_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

| Y
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 117 (2017)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 04.04.2017

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Serbian authorities’ reaction to an article written about
a well-known human rights activist had been disproportionate

In today’s Chamber judgment?! in the case of Milisavljevi¢ v. Serbia (application no. 50123/06) the
European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned a journalist’'s complaint about her conviction for insult following an article she
had written about Natasa Kandi¢, a well-known human rights activist. The courts held that by failing
to put one particular sentence — “Ms Kandi¢ [had] been called a witch and a prostitute” — in
guotation marks, the journalist, Ms Milisavljevi¢, had tacitly endorsed the words as her own.

The Court found in particular that it was evident, even without the quotation marks, that that
sentence, written by another journalist and previously published in a different magazine, had not
been Ms Milisavljevi¢’s personal opinion of Ms Kandi¢, but that she had merely been transmitting
how Ms Kandi¢ was perceived by others. Moreover, the domestic courts, limiting their reasoning to
the lack of quotation marks, had completely failed to balance Ms Kandi¢’s right to reputation against
Ms Milisavljevi¢’s freedom of expression and duty, as a journalist, to impart information of general
interest.

Principal facts

The applicant, Ljiljana Milisavljevi¢, is a Serbian national who was born in 1966 and lives in Belgrade.
She was a journalist for Politika, a major Serbian daily newspaper.

The article in question was published in Politika in September 2003 at a time when there was a
heated public debate on the Serbian authorities’ cooperation with the International Criminal
Tribunal for the former Yugoslavia (the “ICTY”). There was also a high degree of animosity toward
Ms Kandi¢ because of her involvement in investigating crimes committed by the Serbian forces
during the armed conflicts in the former Yugoslavia and because she was one of the most vocal
advocates for full cooperation with the ICTY.

Following the publication, Ms Kandié started a private prosecution against Ms Milisavljevi¢ claiming
that it had been written to portray her as a traitor to Serbia. The domestic courts ultimately found
that Ms Milisavljevi¢ had committed the criminal offence of insult and gave her a judicial warning.
The courts notably held that although the sentence, “Ms Kandi¢ [had] been called a witch and a
prostitute”, had been published previously in an article written by another author in a different
magazine, she had failed to put it in quotation marks, meaning that she had tacitly endorsed the
words as her own.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-172458
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), Ms Milisavljevi¢ complained about her criminal
conviction, and alleged that it had resulted in her subsequent dismissal from Politika.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 13 December 2006.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Helena Jaderblom (Sweden), President,
Branko Lubarda (Serbia),

Luis Lépez Guerra (Spain),

Helen Keller (Switzerland),

Pere Pastor Vilanova (Andorra),

Alena Polackova (Slovakia),

Georgios A. Serghides (Cyprus),

and also Fatos Araci, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

It was established in the domestic proceedings, and acknowledged by the Government, that
Ms Milisavljevi¢ had taken the words “Ms Kandi¢ [had] been called a witch and a prostitute” from an
article written by another journalist and published in a different magazine. Therefore, it was evident,
even without the quotation marks, that this was not Ms Milisavljevi¢’s personal opinion of
Ms Kandi¢, but that she had merely been transmitting how Ms Kandi¢ was perceived by others. The
Court reiterated that a general requirement for journalists to systematically and formally distance
themselves from the content of a quotation that might insult or provoke others or damage their
reputation was not reconcilable with the press’s role of providing information on current events,
opinions and ideas.

Furthermore, the domestic courts had completely failed to balance Ms Kandi¢’s right to reputation
against Ms Milisavljevi¢’s freedom of expression and duty, as a journalist, to impart information of
general interest. The courts, limiting their findings to the fact that the sentence had not been put in
guotation marks, had not referred at all to the overall context of the article or the circumstances in
which it had been written. In contrast, Ms Milisavljevi¢ had presented the positive and negative in
her article, making it clear that opinions on Ms Kandi¢ were divided. Furthermore, she had reported
that Ms Kandi¢ had received many awards, some of them prestigious, as well as that she was a
campaigner for the truth on war crimes and a lonely voice of reason in Serbia, all of this having also
been written without quotation marks.

Lastly, the Court also bore in mind that: Ms Kandi¢, a human rights activist and public figure, had
inevitably and knowingly exposed herself to public scrutiny and therefore had to display a greater
degree of tolerance; and her conviction of a criminal offence was likely to deter other journalists
from contributing to public discussion on issues affecting the life of the community.

The national authorities’ reaction to Ms Milisavljevié’s article had therefore been disproportionate,
in violation of Article 10.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Serbia was to pay Ms Milisavljevi¢ 500 euros (EUR) in respect of non-pecuniary
damage and EUR 386 for costs and expenses.

The judgment is available only in English.




Press Release

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 3 90 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)

George Stafford (tel: + 3339021 41 71)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

