Press Release
issued by the Registrar of the Court

A
TN

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 342 (2016)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 25.10.2016

Judgments of 25 October 2016

The European Court of Human Rights has today notified in writing nine judgments?:

six Chamber judgments are summarised below; for one other, in the case of Otgon v. the Republic of
Moldova (application no. 22743/07), a separate press release has been issued;

two Committee judgments, which concern issues which have already been submitted to the Court,
can be consulted on Hudoc and do not appear in this press release.

The judgments below are available only in English.

Verlagsgruppe News GmbH v. Austria (application no. 60818/10)

The applicant company, Verlagsgruppe News GmbH, is a limited liability company based in Vienna. It
is the owner and publisher of the weekly news magazine Profil. The case concerned Verlagsgruppe’s
civil liability for an article published in Profil, which had made allegations of wrongdoing by a banker.

In April 2006, the Financial Market Authority of Austria filed criminal information about offences
committed by employees of the Hypo Alpe-Adria Bank, including three members of the executive
board and Mr Rauscher, who had been head of the bank’s treasury department. In substance, the
FMA alleged that Mr Rauscher had authorised highly speculative transactions, disregarding
instructions of the executive board. The criminal proceedings against Mr Rauscher were ultimately
discontinued in 2008.

However, a few days after the FMA had filed its criminal information in April 2006, Verlagsgruppe
published an edition of Profil, with a front page containing the words, “Kdrntner Hypo-Affdre — Wie
viel wusste Haider?” (“Carinthian Hypo affair - How much did Haider know?”). The magazine
contained a nine-page article, detailing the heavy losses sustained by the Hypo Alpe-Adria Bank in
2004, and coverage about who was responsible. The article referred to Mr Rauscher by name, set
out the criminal proceedings against him, and suggested that he was responsible for authorising
transactions that led to enormous losses for the bank.

In June 2006, Mr Rauscher brought civil proceedings against Verlagsgruppe, for disclosing his identity
in breach of section 7a of the Media Act. He claimed that he was not a public figure, that he had
acted in accordance with instructions from his superiors, and that his position at the bank had not
been such as to justify disclosure of his name. Mr Rauscher maintained that the publication of his
name had had negative repercussions on his professional advancement, and had not been justified
in the public interest.

Mr Rauscher’s claim was dismissed by the court at first instance, which found that the public interest
of the publication had outweighed Mr Rauscher’s interest in the protection of his identity (in
particular, because almost 50% of the bank was owned by the Land of Carinthia).

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, Chamber judgments are not final. During the three-month period following a Chamber
judgment’s delivery, any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a
panel of five judges considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and
deliver a final judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day. Under Article 28 of the
Convention, judgments delivered by a Committee are final.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.
Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

COUNCIL OF EUROPE

** %
*
*
* *
* gk

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#%7B
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution#_blank

Press Release

However, this decision was overturned by the Vienna Court of Appeal in April 2009. The appellate
court found that the article should have confined itself to referring to the head of the bank’s
treasury department without mentioning Mr Rauscher’s name, and awarded him EUR 3,000 in
compensation.

Verlagsgruppe appealed to the Supreme Court. However, the court dismissed the application in
March 2010, finding that the Court of Appeal had correctly weighed the conflicting interests of
Mr Rauscher’s right to respect for his private life under Article 8 of the European Convention on
Human Rights, and of Verlagsgruppe’s freedom of expression under Article 10 of the European
Convention; noting in particular, that at the time of publication, the criminal proceedings against
Mr Rauscher had been at a very early stage.

Relying on Article 10 (freedom of expression) of the Convention, Verlagsgruppe complained about
the decisions of the domestic courts finding in favour of Mr Rauscher, and awarding him both
damages and costs.

Violation of Article 10

Just satisfaction: 7,873.22 euros (EUR) for pecuniary damage and EUR 2,750 for costs and expenses

Arps v. Croatia (no. 23444/12)

The applicant, Adriana Arps, is a national of Croatia who was born in 1958 and lives in Hamburg.
The case concerned her complaint about not being permitted to attend an appellate court session in
the criminal proceedings against her.

Ms Arps and another person were indicted by the Zagreb Municipal State Attorney’s Office in August
2004 on charges of aggravated fraud. They were found guilty by the Zagreb Municipal Court in
February 2009, and sentenced to one year’s imprisonment, suspended for four years. Together with
the other accused, Ms Arps was also ordered to pay EUR 31,100 in damages to the victims.

In her appeal she contested her conviction and sentence on both factual and legal grounds,
demanding a retrial. She also asked that she and her defence lawyer be allowed to appear at the
session of the appeal panel.

The Bjelovar County Court examined the case file, without holding a hearing and without informing
the applicant or her lawyer. The court then dismissed Ms Arps’s appeal in January 2011. Her
subsequent constitutional complaint was declared inadmissible in September 2011.

Relying on Article 6 §§ 1 (right to a fair trial) and 3 (c) (right to defend in person) of the Convention,
Ms Arps complained that she had not been allowed to be present at the session of the appeal panel
before the Bjelovar County Court.

Violation of Article 6 §§ 1 and 3 (c)

Just satisfaction: EUR 1,500 (non-pecuniary damage)

Basi¢ v. Croatia (no. 22251/13)

The applicant, Damir Basic¢, is a Croatian national who was born in 1980 and lives in Slavonski Brod
(Croatia). The case concerned the surveillance of Mr Basi¢ by police and the use of information
obtained by surveillance in his criminal trial.

On 26 November 2007, a state attorney applied to an investigating judge of the Zagreb County Court
for authority to use special investigative measures against Mr Basi¢ and several others. The police
had suspected that Mr Basi¢ was committing drug trafficking and related offences. The judge issued



Press Release

an order permitting the wiretapping of Mr Basi¢’s phone and covert monitoring. Further orders to
the same effect were granted in the course of the investigation.

On 2 July 2008, on the basis of information obtained by secret surveillance, police lodged a criminal
complaint against Mr Basi¢ and five others. An investigating judge opened a criminal investigation,
and on 25 November 2008 Mr Basi¢ and four others were indicted for drug trafficking.

On two occasions, in June and September 2009, Mr Basi¢ asked the local county court to exclude
evidence obtained in the course of the surveillance of him, arguing that it had been obtained
unlawfully. Both applications were dismissed.

Following his trial, on 1 March 2010, Mr Basi¢ was found guilty of drug trafficking and sentenced to
five years’ imprisonment. In regard to his complaint about the surveillance, the court held that it had
been ordered because there were reasons to believe Mr Basi¢ had commissioned the offence, and
that it had been essential to the police investigation. Mr Basi¢ made two appeals to the Supreme
Court, but these were dismissed. He filed a further constitutional complaint, but this was dismissed
by the Constitutional Court on 11 July 2012.

Relying on Article 8 (right to respect for private and family life, home and the correspondence) and
Article 6 § 1 (right to a fair trial), Mr Basi¢ argued that the surveillance orders had been unlawful
because they had not been based on proper reasons; that the surveillance which had been
conducted had not been justified and necessary; and that the admission of evidence obtained by
unlawful surveillance had prejudiced his right to a fair trial.

Violation of Article 8
No violation of Article6 § 1

Just satisfaction: EUR 7,500 (non-pecuniary damage)

Radunovi¢ and Others v. Montenegro (nos.45197/13, 53000/13 and
73404/13)

The applicants, Irena Radunovi¢, Veselin Nenezié, and Ivan Gajevi¢ are Montenegrin nationals who
were born in 1982, 1967 and 1978 respectively and live in Podgorica (Montenegro). The case
concerned their dismissal from positions at the US embassy, and the courts’ refusal to examine their
ensuing claims because of sovereign immunity.

All three applicants were employed by the US Embassy in Montenegro. Ms Radunovi¢ was a protocol
specialist and translator, while Mr Nenezi¢ and Mr Gajevi¢ were security guards. All three were
dismissed from their posts.

Between November 2010 and July 2012, the three applicants brought separate civil proceedings
against the US Embassy, seeking compensation. Ms Radunovi¢ sought non-pecuniary damages, while
Mr Nenezi¢ and Mr Gajevi¢ sought compensation for loss of earnings. Ms Radunovi¢ and Mr Nenezi¢
sought reinstatement.

Between September 2011 and September 2012, the Court of First Instance in Podgorica declined
jurisdiction over all of the applicants’ claims (including a re-trial of Ms Radunovi¢’s claim), holding
that the respondent in each case was a state and that the State had sovereign immunity from suit.
The court held that this outcome was not inconsistent with Article 6 (right to a fair trial) of the
European Convention and was supported by the Vienna Convention on Diplomatic Relations (VCDR).
Each of the applicants appealed.

Between November 2011 and December 2012, the High Court dismissed the applicants’ appeals. It
upheld the sovereign immunity defence, noting that the courts’ jurisdiction was not established in
law or in any international agreement. Further appeals were dismissed by the Supreme Court.
Between January and July 2013, the applicants lodged separate constitutional appeals, but on



Press Release

18 November 2015 the Constitutional Court dismissed those of Ms Radunovi¢ and Mr Gajevic,
holding in particular that the sovereign immunity defence was not inconsistent with their rights
under Article 6 of the Convention. Mr Nenezi¢’s appeal is still pending.

Relying in particular on Article 6 § 1 (access to court), Ms Radunovié¢, Mr Nenezi¢ and Mr Gajevic¢
complained about the domestic courts’ refusal to examine their civil claims on the merits.

Violation of Article 6 § 1

Just satisfaction: EUR 19,000 to Mr Nenezi¢ and EUR 22,000 to Mr Gajevi¢ for both pecuniary and
non-pecuniary damage; EUR 3,600 to Ms Radunovié¢ for non-pecuniary damage; and EUR 6,051 to
Ms Radunovié¢ and EUR 3,572.50 to each Mr Nenezi¢ and Mr Gajevié for costs and expenses.

Chaushev and Others v. Russia (nos. 37037/03, 39053/03 and 2469/04)

The applicants, Osman Chaushev, Valeriy Aybazov, and Timur Shamanov, are Russian nationals who
were born in 1977, 1969, and 1975 respectively and at the time the case was introduced were
imprisoned in Kochubeyevskoye (Russia) and Aleksandria (Russia). They complained about being
tried behind closed doors.

In April 2002 the applicants were on trial along with 17 other people before the Stavropol Regional
Court, facing various charges related to a militant Islamist underground movement in the North
Caucasus. Without explanation, the court ordered that the trial be held behind closed doors at
Pyatigorsk remand prison. The applicants appealed the decision with the Supreme Court,
complaining that the trial had been closed to the public. In May 2003 the Supreme Court dismissed
their appeal without replying to their complaint.

The applicants claimed that the proceedings against them had been unfair as they had been tried
behind closed doors for no good reason, in breach of Article 6 § 1 (right to a fair trial/public hearing).

Violation of Article 6 § 1 — on account of the lack of a public hearing

Just satisfaction: The Court held that the finding of a violation constituted in itself sufficient just
satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by the applicants.

Dzhurayev and Shalkova v. Russia (no. 1056/15)

The applicants, Tuychi Dzhurayev, a Tajik national, and Yekaterina Shalkova, a Russian national, were
born in 1966 and 1985 respectively and live in Perm (Russia). The case concerned an exclusion order
and entry ban made against Mr Dzhurayev.

Mr Dzhurayev moved to Russia from Tajikistan in 1995, and at some point after his arrival he
entered into a relationship with Ms Shalkova. In 2006 the couple had a son, and the couple’s
marriage was registered in 2009. Mr Dzhurayev was a member of the Union of Tajiks in Russia, a
public organisation promoting cultural ties between Tajikstan and Russia.

It appears that Mr Dzhurayev lived in Russia on regularly extended temporary residence permits.
However, upon temporarily leaving Russia in May 2013, he was prevented from returning by an
exclusion order and a re-entry ban. The written notice simply stated that the decision had been
taken on grounds of public defence, security, order or health. It did not indicate the length of the
ban, or the public authority responsible.

After considerable difficulty, the applicants were able to identify the public authority responsible for
the ban, the Federal Security Service of the Russian Federation (FSS), and lodged proceedings against
it. The applicants complained of the ban and exclusion order, maintaining that these had disrupted
their family life. However, the Perm Regional Court upheld the exclusion and re-entry ban in May
2014, finding that Mr Dzhurayev had been involved in activities threatening State security.



Press Release

The applicants appealed to the Supreme Court, arguing that they had not been permitted to see any
of the evidence that had served as the basis of the order, that evidence relied upon by the court had
never been formally submitted, and that the Regional Court had failed to balance the relevant
interests at stake. However, the Supreme Court dismissed the appeal in July 2014, finding that the
Regional Court’s decision had been lawful, and had appropriately balanced public and private
interests.

In March 2015 Mr Dzhurayev was granted a temporary residence permit, which is valid until March
2018. He currently resides in Russia.

Relying in particular on Article 8 (right to respect for private and family life), the applicants
complained that Mr Dzhurayev’s exclusion order had been based on undisclosed information, and
had violated their right to respect for family life.

Violation of Article 8

Just satisfaction: EUR 5,000 (non-pecuniary damage) and EUR 300 (costs and expenses)

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR Press.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

Inci Ertekin (tel: + 33 390 21 55 30)

George Stafford (tel: + 333902141 71)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

