Press Release
issued by the Registrar of the Court

A
]

T
T
T

T

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 167 (2014)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 12.06.2014

The judgment against Paris-Match for publishing information on the private
life of Prince Albert of Monaco breached the magazine’s freedom of expression

In today’s Chamber judgment in the case of Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France
(application no. 40454/07), which is not final', the European Court of Human Rights held, four votes
to three, that there had been:

A violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned the exercise of freedom of expression of the press in relation to the protection
of the reputation and rights of others.

In May 2005 the weekly magazine Paris-Match published an article — despite being served notice by
Prince Albert of Monaco to refrain from publication — in which Ms C. claimed that Albert Grimaldi,
the reigning Prince of Monaco, was the father of her son. The courts ruled against Hachette
Filipacchi Associés, the publisher of the magazine, and its director for invasion of privacy and
infringing the monarch’s right to the protection of his own image.

The Court held that the judgment against the applicants had made no distinction between
information which formed part of a debate of general interest and that which merely reported
details of the private life of the Prince of Monaco. Nor did the case simply concern a dispute
between the press and a public figure; the interests of Ms C. and the child in asserting his existence
and having his identity recognised had also been at stake. In the Court’s view, there was no
reasonable relationship of proportionality between the restrictions imposed on the right to freedom
of expression and the protection of the reputation and rights of others.

Principal facts

The applicants are Anne-Marie Couderc, a French national born in 1950 and the publication director
of the weekly magazine Paris-Match, and the company Hachette Filipacchi Associés, which publishes
the magazine.

On 3 May 2005 the English newspaper the Daily Mail published claims by Ms C. that Albert Grimaldi,
the reigning Prince of Monaco, was the father of her son. The newspaper reproduced the main
points of an article due to be published in Paris-Match. Prince Albert of Monaco, having learnt that
an article was about to appear in Paris-Match, served notice on the applicants to refrain from
publishing the article. The magazine went ahead and published the article, together with
photographs showing the Prince with the child, which appeared simultaneously in the German
weekly magazine Bunte.

On 19 May 2005 Prince Albert of Monaco brought proceedings against the applicants in the
Nanterre tribunal de grande instance on the basis of Article 8 of the European Convention and
Articles 9 and 1382 of the Civil Code.

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution
COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145084
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

On 29 June 2005 the court awarded Prince Albert 50,000 euros (EUR) in damages and ordered
details of the judgment to be printed in a full-page feature on the front cover of Paris-Match, under
the title “Court order made against Paris-Match at the request of Prince Albert Il of Monaco”
(« Condamnation judiciaire de Paris-Match a la demande du prince Albert Il de Monaco »). The court
ruled that the judgment was to be immediately enforceable. It considered that the whole article and
the accompanying pictures came within the most intimate sphere of the Prince’s emotional and
family life and were not apt to be the subject of any debate of general interest.

The applicants appealed and obtained a suspension of the judgment’s immediate enforceability.

On 6 July 2005 the Prince issued a statement in which he publicly acknowledged that the child was
his. The Court of Appeal gave judgment on 24 November 2005, finding that the article in Paris-Match
had caused irreversible damage to the Prince, as the fact that he was the child’s father, which had
remained secret until publication of the article, had suddenly become public knowledge, against his
wishes. The Court of Appeal upheld the award of EUR 50,000 for damages and altered the conditions
of the order for publication, ruling that the statement should appear without a title, occupying only
one third of the front cover.

Alleging a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention, the applicants
lodged an appeal on points of law, which was dismissed.

In Germany, the urgent application lodged by Prince Albert of Monaco against the magazine Bunte
was dismissed in a judgment that was subsequently upheld by the Court of Appeal. The German
courts gave precedence to the public’s right to be informed over the Prince’s interest in protection
of his private life. They considered that the question of a possible male heir was of decisive
importance in a hereditary monarchy and that it was for the child’s mother and not for the Prince,
who had not acknowledged paternity, to decide whether the disclosure of the child’s existence fell
within the protected private sphere.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicants alleged that the judgment against them
amounted to unjustified interference with the exercise of their right to freedom of information.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 24 August 2007.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Mark Villiger (Liechtenstein), President,
Angelika NuBberger (Germany),
Bostjan M. Zupancic (Slovenia),

Ann Power-Forde (Ireland),

André Potocki (France),

Paul Lemmens (Belgium),

Helena Jaderblom (Sweden),

and also Claudia Westerdiek, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

In the Court’s view, this case did not simply concern a dispute between the press and a public figure;
the interests of Ms C. and the child had also been at stake. The child’s mother had supplied
information to the press and had played a pivotal role in the publication of the article in question.



Press Release

She had used the press to draw public attention to the situation of her child, who had been born
outside marriage and had not yet been formally recognised by his father.

The Court noted that the French courts had taken the view, unlike their German counterparts, that
the birth of the Prince’s son fell within the sphere of private life rather than forming part of a debate
of general interest, since the Constitution of Monaco made it impossible for a child born outside
marriage to succeed to the throne.

The Court agreed that a distinction had to be made between the core message of the article and the
details contained in it. The article and the photographs published in Paris-Match had concerned the
descendants of a reigning Prince, revealing the existence of a son born outside marriage of which the
public had previously been unaware. Even though, under the Constitution of Monaco as it currently
stood, the child in question could not succeed his father to the throne, his very existence was apt to
be of interest to the public and in particular to the citizens of Monaco. In a hereditary constitutional
monarchy like the Principality of Monaco, the birth of a child had special significance. Accordingly,
the requirements of the protection of the Prince’s private life and the debate on the future of the
hereditary monarchy had been in competition. As this was an issue of political significance, the Court
found that the public had had a legitimate interest in knowing of the child’s existence and being able
to conduct a debate on the possible implications for political life in the Principality of Monaco.

The Court observed that the material published has also included elements relating exclusively to
the private, or even intimate, life of the Prince and Ms C. However, the Court pointed out that it was
not just the Prince’s private life that had been at stake, but also that of the child’s mother and the
child himself. It was difficult to see how the private life of one person — in this instance the Prince —
could act as a bar to the claims of another person — his son — seeking to assert his existence and
have his identity recognised. The Court noted that Ms C. had consented to publication on her own
behalf and that of her son and that it was she who had taken the initiative to inform the press. The
photographs accompanying the article had not been taken without the Prince’s knowledge; on the
contrary, they had been taken by the child’s mother in the privacy of an apartment. The Court
considered that the fact that the interview had been initiated by the child’s mother and that she had
handed over the photographs to the magazine of her own free will was an important factor to be
taken into consideration in balancing the protection of private life against freedom of expression.

The Court noted that the issue of Paris-Match of 5 May 2005, of which over a million copies had
been printed, had certainly had significant repercussions, but that the information it contained had
no longer been confidential since the Daily Mail and Bunte had reported on it or published extracts
from it in the preceding days. Lastly, the Court noted that the article in Paris-Match had not made
any defamatory allegations and that the Prince had not disputed the truth of the disclosures
contained in it.

The Court concluded that, in disclosing the information, Ms C. had sought to secure public
recognition of her son’s status and of the fact that the Prince was his father, which were crucial
factors in ending the secrecy surrounding him. Thus, she had made public, in addition to the facts
concerning the child’s paternity, certain information that had not been necessary since it came
within the sphere of private life.

In conclusion, the Court observed that the judgment against the applicants had made no distinction
between information which formed part of a debate of general interest and that which merely
reported details of the private life of Prince Albert of Monaco. The Court considered that, in spite of
the margin of appreciation left to States, no reasonable relationship of proportionality existed
between the restrictions imposed on the applicants’ right to freedom of expression and the
legitimate aim pursued. It held that there had been a violation of Article 10.



Press Release

Just satisfaction (Article 41)

As the applicants had not submitted any claim under Article 41 of the Convention, the Court did not
make an award under that head.

Separate opinion

Judges Villiger, Zupanci¢ and Lemmens expressed a joint separate opinion which is annexed to the
judgment.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Céline Menu-Lange (tel: + 33 390 21 58 77)
Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

