
FIRST SECTION

CASE OF NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA

(Application no. 14087/08)

JUDGMENT

STRASBOURG

28 March 2013

FINAL

28/06/2013

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 1

In the case of Novaya Gazeta and Borodyanskiy v. Russia,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Isabelle Berro-Lefèvre, President,
Mirjana Lazarova Trajkovska,
Julia Laffranque,
Linos-Alexandre Sicilianos,
Erik Møse,
Ksenija Turković,
Dmitry Dedov, judges,

and Søren Nielsen, Section Registrar,
Having deliberated in private on 5 March 2013,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 14087/08) against the 
Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by the editorial and publishing house Novaya Gazeta, a 
non-governmental organisation registered under Russian law, and a Russian 
national, Mr G. Borodyanskiy, (“the applicants”) on 21 January 2008.

2.  The applicants were represented by Mr Ya. Kozheurov, a lawyer 
practising in Moscow. The Russian Government (“the Government”) were 
represented by Mr G. Matyushkin, the Representative of the Russian 
Federation at the European Court of Human Rights.

3.  The applicants alleged, in particular, that the libel proceedings against 
them constituted a violation of freedom of expression.

4.  On 18 January 2011 the application was communicated to the 
Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 
the application at the same time (Article 29 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The first applicant, Novaya Gazeta Editorial and Publishing House, is 
an autonomous non-governmental organisation registered under Russian 
law in Moscow on 24 June 1998. It edits and publishes a daily national 



2 NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT

newspaper with circulation of 500,000 copies under the name Novaya 
Gazeta.

6.  The second applicant, Mr G. Borodyanskiy, was born in 1959 and 
lives in Omsk. He is one of the regional journalists of Novaya Gazeta in 
Omsk, Tomsk, and Tyumen Regions.

7.  In 2006 Novaya Gazeta published a series of articles by the second 
applicant.

8.  On 27 November 2006 the newspaper published in both its printed 
and online versions an article by the second applicant entitled ‘Personalities 
received loans’ («Кредиты выдали под лица») (“the article”). It concerned 
alleged irregularities in the issuance of large unpaid loans by Sberbank 
(Savings Bank). The text described several fraudulent schemes which were 
used to obtain up to 147,000,000 euros (EUR) in loans from Sberbank, and 
listed certain individuals allegedly involved in these schemes. Among 
others the article mentioned Mr R.M., a politician and businessman from 
Kazakhstan with significant business interests in agricultural production in 
Omsk Region. A brief update on the criminal inquiry into the alleged loan 
fraud concluded the article.

9.  The article contained, in particular, the following four fragments:
“[1] In this case the interests of an important politician – the President of the 

Agrarian Party of Kazakhstan, which is the second most influential party [in that 
country] after the Otan Party headed by Mr Nazarbayev [the President of 
Kazakhstan], [Mr R.M.], were involved.

[2] In Omsk [Mr R.M.] controls the Kirovskiy Grain Elevator, the biggest flour 
producer in the Omsk Region, [limited liability company] M, a bread factory and 
dozens of successful enterprises.

[3] It would be inconceivable for anyone to achieve such success in our region 
without the benevolence (благоволение) of the Governor [Mr P.] who has held senior 
public office in Kazakhstan for more than twenty years. And this biographical fact of 
[Mr P.], naturally, has linked the republic [of Kazakhstan] and the [Omsk] region ever 
closer with ‘fraternal bonds’.

[4] The Kirovskiy Grain Elevator sent forged certificates to Sberbank confirming 
that different companies [had] grain which actually never existed. Those certificates 
were issued by its CEO, Ms Zh. According to the investigators, each certificate cost 
fifty to seventy thousand roubles. Loans were given on the basis of those certificates 
in the amount of half a billion roubles.”

10.  On 11 December 2006 Mr P., the Governor of Omsk Region, lodged 
a libel action against the first and second applicants with the Kuybyshevskiy 
District Court of Omsk (the District Court). He sought recognition of 
statements about him as libellous, publication of a rectification in Novaya 
Gazeta, and 500,000 Russian roubles (RUB) in non-pecuniary damages.

11.  The court proceedings started on 20 December 2006.



NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 3

12.  On 26 December 2006 the applicants were notified about the next 
hearing on 11 January 2007, which was subsequently adjourned to 
15 January 2007. The applicants were notified of the change of date.

13.  On 14 January 2007 the first applicant requested the trial court to 
adjourn the hearing by three more weeks in order to prepare its written 
comments on the lawsuit.

14.  On 15 January 2007 the District Court refused to further adjourn the 
hearing, because the applicant newspaper did not advance any reasons why 
its representative could not appear for the hearing and why it did not submit 
its written comments on the lawsuit between 20 December 2006 and 
15 January 2007.

15.  The trial court held a hearing in the defendants’ absence and allowed 
Mr P.’s action in part. The relevant part of the judgment read as follows:

“... In accordance with Article 23 of the Constitution protection of every citizen’s 
good name is guaranteed.

Under Article 152 of the Civil Code an individual may apply to a court with a 
request for rectification of statements that are damaging to his honour, dignity or 
professional reputation if the person who disseminated such statements can not prove 
their truthfulness ...”

The trial court also established that the statements about Mr P. 
(reproduced above in paragraph 9) were disseminated by the applicants in 
printed and online versions of Novaya Gazeta, and thus became known to 
an indeterminate number of readers. It continued:

“... In consideration of defamation disputes the following must be established: 
whether the defendant had disseminated statements about the plaintiff, whether those 
statements were discrediting, and whether those statements were false.

The statements about the plaintiff had been disseminated ...”

The defendants did not present any evidence that Mr P. had engaged in activities 
aimed at providing certain businessmen and commercial organisations with privileges, 
or that he had in fact abused his powers to further certain individuals’ interests ...

The author of the article referred to benevolence (благоволение) on the part of the 
Governor towards a renowned politician, the President of the Agrarian Party of 
Kazakhstan, [Mr R.M.]

“Benevolence” is to be understood as good will, a favourable attitude, approval, 
expression of satisfaction, and gratitude ...

The statement that “in our region ... the Governor”, by using his office, shows 
benevolence [or] approval of the actions of [Mr R.M.] in ‘control of the Kirovskiy 
Grain Elevator’, is not compatible with the office of a state official. These statements, 
taken in conjunction with other paragraphs of the article (about [Mr R.M.], about 
issuance of false certificates to procure loans), create a negative image of the plaintiff, 
and could generate scepticism as to the plaintiff’s compliance with the ethical 
principles expected of the head of the executive authority in the region ... [T]hese 



4 NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT

statements characterise the plaintiff’s actions as aimed at providing certain 
businessmen and commercial organisations with privileges, and as an abuse of his 
powers to further the interests of certain individuals ...”

The trial court concluded that the statements were defamatory, and that 
rectification of the disseminated statements must be published in printed 
and online versions of Novaya Gazeta. It further stated:

“... When determining the level of non-pecuniary damages the court considers the 
degree of distress caused to the plaintiff by the extent of the dissemination of false 
statements. The newspaper is distributed in nine regions of Russia and in two foreign 
countries. The article was also published on line ... [on a website] with at least 
91,369 readers weekly ... Having regard to these circumstances, the court orders the 
defendants to pay RUB 60,000 [in compensation] ...”

It addition to RUB 60,000 (EUR 1,623) in non-pecuniary damages the 
plaintiff was also awarded RUB 100 (EUR 2.5) in court fees, to be paid by 
the applicants jointly.

16.  On 9 March 2007 the first applicant appealed, claiming, in 
particular, that the article contained value judgments not susceptible of 
proof and that the District Court had failed to duly notify it of the date and 
time of the hearing. According to the heading of the appeal statement, the 
second applicant was a co-defendant.

17.  On 25 July 2007 the Omsk Regional Court, in the presence of the 
parties to the proceedings and hearing their statements, upheld the lower 
court’s judgment. It reasoned that the District Court had correctly concluded 
that the information in the article had tarnished the plaintiff’s reputation, 
and dismissed the first applicant’s description of it as a value judgment. The 
relevant part of the judgment read as follows:

“The following claims in the defendants’ appeal are not justified: that the statements 
are not discrediting, that they may not be regarded as assertions, and that they are 
merely opinions, value judgments by the author and thus not susceptible of proof.

The [trial] court rightly noted that the author of the article, by claiming that the 
Governor has “benevolence” towards [Mr. R.M.], alleged approval of [his] control 
over the Kirovskiy Grain Elevator ...”

At the same time the Regional Court ruled that the statement in 
paragraph 4 of the article reproduced above was not defamatory, as it did 
not refer to any abuse of powers by Mr P. Further, it dismissed the first 
applicant’s claim that it had not been summoned to the district court 
hearing, stating that several notifications had in fact been sent to the 
defendants.

18.  The Regional Court ruled in the final judgment that the first 
applicant was to publish a rectification of the statements contained in 
paragraphs 1-3 of the article reproduced above, and that the applicants were 
to pay Mr P. jointly RUB 60,100 in non-pecuniary damages and court fees.



NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 5

19.  Following this judgment, the first applicant published a 
rectification in the printed and online versions of Novaya Gazeta and paid 
Mr P. non-pecuniary damages and court fees.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE

A.  Constitution of the Russian Federation

20.  Article 23 guarantees protection of private life, privacy of personal 
and family affairs, good name and honour. Article 29 protects freedom of 
thought and expression, together with freedom of the mass media.

B.  Civil Code of the Russian Federation

21.  Article 152 provides that an individual may apply to a court with a 
request for rectification of statements (сведения) that are damaging to his 
honour, dignity or professional reputation if the person who disseminated 
such statements does not prove their truthfulness. The aggrieved person may 
also claim compensation for losses and non-pecuniary damage sustained as 
a result of the dissemination of such statements. The same rules are 
applicable in cases where the plaintiff is a legal entity.

C.  Decree of the Plenum of the Supreme Court of the Russian 
Federation no. 3 of 24 February 2005

22.  The Supreme Court clarified to the lower courts that a defamation 
action may be allowed only if a defendant has disseminated statements 
about the plaintiff, if those statements are discrediting, and if those 
statements are false. It required the courts hearing defamation claims to 
distinguish between statements of facts, which can be checked for veracity, 
and evaluative judgments, opinions and convictions which are not 
actionable under Article 152 of the Civil Code since they are an expression 
of the defendant’s subjective opinion and views and cannot be checked for 
veracity.



6 NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

23.  The applicants complained that their right to freedom of expression 
had been violated. This complaint falls to be examined under Article 10 of 
the Convention, which in the relevant parts reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of the 
reputation or rights of others ...”

A.  Admissibility

24.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 
that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible.

B.  Merits

1.  The parties’ submissions
25.  The applicants submitted that the libel proceedings, the order to 

publish a rectification, and the award of non-pecuniary damages amounted 
to an interference with their freedom of expression. They maintained that 
the second applicant’s statements about Mr P. and his “benevolence” 
towards certain business interests were expressions of his opinion and a 
value judgment, and did not suggest any breach of professional or ethical 
conduct on the part of Mr P. Since value judgments are not susceptible to 
proof, the domestic courts had erred in requiring the applicants to present 
evidence supporting the statements.

26.  The Government did not dispute that the libel proceedings and the 
sanctions imposed on the applicants constituted an interference with their 
freedom of expression. They argued that the interference was necessitated 
by a pressing social need, namely the protection of the reputation and rights 
of others, and that the sanction imposed was proportionate. The domestic 
courts had complied with the requirements of Article 10 of the Convention, 
considered the distinction between statements of fact and value judgments, 



NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 7

and concluded that the statements of the second applicant were devoid of 
any factual basis. Referring to the Court’s judgments in the cases of 
Krasulya v. Russia (no. 12365/03, 22 February 2007), and Kudeshkina 
v. Russia (no. 29492/05, 26 February 2009), the Government contended that 
even if the paragraphs in question were expressing a value judgment the 
second applicant lacked “good faith” in the exercise of his journalistic 
duties by failing to rely on any facts.

2.  General principles
27.  The Court has repeatedly stressed that the freedom of expression 

enshrined in Article 10 of the Convention has paramount importance as an 
essential foundation of a democratic society, a basic condition for its 
progress and the development of every person. Consequently, the 
Convention provisions securing this right apply not only to “information” or 
“ideas” that are favourably received or regarded as inoffensive or as a 
matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the 
State or any sector of the population. Such are the demands of pluralism, 
tolerance and broadmindedness, without which there is no “democratic 
society” (see, notably, Handyside v. the United Kingdom, 7 December 1976, 
§ 49, Series A no. 24; and, more recently, Axel Springer AG v. Germany 
[GC], no. 39954/08, § 78, 7 February 2012, and Mouvement raëlien suisse 
v. Switzerland [GC], no. 16354/06, § 48, ECHR 2012 (extracts).

28.  Nevertheless, the guarantees or Article 10 of the Convention are not 
absolute and are subject to possible restrictions, which, however, must be 
construed strictly, and the need for any restrictions must be established 
convincingly (see, among other authorities, Jersild v. Denmark, judgment of 
23 September 1994, Series A no. 298, pp. 23-24, § 31, and Janowski 
v. Poland [GC], no. 25716/94, § 30, ECHR 1999-I). The primary 
responsibility to balance restrictions on freedom of expression rests with the 
competent national authorities, but it remains subject to the Court’s scrutiny 
whether the conduct of the national authorities is compatible with their 
engagements under the Convention (see The Sunday Times v. the United 
Kingdom (no. 1), 26 April 1979, § 59, Series A no. 30).

29.  In cases similar to the present one the Court is mindful of the vital 
role of “public watchdog”, which the press plays in a society based on the 
values and principles underlying the Convention (see Observer and 
Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A 
no. 216). It is incumbent on it to impart information and ideas of public 
interest and the public also has a right to receive them (see 
Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom (nos. 1 and 2), nos. 3002/03 
and 23676/03, § 40, ECHR 2009). In order to play a meaningful role in 
covering matters of public interest and importance, journalists are permitted 
a degree of exaggeration, provocation, and even certain immoderate 
statements (see Lopes Gomes da Silva v. Portugal, no. 37698/97, § 34, 



8 NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT

ECHR 2000-X, and Mamère v. France, no. 12697/03, § 25, ECHR 
2006-XIII).

30.  Further, the Court has consistently held that, in assessing whether 
there was a “pressing social need” capable of justifying interference with 
the exercise of freedom of expression, a careful distinction needs to be made 
between facts and value judgments. The existence of facts can be 
demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible to 
proof. The requirement to prove the truth of a value judgment is impossible 
to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part 
of the right secured by Article 10 (see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, 
Series A no. 103; De Haes and Gijsels v. Belgium, 24 February 1997, § 42, 
Reports of Judgments and Decisions 1997-I; and Mahmudov and Agazade 
v. Azerbaidjan, no. 35877/04, § 41, 18 December 2008). However, where 
allegations are made about the conduct of a third party, it may sometimes be 
difficult to distinguish between assertions of fact and value judgments.

3.  The Court’s assessment
31.  The Court notes that the parties agreed that the libel proceedings, 

leading to the order to publish a rectification of the statements and to the 
award of non-pecuniary damages, constituted an interference with the 
applicants’ rights under Article 10 of the Convention. Furthermore, it was 
not disputed that such interference was prescribed by law and pursued a 
legitimate aim of protection of Mr P’s reputation.

32.  Consequently, it falls to the Court to examine whether the 
interference was necessary in a democratic society, and, specifically, 
whether it was justified by any pressing social need and was proportionate 
to the aims pursued (see, for example, Fressoz and Roire v. France [GC], 
no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I).

33.  The sole existence of a legitimate aim for an interference with the 
freedom of expression is not sufficient to indicate the presence of a pressing 
social need for such interference. The values and principles underlying 
Article 10 of the Convention command that the national authorities shall 
always be guided by “relevant and sufficient reasons” (see, among other 
authorities, Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, § 70, ECHR 
2004-VI, and Fatullayev v. Azerbaijan, no. 40984/07, § 84, 22 April 2010).

34.  The article, authored by the first applicant and published by the 
second, dealt with a criminal inquiry into what appeared to be a large-scale 
organised fraud with issuance of loans of over EUR 147,000,000. Beyond 
any doubt such an inquiry constituted a matter of significant public interest. 
It is the fundamental role of the press in a democratic society to deal with 
such matters, provide coverage of the events for the public, and contribute 
to discussion. In fulfilling its role as a “public watchdog”, the press is 
entitled to address openly and directly such events of general interest, and 
the margin of appreciation afforded to a State is significantly narrower in 



NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 9

these cases (see, mutatis mutandis, Fatullayev, cited above, § 82, with 
further references). Therefore a certain degree of journalistic exaggeration, 
provocation, and even immoderate language had to be tolerated (see 
paragraph 29 above).

35.  The libel proceedings were initiated by Mr P., an important political 
figure and Governor of the region. The Court reiterates that unlike private 
individuals, politicians inevitably and knowingly lay themselves open to 
close scrutiny of every word and deed by both journalists and the public at 
large, and they must consequently display a greater degree of tolerance (see, 
for instance, Lingens, cited above, § 42, Series A no. 103, and 
Vides Aizsardzības Klubs v. Latvia, no. 57829/00, § 40, 27 May 2004).

36.  On the other hand, the statements made about Mr P. (see paragraph 9 
above) were made in the context of an article uncovering large-scale 
fraudulent schemes employed by certain individuals in the region. While no 
explicit and direct connection was drawn between the issuance of loans 
under falsified documents and Mr P.’s personality or office, the article 
suggested personal connection between the Governor and Mr R.M., a 
prominent Kazakhstani politician holding control over the biggest flour 
producer as well as several other enterprises in the Omsk Region. The 
business success of Mr R.M. was claimed to be inconceivable without the 
“benevolence” of Mr P. (see fragment 4 of the text in paragraph 9 above)

37.  In this respect the Court reiterates that Article 10 does not guarantee 
wholly unrestricted freedom of expression to the press, even with respect to 
coverage of matters of serious public concern. While enjoying the 
protection afforded by the Convention, journalists must, when exercising 
their duties, abide by the principles of responsible journalism, namely to act 
in good faith, provide accurate and reliable information, objectively reflect 
the opinions of those involved in a public debate, and refrain from pure 
sensationalism (see Fressoz and Roire [GC], cited above, §§ 45, 52; 
Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, §§ 59, 65, 
ECHR 1999-III; Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, 
§ 78, ECHR 2004-XI; Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, §§ 102-103, 
149, ECHR 2007-V; and Krone Verlag GmbH v. Austria, no. 27306/07, 
§§ 46-47, 19 June 2012).

38.  Both at the domestic level and before this Court the applicants relied 
on the distinction between statements of fact and value judgments in 
justifying the impugned statements. However, they did not present any 
evidence that their assertions had any factual basis, since in their opinion a 
value judgment did not necessitate any proof.

39.  The Court reiterates that the truth of value judgments is not 
susceptible to proof and have to be carefully distinguished from facts, which 
existence can be demonstrated. However, it may be difficult to distinguish 
between assertions of fact and value judgments when opinions are expressed 
and allegations are made about a third party’s conduct (see paragraph 30 



10 NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT

above). In the present case the Court does not find it necessary to make a 
definitive assessment in respect of the impugned statements in the light of 
the following.

40.  By reason of the “duties and responsibilities” inherent in the exercise 
of the freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to 
journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to 
the proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate 
and reliable information in accordance with the ethics of journalism (see, 
among other authorities, Bladet Tromsø and Stensaas, § 65, cited above). 
Even where a statement amounts to a value judgment, the proportionality of 
an interference may depend on whether there exists a sufficient factual basis 
for that statement, since even a value judgment without any factual basis to 
support it may be excessive (see De Haes and Gijsels, cited above, § 47; 
Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II, and Karpetas 
v. Greece, no. 6086/10, § 78, 30 October 2012).

41.  The Court has previously considered generally known facts, basic 
verification, or independent research as a minimal factual basis for 
statements containing value judgments (see, mutatis mutandis, Mahmudov 
and Agazade v. Azerbaijan, cited above, § 44, and, mutatis mutandis, 
Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 
and 36448/02, § 55, ECHR 2007-IV).

42.  These considerations play a particularly important role nowadays, 
given the influence wielded by the media in contemporary society: not only 
do they inform, they can also suggest by the way in which they present the 
information how it is to be assessed. In a world in which the individual is 
confronted with vast quantities of information circulated via traditional and 
electronic media and involving an ever-growing number of players, 
monitoring compliance with journalistic ethics takes on added importance 
(see Stoll, § 104, cited above).

43.  In these circumstances the Court accepts the conclusion of the 
domestic courts that the insertion of a comment regarding “benevolence” of 
a public official towards certain business interests participating in large-
scale fraudulent schemes suggested at least some degree of involvement by 
Mr P. in these schemes and, therefore, have harmed his reputation. The 
applicants’ argument that such an effect was neither intended nor desired by 
them is not a sufficient justification for departure from the principles of 
“good faith” reporting. Considering that the applicants failed to provide at 
least some factual basis for such statements, the Court arrives at the 
conclusion that the interference was based on “relevant and sufficient” 
reasons.

44.  The last question to be considered by the Court is whether the 
sanctions imposed on the applicants – publication of a rectification and 
payment of EUR 1,625 in non-pecuniary damages – was proportionate to 
the legitimate aim pursued. The Government claimed in their submissions 



NOVAYA GAZETA AND BORODYANSKIY v. RUSSIA JUDGMENT 11

that the sanction was “fair”, given the need to protect the reputation and 
rights of Mr P. The applicants did not advance any arguments in this regard. 
Considering the nature of the statements, the amount of non-pecuniary 
damages awarded jointly against the applicants, and the widespread 
distribution of the newspaper (see paragraphs 5 and 15 above), the Court is 
of the opinion that the sanction imposed by the domestic courts was 
proportionate to the aim pursued.

45.  Accordingly, there has been no violation of Article 10 of the 
Convention.

II.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION

46.  The first applicant also complained under Article 6 of the 
Convention about its alleged inability to effectively participate in the trial 
court’s hearing on 15 January 2007. However, in the light of all the material 
in its possession, and in so far as the matters complained of are within its 
competence, the Court finds that this complaint does not disclose any 
violation of the provision invoked. Therefore it must be rejected in 
accordance with Article 35 § 3 (a) of the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the complaint concerning interference with the applicants’ 
freedom of expression admissible and the remainder of the application 
inadmissible;

2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 28 March 2013, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren Nielsen Isabelle Berro-Lefèvre
Registrar President


