applicants to all the documents in the file could
not be demanded for reasons of State security (see Regner v. the Czech Republic)?, such access
nevertheless constituted one of the major procedural safeguards whose absence had to be
sufficiently compensated for by other procedural measures. The main reason for the refusal had
remained totally unknown to the applicants, thus preventing them once and for all from bringing any
effective claims before the administrative courts. Even supposing that the national security
requirements were such as to prevent the transmission to the applicants of certain sensitive
information, the Administrative Court did not appear to have taken any measure capable of making
up for the total lack of reasoning in the rejection decision or for the complete inability for the
applicants to have access to the data used as a basis for the authority’s rejection decision. Nor had
the Supreme Administrative Court rectified that omission. Moreover, the Turkish courts had not, as
in the Regner? case, carried out an in-depth examination to ascertain whether the documents and
information relied on by the Prime Minister’s Office were indeed confidential, whether the three
managers in question could be reasonably regarded as presenting risks for national security or
whether the grounds relied on by the Prime Minister’s Office could not be made available to the
applicants, even in summary form.

Consequently, as the domestic courts had failed to examine, in the light of any relevant observations
that the applicants might have had, the veracity of the considerations transmitted to the courts
alone by the administrative authorities, they had not been able to fulfil their task of weighing up the
various interests at stake for the purposes of Article 10 of the Convention, or their obligation to
prevent any abuse on the part of the authority where it took a measure restricting freedom of
expression. The Court further explained that the same lack of information prevented it from
effectively exercising its European supervision as to whether the national authorities had applied the
standards established by its Article 10 case-law, because it was unable to ascertain the main reason
for the restriction imposed on the applicants’ freedom of expression and on their freedom to impart
information. The Court thus found that the judicial scrutiny had not been sufficient and that there
had been a violation of Article 10 of the Convention.

Article 41 (just satisfaction)

The Court held that Turkey was to pay the applicants 1,500 euros (EUR) in respect of non-pecuniary
damage and EUR 3,000 in respect of costs and expenses.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)

2 Regner v. the Czech Republic [GC], no. 35289/11, ECHR 2017 (extracts).


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

Press Release

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.



