
FIRST SECTION

CASE OF OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA

(Applications nos. 33501/04, 38608/04, 35258/05 and 35618/05)

JUDGMENT

STRASBOURG

22 January 2013

FINAL

22/04/2013

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 1

In the case of OOO Ivpress and Others v. Russia,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Isabelle Berro-Lefèvre, President,
Nina Vajić,
Anatoly Kovler,
Khanlar Hajiyev,
Mirjana Lazarova Trajkovska,
Linos-Alexandre Sicilianos,
Erik Møse, judges,

and Søren Nielsen, Section Registrar,
Having deliberated in private on 18 December 2012,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in four applications (nos. 33501/04, 38608/04, 
35258/05 and 35618/05) against the Russian Federation lodged with the 
Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human 
Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by OOO Ivpress, a 
Russian limited-liability company with the registered office in Ivanovo 
(“the applicant company”), and two Russian nationals, Mr Valeriy 
Alekseyevich Smetanin and Mr Aleksey Yurievich Ovchinnikov (“the 
individual applicants”), on 12 August 2004 and 16 September 2005.

2.  The applicants were represented by Ms N. Murashchenko, a lawyer 
practising in the Ivanovo Region. The Russian Government (“the 
Government”) were represented by Mr G. Matyushkin, the Representative 
of the Russian Federation at the European Court of Human Rights.

3.  The applicants alleged, in particular, a violation of their right to 
freedom of expression.

4.  On 25 September 2008, 12 February, 9 March and 19 June 2009 the 
applications were communicated to the Government. It was also decided to 
rule on the admissibility and merits of the applications at the same time 
(Article 29 § 1 of the Convention).



2 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant company publishes a weekly newspaper Ivanovo-Press. 
The two individual applicants are journalists writing for the newspaper.

A.  Application no. 33501/04 (“the K. proceedings”)

6.  On 12 August 2003 the Ivanovo-press newspaper published in issue 
no. 32 an article by Ms L. headlined “You can see it – and you can have it” 
(«И око видит, и зуб ймет») about a conflict between Mr K., director of 
the local State gas-supply company “Rodnikiraygas”, and his neighbours, 
the S. family. The article had the following subtitles: “The Director of 
Rodnikiraygas has declared war on a poverty-stricken family, not a single 
member of which is healthy”, “Boss in Law”, “Gas Racket”. It also stated 
that Mr K. had “ordered that the S. family not be supplied with gas”, and 
that “even when all the notified defects had been eradicated ... [Mr K.] did 
not lift the unofficial ban”. Finally, in the article Mr K. was described as “a 
parochial boss”.

7.  Mr K. instituted defamation proceedings before the Leninskiy District 
Court of Ivanovo against the applicant company and Ms L. He requested the 
court to order a rectification of the above statements, all the subtitles and the 
headline of the article.

8.  On 18 December 2003 the District Court found in part against the 
applicant company. In particular, it established that the S. family had not 
been supplied with gas on account of defects in their compressed gas 
equipment, and that the gas supply had been restored as soon as these 
defects were rectified. Thus, the statements that Mr K. had “ordered that the 
S. family not be supplied with gas”, and that “even when all the notified 
defects had been eradicated ... [Mr K.] did not lift the unofficial ban” were 
untrue.

9.  With regard to the subtitle “The Director of Rodnikiraygas has 
declared war on a poverty-stricken family ...” the District Court found that 
“the fact that Mr K. [had] lodged a civil claim against Ms S. does not 
constitute evidence of a declaration of war”, and the plaintiff’s claim in this 
part was allowed.

10.  The District Court further rejected the defendant’s argument that the 
subtitles “Boss in Law” and “Gas Racket” were value-judgments, not 
susceptible of proof. It stated that the expression “boss in law” («начальник 
в законе») was analogous to the Russian slang expression “thief in law” 
and could not have any other meaning. The word “racket” («рэкет») meant 
an outrageous extortion, and, used together with the word “gas” in a subtitle 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 3

to the article about Mr K., who was the director of a gas supply company, 
implied, in the court’s view, that the plaintiff was extorting a property by 
threats and blackmail.

11.  The court rejected the remainder of the claim, finding that the 
headline of the article was merely a rephrased Russian proverb which did 
not contain any information about Mr K. It found that the expression “a 
parochial boss” could not be regarded as defamatory.

12.  The court held the applicant company liable to pay 3,000 Russian 
roubles (RUB) in compensation to Mr K. and RUB 515 in legal aid.

13.  On 17 March 2004 the Ivanovo Regional Court upheld that judgment 
in a summary fashion.

B.  Application no. 38608/04 (“the V. proceedings”)

14.  In 2003, a series of articles critical of Mr V., who was the head of 
the Ivanovo Regional Highways Department and of the Executive 
Committee of the Ivanovo Regional Branch of the United Russia party, 
appeared in the Ivanovo-Press newspaper.

15.  On 15 July 2003 the newspaper published an interview with Mr Ku., 
the former general director of a public company. Mr Ku. stated that in 1996 
Mr V. had tricked him into signing a contract with a private company which 
had subsequently defaulted on its obligations. Mr Ku. stated in particular 
that Mr V. “was capable of violating moral principles for the sake of money 
and [his] career”.

16.  On 29 July 2003 the newspaper published an article under the 
headline “V. wants a market, WE NEED VICTORY Sq.” («В-у нужен 
базар, НАМ – пл. ПОБЕДЫ») followed by a subheading “The head of the 
Executive Committee of the Ivanovo Regional Branch of the United Russia 
party, V., is ready to convert Victory Square into a market place”. The 
article criticised the authorities’ neglectful attitude towards the veterans of 
the Second World War, as exemplified by the attempts of some officials to 
build a shopping centre and car park in Victory Square. The article 
continued as follows:

“Cynically, loudly, shamelessly and in disregard of public opinion, Mr V., the head 
of [the Ivanovo Regional Highways Department] and of the Executive Committee of 
the Ivanovo Regional Branch of the United Russia Party, has been lobbying town 
officials for the building of a shopping centre, parking places, etc. in one of the town’s 
central squares (Victory Square, the name so dear to the majority of its inhabitants) ...

For the sake of transient personal interests of gluttonous nouveaux riches some 
officials from the town administration are ready to sacrifice (supposedly for a fee) the 
glory and pride of generations and to devalue and belittle such notions as ‘Patriotism’, 
‘Victory’ and ‘Faith’. Mr V.’s unscrupulousness, the dubious origins of his wealth and 
financial resources, and his readiness to transgress all moral laws to secure his wealth 
have been known for a long time. His attempts to persuade the town administration to 
build a shopping centre in the central square seem even more suspicious ... People like 



4 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

V. have so far created nothing, done nothing for their fellow townsmen. Not only that, 
the activity of the above-mentioned official has brought nothing but harm. He worked 
in the position of general director of the Polet company and the company lost eighteen 
billion [Russian roubles]. He became the head of [the Ivanovo Regional Highways 
Department] and got money for serious commercial projects ... The leaders of [the 
United Russia party] (V. is one of them) lack wisdom, will, aspiration to promote 
unity in society by renouncing, at least temporarily, their ambitions and passion for 
wealth ...” (underlining added, see below).

17.  Mr V. sued the applicant company and the author of the article in 
defamation before the Leninskiy District Court. Considering that the 
article’s headline, subheading and the extracts underlined above were untrue 
and damaging to his dignity and professional reputation, he sought 
rectification.

18.  The applicant company maintained that all the statements of fact 
contained in the article were true as proved by witness testimony. The other 
statements were value judgements and could not be proved.

19.  On 23 December 2003 the District Court granted Mr V.’s action in 
part. It found that the underlined extracts were damaging to Mr V.’s honour, 
dignity and reputation as they contained allegations that Mr V. had breached 
moral and ethical norms, had behaved unscrupulously, cynically and in 
disregard of public opinion, and that his activity had been harmful. The 
defendants had not proved the veracity of those statements.

20.  In respect of Mr V.’s allegedly dishonest dealings with Mr Ku.’s 
public company, the District Court found that the testimony of Mr Ku., who 
was hostile towards Mr V., was insufficient to prove the truthfulness of the 
allegation that Mr V. had acted unscrupulously in that matter or that his 
activity had been harmful.

21.  With regard to Mr V.’s alleged intention to convert Victory Square 
into a market place, the District Court noted that the fact that he had 
repeatedly attempted to obtain building permission had been confirmed by 
Mr G.’s testimony. However, no evidence had been adduced to suggest that 
he had done so cynically or in disregard of public opinion.

22.  The District Court accordingly found that the underlined extracts 
were untrue, damaging to Mr V.’s honour, dignity and professional 
reputation and were liable to rectification. It accepted, however, that the 
statements which are not underlined were the author’s subjective opinion 
and not susceptible of proof.

23.  Both the applicant company and Mr V. appealed.
24.  On 17 March 2004 the Ivanovo Regional Court upheld part of the 

judgment and quashed the remainder. The Regional Court agreed with the 
District Court’s findings that the underlined statements were untrue and 
damaging to the plaintiff’s honour and reputation. The Regional Court noted 
in addition:

“The defendants failed to prove the truthfulness of their allegation that V. had 
lobbied for the development of Victory Square. The testimony by witness G[.] that the 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 5

plaintiff had twice discussed with him the issue of building a car park in front of the 
Polet company does not confirm [the truthfulness of that allegation]. Judging by the 
meaning of the word ‘to lobby’ (to apply pressure in order to obtain a certain 
decision), an application to a competent official cannot be regarded as lobbying for 
the building of a shopping centre in Victory Square.”

Accordingly, the Regional Court upheld the part of the judgment 
concerning the underlined statements. That part of the judgment became 
final.

25.  It quashed the part of the judgment concerning the statements which 
are not underlined and remitted the case to the Leninskiy District Court for 
re-examination for the following reasons:

“The court considers that the arguments by the plaintiff’s counsel about the 
defamatory character of the phrase ‘V. wants a market, WE WANT VICTORY Sq.’ 
and other phrases are well-founded. These phrases contain statements about the facts 
which have allegedly taken place: ‘attempted to persuade’, ‘is ready to convert the 
square’, ‘V. wants a market’. In these circumstances the court cannot agree with the 
[District] Court’s finding that these statements are value judgements of the author of 
the publication.”

26.  On 13 April 2004 the Leninskiy District Court re-examined the 
outstanding part of the case. If found that the headline and subheading of the 
article and the statement that “his attempts to persuade the town 
administration to build a shopping centre in the central square seem ... more 
suspicious” were damaging to Mr V.’s honour, dignity and professional 
reputation as they contained allegations that he had breached moral and 
ethical norms and had belittled the memory of the veterans of the Second 
World War.

27.  Mr V. then sued the applicant company and Ms L. for compensation 
in respect of non-pecuniary damage and legal costs. On 16 June 2004 the 
Leninskiy District Court allowed the claims in part and ordered the 
applicant company to pay Mr V. RUB 4,000 in respect of non-pecuniary 
damage, plus legal costs. On 26 July 2004 the Ivanovo Regional Court 
upheld that judgment on appeal.

C.  Application no. 35258/05 (“the T. proceedings”)

28.  On 11 January 2005 the Ivanovo-Press newspaper printed an article 
by the applicant Mr Smetanin under the headline “Five pairs of underwear 
for three years” («Пять трусов на три года»). He expressed his 
dissatisfaction with the existing level of salaries and social security in the 
Ivanovo Region and precariousness of the job market. The applicant 
criticised the governor of the Ivanovo Region for a lack of attention to those 
issues, writing as follows:

“In the meantime, at the children’s new year party the governor talked about his 
cherished dream to find a life companion in 2005. He does not think about the people 
but solely about himself. He was married twice and is now searching yet again. The 



6 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

entire region is gossiping about him and Ms D. but he does not care. He continues to 
turn us into zombies ...

When electing him, [we] expected that a Communist would care about the people. 
But he turned out to be a simple demagogue! ...

The governor now claims that he is certain to be re-appointed for a second term with 
a probability of 67 per cent. Did you ask the people’s opinion? The people have faith 
in the president but, in my view, if he decides to re-appoint the individuals who 
brought discredit upon themselves, the residents of the Ivanovo region would not 
appreciate it!”

29.  The article was accompanied by a photograph showing two men, one 
of whom appears to be the governor of the Ivanovo Region. The photograph 
carried the following caption: “In my view, these men do not give a damn 
about anyone as long as [their] pockets are full of money and [they have] a 
cute babe close by.”

30.  The governor Mr T. and the deputy head of the governor’s 
administration Ms D. sued the first and second applicants for defamation. 
They claimed that the above-cited extracts and the caption under the 
photograph damaged their dignity, honour and reputation.

31.  On 31 March 2005 the Leninskiy District Court gave judgment and 
granted the claim in part.

32.  The District Court found, firstly, that the applicants failed to prove 
the allegation that the governor was an individual who “brought discredit 
upon [himself]”. It held as follows:

“The respondents did not produce any evidence showing the veracity of the said 
statements. A copy of the Ivanovskaya Zemlya newspaper of 17 March 2005, in 
which the campaign ‘For the Ivanovo Region without [governor] T.!’ was launched 
and the signatures collected against the re-appointment of Mr T. for a second term 
may not be such evidence, similarly to any other newspaper publications. The veracity 
of the statements printed in the newspaper and participation of the listed organisation 
in the campaign has not been established by anyone. The publication in the 
Ivanovskaya Zemlya newspaper of 17 March 2005 only demonstrates the existence of 
political struggle for the governor’s position.”

33.  The District Court further considered that the extract concerning the 
governor’s personal relationships – starting from “He does not think ...” and 
to the end of the paragraph – contained the assertions that he had favoured 
his private life to the detriment of the social and economic development of 
the region, neglected his professional duties, engaged in an extra-marital 
relationship with Ms D. and also attempted to turn the people of the region 
into “zombies”. The District Court pointed out that the applicants failed to 
produce any evidence in support of those allegations which were damaging 
to the reputation of both the governor and Ms D.

34.  Referring to Resolution no. 3 of the Plenary Supreme Court (cited in 
paragraph 54 below), the District Court also found that the caption of the 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 7

photograph was not actionable in defamation because it expressed the 
author’s personal opinion and because it did not refer directly to Ms D.

35.  The District Court held that the applicant company should pay 
RUB 20,000 to the governor and RUB 15,000 to Ms D. and the applicant 
Mr Smetanin RUB 5,000 and RUB 3,000, respectively. It also ordered 
publication of the entire judgment by way of rectification.

36.  On 11 May 2005 the Ivanovo Regional Court upheld the judgment 
on appeal, in a summary fashion.

D.  Application no. 35618/05 (“the S. proceedings”)

37.  Between September 2004 and January 2005 the Ivanovo-Press 
newspaper published a series of articles which criticised the management of 
the Ivanovo Regional Social Security Fund by its director Ms S. In 
connection with those publications Ms S. lodged two defamation claims 
before the Leninskiy District Court of Ivanovo.

1.  First defamation claim
38.  On 4 March 2005 the Leninskiy District Court issued judgment in 

the first defamation claim, in which the applicant company and the applicant 
Mr Smetanin were the defendants.

39.  The District Court found, firstly, that the headline of the article by 
the applicant Mr Smetanin entitled “Shady organisations stand up for S.” 
(«За С-ву заступаются теневые структуры») printed in issue no. 39 of 28 
September 2004, was damaging for her reputation. The article concerned a 
visit that the director of the Zabota foundation Mr L. had paid to the 
newspaper’s office to express his discontent about the negative coverage of 
Ms S.’s activities in previous publications. Examined in the witness stand, 
Mr L. testified that the Zabota foundation had been set up to assist orphaned 
children, the disabled and rehabilitated criminals and that one half of the 
foundation’s employees were former convicts. He stated that he had had 
professional contacts with Ms S. and had sought her assistance in obtaining 
holiday vouchers for orphaned children. Exasperated by the aspersions the 
newspaper had cast on Ms S., he had come to the office and had spoken to 
the editor-in-chief. The District Court determined that, in the absence of any 
evidence of the Zabota foundation’s involvement in criminal or illegal 
activities, the allegation contained in the article’s headline was untrue.

40.  Secondly, the District Court considered the assertions made by the 
applicant Mr Smetanin in the article “Sports, children’s holidays and 
corruption” («Спорт, детский отдых и коррупция») printed in issue no. 40 
of 5 October 2004. The article alleged in particular that Ms S. had “earned a 
fortune by simply siphoning off a large part of funds through an 
acquaintance of hers” and that “for a long time those amounts [had been] 
used to feed bandits and double-faced policemen who cover[ed] up for her”. 



8 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

The District Court examined Ms U., who was Ms S.’s “acquaintance” 
mentioned in the article, and two employees of the social-security fund, but 
found no evidence of any misappropriations or unlawful transfer of funds. 
Accordingly, it concluded that the allegations were untrue and damaging for 
Ms S.’s reputation.

41.  Thirdly, the District Court examined two extracts from an article by 
the applicant Mr Smetanin published in issue no. 42 of 19 October 2004 and 
found as follows:

“The assertions that S. had made fun of [President] Putin and that S. hides her real 
face from public are also damaging to the plaintiff’s reputation ...

The sentence ‘T. S. hides her real face from the public’ contains in fact an assertion 
that the plaintiff is double-faced and has a different, genuine face which she hides 
from the public. This conclusion finds corroboration in the submissions by the 
representative of the defendants who stated in court that the purpose of that figure of 
speech was to inform the readers that there were not just positive but also negative 
aspects to the plaintiff’s reputation. According to [the authoritative dictionary of 
Russian language], the word ‘two-faced’ means something that presents two 
contradictory aspects, hypocritical, insincere. No evidence showing the veracity of 
those statements was submitted to the court. The prosecutor’s office discontinued 
criminal case no. 3025 against Ms S. for lack of indications of the criminal offences 
under Article 285 and 160 of the Criminal Code. The reports by [the auditing 
authorities] do not contain any such evidence, either.

According to the same dictionary, the expression ‘make fun’ of someone (the same 
as ‘laugh at’) means to ridicule or scorn something or somebody; the article concerns 
the disrespect of legal requirements and incompliance with the Presidential Decree 
[which required State officials to render assistance to journalists in obtaining exact 
and truthful information]. ... The plaintiff clarified in court that her refusal to give out 
information about the employees of the social security fund had been prompted by 
written petitions from the fund employees who had objected to having the information 
on their place of work released to the media. For that reason [the court considers that] 
the refusal to communicate such information to the media does not demonstrate that 
Ms S. had made fun of the President of the Russian Federation.”

42.  The District Court awarded Ms S. RUB 20,000 from the applicant 
company and RUB 3,000 from the applicant Mr Smetanin in respect of non-
pecuniary damages, RUB 2,500 and RUB 1,000 respectively for legal fees, 
and RUB 30 and RUB 10 respectively for court fees.

43.  On 6 April 2005 the Ivanovo Regional Court upheld the judgment in 
a summary fashion.

2.  Second defamation claim
44.  On 11 May 2005 the Leninskiy District Court gave judgment in a 

second defamation claim lodged by Ms S. against the applicant company, 
Mr Smetanin and Mr Ovchinnikov.

45.  Analysing the article by the individual applicants which appeared in 
issue no. 48 of 30 November 2004 under the headline “S. is cheating ...” 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 9

(«С-ва обманывает»), the District Court determined that the headline itself 
did not contain information about concrete facts or events because it did not 
specify “what the nature of the cheating had been and whom and when the 
plaintiff had cheated”.

46.  The District Court further examined the following extract from the 
same article:

“... in 2002, the regional control and audit department checked the accounts of the 
fund relating to the organisation of summer holidays and discovered an 
overexpenditure of 11 million roubles. We think that such a considerable amount was 
transferred by Ms S.’s fund to Ms U[.]’s company. According to our sources, the law-
enforcement authorities took an interest in that transaction, but someone quickly 
cooled their interest down.”

47.  The District Court considered that the sentence about the transfer of 
a large amount of money to Ms U.’s company was not actionable in 
defamation since it was phrased as the authors’ supposition. On the other 
hand, it held that the final sentence about the sudden loss of interest by the 
law-enforcement authorities was damaging to the plaintiff’s reputation as it 
contained “an assertion of Ms S.’s involvement in unlawful distribution of 
the assets of the social-security fund”.

48.  In respect of the article entitled “S.’s case” («Дело С-вой») in issue 
no. 1 of 11 January 2005, the District Court found that it contained 
untruthful and damaging allegations that Ms S. had renovated her flat at the 
expense of the social-security fund and that she had lent the fund’s money 
to private companies almost for free.

49.  The final element of the defamation claim was the article which 
appeared in issue no. 4 of 1 February 2005. It concerned a possible 
replacement of Ms S. as the director of the Ivanovo social-security fund 
with another person and contained the following statement:

“This fact cannot give rise to optimism because, instead of one dubious individual 
with a criminal past, the fund will be managed by another individual who, in our 
opinion, should have no place in the executive power.”

In respect of this sentence the District Court found as follows:
“There is no doubt that the sentence contains an allegation of the plaintiff’s criminal 

past ... whereas the defendants did not produce evidence of any such past. The fact 
that a criminal case was opened against Ms S. cannot attest to her criminal past as it 
was subsequently discontinued for lack of indications of a criminal offence. There is 
no doubt that the allegation of criminal past is damaging to her honour, dignity and 
reputation. At the same time, the adjective ‘dubious’... is a value-judgment which 
does not contain any statement of fact and is not amenable to rectification.”

50.  The District Court awarded Ms S. RUB 20,000 from the applicant 
company and RUB 5,000 from each of the individual applicants in respect 
of non-pecuniary damages, RUB 2,000 and RUB 500 respectively for legal 
fees, and RUB 200 and RUB 50 respectively for court fees.



10 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

51.  On 15 June 2005 the Ivanovo Regional Court upheld the judgment 
on appeal, in a summary fashion.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE

A.  Constitution of the Russian Federation

52.  Article 29 guarantees freedom of thought and expression, together 
with freedom of the mass media.

B.  Civil Code of the Russian Federation

53.  Article 152 provides that an individual may apply to a court with a 
request for the rectification of statements (“svedeniya”) that are damaging to 
his or her honour, dignity or professional reputation if the person who 
disseminated such statements does not prove their truthfulness. The 
aggrieved person may also claim compensation for losses and non-
pecuniary damage sustained as a result of the dissemination of such 
statements.

C.  Resolution no. 3 of 24 February 2005 issued by the Plenary 
Supreme Court of the Russian Federation

54.  The Resolution requires the courts hearing defamation claims to 
distinguish between the statements of facts which can be checked for 
veracity and evaluative judgments, opinions and convictions which are not 
actionable under Article 152 of the Civil Code since they are an expression 
of the defendant’s subjective opinion and views and cannot be checked for 
veracity (paragraph 9).

III.  RELEVANT COUNCIL OF EUROPE MATERIAL

55.  On 12 February 2004 the Committee of Ministers of the Council of 
Europe adopted, at the 872nd meeting of the Ministers’ Deputies, the 
Declaration on freedom of political debate in the media which read in 
particular as follows:

The Committee of Ministers of the Council of Europe,

...

Reaffirming the pre-eminent importance of freedom of expression and information, 
in particular through free and independent media, for guaranteeing the right of the 
public to be informed on matters of public concern and to exercise public scrutiny 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 11

over public and political affairs, as well as for ensuring accountability and 
transparency of political bodies and public authorities, which are necessary in a 
democratic society, without prejudice to the domestic rules of member states 
concerning the status and liability of public officials ...

Conscious that natural persons who are candidates for, or have been elected to, or 
have retired from political bodies, hold a political function at local, regional, national 
or international level or exercise political influence, hereinafter referred to as 
“political figures”, as well as natural persons who hold a public office or exercise 
public authority at those levels, hereinafter referred to as “public officials”, enjoy 
fundamental rights which might be infringed by the dissemination of information and 
opinions about them in the media;

Conscious that some domestic legal systems still grant legal privileges to political 
figures or public officials against the dissemination of information and opinions about 
them in the media, which is not compatible with the right to freedom of expression 
and information as guaranteed by Article 10 of the Convention;

Draws particular attention to the following principles concerning the dissemination 
of information and opinions in the media about political figures and public officials:

...

III. Public debate and scrutiny over political figures

Political figures have decided to appeal to the confidence of the public and accepted 
to subject themselves to public political debate and are therefore subject to close 
public scrutiny and potentially robust and strong public criticism through the media 
over the way in which they have carried out or carry out their functions.

IV. Public scrutiny over public officials

Public officials must accept that they will be subject to public scrutiny and criticism, 
particularly through the media, over the way in which they have carried out or carry 
out their functions, insofar as this is necessary for ensuring transparency and the 
responsible exercise of their functions.”

THE LAW

I.  JOINDER OF THE APPLICATIONS

56.  The Court observes that the central issue in the above applications 
was the applicants’ right to freedom of expression and that they had 
originated in the same region and involved the same newspaper and the 
same domestic courts. Having regard to the similarity of the circumstances 
which are common to all four applications, the Court is of the view that, in 



12 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

the interests of the proper administration of justice, the applications should 
be joined in accordance with Rule 42 § 1 of the Rules of Court.

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

57.  The applicants complained that the judgments of the Russian courts 
pronounced in the defamation claims had been in breach of Article 10 of the 
Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Submissions by the parties

1.  The Government
58.  The Government accepted that the domestic judgments constituted 

an interference with the applicants’ right to freedom of expression. That 
interference had a lawful basis in Article 152 of the Civil Code and pursued 
a legitimate aim of the protection of the reputation of others.

59.  According to the Government, the Russian courts drew a clear 
distinction between value judgments and statements of fact. Thus, in the K. 
proceedings, they correctly considered that the expressions “boss in law” 
and “gas racket” were not value judgments because the latter expression 
amounted to an assertion that K. had extorted others’ property by threats, 
blackmail and violence. With regard to the V. proceedings, the Government 
claimed that Mr V.’s repeated applications for permission to build a parking 
lot could not be described as “cynical” and “shameless” lobbying of a 
construction project; rather, his actions should have been viewed as an 
attempt to arrange an “orderly placement of visitors’ vehicles”. In the 
Government’s view, the article about Mr V. had been a “provocation”, 
written in a pompous style and full of “high-impact statements”, which 
created an ambiguous impression about Mr V., portraying him as someone 
who disrespected moral requirements and desecrated the memory of the 
Great Patriotic War. The Government acknowledged that the domestic 
courts did not examine whether the contested statements could have been 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 13

value judgments because the then effective law did not require them to 
do so.

60.  The Government further submitted that the statements about Mr T. 
did not have a solid factual basis and were not a fair comment on his private 
life or on the private life of Ms D. Since both plaintiffs held high positions 
in the local municipal service, a refutation of the applicants’ accusations 
against them had been necessary for the protection of their untarnished 
reputations. With regard to the S. proceedings, the Government stated that 
the domestic courts had drawn a clear distinction between value judgments 
and statements of fact and had correctly established that the publications 
contained serious allegations against Ms S. They claimed that the applicants 
had used the report by the Ivanovo Region Control and Audit Department of 
the Ministry of Finance and the information about criminal proceedings 
against her, to relate their “speculations and conjectures” about Ms S. and 
“to link her with the criminal underworld”.

61.  Commenting on the proportionality of the interference, the 
Government pointed out that the proceedings against the applicants were 
civil rather than criminal in nature and that the awards against them were 
small in amount.

2.  The applicants
62.  The applicants did not dispute that the interference was lawful and 

pursued a legitimate aim – the protection of the reputation of named 
individuals.

63.  They emphasised that their publications touched upon issues of 
considerable public interest: the protection of the rights of a family of three 
disabled members in the case of the K. proceedings; denunciation of private 
lobbying efforts undertaken by a high-ranking State official Mr V.; a critical 
review of social and economic policy of the governor Mr T.; and 
misallocation of resources in the social-security fund, of which Ms S. had 
been the director.

64.  The applicants maintained that the Russian courts failed to 
distinguish between statements of fact and value judgments, on the one 
hand, and between facts and their opinions or comments on those facts, on 
the other hand. That the courts had to supply their own interpretation of the 
disputed extracts by describing the feelings which they evoked suggested 
that the extracts in questions were value judgments not amenable to proof. 
The applicants pointed out that the Government’s observations did not refer 
to the actual wording of the publications but rather to the impression which 
the contested publication conveyed.

65.  In conclusion, the applicants submitted that the amounts of the 
domestic awards were rather substantial for a small regional newspaper with 
a limited circulation.



14 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

B.  Admissibility

66.  The Court considers that the complaint is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 
that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible.

C.  Merits

67.  The Court notes that it is common ground between the parties that 
the judgments adopted by domestic courts in the defamation proceedings 
constituted an interference with the applicants’ right to freedom of 
expression guaranteed by Article 10 § 1. It is not contested that the 
interference was prescribed by law, notably Article 152 of the Civil Code 
(see paragraph 54 above), and pursued a legitimate aim, that of protecting 
the reputation or rights of others, within the meaning of Article 10 § 2. 
What remains to be established is whether the interference was “necessary 
in a democratic society”.

68.  The test of necessity requires the Court to determine whether the 
interference corresponded to a “pressing social need”, whether it was 
proportionate to the legitimate aim pursued and whether the reasons given 
by the national authorities to justify it were relevant and sufficient (see, 
among many other authorities, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July 
v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 45, ECHR 2007-IV). In 
assessing whether such a need exists and what measures should be adopted 
to deal with it, the national authorities are left a certain margin of 
appreciation. In cases concerning the press, it is circumscribed by the 
interest of a democratic society in ensuring and maintaining a free press 
(see, for instance, Dalban v. Romania [GC], no. 28114/95, § 49, ECHR 
1999-VI). The Court’s task in exercising its supervisory function is not to 
take the place of the national authorities, but rather to review under Article 
10, in the light of the case as a whole, the decisions they have taken 
pursuant to their margin of appreciation. In so doing, the Court has to satisfy 
itself that the national authorities applied standards which were in 
conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, that 
they based their decisions on an acceptable assessment of the relevant facts 
(see Dichand and Others v. Austria, no. 29271/95, § 38, 26 February 2002, 
with further references).

69.  In the present case the applicants expressed their views by having 
them published in a newspaper run by the applicant company. They were 
found civilly liable for their publication, therefore the impugned 
interference must be seen in the context of the essential role of the press in 
ensuring the proper functioning of a democratic society (see Sürek v. Turkey 
(no. 1) [GC], no. 26682/95, § 59, ECHR 1999-IV, and Lingens v. Austria, 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 15

8 July 1986, § 41, Series A no. 103). In examining the particular 
circumstances of the case, the Court will take the following elements into 
account: the position of the applicants, the position of the persons against 
whom their criticism was directed, the subject matter of the publications, 
characterisation of the contested statement by the domestic courts, the 
wording used by the applicants, and the penalty imposed (see Krasulya 
v. Russia, no. 12365/03, § 35, 22 February 2007, with further references).

70.  The plaintiffs in all four defamation claims were State officials or 
employees, including the Ivanovo Region governor Mr T., the head of a 
department of the regional government and the leader of the incumbent 
party Mr V., the director of the regional social-security fund Ms S., and the 
director of a State company Mr K. The main thrust of the applicants’ 
criticism was not directed at their private activities but rather at their 
conduct in professional capacity and the manner in which they discharged 
the public functions which had been entrusted to them. Moreover, Mr T. and 
Mr V. were an elected public official and a career politician, respectively, 
who occupied positions of a certain prominence and visibility. The Court 
reiterates in this connection its constant position – which is also reflected in 
the Committee of Ministers Declaration on freedom of political debate in 
the media – that, in a democratic society, public officials must accept that 
they will be subject to public scrutiny and criticism, particularly through the 
media, over the way in which they have carried out or carry out their 
functions, insofar as this is necessary for ensuring transparency and the 
responsible exercise of their functions. It has been the Court’s constant 
position that the limits of permissible criticism are wider with regard to a 
government official in the course of performance of his or her functions 
than in relation to a private citizen (see Novaya Gazeta v Voronezhe 
v. Russia, no. 27570/03, § 47, 21 December 2010, Dyuldin and Kislov 
v. Russia, no. 25968/02, § 45, 31 July 2007, and, as a classic authority, 
Castells v. Spain, 23 April 1992, § 46, Series A no. 236).

71.  However, there is no evidence in the domestic judgments that the 
courts performed a balancing exercise between the need to protect the 
plaintiffs’ reputation and journalists’ right to divulge information on issues 
of general interest. They confined their analysis to the discussion of the 
damage to the plaintiffs’ reputation without giving any consideration to the 
applicants’ journalistic freedom or to the plaintiffs’ status as public officials 
acting in an official capacity. In the Court’s view, the Russian courts did not 
seem to recognise that the proceedings in the present case involved a 
conflict between the right to freedom of expression and the protection of 
reputation (see Dyundin v. Russia, no. 37406/03, § 33, 14 October 2008). It 
does not appear that the domestic courts carried out an analysis of whether 
or not the contested publications sought to make a contribution to a debate 
on matters of general interest or public concern. The Court reiterates in this 
respect that there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 



16 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

restrictions on debate on questions of public interest and that very strong 
reasons are required for justifying such restrictions (see Godlevskiy 
v. Russia, no. 14888/03, § 41, 23 October 2008, Krasulya, cited above, § 38, 
and Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 74, ECHR 2001-VIII).

72.  Turning next to the qualification of the contested statements by the 
Russian courts, the Court reiterates that, while the existence of facts can be 
demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 
and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 
right secured by Article 10 (see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, Series 
A no. 103; Oberschlick v. Austria (no. 1), 23 May 1991, § 63, Series A 
no. 204, and paragraph 77 below). The Court has on many occasions 
pinpointed the structural deficiency of the Russian law on defamation which 
made no distinction between value judgments and statements of fact, 
referring uniformly to “statements” (“svedeniya”), and proceeded from the 
assumption that any such “statement” was amenable to proof in civil 
proceedings (see Novaya Gazeta v Voronezhe, cited above, § 52; Andrushko 
v. Russia, no. 4260/04, §§ 50-52, 14 October 2010; Fedchenko v. Russia, 
no. 33333/04, §§ 36-41, 11 February 2010; Dyuldin and Kislov, cited above, 
§ 47; Karman v. Russia, no. 29372/02, § 38, 14 December 2006; Zakharov 
v. Russia, no. 14881/03, § 29, 5 October 2006, and Grinberg v. Russia, 
no. 23472/03, § 29, 21 July 2005).

73.  The failure of the domestic courts to draw a clear distinction 
between value judgments and statements of fact was particularly salient in 
the proceedings instituted by Mr V. in 2003 (see paragraphs 14-27 above). 
The Ivanovo Region courts held that the applicants failed to prove that Mr 
V. had acted “cynically, loudly, shamelessly”, that he had “created nothing, 
done nothing for [his] fellow townsmen”, that his professional activity as a 
State official had “brought nothing but harm”, or that he had lacked 
“wisdom, will, aspiration to promote unity in society by renouncing, at least 
temporarily, [his] ambitions and passion for wealth” (see paragraph 16 
above). Likewise, in the contemporaneous proceedings instituted by Mr K. 
(see paragraphs 6-13 above), the District Court insisted on a factual and 
literal reading of the applicants’ phrase that Mr K. had “declared war” on an 
indebted family and held this sentence to be untrue in the absence of an 
actual declaration of war (see paragraph 9 above). In the Court’s view, those 
expressions were examples of value judgments that represented the 
applicants’ subjective appraisal of the moral dimension of Mr V.’s and Mr 
K.’s activities. In that sense they were no different from the claim about the 
governor having no “shame or scruples”, which the Russian courts, in other 
proceedings, held to be a statement of fact whose veracity the journalist had 
failed to prove (see Grinberg, cited above, § 31, and also compare with 
Krasulya, cited above, § 42). In their submissions, the Government 
expressly acknowledged that the courts did not distinguish between value 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 17

judgments and statements of fact because the then effective law, as 
interpreted and applied at the material time, did not require them to draw 
such a distinction (see paragraph 59 above).

74.  By contrast, the hearings on the defamation claims lodged by Mr T. 
and Ms S. took place in March and May 2005, that is after the Plenary 
Supreme Court of the Russian Federation had issued its resolution of 
24 February 2005. In particular, paragraph 9 of the resolution required the 
Russian courts to distinguish between statements of fact, on the one hand, 
and “evaluative judgments, opinions and convictions”, on the other hand, 
which were to be seen as an expression of the author’s subjective view not 
actionable in defamation (see paragraph 54 above). The Court notes with 
satisfaction this evolution of the domestic practice which transposed the 
Convention standards in national defamation law. It will therefore examine 
in detail the effect that the resolution may have had on the decision-making 
process of the Russian courts in the T. and S. proceedings.

75.  It is noted, firstly, that the District Court applied the requirements of 
the resolution in respect of certain turns of speech which it characterised as 
value judgements. In the T. proceedings, it referred to the resolution to 
establish that the caption of the photograph accompanying the contested 
publication expressed the author’s personal opinion and was not actionable 
in defamation (see paragraphs 29 and 34 above). In the S. proceedings, it 
acknowledged that the adjective “dubious” used to describe Ms S. was a 
value judgment which did not contain any factual allegations and was not 
therefore amenable to a rectification (see paragraphs 49 and 50 above).

76.  Further, the District Court identified a number of instances in which 
the applicants made specific factual allegations which could be tested for 
truthfulness. Those included the accusations against Ms S. who had 
allegedly liaised with criminal structures (see paragraph 39 above), 
misappropriated money from the social security fund (see paragraph 40 
above) or renovated her flat at the public expense (see paragraph 48 above). 
The Court agrees with the domestic courts that those expressions must be 
considered statements of fact. Noting that the applicants were unable to 
adduce sufficient evidence in support of those allegations, it sees no reason 
to disagree with their assessment that the accusations were of such a nature 
and gravity as to be capable of causing considerable harm to the reputation 
of Ms S.

77.  In the T. proceedings, the District Court held the applicants 
responsible for disseminating unverified information about the governor’s 
alleged involvement in an extramarital affair. The applicants presented the 
matter as common knowledge (“the entire region is gossiping”, see 
paragraph 28 above), without attempting to verify the rumours. Although 
the applicants only cited the affair as an illustration of their thesis that the 
governor cared more about his private life than he did about his official 
duties – which could have been taken as a value judgment – the Court 



18 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

reiterates that even a value judgment must be based on sufficient facts in 
order to constitute a fair comment under Article 10 and that the difference 
between a value judgment and a statement of fact finally lies in the degree 
of factual proof which has to be established (see Dyuldin and Kislov, cited 
above, § 48, and Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 
39394/98, § 40, ECHR 2003-XI). Although the journalists must be afforded 
some degree of exaggeration or even provocation, especially when it comes 
to critical reporting about politicians or public figures, the Court accepts the 
findings of the Russian courts in this connection and considers that the 
frivolous and unverified statements about Mr T. private life must be taken to 
have gone beyond the limits of responsible journalism (compare Tønsbergs 
Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, § 92, 1 March 2007).

78.  That being said, the Court is bound to recognise that the requirement 
to distinguish between value judgments and statements of facts contained in 
the Supreme Court’s resolution was a legal novelty at the material time. The 
T. and S. proceedings indicate that its application in practice by Russian 
courts was not immediately unproblematic. Thus, the domestic courts did 
not examine whether the statements about the governor Mr T. “bringing 
discredit upon himself” or turning people into “zombies” (see paragraphs 32 
and 33 above) or the statements about Ms S. “hiding her real face from 
public” and “making fun of President Putin” (see paragraph 41 above) could 
have been value judgments not amenable to proof in civil proceedings. The 
Court considers that those statements did not contain any factual allegations 
and were value judgments rather than statements of fact. Moreover, it notes 
that the applicants did produce in the domestic proceedings some evidence 
capable of showing that their evaluation of Mr T.’s unimpressive 
performance in the governor’s position or Ms S.’s incomplete compliance 
with the disclosure requirements was not unjustified (see paragraphs 32 and 
41 above). In these circumstances, the Court finds that the requirement to 
prove their truth was incompatible with the applicants’ right to freedom of 
expression which includes possible recourse to a degree of exaggeration or 
provocation.

79.  Finally, the Court observes that in all sets of proceedings the 
applicants were ordered to pay damages ranging from RUB 3,000 to RUB 
20,000 (approximately 85 to 575 euros). These amounts are not significant 
even by the regional standard of living. Nevertheless, the Court does not 
consider it decisive that the proceedings were civil rather than criminal in 
nature and that the final awards were relatively small. What is important in 
the instant case is that the domestic courts in all four sets of proceedings – 
albeit to a varying degree – held the applicants responsible for failing to 
prove the truthfulness of value judgments, that they did not assess the issue 
whether or not the publications contributed to a debate on a matter of public 
interest or general concern, and that they failed to recognise the wider limits 
of permissible criticism in respect of State officials and employees. Those 



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 19

failings call for the conclusion that the standards, according to which the 
national authorities examined the defamation claims against the applicants, 
were not in conformity with the principles embodied in Article 10.

80.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention 
in all sets of proceedings.

III.  OTHER VIOLATIONS OF THE CONVENTION

81.  The applicants also raised additional complaints with reference to 
Article 10 of the Convention.

82.  In light of all the material in its possession and in so far as the 
matters complained of are within its competence, the Court finds that those 
complaints do not disclose any appearance of violations of the rights and 
fundamental freedoms set out in the Convention and its Protocols.

83.  It follows that the case in this part must be rejected in accordance 
with Article 35 §§ 3 and 4 of the Convention.

IV.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

84.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage and costs

85.  The applicants claimed the following amounts:
– in respect of the K. proceedings: 100.20 euros (EUR) for pecuniary 

damage representing the amounts disbursed in the domestic proceedings, 
EUR 1,500 for non-pecuniary damage, and EUR 2,217.48 for translation 
costs;

– in respect of the V. proceedings: EUR 994.86 for pecuniary damage 
representing the amounts paid to Mr V. and court fees, EUR 2,000 for non-
pecuniary damage, and EUR 1,611.61 for legal fees, postal and translation 
expenses;

– in respect of the T. proceedings: EUR 1,207.48 for pecuniary damage 
representing the amounts paid to the plaintiffs and court fees, EUR 1,000 
for non-pecuniary damage, and EUR 627.46 for postal and translation 
expenses;

– in respect of the S. proceedings: EUR 1,207.48 for pecuniary damage 
representing the amounts paid to the plaintiffs and court fees, EUR 2,000 



20 OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT

for non-pecuniary damage, and EUR 2,611.61 for legal fees, postal and 
translation expenses.

86.  The Government submitted that no compensation in respect of the 
pecuniary damage should be awarded because there was no violation of the 
applicants’ rights. Their claim in respect of non-pecuniary damage was 
excessive in comparison with the awards made by the Court in similar cases 
(here they referred to Godlevskiy and Zakharov, both cited above, in which 
the award amounted to EUR 1,000, and to Marônek v. Slovakia, 
no. 32686/96, ECHR 2001-III, in which the Court considered that the 
finding of a violation would be sufficient just satisfaction). Finally, they 
argued that the costs and expenses were not shown to have been actually 
incurred.

87.  The Court notes that the applicants’ claim in respect of pecuniary 
damage covered the court fees in the domestic proceedings and the amounts 
of judicial awards against them in those proceedings. Noting that the 
evidence of payment of fees and awards was provided, it accepts the claim 
under this head and awards the applicants jointly EUR 3,510 in respect of 
pecuniary damage plus any tax that may be chargeable on that amount.

88.  The Court further considers that in the circumstances of the case a 
finding of a violation of Article 10 will constitute sufficient just satisfaction 
for the applicants in respect of non-pecuniary damage.

89.  Finally, the Court is satisfied that the claim for costs and expenses 
was corroborated with documentary evidence and was reasonable as to 
quantum. However, one of the complaints turned out to be inadmissible and 
a small reduction must be applied on that account. In these circumstances, it 
awards the applicants jointly EUR 6,000 under this head, plus any tax that 
may be chargeable to them.

B.  Default interest

90.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Decides to join the applications;

2.  Declares the complaints concerning the defamation proceedings in 
which the applicants were the defendants admissible and the remainder 
of the applications inadmissible;



OOO IVPRESS AND OTHERS v. RUSSIA  JUDGMENT 21

3.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention in 
respect of all four sets of proceedings;

4.  Holds that the finding of violation is sufficient just satisfaction for any 
non-pecuniary damage suffered by the applicants;

5.  Holds
(a)  that the respondent State is to pay the applicants jointly, within three 
months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 
amounts, to be converted into Russian roubles at the rate applicable at 
the date of settlement:

(i)  EUR 3,510 (three thousand five hundred and ten euros), plus 
any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage;
(ii)  EUR 6,000 (six thousand euros), plus any tax that may be 
chargeable to the applicants, in respect of costs and expenses;

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

6.  Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 22 January 2013, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren Nielsen Isabelle Berro-Lefèvre
Registrar President


