Press Release
issued by the Registrar of the Court

A
]

T
T
T

T

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 355 (2015)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 10.11.2015

A court ruling against Paris Match for publishing information about
Prince Albert of Monaco’s private life breached
the right to freedom of expression

In today’s Grand Chamber judgment! in the case of Couderc and Hachette Filipacchi Associés v.
France (application no. 40454/07) the European Court of Human Rights held, unanimously, that
there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a court ruling against the weekly magazine Paris Match for having published
information about Prince Albert of Monaco’s private life.

The Court found in particular that, given the nature of the information in question, the applicants
could be understood as having contributed to the coverage of a subject of public interest. It
observed that the disputed publication admittedly concerned the sphere of Prince Albert’s private
life, but considered that the essential element of the information contained in the article — the
child’s existence — went beyond the private sphere, given the hereditary nature of the Prince’s
functions as the Monegasque Head of State.

The Court therefore considered that the arguments advanced by the Government with regard to the
protection of Prince Albert’s private life and of his right to his own image could not be regarded as
sufficient to justify interfering with the judgment in question. The domestic courts had not given due
consideration to the principles and criteria for balancing the right to respect for private life and the
right to freedom of expression as laid down by the case-law of the European Court of Human Rights.

Principal facts

The applicants are Anne-Marie Couderc, a French national who was born in 1950, lives in Levallois-
Perret and is the publication director of Paris Match, and the company Hachette Filipacchi Associés,
which publishes the weekly magazine Paris Match and has its registered office in Levallois-Perret.

On 3 May 2005 the British newspaper the Daily Mail published an article in which an individual
named Ms Coste claimed that her son’s father was Albert Grimaldi, reigning prince of Monaco. The
British newspaper mentioned a forthcoming publication in Paris Match, and set out its core
elements. Having been informed that an article was about to appear in Paris Match, Prince Albert
served notice on the applicants on the same date to refrain from publishing the article. On 4 May
2005 the German weekly magazine Bunte published the interview with Ms Coste. On 5 May 2005, in
spite of the Prince’s notice to refrain, Paris Match published the article, which consisted of an
interview with Ms Coste, who claimed that Prince Albert was the father of her child. The article was
accompanied by photographs showing Prince Albert with the child in his arms.

On 19 May 2005, considering that the article’s publication in Paris Match infringed his rights to
private life and to protection of his own image, Prince Albert brought proceedings against the
applicants, seeking damages from the publishing company and an order that it publish the court’s
ruling on the front cover of the magazine.

1. Grand Chamber judgments are final (Article 44 of the Convention). All final judgments are transmitted to the Committee of Ministers of
the Council of Europe for supervision of their execution. Further information about the execution process can be found here:

www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.

COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158861
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

On 29 June 2005 the Nanterre Tribunal de Grande Instance ordered the company Hachette Filipacchi
Associés to pay Prince Albert 50,000 euros (EUR) in non-pecuniary damages, and also ordered that
details of the judgment be printed on Paris Match’s entire front cover, under the headline “Court
order against Paris Match at the request of Prince Albertll of Monaco”. The judgment was
immediately enforceable. The court considered that the entire article and the accompanying
photographs fell within the most intimate sphere of Prince Albert’s love and family life and that it
did not concern any debate of general interest. The applicants lodged an appeal.

In a press release of 6 July 2005 Prince Albert publicly acknowledged that he was the child’s father.
On 24 November 2005 the court of appeal gave judgment, concluding that the publication in Paris
Match had caused Prince Albert irreversible damage, in that the fact of his paternity, which had
remained secret from the child’s birth until publication of the contested article, had suddenly, and
against his will, become public knowledge. The court of appeal upheld the order to pay EUR 50,000
in damages and amended the conditions of publication of the court ruling, which was not to appear
under a headline and was to take up only one third of the front cover.

Alleging a violation of Article 10 of the European Convention, the applicants lodged an appeal on
points of law, which was dismissed.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicants complained that the court judgment
against them had amounted to unjustified interference with the exercise of their right to freedom of
information.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 24 August 2007. On
12 June 2014 a Chamber of the Fifth Section of the Court delivered a judgment. It found that the
judgment against the applicants had made no distinction between information which formed part of
a debate of general interest and that which merely concerned details of the Prince’s private life. In
consequence, it considered that there had been no reasonable relationship of proportionality
between the restrictions imposed by the domestic courts on the applicants’ right to freedom of
expression and the legitimate aim pursued, and concluded that there had been a violation of
Article 10. On 11 September 2014 the Government requested that the case be referred to the Grand
Chamber under Article 43 of the Convention (referral to the Grand Chamber). On 13 October 2014
the panel of the Grand Chamber accepted that request. A hearing was held on 15 April 2015.

Judgment was given by the Grand Chamber of 17 judges, composed as follows:

Dean Spielmann (Luxembourg), President,
Josep Casadevall (Andorra),

Isil Karakas (Turkey),

Khanlar Hajiyev (Azerbaijan),

Paivi Hirvela (Finland),

Mirjana Lazarova Trajkovska (“the Former Yugoslav Republic of Macedonia”),
Ledi Bianku (Albania),

Julia Laffranque (Estonia),

Paulo Pinto de Albuquerque (Portugal),
Erik Mgse (Norway),

Helen Keller (Switzerland),

André Potocki (France),

Ales Pejchal (the Czech Republic),
Johannes Silvis (the Netherlands),

Valeriu Gritco (the Republic of Moldova),
Robert Spano (Iceland),

Branko Lubarda (Serbia),


http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4786727-5830013

Press Release

and also Sgren Prebensen, Deputy Grand Chamber Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)

The Court reiterated that there was little scope under Article 10 § 2 of the Convention for
restrictions on freedom of expression when a matter of public interest was at stake. In the present
case, the domestic courts had found a “lack of any topical news item” and “any debate on a matter
of public interest” in the contested publication, since the child was barred from succession to the
throne. They had considered that the article published in Paris Match amounted to an invasion of
Prince Albert’s private life, which could not in any way be justified by the requirements of current-
affairs reporting, which they held to be “inexistent”.

The Court considered that it was necessary to assess the article as a whole in order to determine
whether the content of the interview disclosing the Prince’s fatherhood could be understood as
constituting information on a question of public interest. The Court accepted that the interview with
Ms Coste contained numerous details about Prince Albert’s private life and his real or supposed
feelings which were not directly related to a debate of public interest. Nonetheless, there was no
doubt that the publication, taken as a whole and in context, and analysed in the light of the Court’s
case-law precedents, also concerned a matter of public interest.

The Court considered it useful to point out that although a birth was an event of an intimate nature,
it did not come solely within the private sphere of the persons concerned by it, but also fell within
the public sphere, since it was in principle accompanied by a public statement and the establishment
of a legal parent-child relationship. A news report about a birth could not therefore be considered, in
itself, as a disclosure concerning exclusively the details of the private life of others, intended merely
to satisfy the public’s curiosity.

Having regard to the specific features of the Principality of Monaco, the Court considered that there
was an undeniable public-interest value — at least for the subjects of the Principality — in the fact that
Prince Albert, who was known at the relevant time as being single and childless, had a male child.
Indeed, at the relevant time this child’s birth was not without possible dynastic and financial
implications. Among other points, the question of legitimation by marriage could be raised, even if
such an outcome was improbable. Further, the consequences of the birth on the succession had
been mentioned in the article. In addition, through Ms Coste’s comments the article also touched on
the child’s best interests in having the father-child relationship officially established.

In the present case, the contested information was not without political import, and could arouse
the interest of the public with regard to the rules of succession in force in the Principality. These
rules prevented children born outside marriage from succeeding to the throne. Likewise, the
attitude of the Prince, who had wished to keep his paternity a secret and refused to acknowledge it
publicly, could, in a hereditary monarchy, also be of concern to the public. This was equally true with
regard to his behaviour in respect of the child’s mother, who had been unable to obtain the notarial
deed of recognition of her son, and the child himself: this information could provide insights into the
Prince’s personality, and the way in which he approached and assumed his responsibilities.

Having regard to the nature of the information in issue, the Court found no reason to doubt that, in
publishing Ms Coste’s account, the applicants could be understood as having contributed to the
coverage of a subject of public interest.

The Court noted that Prince Albert was undeniably a prominent public figure. The domestic courts
ought therefore to have considered the extent to which the Prince’s prominence and the public
functions attached to his person were capable of influencing the protection which could be afforded



Press Release

to his private life. Yet the domestic courts had refrained from including this circumstance in their
assessment of the facts submitted for their examination. Given that the expectation of protection of
private life could be reduced on account of the public functions exercised, the Court considered that,
in order to ensure a fair balancing of the interests at stake, the domestic courts ought to have taken
into account the potential impact of the Prince’s status as Head of State, and to have attempted, in
that context, to determine the parts of the contested article that belonged to the strictly private
domain and what could fall within the public sphere.

The Court observed that the disputed publication admittedly concerned the sphere of the Prince’s
private life, but considered that the essential element of the information contained in the article —
the child’s existence — went beyond the private sphere, given the hereditary nature of the Prince’s
functions as the Monegasque Head of State. Further, given that Prince Albert had appeared on
several occasions in public alongside Ms Coste, the Court considered that the existence of his
relationship with her was no longer purely a matter concerning his private life.

The Prince’s private life had not been the sole subject of the article, but it also concerned the private
life of Ms Coste and the child, for whom the mother alone had parental responsibility. The disputed
article had been a means of expression for Ms Coste and her son. The veracity of Ms Coste’s
statements with regard to the Prince’s paternity has not been contested by Prince Albert, who
himself publicly acknowledged it shortly after the article in question had been published. In this
connection, the Court reiterated the essential nature of the veracity of the disseminated
information: respect for this principle was fundamental to the protection of the reputation of others.

The Court therefore considered that it had been for the domestic courts to assess the disputed
interview in such a way as to differentiate and weigh up what, in Ms Coste’s personal remarks, was
likely to fall within the core area of Prince Albert’s private life and what could be of legitimate
interest to the public. Yet they had failed to do so, denying that there was any “topical” value to the
news about the existence of Prince Albert’s son and finding that it did not form part of “any debate
on a matter of public interest which would have justified its being reported ... on the grounds of
legitimate imparting of information to the public”.

In the light of these considerations, the Court considered that the arguments advanced by the
Government with regard to the protection of Prince Albert’s private life and of his right to his own
image could not be regarded as sufficient to justify the interference in question. The domestic courts
had not given due consideration to the principles and criteria for balancing the right to respect for
private life and the right to freedom of expression as laid down by the Court’s case-law.

The Court concluded that there had been a violation of Article 10.

Article 41 (just satisfaction)

As the applicants had not quantified their claims in respect of the damage sustained, nor provided
supporting documents, the Court could not allow their claim for compensation. The Court held that
France was to pay the applicants 15,000 euros (EUR) in respect of costs and expenses.

The judgment is available in English and French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)



http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

Press Release

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Nina Salomon (tel: + 33390 21 49 79)
Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 58 77)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.



