Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 320 (2015)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 13.10.2015

NGOs should have verified allegations about misconduct of
a radio editor before complaining to the authorities

In today’s Chamber judgment! in the case of Medzlis Islamske Zajednice Brcko and Others v. Bosnia
and Herzegovina (application no. 17224/11) the European Court of Human Rights held, by four votes
to three, that there had been:

no violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned defamation proceedings brought against four NGOs following the publication of
a letter they had written to the highest authorities of their district to complain about the
entertainment editor of a public radio station.

The Court found in particular that the national courts, which had heard witnesses in the defamation
proceedings, had correctly concluded that the applicant NGOs had acted negligently in simply
reporting the entertainment editor’s alleged misconduct without making a reasonable effort to
verify its accuracy. The national courts had therefore struck a fair balance between the radio
entertainment editor’s right to reputation (as a prospective candidate for a position as a public
servant, namely the director of a public radio station) and the applicant NGOs’ right to report
irregularities about the conduct of a public servant to the body competent to deal with such
complaints.

Principal facts

The applicants, the Bréko Branch of the Islamic Community of Bosnia and Herzegovina (MedZlis
Islamske zajednice Brcko), the Bosniac Cultural Society “Preporod” (Bosnjacka zajednica kulture
“Preporod”), the Bosniac Charity Association “Merhamet” (“Merhamet” Humanitarno udruZenje
gradana Bosnjaka Brcko Distrikta) and the Council of Bosniac Intellectuals (Vijece Kongresa
Bosnjackih intelektualaca Brcko Distrikta), are four non-governmental organisations from the Brcko
District of Bosnia and Herzegovina.

In May 2003 the applicant NGOs wrote a letter to the highest authorities of the Brcko District of
Bosnia and Herzegovina to complain about the alleged misconduct of an entertainment editor of
their district’s multi-ethnic public radio station. They wrote that, according to information they had
received, the entertainment editor had been involved in disparaging behaviour towards Bosniacs
and Bosniac culture and that this disqualified her from being a candidate for the position of the radio
station’s director.

Soon after, the letter was published in three different daily newspapers.

As a result, the entertainment editor brought civil defamation proceedings against the NGOs. At
first-instance the claim was rejected: the court found that the NGOs could not be held liable because
they had not published the letter in the media. However, in July 2007 the appellate court, after
having examined several witnesses, found the applicants liable for defamation due to the inaccuracy
of factual statements they had made about the entertainment editor, which had been untrue and

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157760
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

damaging to the latter’s reputation. The applicants were ordered to retract their statements and
publish the judgment against them at their own expense.

Having failed to do this, the entertainment editor brought enforcement proceedings and, in
December 2007, the applicants paid 2,825 convertible marks (approximately 1,445 euros) for
enforcement of the judgment of July 2007.

The Constitutional Court upheld the appellate court’s judgment in May 2010.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicant NGOs complained that the domestic
courts’ decisions against them had breached their right to freedom of expression. They maintained
that their intention had not been to publish the letter, which had occurred without their knowledge,
but to inform those in authority about certain irregularities in a matter of considerable public
interest — the suitability of a candidate for the post of a multi-ethnic public radio station — and to
prompt them to investigate their allegations.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 21 January 2011.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Guido Raimondi (ltaly), President,

Paivi Hirvela (Finland),

George Nicolaou (Cyprus),

Ledi Bianku (Albania),

Nona Tsotsoria (Georgia),

Krzysztof Wojtyczek (Poland),

Faris Vehabovi¢ (Bosnia and Herzegovina),

and also Frangoise Elens-Passos, Section Registrar.

Decision of the Court

It was common ground between the parties, and the Court agreed, that the national courts’
decisions in the defamation proceedings against the applicant NGOs had amounted to an
interference with their right to freedom of expression. That interference had been “prescribed by
law”, namely section 6 of the Defamation Act 2003, and pursued the legitimate aim of protecting a
radio entertainment editor’s reputation.

The Court noted that the defamation claim had resulted from the NGOs’ private correspondence
with the local authorities and that there was no evidence in the domestic proceedings to suggest
that the NGOs had participated in the publication of that correspondence. That being so, the radio
entertainment editor’s right to reputation, as a prospective candidate for a position as a public
servant (namely, the director of a public radio), had to be weighed against the NGOs' right to report
irregularities about the conduct of a public servant to a body competent to deal with such
complaints. The interests of the freedom of the press or of open discussion of matters of public
concern did not come into play in this balancing exercise.

In the defamation proceedings against the NGOs, the national courts had distinguished between
statements of fact (which can be demonstrated) and value judgments (the truth of which is not
susceptible of proof). Notably, the appellate court had, after having heard witnesses, found the
NGOs liable because of the inaccuracy of the factual statements made in their letter. There was
nothing in the case-file to indicate that the applicant NGOs had not had the opportunity to prove
that their allegations had been true. The Court therefore found that the national courts had



Press Release

correctly concluded that the NGOs had acted negligently in simply reporting the entertainment
director’s alleged misconduct without making a reasonable effort to verify its accuracy.

The national courts had therefore struck a fair balance between the competing interests of the
entertainment editor and those of the applicant NGOs. There had therefore been no violation of
Article 10.

Separate opinion

Judges Nicolaou, Tsotsoria and Vehabovi¢ expressed a joint dissenting opinion, which is annexed to
the judgment.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Nina Salomon (tel: + 33 39021 49 79)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

