
FIRST SECTION

CASE OF OOO ‘VESTI’ AND UKHOV v. RUSSIA

(Application no. 21724/03)

JUDGMENT
(Merits)

STRASBOURG

30 May 2013

FINAL

30/08/2013

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 1

In the case of OOO ‘Vesti’ and Ukhov v. Russia,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Isabelle Berro-Lefèvre, President,
Elisabeth Steiner,
Khanlar Hajiyev,
Linos-Alexandre Sicilianos,
Erik Møse,
Ksenija Turković,
Dmitry Dedov, judges,

and André Wampach, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 7 May 2013,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 21724/03) against the 
Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Russian limited liability company, The Editorial 
Board of the Vesti Newspaper (ООО «Редакция газеты «Вести»»,– “the 
first applicant”), and a Russian national, Mr Sergey Vladislavovich Ukhov 
(“the second applicant”), on 19 June 2003.

2.  The applicants were represented by Mr I. Rossokhin, in-house lawyer 
of the first applicant. The Russian Government (“the Government”) were 
initially represented by Mr P. Laptev, former Representative of the Russian 
Federation at the European Court of Human Rights, and subsequently by 
their Representative, Mr G. Matyushkin.

3.  The applicants alleged, in particular, a violation of their right to 
freedom of expression. They also claimed that the defamation proceedings 
brought against them had been unfair.

4.  By a decision of 18 March 2010, the Court declared the application 
partly admissible.

5.  The applicants and the Government each filed further written 
observations on the merits (Rule 59 § 1).



2 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

6.  The first applicant had its registered office in Kirov. The second 
applicant was born in 1951 and lives in Kirov.

7.  The first applicant was a limited liability company founded by the 
State Property Department of the Kirov Regional Government and 
registered as a legal entity in 1997.

8.  On an unspecified date the Kirov Regional Legislative Assembly and 
the Kirov Regional Government founded the Gubernskie Vesti, Kirov 
newspaper. On 23 August 2001 it was officially registered as a regional 
news medium. The official address of its editorial board was the same as 
that of the first applicant.

9.  According to the applicants, the editorial board of the Gubernskie 
Vesti, Kirov newspaper was not registered as a legal entity and did not have 
articles of association. The first applicant was the publisher of the 
Gubernskie Vesti, Kirov newspaper. The applicants were, however, unable 
to submit a publishing agreement.

10.  According to its articles of association, as amended on 24 May 2002, 
the first applicant’s main activity consisted in issuing the Gubernskie Vesti, 
Kirov newspaper. It also carried out publishing and advertising activities. 
The first applicant was managed by its executive body, the editor-in-chief. 
That position was occupied at the material time by the second applicant, 
who was at the same time the editor-in-chief of the Gubernskie Vesti, Kirov 
newspaper.

A.  The article

11.  On 16 August 2002 the Gubernskie Vesti, Kirov newspaper 
published an article under the headline “The Chief Federal Inspector has 
brought the media to its knees. But not the businessmen” («ГФИ поставил 
на колени прессу. Но не коммерсантов»). The article was written by the 
second applicant, who signed it using his pen-name, Semyon Volkov.

12.  The article concerned a joint press conference held by Mr P., the 
Chief Federal Inspector for the Kirov Region, and Mr K., the Mayor of 
Kirov. The press conference was about the media coverage of the regional 
project “Kirov, cultural capital of the Volga region for 2002”. The article 
was critical of the cultural value of the events connected with the project 
and spoke ironically about Mr P.’s “accomplishments” in that field. Mr P. 
was further quoted as saying that the allotted funds were insufficient to 
finance the work of the project’s organising committee and as criticising 
local businesses for their unwillingness to sponsor the project, allegedly 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 3

because the project had not received the Governor’s explicit endorsement. 
The article then went on as follows:

“Curiously enough, just before that meeting, I had a chance to talk to some 
businessmen I know. They told me that the chief federal inspector’s office had 
literally pestered them with ‘offers’ for them to become sponsors. However, they do 
not respond to such ‘offers’, not because they fear the Governor, but because they do 
not want to give money. Some say that [Mr P.] is too deeply involved in political 
games, of which they want no part. Others are, for some reason, concerned that their 
money might be wasted on the lovers of the collector of funds rather than spent on 
cultural events.”

B.  Defamation proceedings

13.  On 30 August 2002 Mr P., in his official capacity as the Chief 
Federal Inspector, brought an action for defamation against the editorial 
board of the Gubernskie Vesti newspaper and the author of the article, 
Semyon Volkov. According to his statement of claim, the final paragraph of 
the contested article had asserted that he was in charge of the collection and 
distribution of funds for the project, that he was capable of committing a 
crime by embezzling the funds entrusted to him, and that he had lovers, 
thereby violating moral and ethical norms. Considering that those 
statements were untrue and damaging to his honour, dignity and 
professional reputation, he sought a retraction and compensation for non-
pecuniary damage.

14.  Mr P. also enclosed the text of the retraction statement that he 
wished the editorial board of the Gubernskie Vesti newspaper to publish. It 
contained an apology and an acknowledgement that the last sentence of the 
paragraph cited above was untrue and damaging to his honour and 
reputation, a promise to discipline the author of the article and an 
undertaking to respect the domestic law on the media in the future.

15.  On 9 September 2002 Mr G., deputy editor-in-chief of the first 
applicant, signed a power of attorney appointing Mr K. and Mr R. to act as 
its counsel in the defamation proceedings.

16.  On 13 September 2002 Judge S. of the Leninskiy District Court of 
Kirov decided to sever the claim against the author of the article for 
adjudication in separate proceedings because the first applicant had refused 
to disclose his identity. The proceedings against the author were stayed.

1.  Proceedings in respect of the first applicant
17.  On 13 September 2002 the Leninskiy District Court of Kirov, sitting 

in a single-judge formation comprising Judge S., held a hearing. Counsel, 
Mr K. and Mr R., asked that the hearing be adjourned because the second 
applicant, the newspaper’s editor-in-chief and the only person acquainted 



4 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

with the circumstances relating to the contested publication, was on annual 
leave until 6 October 2002. The court refused the request.

18.  Mr K. and Mr R. further submitted that the contested statements did 
not concern Mr P., who was not the collector of funds for the cultural 
project. The funds were being collected by the Kirov Town Administration.

19.  Counsel for Mr P. submitted that the article had been entirely 
devoted to Mr P. It stated, in particular, that he had “pestered” local 
businessmen with requests to become sponsors of the cultural project. The 
last sentence of the article, which concerned the collector of funds, could 
easily be interpreted as directed at Mr P. Such an interpretation had indeed 
been made by a number of local newspapers, which had also understood the 
last sentence of the article as referring to Mr P.

20.  On 13 September 2002 the Leninskiy District Court of Kirov granted 
Mr P.’s claim against the editorial board of the Gubernskie Vesti newspaper 
in full. The court found that the final paragraph of the article contained false 
information about the plaintiff, who it had falsely alleged was the collector 
of funds that might have been wasted on lovers rather than spent on cultural 
events. The court noted that the defendant had not produced any proof of the 
truthfulness of that information. It ordered the editorial board to pay the 
plaintiff 20,000 Russian roubles (RUR) (approximately 650 euros (EUR)) in 
compensation for non-pecuniary damage, and RUR 1,000 in court fees. It 
further ordered an immediate publication of the retraction statement as 
drafted by Mr P.

21.  On 18 September 2002 enforcement proceedings were opened. On 
the same day, the first applicant applied to the Leninskiy District Court for a 
stay in the enforcement proceedings. It submitted that the court had ordered 
the enforcement of the judgment against the editorial board of the 
Gubernskie Vesti newspaper, which had no legal entity status and, 
accordingly, could not be a defendant in civil proceedings. Furthermore, the 
order for immediate enforcement was unlawful and violated the first 
applicant’s right to know the reasons for the judgment (at that time, the full 
text of the judgment was unavailable) and to lodge an appeal against it.

22.  On 19 September 2002 Judge S. issued two interim decisions. By the 
first decision he refused the first applicant’s request for a stay of 
enforcement as unsubstantiated. No further reasons were given. The second 
decision rectified an error in the operative part of the judgment. It held that 
the defendant’s name was “the limited liability company The Editorial 
Board of the Vesti Newspaper” rather than “the editorial board of the 
Gubernskie Vesti newspaper”.

23.  On 20 September 2002 the Gubernskie Vesti, Kirov newspaper 
published the retraction statement as drafted by Mr P. and endorsed in the 
judgment of 13 September 2002.

24.  On 24 September 2002 the first applicant lodged an appeal against 
the judgment of 13 September 2002, submitting that the article had not 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 5

named the collector of funds for the project or suggested that it was Mr P. 
who had collected the funds. Nor had it stated that Mr P. had lovers or that 
he had embezzled any funds entrusted to him. It was clear from the text that 
the contested sentence did not concern Mr P. at all. The first applicant 
further complained about the District Court’s unreasoned refusal to adjourn 
the hearing until the second applicant had returned from leave. The second 
applicant was the only person who knew the identity of the author of the 
article and who was able to give an informed response to the statement of 
claim.

25.  The second applicant lodged a statement in support of the appeal. He 
disclosed that he was the author of the article and stated that the judgment of 
13 September 2002 had been poorly reasoned. Although Mr P. had failed to 
prove that the contested sentence concerned him personally, the District 
Court had accepted his claim without analysing whether the impugned 
statements were indeed directed at him.

2.  Proceedings in respect of the second applicant
26.  On an unspecified date the proceedings against the author of the 

article were resumed and the second applicant was summoned to appear 
before the Leninskiy District Court as the defendant in Mr P.’s defamation 
case instituted on 30 August 2002. His case was heard by a bench composed 
of the presiding judge S. and two lay assessors. The second applicant lodged 
an objection against Judge S. on the ground that he had already expressed 
his position in the judgment against the editorial board. Lay assessors 
examined and rejected the objection, finding that the second applicant’s 
fears as to Mr S.’s impartiality were not justified.

27.  At the hearing on 2 October 2002 the second applicant was 
represented by Mr R. as counsel. The second applicant and his counsel both 
argued that the last sentence of the article did not concern Mr P. It 
concerned the collector of funds, who had not been identified in the article. 
The fact that other newspapers had interpreted the last sentence as directed 
at Mr P. was irrelevant because the second applicant could not be held 
responsible for the actions of other people. They further submitted that the 
second applicant had simply repeated the reservations expressed by 
businessmen with regard to the distribution of the funds collected for the 
project.

28.  Counsel for Mr P. repeated the arguments he had advanced at the 
hearing of 13 September 2002, in particular the reasons why Mr P. believed 
that the contested statements were directed at him. He submitted, in 
particular, that the title and the structure of the article showed that it was 
entirely about Mr P. and that other people had understood the last sentence 
of the article as concerning Mr P., and this had been proved by articles in 
other newspapers.



6 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

29.  On 3 October 2002 the Leninskiy District Court issued a judgment 
against the second applicant. The court found that the article read as a whole 
gave the impression that the contested statements concerned Mr P. The 
same interpretation had been arrived at by other newspapers, which had 
been unanimous in considering that the last sentence had been about Mr P. 
The contested statements, which accused Mr P. of spending public funds on 
lovers, were damaging to his honour, dignity and professional reputation. 
The second applicant had failed to prove the truthfulness of his statements 
about Mr P. The second applicant was ordered to pay RUR 2,500 
(approximately 80 euros) in compensation for non-pecuniary damage, and 
RUR 10 in court fees.

30.  The second applicant appealed. He repeated the arguments advanced 
in his statement in support of the first applicant’s appeal. He further argued 
that the outcome of his case had been predetermined by the judgment 
against the editorial board. Judge S., who had examined the case against the 
editorial board, was bound to have had a preconceived opinion on his case.

3.  Appeal proceedings in respect of the applicants
31.  On 31 October 2002 the Kirov Regional Court adjourned the 

examination of the appeals. It established that the interim decision of 
19 September 2002 rectifying an error in the judgment of 13 September 
2002 had been issued in the absence of the interested parties. Moreover, the 
parties had not received a copy of that decision and had thereby been 
deprived of an opportunity to appeal. Until that omission had been 
remedied, the appeal against the judgment of 13 September 2002 could not 
be examined, nor could the appeal against the judgment of 3 October 2002. 
Because both cases were based on the same claim, the determination of one 
of them would prejudge the outcome of the other. On that ground, the Kirov 
Regional Court decided that the two cases should be joined and all appeals 
should be examined simultaneously.

32.  On 14 November 2002 the first applicant lodged an appeal against 
the interim decision of 19 September 2002. It argued that that decision was 
unlawful for the following reasons: the rectification had been made by the 
District Court of its own motion; the decision had been taken in the absence 
of the parties; and, in substance, the decision was the disguised substitution 
of a defendant rather than a correction of a clerical error or an obvious 
mistake. The first applicant submitted that the limited liability company The 
Editorial Board of the Vesti Newspaper and the editorial board of the 
Gubernskie Vesti newspaper were two distinct entities: the first was 
registered as a legal entity, while the second was operating without State 
registration. The fact that the District Court had issued a judgment against 
the wrong entity demonstrated that the adjudication of the case had been 
superficial and the essential aspects of the case had not been examined 
properly.



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 7

33.  On 29 November 2002 the Leninskiy District Court, by a new 
interim decision, confirmed its earlier decision of 19 September 2002 on the 
rectification of the error regarding the defendant’s name. The first applicant 
lodged an appeal repeating the arguments advanced in the appeal statement 
of 14 November 2002.

34.  On 24 December 2002 the Kirov Regional Court examined all the 
appeals. Both applicants were represented at the hearing by Mr R.

35.  The Kirov Regional Court quashed the interim decision of 
19 September 2002 on the ground that it had been issued in the absence of 
the parties, but upheld the interim decision of 29 November 2002, which, in 
its view, was lawful. Thus, it found that counsel who had taken part in the 
hearing of 13 September 2002 had represented the interests of the first 
applicant, the limited liability company The Editorial Board of the Vesti 
Newspaper. It was clear that the judgment of 13 September 2002 defined 
the rights of, and imposed obligations on, the first applicant, because no 
other organisation had been involved in the proceedings. The amendment of 
the defendant’s name had therefore been no more than a rectification of a 
clerical error not related to the merits of the case and having no effect on the 
substance of the judgment.

36.  The Regional Court further upheld the judgments of 13 September 
and 3 October 2002 in substance. In particular, it found that the District 
Court had addressed the applicants’ arguments relating to the existence of 
an objective link between the contested statements and the plaintiff. It had 
analysed the tile, structure and contents of the impugned article and had 
correctly found that its last sentence concerned Mr P. Moreover, it had taken 
into account that Mr P. was not the only one to have understood that the 
sentence had been directed at him; other newspapers had also drawn the 
same conclusion. The District Court had therefore correctly required the 
defendants to prove the truthfulness of their allegations, which they had 
failed to do. Both applicants had been represented at hearings by counsel, 
and their procedural rights had therefore been respected. Finally, the 
Regional Court held that the severance of the claim against the second 
applicant from the proceedings “had not involved a substantially incorrect 
determination of the dispute”.

37.  The Regional Court found, however, that the District Court had 
incorrectly required the first applicant to publish the retraction statement 
drafted by the plaintiff. The requirement for an apology, a promise to 
discipline the author and an undertaking to respect domestic law contained 
in the retraction statement had no basis in domestic law. The order for 
immediate enforcement had also been unlawful. The court ordered that the 
first applicant publish an amended retraction statement. It also reduced the 
award payable by the first applicant to RUR 10,000 (approximately 
325 euros).



8 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

38.  On 14 January 2003 the first applicant published the amended 
retraction statement.

39.  On 6 August 2007 the first applicant was declared insolvent and 
dissolved.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

A.  Civil actions for defamation

40.  Article 152 of the Civil Code provides that an individual may apply 
to a court with a request for the retraction of statements (svedeniya) that are 
damaging to his or her honour, dignity or professional reputation, if the 
person who disseminated such statements does not prove their truthfulness. 
The aggrieved person may also claim compensation for losses and non-
pecuniary damage sustained as a result of the dissemination of such 
statements.

41.   Ruling no. 11 of the Plenary Supreme Court of the Russian 
Federation, adopted on 18 August 1992 (as amended on 25 April 1995 and 
in force at the material time), provided that, in order to be considered 
damaging, statements had to be untrue and contain allegations of a breach of 
laws or moral principles (for example, the commission of a dishonest act, or 
improper behaviour in the workplace or in everyday life). Dissemination of 
statements was understood as the publication of statements or their 
broadcasting (paragraph 2). The burden of proof was on the defendant to 
show that the disseminated statements were true and accurate (paragraph 7).

42.  On 24 February 2005 the Plenary Supreme Court of the Russian 
Federation adopted Ruling no. 3, requiring courts hearing defamation claims 
to distinguish between statements of facts which could be checked for 
veracity and evaluative judgments, opinions and convictions, which were 
not actionable under Article 152 of the Civil Code because they were 
expressions of a defendant’s subjective opinion and views and therefore 
could not be checked for veracity (paragraph 9). Furthermore, it prohibited 
the courts from ordering defendants to make an apology to a plaintiff, 
because that form of redress had no basis under Russian law, including 
Article 152 of the Civil Code (paragraph 18).

B.  Defendants in an action for defamation

43.  The Mass Media Act (Law no. 2124-I of 27 December 1991) defines 
an editorial board of a news medium as an organisation, citizen or group of 
citizens producing and issuing that news medium. An editorial board may 
start functioning after State registration of the news medium (section 8). An 
editorial board may – but is not required to – obtain legal entity status 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 9

through State registration (section 19). An editorial board must have articles 
of association adopted by the general assembly of journalists and approved 
by the founder of the news medium (section 20).

44.  A publisher of a news medium is defined in the Mass Media Act as a 
company or business person responsible for the technical, material and 
logistical aspects of a production process (section 2). The editorial board or 
the editor-in-chief and the publisher must conclude a publishing agreement 
(section 22). The functions of an editorial board and a publisher may be 
combined in one legal entity (section 21).

45.  Founders, editorial boards, publishers and distributers of mass 
media, as well as journalists and authors of distributed statements may be 
held liable for a breach of the legal provisions governing mass media 
(section 56 of the Mass Media Act). Ruling no. 11 of the Plenary Supreme 
Court of the Russian Federation (cited in paragraph 41 above) provides that 
in cases where articles have been published in a newspaper, the defendants 
in an action for defamation must be the article’s author and the newspaper’s 
editorial board. If the author is not indicated, the editorial board will be the 
sole defendant. If the editorial board does not have legal entity status, the 
founder of the newspaper will be cited as the defendant (paragraph 6).

C.  Rectification of a judgment

46.  The RSFSR Code of Civil Procedure (in force up to 1 February 
2003) provided that after pronouncing a judgment, a court could not quash 
or amend it. However, the court could, of its own motion or at the request of 
a party, rectify clerical errors or obvious errors in calculation. In such a case 
the court had an obligation to hold a hearing and notify the parties of its 
date. The parties could appeal against the rectification order (Article 204).

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

47.  The applicants complained of a violation of their right to freedom of 
expression as provided in Article 10 of the Convention, which reads as 
follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.



10 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

48.  The applicants submitted that there had been an unlawful 
interference with their freedom of expression. In particular, they submitted 
that the order to publish a retraction statement containing an apology and 
the order for immediate enforcement had had no basis in domestic law. 
Although the appeal court had acknowledged that those orders had been 
unlawful, it had not remedied the violation. On the contrary, the Appeal 
Court had aggravated the situation by requiring the first applicant to publish 
a second retraction statement. Thus, the first applicant had been punished 
twice. The applicants also argued that the first applicant, the publisher of the 
Gubernskie Vesti, Kirov newspaper, could not be cited as a defendant. 
Under domestic law, an action for defamation had to be brought against the 
editorial board. Because the editorial board of the newspaper did not have 
legal entity status, the action had to be brought against its founders, the 
Government of the Kirov Region and the Legislative Assembly of the Kirov 
Region, who should have been cited as the defendants (see the Supreme 
Court’s Ruling of 18 August 1992, cited in paragraph 45 above). Therefore, 
there had been no legal basis for bringing an action for defamation against 
the publisher.

49.  The applicants further argued that the interference had been 
disproportionate to the legitimate aim pursued. The article had denounced 
the administrative pressure placed on businessmen with the aim of 
compelling them to sponsor government projects. It had also voiced the 
apprehensions of those businessmen that the funds thus collected might be 
misappropriated. It had therefore raised questions of public concern. 
Moreover, the author had simply shared with his readers the opinions held 
by others, without stating that those opinions were true or valid. 
Accordingly, the interference with the applicants’ freedom of expression 
had not corresponded to a “pressing social need”.

50.  The Government submitted, firstly, that the interference with the 
applicants’ freedom of expression had been lawful. The first applicant had 
been cited as a defendant in the defamation proceedings in accordance with 
domestic law. As to the allegedly unlawful order to publish a retraction 
statement containing an apology, the Government submitted that that order 
had later been quashed on appeal.

51.  The Government conceded that the contested article had raised 
questions of public concern and that the limits of acceptable criticism in 
respect of Mr P., a civil servant, were wider than in the case of a private 
individual. They submitted, however, that the article had not been limited to 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 11

criticism of Mr P.’s actions in an official capacity; it had also encroached on 
the private sphere, claiming that Mr P. had lovers. The Government 
disputed the applicants’ arguments that there had been no objective link 
between those statements and Mr P. The contested article had been entirely 
devoted to the activities of the Chief Federal Inspector Mr P. Taking into 
account the article’s title, structure and contents, there could be no doubt 
that the statements concerning the collector of funds had been directed at 
Mr P. Those statements had been intended as statements of fact and the 
applicants had failed to prove their truthfulness. Given that the statements 
published by the applicants were damaging to Mr P.’s honour and 
reputation, the interference with their freedom of expression had been 
justified.

52.  The Court notes that it is common ground between the parties that 
the judgments adopted by the domestic courts in the defamation 
proceedings constituted an interference with the applicants’ right to freedom 
of expression guaranteed by Article 10 § 1. It is not contested that the 
interference pursued a legitimate aim, that of protecting the reputation or 
rights of others, within the meaning of Article 10 § 2. The dispute in the 
case relates to whether the interference was prescribed by law and whether 
it was “necessary in a democratic society”.

53.  The Court notes that Article 152 of the Civil Code provides a legal 
basis for civil liability for defamation. The applicants, however, argued, in 
accordance with the 1992 ruling by the Plenary Supreme Court (see 
paragraph 45 above), that an action for defamation had to be brought against 
the editorial board and that there was therefore no legal basis for holding the 
first applicant, the publisher of the Gubernskie Vesti, Kirov newspaper, 
liable. The Court observes that the applicants’ assertion that the first 
applicant and the editorial board of the Gubernskie Vesti newspaper were 
separate entities is not supported by any evidence. The applicants were 
unable to submit any document showing that the editorial board of the 
Gubernskie Vesti newspaper existed as a distinct, though unregistered, legal 
entity. The Court notes that under domestic law an editorial board must 
have articles of association even if it has not been registered as a legal entity 
(see paragraph 43 above). However, the applicants did not submit a copy of 
the editorial board’s articles of association, although they were requested to 
do so by the Court. Nor did they produce a copy of the compulsory 
publishing agreement between the editorial board or the editor-in-chief and 
the publisher (see paragraph 44 above).

54.  Further, it is clear from the first applicant’s articles of association 
that its activities consisted in issuing, as well as publishing, the Gubernskie 
Vesti, Kirov newspaper (see paragraph 10 above). Given that domestic law 
provides that the issuing of the news medium is the main function of an 
editorial board (see paragraph 43 above), the Court cannot but conclude that 
the first applicant was acting both as the newspaper’s editorial board and its 



12 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

publisher. This conclusion finds further confirmation in the fact that the 
newspaper’s editorial board was registered at the first applicant’s official 
address and that the second applicant occupied the positions of both editor-
in-chief of the first applicant and editor-in-chief of the newspaper. Finally, 
the Court finds it significant that the applicants never claimed in the 
domestic proceedings that there was no legal basis for the first applicant’s 
liability on the ground that it was the publisher rather than the editorial 
board of the Gubernskie Vesti, Kirov newspaper.

55.  In view of the above, the Court concludes that the first applicant 
combined the functions of editorial board and publisher of the Gubernskie 
Vesti, Kirov newspaper and could be therefore held liable for defamation 
under domestic law.

56.  Further, as regards the applicants’ argument that the order to publish 
a retraction statement containing an apology and the order for immediate 
enforcement had no basis in domestic law, the Court notes that it has 
previously found that before the 2005 ruling of the Plenary Supreme Court 
(see paragraph 42 above), Russian courts could reasonably interpret 
Article 152 of the Civil Code as providing for an apology as part of the 
redress for defamation (see Kazakov v. Russia, no. 1758/02, §§ 23 and 24, 
18 December 2008). Thus, in the circumstances of the present case, the 
Court is ready to accept that the interpretation of the relevant legislation by 
the Russian courts was not such as to render the impugned interference 
unlawful in Convention terms. In any event, the order to publish a retraction 
statement containing an apology and the order for immediate enforcement 
were quashed on appeal (see paragraph 37 above). The irregularity alleged 
was thereby expressly acknowledged and adequately redressed.

57.  In view of the above, the Court finds that the interference with the 
applicants’ freedom of expression was “prescribed by law”. It remains to be 
determined whether it was “necessary in a democratic society”.

58. The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 
determine whether the “interference” complained of corresponded to a 
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim 
pursued, and whether the reasons given by the national authorities to justify 
it were relevant and sufficient. In assessing whether such a “need” exists 
and what measures should be adopted to deal with it, the national authorities 
are left a certain margin of appreciation. This margin of appreciation is not 
however unlimited, but goes hand in hand with a European supervision by 
the Court, whose task it is to give a final ruling on whether a restriction is 
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. The 
Court’s task in exercising its supervisory function is not to take the place of 
the national authorities, but rather to review under Article 10, in the light of 
the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to their margin 
of appreciation. In so doing, the Court has to satisfy itself that the national 
authorities applied standards which were in conformity with the principles 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 13

embodied in Article 10 and, moreover, that they based their decisions on an 
acceptable assessment of the relevant facts (see, among many others, 
Grinberg v. Russia, no. 23472/03, § 27, 21 July 2005; Stoll v. Switzerland 
[GC], no. 69698/01, § 101, ECHR 2007-V; Krasulya v. Russia, no. 
12365/03, § 34, 22 February 2007, Mouvement raëlien suisse v. Switzerland 
[GC], no. 16354/06, § 48, 13 July 2012; and, most recently, Animal 
Defenders International v. the United Kingdom [GC], no. 48876/08, § 100, 
22 April 2013).

59.  In the present case the second applicant expressed his views by 
having them published in a newspaper edited by the first applicant. They 
were found civilly liable for that publication, therefore the impugned 
interference must be seen in the context of the essential role of the press in 
ensuring the proper functioning of a democratic society (see Lingens 
v. Austria, 8 July 1986, Series A no. 103, § 41, and Sürek v. Turkey (no. 1) 
[GC], no. 26682/95, § 59, ECHR 1999-IV). It is also significant that the 
plaintiff Mr P., the Chief Federal Inspector of the Kirov Region, was a civil 
servant. Although it cannot be said that civil servants knowingly lay 
themselves open to close scrutiny of their every word and deed to the extent 
politicians do, civil servants acting in an official capacity are, like 
politicians, subject to wider limits of acceptable criticism than private 
individuals (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, ECHR 
2001-III). Further, the allegations of misappropriation of public funds were 
obviously a matter of great public concern and therefore came within the 
scope of a public debate on a matter of general importance. The Court 
reiterates that there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 
restrictions on political speech or debates on questions of public interest 
(see Feldek v. Slovakia, no.  9032/95, § 83, ECHR 2001-VIII, and Sürek, 
cited above, § 61).

60.  That being said, the Court reiterates that Article 10 of the 
Convention protects journalists’ right to divulge information on issues of 
general interest provided that they are acting in good faith and on an 
accurate factual basis and provide “reliable and precise” information in 
accordance with the ethics of journalism. Under the terms of paragraph 2 of 
Article 10 of the Convention, freedom of expression carries with it “duties 
and responsibilities”, which also apply to the media even with respect to 
matters of serious public concern. Moreover, these “duties and 
responsibilities” are liable to assume significance when there is a question 
of attacking the reputation of a named individual and infringing the “rights 
of others”. Thus, special grounds are required before the media can be 
dispensed from their ordinary obligation to verify factual statements that are 
defamatory of private individuals. Whether such grounds exist depends in 
particular on the nature and degree of the defamation in question and the 
extent to which the media can reasonably regard their sources as reliable 
with respect to the allegations (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and July 



14 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 67, ECHR 2007-..., and 
Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, ECHR 
2004-XI).

61.  The Court observes that the applicants were found civilly liable for 
disseminating a statement, which they had been unable to prove, to the 
effect that the collector of funds for a regional cultural project might 
misappropriate the collected funds and spend them on his lovers.

62.  The main dispute between the parties related to whether the 
contested statement concerned the plaintiff. The Court has repeatedly stated 
that for an interference with the right to freedom of expression to be 
proportionate to the legitimate aim of the protection of the reputation of 
others, the existence of an objective link between the impugned statement 
and the person suing for defamation is a requisite element. Mere personal 
conjecture or a subjective perception of a statement as defamatory does not 
suffice to establish that the person was directly affected by it. There must be 
something in the circumstances of a particular case to make the ordinary 
reader feel that the statement reflected directly on the individual claimant or 
that he was targeted by the criticism (see Filatenko v. Russia, no. 73219/01, 
§ 45, 6 December 2007, and Dyuldin and Kislov v. Russia, no. 25968/02, 
§ 44, 31 July 2007).

63.  The Court notes that the question whether there was an objective 
link between the impugned statement and the plaintiff Mr P. was 
extensively debated in the domestic proceedings. After hearing the parties, 
analysing the title, structure and contents of the impugned article, and 
studying how it was understood by other newspapers, the courts found that 
the statement was directed at Mr P. (see paragraphs 29 and 36 above). The 
Court does not see any reason to depart from that finding. It is true that the 
collector of funds was not mentioned by name and that Mr P. did not 
officially perform that function, as the funds were formally collected by the 
local administration. However, when read in context, in particular in 
conjunction with the article’s title and such statements as “the Chief Federal 
Inspector’s Office literally pestered them with offers to become sponsors”, 
the contested statement might convey to an ordinary reader the impression 
that it was the Chief Federal Inspector Mr P. who was the collector of funds 
referred to in the contested statement. Indeed, that was the interpretation 
made by a number of the local newspapers, which also understood that the 
contested statement was directed at Mr P. The Court therefore accepts the 
finding of the domestic courts that the applicant had disseminated a 
statement that the plaintiff Mr P. might spend public funds on his lovers.

64.  The Court considers it regrettable that the domestic courts did not 
express any opinion as to whether the above statement constituted a factual 
allegation or a value judgment before holding the applicants liable for their 
failure to prove its veracity. The Court finds it difficult to determine 
whether that statement was a statement of fact or a value judgment. The use 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 15

of the modal verb “might” suggests that it was a supposition rather than a 
statement of fact. Indeed, from a grammatical point of view, modality deals 
with uncertainties and attitudes, rather than certainties and facts. However, 
it is not necessary to determine this issue because, under the Court’s case-
law, even a value judgment must be based on sufficient facts in order to 
constitute a fair comment under Article 10 (see Jerusalem v. Austria, 
no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II).

65.  The Court notes that the applicants never endeavoured to establish a 
sufficiently accurate and reliable factual basis for their allegation that Mr P. 
had lovers and might spend public funds on them. Although the second 
applicant claimed that he had obtained that information from some, 
unnamed, businessmen he knew (see paragraph 27 above), he never 
attempted to verify the rumours. The Court reiterates in this connection that 
even public figures may legitimately expect to be protected against the 
propagation of unfounded rumours relating to their private life (see 
Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05 § 53, 4 June 
2009). Given that the applicants were unable to adduce sufficient evidence 
in support of their allegations, the Court considers that they disseminated 
unverified information about Mr P.’s alleged involvement in extramarital 
affairs and a gratuitous accusation of misappropriation of public funds. The 
Court sees no reason to disagree with the domestic courts’ assessment that 
the contested statement was of such a nature and gravity as to be capable of 
causing considerable harm to the reputation of Mr P. It therefore finds the 
statements about Mr P.’s private life and his alleged mismanagement of 
public funds frivolous and unfounded. The applicants must be therefore 
taken to have gone beyond the limits of responsible journalism set out in 
paragraph 60 above.

66.  Finally, in assessing the proportionality of an interference, the nature 
and severity of the penalties imposed are also factors to be taken into 
account (see Skałka v. Poland, no. 43425/98, § 38, 27 May 2003). In this 
connection, the Court notes that the amount of damages the applicants were 
ordered to pay to the plaintiff does not appear excessive.

67.  In the light of these considerations, it cannot be said that the 
decisions of the domestic courts overstepped the margin of appreciation 
afforded to them. Thus, the Court accepts that the interference complained 
of was not disproportionate to the legitimate aim pursued and can therefore 
be considered “necessary in a democratic society” within the meaning of 
Article 10 § 2 of the Convention.

68.  Accordingly, there has been no violation of Article 10 of the 
Convention.



16 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION

69.  The applicants complained under Article 6 § 1 of the Convention 
that the courts that examined the defamation claim against them had been 
biased and that the principles of adversarial proceedings and equality of 
arms had been breached. The relevant parts of Article 6 § 1 read as follows:

“In the determination of his civil rights and obligations ... everyone is entitled to a 
fair ... hearing ... by an independent and impartial tribunal ...”

A.  Impartiality of the courts

70.  The applicants submitted that Judge S., the only professional judge 
in the formation examining the claims against the second applicant, had 
been biased. Firstly, he had adjudicated the claims against the first applicant 
and had already stated his position on the merits of the case. In the 
applicants’ opinion, in order to maintain the appearance that his position 
was consistent, Judge S. had to arrive at the same conclusions in respect of 
the claims against the second applicant. Secondly, by resuming, of his own 
motion, the case against the second applicant, Judge S. had acted in the 
interests of the plaintiff, thereby demonstrating his prejudice against the 
applicants.

71.  The Government argued that the claims against the author had been 
correctly and lawfully severed from the claims against the editorial board. 
The editorial board had refused to reveal the identity of the author of the 
impugned article and the courts had had no other choice but to sever the 
claims. After the name of the author had been revealed and the proceedings 
against him had resumed, there had been no procedural obstacles to prevent 
Judge S., who had adjudicated the claims against the editorial board, from 
examining the claims against the author. Under domestic law there were no 
grounds for objecting to Judge S.

72.  The Court reiterates that impartiality normally denotes the absence 
of prejudice or bias, and its existence or otherwise can be tested in various 
ways. The Court has thus distinguished between a subjective approach, that 
is, endeavouring to ascertain the personal conviction or interest of a given 
judge in a particular case, and an objective approach, that is, determining 
whether he or she offered sufficient guarantees to exclude any legitimate 
doubt in this respect (see, among many other authorities, Gautrin and 
Others v. France, 20 May 1998, § 58, Reports of Judgments and Decisions 
1998-III, and Kyprianou v. Cyprus [GC], no. 73797/01, § 118, ECHR 
2005-XIII).

73.  As to the subjective test, the personal impartiality of a judge must be 
presumed until there is proof to the contrary (see Padovani v. Italy, 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 17

26 February 1993, § 26, Series A no. 257-B). In the instant case, the judge’s 
subjective impartiality was not disputed by the parties.

74.  As to the objective test, when applied to a single judge or a body 
sitting as a bench, it means determining whether, quite apart from the 
personal conduct of the judge or of any of the members of the judicial 
bench, there are ascertainable facts which may raise doubts as to the judge’s 
or the bench’s impartiality. In this regard, even appearances may be of some 
importance. What is at stake is the confidence which the courts in a 
democratic society must inspire in the public. It follows that when it is 
being decided whether in a given case there is a legitimate reason to fear 
that a particular judge or judicial bench lacks impartiality, the standpoint of 
those claiming that the judge or the bench is not impartial is important but 
not decisive. What is decisive is whether the fear can be held to be 
objectively justified (see Gautrin and Others and Kyprianou, both cited 
above, § 58 and § 118 respectively).

75.  In the present case, the fears of bias stemmed principally from the 
fact that Judge S., one of the three judges on the bench examining the claims 
against the second applicant, had already stated his position that the 
contested statements were defamatory in the case against the first applicant. 
The Court accepts that that situation could raise doubts about the 
impartiality of Judge S. in the applicants’ mind. It has thus to decide 
whether those doubts were objectively justified.

76. The Court has found in a number of cases that the involvement of the 
same judge in two sets of the proceedings concerning the same events may, 
under certain circumstances, cast doubts on that judge’s impartiality (see, 
for example, Ferrantelli and Santangelo v. Italy, 7 August 1996, § 59, 
Reports 1996-III, and Rojas Morales v. Italy, no. 39676/98, § 33, 
16 November 2000, where a violation of Article 6 § 1 was found because a 
judge sitting in a criminal case had earlier tried a co-accused; and, by 
contrast, Schwarzenberger v. Germany, no. 75737/01, §§ 37 et seq., 10 
August 2006; Martelli v. Italy (dec.), no. 20402/03, 12 April 2007, and 
Poppe v. the Netherlands, no. 32271/04, §§ 22 et seq., 24 March 2009, 
where no violation of Article 6 § 1 was found in similar circumstances; see 
also Fatullayev v. Azerbaijan, no. 40984/07, §§ 135-140, 22 April 2010, 
where the same judge examined questions of both civil liability and criminal 
liability arising from the same facts).

77.  At the same time, the Court reiterates that the mere fact that the same 
judge adjudicated two sets of proceedings arising out of the same events is 
not, in itself, sufficient to undermine that judge’s impartiality, and that the 
answer to the question whether an applicant’s fears are objectively justified 
depends on the circumstances and the special features of each particular 
case (see Schwarzenberger, cited above, § 42; Poppe, cited above, § 26; see 
also Delage and Magistrello v. France (dec.), no. 40028/98, 24 January 
2002; Lindon, Otchakovsky-Laurens and July, cited above, §§ 78-80; and 



18 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

Cañas Gómez v. Spain (dec.), no. 17455/09, § 25, 4 September 2012, all 
concerning involvement of the same judge in two civil cases arising out of 
the same events).

78.  Turning to the circumstances of the present case, the Court notes that 
the plaintiff Mr P. submitted claims simultaneously against the editorial 
board of the newspaper and the author of the contested article, whose 
identity was unknown. The case was attributed to Judge S. Given that the 
first applicant, the editorial board of the newspaper, refused to disclose the 
identity of the author, Judge S. severed the claims against the author for 
adjudication in separate proceedings and stayed those proceedings. After the 
pronouncement by Judge S., on 13 September 2002, of the judgment against 
the first applicant, and while the appeal against that judgment was pending, 
the second applicant disclosed that he was the author of the article. 
Immediately after that, Judge S. resumed the proceedings against the author. 
On 3 October 2002 Judge S., presiding over a bench of two lay assessors, 
issued the judgment against the second applicant. The two sets of 
proceedings were then joined and examined simultaneously by the appeal 
court.

79.  In order to determine whether the involvement of Judge S. in the 
proceedings against the second applicant after he had participated in the 
proceedings against the first applicant casts objectively justified doubts on 
his impartiality, the Court must take into account the following 
circumstances: the nature and extent of Judge S.’s functions during both sets 
of proceedings; whether the text of the judgment against the first applicant 
contained any statements concerning the second applicant and created the 
impression that Judge S. considered the second applicant liable for 
defamation; and whether, in the course of the proceedings against the 
second applicant, Judge S. gave fresh consideration to the case, taking into 
account the new evidence submitted by the second applicant (see Ferrantelli 
and Santangelo, cited above, § 59; Rojas Morales, cited above, § 33; 
Delage and Magistrello, cited above; Schwarzenberger, cited above, §§ 43 
and 44; Martelli, cited above; Lindon, Otchakovsky-Laurens and July, cited 
above, § 78; Poppe, cited above, §§ 27 and 28; and Cañas Gómez, cited 
above, § 26).

80.  The Court notes that in the judgment of 13 September 2002 Judge S. 
found, on the basis of the evidence available to him at that time, that the 
first applicant was liable for defamation because it had failed to prove the 
truthfulness of the allegations published by it. He did not make any findings 
as to the liability of the author of the article. Nor did he use any expressions 
which might create the impression that he had formed any opinion as to the 
liability of the author (see paragraph 20 above).

81.  Further, the Court observes that when examining the claims against 
the second applicant, Judge S. was in no way bound by his first decision, 
which was not yet final. Indeed, the judgment of 3 October 2002 against the 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 19

second applicant did not contain any references to the judgment of 
13 September 2002. Judge S. gave fresh consideration to the entire case, in 
adversarial proceedings, with the benefit of the more comprehensive 
information obtainable from the second applicant, the author of the 
contested article. The second applicant was free to advance new legal 
arguments or submit evidence showing that the impugned statement 
authored by him had had a sufficient factual basis or was otherwise 
justified. As can be seen from the text of the judgment of 3 October 2002, 
the judge took such new arguments and evidence into account when 
deciding whether the second applicant was liable for defamation (see 
paragraph 29 above).

82.  In view of the above, the Court does not see any reason to suspect 
that Judge S., a professional judge who possessed the necessary experience 
and training to allow him to judge a particular dispute fairly on the basis of 
its own circumstances (see, mutatis mutandis, Craxi v. Italy (no. 1), 
no. 34896/97, § 104, 5 December 2002), was prejudiced against the second 
applicant because of his previous involvement in the proceedings against the 
first applicant. As Judge S. never made any statements implying that he had 
formed an unfavourable opinion of the second applicant’s case before 
presiding over the court that had to decide it, the presumption of impartiality 
cannot be said to have been rebutted.

83.  Finally, it is relevant that when examining the claims against the 
second applicant, Judge S. was not sitting in a single-judge formation but 
was assisted by two lay assessors whose impartiality the applicants did not 
question (see, mutadis mutandis, Diennet v. France, 26 September 1995, 
§ 38, Series A no. 325-A).

84.  Consequently, any doubts the applicants may have had as regards the 
impartiality of Judge S. cannot be held to be objectively justified.

85.  There has therefore been no violation of Article 6 § 1 of the 
Convention as regards the impartiality of the courts.

B.  Equality of arms

86.  The applicants further submitted that the judgment of 13 September 
2002 had been given against the editorial board of the Gubernskie Vesti 
newspaper. However, on 19 September 2002, six days after the 
pronouncement of the judgment, the first applicant had been made a 
defendant by an interim decision issued in its absence. The substitution of a 
defendant, disguised as the rectification of a clerical error, had resulted in a 
violation of the applicants’ procedural rights. The applicants had been 
absent from the hearing of 13 September 2002 and had been given no 
opportunity to present their case or submit evidence to the District Court. 
Counsel, who had attended the hearing of 13 September 2002, had 
represented the interests of the editorial board of the Gubernskie Vesti 



20 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

newspaper. That the first applicant had subsequently retained the same 
counsel to represent it before the Appeal Court could not remedy the 
disadvantage created on 13 September 2002. The fact remained that, at the 
crucial first-instance hearing, the applicants had been absent and 
unrepresented and had been deprived of an opportunity to defend their 
position and comment on the plaintiff’s claims.

87.  The Government submitted that the first applicant’s representatives 
had participated in the defamation proceedings from the beginning and had 
been present at the hearing of 13 September 2002. In support of their 
submissions, they produced a power of attorney signed by a deputy editor-
in-chief of the first applicant on 9 September 2002 appointing Mr K. and 
Mr R. to act as the first applicant’s counsel in the defamation proceedings 
(see paragraph 15 above). They also produced materials from the case file 
showing that all written pleadings had been submitted on behalf of the first 
applicant rather than on behalf of the editorial board of the Gubernskie Vesti 
newspaper. They also referred to the decision of 24 December 2002 by the 
Regional Court which found that the judgment of 13 September 2002 had 
defined the rights of, and imposed obligations on, the first applicant because 
no other organisation had been involved in the proceedings. The naming of 
the editorial board of the Gubernskie Vesti newspaper as the defendant had 
been no more than a clerical mistake.

88.  The Court reiterates that it is central to the concept of a fair trial, in 
civil as in criminal proceedings, that a litigant is not denied the opportunity 
to present his or her case effectively before the court and that he or she is 
able to enjoy equality of arms with the opposing side (see Steel and Morris 
v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 59, ECHR 2005-II). The principle 
of adversarial proceedings and equality of arms requires that each party be 
given a reasonable opportunity to have knowledge of and comment on the 
observations made or evidence adduced by the other party and to present its 
case under conditions that do not place it at a substantial disadvantage vis-à-
vis its opponent (see Krčmář and Others v. the Czech Republic, 
no. 35376/97, § 39, 3 March 2000, and Dombo Beheer B.V. v. the 
Netherlands, 27 October 1993, § 33, Series A no. 274).

89.  Article 6 § 1 leaves to the State a free choice of the means to be used 
in guaranteeing litigants these rights (see Steel and Morris, cited above, 
§ 60). Thus, given that Article 6 of the Convention does not guarantee a 
right to personal presence before a civil court, representation may be an 
appropriate solution in cases where a party cannot appear in person (see 
Gryaznov v. Russia, no. 19673/03, § 45, 12 June 2012).

90.  Turning to the citcumstances of the present case, the Court notes that 
the applicants’ assertion that the first applicant was neither present nor 
represented at the hearing of 13 September 2002 is refuted by the 
documents in the case file. It is clear from the materials in the Court’s 
possession that from 9 September 2002, that is, from the very beginning of 



OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT 21

the defamation proceedings, the first applicant was represented by counsel 
Mr K. and Mr R. (see paragraph 15 above). They submitted written 
pleadings on the first applicant’s behalf and participated in all hearings, 
including the hearing of 13 September 2002 and the appeal hearings, where 
they made submissions on behalf of the first applicant. The applicants’ 
allegation that Mr K. and Mr R. acted on behalf of the editorial board of the 
Gubernskie Vesti newspaper does not therefore find confirmation in the case 
file.

91.  Moreover, the Court has already found that the first applicant and the 
editorial board of the Gubernskie Vesti newspaper were one and the same 
entity (see paragraphs 53 to 55 above). It is therefore not persuaded by the 
applicants’ argument that the interim decision of 19 September 2002 was 
the substitution of a defendant in disguise. It is convinced by the domestic 
court’s finding that “the judgment of 13 September 2002 defined the rights 
of, and imposed obligations on, the first applicant, because no other 
organisation had been involved in the proceedings” (see paragraph 35 
above). The amendment of the defendant’s name was therefore no more 
than a rectification of a clerical error, correcting a misspelling of the name 
of the first applicant, which acted as the editorial board of the Gubernskie 
Vesti newspaper and which had effectively participated as a defendant in the 
defamation proceedings from their beginning.

92.  The Court concludes that the first applicant’s representatives 
participated throughout the defamation proceedings and the first applicant 
was therefore given an effective opportunity to present its case by 
commenting on the plaintiff’s claims, making submissions and adducing 
evidence.

93.  As regards the second applicant’s absence from the hearing of 
13 September 2002, it is significant that he was informed in advance about 
that hearing. He was therefore given a reasonable opportunity to arrange 
either for his personal presence or for representation by counsel. However, 
he failed to act with reasonable diligence and take the necessary steps to 
ensure that his case was effectively presented before the court (see, for 
similar reasoning, Milovanova v. Ukrain (dec.), no. 16411/03, 2 October 
2007, and Belan v. Russia (dec.), no. 56786/00, 2 September 2004). It is 
also relevant that the second applicant was personally present and 
represented by counsel at the hearing of 2 October 2002 and at all appeal 
hearings.

94.  In view of the above, the Court finds that the applicants were given a 
reasonable opportunity to present their case effectively before the courts and 
were able to enjoy equality of arms with the opposing side.

95.  There has been therefore no violation of Article 6 § 1 of the 
Convention as regards the principles of adversarial proceedings and equality 
of arms.



22 OOO 'VESTI'  AND UKHOV v. RUSSIA  JUDGMENT

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention;

2.  Holds that there has been no violation of Article 6 § 1 of the Convention 
as regards the alleged partiality of the courts;

3.  Holds that there has been no violation of Article 6 § 1 of the Convention 
as regards the principles of adversarial proceedings and equality of arms.

Done in English, and notified in writing on 30 May 2013, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

André Wampach Isabelle Berro-Lefèvre
Deputy Registrar President


