Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS no. 397
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 05.05.11

Ukrainian newspaper’s staff sanctioned wrongly for a
publication of material obtained from the Internet

In today’s Chamber judgment in the case Editorial Board of Pravoye Delo and Shtekel v.
Ukraine (application no. 33014/05), which is not final!, the European Court of Human
Rights held, unanimously, that there had been:

Two violations of Article 10 (right to freedom of expression and information) of
the European Convention on Human Rights.

The case mainly concerned the lack of adequate safeguards in Ukrainian law for
journalists’ use of information obtained from the Internet.

Principal facts

The applicants are the Editorial Board and the editor-in-chief of Ukrainian newspaper
Pravoye Delo. At the time, the newspaper published articles on political and social
questions three times a week, frequently reproducing material obtained from various
public sources due to a lack of funds.

In September 2003, Pravoye Delo published an anonymous letter, allegedly written by
an employee of the Security Service of Ukraine, which had been downloaded from a
news website. The letter contained allegations that senior officials of the Odessa
Regional Department of the Security Service had been engaging in corrupt and otherwise
criminal activities, including in connection with organised criminal groups. The
newspaper provided reference to the source of the information and also published a
comment by the editorial board which indicated that the information in the letter might
be false and invited comments and other related information from all sources.

A month later, the president of the national Thai Boxing Federation, who featured in the
letter as a member of a criminal group, brought proceedings for defamation against both
applicants. In particular, he complained that the allegations about him were untrue and
had damaged his dignity and reputation.

In May 2004, the court ruled against the editorial board and editor-in-chief of Pravoye
Delo and ordered them to publish a retraction of a part of the publication containing
particularly strong accusations in respect of the Boxing Federation president. In addition,
the court ordered them to pay jointly around 2,394 euros (EUR) as compensation for the
damage caused to the president by the publication, and ordered separately the
newspaper’s editor-in-chief to publish an official apology for having allowed the
publication in question.

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month
period following its delivery, any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the
Court. If such a request is made, a panel of five judges considers whether the case deserves further
examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final judgment. If the referral
request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for
supervision of its execution. Further information about the execution process can be found here:
www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution



http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=885106&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

The applicants appealed unsuccessfully. However, in July 2006, the Boxing Federation
president and the applicants reached a friendly settlement as a result of which they did
not have to pay him the compensation awarded by the courts, apart from the costs and
expense related to the court proceedings. The applicants also undertook to publish
promotional and information material as requested by the Federation president until the
amount of compensation they had been ordered to pay was reached. In 2008, the
applicants discontinued the publishing of Pravoye Delo.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10, the applicants complained that their right to freedom of expression
had been breached as a result of the sanctions imposed on them by the courts because
of the publication in question.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 22 August
2005.

Judgment was given by a Chamber of seven, composed as follows:

Dean Spielmann (Luxembourg), President,
Elisabet Fura (Sweden),

Karel Jungwiert (the Czech Republic),
Mark Villiger (Liechtenstein),

Isabelle Berro-Lefévre (Monaco),

Ann Power (Ireland),

Ganna Yudkivska (Ukraine), Judges,

and also Claudia Westerdiek, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10
Apology ordered by courts

The applicants had published a letter alleging — without providing any proof - that a
public figure, the president of the national Thai Boxing Federation, had been a member
of a criminal group and had coordinated and sponsored murders.

Ukrainian law at the time had only provided that defamed individuals could ask for a
retraction of the defammatory material and for compensation for damage. Both of those
measures had been applied in respect of the applicants.

However, the courts had ordered the editor-in-chief to also publish an official apology in
the newspaper, which had not existed in national law. In addition, the national judges
had found in their subsequent practice that an obligation to apologise imposed by a court
following a publication was against the Ukrainian Constitutional guarantee of freedom of
expression.

Consequently, the Court held that the order to the editor-in-chief to apologise had not
been done in accordance with the law, and had, therefore, been in violation of Article 10.

Lack of safequards for usage of Internet material

The publication in question had been a literal reproduction of material downloaded from
a publicly accessible Internet newspaper. It had referred to the source of the information



Press Release

and had contained in addition comments by the editorial board clearly distancing the
newspaper from the content of the material.

Ukrainian law, and in particular the Press Act, absolved journalists from civil
responsibility for reproducing material published elsewhere in the press. The Court noted
that this had been its own consistent approach in respect of journalists’ freedom to
disseminate statements made by others.

However, the Ukrainian courts had found that no immunity from liability existed for
journalists in cases in which the source of the material came from Internet publications
not registered in accordance with the Ukrainian Press Act. At the same time, no domestic
rules had existed on State registration of Internet media.

The Court, having had regard to the important role the Internet played for media
activities generally, and for the exercise of the freedom of expression, found that the
absence of legal regulation allowing journalists to use information obtained from the
Internet without fear of being sanctioned, was an obstacle to the press exercising their
vital function of a “public watchdog”.

In addition, under Ukrainian law, journalists might be exempt from the payment of
compensation if they had acted in good faith, had checked the information and had not
disseminated the untrue information intentionally. The applicants had raised all these
arguments in their defence yet it had been ignored by the national courts.

The Court concluded that, in the absence of clarity in domestic law in respect of
journalists using information obtained from the Internet, the applicants could not have
foreseen the consequences of their action. Therefore, the Convention requirement that
any limitation to freedom of expression had to have a basis in law, which was clear,
accessible and foreseeable, was not met.

There had, therefore, been a violation of Article 10 because of the lack of adequate
safeguards for journalists using information obtained from the Internet.

Article 41 (just satisfaction)

Under Article 41, the Court held that Ukraine was to pay the applicants EUR 6,000 in
respect of non-pecuniary damage.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court.
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on its
Internet site. To receive the Court’s press releases, please subscribe to the Court’s RSS
feeds.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Emma Hellyer (tel: + 33 390 21 42 15)

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)

Frédéric Dolt (tel: + 33 3 90 21 53 39)

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)



http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
mailto:Echrpress@echr.coe.int

Press Release

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European
Convention on Human Rights.



