
FIRST SECTION

CASE OF PORUBOVA v. RUSSIA

(Application no. 8237/03)

JUDGMENT

STRASBOURG

8 October 2009

FINAL

08/01/2010

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 1

In the case of Porubova v. Russia,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Nina Vajić, President,
Anatoly Kovler,
Elisabeth Steiner,
Khanlar Hajiyev,
Dean Spielmann,
Sverre Erik Jebens,
Giorgio Malinverni, judges,

and André Wampach, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 17 September 2009,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 8237/03) against the 
Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Russian national, Ms Yana Vladimirovna Porubova 
(“the applicant”), on 10 February 2003.

2.  The applicant was represented by Ms L. Churkina, a lawyer practising 
in Yekaterinburg. The Russian Government (“the Government”) were 
represented by Mr P. Laptev, former Representative of the Russian 
Federation at the European Court of Human Rights.

3.  The applicant alleged, in particular, a violation of her right to a public 
trial and a violation of her right to freedom of expression.

4.  By a decision of 9 December 2004, the Court declared the application 
partly admissible.

5.  The Government, but not the applicant, filed observations on the 
merits (Rule 59 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

6.  The applicant was born in 1970 and lives in Yekaterinburg. At the 
material time she was a journalist and the editor-in-chief of the newspaper 
D.S.P. (“D.S.P.” is a Russian abbreviation meaning “For Official Use 
Only”).



2 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

7.  In late September 2001 the applicant's newspaper published in the 
same issue several items concerning the large-scale misappropriation of 
budgetary funds allegedly committed by Mr V., the head of the Sverdlovsk 
Regional Government, for the benefit of Mr K., an employee of the Moscow 
representative office of the Sverdlovsk Region.

8.  The first article, entitled “Gay scandal in the White House” (“Гей-
скандал в «Белом доме»”), appeared under the name of “Sergey Petrov”. It 
opened with the following passage:

“Once upon a time there lived the head of the Sverdlovsk Regional Government 
Mr V. He had everything: his position, high esteem and respect. And also the 
governor's love.

But V. fell in love ... not with the governor or with his work, but with a twenty-five 
year-old employee of the region's representative office in Moscow, Mr K.

How does one become a homosexual? Where does this “love” come from?

We are simple unsophisticated people ... And we cannot imagine the scene that took 
place between them in the sumptuous building of the region's representative office in 
Moscow ... Rumour has it that the governor, on having learnt certain details, was 
furious ... and even fired K. from his position.

But love, as we know, can overcome any obstacle. It finds not only a time, but also a 
place.”

9.  The article further asserted that, under the terms of an order signed by 
Mr V. in 1997, the regional railway company had extinguished its 
outstanding regional tax liability by purchasing a three-room flat in 
Moscow:

“The flat was bought in Moscow at the following address: 9 Orshanskaya St., 
building 1, flat no. ...

Initially the flat was even entered in the Government's balance sheet. However, after 
a while V. made a gift of the flat ... No, please do not think that he gave it to Mr K... 
[He gave it] to Mr K.'s father. Apparently, as a 'thank-you' for the upbringing of his 
son...”

10.  The author concluded in the following manner:
“It might have been a private matter if it were not for two 'buts'.

[Firstly,] two public figures, rather than private individuals, were linked together by 
Shakespearean passions in this story. In the instant case: the head of the Sverdlovsk 
regional government, V., and a member of the regional parliament, K...

Secondly, the flat was purchased at our expense, at the expense of our budget. Two 
billion roubles disappeared in 1997 into thin air. To date there has been no 
reimbursement or sanctions on the part of the tax authorities. The [character from a 
well-known Soviet picaresque novel] blushed a lot as he was stealing official 
property, but his like-minded accomplice V. never blushes.



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 3

And yet, to this day the entire budget of the region is channelled through his hands. 
How can we ensure that he handles that money honestly?”

11.  On the left-hand column of the page the newspaper reproduced the 
text of a letter which the deputy director of the Sverdlovsk regional police 
had sent to the chairman of the Sverdlovsk regional audit commission. The 
police officer informed the auditor that the police were investigating the 
mechanism which involved extinguishing tax liabilities by acquiring a flat 
in Moscow, and asked the experts of the audit commission to assist by 
verifying the accounts of the railway company, the Sverdlovsk Regional 
Government and the private company that had acted as middleman in the 
transactions.

12.  The third item, at the bottom of the page, was an article entitled 
“History of the flat on Orshanskaya [Street]. Embezzlement of public funds: 
a step-by-step guide for beginners” (“История квартирки на Оршанской. 
Пошаговая стратегия для начинающих казнокрадов”). It described, in 
chronological order, the financial and real-estate transactions between the 
railway company and the intermediary company, as well as the orders 
signed by Mr V. and the sale of the flat to Mr K.'s father.

13.  On 12 October 2001 the prosecutor's office of the Sverdlovsk 
Region, acting on requests from V. and K., initiated criminal proceedings 
against the applicant for criminal libel and insult disseminated via the 
media, offences under Articles 129 § 2 and 130 § 2 of the Criminal Code.

14.  The investigator commissioned a linguistic and cultural expert 
examination of the articles in question. On 6 November 2001 the expert 
came to the conclusion that they contained allegations that V. and K. were 
homosexuals who had engaged in sexual intercourse in the representative 
office of the Sverdlovsk Region. The expert considered that the articles had 
sought to present a negative image of V.:

“Tolerance towards the customs and mores of others is, in general, uncharacteristic 
of the Russian mentality, which is also evident in the attitude towards 'sexual 
minorities'. The Russian popular mindset and the Russian language retain a rigidly 
negative, rude and discourteous attitude to people of non-traditional sexual orientation 
(homosexuals and lesbians).”

The expert noted that the author of the first publication had “a preference 
for emotional value-judgments”. The report concluded:

“In this context the information on the sale and purchase of a flat in Moscow at the 
expense of the budget becomes sensational and seeks to persuade the reader to view 
V. as a dishonest manager, embezzler of public funds, and, in addition, an immoral 
person who craves sensual pleasure and physical attraction and is wanton and lustful. 
The pragmatic aim of the articles ... is to undermine [readers'] trust in V. and K. as 
politicians...”

15.  In late November 2001 counsel for the applicant privately 
commissioned a linguistic expert examination of the articles. The expert 
found that the word “homosexual” had no negative connotations and, 



4 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

therefore, could not be held to damage or undermine the honour and dignity 
of others. He noted that Russian society in recent years had become more 
tolerant towards homosexuality and a disclosure of someone's 
homosexuality in the mass media was not necessarily damaging to his 
reputation. Counsel asked the investigator to admit the report in evidence, 
but her request was refused on the ground that the expert had been a linguist 
rather than a specialist in cultural studies and thus had not been competent 
to perform the examination.

16.  On 29 and 30 November 2001 the applicant was charged with 
criminal libel and insult disseminated via the mass media.

17.  Following the applicant's indictment, she and her counsel filed a 
number of requests. They pointed out that the indictment did not identify 
which information the prosecution considered untrue. As the actual scope of 
the investigation had been limited to the allegations about V.'s 
homosexuality, the applicant insisted that its scope be extended to include 
the misappropriation of budgetary funds. Alternatively, if the charges were 
to be based exclusively on the allegations about V.'s and K.'s 
homosexuality, the applicant requested that a medical examination of V. and 
K. be carried out in order to establish their sexual orientation. On 3 and 28 
December 2001 the investigator refused all the requests. He replied in 
general terms that the investigation was complete and that no further 
interviews or expert reports were necessary.

18.  On 28 December 2001 the final bill of indictment was served on the 
applicant and the case was referred for trial. The applicant was charged with 
criminal libel and insult on account of her having disseminated the 
information that “V. and K. [were] homosexuals and lovers who [had] 
engaged in a homosexual act in the building of the region's representative 
office in Moscow”. The charges did not refer to the allegations of 
misappropriation of budgetary funds.

19.  The case was referred for trial to the Verkh-Issetskiy District Court 
of Yekaterinburg, which decided to conduct the trial in private. The 
applicant and her counsel asked for a public hearing, while the victims and 
the prosecution stated their objections to giving further publicity to the case. 
The District Court maintained its decision to hear the case in private, noting 
that it related to the victims' private life.

20.  The applicant pleaded not guilty. She claimed that she had been 
convinced of the accuracy of the information on K.'s homosexuality because 
she knew him in person. She also requested leave to adduce in evidence 
certain material comprising witness statements about a same-sex 
relationship between V. and K.; the court refused this request.

21.  The court examined the witnesses, who testified that the applicant 
had been in charge of drafting the articles and publishing and distributing 
the newspaper.



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 5

22.  On 22 April 2002 the District Court gave judgment. It did not make 
any findings as to whether the information on V.'s and K.'s homosexuality 
was true or false. Instead, it noted their statements to the effect that the 
articles in question had been damaging to their reputation as politicians and 
public servants. Relying on the conclusions of the linguistic expert 
examination of 6 November 2001, the District Court found as follows:

“Indeed, it has been established beyond doubt that the editor-in-chief of D.S.P., Ya. 
V. Porubova, deliberately published ... [the impugned articles] which she had drafted. 
In these articles she stated that the Chairman of the Sverdlovsk Regional Government, 
Mr V., and a member of the House of Representatives of the Legislative Assembly of 
the Sverdlovsk Region, K., were homosexual lovers who had engaged in homosexual 
intercourse in Moscow in the building of the representative office of the Sverdlovsk 
Region, that is to say, she disseminated information based on her insinuations and 
which she knew to be untrue and defamatory in respect of the victims. In an attempt to 
slander the victims, she arranged for the printing of 500,000 copies of the newspaper 
and distributed them in the Sverdlovsk Region. The investigating authorities correctly 
characterised her actions as libel under Article 129 § 2 of the Criminal Code, i.e., 
dissemination via the mass media of information known to be untrue and damaging to 
other persons' honour, dignity and reputation.

In addition, Mrs Porubova related in these articles untrue information to the effect 
that [V. and K.] were homosexual lovers who had engaged in homosexual intercourse 
in Moscow in the building of the representative office of the Sverdlovsk Region, that 
is, she deliberately assessed the personal qualities and conduct of the victims [in 
terms] which were grossly degrading to their human dignity and which contradicted 
society's prevailing approach to the treatment of individuals. Such treatment of the 
victims must be considered obscene and damaging to their dignity. In order to make 
the first issue of the newspaper appear important and sensational, she undermined the 
honour and dignity of the victims in the mass media. Therefore, the investigating 
authorities correctly characterised her actions as an offence under Article 130 § 2 of 
the Criminal Code.”

23.  The applicant was found guilty as charged and sentenced to one and 
a half years' correctional work, with retention of fifteen percent of her 
wages for the benefit of the State.

24.  On 4 September 2002 the Sverdlovsk Regional Court upheld the 
conviction, endorsing the reasons given by the trial court.

25.  Subsequently, the applicant was dispensed from serving her sentence 
on the basis of an amnesty act in respect of women and minors passed by 
the Russian legislature on 30 November 2001.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

26.  Article 29 of the Constitution of the Russian Federation guarantees 
freedom of ideas and expression as well as freedom of the mass media.

27.  Article 129 § 1 of the Criminal Code of the Russian Federation 
defines criminal libel as dissemination of information known to be untrue 
that damages the honour and dignity of another person or undermines the 



6 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

person's reputation. Article 129 § 2 provides that criminal libel disseminated 
in a public statement, a publicly displayed work of art or the mass media is 
punishable by a fine and/or correctional work for a period of up to two 
years.

28.  Article 130 § 1 of the Criminal Code defines criminal insult as 
undermining the honour and dignity of the victim in an obscene manner. 
Article 130 § 2 provides that criminal libel disseminated in a public 
statement, a publicly displayed work of art or the mass media is punishable 
by a fine and/or correctional work for a period of up to one year.

29.  Article 137 of the Criminal Code establishes that it is a criminal 
offence to collect or disseminate information about an individual's private 
life without his consent or to make such information public through the 
media.

30.  Article 18 of the RSFSR Code of Criminal Procedure (in force at the 
material time) established that a trial could be conducted in private, in 
particular with a view to preventing information about intimate aspects of 
the parties' lives from being disclosed.

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION

31.  The applicant complained under Article 6 § 1 of the Convention that 
the trial in her case had not been public. The relevant part of Article 6 
provides as follows:

“1.  In the determination of ... any criminal charge against him, everyone is entitled 
to a ... public hearing ... by a ... tribunal established by law. Judgment shall be 
pronounced publicly but the press and public may be excluded from all or part of the 
trial in the interests of morals, public order or national security in a democratic 
society, where the interests of juveniles or the protection of the private life of the 
parties so require, or to the extent strictly necessary in the opinion of the court in 
special circumstances where publicity would prejudice the interests of justice.”

32.  The Government submitted that the decision to conduct the trial in 
private had been compatible with the requirements of domestic law and 
necessary in the circumstances of the case.

33.  The Court observes that Article 6 § 1 of the Convention provides for 
the possibility of excluding the press and public from a trial, in particular, 
“where the interests... of the protection of the private life of the parties so 
require”. Russian law contained a similar provision: Article 18 of the 
RSFSR Code of Criminal Procedure provided that hearings in private might 
be necessary to prevent disclosure of information on “intimate aspects of the 
parties' lives”.



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 7

34.  It is undisputed that the existence of a sexual relationship between 
the victims was the key element of the applicant's allegations to be 
examined at trial. Since it has been the Court's consistent approach to 
consider sexual relationships as the most intimate aspect of an individual's 
private life (see, for example, L. and V. v. Austria, nos. 39392/98 and 
39829/98, § 36, ECHR 2003-I, with further references), the Court accepts 
that the exclusion of the press and public was necessary for the protection of 
the injured parties' private life and that the District Court's decision to hold 
the trial in private was not arbitrary or unreasonable.

35.  It follows that the conduct of the applicant's trial in private was 
compatible with Article 6 § 1 of the Convention. Accordingly, there has 
been no violation of that provision.

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

36.  The applicant complained that her conviction on account of the 
articles published by her had been incompatible with Article 10 of the 
Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Submissions by the parties

37.  The applicant emphasised that it had not been conclusively shown 
that she had drafted the impugned articles or that she had arranged for the 
printing of the newspaper. She pointed out that the courts had not 
established whether or not the information on the existence of a homosexual 
relationship between V. and K. had been false. The courts had refused to 
take cognisance of the material demonstrating the existence of such a 
relationship, to interview K.'s former spouse or to examine the audit 
commission's report concerning the alleged embezzlement scheme.

38.  The Government submitted that the applicant had failed in her duty 
as a journalist to verify the facts and to obtain the consent of the individuals 
concerned to the disclosure of information about their private life, as 
required by the Russian Media Act. The domestic courts had rejected her 
procedural motions by means of reasoned decisions and correctly 



8 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

determined that she had published unverified facts which were damaging to 
the victims' honour and dignity.

B.  The Court's assessment

39.  The Court notes that it is common ground between the parties that 
the applicant's criminal conviction constituted “interference” with her right 
to freedom of expression as protected by Article 10 § 1. It is not contested 
that the interference was “prescribed by law”, namely by Articles 129 and 
130 of the Criminal Code, and “pursued a legitimate aim”, that of protecting 
the reputation or rights of others, for the purposes of Article 10 § 2. It 
remains to be determined whether the interference was “necessary in a 
democratic society”.

40.  The test of necessity in a democratic society requires the Court to 
determine whether the “interference” complained of corresponded to a 
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim 
pursued and whether the reasons given by the national authorities to justify 
it were relevant and sufficient. In assessing whether such a “need” exists 
and what measures should be adopted to deal with it, the national authorities 
are left a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not 
however unlimited, but goes hand in hand with a European supervision by 
the Court, whose task it is to give a final ruling on whether a restriction is 
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. The 
Court's task in exercising its supervisory function is not to take the place of 
the national authorities, but rather to review under Article 10, in the light of 
the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to their margin 
of appreciation. In so doing, the Court has to satisfy itself that the national 
authorities applied standards which were in conformity with the principles 
embodied in Article 10 and, moreover, that they based their decisions on an 
acceptable assessment of the relevant facts (see Krasulya v. Russia, 
no. 12365/03, § 34, 22 February 2007).

41.  In examining the particular circumstances of the case, the Court will 
take the following elements into account: the position of the applicant, the 
position of the persons against whom the criticism was directed, the subject 
matter of the publication, the characterisation of the contested statements by 
the domestic courts, the wording used by the applicant, and the penalty 
imposed on her (see, mutadis mutandis, Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, 
§ 35, ECHR 2001-II).

42.  As regards the applicant's position, the Court observes that she was a 
journalist and editor-in-chief of a newspaper. She was convicted for 
publishing articles of which she was found to be the author; therefore, the 
impugned interference must be seen in the context of the essential role of 
the press in ensuring the proper functioning of political democracy (see 
Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103, and Sürek v. Turkey 



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 9

(no. 1) [GC], no. 26682/95, § 59, ECHR 1999-IV). The Court reiterates that 
the exceptions to journalistic freedom set out in Article 10 § 2 must be 
construed strictly and the need for any such restrictions must be established 
convincingly.

43.  As regards the nature of the articles and the position of their 
protagonists, the Court notes that one entire page of the newspaper was 
devoted to a series of articles exposing the alleged misappropriation of 
funds in the regional budget. It was claimed in particular that the head of the 
regional government, Mr V., had authorised the regional railway company 
to offset its outstanding tax liability, totalling two billion roubles, against 
the purchase of a large flat in Moscow. The flat in question had been 
initially registered as the property of the region, only to be subsequently 
transferred into the private ownership of Mr K.'s father. Mr K. was a 
member of the regional parliament and an employee of the region's 
representative office in Moscow, and had allegedly had an affair with Mr V. 
The articles contained a wealth of specific facts and details, such as the date 
and number of the order signed by Mr V., the names of the companies 
involved, the amounts and the purchase price of the flat and its exact 
location in Moscow. They were also accompanied by the text of an official 
letter in which the head of the regional police sought to enlist the assistance 
of the audit commission in carrying out an inquiry into financial 
wrongdoings. In examining the matter, the domestic courts gave no heed to 
the fact that the allocation of budgetary resources was obviously an issue of 
paramount importance which merited legitimate public concern. The Court, 
for its part, reiterates in this connection that under Article 10 § 2 of the 
Convention very strong reasons are required to justify restrictions on 
political speech or debates on questions of public interest (see Krasulya, 
cited above, § 38).

44.  The Court further notes that the alleged embezzlement was left 
outside the scope of the charges against the applicant and that the only 
allegation covered was that of a homosexual affair between Mr V. and 
Mr K. However, in the Court's view, that issue cannot be dissociated from 
the main thrust of the articles. Assessing the published material as a whole, 
the Court finds that the emphasis in the impugned articles was clearly on the 
suspicious transactions involving budgetary funds, whereas the reference in 
the opening passage to Mr V.'s homosexual relationship with Mr K. served 
not so much to lend colour to the events as, more importantly, to explain 
why the scheme had been mounted in such a way that Mr K. would be its 
ultimate beneficiary. That the thrust of the articles was directed against the 
dubious transactions with taxpayers' money is also obvious from the 
concluding passage of the first article (see paragraph 10 above), in which 
the author explicitly acknowledged that the affair in question would have 
been a private matter had it not been for the involvement of high-ranking 



10 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

State officials, one of whom was still responsible for handling the regional 
budget.

45.  The Court considers that, since both Mr V. and Mr K. were 
professional politicians – the head of the regional government and a 
member of the regional legislature respectively – they inevitably and 
knowingly laid themselves open to close scrutiny of their every word and 
deed by both journalists and the public at large (compare Krone Verlag 
GmbH & Co. KG v. Austria, no. 34315/96, § 37, 26 February 2002). It 
emphasises that the right of the public to be informed, which is an essential 
right in a democratic society, can even extend to aspects of the private life 
of public figures, particularly where politicians are concerned (see Editions 
Plon v. France, no. 58148/00, § 53, ECHR 2004-IV). By reporting facts – 
even controversial ones – capable of contributing to a debate in a 
democratic society relating to politicians in the exercise of their functions, 
the press exercises its vital role of “watchdog” in a democracy by 
contributing to “impart[ing] information and ideas on matters of public 
interest” (see Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 63, ECHR 
2004-VI). The instant case is, in the Court's view, distinguishable from 
those cases in which publication of the photos or articles had the sole 
purpose of satisfying the curiosity of a particular readership regarding the 
details of the individual's private life (see Von Hannover, cited above, § 65; 
Karhuvaara and Iltalehti v. Finland, no. 53678/00, § 45, ECHR 2004-X; 
Campmany y Diez de Revenga and López Galiacho Perona v. Spain (dec.), 
no. 54224/00, ECHR 2000-XII; Société Prisma Presse v. France (dec.), 
nos. 66910/01 and 71612/01, 1 July 2003; and Julio Bou Gibert and El 
Hogar y La Moda J.A. v. Spain (dec.), no. 14929/02, 13 May 2003). As the 
Court has found above, the impugned articles purported to contribute to a 
debate on an issue of public concern. Accordingly, the Russian courts were 
required to demonstrate a “pressing social need” for the interference with 
the applicant's freedom of expression, but failed to do so.

46.  The Court will next examine whether the decisions of the Russian 
courts were based on an acceptable assessment of the relevant facts. It 
observes that the actual scope of the charges against the applicant was 
confined to the allegation that “V. and K. [were] homosexuals and lovers 
who [had] engaged in a homosexual act in the building of the region's 
representative office in Moscow”. The Court cannot but note that this 
sentence, as quoted in the list of charges, was not actually contained in the 
contested articles but rather represented the prosecution's interpretation of 
the opening passage of the article, which was subsequently endorsed by the 
domestic courts without any inquiry as to whether or not the wording 
corresponded to the actual text of the article. In the Court's view, an 
examination of whether or not the applicant actually wrote the words that 
the prosecution claimed she had written was crucial in circumstances where 
the applicant faced a charge of disseminating false statements.



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 11

47.  It is important to note that the applicant was not penalised for the 
unauthorised collection and dissemination of information about individuals' 
private lives, an offence specifically contemplated by Article 137 of the 
Russian Criminal Code, but rather for criminal libel and criminal insult. The 
offence of criminal libel put the burden on the prosecution, rather than on 
the defendant, to show that the impugned statement was both false and 
damaging to the victim's reputation. As regards the first element of proof, 
the Court is struck by the fact that the domestic authorities, the prosecution 
and the courts alike never stated explicitly whether the allegations of 
Mr V.'s and Mr K.'s same-sex relationship had been true or false and made 
no findings in that respect. Not only did they refuse the applicant's request 
for an examination of the victims with a view to establishing their sexual 
orientation, but they did not even put any questions about that delicate issue 
to the victims or any possible witnesses. The judgments of the domestic 
courts were all but silent on whether Mr V. and Mr K. were or were not 
homosexuals and whether they had or had not had an affair in Moscow. 
Moreover, the courts did not examine whether the applicant had in fact been 
aware of the untruthfulness of the allegation in question, and they refused to 
take cognisance of the material which the applicant sought to adduce in 
order to show that she had had sufficient reasons to believe that Mr V. and 
Mr K. had had an affair.

48.  Furthermore, as regards the charge of criminal insult, the Court notes 
that the condition sine qua non for legal characterisation of a certain 
statement as constituting the offence of criminal insult under the Russian 
Criminal Code was the presence of obscene words. However, no such words 
were identified either in the list of charges compiled by the prosecution or in 
the judgments of the domestic courts. The expert's report commissioned by 
the investigation did not find any such obscenities in the text either. The 
expert solely stated that “tolerance... [was] uncharacteristic of the Russian 
mentality” and that the Russian language contained a significant number of 
pejorative and rude terms for describing homosexuals. Be that as it may, the 
Court is unable to discern any such pejorative or rude terms in the text of 
the original article. Even the word “homosexual” – which may appear to be 
the most objectionable term in the article – was employed in a rhetorical 
question without reference to either Mr V. or Mr K. The Court therefore 
distinguishes the present case from those in which an applicant's criminal 
conviction for the use of strong or even obscene language to describe other 
people's lives led it to find no violation of Article 10 (see, for example, 
Tammer v. Estonia, no. 41205/98, §§ 64-71, ECHR 2001-I, and 
Constantinescu v. Romania, no. 28871/95, §§ 70-78, ECHR 2000-VIII).

49.  In the light of the above considerations, the Court finds that the 
domestic courts failed in their duty to supply “relevant and sufficient” 
reasons for finding the applicant guilty of either criminal libel or insult. 
Finally, in assessing the proportionality of the interference, the nature and 



12 PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT

severity of the penalty imposed are also factors to be taken into account (see 
Skałka v. Poland, no. 43425/98, § 38, 27 May 2003). In this respect, the 
Court notes that the applicant was convicted and sentenced to one and a half 
year's correctional work with retention of a portion of her wages. The 
sanction was undoubtedly severe, especially considering that lighter 
alternatives, such as a fine, were available under domestic law. The fact that 
the applicant was dispensed from serving her sentence does not alter that 
conclusion, seeing that the dispensation in question was merely the product 
of a fortunate coincidence in the form of an amnesty act which happened to 
apply to all minors and women accused of a wide variety of criminal 
offences at the relevant period of time, and which had not been adopted with 
the specific aim of redressing the applicant's particular situation (see 
Mahmudov and Agazade v. Azerbaijan, no. 35877/04, § 51, 18 December 
2008).

50.  Taking into account the role of journalists and the press in imparting 
information and ideas on matters of public concern, even those that may 
offend, shock or disturb, the Court holds that the applicant's conviction was 
not compatible with the principles embodied in Article 10 since the Russian 
courts did not identify a “pressing social need” or adduce “relevant and 
sufficient” reasons justifying the interference at issue. Therefore, the Court 
considers that the domestic courts overstepped the narrow margin of 
appreciation afforded to them where restrictions on debates of public 
interest are concerned, and that the interference was disproportionate to the 
aim pursued and not “necessary in a democratic society”.

51.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention.

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

52.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

53.  The applicant did not submit an itemised claim for just satisfaction 
as required by Rule 60 of the Rules of Court. Accordingly, the Court 
considers that there is no call to award her any sum on that account.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Holds that there has been no violation of Article 6 § 1 of the Convention;

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention.



PORUBOVA v. RUSSIA JUDGMENT 13

Done in English, and notified in writing on 8 October 2009, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

André Wampach Nina Vajić
Deputy Registrar President


