
FIRST SECTION

Application no. 45083/06
NOVAYA GAZETA and Yelena Valeryevna MILASHINA

against Russia
lodged on 15 September 2006

STATEMENT OF FACTS

THE FACTS

The applicants are ANO “Redaktsionno-Izdatelskiy Dom ‘Novaya 
Gazeta’”, a legal entity registered in Moscow under the Russian laws and 
Ms Yelena Valeryevna Milashina, a Russian national, who was born in 
1977 and lives in Moscow.

A.  The circumstances of the case

The facts of the case, as submitted by the applicants, may be summarised 
as follows.

1.  Background information
At 11.30 am on 12 August 2000 Russian submarine K-141 Kursk (“the 

Kursk submarine”), a nuclear cruise missile submarine of the Russian Navy, 
sank in Barents Sea in the course of a naval training exercise as a result of 
explosions. Most of the crew died within minutes of the explosions. 
However, twenty-three crew members (of 118 aboard) survived the 
explosions and gathered in a stern compartment. It remains unknown at 
what point in time those men died.

An official investigation was launched into the accident under 
Article 263 § 3 of the Russian Criminal Code (breach of the safety 



2 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA 
– STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

procedures while exploiting a means of transportation causing death by 
negligence of two or more people) in case no. 29/00/0016-00.

On 22 July 2002 the Chief Military Prosecutor’s Office terminated the 
investigation for lack of the event of the crime.

On 30 December 2002 Mr B.K., counsel for the relatives of the deceased 
crew members, challenged the decision to terminate the investigation before 
the Chief Military Prosecutor. On 4 January 2003 his complaint was 
dismissed. Mr B.K. challenged both decisions in court.

On 21 April 2004 the Military Court of the Moscow Garrison confirmed 
the decision of 22 July 2002. On 29 June 2004 the Appellate Collegium of 
the Military Court of the Moscow Garrison upheld the judgment on appeal.

Between 2000 and 2005 the first applicant published in its newspaper 
Novaya Gazeta (“the newspaper”) a number of articles penned by the 
second applicant covering the Kursk submarine catastrophe and the 
investigation into it.

2.  The articles
In late 2004 Mr B.K. introduced an application before the European 

Court of Human Rights (“the Court”) on behalf of Mr R.K. alleging breach 
of the right to life of Mr R.K.’s son, one of the victims of the Kursk 
catastrophe.

On 24 January 2005 the newspaper published in issue no. 5 of 
24-26 January 2005 an article by the second applicant entitled “The Kursk 
Case is Now Pending before the European Court” («Дело «Курска» - в 
Европейском суде»).

The article referred to the fact that Mr R.K., the father of the Kursk 
lieutenant-captain D.K., had lodged an application before the Court alleging 
a violation of Article 2 of the Convention. D.K. was described as a person 
who had written a note stating that twenty-three persons had survived after 
the explosions and had been waiting for rescue in the stern compartment. 
The note had been discovered in October 2000; according to the article, it 
had refuted the official version that all crew members had died of the 
explosions. The article stated that after the Kursk had sunk a series of 
knocks making an SOS signal in the Morse code had been audible from the 
stern part of the submarine. The Russian officials including the then 
Prosecutor General, Mr V.U., had refused to consider those knocks as a plea 
for rescue and established that the noise had originated outside the stern part 
of the submarine. Mr R.K. had tried in vain to prove in courts that the 
omission to consider the knocks as a SOS signal amounted to misfeasance 
in public office. His complaints had been rejected by the Moscow Garrison 
Military Court and the Moscow Circuit Military Court. The article read, in 
particular, as follows:

“R.K., the father of D.K., and his counsel B.K. have repeatedly tried 
to prove in Russian courts that this is [the failure to qualify the noise as 
an SOS signal] absurd and [that it constitutes] misfeasance in public office, 
the purpose of which was to help the Navy officers avoid criminal 
responsibility.

The misfeasance in public office, according to the plaintiffs, was perpetrated not 
only by the investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office but also by the 



NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA  3
– STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

experts V.K. and S.K. The reports by those two military officials (V.K. is the chief 
forensic expert of the Ministry of Defence, S.K. is the chief navigating officer of the 
Russian Navy) were relied upon by the investigators headed by A.E. and V.U. who 
terminated the criminal case in relation to the Kursk catastrophe and delivered a 
decision refusing to prosecute eleven officers of the Northern Fleet.”

On 27 January 2005 the newspaper published in its issue no. 6 of 
27-30 January 2005 another article by the second applicant entitled “The 
Prosecutor’s Office is Worried by the Prospects of Examination of the 
Kursk Case by the European Court. All Reasonable Offers Welcome?” 
(«Перспективы Европейского суда по «делу «Курска»» взволновали 
прокуратуру. Торг уместен?»). The article described the officials’ 
reaction to the application lodged by Mr R.K. It reported that the prosecutor 
of the Leningrad Military Circuit had tried to convince Mr R.K. that his 
counsel had lodged the application exclusively for self-promotion. Mr B.K. 
had reportedly stated that his client had been willing to cooperate with the 
prosecutors and implied that Mr R.K. had received an offer to have the 
official investigation reopened in exchange to withdrawal of his application 
to Strasbourg. The article read, in particular, as follows:

 “Advocate B.K. representing the forty-seven families of the deceased 
crew members also confirmed that the application before the European 
Court was [Mr R.K.’s] last resort. There is no other prospect of success 
for the Kursk case in Russia owing to the position taken by Prosecutor 
General V.U. and Chief Military Prosecutor A.S. Apparently, those two 
officials decided to help the officers-in-command of the Northern Fleet 
avoid criminal responsibility and to terminate the investigation. (This is 
what Mr K. wrote in his book “It Drowned... The Truth About the 
Kursk Hidden by Prosecutor General U<...>”).”

3.  The defamation proceedings
After the publication of the two articles Mr V.K., the chief forensic 

expert of the Russian Ministry of Defence, Mr A.E., the head of the 
investigative group in charge of the Kursk case, Mr A.S., the Chief Military 
Prosecutor of Russia, and the Chief Military Prosecutor’s Office of Russia 
acting as a legal entity lodged civil actions for defamation against the 
applicants with the Basmanny District Court of Moscow (“the district 
court”).

On 3 March and 7 July 2005 the Basmanny District Court of Moscow 
(“the district court”) joined the proceedings instituted by Messrs V.K., A.E., 
A.S. and the Chief Military Prosecutor’s Office.

Each plaintiff demanded non-pecuniary damages and refutation of 
certain information appearing in the articles.

Mr V.K. sought refutation of the following text:
“... this is ... misfeasance in public office, the purpose of which was to help the 

Navy officers avoid criminal responsibility. The misfeasance in public office ... was 
perpetrated not only by the investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office but 
also by the experts V.K....”

Mr A.S. insisted that his reputation as the head of the investigative group 
in charge of the Kursk case had been tarnished by the following text:



4 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA 
– STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

“... this is ... misfeasance in public office, the purpose of which was to help 
the Navy officers avoid criminal responsibility. The misfeasance in public office ... 
was perpetrated not only by the investigators of the Chief Military Prosecutor’s 
Office but also by the experts...”

The Chief Military Prosecutor’s Office and its head, Mr A.S., wished to 
refute the following fragments of the articles:

“... this is ... misfeasance in public office, the purpose of which was to help 
the Navy officers avoid criminal responsibility. The misfeasance in public office ... 
was perpetrated not only by the investigators of the Chief Military Prosecutor’s 
Office but also by the experts...”

“There is no other prospect of success for the Kursk case in Russia 
owing to the position taken by Prosecutor General V.U. and Chief 
Military Prosecutor A.S. Apparently, those two officials decided to help 
the officers-in-command of the Northern Fleet avoid criminal 
responsibility and to terminate the investigation.”

On 7 December 2005 the district court decided upon the case. It 
established that the information concerning the plaintiffs had been indeed 
disseminated by the newspaper. It further found that the information in 
question was damaging to the plaintiffs’ reputation for the following 
reasons. The allegations that the investigators and experts had tried to help 
the Navy officers avoid criminal responsibility had suggested that they had 
lacked impartiality requisite when performing their duties. The expression 
“help avoid criminal responsibility” was found to be defamatory as it 
contained an allegation of perpetration of a crime. The applicants had failed 
to provide evidence of the crime committed by the plaintiffs. Their 
reference to the fact that the article “The Prosecutor’s Office is Worried by 
the Prospects of Examination of the Kursk Case by the European Court. All 
Reasonable Offers Welcome?” had merely reproduced the position of 
Mr B.K. reflected in his book was dismissed as unsubstantiated. 
Furthermore, the district court argued that the applicants had been under an 
obligation to verify the truthfulness of the information relied upon before 
publishing it. It dismissed the applicants’ assertion that the information in 
question amounted to value judgment. The district court found in the 
plaintiff’ favour, ordered that refutation of the information concerning 
involvement of the plaintiffs in misfeasance in public office be published 
and awarded 50,000 and 7,000 Russian roubles (approximately 1,470 and 
205 euros (EUR)) to be paid to each plaintiff by the first and second 
applicants, respectively. The applicants were moreover ordered to pay court 
fees.

The applicants appealed arguing, inter alia, that the information 
contained in the impugned articles amounted to value judgment and that the 
impugned information contained in the newspaper articles reflected 
opinions of Messrs. R.K. and B.K. revealed in the former’s application to 
Strasbourg and the latter’s book.

On 16 March 2006 the Moscow City Court dismissed the appeal and 
upheld the district court’s judgment in full.

The applicants further applied for supervisory review but to no avail.



NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA  5
– STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

B.  Relevant domestic law and practice

1.  Constitution of the Russian Federation
Article 29 guarantees freedom of thought and expression, together with 

freedom of the mass media.

2.  Civil Code of the Russian Federation
Article 152 provides that an individual may apply to a court with a 

request for the rectification of statements (svedeniya) that are damaging to 
his or her honour, dignity or professional reputation if the person who 
disseminated such statements does not prove their truthfulness. The 
aggrieved person may also claim compensation for losses and 
non-pecuniary damage sustained as a result of the dissemination of such 
statements.

3.  Resolution of the Plenary Supreme Court of the Russian Federation, 
no. 3 of 24 February 2005

The Resolution requires the courts hearing defamation claims to 
distinguish between statements of fact, which can be checked for veracity, 
and evaluative judgments, opinions and convictions, which are not 
actionable under Article 152 of the Civil Code since they are an expression 
of the defendant’s subjective opinion and views and cannot be checked for 
veracity (paragraph 9).

COMPLAINT

The applicants complain under Article 10 of the Convention that the 
judgments of the domestic courts unduly restricted their right to freedom of 
expression.



6 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA 
– STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

QUESTIONS

1.  Was there an interference with the applicants’ rights under Article 10 
of the Convention as a result of the defamation proceedings before the 
domestic courts which resulted in the judgment of 16 March 2006 by the 
Moscow City Court?

2.  If so, did it comply with the requirements of the second paragraph of 
that Convention provision? In particular, can it be said that the domestic 
courts respected the distinction between statements of facts and value 
judgment and performed a balancing exercise between the need to protect 
the plaintiffs’ reputation and the Convention standard?


