
FIRST SECTION

CASE OF THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA
AND OTHERS v. RUSSIA

(Application no. 29400/05)

JUDGMENT

STRASBOURG

19 June 2012

FINAL

19/09/2012

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 1

In the case of the Communist Party of Russia and Others v. Russia,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Nina Vajić, President,
Anatoly Kovler,
Elisabeth Steiner,
Khanlar Hajiyev,
Mirjana Lazarova Trajkovska,
Linos-Alexandre Sicilianos,
Erik Møse, judges,

and Søren Nielsen, Section Registrar,
Having deliberated in private on 29 May 2012,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in application no. 29400/05 against the Russian 
Federation lodged with the Court on 1 August 2005 under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by eight applicants: two political parties registred under 
the Russian law - the “Communist Party of the Russian Federation” 
(hereinafter referred to as “the Communist Party” or “the first applicant”) 
and the “Russian Democratic Party “Yabloko” (hereinafter referred to as 
“the Yabloko party”, “Yabloko” or “the second applicant”), and six Russian 
nationals: Mr Sergey Viktorovich Ivanenko, born in 1959 (“the third 
applicant”), Mr Yevgeniy Alekseyevich Kiselyev, born in 1956 (“the fourth 
applicant”), Mr Dmitriy Andreyevich Muratov, born in 1961 (“the fifth 
applicant”), Mr Vladimir Aleksandrovich Ryzhkov, born in 1966 (“the sixth 
applicant”), Mr Vadim Georgiyevich Solovyev, born in 1958 (“the seventh 
applicant”), and Ms Irina Mutsuovna Khakamada, born in 1955 (“the eighth 
applicant”). The individual applicants were represented before the Court by 
Mr Garry Kasparov, a politician and a former world chess champion.

2.  The Russian Government (“the Government”) were represented by 
Mr G. Matyushkin, the Representative of the Russian Federation at the 
European Court of Human Rights.

3.  The applicants alleged, in particular, that their right to free elections 
guaranteed by Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention had been 
breached on account of the biased media coverage of the 2003 
parliamentary elections campaign by the major TV stations. The applicants 
also complained that, as opposition candidates, they had been discriminated 
against and did not have effective remedies, in breach of Articles 13 and 14 
of the Convention. They complained, lastly, that their complaints had been 



2 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

examined in proceedings which had not been “fair” within the meaning of 
Article 6 of the Convention.

4.  On 1 October 2010 the President of the First Section decided to give 
notice of the application to the Government. It was also decided to rule on 
the admissibility and merits of the applications at the same time 
(Article 29 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

A.  The 2003 elections – general overview

5.  On 3 September 2003 the President of Russia decided that election of 
members to the State Duma, the lower chamber of the Russian federal 
parliament, would take place on 7 December 2003. During this election 
campaign, 23 electoral associations - political parties and electoral blocs - 
were registered as standing for election in the federal contest. The pro-
government forces in the 2003 elections were represented essentially by the 
United Russia party. The electoral list of United Russia included many 
high-ranking federal officials and regional governors.

6.  The Communist Party and the Yabloko party put forward their lists of 
candidates. The third applicant ran on the Yabloko ticket. The sixth 
applicant ran as an independent candidate in a single-mandate electoral 
district. The eighth applicant ran on the ticket of the political party Soyuz 
Pravykh Sil (SPS). She also ran in a single-mandate electoral district. All 
the individual applicants also participated in the 2003 electoral campaign as 
voters. Although the political platforms of the applicants who participated in 
the 2003 elections were different, all of them positioned themselves as 
opposition parties and candidates.

7.  The electoral process was administered by the Central Election 
Commission (the CEC). Similar commissions were created at regional level. 
The CEC’s role was, inter alia, to examine complaints of candidates or 
voters about breaches of electoral law, and take the necessary measures to 
prevent or put an end to such breaches. The CEC was also responsible for 
counting the votes on election day and announcing the official results of the 
elections. In September 2003 the CEC created a Working Group on 
Information Disputes, an advisory body which was supposed to assist in 
overseeing compliance with the rules on allocation of free airtime, 
publication of opinion polls and illegal campaigning.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 3

8.  The voting was held by secret ballot on 7 December 2003. On 
19 December 2003 the CEC officially confirmed the election results by 
Decree No. 72/620-4. According to the official statistics, 60,712,000 
persons voted in the elections. Thus, the level of participation was 55.75 per 
cent of the registered number of voters. The United Russia party obtained a 
majority of votes (over 37 per cent) and formed the biggest grouping in 
Parliament with 224 seats.  In the aftermath of the elections 37 Members of 
Parliament elected on behalf of United Russia renounced their mandates, 
whilst keeping their official positions, and transferred their seats in the 
Duma to other candidates on the United Russia list (who otherwise would 
not have been elected). On 24 December 2003 the CEC approved the 
forfeiture of 37 mandates obtained by the United Russia candidates in 
favour of other members of that party.

9.  The Communist Party won 12.6 per cent of votes and obtained 52 
seats, and accordingly formed the second biggest grouping in the Duma. 
Yabloko obtained 4.3 per cent of votes. Since this was less than the 
statutory five per cent minimum threshold, Yabloko did not obtain any seats 
in parliament. Mr Ryzhkov (the sixth applicant) obtained 35.1 per cent of 
votes in his district and was elected as an individual MP to the Duma. 
Mr Ivanenko and Ms Khakamada (the third and eighth applicants) were 
individual candidates, supported by the Yabloko party and SPS party 
respectively; they failed to be elected.

B.  Electoral campaigning and media coverage of the 2003 elections

10.  All the major TV companies in Russia covered the elections. 
Amongst them were five main nationwide broadcasting companies: Channel 
One, VGTRK (All-Russia State Television and Radio Broadcasting 
Company), TV Centre, NTV and REN TV. The first three companies were 
directly controlled by the State. Thus, the State held more than 50 per cent 
of shares in Channel One; VGTRK was a federal State unitary enterprise; 
the Moscow City Administration held ninety per cent of shares in TV 
Centre. The other two channels (NTV and REN TV) were incorporated as 
limited companies not owned directly by the State; however, amongst their 
major shareholders were corporations affiliated with the State.

11.  The above five channels had a very large audience and covered all 
geographical zones. Thus, Channel One covered almost all the territory of 
Russia, VGTRK 97.4 per cent of the territory, and TV Centre over 70 per 
cent. The outreach of NTV amounted to 91 per cent coverage of Russian 
territory. The outreach of REN TV at the relevant time was not specified by 
the applicants.

12.  During the electoral campaign the parties participating in it received 
a certain amount of free airtime on TV channels for “electoral 
campaigning”, that is, direct political advertisement. Thus, each State 



4 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

broadcasting company was required to provide the competing candidate 
parties with one hour of free airtime per working day on each TV or radio 
channel they controlled. In total, the parties received 160 hours of airtime. 
Each of them thus received 7.5 hours of free airtime. The time schedule for 
distribution of free airtime time amongst parties and candidates was defined 
by the drawing of lots on 4 November 2003. The candidates were supposed 
to use half that time for “joint campaigning events” (such as debates, for 
example). They could use the other half as they wished. All the parties used 
the free airtime provided to them by the broadcasting companies.

13.  In addition, parties and candidates could buy a certain amount of 
paid airtime for campaigning on an equal footing with the others. 
Broadcasting companies were required to reserve paid airtime for political 
broadcasting of the candidates. However, the law provided that the amount 
of time for paid political advertising should not be more than 200 per cent 
of the amount of free airtime. Furthermore, at regional level all the State-
owned regional broadcasting companies also provided free and paid airtime 
to the candidates according to the same principles as at federal level.

14.  According to the Government, the Communist Party of Russia did 
not buy airtime from the federal broadcasting companies, although it had 
sufficient financial resources to do so. At the regional level the Communist 
Party bought airtime only occasionally, in some of the regions. The political 
party Yabloko bought time from Channel One to show two video clips, each 
lasting one minute. All parties and candidates also bought printed space in 
some of the federal print media.

C.  Instances of unequal media coverage, according to the applicants

15.  Besides “campaigning”, all channels were involved in reporting on 
the elections in various news items, analytical programmes, talk shows and 
so on (hereinafter “media coverage”). The applicants maintained that media 
coverage of the electoral campaign of 2003 by the five TV channels was 
unfair to opposition parties and candidates, and that in the guise of media 
coverage these TV channels in fact campaigned for the ruling party, i.e. the 
United Russia.

16.  Before the Court the applicants produced detailed data on the content 
of major information spots, programmes and shows on the five above-
mentioned TV channels during the period of the 2003 electoral campaign. 
According to the applicants, the airtime spent by the five TV companies was 
allocated amongst the candidates unevenly. Thus, the Communist Party 
received 316 minutes and 58 seconds of the airtime. The total amount of 
airtime allocated to the Yabloko was 197 minutes and 21 second. In 
contrast, the reporting on the activities and personalities associated with 
United Russia amounted to 642 minutes and 37 seconds.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 5

17.  The applicants also argued that the information disseminated through 
newscasts and informational and analytical programmes was not neutral for 
the most part. The amount of “positive” media coverage received by the 
Communist Party during the election campaign did not exceed 7 minutes 
and 13 seconds. In addition, some positive coverage was provided through 
the Communist Party senior members’ participation in the talk shows aired 
by NTV, which lasted 74 minutes and 45 seconds. In toto positive coverage 
of the Communist Party amounted to 81 minutes and 58 seconds. Negative 
coverage of the Communist Party amounted to 331 minutes and 22 seconds; 
most of such coverage was in the information spots. In contrast, positive 
media coverage of United Russia amounted to 529 minutes and 9 seconds, 
whereas “negative” coverage of that party amounted to 6 minutes and 2 
seconds. Positive coverage of Yabloko amounted to 209 minutes and 40 
seconds. Negative coverage of that party amounted to 8 minutes and 53 
seconds. The applicants specified that the two private nationwide channels 
not directly controlled by the State (NTV and REN TV) provided a more 
balanced media coverage than the three channels directly controlled by the 
State (such as Channel One, VGTRK, and TV Centre).

18.  The applicants also referred to various episodes of tacit electoral 
campaigning for United Russia by various high-level Government officials, 
notably the then President Putin. Thus, on 19 September 2003 Mr Putin 
attended the congress of United Russia, which was covered by Channel 
One, VGTRK and NTV. Mr Putin delivered a speech to the delegates of the 
congress, saying, in particular, the following:

‘‘Your meeting is taking place at a moment which is important for our country, for 
the electoral campaign has just started. I am not going to hide the fact that I voted for 
your party four years ago. I believe I was right to do so’’.

19.  On 7 December 2003 – election day – when no campaigning is 
permitted, Channel One, VGTRK, TV Centre, and REN TV broadcast a 
short interview given by the then President of Russia, Mr Putin, at a voting 
station:

“Journalist: Who did you vote for?

Mr Putin: I think my answer may be regarded as additional campaigning, so I’d 
better keep silent. But I think my preferences are well known.”

That phrase was broadcast eight times during the day; the general airtime 
allocated to showing that interview amounted to 14 minutes and 15 seconds. 
In addition, all channels disseminated information about the participation of 
the United Russia leaders in the voting which on that day was broadcast 
14 times, the aggregate length amounting to 16 minutes and 38 seconds.



6 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

D.  Assessment of the media coverage of the 2003 elections by the 
OSCE and Transparency International

20.   After the elections, several international organisations and NGOs 
made public statements and issued reports in which they criticised the 2003 
parliamentary elections for unequal access of the candidates to the 
media. Thus, on 27 January 2004 the Office for Democratic Institutions and 
Human Rights of the Organization for Security and Co-Operation in Europe 
(“OSCE/ODIHR”) published its election observation mission final report, 
where it noted that “the main countrywide State broadcasters displayed 
favouritism towards United Russia and, in doing so, failed to meet their 
legal obligation to provide equal treatment to electoral participants, also a 
fundamental principle of democratic elections”. The report contained the 
following passages:

“The State TV channels fully complied with legal provisions on allocation of free 
airtime for all contestants. All three State-controlled televisions aired regular debates 
among political parties and blocs, a positive development that helped voters to form 
opinions of the candidates ... However, outside of the free airtime, the State 
broadcasters monitored by the [OSCE/ODIHR election observation mission] openly 
promoted United Russia ... State-funded broadcasters also produced a number of 
prime time news discrediting [the first applicant political party] ... In comparison, the 
private broadcasters ... provided more balanced coverage of the campaign with a 
greater diversity of views ... The print media provided a plurality of views but mainly 
supported specific political parties or blocs. As such, voters could form an objective 
view of the campaign only if they read several publications. State-funded newspapers 
met the legal requirements in regard to free space for each party or bloc, but were 
biased in the political and campaign coverage in favour of United Russia and against 
[the first applicant political party]”.

21.  In 2004 a Moscow-based research affiliate of international NGO 
Transparency International published its report on “the abuse of 
administrative resources” during the 2003 electoral campaign in which it 
identified 518 instances of such abuse. That report, which was based on 
independently conducted media monitoring, concluded that “media 
resources had been systematically misused throughout the campaign on 
behalf of United Russia”, and that “the monitoring had clearly documented 
bias in favour of United Russia in terms of the number of biased individual 
news items broadcast”.

E.  Complaints to the administrative authorities and before the 
courts by the applicants during the electoral campaign

22.  On 10 September 2003 Mr Mitrokhin, the then deputy chairperson of 
the second applicant political party (Yabloko), wrote a complaint to the 
chairman of the CEC about unfair media coverage of the campaign. In his 
reply of 29 September 2003 the CEC chairman acknowledged that several 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 7

television broadcasts and press reports contained elements of unlawful 
electoral campaigning against that political party.

23.  On 23 September 2003 Mr Zyuganov (the leader of the first 
applicant, the Communist Party) complained to the CEC about Mr Putin’s 
speech of 19 September 2003 (see paragraph 18 above). On 26 September 
2003 the CEC Working Group on Information Disputes examined that 
complaint and prepared a report; based on that report on 29 September 2003 
the CEC chairman wrote a letter to Mr Zyuganov in which he explained that 
there had been nothing unlawful in that speech. The chairman explained that 
mass media could report on official statements of public officials and that 
such media coverage could not be considered as “campaigning”. The 
position of the CEC chairman was later confirmed by the Supreme Court of 
Russia in judgments of 16 December 2004 and 7 February 2005. A similar 
complaint to the prosecuting authorities also failed: on 10 October 2003 the 
Tverskoy District Prosecutor of Moscow refused to initiate administrative 
proceedings, referring to the CEC’s conclusion that Mr Putin’s speech had 
not violated any electoral regulations. The District Prosecutor’s decision 
was upheld by the Moscow Deputy Prosecutor on 24 November 2003 and 
by the Deputy Prosecutor General on 11 December 2003.

24.  On 16 October 2003 Mr Solovyev (the seventh applicant, in 2003 a 
non-voting member of the CEC) complained to the CEC and to the Moscow 
Prosecutor’s Office about a television report by Channel One of 12 October 
2003 which had stated that United Russia was “leading [in the elections] 
having left its competitors far behind” and that the Communist Party was 
“losing the voters’ support”. In Mr Solovyev’s submission, that report 
constituted illegal electoral campaigning. On 31 October 2003 the 
Ostankino District Prosecutor of Moscow refused to institute administrative 
proceedings in that regard. That decision was upheld by the Moscow 
Deputy Prosecutor on 28 November 2003.

25.  On 22 October 2003 Mr Solovyev complained to the CEC about 
television programmes broadcast on 7 October 2003 featuring a friendly 
meeting between the United Russia leader and a well-known singer. The 
CEC found no elements of electoral campaigning in that broadcast, and the 
seventh applicant was informed accordingly by a letter from a CEC member 
dated 5 November 2003.

26.  On an unspecified date Mr Zyuganov, Mr Solovyev and several 
other members of the Communist Party complained about the media 
coverage of the elections by Channel One and VGTRK period to the 
Working Group on Information Disputes. On 31 October 2003 the Working 
Group issued a report noting that VGTRK “had displayed a tendency 
towards deliberate and systematic dissemination of neutral or positive, or 
even complimentary, information about the events related to the activities of 
the United Russia party, while providing mainly negative coverage of the 
activities of the Communist Party”. As regards Channel One, it found that 



8 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

“Channel One displayed a tendency towards deliberate and systematic 
dissemination of neutral or positive information about the events related to 
the activities of United Russia, while providing mainly negative coverage - 
or news items accompanied by negative comments - of the activities of the 
Communist Party”. The Working Group called on Channel One and 
VGTRK to comply with the provisions of the Duma Elections Act, in 
particular the principle of fair and impartial coverage of the electoral 
campaign. It also indicated that violations of the election coverage rules 
established by the Duma Elections Act were punishable under Article 5 § 5 
of the Code of Administrative Offences.

27.  On 6 November 2003 the CEC sent a letter to Channel One, 
VGTRK, Ren TV and TV Centre indicating that some of the material 
broadcast on Channel One and VGTRK displayed a tendency towards 
dissemination of predominantly positive or, on the contrary, predominantly 
negative information about the activities of “certain political parties and 
electoral blocs” standing for election to the Duma, and indicated that the 
directors of the State broadcasting companies must comply with the 
provisions of the Duma Elections Act governing election coverage, as 
interpreted by the Constitutional Court.

28.  On an unspecified date Mr Zyuganov complained to the Moscow 
City Prosecutor’s Office about unfair media coverage. On 14 November 
2003 the Moscow Deputy City Prosecutor wrote back informing 
Mr Zyuganov that the management of the leading nationwide television 
channel had been reprimanded on account of irregularities committed in the 
course of publication of the results of the public opinion poll.

29.  On 17 November 2003 the seventh applicant lodged a further 
complaint with the CEC. He relied on the transcripts of programmes 
broadcast on the leading nationwide television channels between 3 October 
and 9 November 2003. In response, on 28 November 2003 a CEC member 
advised the seventh applicant in writing to lodge a claim on grounds of 
defamation if he so wished. On 1 December 2003 the seventh applicant 
lodged complaints with the Supreme Court against that letter and the failure 
of the CEC to take action regarding his complaint of 17 November 2003. 
Those complaints were ruled inadmissible on 3 and 2 December 2003 
respectively. The Supreme Court declined jurisdiction to examine the merits 
of those complaints.

30.  On 25 November 2003 Mr Zyuganov and the seventh applicant 
again complained to the Working Group about biased media coverage. 
Having examined transcripts of TV programmes, the Working Group issued 
on the next day a report in which it noted that the situation had slightly 
improved since October 2003. After having received the report by the 
Working Group, the CEC sent a letter to the Ministry of Mass Media. In 
that letter the CEC noted that the facts revealed by the Working Group did 
not require any action by way of administrative proceedings; however, the 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 9

Ministry was asked to start monitoring the content of major information 
programmes of the five nationwide TV channels.

31.  On 2 December 2003 Mr Zyuganov attempted to contact the 
directors of two leading nationwide television channels directly, but they 
denied any wrongdoing on their part. He then brought the matter to the 
attention of the CEC.

F.  The applicants’ attempt to invalidate the results of the elections

32.  On 28 September 2004 the applicants lodged a claim with the 
Supreme Court for invalidation of the results of the 2003 electoral campaign 
as certified by the CEC’s decision of 19 December 2003 (see paragraph 8 
above). The CEC participated in the proceedings as the defendant.

33.  In their voluminous submissions, the applicants relied on the results 
of the monitoring of five nationwide television channels in September – 
December 2003 which revealed that opposition parties and candidates 
received much less coverage than United Russia. They further referred to 
the unlawful electoral campaigning for United Russia by the President. 
They also complained that the five main nationwide television channels had 
waged a wave of negative publicity against the first applicant political party. 
The applicants submitted to the Supreme Court transcripts of all the 
television programmes, as well as video recordings, numbering 190 
videocassettes.

34.  The case was tried by the Supreme Court Justice Zaytsev, sitting in a 
single-judge formation. The first hearing was held on 16 December 2004. 
Before the start of the trial and at the first several hearings the applicants 
lodged a number of procedural motions, seeking discovery of new evidence, 
summoning of additional witnesses and experts, obtaining examination of 
certain written materials, video recordings etc. According to the applicants, 
nearly all motions lodged by them were refused by the judge without good 
reason and/or in breach of the domestic procedural rules. The Government 
contested that; they stressed that the same judge granted a number of 
motions introduced by the applicants. Furthermore, according to the 
applicants, at the first hearing the judge said that by lodging so many 
motions the applicants tried to protract the proceedings. On four occasions 
the applicants challenged the judge, but he refused to withdraw from the 
case.

35.  On 16 December 2004 the Supreme Court dismissed the claim. The 
Supreme Court found no violations of electoral law capable of undermining 
the genuine will of the voters. The Supreme Court noted, in particular, the 
following:

“The court is not in a position to accept the arguments of [the applicants] that the 
information coverage of [the 2003 electoral campaign] was conducted with such 
egregious violations of electoral law, namely, preferential media coverage of one 



10 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

political party and the candidates put forward by it, that it was not possible to 
ascertain the genuine will of the voters.

First, electoral law does not provide for any limitations on the number of election-
related events organised by the political parties in the course of the electoral 
campaign; the number of such events depends on the political parties themselves. The 
only exception is the maximum amount of expenditure, which is the same for all 
political parties taking part in the electoral campaign and stipulated by law. However, 
the scope of media coverage of the election-related events of the political parties 
depends on the number of those events.

Second, [the applicants] do not take into account that the coverage in question was 
conducted not only by five television channels but also by other mass media, in 
particular, radio stations and the printed mass media.

Third, according to the [judgment of the Constitutional Court of the Russian 
Federation of 30 October 2003, see applicable domestic law below], [the 
constitutional right to seek, receive, transmit, produce and disseminate information 
freely] shall not be unnecessarily interfered with.

Fourth, the applicants’ arguments that there is an objective link between the amount 
of information about a political party disseminated by the television channels and the 
number of voters who voted for this party in the election are based on assumptions 
and are refuted by their own evidence.

Fifth, having examined the transcripts [submitted by the applicants], the court 
concludes that the applicants classified the stories [related by the journalists on TV] as 
information about a certain political party on the basis of their own subjective 
perceptions, in particular on the basis of their wrongful assumption that all voters 
undoubtedly know that persons whose activities those stories covered belonged to a 
particular political party ... The Constitutional Court of the Russian Federation, in its 
judgment of 30 October 2003, explained that a condition sine qua non of electoral 
campaigning was dolus specialis, that is, a special intention to persuade the voters to 
support or undermine a certain candidate or political party ... The Constitutional Court 
noted that media coverage without that dolus specialis did not constitute electoral 
campaigning ... The court has examined the transcripts of news and analytical 
programmes broadcast by five television channels over 13 days within the time-period 
from 3 September to 7 December 2003. Examination of those materials shows that it 
is not possible to accept the applicants’ contention that the television channels 
disseminated materials about candidates and political parties capable of being 
classified as electoral campaigning in the course of the electoral campaign ... There 
are likewise no objective data confirming that the television channels had a specific 
intention to persuade the voters to vote for United Russia while covering the pre-
electoral trips of the leaders of that party. The same is true in respect of the television 
coverage of the speech of President Putin at the [United Russia general meeting in 
Moscow in September 2009]. The court also considers it necessary to note that, 
pursuant to section 6 of the State Media Coverage of the Activities of State Bodies 
Act, State audio-visual media shall include in their daily informational programmes 
information about statements, communications and press conferences of the President 
of the Russian Federation as well as other facts about the activities of the federal state 
bodies which are of public significance. The court disagrees with the applicants’ 
contention that the President of the Russian Federation conducted unlawful electoral 
campaigning in support of United Russia.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 11

It follows that there have been no violations of electoral law which would prevent 
the genuine will of the voters from being ascertained ... [The OSCE/ODIHR election 
observation mission report] likewise does not contain [information about] those 
violations ... The applicants’ action for invalidation of the election results cannot 
therefore be allowed”.

In respect of the episode of 7 December 2003 (reporting on Mr Putin’s 
voting, see paragraph 19 above) the Supreme Court held as follows:

“... The Supreme Court cannot accept the applicants’ contention that there was 
unlawful electoral campaigning for United Russia on the part of the President of 
Russia on election day.

Thus, having examined during the hearing a video recording of the Channel One 
items reporting on Mr Putin casting his vote in the Duma elections, the Supreme 
Court has established that the President of Russia refused to tell the journalist who he 
voted for. He did not mention any political party, which could have been classified as 
campaigning.

It follows that there have been no violations of electoral law which would prevent 
the genuine will of the voters in the elections from being ascertained ... and could be a 
ground for invalidating the CEC’s decision approving the outcome of the ballot ...”

36.  The applicants appealed. They argued that the first-instance court 
had examined only a minor part of the evidence adduced by them, in 
particular around 5 per cent of transcripts and less than 1.5 per cent of video 
recordings. According to the applicants, that approach violated the principle 
of direct examination of evidence. The applicants further disagreed with 
other findings of the first-instance court.

37.  On 7 February 2005 the Supreme Court, sitting as a court of appeal, 
composed of Justices Fedin, Potapenko and Tolcheyev, dismissed their 
appeal. The Supreme Court observed, most notably, the following:

“The arguments contained in the grounds of appeal are unpersuasive.

Having examined transcripts for four days (3 and 5 to 7 September 2009) and 
having heard the parties’ representatives, the [first-instance] court made a decision on 
the basis of its examination of the evidence adduced. It decided to examine transcripts 
for the days proposed by the parties [to the proceedings] within the limits defined by 
the court. This method of examination of evidence did not violate the principle of 
equality of the parties. It allowed each of them to propose for examination their main 
transcripts capable of proving clearly, in their view, the violations of electoral law or 
absence thereof. The court accordingly proceeded to examine transcripts for eight 
days proposed by the applicants (20 September, 5, 20 and 31 October, 4, 18 and 
28 November and 5 December) and for two days proposed by the CEC representatives 
(27 September and 3 December). Additionally, the court examined the transcript and 
the videotape of election day, that is, 7 December 2003. Overall, the court examined 
recordings of five main television channels for 14 days, that is, 13.4 per cent of those 
submitted.



12 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

[Factual] circumstances as established by [the first-instance court] refute the 
allegations of inequality of the political parties and clear preference for one of them in 
so far as access to the mass media is concerned”.

The appellate court also agreed with the other findings of the first-
instance court.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE

A.  Composition of the State Duma

38.  The State Duma is composed of 450 members. At the material time 
225 members of the State Duma were elected from the lists of candidates 
put forward nationwide by the political parties. Those seats were distributed 
in proportion to the percentage of votes obtained by those political parties 
which had cleared a threshold of 5 per cent of votes. The remaining 225 
seats were contested in “single mandate electoral districts” (one-seat 
constituencies), on a majority basis in two rounds, with candidates being put 
forward by the political parties or independently.

B.  Legislation on media coverage of the 2003 elections

39.  On 12 June 2002 the Law on basic principles of elections and 
referendums was enacted (Law no. 67-FZ, the Basic Guarantees Act). It was 
amended on 27 September 2002 and 23 June 2003. Further, the 2003 
elections were governed by the Duma Elections Act of 20 December 2002, 
amended on 23 June 2003 (Law no. 175-FZ, the Duma Elections Act). 
Media coverage of elections was also regulated by the Coverage by the 
State Media of the Activities of State Bodies Act (Federal Law No. 7-FZ of 
13 January 1995, the Media Coverage Act). Certain provisions of the law on 
media coverage of elections were developed in the documents of the CEC, 
in particular in Decree no. 38/354-4, and interpreted by the Constitutional 
Court of Russia in its judgment of 30 October 2003 no. 15-P (for more 
details, see below).

40.  Pursuant to section 6 of the Media Coverage Act, the State-owned 
audio-visual mass media were obliged to disseminate information about the 
activities of State bodies and officials, in particular reporting on the 
decisions and acts of the President of the Russian Federation provided for 
by the Constitution, his declarations and announcements, press conferences 
and other activities “which are of public significance”.

41.  Sections 59 and 60 of the Duma Elections Act proclaimed the 
principle of equal access of candidates to the media, including the audio-
visual media. The law distinguished between “informing” the population in 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 13

the course of the electoral campaign and “electoral campaigning” (or 
“agitation”, agitatsiya).

42.  “Electoral campaigning” was an activity undertaken with the aim of 
encouraging voters to vote for or against a certain candidate. Electoral 
campaigning on television was permissible as from the twenty-eighth day 
before election day and was to be ceased on the eve of election day.

43.  Holders of certain higher public offices (including that of the 
President of the Russian Federation) and journalists were not allowed to 
engage in electoral campaigning unless they were formally registered as 
candidates. In any event it was illegal for them to do so while using the 
advantages of their official status on pain of administrative fines. The 
maximum amounts of expenditure were prescribed by law. The fact that an 
item of information - an article, a video clip and so on - was political 
campaigning was to be mentioned in the publication, and the source of 
funding should be indicated.

44.  The law enumerated situations which could be characterised as 
campaigning. They included, inter alia, dissemination of materials in which 
information about a particular candidate is prevalent and accompanied by 
positive or negative comments, analysis of the consequences of electing this 
or that candidate, information about activities of a candidate which were not 
related to the performance of his official duties, and so on. The law also 
established a number of requirements of and limitations on the 
campaigning.

45.  The law at the time provided that all candidates and parties had an 
equal opportunity to obtain a certain amount of free and paid airtime or 
printed space for their electoral campaigning. The conditions for obtaining 
airtime were identical for all candidates, and concerned both public and 
private mass media. Political parties registered at the federal level had a 
right of equal access to the national mass media, including State TV and 
radio-broadcasting stations. Individual candidates (affiliated or not to a 
political party) had similar rights in respect of access to the regional mass 
media.

46.  “Electoral campaigning” was distinguished in the law from 
“informing”. Informing was mainly the task of the “State authorities, 
municipal authorities, electoral commissions, media companies, legal 
entities and individuals” (section 54(1) of the Duma Elections Act, section 
45(1) of the Basic Guarantees Act). It had to be objective, factually accurate 
and should not show preference for any candidate. Informing should consist 
of giving a neutral account of the progress of the electoral campaign, of the 
candidates’ profiles, platforms and so on, within the “information slots” 
(airtime or printed space dedicated to informing). Those “information slots” 
should not be aligned with the position of any candidate and should not 
contain comments or value judgments. The mass media had to separate 
objective information from statements of opinion. At the same time the 



14 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

mass media were free in their editorial policy (section 45(4) of the Basic 
Guarantees Act) and were allowed to comment on political events and 
personalities outside the “information slots”.

C.  Position of the Constitutional Court of the Russian Federation on 
the distinction between “informing” and “campaigning”

47.  The Constitutional Court of the Russian Federation has ruled that 
professional journalists are regarded as involved in electoral campaigning 
only if they do so with special intent to campaign in favour of or against one 
or more candidates (judgment of 30 October 2003, no. 15-P). Thus, in order 
to distinguish between campaigning and informing (that is, normal 
journalistic activity) the courts have to establish whether or not the 
journalist pursued a specific aim of influencing the voting, dolus specialis. 
Where there is no such specific aim (the existence of which should be 
established by the courts), the materials, articles and so on must be 
considered as “informing”. The Constitutional Court further stressed that, 
whilst the law required that information slots on TV and radio be neutral, 
the mass media were not prohibited from expressing their own opinion 
about candidates or giving comments outside the scope of the information 
slots.

D.  Complaints about breaches of electoral law

48.  Under the Basic Guarantees Act, the CEC was the central body 
responsible for organising and overseeing the electoral campaign at the 
federal level. It was also empowered to consider complaints about breaches 
of electoral law (section 20 of the Basic Guarantees Act). The CEC was 
entitled to refer such complaints to the law-enforcement and other official 
bodies for further consideration and reaction. Decisions of the CEC, taken 
within its competence, were binding on the lower electoral commissions, 
federal and regional State bodies, public officials, local authorities, 
candidates, parties, organisations, and voters. State broadcasting companies 
were required by law to provide free airtime to the candidates and parties 
during the elections and were required to give replies to the requests of the 
electoral commissions within five days of receipt.

49.  Section 75 of the Basic Guarantees Act provided that unlawful acts 
and omissions of the public authorities and officials were amenable to 
judicial review. It further established rules of jurisdiction on applications for 
judicial review of acts and omissions of the CEC and regional 
commissions. The Basic Guarantees Act also provided for an appeal to a 
higher electoral commission against decisions of the lower electoral 
commissions. The Supreme Court of the Russian Federation had power to 
invalidate the results of the federal elections if the violations committed did 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 15

not permit the genuine will of the voters to be ascertained (sections 75 and 
77 of the Basic Guarantees Act).

50.  The Code of Administrative Offences (CAO) of 30 December 2001 
established sanctions for certain breaches of electoral law, such as the 
failure by the mass media to comply with the rules of press coverage of the 
electoral campaign (Article 5 § 5 of the Code), or unlawful electoral 
campaigning through audio-visual and printed mass media by a candidate 
(Article 5 § 8). Article 5 § 11 established sanctions for electoral 
campaigning by persons who, by virtue of their position, were precluded 
from participating in electoral campaigning. Article 5 § 12 of the Code 
established sanctions for the unlawful production and dissemination of 
campaigning materials. Offences provided by the above mentioned 
provisions of the Code were punishable by fines ranging from 3,000 to 
600,000 roubles (RUB), depending on the status of the offender and the 
seriousness of the violation.

III.  RELEVANT INTERNATIONAL DOCUMENTS

51.  The European Commission for Democracy through Law (Venice 
Commission), at its 51st (Guidelines) and 52nd (Report) sessions on 5-6 July 
and 18-19 October 2002 adopted the “Code of Good Practice in Electoral 
Matters”. The Venice Commission distinguished two particular obligations 
of the authorities in relation to the media coverage of electoral campaigns: 
on the one hand to arrange for the candidates and/or parties to be accorded a 
sufficiently balanced amount of airtime and/or advertising space including 
on state television channels (“the access to the media obligation”) and on 
the other hand to ensure a “neutral attitude” by state authorities, in particular 
with regard to the election campaign and coverage by the media, by the 
publicly owned media (“the neutrality of attitude obligation”) (Explanatory 
Report to the Code of Good Practice on Electoral Matters, § 2.3). The 
Venice Commission’s Code of Good Practice in Electoral Matters also 
recommended the creation of an effective system of electoral appeals, 
among other things, to complain about non-compliance with the rules of 
access to the media (§ 3.3).

52.  The standards relating to public service broadcasting were further 
developed by the Committee of Ministers of the Council of Europe in the 
Appendix to Recommendation no. R (96) 10 on “The Guarantee of the 
Independence of Public Service Broadcasting” (1996). The Committee of 
Ministers recommended that “the legal framework governing public service 
broadcasting organisations should clearly stipulate their editorial 
independence and institutional autonomy”. Furthermore, “the legal 
framework governing public service broadcasting organisations should 
clearly stipulate that they shall ensure that news programmes fairly present 
facts and events and encourage the free formation of opinions. The cases in 



16 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

which public service broadcasting organisations may be compelled to 
broadcast official messages, declarations or communications, or to report on 
the acts or decisions of public authorities, or to grant airtime to such 
authorities, should be confined to exceptional circumstances expressly laid 
down in laws or regulations ...”. Finally, in the Appendix to 
Recommendation Rec(2000)23 on “The Independence and Functions of 
Regulatory Authorities for the Broadcasting Sector”, the Committee of 
Ministers again stressed the importance for States to adopt detailed rules 
covering the membership and functioning of such regulatory authorities so 
as to protect against political interference and influence.

53.  Recommendation no. R (99) 15 of Committee of Ministers of the 
Council of Europe on measures concerning media coverage of election 
campaigns provided that regulatory frameworks in Member States should 
provide for the obligation of TV broadcasters (both private and public) to 
cover electoral campaigns in a fair, balanced and impartial manner, in 
particular, in their news and current affairs programmes, including 
discussion programmes such as interviews or debates. The Committee of 
Ministers also recommended the States to examine the advisability of 
including in their regulatory frameworks provisions whereby free airtime is 
made available to candidates on public broadcasting services in electoral 
time, “in a fair and non-discriminatory manner”, and “on the basis of 
transparent and objective criteria”.

54.  The Inter-Parliamentary Council (a body of the Inter-Parliamentary 
Union based in Geneva), at its 154th session in Paris, on 26 March 1994 
adopted the “Declaration on Criteria for Free and Fair Elections”. Pursuant 
to that Declaration every candidate must have an equal opportunity of 
access to the media, particularly the mass communications media, in order 
to put forward their political views (Article 3 § 4). Everyone must have the 
right to campaign on an equal basis with other political parties, including 
the party forming the existing government; and to seek, receive and impart 
information and make an informed choice (Article 3 § 3). The States must 
ensure non-partisan coverage in State and public-service media and equality 
of access to such media (Article 4).



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 17

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 3 OF PROTOCOL No. 1 TO 
THE CONVENTION AND ARTICLE 13 OF THE CONVENTION ON 
ACCOUNT OF MEDIA COVERAGE OF THE ELECTIONS

55.  The applicants complained that the media coverage of the 2003 
elections had been biased, which had been detrimental to the opposition 
parties and candidates. They considered that, because of the unequal media 
coverage, the elections had not been “free” and had thus been incompatible 
with Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention, which reads as follows:

“The High Contracting Parties undertake to hold free elections at reasonable 
intervals by secret ballot, under conditions which will ensure the free expression of 
the opinion of the people in the choice of the legislature.”

56.  The applicants also complained of the lack of effective response on 
the part of the authorities to the applicants’ allegations that the elections 
were not “free”, contrary to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention. 
They referred to Article 13 of the Convention, which reads as follows:

“Everyone whose rights and freedoms as set forth in [the] Convention are violated 
shall have an effective remedy before a national authority notwithstanding that the 
violation has been committed by persons acting in an official capacity.”

57.  At the outset, the Court notes that the applicants also relied on 
Article 10 of the Convention, which guarantees freedom of expression, 
referring to the same facts and arguments. In the Court’s opinion, the 
applicants’ complaint under this provision is merely a reiteration of their 
principal complaint under Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention. 
Given the specific context of the present case, the Court will examine it 
under the latter provision. That being said, in its analysis the Court will give 
due consideration to its case-law under Article 10 where this may be 
applicable mutatis mutandis in the context of the electoral process.

A.  Admissibility

1.  The Government’s submissions

(a)  The Court’s competence ratione materiae

58.  The Government argued that the applicants’ complaints fell outside 
the Court’s competence ratione materiae, since Article 3 of Protocol No. 1 
to the Convention does not establish any specific electoral system, and, in 



18 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

particular, did not guarantee all parties and candidates equal access to the 
media.

(b)  Victim status

59.  The Government submitted that some of the applicants did not have 
standing to complain about “unfair” elections. Thus, in the 2003 elections 
the first applicant had obtained seats in the Duma, and the sixth applicant 
had been elected as an individual member of the Duma. Furthermore, in the 
following years the first and the second applicant parties had received 
public funding. Elected members of the first applicant party had received 
salaries and allowances.

(c)  Exhaustion of domestic remedies and compliance with Article 13 of the 
Convention

60.  The Government contended that a variety of legal remedies capable 
of addressing the problem of unfair media coverage had been available to 
the applicants. The Russian legal system was therefore capable of providing 
the applicants with “effective remedies”. However, the applicants had failed 
to use the existing remedies properly.

61.  The Government contested the applicants’ arguments that the 
electoral law was unclear and did not describe with sufficient precision the 
legal avenues available to candidates to contest violations of electoral law. 
Candidates had a right to lodge complaints about breaches of electoral law 
by other candidates and by the mass media with the CEC Working Group 
on the Information Disputes. During the 2003 campaign the Working Group 
had examined many applications of that kind, 19 of which had been 
partially satisfied, whilst 34 had been rejected. The Working Group had 
repeatedly drawn the attention of the mass media concerned to their 
obligation to comply with electoral law, communicated complaints to the 
law-enforcement bodies or to a regional branch of the Ministry of Mass 
Media and taken “other measures”. As to the applicants’ complaints to the 
Working Group, the latter had not found any breaches of electoral law 
related to the media coverage of the election campaign.

62.  The candidates could also complain directly to the CEC. Depending 
on the nature of the complaint, the CEC was entitled to take various actions. 
The Government gave examples of successful complaints to the CEC and 
regional electoral commissions. The first and seventh applicants had made 
use of that remedy; they had complained to the CEC about two episodes: 
one concerning the speech by Mr Putin on 19 September 2003 (see 
paragraph 18 above) and another concerning the alleged negative press 
coverage on the chairmen of the Communist Party. Both had been directed 
against VGTRK and Channel One. In their application to the Court, 
however, they had complained about the whole series of episodes that had 
been shown on five major TV channels. Those other episodes had never 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 19

been examined by the CEC. Neither had the applicants challenged decisions 
of individual members of the CEC, such as their refusals to proceed with the 
complaints.

63.  Neither had the applicants pursued administrative remedies in 
connection with the alleged breaches of electoral law by the broadcasting 
companies. The applicants alleged that the major TV companies had 
breached the rules of political campaigning and referred to 518 instances of 
such breaches (see paragraph 21 above). However, they had not produced 
any court decision or administrative act confirming the existence of those 
particular breaches. The members of the CEC had not drawn up any 
administrative offence report in 2003; the members of the regional electoral 
commissions had drawn up 152 reports related to unlawful electoral 
campaigning and inappropriate media coverage, 63 of which had been 
confirmed by the courts and a sanction imposed. The Government cited 
several examples of administrative cases that had been initiated on the basis 
of reports drawn up by members of regional electoral commissions.

64.  Candidates were also entitled to bring their complaints directly 
before the courts. It did not matter whether or not a complaint had been 
examined by the full CEC, or by an individual member of that body. Even if 
the CEC had not taken any formal decision in the relevant procedure, its 
actions were amenable to judicial review by a district court. The 
Government produced copies of decisions of courts at various levels which 
had examined and upheld complaints about breaches of the electoral law.

65.  The Government acknowledged that the applicants had contested 
before the Supreme Court the decree of the CEC of 19 December 2003 
confirming the results of the 2003 elections. However, in essence the 
applicants complained of a violation of their rights by the broadcasting 
companies, and not the CEC, but had not lodged any claim against the 
broadcasting companies and other mass media which had allegedly 
participated in the alleged denigration of opposition candidates.

66.  The Government cited examples of cases considered by the Russian 
courts in which candidates in the elections had successfully defended their 
rights, for instance, a decision of 23 November 2001 by the Supreme Court 
of Russia. Sitting as a court of appeal, it had set aside a decision of the 
electoral commission of the Magadan electoral district no. 6 on the ground 
of “unequal coverage of the electoral campaign by the mass media”. The 
Government also referred to court proceedings which had resulted in the 
exclusion of a candidate in the regional elections for unlawful campaigning; 
the award of damages to a candidate for the unlawful removal of 
information about him from the voting ballots; the award of damages for 
libel and defamation in the context of an electoral campaign; and judicial 
review of the lawfulness of decisions of the local electoral commissions.

67.  There were also other available remedies which the applicants had 
failed to use properly. In particular, the Government referred to the 



20 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

possibility of lodging a criminal-law complaint with the prosecution 
authorities, or bringing a defamation claim before a court.

68.  Lastly, the Government argued that the applicants’ criticism of the 
proceedings before the Supreme Court was unfounded. The Supreme Court 
had indeed not reviewed each and every item of information provided by the 
applicants, but to examine all of them would have required at least 100 days 
of court hearings. The law on civil procedure permitted the courts to 
examine samples of evidence where that evidence was uniform in nature. In 
all, the Supreme Court had examined transcripts covering 14 days of the 
electoral campaign, or 13.4 per cent of the information produced by the 
parties (see paragraph 37 above). Further, having reviewed the public 
statements made by the then President Putin (see paragraphs 18 and 19 
above), the Supreme Court did not consider that they contained any 
campaigning in favour of United Russia. In the course of the proceedings 
the applicants had lodged several procedural applications, some of which 
had been granted by the Supreme Court and others refused. The evidence 
examined at the hearings before the Supreme Court had been sufficient to 
make conclusive findings. The parties in the present case had had ample 
opportunities to present their case, which had been examined in fair 
proceedings.

(d)  Compliance with the six-month rule

69.  In the alternative, the Government argued that the applicants had 
failed to comply with the six-month time-limit provided for in Article 35 § 1 
of the Convention. The Government argued that the mass media, in 
particular the broadcasting companies, had defined their editorial policy 
independently from the State. Since the applicants had chosen not to sue the 
broadcasting companies for breaches of their right to equal media coverage, 
the six-month time-limit had to be calculated from the date when the alleged 
violations of the applicants’ rights had taken place. The application to the 
Court had been introduced on 1 August 2005, that is, one year, seven 
months and eleven days after the alleged violations had taken place (on 
19 December 2003, when the CEC had confirmed the results of the 
elections).

2.  The applicants’ submissions

(a)  The Court’s competence ratione materiae

70.  The applicants argued that the Court had competence ratione 
materiae to examine their complaints. As the Court’s case-law showed, the 
freedom to form an opinion was an integral part of the guarantee of free 
elections and was therefore covered by Article 3 of Protocol No. 1.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 21

(b)  Victim status

71.  The applicants maintained that Article 3 of Protocol No. 1 
guaranteed the right to stand for election irrespective of the outcome of the 
ballot and regardless of whether the candidate ultimately won or lost. The 
existence of a violation was conceivable even in the absence of prejudice. 
The fact that some of the applicants had obtained seats in the Duma did not 
affect their status as victims. The Government’s argument regarding the 
funding of political parties following the 2003 elections was irrelevant.

(c)  Exhaustion of domestic remedies and compliance with Article 13 of the 
Convention

72.  The applicants maintained that they had had recourse to all available 
domestic remedies relating to the substance of their complaints; however, 
all of them had either been ineffective ab initio, or proved to be ineffective 
in practice.

73.  The applicants started by describing their attempts to obtain a 
decision of the CEC and the Working Group condemning unfair media 
coverage of the elections. Although those bodies had acknowledged that 
there had been unequal reporting, no practical steps had been taken in that 
connection. The CEC Working Group did not have sufficient powers to 
reinstate the rights of the candidates who had been victims of inadequate 
press coverage; it could only make recommendations. As to the CEC itself, 
it was common practice for that body to issue, in response to a complaint 
about violations of electoral rights, letters signed by one of the CEC 
members and approved by the rest of the members, without drawing up an 
official record or making a separate decision on the complaint. Such letters 
were procedurally inadequate documents that were substitutes for normal 
decisions made by the CEC sitting in regular meetings as a collegial body. 
Naturally, the courts did not accept appeals against such “letters”, which did 
not constitute either “act” or “omission” within the meaning of the domestic 
law. The only response from the CEC chairman had been to send 
inarticulate warning letters to broadcasters. The CEC had not initiated any 
administrative proceedings against those involved in unlawful campaigning. 
Where the CEC exercised its statutory power to interpret electoral law, 
including the adoption of regulations (section 26(5) of the Duma Elections 
Act), it always did so in a manner most convenient for the authorities and 
the United Russia party.

74.  Regarding an administrative-law complaint, the applicants argued 
that it was not on account of their failure to have recourse to that remedy 
that no administrative proceedings had been brought. In fact, the applicants 
had complained to the prosecution authorities, the CEC and the Ministry of 
Mass Media on at least six occasions, asking for administrative proceedings 
to be initiated against the directors of Channel One and VGTRK, as well as 
their individual journalists, on account of their biased coverage of the 



22 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

election campaign. However, the State bodies that had the power to institute 
administrative proceedings had refused to do so. As to the possibility of 
lodging a complaint with the court about the refusal to initiate 
administrative proceedings, the applicants insisted that there had been a 
consistent practice of rejection of such complaints. There was no effective 
procedure for appealing against the decisions of the CEC, which was 
authorised to decide whether or not to bring administrative proceedings. The 
law also provided for the possibility to seek revocation of the broadcasting 
licence of TV companies involved in unlawful campaigning, but it was a 
very long process and too dependent on the discretion of various 
administrative bodies (the prosecutor’s office, the CEC and the Ministry of 
Mass Media).

75.  Judicial protection of electoral rights (including the right to balanced 
coverage) provided only for appeals against decisions and acts (or 
omissions) of State bodies, public associations or State officials. Hence, the 
statutory framework in force did not provide for a possibility of bringing a 
complaint about violations of electoral rights by the mass media. The 
Government had not referred to any domestic decision proving that such a 
remedy was available and effective at the relevant time.

76.  In the applicants’ submission, the cases cited by the Government in 
support of their contention that the applicants had been able to have 
recourse to judicial proceedings to defend their rights were irrelevant. 
According to the applicants, there had been no such case during the 
electoral campaign in 2003. Besides, the applicants’ position was further 
supported by the fact that there had not been one single case that had been 
adjudicated to the detriment of the pro-government party United Russia or 
its members. The applicants argued that filing a claim in defamation was not 
a remedy relating to the substance of their complaint.

77.  The applicants maintained that the only remedy available to them 
had been an application for invalidation of the election results, which they 
had lodged. That complaint had been considered by the Supreme Court at 
two instances and the final judgment delivered on 7 February 2005. 
However, that remedy had also proved to be ineffective on account of the 
numerous flaws in the proceedings before the Supreme Court. In particular, 
the applicants complained of selective examination of evidence by the 
Supreme Court (which had examined only 1.5 per cent of all video 
recordings and around 5 per cent of written transcripts produced by the 
applicants); deliberate distortion of the evidence produced by the applicants 
(for example, of the public statements of the then President Putin); repeated 
refusals of the Supreme Court to grant requests to call witnesses and adduce 
additional materials (for example, the applicants noted the court’s refusal to 
request confirmation of the accuracy of the transcripts, to obtain the results 
of the monitoring of media coverage, or secure attendance of more than 100 
witnesses); failure of the Supreme Court to address the applicants’ argument 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 23

at first instance and on appeal. The applicants also called into question the 
impartiality of one of the judges of the Supreme Court who had made a 
statement showing his ill-disposition towards the applicants and refused to 
grant applications lodged by the applicants for discovery of evidence.

(d)  Compliance with the six-month rule

78.  Lastly, the applicants claimed that the six-month period should be 
calculated from 7 February 2005, when the Supreme Court, sitting as a 
court of appeal, delivered its judgment in the case concerning the 
invalidation of the results of the elections.

3.  The Court’s assessment
79.  The Court reiterates that free elections are inconceivable without the 

free circulation of political opinions and information (see, for example, 
United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey, 30 January 1998, 
§ 44, Reports of Judgments and Decisions 1998-I). Article 3 of Protocol No. 
1 will not attain its goal (which is to establish and maintain the foundations 
of an effective and meaningful democracy governed by the rule of law – see 
Hirst v. the United Kingdom (no. 2) [GC], no. 74025/01, § 58, ECHR 
2005-IX) if candidates cannot disseminate their ideas during the electoral 
campaign. In Yumak and Sadak v. Turkey [GC] (no. 10226/03, § 106, 8 July 
2008) the Court emphasised the role of the State as “ultimate guarantor of 
pluralism” and stated that in performing that role the State is under an 
obligation to adopt positive measures to “organise” democratic elections 
“under conditions which will ensure the free expression of the opinion of 
the people in the choice of the legislature”. Therefore, as a matter of 
principle the Court is competent to examine complaints about the allegedly 
unequal media coverage of elections under Article 3 of Protocol No. 1 to the 
Convention. The Government’s plea of incompatibility ratione materiae 
should therefore be dismissed.

80.  Furthermore, the Court notes the Government’s submission that the 
applicants had failed to exhaust domestic remedies, and, in the alternative, 
to comply with the six-month rule. The applicants, in turn, complained that 
they had not had effective domestic remedies by which to protest against the 
unequal media coverage of the elections, contrary to Article 13 of the 
Convention. The Court observes that in the present case it is impossible to 
address the question of compatibility of the applicants’ complaints with the 
admissibility criteria raised by the Government under Article 35 § 1 without 
addressing the substance of their complaints under Article 13. It follows that 
this objection of the Government should be joined to the merits. Similarly, 
the Court considers that the Government’s objection concerning the victim 
status of certain applicants should be examined together with the merits of 
the present case.



24 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

81.  The Court considers, in the light of the parties’ submissions, that the 
above complaint under Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention and 
Article 13 of the Convention raise serious issues of fact and law under the 
Convention, the determination of which requires an examination of the 
merits. The Court therefore concludes that these complaints should be 
declared admissible.

B.  Merits

1.  Article 13 of the Convention
82.  The Court reiterates, having regard to the parties’ submissions which 

are summarised above, in paragraphs 60 et seq. and 72 et seq., that “the 
scope of the Contracting States’ obligations under Article 13 varies 
depending on the nature of the applicant’s complaint; ... the remedy must be 
effective in practice as well as in law in the sense either of preventing the 
alleged violation or remedying the impugned state of affairs, or of providing 
adequate redress for any violation that has already occurred” (see Petkov 
and Others v. Bulgaria, nos. 77568/01, 178/02 and 505/02, § 74, 11 June 
2009). The Court also reiterates that “although no single remedy may itself 
entirely satisfy the requirements of Article 13, the aggregate of remedies 
provided for under domestic law may do so” (see Kudła v. Poland [GC], 
no. 30210/96, § 157, ECHR 2000-XI).

83.  The first question is what sort of remedy could be effective in view 
of the “nature of the applicants’ complaint”. The Court stresses that the 
applicants complained not of one or several isolated cases of unlawful 
campaigning, but of the entire media policy of five broadcasters over a 
period of three months. Having regard to the magnitude of the problem, the 
Court is not convinced that the remedies used by the applicants during the 
electoral campaign were sufficient to address it. Be that as it may, the Court 
does not need to take a definite stand on this matter. The Court has to 
examine whether other remedies existing in Russian law, in particular the ex 
post facto remedies, were capable of addressing the applicants’ grievances.

84.  The Court observes that the applicants tried to have the results of the 
elections invalidated by challenging CEC Decree No. 72/620-4 before the 
Supreme Court (see paragraphs 32 et seq. above). The Government did not 
deny that it had been within the powers of the Supreme Court to annul the 
results of the elections if it had detected serious breaches of electoral law, 
including those related to the alleged unlawful campaigning. Moreover, the 
Government referred to a case which demonstrated that such a remedy 
existed in Russian law and had been successfully used at least once (see 
paragraph 66 above). The Court concludes that the applicants had access to 
a legal remedy capable of satisfying their claim, at least in theory.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 25

85.  The applicants argued that, although they had made use of that 
remedy, it had finally proved to be ineffective because the examination of 
the applicants’ complaints was procedurally flawed. The Court would 
observe, however, that not every procedural shortcoming results in the 
“ineffectiveness” of the remedy in question. Article 13 does not impose on 
States the same obligations as Article 6 of the Convention. To hold 
otherwise would be tantamount to extending the scope of Article 6 beyond 
disputes concerning “civil rights and obligations” (see Golder v. the United 
Kingdom, 21 February 1975, § 33, Series A no. 18, and Silver and Others 
v. the United Kingdom, 25 March 1983, § 113, Series A no. 61, with further 
references).

86.  Turning to the present case, the Court notes that the applicants’ 
allegations were reviewed at two levels of jurisdiction by the Supreme 
Court of Russia, the highest judicial body in electoral matters, which had 
full jurisdiction over the case and which was entitled inter alia to invalidate 
the results of the elections. The independence of the Supreme Court as such 
was not called into question. As to its impartiality, the Court does not see 
any major issue here either. The fact that Justice Zaytsev refused several 
procedural motions lodged by the applicants and even considered them 
vexatious (see paragraph 34 above) does not mean that he was biased or 
predetermined to reject their claim. Therefore, the Supreme Court was an 
appropriate body to consider the applicants’ grievances.

87.  Furthermore, the Court does not detect any serious flaws in the 
procedure before the Supreme Court which would make that remedy 
ineffective. The applicants were well prepared for the hearings, had 
gathered and produced extensive material in support of their claims and 
were able to make long oral and written submissions. The sampling method 
applied by the Supreme Court to examine the materials submitted by the 
applicants (see paragraph 37 above) does not seem arbitrary or manifestly 
unreasonable. In particular, the Court notes that the Supreme Court 
examined recordings of five television channels for 14 days that had been 
proposed by the applicants and the CEC. Furthermore, the Supreme Court 
heard the applicants and delivered a reasoned judgment.

88.  In sum, the proceedings before the Supreme Court afforded the basic 
guarantees inherent in Article 13 of the Convention. Russian law provided 
the applicants with remedial legal mechanism capable of addressing their 
grievances under Article 3 of Protocol No. 1. The applicants used that 
remedy, having obtained the final decision of the Supreme Court of the 
Russian Federation of 7 February 2005. The present application was lodged 
with the Court on 1 August 2005, that is, within six months of the date of 
the final domestic decision. The Court accordingly dismisses the 
Government’s objections as to the admissibility of the complaints, which it 
has joined to the merits, and concludes that there has been no breach of 
Article 13 of the Convention in the present case.



26 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

2.  Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention
89.  The Court will now turn to the applicants’ main grievance, namely, 

that on account of the unequal media coverage of the electoral campaign by 
the major TV companies, the 2003 parliamentary elections were not “fair”, 
contrary to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention.

(a)  The Government’s submissions

i.  Establishment of the facts

90.  The Government maintained that the applicants had failed to 
substantiate before the Supreme Court their claim that the media coverage 
of the candidates had been biased in favour of United Russia and had 
predetermined the results of the elections. Thus, the applicants’ assessment 
of the media coverage had been subjective, too abstract and unsupported by 
appropriate data and evidence. They had failed to explain the methods they 
had used to calculate the percentage of positive media coverage of the 
United Russia party and negative coverage of the opposition parties. They 
had not distinguished between “information slots” and other items of 
information, in particular commentaries by political analysts. TV 
programmes which presented some candidates in a favourable light and 
criticised others could not be considered as “campaigning” if they did not 
contain a subjective element with the specific aim of political campaigning. 
The mass media were free to comment on the candidates and their 
programmes outside the “information slots”. Neither had the applicants 
explained how they distinguished between “positive” and “negative” 
commentaries, or which criteria they had used. As a result, it was 
impossible to verify their assertions in that respect. Lastly, the applicants 
had not shown a causal link between the allegedly unequal media coverage 
and the results of the elections. Although TV was the main source of 
information for the population of Russia, the applicants had at their disposal 
other mass media (newspapers, radio, Internet) to convey their message. 
The fact that certain views about the candidates and their programmes had 
been expressed did not mean that the population had been prevented from 
voting for those political parties and candidates. Thus, there had been more 
favourable media coverage of SPS political party than of the political block 
Rodina (another participant of the elections), yet Rodina had received more 
votes than SPS. The Government concluded that there was no direct 
correlation between the amount of media visibility and the popularity of the 
candidates.



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 27

ii.  Whether the elections were “free” in so far as the media coverage was 
concerned

91.  The Government maintained that the Court had only a limited role in 
reviewing the compatibility of the national electoral systems with Article 3 
of Protocol No. 1. The Government also referred to the interrelation 
between the guarantees of Article 10 of the Convention (freedom of 
expression) and Article 3 of Protocol No. 1 thereto, and to the States’ wide 
margin of appreciation in establishing a fair balance between these two 
guarantees.

92.  The Government contested the applicants’ argument that the 
principle of equal access to the media was formulated too vaguely in the 
law. This was a general principle and, consequently, could not be described 
in a more specific manner. Other provisions of the Russian legislation on 
elections were more detailed and left no room for interpretation. There 
existed various forms of publicity for candidates participating in elections, 
ranging from TV programmes to leaflets and posters. Candidates had equal 
rights of access to the State and private TV channels. All leading State 
broadcasting companies were required by law to provide candidates with a 
certain amount of free airtime, with no preference given to any particular 
party. Having analysed the financial statements of the opposition parties, the 
Government concluded that those parties had the financial resources to buy 
extra airtime but had preferred not to do so and had spent the money in 
other ways. The Government concluded that those parties had had ample 
opportunities to increase their visibility on TV channels, but had preferred 
not to do so for tactical reasons. The Government also analysed the pattern 
of spending from electoral funds by the applicants who had been individual 
candidates in the 2003 elections. The data showed that those candidates had 
spent more money on political advertisements in the press than on TV.

93.  The Government further explained the difference between electoral 
campaigning and “information slots”, which were supposed to be neutral. 
The content of “information slots” depended on the number and character of 
“events” generated by a particular candidate. Those candidates and parties 
who had more events worth covering received more coverage in the 
“information slots”. The applicants had never complained that the TV 
channels had refused to report on a particular “event”.

94.  Russian law achieved a fair balance between the freedom of the 
press and the requirement of free elections. That being said, the State could 
not control the editorial policy of the mass media. Accordingly, the 
limitations guaranteeing the neutral character of information slots did not 
cover all journalistic activity.

95.  The Government referred to Recommendation no. R 99 (15) (see 
paragraph 53 above) which did not require that all candidates should have 
equal time on TV, but that their views must be made known to the voters. 
The Government concluded that the authorities of the Russian Federation 



28 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

had provided all participants in the elections with equal opportunities of 
access to the media and had not shown a preference for any party or 
candidate.

(b)  The applicants’ submissions

i.  Establishment of the facts

96.  According to the applicants, media coverage of the elections had 
been seriously biased in favour of United Russia and thus affected the 
voting preferences of the electorate. During the electoral campaign, federal 
TV channels had disseminated, in the guise of simple coverage, information 
which could be classified as campaigning (and not coverage). About 75 per 
cent of unlawful campaigning in favour of United Russia had been 
conducted by State television and radio stations, which, in the applicants’ 
view, showed a deliberate abuse of State media resources. The applicants 
referred, as an example, to the reporting on Mr Putin’s statement of 
7 December 2003, which, taken in conjunction with his other interviews and 
news items broadcast beforehand, had made it clear that he was supporting 
United Russia. On the State-controlled TV channel his words had been 
relayed unabridged and thus amounted to de facto campaigning. NTV 
(which was not State-owned, or at least not directly) had reported on the 
same news in a more appropriate manner, indicating that Mr Putin had 
refused to tell the journalists his choice.

97.  The fact that there had been a positive image of United Russia and a 
negative one of the Communist Party had been confirmed by the findings of 
the Working Group on Information Disputes of the CEC. Furthermore, in 
the Election Observation Mission Final Report, the OSCE/ODIHR had 
noted that most media coverage was characterised by an overwhelming 
tendency of the State media to exhibit a clear bias in favour of United 
Russia and against the Communist Party. In particular, throughout the 
campaign the majority of media coverage had been devoted to reports on the 
activities of Mr Putin, a fact considered to indirectly benefit the campaigns 
of the pro-presidential political parties. Similar findings had been made in 
the report by Transparency International-Russia.

98.  The influence of TV programmes on the electoral preferences of the 
population could not be denied. The fact that other means of information 
were also available should not be used as an excuse for the biased media 
coverage by the State-controlled TV channels. In the proceedings before the 
Supreme Court, the CEC had failed to adduce any proof that the unfair 
reporting on State TV channels had been sufficiently balanced by pro-
opposition publicity in other mass media. The applicants argued that TV 
played a central role in media coverage of the elections and that it 
necessarily had an effect on the voting preferences of the population. The 
applicants also referred to the results of the polls conducted in 2003 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 29

showing a drop in popularity of the Communist Party, which the applicants 
attributed to the propaganda campaign against it.

99.  The applicants maintained that the Court could not rely on the 
factual findings of the Supreme Court because they were arbitrary. The 
Supreme Court had failed to investigate the applicants’ allegations and had 
not taken the steps proposed by the applicants, thus breaching its positive 
obligations under Article 3 of Protocol No. 1.

ii.  Whether the elections were “free” in so far as the media coverage was 
concerned

100.  The applicants maintained that Europe’s electoral heritage was 
based on five principles: universal, equal, free, secret and direct suffrage. 
They referred to the definition of “free elections” given by the Declaration 
on Criteria for Free and Fair Elections adopted by the Inter-Parliamentary 
Council in 1994 (see paragraph 54 above). The applicants also summarised 
the principles established in the documents of the Venice Commission on 
electoral law, in particular regarding the requirements of equality of 
opportunities between the candidates and impartiality of the State and 
publicly owned media (see paragraph 51 above). The applicants argued that 
in the 2003 elections those principles had not been respected.

101.  The applicants referred to decision no. 15-P of 30 October 2003 by 
the Constitutional Court of the Russian Federation which held that elections 
could be deemed free only if they guaranteed the right to information and 
freedom of expression. For that reason, it was incumbent on the legislature 
to ensure the individual right to receive and disseminate information about 
elections, striking the right balance between two values protected by the 
Constitution – the right to free elections and freedom of expression and 
information – and avoiding any form of inequality or disproportionate 
restrictions.

102.  Conditions imposed by the law must not curtail the right in 
question to such an extent as to impair its very essence and deprive it of its 
effectiveness. According to the applicants, the State could not enjoy a wide 
margin of appreciation if there existed a European consensus on the 
question. In the area of elections that consensus, in the applicants’ opinion, 
consisted of the following principles: (1) the State authorities should honour 
their duty of even-handedness during the electoral campaign; (2) mass 
media coverage of the electoral campaign should be objective and balanced; 
and (3) the State should ensure the principle of equality when informing the 
voters about political parties.

103.  Turning to the present case, the applicants claimed that as a result 
of pro-government propaganda the voters were no longer able to make an 
informed choice. The applicants had no doubt that the propaganda campaign 
against them on Russian TV had been orchestrated by the Government. 
Thus, on 28 June 2006 Mr Surkov, the then deputy head of the Presidential 



30 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

Administration responsible for internal policy, had proclaimed that the 
Presidential Administration was supporting United Russia.

104.  The applicants further argued that Article 3 of Protocol No. 1 
implicitly imposed on the Government an obligation to adopt positive 
measures to ensure the “free expression of the opinion of the people” 
through equal coverage. They claimed that in certain circumstances it may 
be considered necessary during an election period to place certain 
restrictions on freedom of expression, in order to secure the “free expression 
of the opinion of the people in the choice of the legislature.”

105.  The applicants claimed that their complaint raised the issue of 
unbalanced coverage (“informing” in domestic terms) in the first instance, 
not campaigning. The Government claimed that biased informing had been 
counterbalanced by electoral campaigning, but failed to adduce any specific 
facts concerning the distribution of airtime amongst the candidates or to 
explain how the campaigning could possibly replace normal coverage.

106.  Domestic law on media coverage of elections also lacked clarity. 
Although it enshrined the principle of equal reporting on all candidates, that 
principle was phrased in insufficiently specific terms with no indication of 
what type of equality was meant. That principle had become subject to 
arbitrary interpretation by the authorities. Thus, the federal list of candidates 
submitted by the United Russia party included at least 37 candidates who 
were heads of different federal executive authorities and regional governors. 
The activities of those candidates had been covered by the State media 
pursuant to the requirements of the above Act. Although the news items in 
question did not formally amount to electoral campaigning, they reported, 
and, as a rule, reported positively, on the activities of the officials 
concerned. Neither federal nor local laws had ever established any special 
procedure for covering the activities of officials during the electoral 
campaign, including the activities of those officials who were standing for 
election. Nor did they provide any guarantees of protection against misuse 
of administrative resources or protection against discrimination.

(c)  The Court’s assessment

i.  Media coverage of elections under Article 3 of Protocol No. 1: general 
principles

107.  Article 3 of Protocol No. 1 enshrines a fundamental principle of an 
effective political democracy. It implies the subjective rights to vote and to 
stand for election (see Paksas v. Lithuania [GC], no. 34932/04, § 96, 
6 January 2011). This provision also expressly refers to “conditions which 
will ensure the free expression of the opinion of the people in the choice of 
the legislature”. In the 1987 case of Mathieu-Mohin and Clerfayt v. Belgium 
(judgment of 2 March 1987, § 54, Series A no. 113), the Court noted that 
this part of Article 3 “implies essentially - apart from freedom of expression 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 31

... - the principle of equality of treatment ...”. Thus, already at that time the 
Court recognised that “freedom of expression” was an important part of the 
“free expression of the opinion”. The interrelation between free elections 
and freedom of expression was also emphasised in Bowman v. the United 
Kingdom (judgment of 19 February 1998, Reports 1998-I, § 42), where the 
Court held that “it is particularly important in the period preceding an 
election that opinions and information of all kinds are permitted to circulate 
freely”. Lastly, in Yumak and Sadak v. Turkey [GC], cited above, the Court 
held that the State was under an obligation to adopt positive measures to 
organise elections “under conditions which will ensure the free expression 
of the opinion of the people in the choice of the legislature”.

108.  The Court is mindful of the stance taken by the Venice 
Commission that “equality of opportunity” shall be guaranteed to all parties 
and candidates alike entailing a neutral attitude by state authorities, in 
particular with regard to the election campaign and coverage by the media 
(see paragraph 51 above). That being said, the Court observes that Article 3 
of Protocol No. 1 was not conceived as a code on electoral matters, 
designed to regulate all aspects of the electoral process. There are numerous 
ways of organising and running electoral systems and a wealth of 
differences, inter alia, in historical development, cultural diversity and 
political thought within Europe, which it is for each Contracting State to 
mould into its own democratic vision (see Ždanoka v. Latvia [GC], no. 
58278/00, § 103, ECHR 2006-IV). The States “enjoy considerable latitude 
to establish rules within their constitutional order governing parliamentary 
elections and the composition of the parliament, and ... the relevant criteria 
may vary according to the historical and political factors peculiar to each 
State” (see Aziz v. Cyprus, no. 69949/01, § 28, ECHR 2004-V).

109.  The Court recalls that this case is primarily about the applicants’ 
participation in the elections as candidates, i.e. about the passive electoral 
right. In the context of the “passive” aspect of the rights guaranteed by 
Article 3 of Protocol No. 1, the Court has stressed that it would be “even 
more cautious in its assessment of restrictions in that context than when it 
has been called upon to examine restrictions on the right to vote, that is, the 
so-called “active” element of the rights under Article 3 of Protocol No. 1” 
(see Yumak and Sadak, cited above, § 109).

110.  While this margin of appreciation is wide, it is certainly not all-
embracing: the rules governing the electoral system “should not be such as 
to exclude some persons or groups of persons from participating in the 
political life of the country and, in particular, in the choice of the legislature, 
a right guaranteed by both the Convention and the Constitutions of all 
Contracting States” (ibid.). It is for the Court to determine in the last resort 
whether the requirements of Article 3 of Protocol No. 1 have been complied 
with. It has to satisfy itself that the restrictions imposed do not thwart the 
free expression of the opinion of the people.



32 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

ii.  Alleged manipulation of the media by the Government

111.  In most of the previous cases under Article 3 of Protocol No. 1 the 
Court has had to consider a specific legislative provision or a known 
administrative measure which has somehow limited the electoral rights of a 
group of the population or of a specific candidate. In those cases the 
measure complained of lay within the legal field, and, therefore, could be 
easily identified and analysed (see, for example, the cases concerning 
electoral thresholds (Yumak and Sadak, cited above), the right of prisoners 
to vote (Hirst, cited above), criteria of eligibility of candidates on account of 
their political affiliation or other status (Ždanoka, cited above; Seyidzade 
v. Azerbaijan, no. 37700/05, 3 December 2009), compositions of electoral 
commissions (The Georgian Labour Party v. Georgia, no. 9103/04, ECHR 
2008), restrictions on reporting on a particular political movement (Purcell 
and Others v. Ireland, no. 15404/89, 16 April 1991), or impossibility for 
nationals living abroad to vote (Sitaropoulos and Giakoumopoulos 
v. Greece [GC], no. 42202/07, 15 March 2012).

112.  The situation in the present case is different. The applicants did not 
deny that Russian law guaranteed neutrality of the broadcasting companies, 
making no distinction between pro-governmental and opposition parties, 
and proclaimed the principle of editorial independence of the broadcasting 
companies. They claimed, however, that the law was not complied with in 
practice, and that de jure neutrality of the five nationwide channels did not 
exist de facto.

113.  The applicant’s position in the present case can be narrowed down 
to three main factual assertions. First, the applicants alleged that media 
coverage on the five TV channels had been predominantly hostile to the 
opposition parties and candidates. Secondly, they asserted that it was a 
result of a political manipulation, that the executive authorities and/or 
United Russia had used their influence to impose a policy on the TV 
companies which had helped to promote United Russia. Thirdly, the 
applicants claimed that biased media coverage on TV had affected public 
opinion to a critical extent, and had made the elections not “free”.

114.  As to the first point, the Court observes that the Supreme Court in 
its judgment of 16 December 2004 did not find that the media coverage had 
been equal in all respects. Many observers (in particular the OSCE and the 
CEC Working Group, see paragraphs 20 and 26 above) which monitored 
the elections noted that the TV media coverage was unfavourable to the 
opposition. The Supreme Court’s conclusion was formulated more carefully 
and in a qualified manner: it noted that the tenor of media coverage on TV 
during the elections had not been so “egregious” to make the ascertaining of 
the genuine will of the voters impossible.

115.  The answer given by the Supreme Court to the applicant’s first 
point was somewhat elusive. Conversely, on the other two propositions of 
the applicants the Supreme Court was more explicit. It found in essence that 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 33

no proof of political manipulation had been adduced, and that no causal link 
between media coverage and the results of the elections had been shown.

116.  The applicants argued that the findings of the Supreme Court in 
these respects were arbitrary and should not be relied upon. The Court 
reiterates that it is not a court of appeal from the national courts (see 
Cornelis v. the Netherlands (dec.), no. 994/03, ECHR 2004-V (extracts)), 
and it is not its function to deal with errors of fact or law allegedly 
committed by them (see, among many other authorities, García Ruiz v. 
Spain [GC], no. 30544/96, § 28, ECHR 1999-I). At the same time, the 
principle of subsidiarity does not prevent the Court from reviewing factual 
findings of the domestic courts if they are “arbitrary or manifestly 
unreasonable” (see I.Z. v. Greece, no. 18997/91, Commission decision of 
28 February 1994, Decisions and Reports (DR) 76-B, p. 65, at p. 68, and 
Babenko v. Ukraine, (dec.), no. 43476/98, 4 May 1999; see also Khamidov 
v. Russia, no. 72118/01, § 170, 15 November 2007; Camilleri v. Malta 
(dec.), no. 51760/99, 16 March 2000; and Kononov v. Latvia [GC], 
no. 36376/04, § 189, 17 May 2010). The first question is thus whether the 
Supreme Court’s findings were arbitrary or manifestly unreasonable.

117.  The applicants’ criticism of the domestic judgments was related, 
first, to the procedure and method applied by the Supreme Court, and, 
second, to the substance of its conclusions. As to the procedural aspect, the 
Court refers to its earlier finding under Article 13 that the procedure before 
the Supreme Court afforded minimum procedural guarantees. As to the 
material findings, the Court does not detect anything that would be 
“arbitrary or manifestly unreasonable” (see paragraph 35 above).

118.  The Supreme Court found that the applicants had failed to show a 
causal link between the media coverage and the results of the elections. That 
finding is debatable; it is clear that the media coverage must have at least 
some effect on the voting preferences. What is true, however, is that the 
effect of media coverage is often very difficult to quantify. The Court 
recalls its own finding in the case of Partija Jaunie Demokrāti and Partija 
Mūsu Zeme v. Latvia (dec.), nos. 10547/07 and 34049/07, 29 November 
2007) where it held that “however important [the propaganda by a political 
party] may be, [it] is not the only factor which affects the choice of potential 
voters. Their choice is also affected by other factors [...], so it is very 
difficult, if not impossible, to determine a causal link between “excessive” 
political publicity and the number of votes obtained by a party or a 
candidate at issue”. As was demonstrated by the Government, the SPS 
political party which obtained generally positive media coverage did not 
even pass the minimal electoral threshold. The Rodina political block, by 
contrast, obtained a much better score at the elections despite poor media 
coverage. Therefore, the Supreme Court’s arguments in this part did not 
appear “arbitrary or manifestly unreasonable”.



34 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

119.  Furthermore, and most importantly, the Supreme Court’s findings 
did not support the applicants’ allegation of a manipulation of the media by 
the government, which was their central proposition. The Supreme Court 
found that the journalists covering elections or political events had been 
independent in choosing the events and persons to report on, that it had been 
their right to inform the public about events involving political figures, and 
that they had not had the intent of campaigning in favour of the ruling party 
(see paragraph 35 above).

120.  The Court notes that, indeed, the applicants did not adduce any 
direct proof of abuse by the Government of their dominant position in the 
capital or management of the TV companies concerned. Unlike in the case 
of Manole and Others v. Romania (no. 13936/02, §§ 104 et seq., ECHR 
2009-... (extracts)), the TV journalists in the present case did not complain 
of undue pressure by the Government or their superiors during the elections. 
The Court reiterates that the weight to be given to an item of information “is 
a matter to be assessed, in principle, by the responsible journalists” (see 
Jörg Haider v. Austria, no. 25060/94, Commission decision of 18 October 
1995, DR 83, p. 66), and that the journalists and news editors enjoyed, 
under Article 10 of the Convention, a wide discretion on how to comment 
on political matters. The applicants did not sufficiently explain how it was 
possible, on the basis of the evidence and information available and in the 
absence of complaints of undue pressure by the journalists themselves, to 
distinguish between Government-induced propaganda and genuine political 
journalism and/or routine reporting on the activities of State officials (see, 
by contrast, Saliyev v. Russia, no. 35016/03, § 68, 21 October 2010).

121.  The other conclusions of the domestic courts do not appear 
“arbitrary or manifestly unreasonable” either. Thus, although the applicants 
disagreed with how the Supreme Court had construed the then President 
Putin’s public statement on the election day (see paragraph 19 above), the 
Court admits that the reading proposed by the Supreme Court was not 
irrational, even though, given the then existing political context, Mr Putin’s 
words could have been interpreted differently.

122.  The Court emphasises once again that it has only a subsidiary role 
in such matters and it is not its task to substitute itself for the domestic 
courts and conduct a fresh assessment of evidence. The applicants failed to 
convince the Supreme Court that the opposition was a victim to a political 
manipulation. Having reviewed the materials submitted by the parties the 
Court does not have sufficient evidence to discard the Supreme Court’s 
conclusion in this part. It follows that the applicants’ allegations of abuse by 
the Government were not sufficiently proven.

iii.  Alleged failure by the State to comply with its positive obligations

123.  The Court’s analysis does not stop here, however. “In the context 
of Article 3 of Protocol No. 1, the primary obligation is not one of 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 35

abstention or non-interference, as with the majority of civil and political 
rights, but one of adoption by the State of positive measures to “hold 
democratic elections” (Sitaropoulos and Giakoumopoulos v. Greece [GC], 
no. 42202/07, § 67, 15 March 2012). The next question is thus whether the 
State was under any positive obligation under Article 3 of Protocol No. 1 to 
ensure that media coverage by the State-controlled mass-media was 
balanced and compatible with the spirit of “free elections”, even where no 
direct proof of deliberate manipulation was found. In examining this 
question the Court will bear in mind that “States enjoy a wide margin of 
appreciation in the field of electoral legislation” (see Sukhovetskyy v. 
Ukraine, no. 13716/02, § 68, ECHR 2006-VI), which is a fortiori true 
where the case concerns the extent of the State’s positive obligations, and 
that the State is only required to take those measures which are 
“reasonably available” (see, mutatis mutandis, E. and Others v. the United 
Kingdom, no. 33218/96, § 99, 26 November 2002).

124.  The Court reiterates that it has interpreted Article 3 of Protocol 
No. 1 as containing certain positive obligations of a procedural character, in 
particular requiring the existence of a “domestic system for effective 
examination of individual complaints and appeals in matters concerning 
electoral rights” (see Namat Aliyev v. Azerbaijan, no. 18705/06, § 81 et seq., 
8 April 2010; see also the recommendation of the Venice Commission in 
the Explanatory Report to the Code of Good Practice in Electoral Methods 
concerning creation of an effective system of electoral appeals, 
paragraph 51 above). The Court refers to its earlier findings under 
Article 13 in this case that the applicants had at their disposal at least one 
effective remedy. The Court does not need to define in abstracto the exact 
relation between the State’s positive obligation under Article 13 and its 
procedural obligations under Article 3 of Protocol No. 1. It is sufficient to 
note that the applicants’ complaint about unequal media coverage of the 
elections was examined by an independent body in a procedure which 
afforded the basic procedural guarantees, and that a reasoned judgment was 
given. The applicants did not explain what other remedies or legal tools 
could possibly be more effective in the situation complained of. The Court 
concludes that the system of electoral appeals put in place in the present 
case was sufficient to comply with the State’s positive obligation of a 
procedural character.

125.  The Court will now turn to the substantive positive obligations of 
the State in the context of media coverage of elections. The Court reiterates 
that there can be no democracy without pluralism (see Gorzelik and Others 
v. Poland [GC], no. 44158/98, §§ 89 et seq., 17 February 2004), which 
cannot be attained without the adoption of certain positive measures. In the 
field of audio-visual broadcasting the Court has stated that where a State 
“decide[s] to create a public broadcasting system, ... domestic law and 
practice must guarantee that the system provides a pluralistic service” (see 



36 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

Manole and Others, cited above, §§ 100-01). In the context of elections the 
duty of the State to adopt some positive measures to secure pluralism of 
views has also been recognised by the Court (see, for example, Mathieu-
Mohin and Clerfayt, cited above, § 54; see also, mutatis mutandis, 
Informationsverein Lentia and Others v. Austria, judgment of 24 November 
1993, Series A no. 276, § 38, and Russian Conservative Party of 
Entrepreneurs and Others v. Russia, nos. 55066/00 and 55638/00, §§ 71-72, 
11 January 2007).

126.  Turning to the present case, the Court notes that the State was 
under an obligation to intervene in order to open up the media to different 
viewpoints. That being said, it is clear that the time and technical facilities 
available for political broadcast were not unlimited. As the case shows, the 
applicants did obtain some measure of access to the nation-wide TV 
channels; thus, they were provided with free and paid airtime, with no 
distinction made between the different political forces. The amount of 
airtime allocated to the opposition candidates was not insignificant. The 
applicants did not claim that the procedure of distribution of airtime was 
unfair in any way. Similar provisions regulated access of parties and 
candidates to regional TV channels and other mass media. In addition, the 
opposition parties and candidates were able to convey their political 
message to the electorate through the media they controlled. In this 
connection, the Court also notes that it follows from the report of the 
OSCE/ODIHR, which generally found that the main country-wide state 
sponsored broadcasters that were monitored, openly promoted United 
Russia, that voters who actively sought information could obtain it from 
various sources (see paragraph 20 above). The Court considers that the 
arrangements which existed during the 2003 elections guaranteed the 
opposition parties and candidates at least minimum visibility on TV.

127.  Lastly, the Court turns to the applicants’ allegation that the State 
should have ensured neutrality of the audio-visual media. The “duty of 
neutrality”, invoked by the applicant, was referred to by the Venice 
Commission as one of the preconditions of equal suffrage (see paragraph 51 
above). The Court has already admitted that political pluralism can be 
regarded as a “pressing social need” legitimising some forms of interference 
with the freedom of expression (see Bowman, cited above). At the same 
time the Court has repeatedly warned against prior restraints on free speech 
(see, for example, The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2), 
26 November 1991, § 51, Series A no. 217), and stressed that in the sphere 
of political debate wide limits of criticism are acceptable (see Lingens 
v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, §§ 41 and 42). The 
question is what sort of interference with journalistic freedom would be 
appropriate in the circumstances in order to protect the applicants’ rights 
under Article 3 of Protocol No. 1. The Russian legislation then in force 
defined neutrality and editorial independence as basic principles according 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 37

to which the public media should function and prohibited journalists from 
taking part in political campaigning (see paragraphs 43 and 46 above). The 
applicants claimed that those legislative provisions were of no effect. 
Having regard to the materials at its possession, including the Supreme 
Court’s findings (see paragraphs 35, 37, 87-88 and 114-117 above), the 
Court considers that the applicants’ claims in this respect have not been 
sufficiently substantiated.

128.  The Court considers that the respondent State took certain steps to 
guarantee some visibility of opposition parties and candidates on Russian 
TV and secure editorial independence and neutrality of the media. Probably, 
these arrangements did not secure de facto equality of all competing 
political forces in terms of their presence on TV screens. In the present case, 
however, when assessed in the light of the specific circumstances of the 
2003 elections as they have been presented to the Court, and regard being 
had to the margin of appreciation enjoyed by the States under Article 3 of 
Protocol No. 1, it cannot be considered established that the State failed to 
meet its positive obligations in this area to such an extent that it amounted 
to a violation of that provision.

iv.  Conclusions

129.  The Court concludes, in the light of the foregoing, that there has 
been no violation of Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention on 
account of the media coverage of the 2003 elections. Consequently, there is 
no need to decide on the Government’s preliminary objection concerning 
the victim status of some of the applicants.

II.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF ARTICLE 3 OF PROTOCOL 
No. 1 TO THE CONVENTION

130.  The applicants further complained that the 2003 elections were not 
“free” for a number of other reasons, in particular the alleged instability of 
the electoral legislation and the forfeiture of mandates by a number of 
deputies elected on behalf of the United Russia party. The applicants 
referred to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention, cited above.

131.  The Government argued that in 2003 there had been no major 
changes to the electoral system, such as, for instance, composition of the 
electoral commissions, and no reshuffling of electoral districts. All 
amendments to the legislation in 2003 had been insignificant. The 
Government also described the measures taken by the CEC to explain the 
regulatory framework of the elections to all participants, including the lower 
electoral commissions, observers and political parties.

132.  The Government acknowledged that on several occasions members 
elected on behalf of United Russia had withdrawn from the list immediately 
after the elections and transferred their seat in Parliament to the next 



38 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

candidate on the list of United Russia. However, such a practice was quite 
widespread, was provided for by law and had also been used by 
representatives of other political forces, including the Communist Party 
itself during the elections of 2000.

133.  In the applicants’ opinion, during the period preceding the 2003 
elections electoral law had not been stable and had increased the chances of 
the United Russia party to the detriment of smaller political parties. Within 
one year of the 2003 elections, four Laws had been passed introducing 
amendments to the Basic Guarantees Act, and four others introducing 
amendments to the Duma Elections Act. For example, the Law of 23 June 
2003 introducing amendments to section 36 of the Political Parties Act and 
introducing amendments to the State Duma Elections Act had banned public 
associations other than political parties from standing in the State Duma 
elections. Further, pursuant to the amendments of 23 June 2003 political 
parties in debt to TV and radio broadcasters at the date on which the 
decision calling an election was officially published were not granted free 
airtime during the elections. That restriction had affected two political 
parties which had participated in the 2003 elections. The amendments of 
4 July 2003 had enlarged the list of public associations banned from 
entering the electoral blocs. The applicants also produced a detailed analysis 
of numerous changes in the electoral legislation after 2003, which, in their 
opinion, had increased the domination of the majority party still further.

134.  Second, the applicants claimed that United Russia had deliberately 
misled the voters in so far as the intention of its key member to be elected to 
the Duma was concerned. In the aftermath of the elections 37 freshly 
elected members had renounced their mandates. Most of them had been 
high-level public officials who had thus kept their positions in the executive 
while ceding their places in the parliament to candidates not known to the 
voters. Such a mass forfeiture of seats had violated the principle of 
“legitimate expectation” on the part of the voters and was not accidental.

135.  As to the first point raised by the applicants, the Court considers 
that, as such, countries are free to amend and modify their legislation on 
elections, provided that they remain within their margin of appreciation 
under Article 3 of Protocol No. 1. In the present case the applicants (both 
individual and party candidates) did not demonstrate how the changes to the 
legislation they mentioned had directly affected them or the parties they 
represented. Their complaint in this respect appears to be an actio popularis 
and must therefore be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 
of the Convention.

136.  As to the forfeiture of mandates by the MPs elected on behalf of 
United Russia, the Court notes that the Russian electoral system at the time 
combined elements of proportional representation and the majority system 
(see paragraph 38 above). By casting a vote for a political party the voter 
supported the whole list of candidates, and not a particular person. It was 



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 39

not unreasonable that a seat in the parliament obtained by a particular party 
could be transferred to another person on that party’s list if the person 
originally elected within the quota of the party was unable or unwilling to 
fulfil the mandate for some reason. The Court expresses concern in respect 
of the practice of coordinated forfeiture of a great number of mandates 
obtained by a political party. However, the Court will not analyse the 
dangers inherent in such a practice in the abstract. In the case at hand the 
Court confines itself to observing that the rule allowing forfeiture of 
parliamentary mandates was not as such contrary to the concept of free 
elections, and that the application of this rule in 2003 by the United Russia 
deputies was not abusive on the face. It follows that the application in this 
part is manifestly ill-founded and must be rejected in accordance with 
Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention.

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 14 OF THE CONVENTION 
IN CONJUNCTION WITH ARTICLE 3 OF PROTOCOL No. 1 
THERETO

137.  The applicants complained that they had been discriminated against 
in the course of the 2003 electoral campaign, in breach of Article 14 of the 
Convention, taken in conjunction with Article 3 of Protocol No. 1 to the 
Convention. The former provision reads as follows:

 “The enjoyment of the rights and freedoms set forth in [the] Convention shall be 
secured without discrimination on any ground such as sex, race, colour, language, 
religion, political or other opinion, national or social origin, association with a 
national minority, property, birth or other status.”

138.  The Government argued that the applicants had not been 
discriminated against, since the law did not make any distinction between 
them and other candidates and/or voters. The fact that the media coverage of 
different candidates outside the time allocated for “political campaigning” 
had not been equal was immaterial.

139.  The applicants maintained that the coverage given to United Russia 
(and particularly the positive coverage) had exceeded the amount of 
coverage given to the other political parties. Therefore, either the State 
discriminated the opposition parties and candidates deliberately, or it had 
failed in its duty to protect them from discrimination by the media 
companies.

140.  The Court considers that, even though it has not found a violation 
of Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention in the case at hand, the 
applicants’ complaints can be said to “fall within the ambit” of that 
provision (see Inze v. Austria, 28 October 1987, §§ 43-45, Series A 
no. 126). Therefore, the applicants’ complaint under Article 14 is 
compatible ratione materiae with the Convention. The Court further 
observes that in order to claim that there has been discrimination, an 



40 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

applicant must have identified another group of people compared with 
which he or she has received less favourable treatment. Further, the 
applicant must show that he or she was in an “analogous or relevantly 
similar” situation to those belonging to the other group. Lastly, the applicant 
must indicate the grounds for such unequal treatment and demonstrate that 
such a distinction had no objective and reasonable justification (see, 
amongst other authorities, Willis v. the United Kingdom, no. 36042/97, § 48, 
ECHR 2002-IV; Unal Tekeli v. Turkey, no. 29865/96, § 49, 16 November 
2004, and Okpisz v. Germany, no. 59140/00, § 33, 25 October 2005).

141.  As regards those applicants who complained in their capacity as 
voters, their submissions on these points are vague. Thus, if they claimed 
that they had been discriminated against in comparison with another group 
of voters, they should have identified that group and the grounds for the 
allegedly discriminatory treatment. The applicants’ complaint, in this 
respect, is not sufficiently developed, so the Court dismisses it as manifestly 
ill-founded in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention.

142.  The Court will now turn to those applicants who had been 
candidates in the 2003 elections. The Court has already established that the 
allegation of a direct interference by the Government with the activities of 
the broadcasting companies was not sufficiently proven (see paragraph 122 
above). De jure, broadcasting companies were required to remain neutral; 
no distinction was made between the opposition and the pro-governmental 
forces. Even if there was a de facto inequality between them in terms of 
their media presence, that problem was addressed, at least to a certain 
extent, by giving the opposition a certain minimal access to the media 
during the electoral campaign. Rules on access were formulated in a 
politically neutral manner, and no specific preferences were given to United 
Russia. The Court does not find anything in the language of Article 14 or in 
its case-law under both Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention and 
Article 14 thereof that would require the authorities to take any other 
positive measures in this direction. The applicants did not specify what 
other measures could have been required in the circumstances. In the light 
of the above, the Court concludes that this complaint is manifestly ill-
founded and must be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 
of the Convention.

IV.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE 
CONVENTION

143.  The applicants finally complained under Article 6 § 1 of the 
Convention of the unfairness of the court proceedings in respect of their 
application to the Supreme Court of the Russian Federation to have the 
2003 election results invalidated. This Convention provision, in so far as 
relevant, reads as follows:



THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 41

“In the determination of his civil rights and obligations ... everyone is entitled to a 
fair ... hearing ... by [a] ... tribunal ...”

The Court reiterates its well-established case-law that the right to stand 
for elections and similar rights in the election sphere are political and not 
“civil” within the meaning of Article 6 § 1 (see Pierre-Bloch v. France, 
21 October 1997, §§ 49-52, Reports of Judgments and Decisions 1997-VI, 
and Cherepkov v. Russia (dec.), no. 51501/99, 25 January 2000). It follows 
that this complaint is incompatible ratione materiae with the provisions of 
the Convention within the meaning of Article 35 § 3 (a) and must be 
rejected in accordance with Article 35 § 4.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Decides to join to the merits the Government’s objections on grounds of 
non-exhaustion of domestic remedies, non-compliance with the six-
month rule under Article 35 § 1 of the Convention, and the 
Government’s objection concerning the victim status of several 
applicants;

2.  Declares admissible the complaint about an alleged breach of the 
applicants’ right to free elections and the right to effective remedies, 
guaranteed by Article 3 of Protocol No. 1 and Article 13 of the 
Convention respectively;

3.  Holds that there has been no violation of Article 13 of the Convention, 
and dismisses accordingly the Government’s objections on non-
exhaustion and non-compliance with the six-months rule;

4.  Holds that there has been no violation of Article 3 of Protocol No. 1 to 
the Convention, and that it is not necessary to decide on the 
Government’s objection concerning the victim status of the applicants;

5.  Declares inadmissible the remainder of the application.

Done in English, and notified in writing on 19 June 2012, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren Nielsen Nina Vajić
Registrar President


