Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 212 (2014)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 10.07.2014

Publication by the daily newspaper Bild of suspicions concerning former
Chancellor Gerhard Schroder was covered by journalistic freedom

In today’s Chamber judgment in the case of Axel Springer AG (no. 2) v. Germany (application
no. 48311/10), which is not final?, the European Court of Human Rights held, unanimously, that
there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned the publication of an article in the daily newspaper Bild repeating suspicions and
doubts on the part of Mr Thiele — deputy president of the Liberal Democratic Party’s (FDP)
parliamentary group — with regard to the conditions and circumstances preceding former Chancellor
Schrdéder’s appointment as chairman of the supervisory board of the German-Russian consortium
Konsortium Nordeuropdische Gaspipeline (NEGP). An agreement on construction of a pipeline had
been signed in April 2005, in the presence of Mr Schréder and the Russian President Vladimir Putin.
Having complained to the courts, Mr Schroder obtained an order banning further publication of the
passage which reported Mr Thiele’s comments.

The Court noted that the case concerned matters of public interest. The former Chancellor, having
held one of the highest political offices in the Federal Republic of Germany, had a duty to show a
much greater degree of tolerance than a private citizen.

The Court concluded that Bild had not exceeded the limits of journalistic freedom. The German
courts had failed to establish that there was a pressing social need to put the protection of the
reputation of the former Federal Chancellor Gerhard Schroder above the right of the press to
freedom of expression.

Principal facts

The applicant, Axel Springer AG, is a limited company based in Hamburg (Germany). Among other
activities, it is the publisher of the mass-circulation daily newspaper Bild.

On 9 December 2005 it was announced that Mr Schréder had been appointed as chairman of the
supervisory board of the German-Russian consortium Konsortium Nordeuropdische Gaspipeline
(NEGP). The Federal Chancellor, in power since 1998, had previously lost early parliamentary
elections.

The aim of the consortium, headed by the Russian company Gazprom, was to construct a gas
pipeline. The agreement on construction of the pipeline had been signed on 11 April 2005 in the
presence of Mr Schréder and the Russian President Vladimir Putin. The contract had been signed on
8 September 2005, also in the presence of Mr Schroder and Mr Putin, ten days before the early
elections.

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution
COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145700
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

In its edition of 12 December 2005, the daily newspaper Bild published a front-page article with the
headline: “What does he really earn from the pipeline project? Schréder must reveal his Russian
salary”.

Mr Schréder applied to the Hamburg Regional Court seeking a ban on any further publication by Bild
of a passage which set out suspicions expressed by Mr Thiele, deputy president of the FDP Liberal
Democratic Party’s parliamentary group, namely as to whether Mr Schréder had resigned from his
political functions because he had been offered a lucrative post in the consortium and whether the
decision to call early elections had been taken with that sole, self-interested, aim.

The regional court issued an order prohibiting the newspaper from republishing the disputed part of
the article. The judgment was upheld on appeal, and a constitutional complaint by Axel Springer AG
against the appeal court’s judgment was rejected.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10, the applicant company alleged a violation of its right to freedom of expression.
The application was lodged with the European Court of Human Rights on 19 August 2010.

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Mark Villiger (Liechtenstein), President,
Angelika NuBberger (Germany),
Bostjan M. Zupancic (Slovenia),

Ganna Yudkivska (Ukraine),

Vincent A. de Gaetano (Malta),

André Potocki (France),

Ales Pejchal (the Czech Republic),

and also Claudia Westerdiek, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court noted that the article in Bild did not recount details of Mr Schroder’s private life with the
aim of satisfying public curiosity, but related to Mr Schrdder’s conduct in the exercise of his term of
office as Federal Chancellor and his controversial appointment to a German-Russian gas consortium
shortly after he ceased to hold office as Chancellor.

The German courts had noted that although Mr Schréoder was not suspected of having committed a
criminal offence, the Bild article had expressed a serious and insulting suspicion against him. While
acknowledging that the article concerned a matter of public interest, they had criticised the
newspaper, among other things, for lacking objectivity and balance and for failing to consult Mr
Schroder or one of his team prior to publication.

The Bild newspaper had reproduced comments which Mr Thiele, deputy president of the FDP
(Liberal Democratic Party’s) parliamentary group had indisputably made. The Court noted that the
guestions raised by Mr Thiele with regard to the Chancellor’s reasons for calling fresh elections were
closer to an expression of a value judgment than to allegations of fact that were susceptible to
proof.

The Court noted that, unlike the regional court, the court of appeal had considered that there were
sufficient facts which could justify suspicions with regard to Mr Schréder’s conduct. However, the
court of appeal had criticised the newspaper for mentioning only evidence in support of those



Press Release

suspicions and no information likely to soften them or balance them out. It had criticised the
newspaper for failing to carry out research to clarify the facts before publishing Mr Thiele’s
questions and for never having consulted Mr Schroder himself.

The Court noted that the disputed questions had been raised in a political context of general interest
and had not accused Mr Schréder of having committed a criminal offence. Like the court of appeal,
the Court noted that the questions raised by Mr Thiele could be based on a number of facts, and
that the announcement of Mr Schréder’s appointment as chairman of the consortium’s supervisory
board had been widely reported in the press and debated in parliament. Mr Thiele’s questions were
not the only comments to be reproduced in the Bild article, but supplemented a series of statements
made by different political figures from various parties.

The Court could not subscribe to the German courts’ opinion that the article ought also to have
contained elements in favour of the former Chancellor. The former Chancellor, having held one of
the highest political offices in the Federal Republic of Germany, had a duty to show a much greater
degree of tolerance than a private citizen.

The Court further noted that although the disputed comments had been published by the Bild
newspaper, the comments themselves had been made by a politician and member of the German
Parliament. It reiterated that the role of the press was to impart — in a manner consistent with its
obligations and responsibilities — information and ideas on all matters of public interest. In the
political arena, freedom of expression was of the utmost importance and the press had a vital role as
public “watchdog”. The punishment of a journalist for assisting in the dissemination of statements
made by another person would seriously hamper the contribution of the press to discussions of
matters of public interest. The Court held that a newspaper could not be required to verify
systematically the merits of every comment made by one politician about another, where such
comments were made in a context of public political debate. Furthermore, the Court noted that the
day after the announcement of Mr Schréder’s appointment to the post of the chairman of the
consortium’s supervisory board, a Bild journalist had unsuccessfully attempted on three occasions to
contact the government’s deputy spokesperson. Having regard to the manner in which Bild had
obtained Mr Thiele’s remarks, and taking account of the information about the former Chancellor
and the transient character of news events, the Court found that there was no indication that the
newspaper ought to have published these comments only after carrying out other prior checks.

As to the severity of the measure imposed, the Court noted that although only a civil-law ban on
further publication of the passage in the article which reported Mr Thiele’s comments had been
imposed on the limited company Axel Springer AG, it nonetheless considered that this prohibition
could have had a chilling effect on its freedom of expression.

The Court concluded that Bild had not exceeded the limits of journalist freedom in publishing the
disputed passage. The German courts had not established convincingly that there existed any
pressing social need for putting the protection of the reputation of the former Federal Chancellor
Gerhard Schréder above the applicant’s right to freedom of expression and the general interest in
promoting this freedom where issues of public interest were concerned.

There had therefore been a violation of Article 10.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Germany was to pay the applicant 41,338.25 euros (EUR) in respect of costs and
expenses.

The judgment is available only in French.




Press Release

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Céline Menu-Lange (tel: + 33 390 21 58 77)
Nina Salomon (tel: + 33 390 21 49 79)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

