_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 335 (2023)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 30.11.2023

I

The Court has declared inadmissible an application from the audiovisual
company CNews, which was served formal notice by the French Broadcasting
Authority to ensure that its programmes do not contain incitement or
encouragement to hatred or violence

In its decision in the case of Société d’exploitation d’un service d’information CNews v. France
(application no.60131/21) the European Court of Human Rights has unanimously declared the
application inadmissible. The decision is final.

The case concerned a formal notice served on the applicant company by France’s national
broadcasting authority (Conseil supérieur de I'audiovisuel, “the CSA”) following statements made by
a journalist and political commentator during the Face a I'info programme, broadcast on a television
channel operated by the applicant company.

The Court emphasised that, having regard to its nature and subject matter, the contested decision
had to be viewed as a condition placed on the exercise of the applicant company’s freedom of
expression, amounting to an interference within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

The formal notice sent by the CSA was a warning, the only consequence of which was to allow for
the possibility of a penalty being imposed if, in the future, the applicant company was found liable
for another breach of the duty to comply with its legal and contractual obligations, specifically the
obligation, as a television service provider, to ensure that the programmes broadcast by it did not
contain incitement or encouragement to hatred or violence, especially on the grounds of religion or
nationality.

The Court saw no reason to depart from the assessment made of the disputed comments by the CSA
and the Conseil d’Etat, to which an application for judicial review of the formal notice had been
lodged. They had found that the statements “legitimised ... violence against parts of the population
which were defined by their religious beliefs and created a confusion between immigration, Islam
and Islamisation”.

The Court concluded that this interference, which was measured in nature, had been proportionate
to the legitimate aim pursued, namely the protection of the reputation or rights of others, and
dismissed the application as manifestly ill-founded.

Principal facts

The applicant company, the Société d’Exploitation d’un Service d’Information CNews, is a company
incorporated under French law with its registered office in Issy-Les-Moulineaux. A television service
provider, it holds a licence to operate a national television channel, namely CNews, issued in 2005 by
France’s national broadcasting authority (Conseil supérieur de I'audiovisuel, the CSA).

Since 14 October 2019 the applicant company has broadcast, between 7 and 8 p.m. on weekday
evenings, a programme entitled Face a l'info, on which E.Z. — a well-known journalist and
commentator, who published several books of political analysis before embarking on a political
career in 2021 — was a commentator until September 2021.

On 23 October 2019, while debating with a member of the French Senate on issues linked to
immigration, the integration of persons of foreign origin, France’s peri-urban neighbourhoods and

COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-229482

Press Release

the place of Muslims in France, E.Z. made statements during this programme which gave rise to
about two thousand three hundred complaints to the CSA.

In a decision of 27 November 2019, the CSA served formal notice on the applicant company,
instructing it to comply in future with the last paragraph of section 15 of the Freedom of
Communication Act (Law no. 86-1067 of 30 September 1986), which provides “[the CSA] shall ensure
... that programmes made available to the public by television service providers do not contain any
incitement to hatred or violence for reasons of race, sex, morals, religion or nationality ...”, and with
points 2-2-1 and 2-3-3 of the agreement that it had concluded with the CSA on 19 July 2005.

The applicant company applied to the Conseil d’Etat for judicial review, seeking to have that decision
set aside as ultra vires.

In a decision of 16 June 2021, the Conseil d’Etat dismissed the applicant company’s appeal.

Complaints, procedure and composition of the Court
The application was lodged with the European Court of Human Rights on 9 December 2021.

Relying on Articles 6 § 1 (right to a fair hearing) and 10 (freedom of expression), the applicant
company complained that the reasoning in the CSA’s decision of 27 November 2019 and the Conseil
d’Etat’s decision of 16 June 2021 had been insufficient, and alleged that there had been a breach of
its right to freedom of expression.

The decision was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Georges Ravarani (Luxembourg), President,
Lado Chanturia (Georgia),

Martins Mits (Latvia),

Stéphanie Mourou-Vikstrém (Monaco),
Maria Elésegui (Spain),

Mattias Guyomar (France),

Katefina Simackova (the Czech Republic),

and also Victor Soloveytchik, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court noted that the decision being challenged was the formal notice served on the applicant
company by the CSA, instructing it to comply in future with the last paragraph of section 15 of the
Freedom of Communication Act (Law no. 86-1067 of 30 September 1986) and with points 2-2-1 and
2-3-3 of the agreement that it had concluded with the CSA on 19 July 2005. This was simply a form of
warning, which had had no impact on the exercise of its freedom of expression with regard to
dissemination of the statements in question. However, if, in the future, the applicant company failed
to comply with this formal notice, “given the seriousness of this failure, and provided that it was
based on separate events or covered a separate period from those which had already given rise to a
formal notice, the CSA [could] impose” one of the penalties provided for in section 42-1 of the
Freedom of Communication Act.

The Court pointed out that, having regard to its nature and subject matter, the impugned decision
had not been a “penalty”, for the purposes of Article 10 § 2 of the Convention. It considered that the
impugned decision had to be viewed as a condition placed on the exercise of the company’s



Press Release

freedom of expression, amounting to an interference within the meaning of Article 10 § 2 of the
Convention.

The Court noted that at the time of the events in question, sections 15 and 42 of the Freedom of
Communication Act of 30 September 1986 provided that the CSA had the task of “ensur[ing] that
programmes made available to the public by audiovisual communication providers [did] not contain
any incitement to hatred or violence for reasons of race, sex, morals, religion or nationality” and that
“publishers and distributors of audiovisual communication services and operators of satellite
networks [could] be placed on formal notice [by the CSA] to comply with their legal and regulatory
obligations ...”. It also noted that points 2-2-1 and 2-3-3 of the agreement concluded on 19 July 2005
between the CSA and the applicant company specified that it was responsible for the content of the
programmes broadcast by it and that it had a duty to ensure that its programming contained no
encouragement to discriminatory conduct on the grounds of race, sex, religion or nationality. Under
the heading “formal notice”, point 4-2-1 of this agreement added that the CSA could “serve formal
notice on the publisher to comply with the provisions set out in the agreement and possible
amendments annexed to it”. The Court concluded that the impugned interference had been
“prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

The Court noted that the legitimate aim of this interference, which was not disputed between the
parties, was the protection of the reputation or rights of others.

As to whether the interference had been necessary, the Court referred to the general principles set
out in the judgments NIT S.R.L. v. Republic of Moldova [GC] (no. 28470/12) and Zemmour v. France
(no. 63539/19).

The Court first reiterated that, although statements made in the context of a debate on a matter of
public interest generally enjoyed a high degree of protection under Article 10 of the Convention, this
protection was not without limits. Calls for violence, hatred or intolerance were thus limits that
could not be exceeded under any circumstances in exercising freedom of expression.

Secondly, the Court noted that, in its decision of 27 November 2019, the CSA had indicated exactly
which of E.Z.'s statements it found problematic with regard to the applicant company’s legal and
contractual obligations, noting in particular that E.Z. had “concluded his remarks by referring to a
particularly violent historical event which had led to the massacre of numerous people, particularly
Muslims”. The CSA had further noted that the disputed statements, by an individual enjoying wide
media exposure, had been made at a broadcasting time likely to attract significant viewing figures,
and “[could have been] perceived, given both the context — and especially the failure to place
matters in perspective — and the vocabulary used, not only as legitimatising violence committed in
the past against persons of the Muslim faith but also as an incitement to hatred or violence towards
this same segment of the population, in so far as the commentator [had] stated that ‘today’ he was
on the side of the individual who perpetrated massacres against persons of this same faith”. The CSA
had added that this passage “express[ed], on account also of the confusion it created between
“immigration, Islam and Islamism”, and the desire for ‘radical measures’, a strong rejection of
Muslims as a whole, tending to encourage discriminatory conduct on account of religious belief”.
The CSA had also emphasised that the disputed statements had not given rise to any reaction or
even an attempt to restrain E.Z. by the journalist present in the studio, and concluded that this
represented a failure to control the broadcast, amounting to a breach of the provisions of point 2-2-
1 of that agreement.

In its decision of 16 June 2021, the Conseil d’Etat also expressly quoted the contested statements
and, placing them in the context in which E.Z. had spoken, namely the “current debates on peri-
urban neighbourhoods, the integration of persons of foreign origin and the place of Islam and
Muslims in France”, it held that they “legitimatised, in the context [of this] current-affairs debate,
violence committed against population [groups] defined by their religious beliefs, and created
confusion between immigration, Islam and Islamisation”. The Conseil d’Etat held that the CSA had


https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7302541-9956826
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7527110-10334050

Press Release

acted in accordance with the powers invested in it by section 42 of the Law of 30 September 1986
and point 4-2-1 of the agreement of 19 July 2005 in so far as these referred to formal notices, and
had neither disproportionately interfered with the right to free communication of ideas and
opinions, guaranteed in particular by Article 10 of the Convention, nor breached the constitutionally
recognised aim of pluralistic expression of ideas and opinions.

The Court saw no reason to depart from the assessment, which was based on relevant and sufficient
reasoning, that the CSA and the Conseil d’Etat had made of the contested statements.

Thirdly, the Court noted that it was clear from the decision of 16 June 2021 that the Conseil d’Etat
had duly examined the arguments put forward by the applicant company and had specified the
grounds on which it dismissed them. In particular, it had responded to the argument alleging a
breach of the right to freedom of expression, holding specifically that, given the discriminatory
nature of the impugned statements, which incited to hatred, the formal notice served on the
applicant company to comply in future with its obligations had not amounted to a disproportionate
infringement of that right.

Fourthly and lastly, the Court pointed out that no penalty had been imposed on the applicant
company. The formal notice sent by the CSA was a warning, the only consequence of which was to
allow for the possibility of a penalty being imposed if, in the future, the applicant company was
found liable for another breach of its duty to comply with its legal and contractual obligations,
specifically the duty, as a television service provider, to ensure that programmes broadcast by it did
not contain incitement or encouragement to hatred or violence, especially on the grounds of religion
or nationality. The Court concluded that this interference, which was measured in nature, had been
proportionate to the legitimate aim pursued.

The Court concluded that the application was manifestly ill-founded and inadmissible, and that it
ought therefore to be rejected in accordance with Article 35 § 3 (a) and 4 of the Convention.

The decision is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

We would encourage journalists to send their enquiries via email.

Tracey Turner-Tretz (tel.: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel.: + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel.: + 33 3 90 21 55 30)

Neil Connolly (tel.: + 33 3 90 21 48 05)

Jane Swift (tel.: + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

