Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

, ECHR 291 (2013)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE LHOMME

08.10.2013

TV show presenter’s suspended prison sentence handed down by Italian
courts, for disclosing confidential images of public TV station, was
disproportionate

In today’s Chamber judgment in the case of Ricci v. Italy (application no. 30210/06), which is not
final®, the European Court of Human Rights held, by six votes to one, that there had been:

a violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on Human Rights.

The case concerned the conviction and sentencing of the presenter/producer of a satirical television
programme for disclosing confidential images that had been recorded for the internal use of a public
television station (the RAI).

The Court took the view that, taking into account in particular the applicant’s failure to observe the
ethics of journalism, his conviction did not itself entail a violation of his right to freedom of
expression. However, the nature and severity of the penalty imposed on him, in particular the
suspended prison sentence, constituted a disproportionate interference with the legitimate aims of
the protection of the reputation of others and the prohibition on disclosing information received in
confidence.

Principal facts

The applicant, Antonio Ricci, is an Italian national who was born in 1950 and lives in Albenga (ltaly).
Mr Ricci, as the producer and presenter of a satirical television programme, intercepted images of a
row between a writer and Gianni Vattimo, a philosopher, during the recording of a programme to be
broadcast on the RAI channel. The presenter of that programme could later be seen complaining
that she could not use the footage because Mr Vattimo had not signed a document allowing it to be
broadcast and acknowledging that the individuals concerned had been invited for the sole purpose
of provoking an argument that would attract a large number of viewers.

In 1996 Mr Ricci broadcasted the images in order to denounce the real nature of television, which
was organised, in his view, with the sole aim of creating entertainment rather than informing the
public. In 1997 the RAI lodged a criminal complaint with an application to join the proceedings as a
civil party for fraudulent interception and disclosure of confidential communications. Mr Vattimo
also joined the proceedings as a civil party.

In 2002 Mr Ricci was ordered to pay the RAl and Mr Vattimo damages, of which the amount was to
be fixed in separate civil proceedings, and was given a suspended prison sentence of four months
and five days, for the public disclosure of recordings in the RAl's internal data-transmission system.
In addition, Mr Ricci was required to pay immediately, by way of an advance, 10,000 euros to each
of the civil parties. After the Court of Appeal dismissed his appeal in 2004 he appealed on points of
law. In 2005 the Court of Cassation declared the offence time-barred and quashed the Court of

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution
COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127263
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127263
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127263
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127263
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127263
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Appeal’s judgment without remitting it. However, it upheld the order that Mr Ricci was to
compensate the civil parties and ordered him to pay the RAl's legal costs. Following a claim by
Mr Vattimo in 2006, the civil courts ordered the applicant to pay him 30,000 euros.

Complaints, procedure and composition of the Court

The applicant complained that his conviction and sentence for disclosing confidential images
recorded for the internal use of the RAI television station constituted a violation of Article 10
(freedom of expression).

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 18 July 2006.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Danuté Jociené (Lithuania), President,
Guido Raimondi (ltaly),

Peer Lorenzen (Denmark),

Andrds Sajo (Hungary),

Isil Karakas (Turkey),

Nebojsa Vucini¢ (Montenegro),

Helen Keller (Switzerland),

and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court took the view that Mr Ricci wished to impart information or ideas and that his conviction
and sentence had thus constituted an interference with his right to freedom of expression. However,
that interference was prescribed by law and had the legitimate aims of protecting the reputation of
others — namely, that of Mr Vattimo — and of preventing the disclosure of information received in
confidence.

As to the necessity of the interference in a democratic society, the Court rejected, however, the
argument of the District Court of Milan and the Court of Cassation that the protection of
communications based on a computer or data-transmission system precluded in principle any
possibility of balancing against the exercise of freedom of expression. Even where such information
was broadcast, there were a number of separate aspects to be examined, namely the interests at
stake, the review by the domestic courts, the applicant’s conduct and the proportionality of the
sanction.

As regards the interests at stake, the Court was prepared to accept Mr Ricci’s argument that the
broadcast footage concerned a subject of general interest, namely the denunciation of the “real
nature” of television in modern society. However, the Court pointed out that Mr Ricci was seeking
above all to stigmatise and ridicule individual conduct. If he had intended to start a discussion on a
subject of paramount interest for society, such as the role of television, other means were available
to him without involving any breach of the confidentiality of communications.

As to the review exercised by the domestic courts, only the Court of Appeal of Milan had raised the
question of the conflict between the right to the confidentiality of recordings and freedom of
expression. In finding that the information thus broadcast could not be regarded as of paramount
interest, it had not carried out an arbitrary analysis but had relied on the criteria established by the
Court’s case-law.



Press Release

As regards Mr Ricci’s conduct, he could not have been unaware, as a media professional, that the
impugned recording had been made on a channel reserved for the internal use of the RAI, or that,
consequently, the fact of broadcasting it would breach the confidentiality of that TV station’s
communications. Accordingly, Mr Ricci had not acted in accordance with the ethics of journalism.

In view of the foregoing, his conviction had thus not constituted, in itself, a violation of Article 10.

However, when it came to the proportionality of the interference, the Court observed that the
nature and severity of the sanctions imposed also had to be taken into consideration. In the present
case, in addition to compensation for damage, Mr Ricci had been sentenced to four months and five
days in prison. Even though it had been a suspended sentence and the Court of Cassation had found
the offence to be time-barred, the fact that a prison sentence had been handed down must have
had a significant chilling effect. In addition, the case in question, which concerned the broadcasting
of a video whose content was not likely to cause significant damage, was not marked by any
exceptional circumstance justifying recourse to such a harsh sanction. Consequently, on account of
the nature and quantum of the sentence imposed on Mr Ricci, the interference with his right to
freedom of expression had not remained proportionate to the legitimate aims pursued.

The Court thus found that there had been a violation of Article 10.

Just satisfaction (Article 41)

The court held, by six votes to one, that the finding of a violation was in itself sufficient just
satisfaction for any non-pecuniary damage sustained by Mr Ricci. It dismissed, unanimously, the
remainder of his just satisfaction claim.

Separate opinion

Judge Karakas expressed a dissenting opinion. The text of her separate opinion is appended to the
judgment.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

Jean Conte (tel: + 3339021 58 77)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

