Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 313 (2017)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 19.10.2017

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Allegations of businessman’s involvement in organised crime: rejection of
injunction against newspaper article did not breach his right to private life

In today’s Chamber judgment! in the case of Fuchsmann v. Germany (application no. 71233/13) the
European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

no violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on
Human Rights.

The case concerned the German courts’ rejection of the request by an internationally active
entrepreneur for an injunction against certain statements about him in an article published in the
online edition of the New York Times.

The Court found that the German courts had struck a reasonable balance between the applicant’s
right to respect for his private life under Article 8 and the newspaper’s right to freedom of
expression guaranteed by Article 10 of the Convention. They had taken into consideration, in
particular: that there had been a public interest in the alleged involvement of the applicant, a
German businessman, in embezzlement and organised crime; that there had been a sufficient
factual basis for the statements at issue; and that the article — which concerned mainly his
professional life — was free from polemic statements and insinuations.

Principal facts

The applicant, Boris Fuchsmann, is a German national who was born in 1947 and lives in Dlsseldorf
(Germany). He is an internationally active entrepreneur in the media sector and runs the company
Innova Film.

The article in question was published on 12 June 2001 in the print edition of the New York Times
and, slightly modified, in its online edition, where it remains accessible. It reported on a criminal
investigation in the United States against a company owned by former New York City mayoral
candidate R.L. over allegations that the company had paid bribes to officials in Ukraine for a
television license. In that context, the article stated that Mr Fuchsmann, who was one of the owners
of a broadcasting company in Kiev, had ties to Russian organised crime, according to the FBI and
European law enforcement agencies. The article further reported: that a FBI report had described
Mr Fuchsmann as an embezzler, whose company in Germany was part of an international organised
crime network; that he was barred from entering the United States; and that his company Innova
was part of a Russian organised crime network, according to U.S. and German law enforcement
agencies.

In July 2002 Mr Fuchsmann brought proceedings before the German courts seeking injunctions
against those statements about him. Initially, in January 2008, the Disseldorf Regional Court
declared the action inadmissible, finding that the German courts had no jurisdiction, since the New
York Times print edition was not distributed in Germany and its online edition was not aimed at
readers in Germany. That decision was confirmed by the Court of Appeal, but quashed by the

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-177697
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Federal Court of Justice, in 2010, as far as the claim for an injunction against the statements in the
online edition was concerned. The Federal Court of Justice affirmed the German courts’ jurisdiction
in that respect, given that the online edition was accessible in Germany.

In June 2011 the Court of Appeal, to which the case had been referred back, granted the injunction
regarding the statement that Mr Fuchsmann had been banned from entering the United States, but
it dismissed the remainder of his claim. While accepting that the statements in question interfered
with his personality rights, the court considered that it was necessary to balance those rights against
the freedom of the press. In particular, there was a public interest in being informed about the fact
that Mr Fuchsmann, a German businessman who was internationally active in the media sector, was
suspected of being involved in organised crime. Furthermore, the author of the article had notified
Mr Fuchsmann that the article would be published. Nevertheless the latter had waited for more than
one year after publication before applying for an injunction. He therefore could not have perceived
the interference with his personality rights as intolerable. In October 2012 the Federal Court of
Justice rejected Mr Fuchsmann’s complaint against the Court of Appeal’s decision and, in April 2013,
the Federal Constitutional Court declined to consider his constitutional complaint.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 8 (right to respect for private and family life), Mr Fuchsmann complained that the
German courts had failed to protect his reputation and right to respect for his private life.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 13 November 2013.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Erik Mgse (Norway), President,
Angelika NuBberger (Germany),
Nona Tsotsoria (Georgia),
André Potocki (France),

Siofra O’Leary (lreland),

Carlo Ranzoni (Liechtenstein),
Martins$ Mits (Latvia),

and also Milan Blasko, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

The Court considered that the allegations made against Mr Fuchsmann in the article published in the
New York Times had been serious enough for Article 8 to be applicable. His case required an
examination of the question of whether a fair balance had been struck between his right to respect
for his private life under Article 8 and the newspaper’s right to freedom of expression guaranteed by
Article 10 of the Convention.

The Court agreed with the conclusions of the German Court of Appeal in the applicant’s case that
the article had contributed to a debate of public interest, namely about the suspected involvement
of a former New York City mayoral candidate in corruption. It also agreed that there had been a
public interest, in this context, in the alleged involvement — even though dating back some years — of
a German businessman, the applicant, in gold smuggling, embezzlement and organised crime. The
Court further agreed that there was a public interest in keeping the article available in the online
archive of the newspaper.

While the article had primarily concerned a prominent political figure — the former mayoral
candidate — the German courts had considered that there was a certain interest also in the applicant
as a German businessman internationally active in the media sector. That assessment was in



Press Release

accordance with the Court’s case-law, as the Court had previously held that a manager of a well-
known company could be considered by his very position in society to be a public figure.

Furthermore, the Court agreed with the German Court of Appeal’s conclusion that there had been a
sufficient factual basis for the statements at issue and that the author of the article had fully
complied with his journalistic duties and responsibilities. The main source for the statements
regarding the applicant had been an internal FBI report and not an officially published report or a
public statement to the press by a public official. However, the Court of Appeal had examined the
factual foundation for the statements at issue in detail and had concluded that the information in
the FBI report was corroborated by reports of several other law-enforcement agencies.

As to the content and form of the article, the Court agreed with the German court’s finding that the
article was free from polemic statements and insinuations. Moreover, the information divulged
mainly concerned his professional life and no intimate details had been revealed.

Having regard to these considerations, the Court concluded that the German Court of Appeal had
struck a reasonable balance between the competing rights. There had therefore been no violation of
Article 8.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel: + 33 390 21 55 30)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

