
issued by the Registrar of the Court

no. 411
10.05.2011

The European Convention on Human Rights does not require 
media to give prior notice of intended publications to those who 

feature in them 

In today’s Chamber judgment in the case Mosley v. the United Kingdom (application 
no. 48009/08), which is not final1, the European Court of Human Rights held, 
unanimously, that there had been:

No violation of Article 8 (right to protection of private and family life) of the 
European Convention on Human Rights.

The case concerned a complaint that the United Kingdom failed to impose a legal duty on 
newspapers to notify the subjects of intended publications in advance to give them an 
opportunity to prevent such publications by seeking an interim court injunction.

Principal facts

The applicant, Max Rufus Mosley, is a British national who was born in 1940 and lives in 
Monaco. He is is the former president of the International Automobile Federation, a non-
profit association that represents the interests of motoring organisations and car users 
worldwide and is also the governing body for Formula One. 

In March 2008, the Sunday newspaper News of the World published on its front page an 
article entitled “F1 boss has sick Nazi orgy with 5 hookers”. Several pages inside the 
newspaper were also devoted to the story which included still photographs taken from 
video footage secretly recorded by one of the participants in the sexual activities. 

An edited extract of the video, in addition to still images, were also published on the 
newspaper’s website and reproduced elsewhere on the internet. 

On 4 April 2008, Mr Mosley brought legal proceedings against the newspaper claiming 
damages for breach of confidence and invasion of privacy. In addition, he sought an 
injunction to restrain the News of the World from making available on its website the 
edited video footage. 

On 9 April 2008, the High Court refused to grant the injunction because the material was 
no longer private as it had been published extensively in print and on the Internet. In 
subsequent privacy proceedings before the High Court, the court found that the images 
did not carry any Nazi connotations. Consequently there was no public interest and thus 
no justification for publishing that article and accompanying images, which had breached 
Mr Mosley’s right to privacy. The court ruled that News of the World had to pay to Mr 
Mosley 60,000 GBP in damages. 

1  Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month 
period following its delivery, any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the 
Court. If such a request is made, a panel of five judges considers whether the case deserves further 
examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final judgment. If the referral 
request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for 
supervision of its execution. Further information about the execution process can be found here: 
www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on 8 (right to private life) and Article 13 (right to an effective remedy), Mr 
Mosley complained that, despite the monetary compensation awarded to him by the 
courts, he remained a victim of Article 8 of the Convention as a result of the absence of 
a legal duty on the News of the World to notify him in advance of their intention to 
publish material concerning him thus giving him the opportunity to ask a court for an 
interim injunction and prevent the material’s publication. 

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 29 September 
2008.

Judgment was given by a Chamber of seven, composed as follows:

Lech Garlicki (Poland), President,
Nicolas Bratza (the United Kingdom),
Ljiljana Mijović (Bosnia and Herzegovina),
David Thór Björgvinsson (Iceland),
Päivi Hirvelä (Finland),
Ledi Bianku (Albania),
Nebojša Vučinić (Montenegro), Judges,

and also Lawrence Early, Section Registrar.

Decision of the Court

Admissibility

Victim status

The British Government considered that Mr Mosley was no longer a victim of a 
Convention violation given, in particular, that he had been compensated by the 
newspaper as ordered by the UK courts: 60,000 British pounds (GBP) in damages and 
GBP 420,000 for legal costs. 

Mr Mosley insisted that he had remained a victim of a violation by the UK of his right to 
privacy, as the damages awarded were unable to restore his privacy to him after millions 
of people in the world had seen the embarrassing material in which he featured.

The Court found that no sum of money awarded after disclosure of the material which 
had caused Mr Mosley humiliation could be a remedy for his specific complaint that no 
legal requirement existed in the UK obliging the media to give advance warning to a 
person of a publication related to their private life.

Consequently, Mr Mosley could claim to still be a victim of a Convention violation.

Exhaustion of domestic remedies

The Government claimed that Mr Mosley had not exhausted a number of domestic 
remedies before taking his complaint before the Court. In particular, they argued that he 
had not appealed against the UK judge’s ruling on exemplary damages, that he could 
have pursued an account of profits claim as opposed to a claim for damages as he had 
done, and that he had failed to complain under the Data Protection Act about the 
unauthorised processing of his personal information and to seek rectification or 
destruction of his personal data.

Mr Mosley considered the proposed remedies irrelevant to his complaint.



3

The Court found that none of the remedies relied upon by the Government could have 
addressed Mr Mosley’s specific complaint about the absence of a UK law requiring pre-
notification of the publication of the article which had interfered with his right to respect 
for his private life. 

Private life

The Court noted that the UK courts had found no Nazi element in Mr Mosley’s sexual 
activities and had therefore concluded that there had been no public interest in, and 
therefore justification for, the publication of the articles and images. In addition, the 
newspaper had not appealed against the judgment. The Court therefore considered that 
the publications in question had resulted in a flagrant and unjustified invasion of Mr 
Mosley’s private life. Given that Mr Mosley had achieved a finding in his favour before the 
domestic court, the Court’s own assessment concerned the balancing act to be 
conducted between the right to privacy and the right to freedom of expression not in the 
circumstances of the applicant’s particular case but in relation to the UK legal system. 

It was clear that the UK authorities had been obliged under the Convention not only to 
refrain from interfering with Mr Mosley’s private life, but also to take measures to ensure 
his effective enjoyment of that right. The question which remained to be answered was 
whether a legally binding pre-notification rule was required.

The Court observed that it had implicitly accepted in its earlier case law that damages 
obtained following a defamatory publication provided an adequate remedy for right-to-
private-life breaches arising out of newspaper publications of private information. 

It then recalled that States enjoyed a certain margin of appreciation in respect of the 
measures they put in place to protect people’s right to private life. Notwithstanding the 
potential merits of Mr Mosley’s individual case, given that a pre-notification requirement 
would inevitably affect political reporting and serious journalism, in addition to the 
sensationalist reporting at issue in Mr Mosley’s case, the Court stressed that any 
restriction on journalism required careful scrutiny.

In the United Kingdom, the right to private life had been protected with a number of 
measures: there was a system of self-regulation of the press; people could claim 
damages in civil court proceedings; and, if individuals were aware of an intended 
publication touching upon their private life, they could seek an interim injunction 
preventing publication of the material. In addition, in the context of private life and 
freedom of expression, a parliamentary inquiry on privacy issues had been recently held 
in the UK with the participation of various interested parties, including Mr Mosley 
himself, and the ensuing report had rejected the need for a pre-notification requirement. 

The Court further noted that Mr Mosley had not referred to a single jurisdiction in which 
a pre-notification requirement as such existed, nor had he indicated any international 
legal texts requiring States to adopt such a requirement. Last and not least, the current 
UK system fully corresponded to the resolutions of the Parliamentary Assembly of the 
Council of Europe on media and privacy. 

As to the clarity of any pre-notification requirement, the Court was of the view that the 
concept of “private life” was sufficiently well understood for newspapers and reporters to 
be able to identify when a publication could infringe the right to respect for private life. It 
further considered that a satisfactory definition of those subject to the obligation could 
be found. However, any pre-notification obligation would have to allow for an exception 
if public interest was at stake. Thus, a newspaper could opt not to notify an individual if 
it believed that it could subsequently defend its decision on the basis of the public 
interest in the information published. The Court observed in that regard that a narrowly 
defined public interest exception would increase the chilling effect of any pre-notification 



4

duty. In Mr Mosley’s case, given that the News of the World had believed that the sexual 
activities they were disclosing had had Nazi overtones, hence were of public interest, 
they could have chosen not to notify Mr Mosley, even if a legal pre-notification 
requirement had been in place. Alternatively, a newspaper could choose, in any future 
case to which a pre-notification requirement was applied, to run the same risk and 
decline to notify, preferring instead to pay a subsequent fine. The Court emphasised that 
any pre-notification requirement would only be as strong as the sanctions imposed for 
failing to observe it; however, particular care had to be taken when examining 
constraints which might operate as a form of censorship prior to publication. Although 
punitive fines and criminal sanctions could be effective in encouraging pre-notification, 
that would have a chilling effect on journalism, even political and investigative reporting, 
both of which attracted a high level of protection under the Convention. That ran the risk 
of being incompatible with the Convention requirements of freedom of expression. 

The Court concluded by recognising that the private lives of those in the public eye had 
become a highly lucrative commodity for certain sectors of the media. The publication of 
news about such people contributed to the range of information available to the public. 
Although the dissemination of that information was generally for the purposes of 
entertainment rather than education, it undoubtedly benefitted from the protection of 
Article 10. The Article 10 protection afforded to publications might cede to the 
requirements of Article 8 where the information was of a private and intimate nature and 
there was no public interest in its dissemination. 

However, looking beyond the facts of Mr Mosley’s case, and having regard to the chilling 
effect to which a pre-notification requirement risked giving rise, to the doubts about its 
effectiveness and to the wide margin of appreciation afforded to the UK in that area, the 
Court concluded that Article 8 did not require a legally binding pre-notification 
requirement. Therefore, its absence in UK law had not breached Article 8.

The judgment is available only in English. 

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. 
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on its 
Internet site. To receive the Court’s press releases, please subscribe to the Court’s RSS 
feeds.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Emma Hellyer (tel: + 33 3 90 21 42 15)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Frédéric Dolt (tel: + 33 3 90 21 53 39)
Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of 
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European 
Convention on Human Rights.

http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
mailto:Echrpress@echr.coe.int

