
AVRUPA ĐNSAN HAKLARI MAHKEMES Đ 

ÖZGÜR RADYO-SES RADYO TELEV ĐZYON YAYIN 
YAPIM VE TANITIM A. Ş.-TÜRK ĐYE DAVASI 

(Başvuru no:64178/00, 64179/00, 64181/00, 64183/00, 64184/00) 

KARARIN ÖZET ÇEV ĐRĐSĐ 

STRAZBURG 

30 Mart 2006 

Đşbu karar AĐHS’nin 44§2. maddesinde belirtilen koşullar çerçevesinde kesinleşecek 
olup bazı şekli düzeltmelere tabi olabilir.  

AVRUPA 
KONSEYĐ

CONSEIL DE 
L'EUROPE 

______________________________________________________________________________________  
© T.C. Dışişleri Bakanlığı, 2006. Bu gayrıresmi özet çeviri Dışişleri Bakanlığı Avrupa Konseyi ve İnsan 
Hakları Genel Müdür Yardımcılığı tarafından yapılmış olup, Mahkeme’yi bağlamamaktadır. Bu çeviri, 
davanın adının tam olarak belirtilmiş olması ve yukarıdaki telif hakkı bilgisiyle beraber olması koşulu ile 
Dışişleri Bakanlığı Avrupa Konseyi ve İnsan Hakları Genel Müdür Yardımcılığı’na atıfta bulunmak 
suretiyle ticari olmayan amaçlarla alıntılanabilir.



 2

Türkiye Cumhuriyeti aleyhine açılan (64178/00, 64179/00, 64181/00, 64183/00, 
64184/00) başvuru no’lu beş davanın nedeni, bu ülke vatandaşı Özgür Radyo-Ses Radyo 
Televizyon Yayın Yapım ve Tanıtım A.Ş.’nin (başvuran şirket) 13 Kasım 2000 tarihinde 
Avrupa Đnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AĐHS) 34. maddesi uyarınca Avrupa Đnsan Hakları 
Mahkemesi’ne (AĐHM) yapmış olduğu başvurudur.  

 
Başvuran şirket, Avrupa Đnsan Hakları Mahkemesi (AĐHM) önünde Đstanbul Barosu 

avukatlarından Faruk Ertekin ve Tahsin Aycık tarafından temsil edilmektedir.  
 
OLAYLAR 
 
1. DAVANIN KO ŞULLARI 
 
Başvuran şirket, merkezi Đstanbul’da bulunan ve radyo yayınları yapan bir anonim 

şirkettir. 
 
A. 64181/00 no’lu başvuru (bildiri)    
 
1.Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından verilen ceza 
 
4 Mayıs 1998 tarihinde, başvuran şirket tarafından yönetilen radyo, haftada bir 

yayınlanan ve canlı olarak gazete ve dergi haber ve yazılarının okunup değerlendirildiği 
“Tersname” adlı bir program yayınlanmıştır.  Programda, 22 Nisan 1998 tarihinde Emek 
Gazetesi’nde yayınlanan bir yazıya yer verilmiştir. 

 
11 Haziran 1998 tarihinde, program sırasında okunan bazı bölümlerden dolayı 

başvuran şirket, 3984 sayılı Kanun’un 4 j) ve 33. maddesi uyarınca RTÜK tarafından 
uyarılmıştır. 

 
RTÜK kararında, sözkonusu programın suçlayıcı içerikte bir program olduğu 

belirtilmiştir. 
 
RTÜK, başvuran şirketin eleştiri sınırlarını aşan, başkalarını küçük düşürmeye ve 

suçlamaya yönelik program yapılamayacağını öngören Kanun’da belirtilen ilkeyi ihlal ettiğini 
tespit etmiştir. 

 
Bu uyarıya ilişkin tebliğname, 17 Haziran 1998 tarihinde başvuran şirkete tebliğ 

edilmiştir. 
 
2. Đdari yargılama süreci   
 
Başvuran şirket, 17 Haziran 1998 tarihinde, 11 Haziran 1998 tarihli kararın iptal 

edilmesi talebiyle Ankara 1. Đdare Mahkemesi’ne başvurmuştur. 
 
Đdare Mahkemesi’nde başvuran şirket sözkonusu programı yayınladığını inkar 

etmemiş fakat RTÜK’ün programın içeriği ile ilgili olarak yaptığı hukuki nitelemeye itiraz 
etmiştir. Başvuran şirket, dava konusu cezanın, Türkiye tarafından kabul edilen bazı 
uluslararası anlaşmalarla güvence altına alındığı gibi, haber alma ve verme özgürlüğünü ihlal 
ettiğini ileri sürmektedir. 

 



 3

Đdare Mahkemesi, 24 Aralık 1998 tarihli bir kararla, başvuran şirketin sözkonusu 
programda yer alan bazı bölümlerden dolayı 3984 sayılı Kanun’nun 4. maddesinin j) bendinde 
düzenlenen ilkelere uymadığına karar vermiştir. 

 
1 Mart 1999 tarihinde başvuran şirket Danıştay’a başvurmuştur. 
 
Başvuran şirket, Đdare Mahkemesi’nde aynı gerekçeleri ileri sürmüş ve canlı olarak 

yayınlanan programın gazetelerde yayınlanan ve toplumu ilgilendiren konularda okuyucuyu 
bilgilendirme amacını taşıdığını belirtmiştir. 

 
Danıştay, 26 Mart 2001 tarihinde dava konusu program içeriğinin başkalarını suçlayıcı 

ve küçük düşürücü nitelikte olduğu gerekçesiyle, başvuran şirketin talebini reddederek ilk 
derece mahkemesi kararını onamıştır.  

 
Danıştay, 10 Nisan 2002 tarihinde, başvuran şirket tarafından yapılan kararın 

düzeltilerek bozulması talebini reddetmiştir. 
 
B. 64184/00 no’lu başvuru (bildiri) 
 
1. RTÜK tarafından verilen ceza 
 
5 Mayıs 1998 tarihinde, ülkenin siyasi gündemine ilişkin “Kadınlar Kadınlarımız” 

adında bir program yayınlanmıştır. 
 
Programa katılan konuşmacılardan birinin yapmış olduğu konuşma nedeniyle 

başvuran şirket, 11 Haziran 1998 tarihinde 3984 sayılı Kanun’un 4 g) maddesi uyarınca 
RTÜK tarafından uyarı almıştır. 

 
RTÜK başvuran şirketin, 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin g) bendinde düzenlenen 

toplumu şiddet, terör ve etnik ayrımcılığa sevkeden ve toplumda nefret duyguları oluşturacak 
yayınlara imkan verilmemesi kuralını ihlal ettiğini tespit etmiştir. Karar, 17 Haziran 1998 
tarihinde başvuran şirkete tebliğ edilmiştir. 

 
2. Đdari yargılama süreci   
 
Başvuran şirket aynı gün, 11 Haziran 1998 tarihli kararın iptal edilmesi talebiyle 

Ankara Đdare Mahkemesi’ne başvurmuştur. Dava konusu konuşmanın, haber ve düşünceleri 
iletme özgürlüğü ve basının kamuyu bilgilendirme görevi kapsamında ele alınması gerektiğini 
ileri sürmüştür. 

 
Başvuran şirket aynı zamanda canlı yayına müdahale etmenin zor olduğunu ifade 

etmiştir. 
 
Đdare Mahkemesi, 24 Aralık 1998 tarihinde, başvuran şirketin program sırasında 

yapılan konuşmalar nedeniyle, 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin g) bendinde düzenlenen 
ilkelere uymadığına karar vermiştir. 

 
Başvuran şirket, 1 Mart 1999 tarihinde Danıştay’a yürütmenin durdurulması ve kararın 

iptal edilmesi talebinde bulunmuştur. 20 Mart 2001 tarihinde, Danıştay, başvuran şirketin 
talebini reddederek kararı onamıştır 



 4

 
Danıştay, 11 Nisan 2002 tarihinde, başvuran şirket tarafından yapılan kararın 

düzeltilerek bozulması talebini reddetmiştir. 
 
C. 64179/00 no’lu başvuru (bildiri) 
 
1. RTÜK tarafından verilen ceza 
 
12 Mayıs 1998 tarihinde, ülkenin siyasi gündemine ilişkin “Kadınlar Kadınlarımız” 

adında bir program yayınlanmıştır. 
 
Programa katılan konuşmacılardan birinin yapmış olduğu konuşma nedeniyle 

başvuran şirket, 28 Temmuz 1998 tarihinde 3984 sayılı Kanun’un 4 g) maddesi uyarınca 
RTÜK tarafından uyarı almıştır. 

 
RTÜK kararına göre, sözkonusu programın içeriği ayrımcılığa dayalıdır. 

Konuşmacıların bir kısmı güneydoğu illerinden bazılarını “Kürt illeri” olarak tanımlamış ve 
bazı kişilerin kaybolmasının, Türk makamlarının yasadışı eylemlerinin bir sonucu olduğunu 
ifade etmiştir.  

 
RTÜK, başvuran şirketin, 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin g) bendinde 

düzenlenen, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin varlık ve bağımsızlığına, Devletin ülkesi ve 
milletiyle bölünmez bütünlüğüne aykırı yayın yapılmaması kuralını ihlal ettiğini tespit 
etmiştir. 

 
Bu karar, 5 Ağustos 1998 tarihinde başvuran şirkete tebliğ edilmiştir. 
 
2. Đdari yargılama süreci   
 
Başvuran şirket, 5 Ağustos 1998 tarihinde, 28 Temmuz 1998 tarihli kararın iptal 

edilmesi talebiyle Ankara Đdare Mahkemesi’ne başvurmuştur. 
 
Başvuran şirket, Đdare Mahkemesi’nde sözkonusu programı yayınladığını inkar 

etmemiş, fakat aleyhindeki suçlamaları reddetmiştir. Başvuran şirket yayın içeriğinin, ülke 
gündemini özellikle de “Susurluk” sonrası meydana gelen olayları ele aldığını belirtmiş ve 
konuşmacıların yayın sırasında değinilen bilgilerden daha önce haberdar olduklarını ve bu 
olayların basında tartışıldığının altını çizmiştir. 

 
Başvuran şirket, yayın konusunun kamu yararı taşıdığını ve bu nedenle bu programın 

ayrımcılığa yol açtığının değerlendirilemeyeceğini ifade etmiş ve aynı zamanda canlı yayın 
sırasında, program sunucusunun yayına müdahale etmesinin zor olduğunun altını çizmiştir. 
Başvuran şirket, vatandaşların bilgi edinme ve ifade özgürlüklerine atıfta bulunmuştur. 

 
Başvuran aynı zamanda, RTÜK üyelerinin seçilme şekilleri dikkate alındığında bu 

kurulun daha ziyade siyasi bir organ olduğunu ve tarafsız olarak nitelendirilemeyeceğini ileri 
sürmüştür. 

 
Đdare Mahkemesi, 24 Aralık 1998 tarihli bir kararla, yayın sırasında değinilen konuları 

dikkate alarak, başvuran şirketin 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin a) bendinde belirtilen 
ilkeleri ihlal ettiğine karar vermiştir. 



 5

 
Başvuran şirket, 1 Mart 1999 tarihinde, Danıştay’a başvurmuştur. Başvuran şirket, 

konuşmaların, ülkenin mevcut siyaset tartışmasında önemli bir yere sahip olan gerçekleri 
yansıttığını belirtmiştir. 

 
Danıştay, sözkonusu konuşmaların toplumu şiddete, terör ve etnik ayrımcılığa 

sevkeden konuşmalar olduğu gerekçesiyle 20 Mart 2001 tarihli bir kararla, iptali istenen 
kararı onamıştır. 

 
Danıştay, 9 Nisan 2002 tarihinde başvuran şirket tarafından yapılan kararın 

düzeltilerek bozulması talebini reddetmiştir. 
 
D. 64183/00 no’lu başvuru (erteleme)  
 
1. RTÜK tarafından verilen ceza 
 
Başvuran şirket, 8 Haziran 1998 tarihinde, haftada bir olarak yayınlanan “Tersname” 

adında bir program yayınlamıştır. Program sunucusu, 2 Haziran 1998 tarihinde, bir gazetede 
yayınlanan bir makaleye değinmiştir. Makale yazarı, Harp Okulu’nun bahçesinde heykeli 
dikilen tanınmış kişilerin seçimlerini eleştirmiş, özellikle de Muğlalı Mustafa Paşa’yı hedef 
almış ve bu kişinin 1943 yılında, otuz üç Kürt köylüsünü kurşuna dizdirdiği için mahkum 
edildiğini hatırlatmıştır. Program sırasında, 2 Haziran 1998 tarihinde Emek gazetesinde 
yayınlanan makale okunmuştur.  

 
RTÜK 28 Temmuz 1998 tarihinde, sözkonusu bölümler nedeniyle başvuran şirket 

yayının, 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin g) bendi uyarınca, geçici olarak durdurulmasına 
karar vermiştir. 

 
RTÜK, başvuran şirketin, toplumu şiddet, terör ve etnik ayrımcılığa sevkeden ve 

toplumda nefret duyguları oluşturacak yayınlara imkan verilmemesi hususunu düzenleyen 
kanunu ihlal ettiğini tespit etmiştir. 

 
RTÜK, başvuran şirketin, yayınlanan başka bir program nedeniyle, 3984 sayılı 

Kanun’un aynı maddesi uyarınca, 5 Mayıs 1998 tarihinde uyarı aldığını belirtmektedir. Suçun 
tekrar edildiğini dikkate alan RTÜK, başvuran şirketin yayınlarının 90 gün süreyle geçici 
olarak durdurulmasına karar vermiştir. 

 
Bu karar, 5 Ağustos 1998 tarihinde başvuran şirkete tebliğ edilmiştir. 
 
2. Đdari yargılama süreci   
 
Başvuran şirket, 28 Temmuz 1998 tarihli kararın iptal edilmesi talebiyle, 5 Ağustos 

1998 tarihinde, Ankara Đdare Mahkemesi’ne başvurmuştur. Başvuran şirket, haber bülteni 
içeriğinin yorum yapılmaksızın, 2 Haziran 1998 tarihinde Emek gazetesinde yayınlanan bir 
makalenin okunmasından ibaret olduğunu ileri sürmüş ve Mahkemeden dava konusu cezanın 
ertelenmesini talep etmiştir. 

 
Ankara Đdare Mahkemesi, belirtilmeyen bir tarihte, sözkonusu tedbirlerin ertelenmesi 

konusunda başvuran şirket tarafından yapılan talebi reddetmiştir. Mahkeme, esasa ilişkin 
olarak, 23 Şubat 1999 tarihli bir kararla, sözkonusu konuşmaların, toplumu şiddete 



 6

sevkedecek ve toplumda nefret duyguları uyandıracak türden olduklarına kanaat getirerek, 
başvuran şirketin talebini reddetmiştir. Ayrıca, haber bülteninde, daha önce yayınlanmış olan 
bir makalenin okunmuş olmasının mevcut durumu değiştirmediğini belirtmiştir. 

 
Başvuran şirket, 5 Nisan 1999 tarihinde Danıştay’a başvurmuştur. Toplumu şiddete, 

teröre ve etnik ayrımcılığa sevkedebilecek makaleleri kaleme alan yazarların soruşturulmasını 
öngören yasal düzenlemelerin bulunmasına rağmen, Ceza Mahkemeleri’nin, dava konusu 
makaleyi yayınlayan gazete hakkında soruşturma başlatmadıklarını ileri sürmüş ve bu 
durumun RTÜK’ün keyfi uygulamasının bir göstergesi olduğunu iddia etmiştir. 

 
Danıştay, 16 Mayıs 2001 tarihli bir kararla, sözkonusu yayının, toplumda nefret 

duyguları uyandırabilecek türden olduğu gerekçesiyle, ilk derece mahkemesi kararını 
onamıştır. 

 
E. 64178/00 no’lu başvuru (erteleme)   
 
1. RTÜK tarafından verilen ceza 
 
Başvuran şirket tarafından yönetilen radyo, haber bülteninde, yasadışı silahlı bir 

örgütün üyesi olan Abdullah Öcalan’ın yakalanması sonrasında yapılan gösterilere ilişkin bir 
yazıya yer vermiştir. 

 
RTÜK, 18 Mart 1999 tarihinde 3984 sayılı Kanun’un 4. maddesinin g) bendi uyarınca, 

haber bülteni sırasında sözkonusu yazının okunması nedeniyle, başvuran şirketin yayınlarının 
durdurulmasına karar vermiştir. 

 
RTÜK, başvuran şirketin, 3984 sayılı Kanun’unda düzenlenen, toplumu şiddete, teröre 

ve etnik ayrımcılığa sevkeden ve toplumda nefret duyguları oluşturacak yayınlara imkan 
verilmemesi kuralını ihlal ettiğini tespit etmiştir. 

 
RTÜK ayrıca, başvuran şirketin, 5 Mayıs 1998 tarihinde yayınlanan başka bir program 

nedeniyle 3984 sayılı Kanun’un aynı maddelerine dayanılarak uyarı aldığını belirtmektedir. 
Suçun tekrar edildiğini dikkate alan RTÜK, başvuran şirketin yayınlarının 365 gün süreyle 
geçici olarak durdurulmasına karar vermiştir. Bu karar, 24 Mart 1999 tarihinde başvuran 
şirkete tebliğ edilmiştir. 

 
2. Đdari yargılama süreci   
 
Başvuran şirket, 24 Mart 1999 tarihinde, haber bülteninin içeriğinin nesnel ve tarafsız 

nitelikte olduğunu ve hiçbir bilginin gizli olmadığını belirterek, sözkonusu ceza aleyhine 
Ankara Đdare Mahkemesi’ne başvurmuştur. Başvuran şirket, sözkonusu yazının, kişilerin 
güvenliğine ilişkin olduğunu belirtmiş ve bu nedenle şiddete, nefrete ya da ayrımcılığa sevk 
ettiğinin düşünülemeyeceği konusunda ısrar etmiştir. 

 
Başvuran şirket, aynı zamanda dava konusu haberlerin, başka radyolar ve televizyon 

kanalları tarafından da yayınlandığını ve bu radyo ve kanalların bu türden bir ceza 
almadıklarını ifade etmiştir. Başvuran şirkete göre, sözkonusu haberlerin yayınlanması, 
polisler tarafından alınan önlemlerin anlatılması ve böylece göstericileri olası taşkınlıklara 
kapılmamaları konusunda ikna etmek amacı taşımaktadır. Başvuran şirkete göre, RTÜK 
kararı orantısız bir karardır. Başvuran şirket, Đdare Mahkemesi’nden RTÜK kararının dava 



 7

süresince geçici olarak askıya alınmasını ve iptal edilmesini talep etmiştir. 
 
Ankara Đdare Mahkemesi ilk aşamada, 7 Nisan 1999 tarihli bir kararla, cezanın askıya 

alınması talebini reddetmiştir. Başvuran, Ankara Bölge Đdare Mahkemesi’nde kararın 
temyizine gitmiştir. 14 Nisan 1999 tarihinde Mahkeme başvuranın bu talebini reddetmiştir. 
Başvuran şirket daha sonra, alınan bu karara karşı Danıştay’a başvurmuştur. 

 
Esasa ilişkin olarak, 20 Eylül 1999 tarihli bir kararla Ankara Đdare Mahkemesi, 

başvuran şirketin, radyo tarafından sunulan haberler nedeniyle 3984 sayılı Kanun’un 4. 
maddesinin g) bendinde belirtilen ilkeyi ihlal ettiğine karar vermiştir. 

 
Başvuran şirket 9 Kasım 1999 tarihinde, 20 Eylül 1999 tarihli kararla ilgili olarak 

Danıştay’a başvurmuş ve RTÜK kararının dava süresince askıya alınması yönündeki talebini 
yinelemiştir. Başvuran şirket özetle, dava konusu tedbirin haber alma ve verme özgürlüğünü 
ihlal ettiğini ileri sürmüştür. Ayrıca, dava konusu haberlerin ayrımcılığa ve şiddete sevkeden 
haberler olarak nitelendirilmeyeceğini belirtmektedir. 

 
Danıştay, 17 Şubat 2000 tarihli bir kararla, alınan geçici tedbirlerle ilgili olarak 

başvuran şirketin talebini reddetmiştir. Bu zaman zarfında, RTÜK tarafından verilen ceza 
işleme konulmuştur. 

 
Danıştay, 25 Aralık 2001 tarihli bir kararla, sözkonusu yazının toplumu nefrete ve 

düşmanlığa sevkedecek türden bir yazı olduğu gerekçesiyle, 20 Eylül 1999 tarihli kararı 
onamıştır. 

 
HUKUK AÇISINDAN 
 
I. AĐHS’NĐN 14. MADDESĐ ĐLE BĐRLĐKTE 10. MADDESĐNĐN ĐHLAL 

EDĐLDĐĞĐ ĐDDĐASI HAKKINDA  
 
Başvuran, RTÜK’ün verdiği kapatma cezaları nedeniyle AĐHS’nin 10. ve 14. 

maddelerinin ihlal edildiğini iddia etmektedir. 
 
A. Kabul edilebilirli ğe ilişkin 
 
1. Đç hukuk yollarının tüketilmesi 
 
Hükümet, iç hukuk yollarının tüketilmediği itirazını yöneltmektedir. Hükümet, Ahmet 

Sadık-Yunanistan kararın atıfta bulunarak (15 Kasım 1996 tarihli karar, Derleme Hükümler 
ve Kararlar 1996-V), AĐHS’nin 35. maddesinin, yalnızca yetkili ulusal makamların 
görevlendirilmesini gerekli kılmakla kalmayıp aynı zamanda AĐHM’de dile getirilmesi 
düşünülen şikayetlerin bu mahkemelere de sunulması hususunu içerdiğini belirtmektedir. 
Oysa mevcut davada başvuran şirket şikayetlerini iç hukukta dile getirmemiştir. 

 
Başvuran şirket Hükümet’in savına itiraz etmekte ve yerel mahkemeler nezdinde dile 

getirdiği şikayetlerine atıfta bulunmaktadır. 
 
 
AĐHM, ilgilinin, A ĐHM’de dile getirmeyi düşündüğü şikayetlerini, yerel 

mahkemelerde özet olarak ve iç hukukta belirtilen süre ve koşullarda sunmasının yeterli 



 8

olduğunu hatırlatmaktadır (Castells-Đspanya, 23 Nisan 1992, A serisi no: 236, § 27; ve 
Akdivar ve diğerleri-Türkiye, 16 Eylül 1996, Derleme 1996-IV, §§ 65-69). Mevcut davada, 
AĐHM, gerek idari mahkemelerde gerekse de Danıştay’a yaptığı başvurular sırasında 
başvuran şirketin, medyanın toplumu bilgilendirmek suretiyle yerine getirdiği işlevi üzerinde 
ısrarcı olduğunu ve sözkonusu haberlerin genel çıkarı ilgilendiren sorularla ilgili olduğunu, 
şiddete ve nefrete sevkeden ifadeler taşımadığını iddia ettiğini gözlemlemektedir. Başvuran 
tarafından çeşitli başvurularında dile getirdiği nedenler, hiç kuşkusuz AĐHS’nin 10. maddesi 
uyarınca ifade özgürlüğüne atıfta bulunmaktadır. Ayrıca başvuran, diğer medya araçlarına 
nazaran olası bir ayrımcılık yapıldığı iddiasında bulunmaktadır. 

 
Sonuç olarak başvuran şirketin, yerel mahkemeler nezdinde, AĐHM önünde dile 

getirdiği şekliyle şikayetlerini özü itibariyle de dile getirdiği sonucuna varılabilmektedir. 
 
Bu nedenle AĐHM ön itirazı reddetmektedir. 
 
2. Diğer kabul edilebilirlik kriterleri 
 
AĐHM, içtihadından doğan kriterler ışığında ve elindeki mevcut deliller göz önüne 

alındığında, AĐHS’nin 14. maddesi ile birlikte 10. maddesine ilişkin şikayetin esastan 
incelenmesi gerektiğine karar vermiştir. Bunun dışında başka hiçbir kabul edilemezlik 
gerekçesi bulunmamaktadır. 

 
B. Esasa ilişkin 
 
Başvurana göre, RTÜK tarafından verilen cezalar ve yapılan uyarılar, düşünce ve 

haber alıp verme özgürlüğüne yönelik yapılan bir ihlaldir. 
 
1. Bir müdahalenin varlığı hakkında 
 
Hükümet, yayının 90 gün ve 365 gün süreyle geçici olarak durdurulması kararının 

verildiği her iki durumda da, başvuran şirketin ifade özgürlüğüne yönelik bir ihlal olduğu 
hususuna itiraz etmemektedir. Buna karşın, haberlerin radyo yayınıyla yayınlanmasında engel 
bulunmadığı dikkate alındığında, başvurana yapılan uyarıların ifade özgürlüğüne yönelik bir 
ihlal teşkil ettiği konusuna itiraz etmektedir.  

 
Başvuran şirket bu sava karşı çıkmaktadır 
 
AĐHM, yayınların tamamen durdurulmasına ilişkin cezaların, başvuranın ifade 

özgürlüğüne yönelik bir ihlal oluşturduğu kanaatindedir. Yapılan uyarılarla ilgili olarak, 3984 
sayılı Kanun’un 33. maddesi, sözkonusu Kanun’da yer alan ilkelere aykırı yayın yaptığı 
düşünülen özel basın ve yayın kuruluşlarına RTÜK tarafından, bu türden cezalar 
verebilmesine olanak tanımaktadır (Bkz. mutatis mutandis, Erdoğdu-Türkiye, no: 25723/94, § 
72, CEDH 2000-VI). Sonuç olarak, başvuran şirkete yapılan uyarılar, AĐHS’nin 10 § 1. 
maddesi ile güvence altına alınan ifade özgürlüğüne yönelik bir ihlal teşkil etmektedir.  

 
2. “Kanunla öngörülmüş olmak” ve meşru amaç 
 
AĐHM, müdahalenin 3984 sayılı Kanun’la öngörüldüğü ve AĐHS’nin 10 § 2. maddesi 

uyarınca, ulusal güvenlik, toprak bütünlüğünün ve ya kamu emniyetinin korunması gibi meşru 
amaçlar taşıdığı konusunda tarafların itirazda bulunmadıklarını gözlemlemektedir 



 9

(Yağmurdereli-Türkiye, no: 29590/96, § 40, 4 Haziran 2002). AĐHM, bu kararından 
ayrılmasını gerektirecek bir neden görmemektedir. Buna karşılık, burada sözkonusu 
müdahalenin demokratik bir toplumda gerekli olup olmadığı sorusudur. 

 
3. “Demokratik toplumda gereklilik” 
 
Hükümet, dava konusu programların toplumu şiddete sevkedecek, toplumda nefret ve 

ayrımcılık duyguları uyandıracak, Türkiye’nin ulusal bütünlüğünü ve toprak bütünlüğünü 
tehlikeye düşürebilecek türden olduklarında sözkonusu tedbirlerin gerekli olduklarını 
belirtmektedir. 

 
Başvuran şirket, Hükümet’in görüşüne katılmamaktadır. Sözkonusu programlarda ele 

alınan konuların, kamu yararını ilgilendiren konularda yapılan tartışmalar olarak 
değerlendirilmesi gerektiğini ileri sürmektedir. Başvuran şirket, yapılan konuşmaların ne 
teröre ne de şiddete sevkettiğini belirtmektedir. Bununla ilgili olarak, dava konusu tedbirlerin 
AĐHS’nin 10. maddesinin 2. paragrafı uyarınca zorunlu tedbir niteliği taşımadığını ileri 
sürmektedir. 

 
AĐHM, AĐHS’nin 10. maddesinin 1. paragrafı ile tanınan ifade özgürlüğünün, 

demokratik bir toplumun en önemli temellerinden birini oluşturduğunu hatırlatmaktadır. 10. 
maddenin 2. paragrafı saklı kalmak kaydıyla, sadece lehte olduğu kabul edilen veya zararsız 
veya ilgilenmeye değmez görülen haber ve düşünceler için değil aynı zamanda kırıcı, çarpıcı 
veya rahatsız edici olanlar için de geçerlidir; bunlar çoğulculuğun, hoşgörünün ve açık 
fikirlili ğin gerekleridir.  (Bkz. diğerleri arasında, Handyside-Birleşik Krallık, 7 Aralık 1976 
tarihli karar, A serisi no: 24, § 49; ve adıgeçen Castells,§ 42).  

 
AĐHM, birkaç kez basının demokratik bir toplumdaki yerine değinmiştir. Şayet 

basının, özellikle de kamu düzeninin korunması gibi, bir takım sınırları aşmaması 
gerekiyorsa, basına görev ve sorumlulukları çerçevesinde, kamu yararına ilişkin haber ve 
fikirleri iletme görevi düşmektedir. Basının haber yapma görevine aynı zamanda kamuoyunun 
haber alma hakkı da eklenmektedir (Bkz. diğerleri arasında, Thorgeir Thorgeirson-Đzlanda, 25 
Haziran 1992 tarihli karar, A serisi no: 239, § 63; ve Colombani ve diğerleri-Fransa, no: 
51279/99, § 55, CEDH). AĐHM ayrıca demokratik bir sistemde, Hükümetin eylemlerinin, adli 
ve yasal güçlerin, basının ve aynı zamanda kamuoyunun denetimi altında bulunması 
gerektiğini hatırlatmaktadır (Bkz. adıgeçen Castells, § 46).  

 
AĐHM bu ilkelerin, hem yazılı hem de sözlü basın için önemli bir yere sahip olduğu 

görüşündedir (Groppera radio AG ve diğerleri-Đsviçre, 28 Mart 1990 tarihli karar, A serisi no: 
173, Komisyon görüşü, § 138; Jersild-Danimarka, 23 Eylül 1994 tarihli karar A serisi no: 
298, § 31; Fransa Radyosu ve diğerleri-Fransa, no: 53984/00, CEDH 2004, § 33). 

 
AĐHM, dava konusu yayınlarda kullanılan ifadelere ve yayınlandıkları koşullara dikkat 

etmektedir. Bununla ilgili olarak, incelemesine sunulan durumu çevreleyen koşulları, özellikle 
de terörle mücadele konusunda karşılaşılan zorlukları dikkate almaktadır (Bkz. Đbrahim 
Aksoy-Türkiye, no: 28635/95, 30171/96 ve 34535/97, § 60, 10 Ekim 2000, ve Đncal-Türkiye, 9 
Haziran 1998 tarihli karar, Derleme 1998-IV, s. 1568, § 58).    

 
Bununla birlikte, AĐHM mevcut davada dava konusu programların, yolsuzluk, 

güvenlik güçlerinin terörist eylemlerle mücadelesi ya da Devlet’le mafya arasında olası bir 
bağlantının olması gibi, basında da geniş yer tutan çeşitli sorulara değindiğini 



 10

gözlemlemektedir. AĐHM, kamu yararını ilgilendiren soruların sözkonusu olduğunu ve bu 
konularda haber yayınlanmasının, demokratik bir toplumda medyanın kendisine verilen 
“bekçi köpeği” görevini yerine getirmesinden ibaret olduğundan şüphe etmemektedir (Bkz. 
Fuentes Bobo-Đspanya, no: 39293/98, § 48, 29 Şubat 2000). 

 
Sözkonusu bilgilerin daha önce kamuoyuna sunulduğu hususunun da altını çizmek 

gerekmektedir. Dava konusu olan yayınlardan bazıları (başvuru no: 64181/00 ve 64183/00), 
haklarında herhangi bir takibat yapılmayan gazetelerde yayınlanmış olan haberlerin yorum 
yapılmaksızın tekrarından ibarettir. Bu bakımdan, AĐHM kamuya duyurulan bazı haberlerin 
yayının engellenmesinin gereklilik arz etmediği konusunda daha önce karar aldığını 
hatırlatmaktadır (mutatis mutandis, Vereniging Weekblad Bluf-Hollanda, 9 Şubat 1995, A 
serisi no:306-A, § 44, ve Weber-Đsviçre, 22 Mayıs 1990, A serisi no: 177, § 49).     

 
AĐHM başvuranın, bu yayınlar sırasında her defasında alıntı yapıldığını ve sözkonusu 

bölümlerin yayınlandığı gazetenin adını ve yayınlandığı tarihi belirttiğini gözlemlemektedir 
(Bkz. Thoma-Lüksemburg, no: 38432/97, § 64, CEDH 2001-III). AĐHM, gazetecilerin bir 
alıntının içeriğinden sürekli ve açık olarak uzak kalmalarını istemenin basının belli bir 
dönemde var olan olay ve fikirler konusunda toplumu bilgilendirme görevleri ile 
bağdaşmadığını hatırlatmaktadır ( adıgeçen, Thoma, § 64).  

 
Son olarak AĐHM, her ne kadar yayınların sert ifadeler taşıyan bazı bölümlerinin 

yazıya düşmanlığa sevkeden bir anlam yüklese de, bu bölümlerin şiddete, silahlı direnişe, 
isyana teşvik etmediğini gözlemlemektedir. AĐHM’nin değerlendirmeye alması gereken asıl 
nokta budur (Bkz. a contrario, Sürek-Türkiye (no:1) [GC], no: 26682/95, § 62, CEDH 1999-
IV, ve Gerger-Türkiye [GC], no: 24919/94, § 50, 8 Temmuz 1999 tarihli karar).  

 
AĐHM, verilen cezaların türünün ve ağırlığının da, müdahalenin orantılı olup 

olmadığının tespit edilmesinde dikkate alınacak unsurlar olduğunu belirlemektedir. Başvuran 
şirkete yapılan uyarılar sonrasında, başvuran şirketin yayın yapmasının Radyo ve 
Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkındaki Kanun tarafından öngörülen azami cezayla,   
yani 90 gün ve 365 gün süreyle yasaklandığını gözlemlemektedir.  

 
Sonuç olarak, başvuran şirkete uygulanan cezaların, öngörülen amaçlarla orantılı 

olmadığı ve buna bağlı olarak da demokratik bir toplumda gereklilik arz etmediği 
anlaşılmaktadır. Bu nedenle AĐHS’nin 10. maddesi ihlal edilmiştir. 

 
AĐHS’nin 10. maddesinin tek başına ihlal edildiğinin tespit edilmesi nedeniyle AĐHM, 

14. maddeye ilişkin şikayetin incelenmesinin gerekli olmadığına karar vermiştir. 
 
II. A ĐHS’NĐN 13. MADDESĐNĐN ĐHLAL ED ĐLDĐĞĐ ĐDDĐASI HAKKINDA 

 
 Başvuran şirket, AĐHS’nin 13. maddesinin içeriğine atıfta bulunarak, RTÜK 
tarafından alınan kararlara itiraz edebileceği etkili iç hukuk yollarının bulunmadığını ileri 
sürmektedir. 
 
 Bununla ilgili olarak başvuran şirket, dava konusu kararların yürürlüğe konmasının 
askıya alınması yönündeki taleplerinin sürekli olarak idari mahkemeler tarafından 
reddedildiğini iddia etmektedir. 
 



 11

 AĐHM, AĐHS’de yer alan hak ve özgürlükler iç hukukta ne şekilde tanınmış olursa 
olsun, Sözleşme’nin 13. maddesinin, bu hak ve özgürlüklerden iç hukukta yararlanılmasını 
sağlayacak yolların varlığını güvence altına aldığını hatırlatır. Dolayısıyla Sözleşmeci 
Devletler, bu hükmün kendilerine getirdiği yükümlülüklere ne şekilde uydukları konusunda 
belli bir takdir payından yararlanma hakkına sahip olsalar da, sözkonusu hüküm, AĐHS’ye 
dayalı “savunulabilir bir şikayetin” içeriğinin incelenmesini ve uygun bir telafinin 
sunulmasını sağlayacak bir iç hukuk yolunu zorunlu kılmaktadır.   
 
 Hiç kuşkusuz bazı durumlarda, 13. maddede belirtilen başvuru yollarının etkili olup 
olmadığı hususu, bunların AĐHS’ye aykırı olan ve geri dönüşü olmayan sonuçlar 
doğurabilecek tedbirlerin uygulanmasını engelleyebilecekleri hükmünü içermektedir (Bkz. 
Conka-Belçika, no: 51564/99, § 79, CEDH 2002-I, ve, mutatis mutandis; Jabari-Türkiye, 
no:40035/98, § 50, CEDH 2000-VIII). Bu bakımdan, AĐHS’nin 13. maddesinden doğan 
yükümlülüğün kapsamının, yapılan şikayetin niteliğine bağlı olarak değiştiğini 
hatırlatmaktadır. 
 
 AĐHM, 3984 sayılı Kanun uyarınca verilen RTÜK kararlarının, idare mahkemelerine 
başvurularak iptal edilebileceğini not etmektedir. Bu kararlar Danıştay’ın denetimine de 
tabidir.  
 
 AĐHM mevcut davada, başvuran şirketin dava konusu tedbirlerin iptal edilmesi 
yönünde, Đdare Mahkemeleri’ne ve Danıştay’a başvuruda bulunduğunu gözlemlemektedir. Bir 
avukat tarafından temsil edilen başvuran şirket, şikayetlerin esasına ilişkin görüş bildiren bu 
mahkemelerde şikayetlerini dile getirme imkanı bulmuştur (Bkz., örneğin, Matos ve Silva, 
Lda., ve diğerleri-Portekiz, 16 Eylül 1996 tarihli karar, Derleme 1996-IV, § 64). AĐHM, 
AĐHS’nin 13. maddesinin, başvuranın talep ettiği sonuca ulaşmasını garanti etmediğini 
hatırlatmaktadır (Amann-Đsviçre [GC], no: 27798/95, § 88, CEDH 2000-II). 
 
 Mevcut davada, Türk Mahkemeleri verilen cezaların ertelenmesi taleplerini reddetmiş 
ve verilen cezalar uygulanmıştır. Bu durumda, esasa ilişkin dava sonucunda başvuran şirketin 
idare mahkemelerinde davayı kazandığı varsayılsa bile, yayın yapma yasağından kaynaklanan 
nedenlerden dolayı uğradığı zararların tazmin edilmesi yönünde idare mahkemelerine 
başvurma hakkına sahip olabilirdi.  
 
 AĐHM, başvuranın uğrayabileceği zararların şekli ve dava koşulları dikkate 
alındığında, her ne kadar ulusal mahkemeler, başvuranın, cezanın infazının ertelenmesi 
yönündeki talebini reddetmiş olsalar bile, 13. madde uyarınca geçici olarak durdurma yetkisi 
bulunmasının yeterli olacağı kanaatindedir. (a contrario, Jabari-Türkiye, no: 40035/98, § 50, 
CEDH 2000-VIII) 
 
 Diğer konularla ilgili olarak, başvuran şirket mevcut davada kullanmış olduğu başvuru 
yollarının, hangi sebeple 13. maddede belirtilen etkili başvuru yolundan yoksun olduğu 
konusunda yeterli açıklama yapmamaktadır. Bu nedenle, AĐHM, AĐHS’nin 35 §§ 3. ve 4. 
maddeleri uyarınca açıkça dayanaktan yoksun olduğu gerekçesiyle, başvurunun bu kısmının 
reddedilmesine karar vermiştir.   
 
 III. A ĐHS’NĐN 41. MADDESĐNĐN UYGULANMASI HAKKINDA 
    

AĐHS’nin 41. maddesinde belirtilen unsurlar. 
 



 12

A. Tazminat 
 
 Başvuran şirket, 455 gün süreyle yayın yapma yasağı getirilmiş olmasından dolayı 
395.306 Euro değerinde maddi zarara uğradığını iddia etmektedir. 
 
 Başvuran şirket ayrıca 1.113.000 Euro değerinde manevi tazminat talep etmektedir. 
 
 Hükümet, bu iddialara karşı çıkmaktadır. 
 
 AĐHM, iddia edilen gelir kayıplarına ilişkin olarak sunulan delillerin, başvuran şirket 
için, AĐHS’nin 10. maddesinin ihlal edilmesinden kaynaklanan gelir kaybının kesin bir 
şekilde tespitine olanak vermediği kanaatindedir (aynı konuda, Bkz. Karakoç ve diğerleri-
Türkiye, no: 27692/95, 28138/95 ve 28498/95, § 69, 15 Ekim 2002). Bu nedenle AĐHM bu 
talebi reddetmektedir. 
 
 AĐHM, manevi tazminatla ilgili olarak, dava koşulları dikkate alındığında başvuran 
şirketin birtakım sıkıntılar yaşamış olabileceğini kabul etmektedir. Bu konuda, bir radyo 
istasyonunun kurulması ve yayınlanması için gerekli olan yüksek maliyeti gözönünde 
bulundurmaktadır. AĐHM, AĐHS’nin 41. maddesinde de belirtildiği üzere hakkaniyete uygun 
olarak başvuran şirkete 15.000 Euro manevi tazminat ödenmesine karar vermiştir. 
 

B. Masraf ve harcamalar  
 

Başvuran şirket aynı zamanda AĐHM ve yerel mahkemeler nezdinde yaptığı masraf ve 
harcamalar için 49.607 Euro talep etmektedir. Bununla ilgili olarak herhangi bir kanıt 
sunmamaktadır. 

 
Hükümet bu iddialara karşı çıkmaktadır. 
 
Mahkemenin bu konudaki içtihadı ve mevcut unsurlar doğrultusunda, AĐHM, 

başvuran şirkete tüm masraflarla birlikte 2.000 Euro ödenmesinin makul olduğuna kanaat 
getirmiştir. 

 
C. Gecikme Faizi 
 
AĐHM, Avrupa Merkez Bankası’nın marjinal kredi kolaylıklarına uyguladığı faiz 

oranına üç puanlık bir artışın ekleneceğini belirtmektedir. 
 
BU GEREKÇELERE DAYALI OLARAK A ĐHM OYB ĐRLĐĞĐYLE, 
 
1. Başvuruların birleştirilmesine;  
 
2. AĐHS’nin 14. maddesi ile birlikte 10. maddesine ilişkin şikayetlerin kabul edilebilir 

olduğuna, diğer şikayetlerin ise kabul edilemez olduğuna;   
 
 3. AĐHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiğine; 
 
 4. AĐHS’nin 10. maddesi ile birlikte 14. maddesinin ayrıca incelenmesinin gerekli 
olmadığına; 
 



 13

 5. a) AĐHS’nin 44 § 2 maddesi gereğince kararın kesinleştiği tarihten itibaren üç ay 
içinde, ödeme tarihindeki döviz kuru üzerinden YTL.’ye çevrilmek üzere Savunmacı 
Hükümetin başvuran şirkete: 
 
  i. manevi tazminat için 15.000 Euro (on beş bin Euro) ödenmesine; 
  ii. masraf ve harcamalar için 2.000 Euro (iki bin Euro) ödenmesine: 

 iii. yukarıdaki miktarların her türlü vergiden muaf tutulmasına; 
      
    b) Sözkonusu sürenin bittiği tarihten itibaren ve ödemenin yapılmasına kadar, 
Hükümetin, Avrupa Merkez Bankasının o dönem için geçerli faizinin üç puan fazlasına eşit 
oranda basit faizi uygulamasına;  

 
 6. Adil tazmine ilişkin diğer taleplerin reddine; 

 
karar vermiştir. 
 
 
 Đşbu karar Fransızca olarak hazırlanmış ve AĐHM’nin iç tüzüğünün 77§§ 2 ve 3 

maddesine uygun olarak 30 Mart 2006 tarihinde yazıyla bildirilmiştir.  
 


