
FIFTH SECTION

DECISION

Application no. 18748/10
Albrecht KIESER and Peter TRALAU-KLEINERT

against Germany

The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting on 
2 December 2014 as a Chamber composed of:

Mark Villiger, President,
Angelika Nußberger,
Boštjan M. Zupančič,
Ganna Yudkivska,
Vincent A. De Gaetano,
André Potocki,
Helena Jäderblom, judges,

and Claudia Westerdiek, Section Registrar,
Having regard to the above application lodged on 1 April 2010,
Having deliberated, decides as follows:

THE FACTS

1.  The applicants, Mr Albrecht Kieser and Mr Peter Tralau-Kleinert, are 
German nationals, who were born in 1949 and 1937 respectively and live in 
Cologne. They were represented before the Court by Mr E. Reinecke, a 
lawyer practising in Cologne.

2.  The facts of the case, as submitted by the applicants, may be 
summarised as follows.

A.  The background of the case

3.  The publishing company M. DuMont Schauberg, registered in 
Cologne, publishes daily newspapers including Kölner Stadtanzeiger, 
Kölner Rundschau and Express. The chairman of the supervisory board of 
the publishing company is Mr Alfred Neven DuMont, son of 



2 KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION

Mr Kurt Neven DuMont and Ms Gabriele DuMont, who died in 1968 and 
1978 respectively.

4.  In February 2006 the applicants, journalists for the online magazine 
Neue Rheinische Zeitung, published an article concerning the so-called 
“aryanisation profits” (“Arisierungsprofite”) of Germans during the Nazi 
regime and the role of the DuMont family in these activities. The article, 
which contained some six pages and photos, entitled “Discoveries about the 
publishing family Neven DuMont in Nazi times: No resistance, but 
aryanisation profits” read in part as follows:

“The publishing family Neven DuMont, which has declared itself every now and 
then for years .... as being haunted by the Nazi regime and being a member of the 
resistance, profited from aryanisation....”

“Last Friday a congress took place in the adult evening school covering the topic of 
“aryanisation”. There the journalist and historian Niebel sowed doubts. Niebel, who 
had no access to files of the tax offices, cited in his speech parts of the denazification 
file of Kurt Neven DuMont, publisher of Kölnische Zeitung during the Nazi period 
and father of the present publisher Alfred Neven DuMont. There the former publisher 
confessed to an unlawful appropriation of Jewish real estate in 1941...”

“As a matter of fact the Neven DuMont family took possession of three houses in 
Breite Straße....The houses, respectively the real estate, belonged to the Jewish 
merchant Fritz Brandenstein and his wife, Sofie. In 1939 they were forced to 
emigrate, the Nazis confiscated their fortune and the Gerling company 
interim-purchased the real estate for 6 weeks. Afterwards Gabriele DuMont, wife of 
Kurt Neven DuMont, purchased the real estate. The price is not known.....”

“Following the inquiries of Ingo Niebel, already in 1938 the DuMont publishing 
company grabbed a house of the merchant Emil Lippmann in Luxemburger Straße via 
its mutual insurance company. Lippmann was accused of “racial defilement” and died 
shortly afterwards....”

“In the fifties the publishing company DuMont and the widow Brandenstein reached 
an out-of-court settlement concerning compensation. This is the reason why the 
amount of money paid is not generally known. The same applies to the daughters of 
M. E. Lippmann....”

5.  These parts of the article referred to the following three real estate 
purchases:

6.  In 1938 a mutual insurance company situated in Cologne, and which 
insured the employees of the M. DuMont Schauberg company, purchased 
real estate situated at 301 Luxemburger Straße in Cologne from 
Mr Lippmann, a German Jew who was persecuted and died shortly 
afterwards. In 1951 the legal heirs of Mr Lippmann renounced any 
restitution claims after having primarily lodged such claims.

7.  According to the denazification file of Mr Kurt Neven DuMont, in 
1941 Ms Gabriele DuMont bought real estate in Leyboldstraße in Cologne, 
which was owned by a Mr A. Ottenheimer. Mr Ottenheimer was a German 
Jew who had emigrated in 1937. Therefore his property was liquidated by a 
curator. In 1949 Ms DuMont and Mr Ottenheimer (now known as Otten) 



KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION 3

reached a settlement concerning the structural condition of the property in 
1941 (price, size, value and cultivation) and restitution claims. In this 
settlement the property was declared as being in essence undeveloped 
except for cellar walls and concrete foundations.

8.  Furthermore in 1941 Ms Gabriele DuMont purchased real estate, 
located in Breite Straße in Cologne for 255,000 Reichsmark. The vendor 
was the Gerling company, which had purchased the real estate three years 
before at auction for 46,000 Reichsmark. The former owner of the property 
was a company belonging to a Jewish couple who had fled Germany in 
1939.

9.  The chairman of the supervisory board of the publishing company, 
Mr Alfred Neven DuMont, instituted an action for an interim injunction 
with the Cologne District Court after the applicants’ article was published, 
in which he precisely indicated the parts of the article which he considered 
not to be true.

10.  The Cologne District Court and afterwards the Cologne Court of 
Appeal issued an interim injunction and ordered the applicants to refrain 
from disseminating certain parts of the article.

B.  The proceedings at issue

1.  The judgment of the Cologne Regional Court
11.  On 19 September 2007 the Cologne Regional Court prohibited in 

particular any further publication of the following elements of the published 
article, subject to penalty (“strafbewährte Unterlassungserklärung”) of up 
to 250,000 euros for each contravention, under Articles 1004 § 1, 823 § 2 of 
the Civil Code taken in conjunction with Article 186 of the Criminal Code, 
read in the light of the right to protection of personality rights (“Allgemeines 
Persönlichkeitsrecht”, see §§ 23 seq., below):

“...to refrain from giving the impression that the plaintiff’s family unlawfully 
enriched itself during the Nazi regime with foreign fortune, in particular by statements 
such as “the plaintiff’s family DuMont made aryanisation profits when purchasing the 
real estate in Leyboldstr. 19, Breite Straße 82, 86, 88 and Luxemburger Straße 301”.

12.  According to the Regional Court, the relevant passages of the article 
in question amounted to a serious interference with Mr DuMont’s right to 
the protection of his personality rights. The Regional Court considered that 
the impugned statements had to be classified as statements of fact. A 
statement of fact had to be assumed when a passage of an article or an 
article as a whole led the reader to draw a peremptory conclusion from it. In 
the Regional Court’s view, the article in question mainly made statements 
of fact because the term “aryanisation profit”, used in the context of the 
purchase of real estate, created the impression that the DuMont family had 
enriched itself unlawfully during the Nazi regime with foreign fortune by 



4 KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION

abusing the predicament in which the Jewish population found itself. The 
veracity of that statement could be proved. The Cologne Regional Court 
found that, the impugned statement being a statement of fact and not a value 
judgment, the burden of proof concerning the veracity of the statement lay 
with the applicants. However, the applicants had failed to prove the veracity 
of the allegations.

13.  In particular, regarding the real estate in Leyboldstraße, the Cologne 
Regional Court stated that the mere claim that the purchase price had been 
below the current market value was insufficient, because this was a general 
assumption due to the political situation in Germany at that time and the fact 
that German Jews were persecuted and expropriated. The applicants’ 
statement that the property was a built-up area was contradicted by 
statements and proof provided by the plaintiff, Mr DuMont. He had stated 
that an old building had been demolished in 1937 and a subsequent 
settlement between Ms DuMont and Mr Otten expressly declared that the 
property had not been developed in 1941, apart from concrete foundations 
and cellar walls. As a consequence, the applicants’ reference to an address 
book of Cologne (the “Greven’s address book”) as proof was considered to 
be too imprecise und therefore insufficient.

14.  Concerning the real estate in Breite Straße the Cologne Regional 
Court found that the applicants had failed to substantiate that the DuMont 
family had exploited the Jews’ plight, firstly because the DuMont family 
had purchased the real estate some three years after the Gerling company 
had purchased it at auction for 46,000 Reichsmark and secondly because the 
price paid by the DuMont family had exceeded the auction price by 
209,000 Reichsmark. As this purchase did not indicate a clear exploitation 
of the Jews’ plight, the statements were to be classified as false. As far as 
the applicants offered a statutory declaration by the historian Niebel as 
proof of this allegation, the court held that in view of this finding there was 
no need to pursue the proof provided by the applicants.

15.  With regard to the real estate in Luxemburger Straße the Cologne 
Regional Court held that no profit had been made by the DuMont family 
because it had not been the DuMont family who had purchased the real 
estate, but a legally independent mutual insurance company situated in 
Cologne and which insured the DuMont company’s employees. 
Furthermore, other real estate, comparable to that in Luxemburger Straße, 
had been sold for similar prices around the same time.

16.  The Cologne Regional Court therefore concluded that the applicants 
had not proved the veracity of their statements as there had either been no 
profits made by the DuMont family or the evidence produced by the 
applicants had not been sufficient. As far as the applicants argued that the 
term “aryanisation” had to be classified as a value judgment, the court was 
of the opinion that, even when classified as a value judgment, it still had to 
be considered as ambivalent. It was necessary with ambivalent expressions 



KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION 5

to examine their admissibility on the basis of the interpretation which 
caused the most serious interference. Against this background the 
statements had to be regarded as untrue and thus were not protected by 
freedom of speech. Moreover, the court held that there had not been a 
legitimate interest in publishing the statements. It was true that the 
publication of untrue statements of fact could be justified. However, this 
was only the case if the person disseminating the information had tried 
sufficiently to verify the facts prior to publication and if any remaining 
doubts as to the truth of the facts had been made sufficiently clear. In the 
case at hand, the applicants had not even come close to exhausting all 
possibilities of establishing the facts and the article was far from being 
balanced coverage that also indicated doubts as to the truth of the 
statements.

17.  As far as the plaintiff wanted the publication of other parts of the 
article to be prohibited, the Cologne Regional Court allowed the action for 
one part. For other parts the applicants made a declaration of discontinuance 
subject to penalty (strafbewährte Unterlassungserklärung).

2.  The judgment of the Cologne Court of Appeal
18.  On 21 September 2008 the Cologne Court of Appeal dismissed an 

appeal by the applicants against the judgment and refused to grant the 
applicants leave to appeal on points of law. It endorsed the reasoning of the 
Regional Court. It expressly confirmed the Regional Court’s finding that the 
statements were to be classified as statements of fact as they were open to 
objective verification and proof. Even if parts of the statements comprised 
value judgments, these were based on documented incidents like the 
denazification file of Mr Kurt Neven DuMont, address books or files of the 
competent tax authority. As it was primarily these documents which were 
supposed to prove the conclusion that the DuMont family had participated 
in aryanisation profits, the main focus of the statements was not the 
expression of an opinion but a statement of facts.

3.  The decision of the Federal Court of Justice
19.  On 3 February 2009 the Federal Court of Justice rejected the 

applicants’ complaint about the refusal to grant them leave to appeal on 
points of law (Nichtzulassungsbeschwerde), without giving further reasons.

4.  The decision of the Federal Constitutional Court
20.  On 4 March 2009 the applicants lodged a constitutional complaint 

with the Federal Constitutional Court. The applicants claimed a violation of 
their right to freedom of expression insofar as the Cologne Regional Court 
and the Cologne Court of Appeal had ordered them to refrain from giving 
the impression that the plaintiff’s family had unlawfully enriched itself 



6 KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION

during the Nazi regime with foreign fortune, in particular by statements 
such as “the plaintiff’s family DuMont made aryanisation profits when 
purchasing the real estate in Leyboldstr. 19, Breite Straße 82, 86, 88 and 
Luxemburger Straße 301”. The applicants claimed that the Cologne 
Regional Court and the Cologne Court of Appeal had omitted to clarify 
whether these passages of the article in question were to be classified as 
statements of facts or value judgments. The classification as “ambivalent 
expressions” was an oversimplification contravening the Federal 
Constitutional Court’s case-law.

21.  On 24 September 2009 the Federal Constitutional Court declined to 
consider the constitutional complaint without providing reasons.

C.  Relevant domestic law

22.  The claim underlying the injunction was based on an analogy to 
Article 823(1) and (2), read in conjunction with the second sentence of 
Article 1004 § 1 of the German Civil Code taken together with Article 186 
of the Criminal Code. It is the well-established case-law of the German 
courts that a person whose personality rights are jeopardised by another 
individual may – under certain specified conditions – lodge a claim against 
the latter pursuant to these provisions.

COMPLAINT

23.  The applicants complained under Article 10 § 1 of the Convention 
that the domestic courts’ decisions ordering them to refrain from publishing 
statements referring to unlawfully enrichments of the DuMont family during 
the Nazi regime with foreign fortune had violated their right to freedom of 
expression.

THE LAW

24.  The applicants alleged that by ordering them to refrain from 
conveying the impression that the DuMont family had enriched itself 
unlawfully during the Nazi regime with foreign fortune by abusing the 
predicament in which the Jewish population found itself, the domestic 
courts’ decisions had violated Article 10 of the Convention, the relevant part 
of which reads:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority...



KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION 7

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, ... for the protection of 
the reputation or rights of others ...”

A.  The applicants’ arguments

25.  The applicants emphasised the important role of the press in a 
democratic society. They stressed that the article mainly contained value 
judgments and that notably the expression “aryanisation profit” had to be 
classified as a value judgment. The national courts’ classification of their 
statements concerning the DuMont family’s real estate purchases and the 
role of the DuMont family during the Nazi regime as statements of fact 
infringed their right to freedom of expression. They further argued that the 
plaintiff’s publishing company M. DuMont Schauberg occupied a form of 
monopoly position in Cologne and therefore was obliged to endure public 
criticism to a certain extent.

B.  The Court’s assessment

26.  The Court finds that the judicial decisions given in the present case 
constituted an interference with the applicants’ right to freedom of 
expression as guaranteed by Article 10 of the Convention.

27.  Such interference contravenes the Convention if it does not satisfy 
the requirements of paragraph 2 of Article 10. It therefore falls to be 
determined whether the interference was “prescribed by law”, had an aim or 
aims that is or are legitimate under Article 10 § 2 and was “necessary in a 
democratic society” for the aforesaid aim or aims.

28.  The Court notes at the outset that the interference with the 
applicants’ right to freedom of expression was prescribed by law, namely by 
Articles 823 § 2 of the Civil Code taken in conjunction with Article 186 of 
the Criminal Code and that it pursued the legitimate aim of protecting the 
reputation or rights of others according to 1004 § 1 of the Civil Code, 
namely the personality rights of Mr Alfred Neven DuMont.

29.  The Court must further determine whether the interference was 
necessary in a democratic society, which the applicants disputed.

1.  General principles
30.  The Court has repeatedly emphasised the essential role played by the 

press in a democratic society. Although the press must not overstep certain 
bounds, regarding in particular protection of the reputation and rights of 
others, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent with its 
obligations and responsibilities – information and ideas on all matters of 



8 KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION

public interest (Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, 
§ 71, ECHR 2004-XI).

31.  However, Article 10 § 2 of the Convention states that freedom of 
expression carries with it “duties and responsibilities”, which also apply to 
the media, even with respect to matters of serious public concern. These 
duties and responsibilities are liable to assume significance when there is a 
question of attacking the reputation of a named individual and infringing the 
“rights of others”. Thus, special grounds are required before the media can 
be dispensed from their ordinary obligation to verify factual statements that 
are defamatory of private individuals (see Pedersen and Baadsgaard, cited 
above, § 78; Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 82, 
7 February 2012).

32.  In order to assess the justification for an impugned statement, a 
distinction needs to be made between statements of fact and value 
judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the truth of 
value judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the 
truth of a value judgment is impossible to fulfil and infringes freedom of 
opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by Article 10 
(see Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 76). The Court reiterates that, 
even where a statement amounts to a value judgment, the proportionality of 
an interference may depend on whether there exists a sufficient factual basis 
for the impugned statement, since even a value judgment without any 
factual basis to support it may be excessive (see Jerusalem v. Austria, 
no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II). Therefore, the difference between facts 
and value judgments lies in the degree of factual proof which has to be 
established (see Europapress Holding D.O.O. v. Croatia, no. 25333/06, 
§ 54, 22 October 2009). In assessing the legitimacy of statements of fact it 
is not, in principle, incompatible with Article 10 to place on a defendant in 
injunction proceedings the onus of proving to the civil standard the truth of 
defamatory statements (compare McVicar v. the United Kingdom, 
no.  46311/99, § 87, ECHR 2002-III, and, as to libel proceedings, Alithia 
Publishing Company Ltd and Constantinides v. Cyprus, no. 17550/03, § 68, 
22 May 2008).

33.  The way in which the information was obtained and its veracity are 
also important factors. If a statement of fact is untrue, the Court must 
examine whether the research conducted by the journalists before the 
publication of the untrue statement of fact was in good faith and complied 
with the ordinary journalistic obligation of properly verifying factual 
allegations (see, for instance, Bergens Tidende and Others v. Norway, 
no. 26132/95, § 53, ECHR 2000-IV; Selistö v. Finland, no. 56767/00, § 54, 
16 November 2004; Europapress Holding D.O.O., cited above, § 66). The 
more serious the allegation, the more solid the factual basis should be (see 
Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78 in fine, and Europapress 
Holding D.O.O., cited above, § 66). Furthermore, the authority of the 



KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION 9

source, whether the newspaper had conducted a reasonable amount of 
research before publication and whether the newspaper gave the persons 
defamed the opportunity to defend themselves in advance are factors to be 
taken into consideration when examining the impugned statements (Effecten 
Spiegel AG v. Germany (dec.), no. 38059/07, 4 May 2010).

34.  Lastly, the nature and severity of the sanctions imposed are also 
factors to be taken into account when assessing the proportionality of an 
interference with the exercise of the right to freedom of expression (see 
Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 93).

2.  Application of these principles to the present case
35.  The Court notes at the outset that it is satisfied with the domestic 

courts’ understanding of the relevant parts of the article here at issue, 
namely that the impugned passages of the article in question stated that the 
DuMont family had obtained private property in Breite Straße, 
Luxemburger Straße and Leyboldstraße by exploiting the German Jews’ 
plight and therefore enriched itself unlawfully during the Nazi regime.

36.  The Court observes that these statements consisted mainly of 
statements of fact susceptible of proof. In so far as these statements also 
contained elements of value judgments (for instance, the choice of words 
such as “grabbed” and “took possession”, see paragraph 4 above), those 
were based upon the above-mentioned allegations of facts. The Court is 
satisfied with the result of the distinction the national courts made between 
statements of fact and value judgments, as the assumptions made by the 
applicants were all based on documents like the denazification file of 
Mr Kurt Neven DuMont and an address book.

37.  The Court is unable to agree with the applicants’ view that the 
expression “aryanisation profit” had to be classified as a value judgment 
based on factual grounds. In the present case the allegations were of a very 
serious nature and were presented as statements of fact rather than value 
judgments. The applicants not only expressed a personal opinion and 
commented on events in the past, they gave the impression of revealing 
publicly unknown incidents concerning the role of the DuMont family 
during the Nazi regime. They alleged an unjust enrichment relying on proof, 
referring to the “results” of historical scientific studies of the historian 
Niebel. The core of the expression “aryanisation profit” therefore was a 
statement of fact and not, as the applicants claim, a value judgment.

38.  The Court further notes that the domestic courts regarded the 
statements in question as untrue because the applicants had failed to provide 
sufficient proof.

39.  Regarding the real estate in Leyboldstraße the domestic courts stated 
that the applicants’ mere claim that the purchase price had been below the 
current market value was insufficient. The Court takes note of the findings 
of the domestic courts that this was a general assumption due to the political 



10 KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION

situation in Germany at that time and the fact that German Jews were 
persecuted and expropriated. The Court observes that the applicants failed 
to provide reliable information in this regard. Therefore the applicants have 
neither verified their statements at any point, nor claimed that their research 
was in good faith.

40.  Regarding the real estate in Breite Straße, the Court is satisfied with 
the domestic courts’ finding that the applicants had not sufficiently proved 
that a “profit” had been made by the DuMont family. The lapse of time 
between the purchase of the real estate by the Gerling company and that by 
Ms DuMont, and the fact that the purchase price paid by Ms DuMont had 
been 206,000 Reichsmark higher than the price paid by the Gerling 
company, indeed required a proper justification of the allegation, which the 
applicants failed to provide.

41.  Concerning the real estate in Luxemburger Straße the Court notes 
the national courts’ findings that the applicants did not fulfil their 
journalistic obligations prior to publication. The real estate in that street had 
not been purchased by the DuMont family itself, but by the legally 
independent mutual insurance company which insured the employees of the 
DuMont company. Furthermore, other real estates in that street had been 
sold at comparable prices at the time.

42.  The Court observes that the applicants were given the opportunity to 
prove the veracity of the published information. The standard of proof 
applied by the domestic courts in those proceedings did not make this task 
unreasonable or impossible in the circumstances (see a contrario Brosa 
v. Germany, no. 5709/09, § 48, 17 April 2014). Therefore the Court is 
satisfied that the findings of the domestic courts were based on acceptable 
assessments of the relevant facts. The incriminating passages in the 
applicants’ publication thus amounted to the dissemination of incorrect 
information.

43.  The domestic courts’ decisions reveal moreover that they had 
carefully examined whether the applicants had fulfilled their journalistic 
obligation of properly verifying their statements of fact before 
disseminating them. They came to the conclusion that, having regard to the 
gravity of the allegations and the political sensitivity of the subject, the 
applicants failed to provide sufficient proof for the statements.

44.  As to whether there were grounds for dispensing the applicants from 
their ordinary obligation to verify their statements, the Court first notes that 
the allegations raised in the article were of a serious nature. The Court 
underlines that the applicants not only failed to verify the authority of their 
source as far as the historian Niebel was concerned, but also failed to 
present their story in a reasonably balanced manner. Moreover it is not 
apparent that they gave the DuMont family the opportunity to defend 
themselves in advance. Therefore, there were no grounds for dispensing the 
applicants from their journalistic obligations. The DuMont Schauberg 



KIESER AND TRALAU-KLEINERT v. GERMANY DECISION 11

company’s alleged leading position in Cologne concerning the press does 
not alter that conclusion.

45.  Finally, with regard to whether the measures taken against the 
applicants at domestic level were proportionate to the legitimate aim 
pursued, the Court points out that the applicants did not face criminal 
proceedings, nor were they ordered to pay damages. In fact, in the civil 
proceedings brought by Mr DuMont, the domestic courts only ordered the 
applicants to refrain from creating such impressions as those published in 
the article, subject to a penalty of up to 250,000 euros for each 
contravention, a reasonable measure where a person’s reputation has been 
tarnished by published information.

3.  Conclusion
46.  In the light of the foregoing, the Court considers that the reasons 

given by the domestic courts in support of their decisions were “relevant 
and sufficient” within the meaning of its case-law and that the decisions 
ordering the applicants to refrain from disseminating the statements in 
question were not disproportionate to the legitimate aim pursued. Therefore, 
the interference with the applicants’ right to freedom of expression was 
“necessary in a democratic society”. The application discloses no 
appearance of a violation of Article 10 of the Convention. It follows that the 
application must be rejected as being manifestly ill-founded pursuant to 
Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention.

For these reasons, the Court, by a majority,

Declares the application inadmissible.

Claudia Westerdiek Mark Villiger
Registrar President


