Press Release
issued by the Registrar of the Court

A
TN
I |
T

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 175 (2014)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 19.06.2014

Protection of journalistic sources does not
extend to perpetrator of bomb attacks

In its decision in the case of Stichting Ostade Blade v. the Netherlands (application no. 8406/06) the
European Court of Human Rights has unanimously declared the application inadmissible. The
decision is final.

The case concerned the search of a magazine’s premises following a press release it issued
announcing that it had received a letter from an organisation claiming responsibility for a series of
bomb attacks in Arnhem. Relying on Article 10 (freedom of expression) of the European Convention
on Human Rights, the publisher of the magazine complained in particular that the search had
amounted to a violation of its right to protect its journalistic sources.

The Court concluded that "source protection" was not in issue in this case as the magazine’s
informant, who was seeking publicity for the attacks under cover of the press, was not entitled to
the same protection as ordinarily accorded to “sources”. The search, which had been carried out in
order to investigate a serious crime and prevent further attacks, had therefore complied with the
requirements under Article 10 of the European Convention, notably of being necessary in a
democratic society for the prevention of crime.

Principal facts

The applicant, Stichting Ostade Blade, is a Dutch foundation (stichting) possessing legal personality
under Netherlands law and domiciled in Amsterdam, the Netherlands. The applicant foundation was
responsible for the publication of a fortnightly magazine, “Ravage”, geared towards ‘an activist and
politically engaged audience’.

In the wake of a series of bomb attacks in Arnhem in 1995 and 1996, the editors of the magazine
issued a press release announcing that they had received a letter from an organisation claiming
responsibility for the latest incident and that they intended to publish the letter in the next edition.
In the context of criminal investigations against the perpetrators of the bomb attacks, the premises
of the magazine were searched the day after the press release was issued, under the authority of an
investigating judge. The editors were informed before the start of the search that it was aimed at
retrieving the letter. One of the editors responded that the letter was not on the premises.
The search then proceeded. Several computers and other materials were subsequently removed
from the premises. An editor of the magazine later reported that the letter had been destroyed the
day it was received.

The applicant foundation and one of its editors subsequently brought proceedings before the
national courts claiming compensation, which — after being examined by the Regional Court, the
Court of Appeal of The Hague and (after remittal by the Supreme Court) the Court of Appeal of
Amsterdam — were ultimately dismissed by the Supreme Court in September 2009. The Court of
Appeal of Amsterdam did find a partial violation of the applicant foundation’s rights under
Article 13 (right to an effective remedy) together with Articles 8 (right to respect for private life) and
10 regarding one of the aims of the search, namely to find possible links between the organisation
claiming responsibility for the attacks and the magazine. The Amsterdam Court dismissed, however,
all the applicant foundation’s claims for compensation.

COUNCIL OF EUROPE

** %
*
*
* *
* gk

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145098

Press Release

Complaints, procedure and composition of the Court

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 1 March 2006.
The Court has already issued a decision in this case on 5 February 2013 and declared inadmissible for
non-exhaustion of domestic remedies complaints brought by one of the magazine’s editors.

Relying on Article 10 (right to the freedom of expression), the applicant foundation complained that
the search of the magazine’s premises had amounted to a violation of its right to protect its
journalistic sources. The application foundation also complained of the failure of the domestic courts
to award it compensation as a result of the partial finding of a violation of its rights under Article 13
(right to an effective remedy) together with Articles 8 (right to respect for private life) and 10.

The decision was given by a Chamber of seven, composed as follows:

Alvina Gyulumyan (Armenia), President,
Jan Sikuta (Slovakia),

Dragoljub Popovic (Serbia),

Luis Lopez Guerra (Spain),

Johannes Silvis (the Netherlands),

Valeriu Gritco (the Republic of Moldova),
lulia Antoanella Motoc (Romania), Judges,

and also Marialena Tsirli, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (right to freedom of expression)

The Court found that the search of the applicant foundation’s premises had amounted to
interference, prescribed by Netherlands law, with the exercise of their right to freedom of
expression. The issue turned, however, on what was the nature of the interference and whether it
had been justified as “necessary in a democratic society” for the prevention of crime.

In respect of the nature of the interference, the Court found that not every individual who is used by
a journalist for obtaining information can be considered a "source" within the meaning of its
case-law in this area. The Court observed that the magazine’s informant was not motivated by the
desire to provide information which the public was entitled to know. On the contrary, the informant
was claiming responsibility for crimes which he had himself committed; his purpose in seeking
publicity through the magazine was “to don the veil of anonymity with a view to evading his own
criminal accountability”. For this reason, the Court found that the informant was not, in principle,
entitled to the same protection as ordinarily accorded to “sources”. The Court thus concluded that
"source protection" was not in issue.

Having established that point, the Court went on to find that the search, which was carried out in
order to investigate serious crime and prevent further attacks, had complied with the requirements
under Article 10 of the Convention, notably of being necessary in a democratic society for the
prevention of crime.

Other articles

The Court found that the applicant foundation’s complaints under Article 13 taken together with
Articles 8 and 10 had been examined by the domestic courts which had the power to afford them
the relief sought. The fact that they did not award compensation was not a material consideration
since the effectiveness of a remedy for the purposes of Article 13 did not depend on the certainty of
a favorable outcome.



Press Release

The decision is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Céline Menu-Lange (tel: + 33 390 21 58 77)
Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)

Denis Lambert (tel: + 33 390 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

