
issued by the Registrar of the Court

ECHR 008 (2021)
12.01.2021

Damages awarded against a journalist for posting several articles on his blog 
criticising another journalist: breach of freedom of expression 

In today’s Chamber judgment1 in the case of Gheorghe-Florin Popescu v. Romania (application 
no. 79671/13) the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned the domestic authorities’ decision to order the applicant, a journalist, to pay 
damages for having published five blog posts criticising L.B., another journalist who was the editor-in-
chief of a newspaper in the Desteptarea media group and producer for a local television channel 
belonging to the same group. 

The Court found, in particular, that the domestic courts had failed to give relevant and sufficient 
reasons to justify the interference with the applicant’s right to freedom of expression. The standards 
applied by the domestic courts had not been compatible with the principles embodied in Article 10 of 
the Convention, including, in particular, contribution to a public-interest debate, whether the person 
concerned was well-known and his or her prior conduct, the content, form and consequences of the 
publication, and the severity of the sanction imposed. Nor had they based their decisions on an 
acceptable assessment of the relevant facts. 

It followed that the interference with the applicant’s right to freedom of expression had not been 
“necessary in a democratic society” and that there had been a violation of Article 10 of the Convention. 

Principal facts
The applicant, Gheorghe-Florin Popescu, is a Romanian national who was born in 1971 and lives in 
Bacău (Romania).

In 2011 Mr Popescu, a journalist, published on his blog (www.aghiuta.com) a series of articles 
targeting L.B., who brought civil proceedings before the Bacău first-instance court. On 11 April 2012 
the court partly allowed L.B.’s action and ordered Mr Popescu to pay 5,000 Romanian lei (about 
1,100 euros) in respect of non-pecuniary damage. 

The court considered that in the articles posted on 7 July and 18 August 2011 Mr Popescu had, without 
any factual basis, described L.B. as morally responsible for a murder-suicide. With regard to the articles 
posted on 15 January, 8 July and 4 August 2011, the court held that vulgar and defamatory expressions 
had cast a slur on L.B.’s honour and reputation.   

Mr Popescu lodged an appeal. The county court dismissed this appeal and endorsed the findings of 
the court of first instance, namely that the accusations in respect of L.B. were without factual basis 
and thus exceeded the limits of freedom of expression. 

Mr Popescu lodged a further appeal with the Bacău Court of Appel against that decision. By a judgment 
of 17 June 2013, the court of appeal dismissed the appeal as unfounded. It held that Mr Popescu had 

1.  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery, any 
party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges considers 
whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final judgment. If the 
referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.
Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution. 
Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-207128
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

not denied that he administered the site in question and that in any event, the claims made in the 
impugned articles were defamatory and insulting in nature and exceeded the limits of freedom of 
expression, thus giving rise to his liability in tort, in accordance with Articles 998 and 999 of the Civil 
Code.

Complaints, procedure and composition of the Court
Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicant alleged that by finding against him in civil 
proceedings for having posted five articles on a blog administered by him, the domestic courts had 
breached his right to freedom of expression. 

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 17 December 2013.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Yonko Grozev (Bulgaria), President,
Faris Vehabović (Bosnia and Herzegovina),
Iulia Antoanella Motoc (Romania),
Armen Harutyunyan (Armenia),
Gabriele Kucsko-Stadlmayer (Austria),
Tim Eicke (the United Kingdom),
Jolien Schukking (the Netherlands),

and also Andrea Tamietti, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court noted, as the parties had, that the award of damages against the applicant, a journalist, for 
attacking L.B.’s honour and reputation by posting five articles on a blog, amounted to an interference 
with his right to freedom of expression. The interference in question was prescribed by law, namely 
Articles 998 and 999 of the former Civil Code. The contested measure was intended to protect the 
honour of L.B., and thus pursued the legitimate aim of “protection of the reputation or rights of 
others”. 

The general principles applicable to cases in which the right to freedom of expression (Article 10) must 
be balanced against the right to respect for private life (Article 8) had been set out by the Grand 
Chamber in the Von Hannover v. Germany and Axel Springer AG v. Germany judgments, delivered on 
7 February 2012. The Court identified a number of criteria, including in particular the contribution to 
a public-interest debate, the extent to which the person concerned is well-known and his or her prior 
conduct, the content, form and consequences of the publication, and the severity of the sanction 
imposed.

Assessing the reasoning in the decisions in the domestic proceedings, the Court noted that the 
national courts had essentially based their analysis on the adverse impact of the contested statements 
on L.B.’s honour, reputation and dignity, and on the fact that the applicant had been unable to prove 
his allegations. They had made no distinction between statements of facts and value judgments.

The Court further noted that the domestic courts had failed to assess certain essential factors. Thus, 
they had attached very significant weight to the need to compensate for L.B.’s non-pecuniary damage, 
while ignoring the fact that the applicant was a journalist and that the freedom of the press fulfilled a 
fundamental function in a democratic society. Furthermore, the domestic courts had failed to note 
that the case concerned a conflict of rights between freedom of expression and protection of 
reputation.

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3834336-4402356
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3834336-4402356


3

The national courts had not examined in this case whether the applicant’s statements concerned an 
area of public interest and contributed to a debate of general interest. However, analysis of the 
contested statements was of particular importance in assessing the necessity of the interference with 
the right to freedom of expression. The Court also noted that the national courts had not taken 
account either of the extent to which L.B. was well-known, or of his prior conduct. It had not been 
accurately established whether L.B. was a “public figure” acting in a public context, within the meaning 
of the Court’s case-law, in view of his possible involvement in political life or his employment as editor-
in-chief and television producer in a media group.

With regard to the content of the contested articles, the Court noted that the domestic courts had 
also failed to ascertain their purpose, but had merely concluded that the applicant had described L.B. 
in a negative light that was likely to cause him psychological suffering, concern and distress. In the 
Court’s opinion, such reasoning demonstrated a tacit acceptance that respect for private life 
outweighed respect for the right to freedom of expression in this case.

As to the form of the articles in question, the Court accepted that their style could appear open to 
criticism, particularly with regard to the offensive nature of certain passages.  However, although the 
satirical nature of the articles had been the main argument in the applicant’s defence, the domestic 
courts had failed to investigate with sufficient care whether or not this was a form of exaggeration or 
distortion of reality, naturally aimed to provoke. In the Court’s view, the style was part of the form of 
expression and was protected as such under Article 10, in the same way as the content of the 
statements.

The Court also noted that the domestic courts had not assessed the extent to which the contested 
articles had been disseminated, nor their accessibility, nor whether the applicant was a well-known 
blogger or a popular user of social media, which could have attracted the public’s attention and 
increased the potential impact of the contested statements.

Lastly, with regard to the severity of the penalty imposed, in the absence of information about 
enforcement of the domestic decision the Court could not speculate as to the penalty’s impact on the 
applicant’s situation. 

In conclusion, the Court considered that the domestic courts had failed to give relevant and sufficient 
reasons to justify the interference with the applicant’s right to freedom of expression. The standards 
applied by the domestic courts had not been compatible with the principles embodied in Article 10 of 
the Convention and their decisions had not been based on an acceptable assessment of the relevant 
facts.

It followed that the interference with the applicant’s right to freedom of expression had not been 
“necessary in a democratic society” and that there had been a violation of Article 10 of the 
Convention. 

The judgment is available only in French. 

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions, 
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive the 
Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter 
@ECHR_CEDH.

Press contacts
During the current public-health crisis, journalists can continue to contact the Press Unit via 
echrpress@echr.coe.int

Denis Lambert
Tracey Turner-Tretz

http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int


4

Inci Ertekin
Neil Connolly

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member 
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


