
issued by the Registrar of the Court

ECHR 293 (2012)
10.07.2012

Journalists should not have been ordered to pay damages for 
quoting criticism of strip club owners 

In today’s Chamber judgments in the cases of Björk Eidsdottir v. Iceland (application 
no. 46443/09) and Erla Hlynsdottir v. Iceland (application no. 43380/10), which are 
not final1, the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on 
Human Rights in both cases. 

The cases concerned defamation proceedings against two Icelandic journalists for their 
articles about the working conditions in a strip club and an alleged assault at another 
strip club, respectively. 

The court held in particular that the articles had contributed to a public debate and that 
the journalists had balanced the statements in question by also presenting the strip club 
owners’ respective accounts of the situation.  

Principal facts

The applicants, Björk Eidsdottir and Erla Hlynsdottir, are two Icelandic nationals who 
were born in 1974 and 1978, respectively, and live in Reykjavík. Both of them are 
journalists who worked at the time for the weekly magazine Vikan and the newspaper 
DV, respectively. 

In 2007 there was a debate in the media in Iceland on whether the regulations 
pertaining to strip clubs should be made stricter or whether such clubs should be 
banned. In that context, an article in a magazine discussed the links between such clubs 
and prostitution and maintained that the conditions of strip club dancers from Eastern 
Europe were comparable to human trafficking. 

In August 2007, Vikan published an article about the working conditions in a strip club 
called Goldfinger based on an interview, conducted by Ms Eidsdottir, with a former strip 
dancer who had contacted the magazine following its publication of interviews with three 
other dancers which had given favourable accounts of their work at the club. The August 
2007 article quoted statements by the former employee alleging that the club’s owner 
had organised prostitution for his own profit on the premises of the club, that he had 
threatened the women working there and that he had effectively kept them under house 
arrest. The club’s owner brought defamation proceedings against Ms Eidsdottir, the 
magazine’s editor and the former employee. In the course of the proceedings, he 
concluded a judicial settlement agreement with the former employee whereby he 
withdrew his action against her. In April 2008, the district court found that, while several 
statements made by the former dancer quoted in the article were defamatory, Ms 

1  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month 
period following its delivery, any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the 
Court. If such a request is made, a panel of five judges considers whether the case deserves further 
examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final judgment. If the referral 
request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.
Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for 
supervision of its execution. Further information about the execution process can be found here: 
www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112091
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-112088
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

Eidsdottir and the editor could not be held liable. On appeal, the Supreme Court, in 
March 2009, allowed the club owner’s claims concerning Ms Eidsdottir as regards some 
of the statements. It ordered her to pay him 3,000 euros (EUR) in compensation. 

In February 2009, DV published an article by Ms Hlynsdottir concerning accusations by 
the owner of another strip club, called Strawberries, that he had been attacked at his 
club by a customer. The article included statements by that customer, whom Ms 
Hlynsdottir had contacted as part of her research, to the effect that the strip club owner 
had spread the rumour that he had “the Lithuanian mafia” in his club. It also contained a 
subheading “rumour about the mafia”. The strip club owner instituted defamation 
proceedings, requesting that the statement and subheading be declared null and void 
and seeking damages. In December 2009, the district court found for him, holding that 
those elements of the article would give readers the impression that the club owner was 
“in charge of an organised, international criminal organisation”. The court ordered Ms 
Hlynsdottir to pay him EUR 1,100 in damages. In March 2010, the Supreme Court 
refused her leave to appeal. 

Complaints, procedure and composition of the Court

Ms Eidsdottir and Ms Hlynsdottir complained that the decisions by the Icelandic courts 
ordering them to pay compensation and damages, respectively, for the articles in 
question violated their rights under Article 10 (freedom of expression).

The application in the case Björk Eidsdottir was lodged with the European Court of 
Human Rights on 20 August 2009. The application in the case Erla Hlynsdottir was 
lodged on 21 June 2010.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Lech Garlicki (Poland), President,
David Thór Björgvinsson (Iceland),
Päivi Hirvelä (Finland),
George Nicolaou (Cyprus),
Ledi Bianku (Albania),
Nebojša Vučinić (Montenegro),
Vincent A. de Gaetano (Malta),

and also Lawrence Early, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 

In both cases, the Court considered that the decisions by the Icelandic courts constituted 
an interference with the applicants’ rights under Article 10 and that that interference had 
a legal basis in Icelandic law. Furthermore, it had pursued the legitimate aim of 
protecting the reputation or rights of others for the purpose of Article 10. 

However, the Court was not convinced by the argument, advanced by the Icelandic 
Government, that Ms Eidsdottir’s portrayal of the strip club owner and the subject matter 
of Ms Hlynsdottir’s article had not been necessary contributions to a public debate. It 
noted that well before the publication of the two articles there had been a public debate 
in the Icelandic media on the tightening of strip club regulations or the banning of such 
clubs. There was thus no doubt that the articles, seen as a whole, related to a matter of 
serious public concern. That consideration, however, had not carried any sway in the 
reasoning of the Icelandic courts. 



3

In the case of Björk Eidsdottir, the Court agreed with the Icelandic Supreme Court in 
its assessment that the allegations quoted in Ms Eidsdottir’s article constituted factual 
statements, not value judgments, and that they imputed criminal conduct to the strip 
club owner. Those accusations had been capable of causing considerable harm to his 
reputation. However, according to the findings of the Supreme Court, the article 
accurately rendered the substance of the statements by the former employee of the strip 
club who had been interviewed in the article. 

The club owner’s interest in protecting himself against the accusations had moreover 
been preserved by the possibility to lodge defamation proceedings, of which he had 
made use. The Court noted that he had subsequently withdrawn his action against his 
former employee and that, as a result of that settlement, Ms Eidsdottir’s possibility to 
substantiate the allegations had been considerably reduced. 

Nevertheless, she had provided evidence in support of the disputed statements, 
including a report on human trafficking in Iceland by the US embassy, which described 
how one of its employees had been offered sexual services at the strip club’s restaurant 
when conducting research for the report. The Supreme Court had omitted to take those 
arguments into consideration. Moreover, Ms Eidsdottir had provided information showing 
that the strip club owner’s requests in proceedings against journalists of another 
magazine concerning allegations about prostitution at his club had been dismissed by the 
Icelandic courts. The Court was therefore unable to accept the Government’s argument 
that she had failed to ascertain whether there was a factual basis for the former 
employee’s accusations. 

Furthermore, Ms Eidsdottir could not be criticised for not having distanced herself from 
the contents of the interviewee’s statements or for not having counterbalanced them. In 
particular, she had offered the club owner an opportunity to comment and her article 
had quoted his reply. The article had also referred to interviews published in the 
magazine a few weeks earlier giving a favourable account of the working conditions at 
the club.

In the case of Erla Hlynsdottir, the Court found that the district court had failed to 
explain how the statements quoted in the article could be understood as suggesting that 
the strip club owner was in charge of an international criminal organisation. In particular, 
the phrase “he had the Lithuanian mafia in there” could be understood as a simple 
description of who was present on the premises of the club. There was no clear 
implication of the owner being in charge of a criminal organisation. 

While the district court had failed to address the issue of whether the statements in 
question constituted factual allegations or value judgments, the Court considered that 
they had in any event been capable of harming the club owner’s reputation. However, 
those statements had not originated from Ms Hlynsdottir but from the customer whom 
she had interviewed after having heard the club owner’s version of the alleged assault. 
The club owner’s interest in protecting himself against the accusations had been 
preserved by the possibility to lodge defamation proceedings. Moreover, it had been him 
who had contacted Ms Hlynsdottir in the first place, which had prompted her to write the 
article. It ought to have been clear to the club owner that his remarks would be shown 
to the customer and that the latter would be given an opportunity to present his version 
of the events. However, that consideration had not played any role in the district court’s 
reasoning.

In both cases, the Court underlined that the punishment of a journalist for assisting in 
the dissemination of statements made by another person in an interview seriously 
hampered the contribution of the press to discussion of matters of public interest and 
should not be envisaged unless there are particularly strong reasons for doing so. The 
Court was not convinced that there were any such strong reasons in either of the two 



4

cases. The reasons relied on by the Icelandic Government were thus not sufficient to 
show that the interference with the applicants’ rights had been necessary in a 
democratic society. There had accordingly been a violation of Article 10 in both cases. 

Just satisfaction (Article 41)

The court held that Iceland was to pay Ms Eidsdottir 7,790 euros (EUR) in respect of 
pecuniary damage, EUR 5,000 in respect of non-pecuniary damage and EUR 25,000 in 
respect of costs and expenses. It held that Iceland was to pay Ms Hlynsdottir EUR 4,000 
in respect of pecuniary damage, EUR 5,000 in respect of non-pecuniary damage and EUR 
12,500 in respect of costs and expenses. 

The judgments are available only in English. 

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. 
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on 
www.echr.coe.int. To receive the Court’s press releases, please subscribe to the 
www.echr.coe.int/RSS/en.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Céline Menu-Lange (tel: + 33 3 90 21 58 77)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of 
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European 
Convention on Human Rights.

mailto:Echrpress@echr.coe.int

