Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 307 (2014)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 21.10.2014

Journalist reporting on sexual abuse case should not have been found guilty
of defamation

In today’s Chamber judgment! in the case of Erla Hlynsdottir v. Iceland (No. 2) (application
no. 54125/10) the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights

The case concerned the complaint by a journalist of having been found liable for defamation
following the publication in 2007 of an article about a high-profile criminal case involving the
director of a rehabilitation centre and his wife, who were suspected of sexual abuse.

The Court found in particular that the Icelandic courts had not based their judgment on relevant and
sufficient grounds demonstrating that Ms Hlynsdéttir had acted in bad faith. In particular, they had
rejected the defamation claim in respect of a number of statements concerning the activities of the
claimant (the director’s wife), leaving it unclear why the statement found to be defamatory could be
read as an allusion to a crime.

Principal facts

The applicant, Erla Hlynsdéttir, is an Icelandic national who was born in 1978 and lives in Reykjavik.
She is a journalist who worked for the newspaper DV.

The case concerned defamation proceedings against Ms Hlynsdoéttir following the publication, in
2007, of an article about a high-profile criminal case which was being investigated at the time,
involving the director of a Christian rehabilitation centre for people with drug, alcohol and gambling
addictions. Both the director of the rehabilitation centre and his wife were suspects of having
sexually abused female patients. The director was later convicted of having had sexual relations with
patients, while his wife was not indicted. Among other things the article published by Ms Hlynsdoéttir
included a number of statements by a former female patient, describing how the director’s wife had
been involved in the sexual abuse and criticising the fact that the wife was at the time working as a
teaching assistant in a school.

In proceedings brought by the director’s wife, Ms Hlynsddttir was found liable for defamation as
regards one of the statements attributed to the former patient and ordered to pay the claimant
compensation. The judgment was upheld by the Supreme Court in February 2010 as regards one
part of the statement in question. While the court rejected the libel claim in respect of a series of
statements describing the wife’s participation in sexual activities with patients and in respect of the
statement questioning “what she is doing in this school”, it upheld the claim only with regard to the
statement that it was “... not appropriate that the one who hunts for him works in a primary school.”
The Supreme Court was of the view that those words, which had not been proven to be true,
“indicated that [the director’s wife] was guilty of criminal conduct.”

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147272
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Complaints, procedure and composition of the Court

Ms Hlynsdéttir complained that the Icelandic Supreme Court’s judgment was in breach of her rights
under Article 10 (freedom of expression).

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 17 August 2010.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Guido Raimondi (ltaly), President,
Isil Karakas (Turkey),

Andras Sajo (Hungary),

Nebojsa Vucini¢ (Montenegro),
Egidijus Kiris (Lithuania),

Robert Spano (Iceland),

Jon Fridrik Kjglbro (Denmark),

and also Abel Campos, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)

The Court observed that Ms Hlynsdéttir’s article had been published in the context of a high-profile
criminal investigation into accusations of sexual offences which had been the subject of previous TV
reports. There was no doubt that, as a whole, it related to an issue of serious public concern in
Iceland.

The Court further noted that the conclusion of the Icelandic courts that the sentence which was
found to be defamatory contained an insinuation about a criminal act was not derived explicitly from
the sentence itself but was the result of an interpretation. However, the courts had not explained
how the word “hunt” in the statement “the one who hunts for him” would be perceived by the
reader as an allusion to a criminal act, nor had they referred to any legal provision in that context.
This would have been all the more necessary considering that the courts had rejected the libel action
in respect of a series of other statements included in the article referring to the active participation
of the wife of the rehabilitation centre’s director in sexual activities with female patients. The Court
was therefore not convinced that the reasons on which the Icelandic courts had relied were relevant
to the legitimate aim of protecting the wife’s rights and reputation.

The statement in question included a factual element, namely that the director’s wife had taken part
in sexual activities with patients together with her husband in the rehabilitation centre. However,
that element had been considered an established fact by the Icelandic Supreme Court in its
judgment rejecting the libel action in respect of most other statements, noting in that context also
the director’s conviction. The words “hunts for him” could thus be understood as a value-based
characterisation of established factual events rather than a pure factual assertion.

The patient who had been interviewed, in her pleadings before the courts, had submitted that she
was unable to recall whether she had made the statements in question when speaking to the
journalist Ms Hlynsdéttir. However, the Court was satisfied that there was a sufficient factual basis
for the allegation in question when viewed in the context of the article as a whole.

Moreover, Ms Hlynsdottir had repeatedly attempted to interview the director of the rehabilitation
centre. She had interviewed the couple’s legal representative — who stated that he advised them not
to speak to the media — and an officer of the police department in charge of the investigation — who
confirmed that the director’s wife was a suspect. She had thus sought to achieve a balance in her
reporting.



Press Release

In that light, the Court found that the Icelandic Supreme Court had not based its judgment on
relevant and sufficient grounds demonstrating that Ms Hlynsdéttir had acted in bad faith or without
the due diligence. Moreover, it had not balanced her right to freedom of expression as a journalist
and the right of the director’s wife to her reputation.

The Court concluded that there had been a violation of Article 10.

Article 41 (just satisfaction)

The Court held that Iceland was to pay Ms Hlynsdéttir 2,500 euros (EUR) in respect of pecuniary
damage — this being the amount Ms Hlynsdéttir had been ordered to pay the director’s wife — and
EUR 5,500 in respect of non-pecuniary damage.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Céline Menu-Lange (tel: + 33 390 21 58 77)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

