
issued by the Registrar of the Court

ECHR 365 (2021)
30.11.2021

Newspaper article on debts owed by ex-tennis pro and multi-millionaire Țiriac 

In today’s Chamber judgment1 in the case of Țiriac v. Romania (application no. 51107/16) the 
European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been: 

no violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on 
Human Rights

The case concerned an allegedly defamatory press article about Mr Țiriac, and the court proceedings 
that followed.

The Court found in particular that as the article had been a mixture of value judgment and 
supported factual statements, had had no discernible negative effect on the applicant’s life, and as it 
had not been written in bad faith, that the domestic courts’ finding in favour of the journalist and 
the publication had been in accordance with the Convention.

Principal facts
The applicant, Ioan Țiriac, is a Romanian national who was born in 1939 and lives in Monte Carlo 
(Monaco). He is a former tennis player and president of the Romanian Olympic Committee and is 
thought to be one of the richest people in Romania.

In 2010 a journalist in the national newspaper Financiarul published an article entitled “Fifteen 
multimillionaires and their debts of a quarter of a billion lei to the State – The recipe for business 
success is guaranteed when the businesses are funded by public funds or taxes are not paid”. The 
article concerned the debt owned to the State by the 15 wealthiest people in Romania and included 
Mr Tirac’s photo. According to the article, only two people listed owed more than Mr Tiriac.

The article stated that his 900 million euros (EUR) fortune was “not sufficient to cover the holes [left] 
in the State [budget] by his partnership … in the company [M.E.C.B.] S.R.L., which owes 5,586,833 lei 
to the State ... Another debt of the companies in which Ioan Ţiriac is involved is of 312,637 lei 
through [U.C.S.R.] S.A. The millionaire has [additional] debts also through the company [P.A.M.] 
S.A.”, and suggested that the tax office was “counting the debts of the closed companies [while] the 
millionaires [were] counting the money in their personal offshore accounts”. It added that if it were 
not “enough that they no longer [paid] their debts to the State, a large majority of the businessmen 
[were] directly connected to public procurement deals ...”

Mr Țiriac brought proceedings against the journalist and against the holding company of the 
newspaper. He asserted that the article had been defamatory in respect of him and the companies 
he was involved, and claimed 130,000 euros in respect of non-pecuniary damage because the article 
had breached his rights to personal image, honour and dignity. He argued, furthermore, that the 
journalist had failed to provide clear and accurate information to the reader. He pointed to 
numerous alleged falsehoods in the article, refuting many of the claims of financial chicanery on his 
part.

1.  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery, 
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges 
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final 
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.
Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution. 
Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-213711
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

The case was dismissed by the Bucharest County Court with reference to the Court’s case-law 
concerning journalistic freedom of expression It stated that the journalist had acted in good faith 
and that the article had been a combination of statements of fact and value judgments. The 
applicant appealed. 

In 2015 the Bucharest Court of Appeal dismissed the appeal, holding that the article, which was 
related to Financiarul’s annual ranking of wealthy Romanians, had concerned a matter of public 
interest, that is to say the debts the wealthy might have to the State. It made reference to the 
Court’s case-law concerning the balance to be struck between an individual’s right to privacy and a 
journalist’s right to freedom of expression. 

The applicant lodged an appeal on points of law, which was dismissed, with the High Court of 
Cassation and Justice holding that the lower court had correctly interpreted and applied the relevant 
national and international norms.

Complaints, procedure and composition of the Court
Relying on Article 8 (right to respect for private and family life), the applicant complained of the 
domestic courts’ assessment of the facts, of their denial to him of the possibility of obtaining 
compensation, and of their failure to protect his rights. 

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 24 August 2016.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Yonko Grozev (Bulgaria), President,
Tim Eicke (the United Kingdom),
Faris Vehabović (Bosnia and Herzegovina),
Iulia Antoanella Motoc (Romania),
Armen Harutyunyan (Armenia),
Pere Pastor Vilanova (Andorra),
Jolien Schukking (the Netherlands),

and also Andrea Tamietti, Section Registrar.

Decision of the Court
As the article concerned the business activities and practices of some of the wealthiest Romanians 
and their effect on the system of public tax collection, it is satisfied that it was of public interest. The 
Court agreed with the domestic courts that the article had not touched on the applicant’s private 
life, but rather his professional activities, and had not been exclusively about him. The courts had 
not examined his “prior conduct”, and as a result that did form part of the Court’s assessment. 

The Court noted the national courts’ findings that the article had not been offensive and that the 
content had been a combination of value judgments and statements of fact which, given the overall 
content and message of the article, had been factually supported. The Court adjudged that there 
had not been bad faith on the part of the reporter or any discernible repercussions for the 
applicant’s life.

In the light of the above the Court considered that the national courts had balanced the competing 
rights at stake in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law. There had been no 
violation of Article 8 of the Convention.

The judgment is available only in English. 



3

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions, 
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive 
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter 
@ECHR_CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

Neil Connolly (tel : + 33 3 90 21 48 05)
Tracey Turner-Tretz (tel : + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel : + 33 3 90 21 41 09)
Inci Ertekin (tel : + 33 3 90 21 55 30)
Jane Swift (tel : + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member 
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.

http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

