
issued by the Registrar of the Court

ECHR 045 (2012)
07.02.2012

Media coverage of celebrities’ private lives: acceptable if in the 
general interest and if in reasonable balance with the right to 

respect for private life

The European Court of Human Rights has today delivered two Grand Chamber 
judgments, in the cases of Axel Springer AG v. Germany (application no. 39954/08) 
and Von Hannover v. Germany (no. 2) (application nos. 40660/08 and 60641/08), 
which are both final.1

In the case Axel Springer AG, the Court held, by a majority, that there had been:
A violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on 
Human Rights

In the case Von Hannover (no. 2), the Court held, unanimously, that there had been:
No violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the 
Convention

Both cases concerned the publication in the media of articles and, in the second case, of 
photos depicting the private life of well-known people.

Principal facts

Axel Springer AG

The applicant company, Axel Springer AG (“Springer”), is registered in Germany. It is 
the publisher of the Bild, a national daily newspaper with a large circulation.

In September 2004, the Bild published a front-page article about X, a well-known 
television actor, being arrested in a tent at the Munich beer festival for possession of 
cocaine. The article was supplemented by a more detailed article on another page and 
was illustrated by three pictures of X. It mentioned that X, who had played the role of a 
police superintendent in a popular TV series since 1998, had previously been given a 
suspended prison sentence for possession of drugs in July 2000. The newspaper 
published a second article in July 2005, which reported on X being convicted and fined 
for illegal possession of drugs after he had made a full confession.

Immediately after the first article appeared, X brought injunction proceedings against 
Springer with the Hamburg Regional Court, which granted his request and prohibited any 
further publication of the article and the photos. The prohibition to publish the article 
was eventually upheld by the court of appeal in June 2005, the judgment concerning the 
photos was not challenged by Springer

In November 2005, Hamburg Regional Court prohibited any further publication of almost 
the entire article, on pain of penalty for non-compliance, and ordered Springer to pay an 
agreed penalty. The court held in particular that the right to protection of X’s personality 
rights prevailed over the public’s interest in being informed, even if the truth of the facts 
related by the daily had not been disputed. The case had not concerned a serious 

1  Grand Chamber judgments are final (Article 44 of the Convention).
All final judgments are transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of 
their execution. Further information about the execution process can be found here: 
www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900156&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900154&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution


2

offence and there was no particular public interest in knowing about X’s offence. The 
judgment was upheld by the Hamburg Court of Appeal and, in December 2006, by the 
Federal Court of Justice.

In another set of proceedings concerning the second article, about X’s conviction, the 
Hamburg Regional Court granted his application on essentially the same grounds as 
those set out in its judgment on the first article. The judgment was upheld by the 
Hamburg Court of Appeal and, in June 2007, by the Federal Court of Justice.

In March 2008, the Federal Constitutional Court declined to consider constitutional 
appeals lodged by the applicant company against the decisions.

Von Hannover (no. 2)

The applicants are Princess Caroline von Hannover, daughter of the late Prince Rainier 
III of Monaco, and her husband Prince Ernst August von Hannover.

Since the early 1990s Princess Caroline has been trying to prevent the publication of 
photos of her private life in the press. Two series of photos, published in 1993 and 1997 
respectively in German magazines had been the subject of three sets of proceedings 
before the German courts. In particular, leading judgments of the Federal Court of 
Justice of 1995 and of the Federal Constitutional Court of 1999 dismissed her claims. 
Those proceedings were the subject of the European Court of Human Rights’ judgment in 
Caroline von Hannover v. Germany (no. 59320/00) of 24.06.2004, in which the Court 
held that the court decisions had infringed Princess Caroline’s right to respect for her 
private life under Article 8.

Relying on that judgment, Princess Caroline and Prince Ernst August subsequently 
brought several sets of proceedings before the civil courts seeking an injunction against 
the publication of further photos, showing them during a skiing holiday and taken 
without their consent, which had appeared in the German magazines Frau im Spiegel 
and Frau Aktuell between 2002 and 2004.

While the Federal Court of Justice granted Princess Caroline’s claim as regards the 
publication of two of the photos in dispute in a judgment of 6 March 2007 (no. VI ZR 
51/06) – stating that they did not contribute to a debate of general interest - it 
dismissed her claim as regards another photo which had appeared in February 2002 in 
Frau im Spiegel. It showed the couple taking a walk during their skiing holiday in St. 
Moritz and was accompanied by an article reporting, among other issues, on the poor 
health of Prince Rainier of Monaco. The Federal Court found that the reigning prince’s 
poor health was a subject of general interest and that the press had been entitled to 
report on the manner in which his children reconciled their obligations of family solidarity 
with the legitimate needs of their private life, among which was the desire to go on 
holiday. In a judgment of 26 February 2008, the Federal Constitutional Court dismissed 
Princess Caroline’s constitutional complaint, rejecting in particular the allegation that the 
German courts had disregarded or taken insufficient account of the Court’s case-law. On 
16 June 2008, the Federal Constitutional Court declined, without giving reasons, to 
consider further constitutional complaints brought by the applicants concerning the same 
photo and a similar photo published in Frau aktuell.

Complaints, procedure and composition of the Court

Axel Springer AG complained, under Article 10, about the injunction prohibiting any 
further publication of the articles.



3

Princess Caroline von Hannover and Prince Ernst August von Hannover complained, 
under Article 8, of the German courts’ refusal to prohibit any further publication of the 
photos in dispute. They alleged in particular that the courts had not taken sufficient 
account of the European Court of Human Rights’ judgment in Caroline von Hannover v. 
Germany of 2004.

The application in the case Axel Springer AG was lodged with the European Court of 
Human Rights on 18 August 2008. The case Von Hannover v. Germany (no. 2) 
originated in two applications which were lodged with the Court on 22 August and 15 
December 2008 respectively, and which were joined on 24 November 2009.

On 30 March 2010, the Chamber to which all three applications had been allocated 
joined the application Springer to the applications of Von Hannover and relinquished 
jurisdiction in favour of the Grand Chamber. A Grand Chamber hearing, in both cases 
jointly, was held on 13 October 2010.

The following organisations were granted the right to submit written comments:

In both cases:
Media Lawyers Association
Media Legal Defence Initiative
International Press Institute
World Association of Newspapers and News Publishers

In the case of Von Hannover (no. 2):
Association of German Magazine Publishers (Verband Deutscher Zeitungsverleger)
Ehrlich & Sohn GmbH & Co. KG publishing company

Judgment was given by the Grand Chamber of 17, composed as follows:

Nicolas Bratza (the United Kingdom), President,
Jean-Paul Costa (France),
Françoise Tulkens (Belgium),
Josep Casadevall (Andorra),
Lech Garlicki (Poland),
Peer Lorenzen (Denmark),
Karel Jungwiert (the Czech Republic),
Renate Jaeger (Germany),
David Thór Björgvinsson (Iceland),
Ján Šikuta (Slovakia),
Mark Villiger (Liechtenstein),
Luis López Guerra (Spain),
Mirjana Lazarova Trajkovska (“The former Yugoslav Republic of Macedonia”),
Nona Tsotsoria (Georgia),
Zdravka Kalaydjieva (Bulgaria),
Mihai Poalelungi (The Republic of Moldova),
Kristina Pardalos (San Marino), Judges,

and also Michael O’Boyle, Deputy Registrar.

Decision of the Court

Axel Springer AG

It was undisputed between the parties that the German courts’ decisions had constituted 
an interference with Springer’s right to freedom of expression under Article 10. It was 



4

further common ground that the interference was prescribed by German law and that it 
had pursued a legitimate aim, namely the protection of the reputation of others.

As regards the question whether the interference had been necessary in a democratic 
society, the Court noted that the articles in question, about the arrest and conviction of 
the actor, concerned public judicial facts, of which the public had an interest in being 
informed. It was in principle for the national courts to assess how well known a person 
was, especially where that person, as the actor concerned, was mainly known at national 
level. The court of appeal had found that, having played the role of a police 
superintendent over a long period of time, the actor was well known and very popular. 
The Court thus considered that he was sufficiently well known to qualify as a public 
figure, which reinforced the public’s interest in being informed of his arrest and the 
proceedings against him.

While the Court could broadly agree with the German courts’ assessment that Springer’s 
interest in publishing the articles was solely due precisely to the fact that it was a well-
known actor who had committed an offence – which would not have been reported on if 
committed by a person unknown to the public – it underlined that the actor had been 
arrested in public at the Munich beer festival. The actor’s expectation that his private life 
would be effectively protected had furthermore been reduced by the fact that he had 
previously revealed details about his private life in a number of interviews.

According to a statement by one of the journalists involved, the truth of which had not 
been contested by the German Government, the information published in the Bild in 
September 2004 about the actor’s arrest had been obtained from the police and the 
Munich public prosecutor’s office. It therefore had a sufficient factual basis, and the truth 
of the information related in both articles was not in dispute between the parties.

Nothing suggested that Springer had not undertaken a balancing exercise between its 
interest in publishing the information and the actor’s right to respect for his private life. 
Given that Springer had obtained confirmation of the information conveyed by the 
prosecuting authorities, it did not have sufficiently strong grounds for believing that it 
should preserve the actor’s anonymity. It could therefore not be said to have acted in 
bad faith. In that context, the Court also noted that all the information revealed by 
Springer on the day on which the first article appeared was confirmed by the prosecutor 
to other magazines and to television channels.

The Court noted, moreover, that the articles had not revealed details about the actor’s 
private life, but had mainly concerned the circumstances of his arrest and the outcome 
of the criminal proceedings against him. They contained no disparaging expression or 
unsubstantiated allegation, and the Government had not shown that the publication of 
the articles had resulted in serious consequences for the actor. While the sanctions 
imposed on Springer had been lenient, they were capable of having a chilling effect on 
the company. The Court concluded that the restrictions imposed on the company had not 
been reasonably proportionate to the legitimate aim of protecting the actor’s private life. 
There had accordingly been a violation of Article 10.

Von Hannover (no. 2)

It was not the Court’s task to examine whether Germany had satisfied its obligations in 
executing the Court’s judgment in Caroline von Hannover v. Germany of 2004, as that 
task was the responsibility of the Council of Europe’s Committee of Ministers.2 Today’s 
case only concerned the new proceedings brought by the applicants.

2 In its resolution adopted on 31 October 2007 on the execution of the Court’s judgment in Caroline von 
Hannover v. Germany of 2004, the Committee of Ministers declared that Germany had executed the judgment 
and decided to close the examination of the case. 



5

The Court observed that following its 2004 judgment in Caroline von Hannover v. 
Germany, the German Federal Court of Justice had made changes to its earlier case-law. 
In particular, it had stated that it was significant whether a report in the media 
contributed to a factual debate and whether its contents went beyond a mere desire to 
satisfy public curiosity. The Federal Court of Justice had noted that the greater the 
information value for the public the more the interest of a person in being protected 
against its publication had to yield, and vice versa, and that the reader’s interest in 
being entertained generally carried less weight than the interest in protecting the private 
sphere. The German Federal Constitutional Court had confirmed that approach.

The fact that the German Federal Court of Justice had assessed the information value of 
the photo in question – the only one against which it had not granted an injunction – in 
the light of the article that was published together with it could not be criticised under 
the Convention. The Court could accept that the photo, in the context of the article, did 
at least to some degree contribute to a debate of general interest. The German courts’ 
characterisation of Prince Rainier’s illness as an event of contemporary society could not 
be considered unreasonable. It was worth underlining that the German courts had 
granted the injunction prohibiting the publication of two other photos showing the 
applicants in similar circumstances, precisely on the grounds that they were being 
published for entertainment purposes alone.

Furthermore, irrespective of the question to what extent Caroline von Hannover assumed 
official functions on behalf of the Principality of Monaco, it could not be claimed that the 
applicants, who were undeniably very well known, were ordinary private individuals. 
They had to be regarded as public figures.

The German courts had concluded that the applicants had not provided any evidence 
that the photos had been taken in a climate of general harassment, as they had alleged, 
or that they had been taken secretly. In the circumstances of the case, the question as 
to how the pictures had been taken had required no more detailed examination by the 
courts, as the applicants had not put forward any relevant arguments in that regard.

In conclusion, the German courts had carefully balanced the right of the publishing 
companies to freedom of expression against the right of the applicants to respect for 
their private life. In doing so, they had explicitly taken into account the Court’s case-law, 
including its 2004 judgment in Caroline von Hannover v. Germany. There had 
accordingly been no violation of Article 8.

Article 41 (just satisfaction)

The Court held that Germany was to pay Axel Springer AG 17,734.28 euros (EUR) in 
respect of pecuniary damage and EUR 32,522.80 in respect of costs and expenses.

Separate opinions

In the case Axel Springer AG, Judge López Guerra expressed a dissenting opinion, joined 
by Judges Jungwiert, Jaeger, Villiger and Poalelungi, which is annexed to the judgment.

The judgments are available in English and French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. 
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on 
www.echr.coe.int. To receive the Court’s press releases, please subscribe to the Court’s 
RSS feeds.

www.echr.coe.int
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx


6

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Celine Menu-Lange (tel: + 33 90 21 58 77)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of 
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European 
Convention on Human Rights.

mailto:Echrpress@echr.coe.int

