
ĐKĐNCĐ DAĐRE 

MATER v. TÜRK ĐYE DAVASI 

(Başvuru No. 54997/08) 

KARAR 

STRAZBURG 

16 Temmuz 2013 

Bu karar Sözleşmenin 44. maddesinin 2. fıkrasında belirtilen koşullarda 
kesinleşecektir. Ancak şekli düzeltmelere tabi olabilir. 

_________________________________________________________________________________________
 © T.C. Adalet Bakanlığı, 2013. Bu gayrıresmi çeviri, Adalet Bakanlığı, Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler 
Genel Müdürlüğü, İnsan Hakları Daire Başkanlığı tarafından yapılmış olup, Mahkeme’yi bağlamamaktadır. Bu 
çeviri, davanın adının tam olarak belirtilmiş olması ve yukarıdaki telif hakkı bilgisiyle beraber olması koşulu 
ile Adalet Bakanlığı, Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü, İnsan Hakları Daire Başkanlığı’na 
atıfta bulunmak suretiyle ticari olmayan amaçlarla alıntılanabilir.



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

1 
 

Mater v. Türkiye davasında,  

Başkan, 

Guido Raimondi, 

Yargıçlar, 

Danutė Jočienė, 

Dragoljub Popović, 

András Sajó, 

Işıl Karakaş, 

Paulo Pinto de Albuquerque, 

Helen Keller 

ve 

Daire Yazı Đşleri Müdürü 

Stanley Naismith’in  

Katılımıyla toplanan Avrupa Đnsan Hakları Mahkemesi (Đkinci Daire) 

(“Mahkeme”) 25 Haziran 2013 tarihli oturumda gerçekleştirdiği 

müzakereler sonucunda anılan bu son tarihte aşağıdaki kararı vermiştir.  

USUL 

1. Davanın temelinde bir Türk vatandaşı olan başvuran (“başvuran”) 

Bayan Nadire Mater’in Türkiye Cumhuriyeti Devletine karşı 5 Kasım 2008 

tarihinde Đnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunmasına Đlişkin 

Sözleşme’nin (“Sözleşme”) 34. maddesi uyarınca yönelttiği bir başvuru 

(No. 54997/08) bulunmaktadır. 

2. Başvuran Đstanbul Barosu’na bağlı Avukat O. M. Eyüboğlu 

tarafından temsil edilmiştir. Türk Hükümeti (“Hükümet”) kendi görevlisi 

tarafından temsil edilmiştir.  



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

2 
 

3. Başvuran özellikle özel hayatına yapılan müdahaleden şikâyet 

etmektedir (Sözleşmenin 8. maddesi). Başvuran aynı zamanda Sözleşmenin 

2., 6. ve 10. maddelerinin de ihlâl edildiğini ileri sürmektedir. 

4. Başvuru 15 Mart 2011 tarihinde Hükümete tebliğ edilmiştir. 

Sözleşme’nin 29. maddesinin 1. fıkrası uyarınca başvurunun kabul 

edilebilirliği ve esasının Daire tarafından aynı anda incelemesine karar 

verilmiştir. 

OLAYLAR  

DAVANIN KEND ĐNE HAS KOŞULLARI 

5. Başvuran 1949 doğumludur ve Đstanbul’da ikamet etmektedir. 

6. Başvuran gazeteci ve yazardır ve “Mehmedin1  Kitabı, Güneydoğuda 

Savaşmış Askerler Anlatıyor”  başlıklı bir kitap yayınlamıştır. Bu eser, 1984 

ve 1998 yılları arasında Türkiye’nin olağanüstü hal ilân edilen söz konusu 

bölgesinde askerliğini yapmış kırk iki eski askerin anılarını anlatmaktadır. 

Kitabın ilk sayfalarında başvuran, aldığı destekler için ve kitabının 

yazılmasını mümkün kılan katkıları için özellikle John D. & Catherine 

T. Mac Arthur Vakfı’na teşekkürlerini sunmaktadır.  

7. 1999 yılı içerisinde Mart, Nisan, Mayıs ve Haziran aylarında olmak 

üzere peş peşe kitabın dört baskısı yapılmıştır.  

8. 9 Ağustos ve 6 Eylül 1999 tarihli iki iddianameme ile Beyoğlu 

Cumhuriyet Başsavcılığı, başvuran ve kitabın yayıncısı hakkında yayın 

yoluyla Türk Silahlı Kuvvetlerini tahkir ve tezyif ettikleri iddiasıyla dava 

açmıştır.  

9. Beyoğlu Ağır Ceza Mahkemesi 29 Eylül 2000 tarihli kararıyla, dava 

konusu kitabın Mayıs ve Haziran ayı baskıları ile ilgili olarak, suçun 

unsurlarının oluşmadığı gerekçesiyle, sanıkların üzerlerine atılı suçlar 

                                                 
1.  Mehmet, Türk askerine verilen genel bir isimdir.  



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

3 
 

yönünden sanıkların beraatlarına karar vermiştir. Nisan ve Mayıs ayı 

baskıları ile ilgili olarak ise Beyoğlu Ağır Ceza Mahkemesi, 4454 sayılı 

Kanun uyarınca sanıklar hakkında karar verilmesine yer olmadığına dair 

karar vermiştir.  

10. Ulusal bir gazete olan Hürriyet Gazetesi, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ve 31 

Temmuz 2001 tarihlerinde ve yine 2, 5 ve 7 Ağustos 2001 tarihlerinde 

tamamı gazetenin yayın kurulunda gazetecilik yapan Emin Çölaşan 

tarafından yazılan bir dizi köşe yazısı yayınlamıştır.  

11. 24 Temmuz 2001 tarihli ve “Konuşunuz Nadire Hanım” başlıklı 

köşe yazısının ilgili bölümleri aşağıdaki gibidir:   

“[Nadire Mater] PKK ile yapılan mücadeleye katılan askerlerimizi bulmuş, 

terhis olan askerlerimizle söyleşiler yapmıştı! Bütün askerler pişmandı, hepsi 

korkaktı! Güneydoğu'da bir vahşete tanık olmuşlar, masum PKK'lıları 

öldürmüşlerdi! Hepsi lanet ediyordu! Böyle bir rezalet olamazdı! Türk 

ordusu gaddardı, acımasızdı ve onları kullanmıştı! Bütün askerlerimiz hasta 

olmuş, ruh sağlığını yitirmişti!  Kitap “ustaca” düzenlenmişti ve ustaca PKK 

propagandası yapılıyordu! Eğer bilinçsiz, hain, ya da o tarafa eğilimli 

biriyseniz, okuyup bitirdiğinizde “Helal olsun PKK'ya. PKK haklıymış. Az 

bile yapmış” derdiniz.  

(...) Amerika'da Mac Arthur Foundation isimli bir vakıf var. CIA ile 

bağlantılı. Vakfın 1997 yılı para bağışları listesinde bir isim yer alıyor: 

“Nadire Mater, Đstanbul, Türkiye. 59 bin dolar. “Đlan Edilmemiş Bir Savaştan 

Tanıklıklar: Askerin, PKK Đle Türk Mücadelesinde Đfadeleri” kitabı için.” 

Evet, kitabın yazarı Nadire Mater, 2 yıl öncesinden Amerika’dan para alıyor! 

59 bin yeşil ABD Doları. Bugünkü değeriyle yaklaşık 80 milyar Törkiş lira. 

Peki ama Amerika bu işle niçin böylesine ilgilenip yazara peşin para ödüyor? 

Biri kitap yazacak, Türk ordusunu küçültecek, yapılan mücadeleyi yerden 

yere vuracak, PKK'yı haklı çıkaracak, “dost ve müttefik” Amerika ise bu 

kitap için kesenin ağzını açıp peşin para verecek! Bana Türkiye'de bir 

babayiğit yazar gösterin ki, kitabından 80 milyar kazanmış olsun! Yok böyle 

bir şey. O halde ortaya üç olasılık çıkıyor: 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

4 
 

1- Bu söyleşilerin yapıldığı iddia edilen askerlere (söyleşiler düzmece 

değilse) para verildi ve öyle konuşmaları sağlandı.  

2- Yazar, Amerika'ya oyun oynayıp yaş tahtaya bastırdı. Parayı başka amaçla 

alıp farklı bir kitap yazdı. 

3- Amerika, Türkiye'ye bir oyun oynamak istedi ve bu iş için kesenin ağzını 

açtı, Nadire Mater'i kullandı. 

Nadire Mater, kendisine ödenen bu 59 bin doların vergisini mutlaka 

vermiştir! Ama daha da önemli olan, bu parayı niçin aldığı, Amerika ile bu 

konuda nasıl bir pazarlık yaptığı[dır]. (...) 

Bayan Nadire Mater bir açıklama göndersin, bilgilenelim... Ve Türkiye 

üzerinde hangi oyunların kaç dolara ve nasıl oynandığını hep birlikte 

öğrenelim.” 

12. 25 Temmuz 2001 tarihli ve “Nadire Hanım’dan tık yok !” başlıklı 

köşe yazısının ilgili bölümleri aşağıdaki gibidir:  

“Bayan Mater bir yabancı kuruluştan 59 bin doları nasıl almış? Bu sorunun 

yanıtı yok. Kitabın önsözünde “Mac Arthur Vakfı'nın sağladığı destek 

olmasaydı bu çalışmayı gerçekleştiremezdim” diyor. Ancak aldığı 

dolarlardan hiç söz etmiyor. Bu nasıl iştir sevgili okuyucularım, siz bir kitap 

hazırlayacaksınız, bu kitapta ismi cismi belli olmayan, saklanan, gizlenen 

birilerini güya konuşturup Türk ordusuna çamur atacaksınız, PKK'yı 

yücelteceksiniz ve bir yabancı vakıf, size para peşin kırmızı meşin 59 bin 

doları bu iş için önceden verecek! Olacak şey midir bu? Sonra kitabın yazarı 

yargılanırken Türkiye ve dünyadan bir sürü yabancı entel-liboş mahkemeye 

gelip izleyecek, “fikir özgürlüğü” nasihatları verecek! Türkiye üzerinde nasıl 

oyunlar oynandığının küçük bir parçası, işte belgesiyle birlikte bu 59 bin 

doların içinde! Al siparişi Amerika'dan, koy cebine parayı, yaz kitabı! 

Kitaba dün bir kez daha baktım. Konuştuğunu iddia ettiği askerlerden birinin 

bile ismi, kimliği yok! Đsimsiz kişileri istediğin gibi konuştur, anlattır! Ya da 

onların ağzından (!) kendin yaz, 59 bin doları cebe at! Bayan hızlı solcunun 

bizim gazetede dün çıkan sözlerini okudunuz. Para aldığı vakıf Amerika'da 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

5 
 

değilmiş, merkezi Đsviçre'de imiş! Parayı Amerika'dan aldı ve Mac Arthur 

Vakfı'nın bütün yönetimi CIA ile bağlantılı.  

Şimdi bir parantez açıp başka bir konuya geçelim. Nadire Mater - Ertuğrul 

Kürkçü 1 işbirliği sadece 59 bin dolarlık “Mehmedin Kitabı”nda değil, başka 

alanlarda da sürüyor. Đşin içinde ayrıca bizim meşhur ‘‘insan hakları’’ takımı 

da var! Bu ikili BIA isimli bir internet sitesi kurdular... Ve Türkiye'ye beş 

kuruş koklatmayan Avrupa Birliği, bunlara tam 770 bin Euro (yaklaşık 670 

bin dolar-800 milyar lira) para verdi. Sitede Türkiye'den bazı yerel haberler 

yer alıyor. Ama bugüne kadar bir araştırma, yolsuzluk, atlatma habere 

rastlamak mümkün olmadı! Bu kadar para nereye harcanıyor?  Yabancılara 

parayla iş yapmanın, para peşin kırmızı meşin kitap hazırlamanın tadına 

varan eski solcular, görevlerini iyi yapıyor! Đlkeler, inançlar falan geçmişte 

kalmış. Şimdi yine, PKK reklamı yapılan 59 bin dolarlık kitaba dönelim. Bir 

asker anlatıyor! “Eşsiz doğa, bol içki. Uyuşturucu bile var. Hatta doktorlar, 

bağımlılara hap veriyor. PKK'lılar uyuşturucu kullanmıyor.” Yani o dağlarda 

kavga veren Türk askeri içkici, uyuşturucu bağımlısı! (...) 

Sevgili okuyucularım, dün bu hanıma burada birkaç soru sormuştum. 

Herhangi bir yanıt veremedi. Ama bu iş ciddi. Konuyu bir kez ele aldık, 

sürdüreceğiz. Đyi bilsinler, sustukça batacaklar. Cila biraz kazındığında ortaya 

neler çıktığını, PKK propagandasının kimler eliyle ve kaç dolara 

yaptırıldığını görüyorsunuz. Kitabın, bizim gazetecilik deyimiyle 

“asparagas”2 olduğu kuşkuları da yoğunlaşıyor.  Kendisine yarın da bazı net 

ve somut sorular soracağım ve yanıt bekleyeceğim.”  

13. “Nadire Mater kayıp, ses vermiyor” başlıklı ve 26 Temmuz 2001 

tarihli yazısında gazeteci doğrudan başvuranı muhatap alarak ona, özellikle 

kitabında anlattıklarını yazdığı askerlerin kimlikleri, söz konusu anlatımları 

için onlara para verip vermediği hakkında, bu kitabın yazımı için nasıl ve 

hangi koşullarda para aldığı ve bu paranın vergisinin ödenip ödenmediği 

konusunda bir dizi soru sormuştur. Gazeteci ayrıca şunları yazmıştır:   

                                                 
1.  Başvuranın kitabının önsözünde kendisine teşekkür edilmiştir.  
2.  Gazetecilik jargonunda yanlış bilgi anlamına gelmektedir.  



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

6 
 

“Kitabı size tanıttım. PKK ile mücadele eden Türk askeri korkak, rezil, hasta, 

uyuşturucu bağımlısı, aç, sefil, perişan, avantacı! Komutanlar rüşvet alıyor! 

Fakat kitapta konuşturduğunu iddia ettiği askerlerden hiçbiri ortada yok. 

Đsimleri belli değil. Uydurma değilse, Nadire bunu kanıtlamak zorunda. 

Nadire parayı Amerika'dan peşin alıp kitap hazırlıyor. Kitap hakkında 

soruşturma açılınca kıyamet kopuyor. Düşünün ki, ABD eski Dışişleri 

Bakanı Madam Albright bile demeç verip ‘‘Nadire'ye hiçbir şey 

yapamazsınız, ceza almasını kabul edemem’’ diyor. Bu ne büyük ilgi! 

Baskılar oluşuyor, beraat kararı çıkıyor. 

Sevgili okuyucularım, Nadire Mater şu dakikaya kadar bana bir yanıt 

gönderemedi. Ancak o ve benzerlerinin Türk basınındaki ‘‘avukatları’’ 

hemen devreye girip kendisini savunan haberler yazmaya başladılar. 

Nadire'nin söyleyebildiği tek şey ‘‘Mac Arthur Vakfı CIA bağlantılı değil’’. 

Varsayalım ki öyle, işin özü değişir mi? Yurtdışından para almadı mı?  

Size burada 3 günden beri çok önemli bir konuyu belgelerle gündeme 

getiriyorum. Bu anlattıklarım, Türkiye üzerinde nasıl oyunlar oynandığının 

somut göstergesi.(...) 

Şimdi somut sorularıma Nadire Mater'den somut yanıt bekliyorum. Ama 

susacaktır çünkü yaptığı işi kendisi bile savunamaz. (...)   

Vurun Türkiye'ye, siz de solculuk ve PKK adına vurun, yeter ki paralar sizin 

gibilere oluk gibi aksın! Amerika ve Avrupa Birliği'nden pompalanan 

dövizleri iyi günlerde, içinize sindire sindire harcayın!” 

14. 27 Temmuz 2001 tarihli ve “Ekmek parası uğruna” başlıklı köşe 

yazısında gazeteci şu ifadeleri kullanmaktaydı:  

“NAD ĐRE Mater, (...) gibi solcular eskiden sokaklarda “Kahrolsun Amerika” 

diye bağırıp Amerikan emperyalizmini kınarlardı. Şimdi devir değişti. 

Bazıları artık Amerika'dan aldıkları 59 bin dolarla sipariş üzerine kitap 

yazıyor, AB'den aldıkları 670 bin dolarla internet sitesi açıyor. Yani 

arkadaşlar yurtdışından besleniyor. (...) 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

7 
 

Bugün dördüncü gün, aynı konuyu yazıyorum. Telaşlandılar, o yüzden 

susmak zorunda kalıyorlar. Çünkü çevrelerinden hiç kimse, bu işleri 

böylesine yüklü para karşılığında yaptıklarını bilmiyordu. (...) Bu kazancın 

vergi durumunu da sormuştum. O konuyla herhalde Maliye ilgilenecek. 

Bayan Nadire'ye para verip kitap yazdıran Amerikan vakfı, CIA ile bağlantılı 

mı, değil mi? Gazeteci arkadaşımız Kadir Çelik'in Objektif Haber isimli 

sitesinde dün bu vakfın CIA bağlantıları açıklanıyordu. Bu haber bugün de 

ekranda olacakmış. Oradan okuyup fikir edinmeniz mümkün. 

Bayan Nadire'nin AB'den aldığı paralarla açtığı internet sitesine girip “yazar” 

kadrosuna bakınız! PKK'nın Almanya'da yayınlanan gazetesinin yazarları 

orada! (...) Eskinin hızlı solcusu Ertuğrul Kürkçü orada! Ayrıca Nadire'nin 

kızı ve kocası da orada!.. 

(...) Bayan Nadire'nin kitabında bir tanıtım bölümü daha var: “1994'ten beri 

Sınır Tanımayan Gazeteciler'in (bu örgütün) Türkiye temsilciğini yapıyor.” 

Örgütün 1996 yılı büyük ödülü, PKK gazetesinin bir yazarına veriliyor. (…) 

Gazetecilik mesleğinde haber kaynağı gizli tutulur, kaynak istemedikçe 

açıklanmaz. Hatta zaman zaman, ismin açıklanmadığı söyleşiler bile 

yapılabilir. Ama sen bir kitap hazırlayacaksın, Türk askerini aşağılayıp 

PKK'yı yücelteceksin, bu söyleşileri “konuşturduğunu” savunduğun onlarca 

kişiyle yaptığını iddia edeceksin ve hiçbirinin adını vermeyeceksin! Ortaya 

tamamı kimliksiz bir kitap çıkacak! O zaman kitabın “düzmece” olduğu, 

bunu senin dışarıdan aldığın parayla masa başında oturup yazdığın gündeme 

gelir ve aksini kanıtlamadığın sürece, işin altında kalırsın. Hele bir de bu 

kitap için Amerika'dan 59 bin dolar aldığın günün birinde belgelenirse, o 

zaman ağzını bile açamazsın. Aynen şimdi olduğu gibi. 

(...) Türkiye'de artık sağ - sol, dinci-laik gibi ayırımlar ortadan kalkıyor. 

Temel ayırım namuslularla namussuzlar, onurlularla onursuzlar arasında. (...) 

Aramızdaki namussuz ve onursuz takımını sağcı, solcu, dinci, laik, her 

kesimde görüyoruz. (...)  Türkiye'nin kanını emiyorlar. (...) 

15. 28 Temmuz 2001 tarihli ve “Türkiye üzerine oyunlar” başlıklı köşe 

yazısında ise aşağıdaki ifadeler yer almaktaydı: 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

8 
 

“Amerika, solcu bayan Nadire'ye 59 bin dolar para verip kitap yazdırıyor. 

Kitapta PKK yüceltiliyor, Türk ordusuna ve askerine inanılmaz hakaretler 

yağdırılıyor. Avrupa Birliği aynı vatandaşa 800 milyar lira dolaylarında para 

verip internet sitesi kurduruyor. (...) 

(...) Çok kısa özetliyorum. Türkiye'de hangi pis, kanlı olay yaşandıysa, 

arkasında yabancı parası ve içimizdeki hainler vardı. (...) Bugün bile PKK ve 

şeriatçı örgütler Avrupa'dan beslenmiyor mu? Merkezleri Avrupa ülkeleri 

değil mi? Cumhuriyet'e karşı ihanet işbirliği çemberinin merkezi Avrupa'da 

değil mi? 

Nadire Mater, Ertuğrul Kürkçü ve benzerleri, okyanusta bir damladır. 

Amerika ve Avrupa onlara para uzatır, kullanır. Gerekçe hep aynıdır: 

‘‘Demokrasi, insan hakları, fikir özgürlüğü.’’  Amerika ve Avrupa'nın 

komiserleri Türkiye'ye gelir, nasihat verir. Türkiye'nin nasıl horlanacağı, 

ülkemize nasıl zarar verileceği konusu, Avrupa Birliği salonlarında karara 

bağlanır. Türkiye içinden vurulmak istenir ki, onların kucağından 

kalkamasın. Đçimizdeki ihanet şebekeleriyle ve medyada çöreklenmiş hain 

takımıyla ilişki kurulur, onlar paraca semirtilir. (...) 

Üzerimizde oynanan bu oyunları iyi görün, iyi bilin. (...) Şimdi kafalar aynı 

da, isimler değişti. Yabancı parası çok iyi, çok çekici, çok büyük. Zaman 

değişiyor ama oyunun kuralları hep aynı: “Bastır parayı, içeriden çökert.” 

Ama unutmasınlar ve iyi bilsinler, Türkiye'de bu pisliğe karşı duracak 

milyonlarca insan var. Onlar onurlarını yitirmedi ve henüz ölmedi.” 

16. “Avrupa kenti Ankara!!!” başlıklı ve 29 Temmuz 2001 tarihli köşe 

yazısında gazeteci, Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne ödül verilme 

koşullarını eleştirmekte ve daha önceki yazılarında bahsettiği internet 

sitesinde listesi yayınlanan yazarlar arasında isminin yer aldığını ifade ettiği 

N.I. isimli gazetecinin cevabına atıfta bulunmaktaydı. Söz konusu gazetecin 

konu hakkındaki itirazına yer vermekte ve şu ifadeleri kullanmaktaydı: 

“Şimdi ortada çelişkili bir durum var. Eğer N. yalan söylüyorsa, ben 

bilemem. Eğer (…) Nadire, sitesinde yalana başvurup N.'yı harcamaya 

kalkışıyorsa, onu da bilemem”.  



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

9 
 

17. Gazeteci 31 Temmuz 2001 tarihli ve “68’liler Vakfı’ndan mektup” 

başlıklı köşe yazısında vakıf başkanı tarafından gazeteye gönderilen bir faks 

mesajına yer vermekteydi. Mektubun ilgili bölümleri şu şekildeydi:   

“24 Temmuz'da başlayıp beş gün sürdürdüğünüz yazılarınızı dikkat ve ilgiyle 

okuyoruz. Çok önemli bir konuyu gündeme getirdiğiniz ve kamuoyunu 

aydınlattığınız için sizi kutlarız. (...) Đki şeyin birbirine karıştırılmaması 

gerekir. Ertuğrul Kürkçü - Nadire Mater gibilerini eleştirmek başkadır, bunu 

‘Sol'a mal etmek başka. Ertuğrul Kürkçü-Nadire Mater konusunda 

dediklerinize katılıyoruz. Biz bunları yıllardır söyledik durduk. CIA ile 

ili şkili bir ABD vakfından aldığı 59 bin dolar karşılığında ısmarlama kitap 

yazan Nadire Mater ile Avrupa Birliği'nden 770 bin Avro alarak internet 

sitesi kuran Ertuğrul Kürkçü'yü (ve Nadire'yi) “Solcu”, “Marksist” şeklinde 

tanıtmanız acaba gerçeği yansıtıyor mu? Bu “Sol'a” ve “Marksizm'e” 

haksızlık etmek değil midir? “Eskiden sokaklarda “Kahrolsun Amerika” diye 

bağırıp ABD emperyalizmini kınarlardı. Şimdi en hızlı solcular ABD ve 

Avrupa'dan besleniyorlar” diyorsunuz. Bu satırlarda “solculuk” değil, 

“döneklik” tarif edilmektedir”. 

Köşe yazısı, gazetecinin aşağıdaki yorumu ile son bulmaktaydı:  

“(...) bir konuya dikkatinizi çekiyorum: PKK'nın gazetesinde, dışarıdan 

böylesine büyük paraları alan ve şimdi suspus olan Nadire ile Ertuğrul'u 

savunan yazılar çıkıyor. (...).” 

18. “Açıklamalar” başlıklı ve 2 Ağustos 2001 tarihli köze yazısında 

başvuranın Hürriyet gazetesine gönderdiği bir açıklamanın özeti yer 

almaktaydı. Bu özette başvuran, kitabı yüzünden devletin askeri 

kuvvetlerini tahkir ve tezyif iddiasıyla yargılanıp beraat ettiğini, kitapta 

aktarıcılık görevi yaptığını, yargılama süresince ulusal ve uluslararası 

gazetecilik ve ifade özgürlüğü kuruluşlarının desteğini yanında bulduğunu, 

kitapta konuştuğu askerlerin adını, yargılama süreci dahil kimsenin 

kendisine sormadığını ve bunları uydurduğunu düşünmediğini, Türk 

medyasının bu kitabın objektif bir çalışma olduğunu yazdığını 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

10 
 

söylemekteydi. Ayrıca yine bu özete göre Mac Arthur Foundation'a, 

projesiyle başvurduğunu, çalışsaydı bir yılda elde edeceği gelir karşılığında 

59 bin dolar para aldığını, Vakfın proje sunuşu üzerinden burs verdiğini ve 

tek koşulun çalışma bitince teşekkür bölümüne adının yazılması olduğunu 

ve nihayet burslar nasıl vergilendiriliyorsa, kendi bursunun da öyle 

vergilendirildiğini ifade etmekteydi. Söz konusu özete göre başvuran Mac 

Arthur vakfı ile ilgili açıklamalarda bulunmakta ve kendisinin bu vakfın bir 

istihbarat kuruluşu ile olabilecek muhtemel ilişkisi hakkında değil, vakıf 

tarafından finanse edilen projeler hakkında bilgi edindiğini açıklamaktaydı. 

Nihayet başvuran Sınır Tanımayan Gazeteciler Örgütünden 30 Eylül 2000 

tarihinde ayrıldığını ve dolayısıyla bu örgütün kararlarından hiçbir şekilde 

sorumlu tutulamayacağını ifade etmekteydi. 

Söz konusu köşe yazısında gazeteci aynı zamanda BIA adlı internet sitesi 

ile ilgili Ertuğrul Kürkçü’nün açıklamasının bir özetine de yer vermiştir. Bu 

açıklamada Ertuğrul Kürkçü söz konusu internet sitesinin ne kendisinin ne 

de Nadire Mater'in keyfine göre yönetilmediğini, on altı kişilik bir kurulun 

kararlarına dayandığını ve denetlendiğini ve 777.000 Avro tutan proje 

bütçesinin 621.000 Avrosunun AB tarafından sağlandığını ifade etmiştir. 

Öte yandan Ertuğrul Kürkçü N.I.’ın adının web sitesinde yazarlar listesinde 

yer aldığını ancak kendi yazarları olmadığını açıklamıştır. Köşe yazısında 

ayrıca Avrupa Birliği’nin Türkiye temsilcisinin açıklamasının özeti ile 

kendilerinin CIA ile hiçbir ilişkileri olmadığını ifade eden Mac Arthur 

vakfının başkanının bir açıklamasının da özeti yayınlanmıştır.   

19. 5 Ağustos 2001 tarihli ve “Ne güzel ilişkiler!” başlıklı köşe yazısında 

başvuranı savunan ve PKK gazetesinde yayınlanan haber ve yazılara ve aynı 

zamanda Chicago Tribune’de çalışan bir gazetecinin yazısına yer 

vermekteydi. Köşe yazısının ilgili bölümleri şu şekildedir:    

“Mater, Amerika'dan, Türk ordusunu ve askerini aşağılayan kitap yazmak 

için 59 bin dolar (yaklaşık 76 milyar lira) peşin para alıyor. Mater - Kürkçü 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

11 
 

ikilisi, (...)  internet sitesi için Avrupa Birliği'nden 770 bin Avro (yaklaşık 

905 milyar lira) alıyorlar. Sorduğum sorulara somut bir yanıt veremiyorlar 

(...). Ve bunların savunuculuğunu bir yanda PKK, öbür yanda Amerikalı ve 

Kanadalı bazı tipler (...) yapıyor. (...)”          

20. 7 Ağustos 2001 tarihli “Şıracının şahidi bozacı başlıklı” köşe yazısı 

aşağıdaki şekildeydi: 

“Nadire Mater (...) olayını günlerden beri irdeliyorum. Bir tek tutarlı yanıt 

gelmiyor. (...) Şimdi dikkatleri dağıtmak için ısrarla bir tek şey söylüyorlar: 

Türk ordusunu aşağılayan, PKK'yı yücelten kitabın yazılması için 59 bin 

dolar veren Mac Arthur vakfının, CIA ile ilişkisi yokmuş. Peki, yok! Bu 

vakıf bilimsel çalışmalara para verirmiş. Peki, bu kitabın bilimselliği var mı? 

Konuşturduğunu iddia ettiği askerlerin ismi var mı? Anlaşmaları nasıldı? 

Amerikan vakfı, Bayan Nadire'nin böyle bir kitap yazacağını, kitabın 

kapsamının bu olacağını biliyor muydu? Bu 59 bin doların Türkiye'de vergisi 

ödenmiş miydi? Bu soruların hiçbirine somut yanıt verilmiyor (...). 

Đnsaf, insaf !.. Bir terör örgütü Türkiye'yi bölmek için yola çıkmış, (...) 

binlerce masum insanı öldürmüş. Türkiye'nin o yöresinde 15 yıl içerisinde 35 

bin insanımız can vermiş. Türkiye bu terör mücadelesi için 100 milyar dolar 

para harcamış, köyler boşalmış, insanlar perişan olmuş. (...). Orada on 

binlerce askerimiz şanla, şerefle, onurla askerlik görevi yapmış. Onlar, 

binlerce arkadaşını şehit vermiş... Ve sen onları aşağılayacak, PKK'yı 

yücelteceksin. Üstelik bu “görev” için Amerikan vakfından 59 bin dolar 

parayı peşin alacaksın. (...) 

(...) Efendim, vakfın CIA ile bağlantısı yokmuş! Konuyu hep buraya 

çekiyorlar ve işin ardındaki ayıbı böylece unutturmaya kalkışıyorlar. (...) 

Bana “Bu konuyu amma da çok yazdın” diyenler olabilir. Doğrudur. Ancak 

bunların önünü şimdiden kesmezsek, üzerimizde çok daha büyük oyunlar 

oynanır ve eziliriz.” 

21. Başvuran, 24 Ekim 2001 tarihinde, Đstanbul Asliye Hukuk 

Mahkemesi’nde (“AHM”) Hürriyet Gazetesi’ne, yazı işleri müdürüne ve 

köşe yazılarının yazarına karşı, yayınlanan köşe yazıları sebebiyle 

uğradığını iddia ettiği manevi zararın karşılanması talebiyle dava açmıştır. 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

12 
 

Başvuran 20 milyar lira tazminat istemekte ve mahkeme kararının yüksek 

tirajlı iki ayrı gazetede yayınlanmasını talep etmekteydi. Başvuran, ihtilaf 

konusu köşe yazılarının kişilik haklarına saldırı teşkil ettiğini, kendisini 

halka hedef gösterdiğini iddia etmekteydi. Dilekçesinde on gün boyunca 

kendisinin kasıtlı ve sistematik olarak PKK sempatizanı olmakla itham 

edildiğini, Türk askerini ve ordusunu aşağılamak, PKK lehine propaganda 

yapmak ve CIA ile ilişkisi olan bir vakıftan para almayı kabul etmekle 

suçlandığını ve bunun da halkın kendisine karşı düşmanlık beslemesine 

sebep olacak nitelikte olduğunu ileri sürmekteydi. Başvuran söz konusu 

köşe yazılarının dayanaksız olduğunu, bunların her türlü etik kuralına aykırı 

olarak yayınlandığını, kabul edilebilir eleştiri sınırlarını aştığını ve basın 

özgürlüğü kapsamında değerlendirilemeyeceğini savunmaktaydı. Söz 

konusu yazıların gerçekle ilgisi olmadığından dolayı yasaya aykırı olarak 

kabul edilmesi ve kendisinin de kişilik haklarının korunması gerektiği 

sonucuna varmaktaydı. Başvuranın avukatı ise dava dilekçesinde, bunlara 

ek olarak, müvekkilinin, söz konusu köşe yazılarından sonra, bir bildiri 

hazırlayarak bunu aralarında davalı Hürriyet Gazetesi’nin de bulunduğu 

bütün basın kuruluşlarına ulaştırdığını ifade etmiştir. Avukat ayrıca 

müvekkilinin bu şekilde hakkındaki bütün iddialara cevap verdiğini ancak 

davalı gazetecinin söz konusu bildiriyi hiç dikkate almadığını ifade etmiştir. 

Başvuran tarafından kaleme alınan bildiri aşağıdaki şekildedir:             

“Akademisyenler, gazeteciler ve yazarlar belirledikleri çalışmalar için her 

taraftan destek almaktadırlar. Burs talepleri yapılacak çalışmanın karşılığı 

olan maliyeti gösteren bir açıklama sunmak, projenin bir özetini sunmak, 

çalışmaların gerçekleştirilmesi için gerekli zamanı belirtmek ve bu çalışmalar 

sırasında ortaya çıkabilecek masrafların (ulaşım, tercüme, vs.) gösterilmesi 

suretiyle yapılmaktadır. Eğer proje desteklenmeye değer görülürse burs 

verilmektedir. Ben de Şubat 1997’de daha sonra “Mehmedin Kitabı, 

Güneydoğuda savaşmış askerler anlatıyor” adlı projemle John D. & 

Catherine T. Mac Arthur vakfına başvurdum. Bir yıllık proje araştırma, 

belgeleme, ulaşım, (...) konaklama, kaset çözümleri vs. gibi masrafları ve 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

13 
 

çalışmış olsaydım on iki ay boyunca elde edeceğim gelirleri kapsamaktadır, 

zira bu projeye ayıracağım bütün zaman boyunca başka hiçbir iş 

yapamayacaktım. Bütün bu masraflar 1997-1998 yılı için 59.000 Dolar 

tutmaktaydı. Đki aşamalı elemeyi geçtikten sonra proje desteklenmeye layık 

olarak değerlendirildi ve ben bursu aldım. Bu bir ısmarlama iş değildir. Burs 

alabilmenin tek şartı çalışmaların yayınlanması aşamasında teşekkür 

bölümünde (...) vakfın ismini zikretmekti. Bu bağlamda bütün araştırma 

eserlerinin “teşekkür” bölümüne bakılmasını tavsiye ederim. Katkı miktarının 

zikredildiği hiçbir örnek hatırlamıyorum (...). John D. & Catherine T. Mac 

Arthur vakfı 1978 yılında kurulmuştur ve genel merkezi Chicago’dadır. 

Vakıf özel bir vakıftır ve bağımsızdır. Amerika birleşik Devletlerinin en 

önemli on vakfından birisi olarak kabul edilmektedir. Amacı: “insanlığın 

gelişmesini hedefleyen bireysel çalışmaları veya ekip çalışmalarını 

desteklemektir”. (...) Vakfın ayrıca basında mükemmelliği ve çeşitlili ği 

desteklemek amacı olan bir programı ve yaratıcılıklarıyla ön plana çıkmış 

belirli kişileri destekleme amacı olan Mac Arthur burs programı vardır. (...). 

“Mehmedin Kitabı” Nisan 1999’da yayınlanmıştır. Farklı Türk medya 

kuruluşların tarafından bu kitap üzerine birçok yazı yazılmıştır. Bütün bu 

yazılar bir cümle üzerinde fikir birliğine varmışlardır: “Bu kitap objektif bir 

çalışmadır ve kesinlikle okunmalıdır”. “Mehmedin Kitabı” yayınlandıktan iki 

ay sonra yasaklandı. Hakkımızda dava açıldı. (...) 2000 yılının Eylül ayında 

ilk derece mahkemesi tarafından beraat ettirildik ve Nisan 2001’de Yargıtay 

bu kararı onadı. “Mehmedin Kitabı” şu anda serbesttir. Ben de. Davalar 

dolayısıyla kitap yerli ve yabancı kamuoyunun desteğini almıştır. Bu desteğin 

bir anlamda “ifade özgürlüğüne” destek olduğunu bilmem açıklamaya gerek 

var mı? Amerika Birleşik Devletleri dışında birçok batı büyük elçiliği 

görevlisi davayı takip etmiştir zira davayı bir ifade özgürlüğü değerlendirme 

aracı olarak görmekteydiler. “Mehmedin Kitabı” onların takip ettikleri ilk 

dava da değildir. (...). Şimdi vakfın CIA’nın kasası (...) olarak görev yaptığı 

iddiası ortaya atılmaktadır. Gerçekten de, eğer bir kişi bir vakfın veya başka 

bir kuruluşun bir gizli servis adına hareket ettiğini ortaya koyabiliyorsa, o 

kişinin kendisi de ancak bir gizli servis ajanı olabilir. Ben bu alanda kendimi 

yetkili olarak görmüyorum. (...).”                    

22. Davalılar savunmalarında kendilerine atfedilen suçlamaları 

reddetmişler ve başvuranın, kendi iddialarına göre CIA ile ilişkisi olan, Mac 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

14 
 

Arthur Vakfı’ndan 59.000 Dolar aldığını ileri sürerek, dava edilen köşe 

yazılarının hakaret olarak kabul edilebilecek bir kelime veya cümle 

içermediğini açıklamışlardır.  

23. Asliye Hukuk Mahkemesi 17 Haziran 2004’te başvuranın davasını 

reddetmiştir. Mahkeme gerekçesinde başvuranın kitabının hem önsözünde 

ve hem de içinde, başvuranın açılan davadan beraat ettiği Türk Silahlı 

Kuvvetleri’ni veya güvenlik güçlerini incitebilir nitelikte ifadeler yer 

aldığını tespit etmiştir. Bununla birlikte mahkeme Borçlar Kanunu’nun 53. 

maddesinin 1. fıkrasının son bendine göre ceza davalarında verilen 

kararların hukuk mahkemelerini bağlamadığını belirtmiştir. Mahkeme 

kitabın incelenmesinden, dosyadaki belgelerin ve köşe yazılarının 

incelenmesinden başvuranın Mac Arthur Vakfı’ndan 59.000 Dolar aldığının 

ve bunu da kitabı yazmak için kullandığının ortaya çıktığını ve zaten dava 

konusu yazıları yazan gazetecinin de bunu eleştirdiğini değerlendirmiştir. 

Mahkeme köşe yazılarında kullanılan dilin ağır ve incitici olmasına rağmen 

yazıların eleştiri sınırları içinde kaldığına karar vermiştir.   

24. Başvuran bu kararı temyiz etmiştir.  

25. Yargıtay, 1 Kasım 2005 tarihli kararıyla ilk derece mahkemesinin 

kararını bozmuştur. Gerekçesinde, önce basın özgürlüğünün önemine ve bu 

özgürlüğün yasalar ve Anayasa tarafından koruma altına alındığına vurgu 

yapmış, ardından da, başkalarının kişilik hakları söz konusu olduğunda bu 

özgürlüğün sınırlarını hatırlatmıştır. Yargıtay kamu yararı karşısında farklı 

menfaatlerin dengelenmesi üzerinde durmuştur. Dava konusu köşe 

yazılarını inceleyen Yargıtay şu ifadeleri ön plana çıkarmıştır: “Nadire 

Mater, kendisine ödenen bu 59 bin doların vergisini mutlaka vermiştir! Ama 

daha da önemli olan, bu parayı niçin aldığı, Amerika ile bu konuda nasıl bir 

pazarlık yaptığı[dır].”, “ Đsimsiz kişileri istediğin gibi konuştur, anlattır! Ya 

da onların ağzından (!) kendin yaz, 59 bin doları cebe at!”, “Yabancılara 

parayla iş yapmanın (...) kitap hazırlamanın tadına varan eski solcular, 

görevlerini iyi yapıyor! Đlkeler, inançlar falan geçmişte kalmış.”, Şimdi 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

15 
 

yine, PKK reklamı yapılan 59 bin dolarlık kitaba dönelim.”, “Vurun 

Türkiye'ye, siz de solculuk ve PKK adına vurun, yeter ki paralar sizin 

gibilere oluk gibi aksın! Amerika ve Avrupa Birliği'nden pompalanan 

dövizleri iyi günlerde, içinize sindire sindire harcayın!”, “(...) Türkiye'de 

artık sağ-sol, dinci-laik gibi ayırımlar ortadan kalkıyor. Temel ayırım 

namuslularla namussuzlar, onurlularla onursuzlar arasında. (...) Aramızdaki 

namussuz ve onursuz takımını sağcı, solcu, dinci, laik, her kesimde 

görüyoruz. (...)  Türkiye'nin kanını emiyorlar. (...)”, “Kitapta PKK 

yüceltiliyor, Türk ordusuna ve askerine inanılmaz hakaretler yağdırılıyor.”, 

“Nadire Mater (...) ve benzerleri, okyanusta bir damladır. Amerika ve 

Avrupa onlara para uzatır, kullanır.”, “Nadire, sitesinde yalana başvuruyor”, 

“Mater, Amerika'dan, Türk ordusunu ve askerini aşağılayan kitap yazmak 

için 59 bin dolar (yaklaşık 76 milyar lira) peşin para alıyor.”. Yargıtay bu 

bölümlerin başvuranın kişilik haklarına zarar verdiğine karar vermiştir. 

Dolayısıyla bu gerekçeyle ve başvurana manevi tazminat verilmesi 

gerektiğine karar vererek yerel mahkeme kararını bozmuştur.      

26. Yargıtay, 19 Temmuz 2006 tarihinde karar düzeltme talebini 

reddetmiştir.  

27. Bozma üzerine yargılama yapan Asliye Hukuk Mahkemesi 23 

Kasım 2006 tarihli kararıyla başvuranın talebini reddettiği ilk kararında 

direnmiştir. Mahkeme, her ne kadar dava konusu yazıların yazarının üslubu 

sert ve incitici olsa da, bir bütün olarak ele alındığında yazıların eleştiri 

sınırları içinde kaldığına karar vermiştir.  

28. Başvuran bu kararı da temyiz etmiştir. 

29. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 4 Temmuz 2007 tarihli kararıyla ve 

ilk derece mahkemesinin kararının hüküm kısmında, Hukuk Usulü 

Muhakemeleri Kanunu’nun 388. maddesine aykırı olarak, bir önceki 

kararına atıfla sadece “önceki kararında direnmektedir” şeklinde bir 

cümleyle yetindiği gerekçesiyle ilk derece mahkemesinin kararını usulden 

bozmuştur. 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

16 
 

30. 27 Kasım 2007 tarihinde, bozma üzerine karar veren Asliye Hukuk 

Mahkemesi, başvuranın talebini aynı gerekçelerle ve Yargıtay Hukuk Genel 

Kurulu’nun kararının gereklerini yerine getirerek verdiği bir kararla yeniden 

reddetmiştir.  

31. Başvuran bu karara karşı da temyiz yoluna başvurmuştur. 

32. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 19 Mart 2008 tarihli kararıyla ilk 

derece mahkemesinin kararını onamıştır. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 

gerekçesinde basın özgürlüğünün önemine ve kişilik hakları karşısından 

sınırlarına vurgu yapmıştır. Dava konusu köşe yazılarını inceleyen Yargıtay 

Hukuk Genel Kurulu, mevcut durumda söz konusu olan farklı menfaatler 

arasında bir denge kurmuştur. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu özellikle 

aşağıdaki şekilde kararını gerekçelendirmiştir:       

“Anayasa’nın 28. maddesi ve 5680 sayılı Basın Kanunu’nun 1. maddesi basın 

özgürlüğünü içermektedir. Basın özgürlüğü ile kişilik hakları karşı karşıya 

geldiğinde, somut olaydaki olgular itibarıyla, koruma altına alınmış bulunan 

bu iki değerden birinin diğerine üstün tutulması gerekir. Bunun için temel 

ölçüt kamu yararıdır. Yayın yalnızca toplumun yararı gözetilerek 

yapılmalıdır. Ayrıca basın, objektif sınırlar içinde yayın yapmalıdır. Yayın 

gerçek olmalı, toplumsal ilgi, güncellik gözetilmeli, özle biçim arasındaki 

denge korunmalıdır. Yayınlanmasında kamu yararı bulunan gerçek ve güncel 

bir haberi ya da eleştirinin özle biçim arasında denge kurularak verilmesi 

durumunda hukuka aykırılık ortadan kalkacağından basın sorumlu 

tutulmamalıdır. 

Somut olayda, iddia, savunma, dava konusu edilen yazılar incelendiğinde 

uyuşmazlık, davacının yazdığı “Mehmedin Kitabı” adlı yayının kamuoyuna 

duyurulması sırasında, davalı yazar tarafından eleştiri sınırlarının aşılıp 

aşılmadığı; davacının kişilik haklarına saldırıda bulunulup bulunulmadığı 

noktasında toplanmaktadır. 

Davalı yazar köşe yazılarında kitabı kamuoyuna duyururken, kamuoyunu 

aydınlatırken içeriğini eleştirmiş, eleştirilerini çarpıcı sözlerle ifade etmiştir. 

Davacı kitabın yazarı olduğuna göre, kitapta anlatılanların basın tarafından 

yorumlanması, bu bağlamda karşı görüşlerin belirtilmesi, eleştiri sınırlarının 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

17 
 

aşılmadığını göstermektedir. Yayın yukarıda açıklandığı gibi gerçektir, 

günceldir. Yayında özle biçim arasında denge kurulmuş ve korunmuştur. 

Yayının yapılmasında ve toplumun bilgilendirilmesinde kamu yararı vardır. 

Burada hukuka aykırılıktan söz etmek mümkün değildir. Tüm bu hususlar 

gözetildiğinde, dava konusu yayınların davacının kişilik haklarına saldırı 

oluşturmadığı sonucuna varılmıştır.”          

33. Karar tebliğ zarfının üzerinde 5 Mayıs 2008 tarihinde tebliğ edildiği 

yazmaktadır. Bu tebliğe ilişkin PTT’nin internet sitesinden başvuranın 

avukatı tarafından alınan posta gönderi takibi belgesine göre karar, 6 Mayıs 

2008 tarihinde alıcının bir yakınına tebliğ edilmiştir. 

HUKUK Đ DEĞERLENDĐRME 

I.   SÖZLEŞMENĐN 8. MADDESĐNĐN ĐHLÂL ED ĐLD ĐĞĐ 
ĐDDĐASI HAKKINDA 

 
34. Başvuran dava konusu köşe yazılarının hakaret içerdiğini, mesleki 

itibarına ağır şekilde saldırı teşkil ettiğini ve özel hayatına saygı 

gösterilmesi hakkını ihlâl ettiğini iddia etmektedir. Başvuran ayrıca 

kendisini hedef alan ve hayatından endişe duymasına yola açan bir basın 

kampanyasının mağduru olduğundan şikâyet etmekte; açıklamaları, siyasi 

görüşleri veya yazıları sebebiyle sokak ortasında bıçaklanan birçok gazeteci 

örneği olduğunu da eklemekte ve iddialarına dayanak olarak Sözleşmenin 

2., 6., 8. ve 10. maddelerini ileri sürmektedir.  

Başvuranın şikâyet ettiği koşullar ve şikâyetlerini dile getirme biçimini 

dikkate alarak Mahkeme bu şikâyetleri aşağıda metni bulunan Sözleşme’nin 

8. maddesi bağlamında inceleyecektir. 

“1. Herkes özel ve aile hayatına, konutuna ve yazışmasına saygı gösterilmesi 

hakkına sahiptir.”         



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

18 
 

35. Hükümet başvuranın iddialarına karşı çıkmaktadır.   

A.  Kabul edilebil i r l ik hakkında  

36. Hükümet Mahkemeden işbu başvurunun konu bakımından 

yetkisizlik sebebiyle reddedilmesini talep etmektedir. Hükümet başvuran 

tarafından şikâyet edilen sözlerin onun özel hayatını etkileyebilecek 

nitelikte olmadığını ileri sürmektedir. Buradan yola çıkarak Hükümet 

başvuranın geniş bir tartışmaya sebep olan bir kitabın yazarı olduğunu ve 

dava konusu köşe yazılarının bu çerçevede değerlendirilmesi gerektiğini 

ifade etmektedir. Hükümet, ilk derece mahkemesinin de kabul ettiği gibi, 

söz konusu yazıların incitici nitelikte olmakla beraber başvuranın özel 

hayatına saygı gösterilmesi hakkını ihlâl etmediğini ve onun özel hayatını 

ilgilendiren yönleri olmadığı için kendisine zarar veremeyeceğini 

vurgulamaktadır. 

37. Hükümet ayrıca başvurunun geç yapıldığı itirazını ileri sürmekte ve 

iç hukukta dikkate alınması gerekli nihai kararın 19 Mart 2008 tarihli ve ilk 

derece mahkemesi dosyasına 28 Nisan 2008 tarihinde giren Yargıtay Hukuk 

Genel Kurulu kararı olduğunu iddia etmektedir. Oysa Hükümete göre söz 

konusu başvuru 5 Kasım 2008 tarihinde, yani altı ay geçtikten sonra 

yapılmıştır.  

38. Başvuran Hükümetin bu iddiasına karşı çıkmakta ve altı aylık 

sürenin 19 Mart 2008 tarihli Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararının 

kendilerine tebliğ tarihi olan 6 Mayıs 2008 tarihinden itibaren işlemeye 

başladığını iddia etmektedir. Bu iddiasını desteklemek adına başvuran 

PTT’nin internet sitesinden aldığı gönderi takibi fişini de Mahkemeye 

sunmaktadır. 

39. Mahkeme, Sözleşmenin 8. maddesinin uygulanabilirliği hakkında, 

başvuranın bu maddeye ilişkin şikâyetinin esasını etkileyen ciddi olgusal ve 

hukuki sorunlar olduğunu ve bunların başvurunun incelenmesinin bu 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

19 
 

aşamasında çözümlenemeyeceğini değerlendirmektedir. Dolayısıyla bu 

konuyu başvurunun esası ile birlikte incelemeye karar vermiştir. 

40. Öte yandan Mahkemenin yerleşik içtihadına göre, eğer bir başvuran 

iç hukukta nihai kararın bir örneğinin kendisine resen tebliğ edilmesini talep 

etme hakkına sahip ise, altı aylık sürenin söz konusu kararın bir örneğinin 

kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren başlatılması, Sözleşmenin 35. 

maddesinin 1. fıkrasının amacına ve konusuna daha uygundur (Worm v. 

Avusturya, 29 Ağustos 1997,§ 33, Hükümler ve Kararlar derlemesi, 

1997-V). Somut olayda Mahkeme, dava dosyasında yer alan belgelerden de 

yola çıkarak, 19 Mart 2008 tarihli Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararının 

tebliğ zarfında tebliğ tarihi olarak 5 Mayıs 2008 tarihinin yer aldığını, ancak 

bu tebliğe ilişkin ve başvuranın avukatı tarafından PTT’nin internet 

sitesinden alınan posta gönderi takibi fişinde ise 6 Mayıs 2008 tarihinin yer 

aldığını gözlemlemektedir. 

41. Bununla birlikte Mahkeme bu son durumun altı ay kuralına uyulması 

konusunda hiçbir etkisinin olmadığını gözlemlemektedir. Gerçekten de, 

başvuranın avukatının söz konusu kararı 6 Mayıs 2008 tarihinde değil de, 5 

Mayıs 2008 tarihinde tebliğ aldığı kabul edilse bile, işbu başvurunun 

Sözleşmenin 35. maddesinin 1. fıkrası tarafından öngörülen süre içinde 

yapıldığının kabul edilmesi zorunludur. Zira bu son durumda, başvuru 

süresi 6 Mayıs 2008 tarihinde başlayıp, normal olarak 5 Kasım 2008 

tarihinde gece yarısı sona ermektedir. Đşbu başvuru da anılan bu son tarihte 

yapılmış olup, altı aylık süreye uyulmuştur (Sabri Güneş v. Türkiye [BD], 

No. 27396/06, §§ 44-45, 29 Haziran 2012). Dolayısıyla Hükümetin bu 

konuda ileri sürdüğü ilk itirazın reddedilmesi gerekmektedir. 

42. Mahkeme başvurunun Sözleşmenin 35. maddesinin 3. paragrafının 

a) bendi anlamında açıkça dayanaktan yoksun olmadığını 

gözlemlemektedir. Öte yandan Mahkeme başvurunun başkaca hiçbir kabul 

edilemezlik engeli olmadığını da tespit etmektedir. Dolayısıyla başvurunun 

kabul edilebilir olduğuna karar vermiştir.                



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

20 
 

B.  Esas hakkında 

1.  Tarafların iddiaları  

43. Hükümet, ilgiliyi rencide edecek nitelikte olmasına rağmen, dava 

konusu köşe yazılarının eleştiri sınırları içinde kaldıkları gerekçesiyle ilk 

derece mahkemesinin başvuranın talebini reddettiğini ileri sürmektedir. 

Dolayısıyla Hükümete göre, söz konusu yazılar nedeniyle hakkında dava 

açılan kişilerin muhtemel mahkûmiyetleri Sözleşmenin 10. maddesine 

aykırı olacaktı. Bu bağlamda hükümet, ifade özgürlüğünün demokratik bir 

toplumun esaslı temellerinden birisi olduğunu tespit eden Mahkemenin 

içtihadına atıf yapmaktadır. Hükümet ayrıca, Mahkemenin söz konusu 

özgürlüğün, “demokrasinin olmazsa olmazları olan” çoğulculuğun, 

hoşgörünün ve açık fikirliliğin bir gereği olarak, yalnızca olumlu olarak 

karşılanan veya zararsız ya da özel bir tepkiye sebep olmayacak bilgi ve 

düşünceler için değil, aynı zamanda inciten, şoke eden veya endişelendiren 

düşünceler için de geçerli olacağını belirttiğini ifade etmektedir.  

44. Daha sonra Von Hannover v. Almanya (No. 59320/00, CEDH 

2004-VI) davasına atıf yaparak Hükümet, basın özgürlüğünde belli ölçüde 

abartı, hatta tahrik yoluna başvurmanın da mümkün olduğunu 

açıklamaktadır. Hükümete göre somut davada ilk derece mahkemesinin 

ilgilisini incitecek nitelikte olmasına rağmen söz konusu köşe yazılarının 

eleştiri sınırları içinde kaldığı gerekçesiyle başvuranın talebini reddettiğini 

ifade etmektedir. Bu şekilde karar veren ilk derece mahkemesi, 

Mahkemenin ifade özgürlüğüne ilişkin içtihadına uygun bir karar vermiştir.  

45. Hükümet başvuran tarafından kendisi hakkında hakaret içerikli 

olduğundan şikâyet ettiği köşe yazılarının onun özel hayatına ilişkin 

olmadığını belirtmektedir. Hükümete göre söz konusu yazılar, kırk iki eski 

askerle yapılan röportajlar aracılığıyla başvuranın ordu ve ordunun terörle 

mücadeledeki rolü hakkında bir mesaj vermek istediği ve kamuoyunda 

tartışmalara sebep olan bir kitap hakkında yazılmıştır. Dolayısıyla bu 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

21 
 

tartışmalar çerçevesinde yayınlanan köşe yazıları başvuranın özel hayatına 

saygı gösterilmesini isteme hakkına zarar vermemiştir.  

46. Yine Hükümete göre ilk derece mahkemesi, -ilgilisini incitecek 

nitelikte olmasına rağmen söz konusu köşe yazılarının eleştiri sınırları 

içinde kaldığı gerekçesiyle başvuranın tazminat talebini reddederek- takdir 

yetkisini aşmamıştır. Hükümet, söz konusu yazıların başvuranı hayali 

görüşmeler yayınlamakla, bir Amerikan vakfından meşru olmayan yollarla 

para almakla ve PKK lehine propaganda yapmakla suçladığını ileri 

sürmektedir. Böylesi ithamlar başvuranın özel hayatına saygı gösterilmesini 

isteme hakkını ihlâl eder nitelikte olarak değil, aksine başvuranın silahlı 

kuvvetler ve onun terörle mücadeledeki rolüne ilişkin olarak yazdığı kitabın 

kamuoyunda sebep olduğu tartışmalar çerçevesinde değerlendirilmelidir.  

47. Başvuran 30 yıldır gazetecilik yaptığını ve isminin kamuoyu 

tarafından tanınan ve saygı duyulan kişiler arasında olduğunu 

belirtmektedir. Başvuran, bugün bile hâlâ Türkiye’de hakkında konuşmanın 

ve yazmanın zor olduğu bir konu -Kürt sorunu- üzerinde çalışma yaptığını 

ve nitekim kendi değerlendirmesine göre bu yüzden hakkında ceza davası 

açıldığını ifade etmektedir. Başvurana göre bu dava birçok basın kuruluşu, 

[insan] hakları savunucuları, gazeteciler, yazarlar ve ulusal ve uluslararası 

düzeyde okur tarafından takip edilmiştir. Başvuran, bu olaylar yüzünden 

ailesinin, yakınlarının ve kendisinin, bir kısım basın ve kamuoyunun bir 

kısmı tarafından yöneltilen ciddi saldırıların hedefinde olduğu -medyatik 

linç olarak nitelendirdiği- oldukça stresli ve endişeli bir süreç yaşadığını 

iddia etmektedir. Başvuran bu olaylar sebebiyle yakınları için ciddi endişe 

duyduğunu ve zaman zaman sokağa çıkmaktan korktuğu bir süreç 

yaşadığını ifade etmektedir.  

48. Başvuran ayrıca, kendisine karşı ciddi saldırı ve hakaret içeren                           

dava konunu köşe yazılarının, kendisine göre Türkiye’nin en yüksek tirajlı, 

en eski ve en tanınmış gazetesi olan Hürriyet Gazetesi’nde, 24 Temmuz 

2001’den 7 Ağustos 2001’e kadar on gün boyunca yayınlanması dolayısıyla 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

22 
 

önemli bir yer edindiğini ve ciddi önem kazandığını iddia etmektedir. Oysa 

bu olay sebebiyle açtığı dava yedi yıldan fazla bir süre sonra reddedilmiştir.      

2.  Mahkemenin değerlendirmesi 

49. Huzurdaki dava başvuranın içerikleri dolayısıyla özel hayatına ve 

mesleki bütünlüğüne zarar verdiğini iddia ettiği yazılar hakkındadır. Bu 

bağlamda Mahkeme, özel hayatın bir unsuru olan itibarının korunmasını 

isteme hakkının Sözleşmenin 8. maddesinin kapsamına giren bir hak 

olduğunu hatırlatmaktadır (Chauvy ve diğerleri v. Fransa, No. 64915/01, § 

70, CEDH 2004-VI). Mahkeme, bir kişi bir kamuoyu tartışması 

çerçevesinde eleştirilse bile, o kişinin itibarının şahsi kimliğinin ve manevi 

bütünlüğünün bir parçası olduğunu ve dolayısıyla “özel hayat” kapsamına 

girdiğini tekrar etmektedir (Pfeifer v. Avusturya, No. 12556/03, § 35, 

15 Kasım 2007). B bakımdan somut olayda 8. maddenin uygulanması 

gerekmektedir. Dolayısıyla Hükümetin başvurunun Sözleşme hükümleri ile 

konu bakımından (ratione materiae) bağdaşmadığına yönelik ilk itirazının 

reddedilmesi gerekmektedir. 

50. Mahkeme daha sonra başvuranın, devletin bir eyleminden değil, özel 

hayatına üçüncü kişilerin müdahale etmesini devletin engellemediğinden 

şikâyet ettiğini gözlemlemektedir. Dolayısıyla Mahkemeye düşen görev, 

Sözleşmenin 8. maddesinden kaynaklanan olumlu (pozitif) yükümlülükleri 

çerçevesinde devletin, başvuranın “özel hayatının” bir unsuru olan itibarının 

korunmasını isteme hakkı ile karşı tarafın Sözleşmenin 10. maddesi 

tarafından korunan ifade özgürlüğünden yararlanma hakkı arasında adil bir 

denge kurup kurmadığını tespit etmektir (bk. yukarıda anılan, Pfeifer kararı, 

§ 38, ve Von Hannover v. Almanya (no 2) [BD], No. 40660/08 ve 60641/08, 

§ 99, CEDH 2012). 

51. Eğer bu iki hak arasında bir denge kurulması işlemi Mahkemenin 

içtihadı ile tespit ettiği kurallara uygun olarak yapılmışsa, Mahkemenin 

kendi değerlendirmesini ulusal mahkemelerin değerlendirmesi yerine ikame 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

23 
 

etmesi için ciddi gerekçelerinin olması gerekmektedir (Palomo Sánchez ve 

diğerleri v. Đspanya [BD], No. 28955/06, 28957/06, 28959/06 et 28964/06, 

§ 57, CEDH 2011). 

52. Bu bağlamda Mahkeme, 8. maddenin uygulanabilmesi için kişinin 

itibarına yapılan saldırının belli bir ağırlık düzeyine erişmiş olması ve 

kişinin özel hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkından [kişisel olarak] 

yararlanmasına zarar verecek şekilde yapılmış olması gerektiğini 

hatırlatmaktadır (A. v. Norveç, No. 28070/06, § 64, 9 Nisan 2009). 

Mahkeme ayrıca, öngörülebilir şekilde [kişinin] kendi eylemleri sonucu 

ortaya çıkabilecek itibarının zedelenmesi olgusundan şikâyet etmek için 

Sözleşmenin 8. maddesinin ileri sürülemeyeceğini hatırlatmaktadır 

(Sidabras ve Džiautas v. Litvanya, No. 55480/00 ve 59330/00, § 49, 

CEDH2004-VIII).  

53. Mahkeme ayrıca demokratik bir toplumda basının temel rolünü 

hatırlatmaktadır. Her ne kadar basın özellikle başkalarının itibarının 

korunmasına ve haklarına ilişkin bazı sınırları aşmamak yükümlülüğünde 

olsa da, basının kamuoyunu ilgilendiren her türlü konuda ödev ve 

sorumluluklarına uygun olarak haber verme ve görüş paylaşma yükümlüğü 

bulunmaktadır (De Haes ve Gijsels v. Belçika,  24 Şubat 1997, § 37, 

Derleme 1997-I). Öte yandan, basın (gazetecilik) özgürlüğünde belli ölçüde 

abartıya ve hatta tahrik yoluna başvurmak mümkün olsa da (Prager ve 

Oberschlick v. Avusturya, 26 Nisan 1995, § 38, A serisi, No. 313), bu 

özgürlük ilgililerin meslek ahlâkına saygı göstererek doğru ve güvenilir 

bilgi verecek şekilde iyi niyetli olarak hareket etmelerini zorunlu 

kılmaktadır (Bladet Tromsø ve Stensaas v. Norveç [BD], No. 21980/93, § 

65, CEDH 1999-III ve Fressoz ve Roire v.Fransa [BD], No. 29183/95, § 54, 

CEDH 1999-I).  

54. Gerçekten de Mahkeme, kötü niyetli olarak gerçeğin çarpıtılmasının 

bazen kabul edilebilir eleştiri sınırlarını aştığını kabul etmektedir: gerçeğe 

uygun bir beyana, kamuoyunun gözünde yanlış bir imaj uyandırabilecek 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

24 
 

vurgular, değer yargıları, varsayımlar hatta imâlar eşlik edebilmektedir (bk. 

örnek olarak, Vides Aizsardzības Klubs v. Letonya, No. 57829/00, § 45, 27 

Mayıs 2004). 

55. Dolayısıyla haber verme görevi zorunlu olarak ödev ve 

sorumluluklar ve basın kuruluşlarının kendiliğinden uymaları gereken 

sınırlar içermektedir. Bu durum özellikle basında yer alan söylemlerin 

isimleri zikredilen kişilerin ciddi şekilde itham edilmeleri hallerinde 

geçerlidir ki, böylesi ithamlar söz konusu kişileri kamuoyunun 

cezalandırması için hedef gösterme riski içermektedir (Falakaoğlu ve 

Saygılı v. Türkiye, No. 11461/03, § 27, 19 Aralık 2006). 

56. Mahkemeye düşen görev, somut davanın kendine has koşullarında 

ulusal mahkemelerin başvuranı aşırı bir eleştiriden korumakta yetersiz kalıp 

kalmadıklarını araştırmaktır. Bu bağlamda Mahkeme, taraflar arasındaki 

ihtilafın büyük ölçüde dava konusu köşe yazılarının -maddi vakıaların 

açıklanması veya değer yargısı olarak- nitelendirilmesi ile ilgili olduğunu 

gözlemlemektedir. Bu noktada Mahkeme, maddi olgular ile değer yargısı 

arasında bir ayrıma gidilmesi gerektiğini ve maddi olgular ispatlanabilse 

bile, değer yargılarının doğruluğunu ispatlamanın mümkün olmadığını 

tekrar hatırlatmak ister (Lingens v. Avusturya, 8 Temmuz 1986, § 46, A 

serisi, No. 103).  

57. Bununla birlikte, belli bir kişinin doğrudan itham edilmesi olgusal 

bir dayanak gösterilmesini zorunlu kılmakta ve tamamen olgusal temelden 

yoksun olduğu durumlarda bir değer yargısı bile aşırı olarak 

nitelendirilebilmektedir (Cumpănă ve Mazăre v. Romanya [BD], 

No. 33348/96, § 99, CEDH 2004-XI).  

58. Somut davada Mahkeme, ihtilaf konusu olaylara ilişkin koşulları 

kendi içtihadı ile ortaya koyduğu [konuyla] ilgili ilkeler ışığında 

değerlendirecektir (bk. yukarıda anılan Von Hannover (no2) kararı, §§ 108-

112). Bu bağlamda Mahkeme, başvuranın özel hayatına bir müdahalenin 

olup olmadığını değerlendirmek için dava konusu köşe yazılarını içerikleri 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

25 
 

yanında, yayınlandıkları koşulların tamamını dikkate alarak incelemelidir. 

Bu çerçevede Mahkeme öncelikle başvuranın kamuoyu tarafından tanınan 

bir kimse olduğunu ve tanınmışlığının “Mehmedin Kitabı” adlı kitabın 

yayınlanması ile daha da arttığını gözlemlemektedir. Başvuranın bu kitap 

dolayısıyla ceza kovuşturmasına uğraması da ayrıca önemli ölçüde haber 

konusu yapılmıştır. Bu anlamda Mahkeme, dava konusu yazıların genel 

kamu yararını ilgilendiren güncel konulara ilişkin olduklarını, zira konusu -

ordunun Türkiye’nin güney doğusunda PKK’ya karşı verdiği mücadele- 

olan ve başvurana göre yayınlandıktan sonra basın tarafından da haber 

konusu yapılan ateşli tartışmalara sebep olan bir kitabın içeriği hakkında 

yazıldıklarını [gözlemlemektedir] (yukarıda 47. paragraf). 

59. Daha sonra dava konusu köşe yazılarının içeriğini titiz bir 

incelemeye tabi tutan mahkeme bu yazıların -gerek başlıklarında ve gerekse 

içeriklerinde kullanılan tarz itibarıyla- doğrudan okurun dikkatini işlediği 

konu üzerine çektiğini gözlemlemektedir. Đhtilaf konusu köşe yazılarının 

tonu keskin ve alaylıydı, birçok olumsuz gönderme içermekteydi ve yazar 

açıkça kitabın konusu olan ve başvuran tarafından yapılan görüşmelerin 

doğruluğu hakkında duyduğu şüpheyi ifade etmekteydi. Öte yandan söz 

konusu köşe yazıları birçok defa kitabı hakkında gazetecinin değişik 

taleplerine ve sorularına cevap vermesini talep ederek doğrudan başvuranın 

dikkatini çekmekteydi. Söz konusu yazılar ayrıca, ilk olarak CIA ile ilişkisi 

olan bir vakıf olarak sunulan bir Amerikan vakfından kitabı yazması için 

başvurana para verilmesi gibi olgulara dayanan ithamlar ve başvuranın 

sübjektif bazı değerlendirmelerini içermekteydi. Yazıların bazı 

bölümlerinde köşe yazarı başvuranı söz konusu kitabı yazmaya itebilecek 

ideolojik ve maddi gerekçeler hakkında tahminlerde bulunarak başvuran 

hakkında oldukça sert yazmaktaydı. 

60. Dolayısıyla Mahkeme, [yazılarda] kullanılan dilin tahrik edici olarak 

kabul edilebileceği kanaatindedir. Bu bağlamda, kamuoyu önünde genel 

kamu yararını ilgilendiren tartışmalara giren herkesin, özellikle başkalarının 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

26 
 

itibarına ve haklarına saygı gösterilmesine ilişkin bazı sınırları aşmaması 

gerektiği doğru olsa da, bu tür tartışmalara girenler belli ölçüde abartıya 

hatta tahrik yoluna başvurabilirler (Tănăsoaica v. Romanya, No. 3490/03, 

§ 54, 19 Haziran 2012), yani kullandıkları dilde daha az ölçülü olabilirler 

(Mamère v. Fransa, No. 12697/03, § 25, CEDH 2006-XIII). 

61. Diğer taraftan, hakkında dava açılan gazetecinin iddiaları olgulara 

dayalı ithamlar şeklinde de değerlendirilse, değer yargılar olarak da kabul 

edilse, Mahkeme, özellikle kitabı yazmak için başvuran tarafından Mac 

Arthur vakfından alınan paraya ilişkin olarak, bu iddiaların olgusal temelden 

yoksun olmadıklarını gözlemlemektedir. Üstelik Mahkeme, dava konusu 

köşe yazılarında gazetecinin başvuranı söz konusu kitabı yazmaya iten 

gerekçeler hakkında yaptığı çeşitli yorumların ve tahminlerin kişisel görüş 

olarak ve düşündüklerini söyleme olarak okunması gerektiğinin ve okur 

tarafından da kolayca bu şekilde anlaşılacağının altını çizmektedir. 

62. Mahkeme öte yandan, başvuranın Mac Arthur vakfının kendisine 

sağladığı finansmanın neden ibaret olduğunu ve böylesi bir maddi desteği 

nasıl aldığını anlattığı açıklamasının bir özetinin Hürriyet gazetesinde 

yayınlanmasına da önem atfetmektedir. Mahkeme ayrıca, söz konusu vakfın 

başkanının vakfın CIA ile herhangi bir ilişkisi olduğunu reddeden 

açıklaması ile BIA isimli internet sitesinin Avrupa Birli ği tarafından finanse 

edilmesine ilişkin açıklamaların da birer özetinin yayınlandığını 

gözlemlemektedir (yukarıda 18. paragraf).  

63. Mahkeme bu açıklamaların da davalı gazeteci tarafından yorum 

eşliğinde yayınlandığını göz ardı etmemektedir. Bununla birlikte başvuranın 

Türk Ordusunu tahkir ve tezyif suçlamalarından beraat ettiğini hatırlatan 

kendi açıklamaları da kamuoyunun dikkatine sunulmuştur.  

64. Elbette başvuran yaklaşık on gün boyunca kendisi hakkında sert 

eleştiriler içeren yazıların hedefi olmuştur. Ancak bu yazılar köşe yazılarıdır 

ve her ne kadar tonlaması bağlamında büyük bir serbestiyle yazılmış olarak 

nitelendirilebilirlerse de, ne başvuranın şahsına hakaret içermekte ve ne de 



 MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

27 
 

ona karşı şiddeti teşvik etmekteydiler. Bu bağlamda salt yazıların 

içeriklerinin başvuranın veya yakınlarının vücut bütünlüklerini tehdit 

ettiklerini tespit etmek mümkün değildir. 

65. Nihayet, yerel mahkemeler tarafından söz konusu köşe yazılarını 

incelemek için ortaya konan kriterleri de inceleyen Mahkeme, ulusal 

mahkemelerin hem basın özgürlüğüne ve hem de bu özgürlüğün 

başkalarının kişilik hakları karşısındaki sınırlarına vurgu yaptıklarını 

gözlemlemektedir. Böylelikle başvuru konusu dava, olayda söz konusu olan 

değişik menfaatler arasında denge kurarak dava konusu yazıların kabul 

edilebilir eleştiri sınırları içinde kaldığına (yukarıda 30. paragraf) karar 

veren Hukuk Genel Kurulu kararından önce üç defa Yargıtay tarafından 

incelenmiştir.   

66. Yukarıdaki değerlendirmelerin tamamı ve başvuran tarafından 

hakkında şikâyet edilen yazıların kabul edilebilir eleştiri sınırlarını 

aşmadıkları dikkate alındığında Mahkeme Sözleşmenin 8. maddesinin ihlâl 

edilmediğine karar vermiştir.     

BU GEREKÇELERLE VE OYBĐRLĐĞĐYLE MAHKEME, 

1.  Hükümet tarafından başvurunun Sözleşme ile konu bakımından 

bağdaşmadığına (ratione materiae) yönelik itirazının başvurunun esası 

ile birlikte incelenmesine ve itirazın reddine;  

 

2.  Başvurunun kabul edilebilir olduğuna; 

 

3.  Sözleşmenin 8. maddesinin ihlal edilmediğine; 

 

 Karar vermiştir.  



MATER v. TÜRKĐYE - KARAR 

28 

Đşbu karar Fransızca olarak yazılmış olup, Sözleşme’nin 77. maddesinin 

2. ve 3. fıkraları uyarınca 16 Temmuz 2013 tarihinde yazılı olarak tebliğ

edilmiştir. 

 Stanley Naismith Guido Raimondi 

Yazı Đşleri Müdürü Başkan 


