_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 388 (2022)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 13.12.2022

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

An RTBF programme on possible sexual abuse of children concerned matters of
public interest and was protected by freedom of expression

In today’s Chamber judgment?® in the case of RTBF v. Belgium (no. 2) (application no. 417/15) the
European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a civil judgment against Radio-télévision belge de la communauté francaise
(RTBF) by the Belgian courts for having breached the right to respect for private life and the right to
the presumption of innocence, following a report — broadcast during the “Questions a la Une”
programme in January 2006 — about allegedly suspicious acts by a couple, involving possible sexual
abuse of children. RTBF was ordered to pay each spouse one euro in respect of non-pecuniary
damage.

The Court considered that the programme in question undoubtedly concerned matters of public
interest and that its purpose had been to inform the public about the suspicious conduct of the
couple in question and about the investigation carried out by the judicial authorities in that respect.
It had concerned not only “child protection” in the general sense, but had also addressed a
particularly serious form of violence against children, namely sexual exploitation and abuse.

Thus, the Court found that the reasons put forward by the domestic courts had not been sufficient
to establish that the interference complained of had been “necessary in a democratic society”. In
view of the importance of the media in a democratic society and of the domestic authorities’ limited
margin of appreciation in respect of a television programme about a subject of considerable public
interest, the Court considered that the need for restrictions on freedom of expression had to be
convincingly established. Despite the minor nature of the penalty imposed on RTBF, the Court
considered that there was no reasonable relationship of proportionality between, on the one hand,
the restrictions on the applicant company’s right to freedom of expression entailed by the measures
ordered by the domestic courts and, on the other, the legitimate aim pursued, namely the
protection of the reputation of others.

Principal facts

The applicant company, Radio-télévision belge de la communauté frangaise (RTBF, the applicant
company), is a Belgian public-service corporation which has its headquarters in Brussels.

On 24 January 2006, in the context of a programme “Questions a la Une”, RTBF broadcast a
52-minute report on the role of a couple (Mr and Ms V.) in organising private wrestling matches -
with the participation of girls who were partially undressed - which had occurred in February 2005 in
the sports hall of a school in Rochefort. The RTBF television news on 19, 20, 21 and 24 January 2006
included previews of the report, including some footage, and it was also broadcast on TV5 and RTBF
Sat. When the programme was broadcast a judicial investigation into the events in question was
pending, although no charges had yet been brought.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221471
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

The report had been prepared by a journalist, D. In September 2005 he had learnt about a complaint
by a girl (V.B.), who was a pupil in the school in question. She had gone to a family planning centre to
complain about the actions of Mr and Ms V. and was received by the centre’s doctor, who happened
to be the partner of the journalist D. According to RTBF, the girl, on the doctor’s advice, contacted
D., who decided to carry out a journalistic investigation. He interviewed the applicant and three
other girls who wished to remain anonymous. In the course of his investigation, he discovered the
existence of the female wrestling matches, including, among other aspects, the recording of sex
videotapes and their commercialisation, and the suspected involvement of Mr and Ms V. in this
activity.

After the girl (V.B.) had lodged a formal complaint with the police, the journalist D. was informed by
a judicial source about a search that was due to be carried out at the home of Mr and Ms. V. On
20 October 2005 the journalist and his team were waiting for the police officers as they arrived to
conduct the search and filmed Mr V. at the door of his home as the police officers entered. The
journalist asked the neighbours what they knew about the couple and the alleged female wrestling
matches in which they were involved.

Some time after the search, in possession of the information given by the girls, the journalist D.
asked Mr and Ms V. for an interview, which they accepted. The interview revealed that the couple
arranged gatherings which they described as “female wrestling matches” in their home; these
involved young women who were often naked, and some young women agreed to participate, for
remuneration, in “mixed matches” with men known as “sponsors”, and to be filmed during those
matches. In the interview Mr V. acknowledged a certain form of libertine conduct between
consenting adults. He denied that he had forced the girls to participate in the matches or to be
filmed.

Mr and Ms V. considered that they had been insulted by the filmed sequences and the report, and
applied to the Belgian courts seeking compensation for the damage they had allegedly sustained as a
result of what they described as “a trial by media”.

In 2008 the Namur Court of First Instance granted their claim in part and ordered RTBF to pay them
compensation of 2,500 euros (EUR) each and EUR 1,000 in court fees. RTBF appealed against that
decision.

In 2010 the Liege Court of Appeal upheld the judgment against RTBF and ordered it to pay each of
the spouses one euro in respect of non-pecuniary damage.

In 2014 the Court of Cassation dismissed an appeal on points of law by RTBF. Subsequently, in the
same year, Mr V. was sentenced by the Dinant Court of First Instance to 18 months’ imprisonment,
suspended, for several offences, including some related to the activities denounced by the journalist
D. A mere finding of guilt was pronounced against Ms V. in respect of some of the alleged offences.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), RTBF considered that the civil judgment against it had
represented an unjustified interference with its right to freedom of expression.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 22 December 2014.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Arnfinn Bardsen (Norway), President,
Jovan llievski (North Macedonia),
Georges Ravarani (Luxembourg),
Egidijus Kris (Lithuania),

Diana Sarcu (the Republic of Moldova),



Press Release

Davor Derencinovic (Croatia) and,
Stefaan Smis (Belgium), ad hoc Judge,

and also Dorothee von Arnim, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court considered that the civil judgment against RTBF had constituted an interference with its
right to freedom of expression within the meaning of Article 10 of the Convention. That interference
had a legal basis, namely Article 1382 of the Civil Code, and had pursued the aim of “protection of
reputation”.

With regard to the necessity of the interference in a democratic society, the Court noted that the
television programme undoubtedly concerned matters of public interest. Its purpose had been to
inform the public about the suspicious conduct of Mr and Ms V. and about the investigation carried
out by the judicial authorities in that respect. It had concerned not only “child protection” in the
general sense but had also addressed a particularly serious form of violence against children, namely
sexual exploitation and abuse. The programme referred to the existence of a particular aspect of the
sex industry, specifically so-called “female wrestling” shows with a sexual connotation, and the
involvement in that activity of several young girls, at least one of whom had been a minor at the
relevant time, at the behest of a person belonging to their social environment. The programme also
reported on the authorities’ lack of trust in the girls’ statements and the difficulties encountered by
these girls in seeking protection and asserting their rights, as shown by the footage in the report
concerning the police’s reluctance to act on the first complaint lodged by one of the girls testifying
anonymously, and by the school headteacher’s refusal to believe V.B.’s account.

The Court also noted that the report had been broadcast three months after the investigation had
begun. By the date of the broadcast, the judicial authorities had made no statement about the
conduct of the investigation, as was pointed out by a journalist in the television news of 20 January
2006. Given the importance of the issues raised in the report and the lack of an official statement by
the investigating authorities, the public had an interest in being informed of the pending
proceedings, including in order to be able to exercise its right of scrutiny over the functioning of the
criminal justice system and, where necessary, to be alerted to the potential danger for girls who
were likely to associate with Mr and Ms V. Lastly, in the television news of 19 January 2006 and at
the end of the report broadcast on 24 January 2006, the journalist D. had stated that “very many
young girls from Rochefort [wrestled] at [Mr and Ms V.’s] home when they were minors”, that since
the start of the investigation six young girls had testified against Mr V. and that “the Dinant judicial
authorities” were expecting further witnesses to come forward. There was therefore all the most
interest in the public being informed about a case whose scope was yet to be ascertained.

In consequence, given that the exercise of freedom of expression in the context of a television
programme on a subject of major public interest was at stake, the Belgian authorities had had only a
limited margin of appreciation in determining whether there was a “pressing social need” to take the
measure complained of.

As regards the extent to which the individuals concerned were well-known, the Court considered
that Mr V.’s status as a former headteacher did not confer on him the status of a public figure.
However, Mr and Ms V. had agreed to be interviewed by the journalist — for RTBF, a national and
international television company — thus agreeing to be placed in the spotlight, so that their
“legitimate expectation” that their private life would be effectively protected had been limited.



Press Release

As to the way in which the information was obtained and its veracity, the Court considered that the
manner in which the journalist D. had obtained the information could not be regarded as unfair.
Moreover, the veracity of the events described in the report had not been disputed by the parties to
the domestic proceedings, nor by the parties to the proceedings before the Court. The journalist’s
good faith had also not been in issue, and he had a sufficient “factual basis” for his value judgment.
Furthermore, the style and means of expression used by the journalist corresponded to the nature
of the issues raised in the report, and the court of appeal had not established that it had had “an
impact on the direction of the investigation or the decisions taken by the investigating courts”.

Moreover, at no point had the journalist asserted that the charges on which the search of Mr and
Ms V.’s home was based had been proven or that the couple had committed the offences under
investigation. In addition, both during the television news of 21 January 2006 and at the end of the
report broadcast on 24 January 2006, viewers had been reminded that the investigation was
ongoing and that the couple were presumed innocent. In those circumstances, contrary to the court
of appeal, the Court did not consider that the reminder of the presumption of innocence with regard
to Mr and Ms V. at the close of the broadcast on 24 January 2006 had been insufficient. With regard
to the non-verbal means used by the journalist and highlighted by the court of appeal, the Court
considered that, in the circumstances of the case, they had not amounted to a “finding of guilt”
within the meaning of its case-law. Viewers had been put in a position to understand that the case
had not yet come to trial. The Court was of the opinion that, taken as a whole, the report in question
had merely described a state of suspicion against Mr and Ms V. without, however, exceeding the
threshold of that suspicion.

Lastly, the Court considered that, although the penalty imposed on RTBF had been lenient, it could
have had a chilling effect and that in in any event it had been unjustified.

The Court concluded that the reasons put forward by the domestic courts had not been sufficient to
establish that the interference complained of had been “necessary in a democratic society”. In view
of the importance of the media in a democratic society and of the reduced margin of appreciation
enjoyed by the domestic authorities in respect of a television programme on a subject of
considerable public interest, the Court considered that the need for restrictions on freedom of
expression had to be convincingly established. Despite the minor nature of the penalty imposed on
RTBF, the Court considered that there was no reasonable relationship of proportionality between,
on the one hand, the restrictions on the applicant company’s right to freedom of expression entailed
by the measures imposed by the domestic courts and, on the other, the legitimate aim pursued,
namely the protection of the reputation of others. It followed that there had been a violation of
Article 10 of the Convention.

Just satisfaction (Article 41)
The Court held that the finding of a violation constituted in itself sufficient just satisfaction for the
non-pecuniary damage sustained by RTBF and that Belgium was to pay the applicant company

54,601.69 euros (EUR) in respect of costs and expenses.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR_CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08



http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

Press Release

We would encourage journalists to send their enquiries via email.

Inci Ertekin (tel.: + 33 3 90 21 55 30)

Tracey Turner-Tretz (tel.: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel.: + 33 390 21 41 09)

Neil Connolly (tel.: + 33 390 21 48 05)

Jane Swift (tel.: + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.



