_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 223 (2017)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 27.06.2017

I

Banning the mass publication of personal tax data in Finland
did not violate the right to freedom of expression

After two companies had published the personal tax information of 1.2 million people, the domestic
authorities ruled that such wholesale publication of personal data had been unlawful under data
protection laws, and barred such mass publications in future. The companies complained to the
European Court of Human Rights that the ban had violated their right to freedom of expression.

In today’s Grand Chamber judgment?! in the case of Satakunnan Markkinaporssi Oy and Satamedia
Oy v. Finland (application no. 931/13) the Court held, by a majority of 15 to 2, that there had been
no violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The Court held that the ban had interfered with the companies’ freedom of expression. However, it
had not violated Article 10 because it had been in accordance with the law, it had pursued the
legitimate aim of protecting individuals’ privacy, and it had struck a fair balance between the right to
privacy and the right to freedom of expression. In particular, the Court agreed with the conclusion of
the domestic courts, that the mass collection and wholesale dissemination of taxation data had not
contributed to a debate of public interest, and had not been for a solely journalistic purpose.

However, also by a majority of 15 to 2, the Court did find a violation of Article 6 § 1 (right to a fair
hearing within a reasonable time), due to the excessive length of the proceedings (which had lasted
over eight years).

Principal facts

The applicant companies, Satakunnan Markkinapdrssi Oy and Satamedia Oy, are Finnish limited
liability companies based in Kokemaki (Finland). Both companies published the newspaper
Veropérssi, which reported on taxation information.

In 2003 the second applicant company, together with a telephone operator, started an SMS-service
permitting people to obtain taxation information from a database. The database had been created
using information already published in 2002 in Veropérssi on 1.2 million persons’ income and assets
(amounting to a third of all taxable persons in Finland).

In April 2003 the Data Protection Ombudsman brought administrative proceedings concerning the
manner and extent of the applicants’ processing of taxation data. The Data Protection Board
dismissed the Ombudsman’s case on the grounds that the applicant companies were engaged in
journalism and so were entitled to a derogation from the provisions of the Personal Data Act.
However, the case subsequently came before the Supreme Administrative Court, which in
September 2009 found that the publication of the whole database could not be considered as
journalistic activity but as the processing of personal data, which the applicant companies had no
right to do. The court quashed the earlier decisions and referred the case back to the Data
Protection Board. In November 2009 the board forbade the applicant companies from processing
taxation information to the extent that they had done in 2002 and from passing such data to the
SMS-service. This decision was ultimately upheld by the Supreme Administrative Court in June 2012.

1. Grand Chamber judgments are final (Article 44 of the Convention).
All final judgments are transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of their execution. Further

information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Complaints, procedure and composition of the Court

The applicant companies complained that the ban on them processing and publishing taxation data
had violated their rights under Article 10 (freedom of expression) and Article 14 (prohibition of
discrimination), alleging that it had amounted to censorship as well as discrimination vis-a-vis other
newspapers which were able to continue publishing such information. The companies also relied on
Article 6 § 1 (right to a fair hearing within a reasonable time) to complain about the allegedly
excessive length of the proceedings.

In its Chamber judgment of 21 July 2015, the European Court of Human Rights held, by six votes to
one, that there had been no violation of Article 10 of the European Convention. It also held
unanimously that there had been a violation of Article 6 § 1 as regards the length of the proceedings,
and rejected the complaints under Article 14 as being manifestly ill-founded.

On 14 December 2015 the case was referred to the Grand Chamber at the request of the applicant
companies. A public hearing was held on 14 September 2016.

Judgment was given by the Grand Chamber of 17 judges, composed as follows:

Andras Sajo (Hungary), President,

Isil Karakas (Turkey),

Angelika NuBberger (Germany),

Ganna Yudkivska (Ukraine),

Luis Lopez Guerra (Spain),

Mirjana Lazarova Trajkovska (“the former Yugoslav Republic of Macedonia”),
Kristina Pardalos (San Marino),

Vincent A. De Gaetano (Malta),

Paulo Pinto de Albuquerque (Portugal),
Helen Keller (Switzerland),

Ales Pejchal (the Czech Republic),

Jon Fridrik Kjglbro (Denmark),

Siofra O’Leary (lreland),

Carlo Ranzoni (Liechtenstein),

Armen Harutyunyan (Armenia),
Pauliine Koskelo (Finland),

Marko Bosnjak (Slovenia),

and also Lawrence Early, Jurisconsult.

Judgment of the Court

Article 10 (freedom of expression)

The Court held that there had been an interference with the applicant companies’ right to impart
information under Article 10, arising from the prohibition on them processing and publishing
taxation data. However, the Court held that there had been no violation of Article 10, because the
interference had been “in accordance with the law”, it had pursued a legitimate aim, and it had been
“necessary in a democratic society”.

In regard to the question of whether the interference had been “in accordance with the law”, the
Court held that it had had a legal basis in sections 2(5), 32 and 44(1) of the Personal Data Act. It had
been sufficiently foreseeable for the applicant companies that their activities would be considered
unlawful under that legislation, and that such a mass collection and wholesale dissemination of data
would not be covered by the law’s derogation for journalistic purposes.


http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5136750-6342487

Press Release

In regard to the question of whether the interference had pursued a legitimate aim, the Court held
that the interference had clearly been made in order to protect “the reputation or rights of others”,
a legitimate aim under Article 10 § 2. The protection of privacy had been at the heart of the data
protection legislation, and the Data Protection Ombudsman’s actions against the companies had
been based on concrete complaints from individuals claiming that their privacy had been infringed.

The core question before the Court was whether the interference had been “necessary in a
democratic society”. When addressing this issue, the Court was required to assess whether the
domestic authorities had appropriately balanced the right to respect for private life and the right to
freedom of expression. The Court concluded that a fair balance had been struck, and that the
domestic authorities had given due consideration to the relevant principles and criteria set down in
the Court’s case law. In particular, the Court agreed with the conclusion of the Supreme
Administrative Court, that the publication of the taxation data in the manner and to the extent
described did not contribute to a debate of public interest, and that the applicants could not in
substance claim that the publication had been carried out for a solely journalistic purpose within the
meaning of the relevant law.

Furthermore, the Court noted that the applicants’ collection, processing and dissemination of data
had been conducted on a bulk basis, in a way that impacted on the entire adult population.
Compiling the data had involved circumventing the normal channels used by journalists to obtain
such information, as well as the checks and balances established by the authorities to regulate
access to it. The applicants’ dissemination of the data had made it accessible in a manner and to an
extent which had not been intended by the legislator.

Though Finnish law had made personal taxation information publicly accessible, data protection
legislation had also established significant limits to this accessibility. The parliamentary review of
such legislation in Finland had been both exacting and pertinent, a process reflected at the EU level.
In such circumstances, the Finnish authorities had enjoyed a wide margin of appreciation in deciding
how to strike a fair balance between the competing rights of privacy and expression relating to the
use of the data. The Court also took into consideration the fact that most countries in Europe do not
grant public access to personal tax information and the Finnish legislation is somewhat exceptional
in this regard. Furthermore, the decisions of the authorities had not put a total ban on the applicant
companies’ publication of taxation data, but had merely required them to make such publications in
a manner consistent with Finnish and EU data protection laws.

In light of these considerations, the Court found that the Finnish authorities had acted within their
margin of appreciation, and that the reasons relied upon for their interference with the applicants’
freedom of expression had been both relevant and sufficient to show that it had been “necessary in
a democratic society”. There had therefore been no violation of Article 10.

Article 6 § 1 (right to a fair hearing within a reasonable time)

Noting that the domestic proceedings had lasted between February 2004 and June 2012, the Court
held that — even taking into account the legal complexity of the case — the length of proceedings had
been excessive and had failed to meet the reasonable time requirement, in violation of Article 6 § 1.

Just satisfaction (Article 41)

The Court found no evidence of any pecuniary or non-pecuniary damage resulting from the
violation, but held that Finland was to pay the applicant companies 9,500 euros in respect of costs
and expenses.



Press Release

Separate opinions

Judges Nussberger and Lopez-Guerra expressed a joint partly dissenting opinion. Judges Sajé and
Karakas expressed a joint dissenting opinion. These opinions are annexed to the judgment.

The judgment is available in English and in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

George Stafford (tel: + 33 390 21 41 71)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

Inci Ertekin (tel: + 33 390 21 55 30)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

