
AVRUPA ĐNSAN HAKLARI MAHKEMESĐ 

          ÖZGÜR RADYO-SES RADYO-TELEVĐZYON YAYIN YAPIM VE TANITIM 
A.Ş. -TÜRKĐYE DAVASI (no:3)  

(Başvuru no: 10129/04) 

KARARIN ÖZET ÇEV ĐRĐSĐ 

STRAZBURG  

10 Mart 2009  

Đşbu karar AĐHS’nin 44/2 maddesinde belirtilen koşullar çerçevesinde kesinleşecektir. Şekli 
düzeltmelere tabi olabilir.   

AVRUPA 
KONSEYĐ

CONSEIL  
DE L’EUROPE

______________________________________________________________________________________  
© T.C. Dışişleri Bakanlığı, 2009. Bu gayrıresmi özet çeviri Dışişleri Bakanlığı Avrupa Konseyi ve İnsan 
Hakları Genel Müdür Yardımcılığı tarafından yapılmış olup, Mahkeme’yi bağlamamaktadır. Bu çeviri, 
davanın adının tam olarak belirtilmiş olması ve yukarıdaki telif hakkı bilgisiyle beraber olması koşulu ile 
Dışişleri Bakanlığı Avrupa Konseyi ve İnsan Hakları Genel Müdür Yardımcılığı’na atıfta bulunmak 
suretiyle ticari olmayan amaçlarla alıntılanabilir.



 2

 
USUL  
 
Türkiye Cumhuriyeti Devleti aleyhine açılan (10129/04) no’lu davanın nedeni  Ses Radyo 
Televizyon Yayın Yapım ve Tanıtım Anonim Şirketi’nin (başvuran) Avrupa Đnsan Hakları 
Mahkemesi’ne 19 Mart 2004 tarihinde Đnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunmasına 
ili şkin Sözleşme’nin (Avrupa Đnsan Hakları Sözleşmesi - AĐHS) 34. maddesi uyarınca yapmış 
olduğu başvurudur.  
 
Başvuran, Đstanbul Barosu avukatlarından F.N. Ertekin, K.Öztürk, F. Kılıçgün ve T.Aycık 
tarafından temsil edilmektedir.  
 
OLAYLAR  
 
I. DAVANIN KO ŞULLARI  
 
Başvuran Đstanbul’da radyo ve televizyon yayıncılığı alanında faaliyet gösteren bir şirkettir.  
 
27 Ağustos 2003 tarihinde, saat sekiz kırkta başvuran şirketin radyosu Özgür Radyo canlı 
yayında, gazetelerden özetlerin okunduğu “Konuşan Sayfalar” isimli bir program 
gerçekleştirmiştir. Yayın sırasında, aynı tarihli Evrensel gazetesinden “Katliam gibi saldırı” 
başlık bir yazı okunmuştur.  
 
4 Aralık 2003 tarihinde, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, 3984 sayılı Kanunun 33. maddesi 
uyarınca başvurandan savunmasını istemeye karar vermiştir, zira Đzleme ve Değerlendirme 
Dairesi Başkanlığı, sözkonusu yayının içeriğinin, aynı kanunun 4. maddesinin b) bendinde 
(4765 sayılı Kanunun 2. maddesi ile düzenlendiği şekli ile) ifade edilen toplumu şiddet, terör 
ve etnik ayrımcılığa sevk eden veya toplumda nefret duyguları oluşturacak yayınların 
yasaklanması ilkesine aykırı olduğuna kanaat getirmiştir. 22 Aralık 2003 tarihinde, sözkonusu 
karar başvurana tebliğ edilmiştir.  
 
8 Mart 2004 tarihinde, RTÜK, 24 Şubat 2004 tarihinde, 3984 sayılı Kanunun 4 b) ve 33. 
maddeleri uyarınca, 30 Mart 2004 tarihinden itibaren otuz gün süreyle sözkonusu radyonun 
yayınının durdurulmasına karar verdiği hususunda başvuranı bilgilendirmiştir.  
 
Başvuran,  kararın iptali ve dava süresince yürütmenin durdurulması talebiyle Ankara Đdare 
Mahkemesi’nde dava açmıştır.  
 
19 Mart 2004 tarihinde, idare mahkemesi geçici tedbirler yönünden başvuranın talebini haklı 
bulmuş ve 24 Şubat 2004 tarihli kararın yürütmesini durdurmuştur.  
 
9 Haziran 2004 tarihinde, Ankara Bölge Đdare Mahkemesi, ilk derece mahkemesinin kararını 
bozmuş ve yürütmenin durdurulması talebini reddetmiştir.  
 
29 Temmuz 2004 tarihinde, RTÜK başvurana 19 Ağustos 2004 tarihinden itibaren yayınların 
durdurulması yönünde verdiği kararı bildirmiştir.  
 
28 Şubat 2005 tarihinde, idare mahkemesi başvuranın talebini haklı bulmuş ve 24 Şubat 2004 
tarihli RTÜK kararını iptal etmiştir. Mahkeme, yayın sırasında, ihtilaflı makalenin yorumsuz 



 3

okunduğunu, gazete hakkında ceza davası açılmadığını ve 3984 sayılı Kanunun 4 b) 
maddesinin ihlal edilmediğini belirtmiştir.  
 
5 Ekim 2005 tarihinde, RTÜK tarafından yapılan başvuru üzerine, Danıştay, ihtilaflı 
makalenin içeriğinin halkı kin ve şiddete teşvik edecek nitelikte olduğu gerekçesi ile idare 
mahkemesinin kararını bozmuştur. Mahkeme, özellikle, “mahalleli, çok iyi tanıdıklarını 
belirttikleri saldırganların sivil polis olduğunu belirtmiştir” ifadesinin, güvenlik güçlerinin 
toplumun bir kesimine karşı baskı kurduğu ve sözkonusu kesimi korkuttuğu mesajı taşıdığını 
tespit etmiştir. Mahkeme, bu tarz ifadelerin toplumun bir kesiminde güvenlik güçlerine karşı 
nefret uyandırabileceğini belirtmiştir. Yorum yapılmamasının mesajların niteliğini 
değiştirmediğini de sözlerine eklemektedir.  
 
28 Şubat 2006 tarihinde, idare mahkemesi, Danıştay kararına uymuş  ve aynı gerekçelerle 
başvuranın talebini reddetmiştir.   
 
HUKUK  
 
I. AĐHS’NĐN 10. MADDESĐNĐN ĐHLAL ED ĐLDĐĞĐ ĐDDĐASI HAKKINDA  
 
Başvuran, otuz gün süreyle yayınların durdurulması kararının, AĐHS’nin 10. maddesi ile 
öngörülen bilgi ve fikir verme özgürlüğüne yönelik keyfi bir müdahale oluşturduğunu ileri 
sürmektedir.  
 
A. Kabuledilebilirli ğe ilişkin   
 
Hükümet, AĐHM’ye başvuruda bulunulduğu tarihte sözkonusu davanın ulusal merciler 
önünde halen derdest olduğu gerekçesi ile başvurunun kabuledilemez ilan edilmesi yönünde 
AĐHM’ye çağrıda bulunmaktadır. Ayrıca Hükümet, AĐHM’den, başvuranın 28 Şubat 2006 
tarihli idare mahkemesinin kararına karşı temyiz başvurusunda bulunmamasından dolayı iç 
hukuk yolları tüketilmediği gerekçesi ile de başvurunun kabuledilemez ilan edilmesini talep 
etmiştir. 
 
Başvuran bu iddialara karşı çıkmaktadır.  
 
Altı ay süresine riayet edilmemesine ilişkin olarak, AĐHM, başvuru yollarının son aşamasının, 
AĐHM’nin kabuledilebilirliğe dair kararını vermeden önce tamamlanması kaydıyla AĐHM’ye 
başvurunun yapılmasından sonra nihayete ermesine müsamaha ettiğini hatırlatmaktadır (bkz, 
mutatis, mutandis, Ringeisen- Avusturya, 16 Temmuz 1971 tarihli karar ve E.K.-Türkiye, 
başvuru no: 28496/95, 28 Kasım 2000 tarihli karar). Sonuç olarak Hükümet’in bu başlık 
altındaki itirazı reddedilmektedir.  
 
Đç hukuk yollarının tüketilmesine ilişkin olarak, AĐHM, Hükümet’in, idare mahkemesinin 28 
Şubat 2006 tarihli kararında yalnızca 5 Ekim 2005 tarihli Danıştay kararını yerine getirmesi 
nedeniyle, idare mahkemesinin sözkonusu kararını temyiz etmenin hangi ölçüde etkili, yeterli 
ve ulaşılabilir olacağını hiçbir şekilde göstermediği kanaatindedir. Bu itibarla AĐHM, 
Hükümet’in bu başlık altındaki itirazını reddetmektedir.  
 
AĐHS’nin 35. maddesinin 3. paragrafı çerçevesinde başvurunun dayanaktan yoksun 
olmadığını kaydeden AĐHM, ayrıca, başka açılardan bakıldığında da kabuledilemezlik unsuru 
bulunmadığını tespit eder. Bu nedenle başvuru kabuledilebilir niteliktedir.  



 4

B. Esas   
 
Hükümet, ihtilaflı müdahalenin yasa ile öngörüldüğünü, demokratik bir toplumda gerekli 
olduğunu ve kamu düzeninin korunması gibi meşru amaç izlediğini savunmaktadır. 
Hükümet’e göre, devletin bu konuda takdir yetkisi bulunmaktadır ve başvuran hakkında 
önceden verilen çok sayıdaki cezaların ardından uygulanmıştır. Ayrıca Hükümet, radyo 
yayınlarının etkisi göz önüne alındığında, ifade özgürlüğünü kullanırken başvurana önemli 
görev ve sorumluluklar düştüğü kanaatindedir. Son olarak Hükümet, izlenen amaç göz önüne 
alındığında otuz gün süreyle yayınların durdurulmasının başvuranın ifade özgürlüğü hakkına 
yönelik orantılı bir müdahale oluşturduğunu savunmaktadır.  
 
Başvuran, sözkonusu iddiaya karşı çıkmaktadır. Başvuran, öncelikle, 3984 sayılı Kanunun 4 
b) ve 33. maddelerinin, AĐHS’nin 10. maddesinin öngördüğü öngörülebilirlik koşullarını 
karşılamadığını iddia etmektedir. Başvuran, bilahare, hiçbir yorum katmadan aktardığı 
haberin yazılı basında geniş şekilde yer aldığını ve bunlardan hiçbiri hakkında herhangi bir 
ceza kovuşturmasının başlatılmadığını ifade etmektedir. Son olarak, başvuran, otuz gün süre 
ile yayınların durdurulması tedbirinin bilgi ve fikir verme özgürlüğüne yönelik keyfi bir 
müdahale oluşturmasından şikayetçidir.  
 
AĐHM, öncelikle, ihtilaflı tedbirin, AĐHS’nin 10/1 maddesi ile güvence altına alınan 
başvuranın ifade özgürlüğü hakkına yönelik bir müdahale oluşturduğu hususunun taraflar 
arasında ihtilafa neden olmadığını kaydetmektedir. 
 
AĐHM, müdahalenin öngörülebilirliğine ilişkin başvuranın itirazına rağmen, Özgür Radyo 
(no:1) kararında tespit ettiği üzere, sözkonusu müdahalenin yasa ile öngörüldüğünü ve 
AĐHS’nin 10/2 maddesi anlamında kamu düzeninin korunması gibi bir meşru amaç izlediğini 
gözlemlemektedir. AĐHM, mevcut davada farklı bir görüşü benimsemek için hiçbir neden 
görememektedir.  
 
Müdahalenin “demokratik bir toplumda gerekli olup olmamasının” incelenmesi AĐHM’ye 
düşmektedir. Bu bağlamda AĐHM, konuya ilişkin içtihadından doğan genel ilkelere atıfta 
bulunmaktadır (Bkz, Handyside- Birleşil Krallık, 7 Aralık 1976, Özgür Radyo (no:1), Radyo 
France ve diğerleri-Fransa,  başvuru no: 53984/00 ve Radyo Twist, A.S. –Slovakya, başvuru 
no: 62202/00…). AĐHM, mevcut davadakine benzer sorunları ortaya koyan davaları 
incelediğini ve AĐHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiği sonucuna ulaştığını hatırlatmaktadır 
(Özgür Radyo (no:1) ve Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon Yayın Yapım ve Tanıtım A.Ş.-
Türkiye (no:2), başvuru no: 11369/03, 4 Aralık 2007).  
 
Mevcut davada AĐHM, öncelikle, ihtilaf konusu yayının, yazılı basında yer alan ve hakkında 
hiçbir kovuşturma başlatılmayan bir makaleyi yorumsuz olarak aktarmaktan ibaret olduğunu 
tespit etmektedir. Bilahare AĐHM, sözkonusu yayında başvuranın, alıntı yapıldığını belirterek 
ve alıntı yapılan gazetenin adını ve yayınlandığı tarihi vererek ihtiyatlı davrandığını tespit 
etmektedir; AĐHM, bu noktada gazetecilerden sistematik olarak ve açıkça, yapılan alıntının 
içeriği ile aralarına mesafe koymalarını istemenin, belli bir dönemde var olan olay ve fikirler 
konusunda basının toplumu bilgilendirme görevi ile bağdaşmadığını hatırlatmaktadır (Bkz, 
Thoma-Lüksemburg, başvuru no: 38432/97).   Son olarak AĐHM, her ne kadar sözkonusu 
yayın sırasında okunan bazı cümlelerin anlatılan olaya düşmanlığa sevk eden bir anlam 
yüklemiş olsa da sözkonusu bölümlerin alıntısı, şiddet kullanımına, silahlı direnişe veya 
başkaldırıya yönelik bir övgü niteliği taşımamaktadır ve kin içeren bir söylem sözkonusu 



 5

değildir; A ĐHM’ye göre asıl dikkate alınması gereken de bu unsurdur (Bkz, Özgür Radyo 
(no:1) ve bu kararda aktarılan içtihatlar).  
 
AĐHM, yapılan müdahalenin orantılılığının belirlenmesinde verilen cezanın niteliği ve 
ağırlığının göz önüne alınacak unsurlar olduğunu hatırlatmaktadır. Mevcut davada AĐHM, 
başvuranın yayın hakkının otuz gün süreyle durdurulduğunu gözlemlemektedir. AĐHM, 
sözkonusu cezanın ağır olduğuna kanaat getirmektedir.  
 
Sonuç olarak AĐHM, geçici yayın yasağını haklı kılmak için ileri sürülen gerekçelerin, 
başvuranın ifade özgürlüğü hakkını kullanmasına yönelik yapılan müdahalenin “demokratik 
bir toplumda gerekli olduğu” hususunda AĐHM’yi ikna etmek için yeterli olmadığı 
kanaatindedir. Ayrıca, sözkonusu yasak zorunlu bir sosyal ihtiyacı karşılamamaktaydı ve 
izlenen meşru amaçla orantılı değildi.  
 
Sözkonusu görüşler ışığında AĐHM, AĐHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiği sonucuna 
ulaşmaktadır.  
 
II. A ĐHS’NĐN 41. MADDESĐNĐN UYGULANMASI HAKKINDA  
 
A. Tazminat  
 
Başvuran, 5.840 TL’si faaliyet masrafları ve 2.600 TL’si gelir kaybı olmak üzere toplam 
maddi zararını 8.440 TL (yaklaşık 4.959 Euro) olarak açıklamaktadır. Başvuran, bir masraf 
makbuzunu ve RTÜK’e yaptığı aylık reklam geliri beyanını belge olarak sunmaktadır.  
 
Başvuran, ayrıca, 60.000 Euro manevi tazminat talebinde bulunmaktadır.  
 
AĐHM, dosyada bulunan kanıt unsurlarının, AĐHS’nin 10. maddesinin ihlali nedeniyle 
başvuranın maruz kaldığı gelir kaybını kesin olarak belirleyebilmesine imkan tanımadığı 
kanaatindedir. (bkz, bu anlamda, Özgür Radyo (no: 2)). Buna karşın AĐHM, başvurana 4000 
Euro manevi tazminat ödenmesi gerektiği kanaatindedir.  
 
B. Yargılama masraf ve giderleri 
 
Başvuran, ulusal mahkemeler ve AĐHM önünde yapmış olduğu yargılama masraf ve giderleri 
için sırasıyla 728 Euro ve 7.653 Euro talep etmektedir. Başvuran, mahkeme önünde RTÜK’ün 
avukatlık masrafları için ödediği 564 TL’lik ödemeyi (olayların meydana geldiği dönemde 
332 Euro), a minima (en az) 9.500 TL  (yaklaşık 4.500 Euro) veya başvuran açısından olumlu 
bir sonuç elde edildiğinde başvuran tarafından alınan tazminatın %25 üzerinden yapılan bir 
avukatlık ücret sözleşmesini ve Đstanbul Barosu avukatlık ücret tarifesini belge olarak 
sunmaktadır.   
 
Hükümet, bu taleplere karşı çıkmaktadır.  
 
AĐHM, içtihadına göre bir başvuran yargılama masraf ve giderlerinin geri ödemesini ancak 
gerçekliği, gerekliliği ve oranlarının makul olduğu ortaya konduğu sürece elde edebilir. Bu 
bağlamda AĐHM, ulusal mahkemeler ve AĐHS organları önünde yapılan harcamaların, 
AĐHS’nin ihlal edildiği iddiasını telafi etme amacı taşıdığı kanaatindedir. Mevcut davada, 
sahip olduğu unsurları ve yukarıda sözü edilen kriterleri göz önüne alarak AĐHM, tüm 
masraflar için başvurana 3.500 Euro ödenmesinin makul olacağı kanaatindedir.  



 6

C. Gecikme faizi  
 
Gecikme faizi Avrupa Merkez Bankası’nın marjinal kredi faizlerine uyguladığı orana üç 
puanlık bir artış eklenerek belirlenecektir.  
 
 
BU GEREKÇELERE DAYALI OLARAK, A ĐHM, OYB ĐRLĐĞĐYLE,  
 

1. Başvurunun kabuledilebilir olduğuna;  
 
2. AĐHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiğine;  

 
3. a) AĐHS’nin 44/2 maddesi gereğince kararın kesinleştiği tarihten itibaren üç ay içinde, 

ödeme tarihindeki döviz kuru üzerinden YTL çevrilmek üzere, Savunmacı Devlet 
tarafından başvurana aşağıdaki miktarların ödenmesine:  
(i) her türlü vergiden muaf tutularak 4000 Euro (dört bin Euro) manevi tazminat 
ödenmesine;  
(ii)başvuran açısından her türlü vergiden muaf tutularak yargılama masraf ve giderleri  
için 3.500 Euro (üç bin beş yüz Euro) ödenmesine;   
b) sözkonusu sürenin bittiği tarihten itibaren ödemenin yapılmasına kadar Hükümet 
tarafından, Avrupa Merkez Bankası’nın o dönem için geçerli olan faiz oranının üç 
puan fazlasına eşit oranda basit faiz uygulanmasına;  

 
4. Adil tatmine ilişkin diğer tüm taleplerin reddine;    
 
KARAR VERM ĐŞTĐR.  

 
Đşbu karar Fransızca olarak hazırlanmış ve AĐHM’nin iç tüzüğünün 77. maddesinin 2. ve 3. 
paragraflarına uygun olarak 10 Mart 2009 tarihinde yazılı olarak bildirilmiştir.  


