_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 113 (2024)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE LHOMME 14.05.2024

I

Fair balance not struck by the Supreme Court of the Republic of Moldova in
case concerning freedom of expression and a public figure’s right to reputation

In today’s Chamber judgment! in the case of Oleg Balan v. the Republic of Moldova (application
no. 25259/20) the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on
Human Rights.

The case concerned the publication of a document by Mr Usatii, the leader of an opposition party,
on his Facebook page, which he claimed had been written by the Moldovan Security and Information
Service and addressed to the President. The document accused Mr Balan, Minister of the Interior at
the time, of criminal activity. Although the Security and Information Service publicly stated that it
had never sent such a document and the President’s Office confirmed that it had not received it, the
Supreme Court rejected Mr Balan’s claims against Mr Usatli, finding that the leader of the opposition
party was entitled to the protection of freedom of expression under both national law and the
Convention.

The Court noted that the Supreme Court had decided to apply the presumption of good faith
applicable to investigative journalists. It had failed to carry out its own careful analysis of the
elements of the case file with regard to the protection of Mr Balan’s right to a reputation. Therefore,
the Court was not convinced that the Supreme Court had struck a fair balance between the
competing rights involved under the European Convention.

Principal facts

The applicant, Oleg Balan, is a Moldovan national who was born in 1969 and lives in Chisindu. He
served as Minister of the Interior between 18 February 2015 and 20 January 2016.

On 10 November 2015, Mr Renato Usatii, the leader of an opposition political party, and the mayor
of Balti since June 2015, published an “information note” on his Facebook page. The document bore
the letterhead of the Security and Information Service (SIS), was dated May 2015, and was
addressed to the President of the Republic of Moldova. It purportedly alerted the President to
criminal activity carried out by Mr Balan, then Minister of the Interior.

The news of Mr Usatii’s Facebook post was published by several news portals and other media in the
Republic of Moldova. That same day, the SIS published a statement declaring that they had nothing
to do with the note and had not sent it to the country’s President. The following day, the President’s
office also published a statement that it had never received the document.

Mr Balan wrote to Mr Usatii and his party asking them to formally declare that the information
contained in the document was false. He also demanded a public apology from both of them and
500,000 Moldovan lei (MDL — approximately 23,280 euros (EUR) at the time) in compensation.
Receiving no answer, he lodged a court action on 15 January 2016, also naming the media outlets
who had relayed the defamatory statements as defendants in the case.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-233631
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

On 10 February 2017 the Chisinau District Court found in Mr Balan’s favour. Mr Usatii was ordered
to publish an apology and to pay Mr Balan MDL 50,000 (EUR 2,500). The court also ordered the
defendant media outlets to publish a retraction informing the public that the information in the note
was false.

Mr Usatii appealed. However, in June 2017 the Chisindu Court of Appeal quashed the initial
judgment because of a procedural issue and sent the case for re-examination.

In January 2018 the Chisinau District Court again found in Mr Balan’s favour and, in June 2018, the
Chisindu Court of Appeal upheld the lower court’s judgment. It found that Mr Usatii had failed to
prove that he had made any attempt to verify the note’s authenticity before publishing the
document. However, in January 2019 the Supreme Court of Justice quashed the lower court’s
judgment and sent the case for re-examination, in particular because the logs for the outgoing and
incoming mail from the SIS and the President’s office had not been submitted to the courts.

In April 2019 the Chisindau Court of Appeal found in Mr Balan’s favour. The SIS had informed the
court that the document number and other details in the information note did not enable the
identification of any of its units as being the author of the document and that, therefore, it was
impossible to determine which unit’s logs should be submitted. The relevant incoming
correspondence logs from the President’s office, which had been submitted to the court, did not
contain any indication of receipt of the note.

Mr Usatli appealed against that judgment.

In a final judgment of 4 December 2019, the Supreme Court of Justice overturned the lower courts’
judgments, rejecting Mr Balan’s claims. It referred to the protection of freedom of expression
enshrined in both national law and the European Convention and found that publishing on Facebook
could amount to journalistic activity. As there was a clear public interest in investigative journalism,
especially when it acted as a “public watchdog” against corruption and crime, any doubt as to the
good faith of a person involved in investigative journalism had to be interpreted in his or her favour
unless proven otherwise. The document had clearly been of public interest, concerning, as it did, the
performance of a minister’s professional duties. It accepted that Mr Usatii had not been able to
verify the authenticity of the note before publishing it because of its purported authorship (the SIS)
and its “secret” nature. Moreover, any attempt to contact the SIS and/or the President’s office
would have been impractical, given the time-sensitive nature of news.

The Supreme Court found that the lower courts had focused on the document’s authenticity but had
failed to approach the case from a freedom of expression point of view and had not taken into
account the “chilling effect” that such a decision could have on the media and journalists. The court
found that Mr Usatii, in his double capacity of “journalist”, in the sense of informing the public via
social media, and of a “public person”, in the sense of obtaining and revealing information of public
interest, was entitled to the protection of freedom of expression under both national law and the
Convention.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on
Human Rights, Mr Balan complained that the Supreme Court’s rejection of his claims against
Mr Usatli had amounted to a breach of his right to the protection of his honour, dignity and
professional reputation. Relying on Article 13 (right to an effective remedy) taken together with
Article 6 (right to a fair trial), he complained that he had not been able to respond to the reasoning
given by the Supreme Court of Justice.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 9 June 2020.



Press Release

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Arnfinn Bardsen (Norway), President,
Jovan llievski (North Macedonia),
Pauliine Koskelo (Finland),

Saadet Yiksel (Tirkiye),

Lorraine Schembri Orland (Malta),
Frédéric Krenc (Belgium),

Davor Derencinovi¢ (Croatia),

and also Hasan Bakirci, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 8

Although the Supreme Court of Justice had referred to the applicable Convention principles and the
Court’s case-law, the Court was not convinced that the Supreme Court had struck a fair balance
between the competing rights involved under the Convention. In particular, it had treated Mr Usatii
as an investigative journalist and a “public person” and had decided to apply the presumption of
good faith applicable to investigative journalists in his case. However, it had failed to carry out its
own careful analysis of the elements of the case file with regard to the protection of the applicant’s
right to a reputation, such as whether the unverified information note coincided at least in part with
known or verified information; whether Mr Usatii had attempted to verify the note’s authenticity or
any of its contents; the manner in which he had presented the report to his readers (in particular, his
failure to warn them of the unverified source and content of the note); and whether he had
published any follow-up information.

Therefore, there had been a violation of Article 8 of the Convention.

Other articles

The Court rejected Mr Balan’s complaint under Article 13 (right to an effective remedy) taken
together with Article 6 (right to a fair trial) as inadmissible.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that the Republic of Moldova was to pay the applicant 1,500 euros (EUR) in respect
of non-pecuniary damage. As no claim had been made in respect of costs and expenses, no award
was made on that account.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

We are happy to receive journalists’ enquiries via either email or telephone.

Jane Swift (tel.: + 33 3 88 41 29 04)
Tracey Turner-Tretz (tel.: + 33 3 88 41 35 30)


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

Press Release

Denis Lambert (tel.: + 33 390 21 41 09)
Inci Ertekin (tel.: + 33 390 21 55 30)
Neil Connolly (tel.: + 33 390 21 48 05)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.



