
Information Note on the Court’s case-law No. 2

January 1999

Fressoz and Roire v. France [GC] - 29183/95
Judgment 21.1.1999

Article 10

Article 10-1

Freedom of expression

Conviction for handling unlawfully obtained photocopies: violation

Article 35

Article 35-1

Exhaustion of domestic remedies

Complaint raised in substance: preliminary objection dismissed

Facts: The applicants, who are both French nationals, were born in 1921 and 
1939 respectively and lived in Paris at the material time. In September 1989, 
against the background of an industrial dispute in the Peugeot company following 
the rejection of pay claims by management, Le Canard enchainé published an 
article by the second applicant referring to salary increases awarded to 
Mr Jacques Calvet, the company’s Chairman and Managing Director. The article, 
which was accompanied by photocopies of extracts from Mr Calvet’s last three tax 
assessments, carried the headline “Mr Calvet turbo-charges his salary – his tax 
forms reveal more than he does. The boss has given himself a 45.9% rise over 
the last two years”. Following a complaint by Mr Calvet, criminal proceedings 
were brought against the applicants for handling photocopies of his tax 
assessments which had been obtained through a breach of professional 
confidence by an unidentified tax official. After acquittal at first instance, the Paris 
Court of Appeal convicted the applicants of handling the photocopies. Mr Fressoz 
was fined 10,000 French francs (FRF) and Mr Roire FRF 5,000. Their appeal on 
points of law was dismissed by the Court of Cassation in April 1995.

The applicants had complained that their conviction by the Paris Court of Appeal 
infringed their right to freedom of expression guaranteed under Article 10 of the 
Convention. They had also alleged a violation of their right to be presumed 
innocent on the ground that they had not been proved guilty according to law 
within the meaning of Article 6 § 2 of the Convention.

Law:  Article 10 of the Convention - The Court dismissed the Government’s 
objection of failure to exhaust domestic remedies and examined the merits of the 
complaint. The Court considered, firstly, that the applicants’ conviction was an 
“interference” with the exercise of their right to freedom of expression. It found 
that, as required by paragraph 2 of Article 10, the interference was “prescribed 
by law” and was intended to protect the reputation or rights of others and to 
prevent the disclosure of information received in confidence. It therefore had to 



consider whether the interference had been “necessary” in a democratic society in 
order to achieve those aims. After reiterating the fundamental principles under its 
case-law, the Court examined whether relevant and sufficient reasons existed to 
justify the applicants’ conviction for the purposes of paragraph 2 of Article 10. 
The Court was unconvinced by the Government’s argument that the information 
was not a matter of general interest. The article had been published during an 
industrial dispute – widely reported in the press – at one of the major French car 
manufacturers. The article showed that the company chairman had received large 
pay increases during the period under consideration while at the same time 
opposing his employees’ claims for a rise. It had not been intended to damage Mr 
Calvet’s reputation but to contribute to the more general debate on a topic that 
interested the public. An interference with the exercise of press freedom could 
not be compatible with Article 10 of the Convention unless it was justified by an 
overriding requirement in the public interest. While recognising the vital role 
played by the press in a democratic society, the Court stressed that journalists 
could not, in principle, be released from their duty to obey the ordinary criminal 
law on the basis that Article 10 afforded them protection. Indeed, paragraph 2 of 
Article 10 defined the boundaries of the exercise of freedom of expression. It fell 
to be decided whether, in the particular circumstances of the case, the interest in 
the public’s being informed outweighed the “duties and responsibilities” the 
applicants had as a result of the suspect origin of the documents that had been 
sent to them. The Court had in particular to determine whether the objective of 
protecting fiscal confidentiality, which in itself was legitimate, constituted a 
relevant and sufficient justification for the interference. Although publication of 
the tax assessments had in the case before the Court been prohibited, the 
information they contained had not been confidential. Indeed, the remuneration 
of people who, like Mr Calvet, ran major companies was regularly published in 
financial reviews and the second applicant had said, without it being disputed, 
that he had referred to information of that type in order to check roughly how 
much Mr Calvet was earning. Accordingly, there was no overriding requirement 
for the information to be protected as confidential. If, as the Government had 
accepted, the information about Mr Calvet’s annual income was lawful and its 
disclosure permitted, the applicants’ conviction merely for having published the 
documents in which that information had been contained, namely the tax 
assessments, could not be justified under Article 10. In essence, that Article left it 
for journalists to decide whether or not it was necessary to reproduce such 
documents to ensure credibility. It protected journalists’ rights to divulge 
information on issues of general interest provided that they were acting in good 
faith and on an accurate factual basis and furnished “reliable and precise” 
information in accordance with the ethics of journalism. In the case before it, the 
Court noted that neither Mr Fressoz and Mr Roire’s account of the events nor their 
good faith had been called into question. Mr Roire, who had verified the 
authenticity of the tax assessments, had acted in accordance with the standards 
governing his profession as a journalist. The extracts from each document had 
been intended to corroborate the terms of the article in question. The publication 
of the tax assessments had thus been relevant not only to the subject matter but 
also to the credibility of the information supplied. In sum, there had not, in the 
Court’s view, been a reasonable relationship of proportionality between the 
legitimate aim pursued by the journalists’ conviction and the means deployed to 
achieve that aim, given the interest a democratic society had in ensuring and 
preserving freedom of the press.

Conclusion: violation (unanimously).

Article 6 § 2 of the Convention - The applicants had argued that the national 
courts had failed to apply the presumption of innocence in two respects. The 
Court held that, in the light of its finding of a violation of Article 10 and the 



matters it took into account in so finding, no separate issue arose under Article 6 
§ 2 of the Convention.

Conclusion: no separate issue (unanimously).

Article 41 of the Convention: The Court found that there was a causal link 
between the FRF 10,001 that Mr Fressoz and Mr Roire had been ordered by the 
Paris Court of Appeal to pay Mr Calvet and the violation of Article 10, such that 
the applicants should recover that sum. It was therefore appropriate to award the 
amount claimed. That apart, the finding of a breach made in the judgment 
constituted just satisfaction for any other damage. As regards costs and 
expenses, the Court, ruling on an equitable basis and on the basis of the 
information it had before it, awarded the applicants FRF 60,000.

© Council of Europe/European Court of Human Rights
This summary by the Registry does not bind the Court.

Click here for the Case-Law Information Notes

http://www.echr.coe.int/ECHR/EN/Header/Case-Law/Case-law+analysis/Information+notes/

