
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FIRST SECTION

DECISION

AS TO THE ADMISSIBILITY OF

Application no. 151/03
by Eyyub KERIMOV

against Azerbaijan

The European Court of Human Rights (First Section), sitting on 
28 September 2006 as a Chamber composed of:

Mr C.L. ROZAKIS, President,
Mr L. LOUCAIDES,
Mrs F. TULKENS,
Mrs E. STEINER,
Mr K. HAJIYEV,
Mr D. SPIELMANN,
Mr S.E. JEBENS, judges,

and Mr S. NIELSEN, Section Registrar,
Having regard to the above application lodged on 28 November 2002,
Having regard to the observations submitted by the respondent 

Government and the observations in reply submitted by the applicant,
Having deliberated, decides as follows:

THE FACTS

The applicant, Mr Eyyub Zakir oglu Kerimov (Eyyub Zakir oğlu 
Kərimov), is an Azerbaijani national who was born in 1958 and lives in 
Baku. He was represented before the Court by Mr I. Aliyev, a lawyer 
practising in Baku. The respondent Government was represented by 
Mr C. Asgarov, Agent of the Republic of Azerbaijan before the Court.



2 KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION

A.  The circumstances of the case

The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised as 
follows.

On 28 July 2001 an article called “The Nasimi District Deputy 
Prosecutor – A KGB Agent” was published in a local newspaper Femida, of 
which the applicant was the chief editor. The article depicted the prosecutor, 
T.K., as an incompetent and unprofessional prosecutor who was able to hold 
high-ranking posts in the prosecution authorities only due to his good 
personal contacts with top-level officials. The article stated, inter alia, that 
T.K. “had no idea of the working methods of the prosecutor’s office, and his 
work was limited to wandering around corridors”.

On 5 September 2001 T.K. filed a lawsuit against the newspaper, 
claiming that the article was defamatory and damaging his reputation. He 
asked the court to close the newspaper, order it to pay compensation and 
institute criminal proceedings against the persons responsible for the 
article’s publication.

The newspaper, represented by the applicant, filed a counterclaim, 
contending that T.K., by filing an allegedly abusive and frivolous lawsuit 
against the newspaper, damaged the newspaper’s professional reputation.

On 1 October 2001 the Yasamal District Court partially upheld T.K.’s 
claim and dismissed the newspaper’s counterclaim. The court held that the 
article contained defamatory material and that the newspaper had been 
unable to prove its truthfulness. It ordered the newspaper to pay 
compensation to T.K. and to “terminate the publication and distribution” of 
the newspaper in accordance with the Law On Mass Media.

The applicant, on behalf of the newspaper, filed an appeal. He claimed 
that the termination of the newspaper’s publication in fact amounted to a 
liquidation of the newspaper as a legal entity. He further claimed that such 
closure of the newspaper was unlawful, because the court could not order a 
liquidation of a legal entity based on a defamation complaint made by an 
individual. Instead, in accordance with Article 59.3 of the Civil Code, the 
court could order such liquidation only upon an application by the relevant 
government or local authority.

By a judgment of 6 December 2001, the Court of Appeal dismissed the 
applicant’s appeal and upheld the first-instance judgment as lawful. At this 
point, in accordance with the domestic civil procedure law, the judgment 
entered into legal force and the enforcement proceedings were instituted. On 
26 December 2001 the Head of the Yasamal District Bailiff’s Office 
(Yasamal Rayon Məhkəmə Nəzarətçiləri və Məhkəmə İcraçıları Şöbəsi) sent 
a letter to the applicant, requesting the newspaper to comply with the 
judgment voluntarily within a five-day period. It appears that the 
newspaper’s management complied with this request in a timely manner. 
Accordingly, the production and distribution of the newspaper was 



KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION 3

terminated and the moral compensation was paid to T.K. by the end of 
2001.

On 8 May 2002 the applicant, on behalf of the newspaper’s editorial 
board, filed a cassation appeal with the Supreme Court. He claimed that the 
Court of Appeal had committed the same errors of fact and law as the 
district court. On 31 July 2002 the Supreme Court dismissed the applicant’s 
appeal and upheld the Court of Appeal’s judgment.

According to the Government, although the production and distribution 
of the Femida newspaper had been terminated, the newspaper’s editorial 
staff continued their activities through Femida’s legal successor, a 
newspaper called Femida 007. The applicant noted that Femida 007 was 
simply an addendum to the newspaper and not its legal successor.

B.  Relevant domestic law

1.  Code of Civil Procedure of 2000

Article 233.  [First-instance] judgment’s entry into legal force

“233.1.  A [first-instance] judgment enters into legal force after one month from the 
date of its delivery, unless an appeal has been filed against it [with the appellate 
court].

233.2.  A judgment, which [has been appealed but] has not been quashed on appeal, 
enters into legal force upon the delivery of the appellate court’s judgment [upholding 
the first-instance judgment]. ...

Article 234.  Execution of a judgment

“A judgment is subject to execution after its entry into legal force ...”

Article 393.  Appellate-instance judgment’s entry into legal force

“A judgment of the appellate-instance court enters into legal force from the moment 
of its delivery.”

Article 413.  Suspension [by the Supreme Court] of the judgment’s execution

“413.0.  Upon a petition by a party to the case, the cassation-instance court may 
suspend, until the end of the cassation proceedings, the execution of the appellate 
court’s judgment and the related judgment of the first-instance court ...”

COMPLAINTS

1.  The applicant complained under Article 10 of the Convention that the 
closing of the newspaper for publishing an allegedly defamatory article 
amounted to a violation of the freedom of expression.



4 KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION

2.  The applicant further complained under Article 6 § 1 of the 
Convention that the domestic proceedings had been unfair because the 
courts had misapplied the domestic law. Specifically, he claimed that the 
courts had no competence to close the newspaper upon a demand made by 
T.K. as a private person. On the contrary, the courts could order to terminate 
the newspaper’s production only upon an application by the relevant 
governmental authority and only in case the newspaper had been found to 
publish defamatory material three times within one year.

3.  The applicant finally complained of a violation of Article 13 in 
conjunction with Article 6 of the Convention in that the domestic remedies 
in this case had been ineffective. He submitted that this case was similar to 
many other examples where newspapers publishing articles criticising 
government officials lost their case in civil defamation proceedings in 
domestic courts.

THE LAW

1.  The applicant complained that the judicial order to terminate the 
production and distribution of the Femida newspaper had been in breach of 
Article 10 of the Convention, which provides as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

The Government argued that the Court had no competence ratione 
personae to examine this application because it had been filed in the name 
of the applicant himself, and not that of the newspaper. The applicant was 
not the founder or owner of the newspaper and he could not be considered a 
victim of the alleged interference with the newspaper’s rights.

The Government also submitted that the complaint fell outside the 
Court’s competence ratione temporis, because the judicial order to 
terminate the production and distribution of the newspaper had entered into 
legal force and had been executed before 15 April 2002, the date of the 
Convention’s entry into force with respect to Azerbaijan.



KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION 5

The applicant argued that he, as the newspaper’s chief editor, had been 
authorised by law to represent the newspaper. Moreover, as a chief editor, 
he managed the newspaper and was responsible for its activities. In such 
circumstances, the closure of the newspaper directly affected his rights and 
freedoms. The applicant has not submitted any specific reply to the 
Government’s objection concerning the Court’s competence ratione 
temporis.

The Court finds that it is unnecessary to decide whether the applicant can 
be considered a victim of the alleged violation because, even assuming this 
to be the case, the present complaint is inadmissible for the following 
reasons.

The Court recalls that, in accordance with the generally recognised rules 
of international law, the Convention only governs, for each Contracting 
Party, facts subsequent to its entry into force with regard to that Party (see 
e.g. Kazimova v. Azerbaijan (dec.), no. 40368/02, 6 March 2003). The 
Convention entered into force with respect to Azerbaijan on 15 April 2002. 
Accordingly, the Court is not competent to examine applications against 
Azerbaijan in so far as the alleged violations are based on facts that 
occurred prior to 15 April 2002.

The Court further recalls that its competence ratione temporis is to be 
determined in relation to the facts constitutive of the alleged interference. In 
cases where the alleged interference pre-dates ratification while the refusal 
to remedy it post-dates ratification, to retain the date of the latter act in 
determining the Court’s temporal jurisdiction would result in the 
Convention being binding for that State in relation to a fact that had taken 
place before the Convention entered into force in respect of that State. 
However, this would amount to giving retroactive effect to the Convention 
which would be contrary to general principles of international law. At the 
same time it would render Azerbaijan’s declaration recognising the Court’s 
competence to receive individual applications nugatory (see Blečić 
v. Croatia [GC], no. 59532/00, § 77-79, ECHR 2006-...; Kadikis v. Latvia 
(dec), no. 47634/99, 29 June 2000; Stamoulakatos v. Greece (no. 1), 
judgment of 26 October 1993, Series A no. 271, § 33).

In the present case, the fact constitutive of the alleged interference was 
the termination of the newspaper’s production and distribution. It therefore 
remains to be determined when this termination occurred.

Having regard to the circumstances of the case, the Court considers that 
the alleged interference with the applicant’s freedom of expression took 
place on 6 December 2001, when the Court of Appeal upheld the first-
instance court’s order to terminate the production and distribution of the 
newspaper. Under the domestic civil procedure law, this order entered into 
legal force and became enforceable upon delivery of the Court of Appeal’s 
judgment (see Articles 233, 234 and 393 of the Code of Civil Procedure). 
Although the applicant later filed a cassation appeal with the Supreme 



6 KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION

Court, the domestic law did not provide for an automatic suspension of the 
judgment’s execution pending the outcome of the cassation proceedings 
(see Article 413 of the Code of Civil Procedure). The newspaper’s 
production and distribution was in fact terminated by the end of 2001 
pursuant to the enforceable judgment of the Court of Appeal of 6 December 
2001. Therefore, it was at that moment – neither before nor afterwards – 
that the interference took place (compare with Blečić, cited above, § 84).

It follows that the alleged interference with the applicant’s right occurred 
upon entry into force of the Court of Appeal’s judgment on 6 December 
2001 and is therefore outside the Court’s temporal jurisdiction. The 
subsequent cassation proceedings in the Supreme Court are to be seen as the 
exercise of the available domestic remedy aimed at redressing the alleged 
interference and cannot bring it within the Court’s temporal jurisdiction (see 
Blečić, cited above, §§ 77-78). Furthermore, as to the cassation proceedings 
in the Supreme Court, insofar as they do fall within the Court’s competence 
ratione temporis, the applicant did not make any separate complaint as to 
their compatibility with Article 10 of the Convention.

It follows that this complaint is incompatible ratione temporis with the 
provisions of the Convention within the meaning of Article 35 § 3 and must 
be rejected in accordance with Article 35 § 4.

2.  The applicant complained under Article 6 of the Convention that the 
domestic courts erred in assessing the facts and misapplied the domestic 
law. Specifically, he claimed that the courts had no competence to order the 
termination of the newspaper’s production and distribution, because the 
petition to close the newspaper had been lodged by a private person. 
Moreover, the newspaper could not be closed unless it had been found to 
publish defamatory material three times within one year. Article 6 of the 
Convention provides as follows:

“In the determination of his civil rights and obligations ..., everyone is entitled to a 
fair ... hearing ... by [a] ... tribunal...”

The Government argued that the first-instance and appellate proceedings 
fell outside the Court’s competence ratione temporis. As for the cassation 
proceedings in the Supreme Court, the Government submitted that the 
applicant failed to present any evidence of unfairness of the proceedings. In 
any event, the Government argued that the domestic law did not prevent the 
courts to order the closure of a newspaper upon a petition by a private 
victim of defamation. The Government also noted that, within the year of 
2001, five defamation lawsuits had been filed against the Femida 
newspaper, and in three of those lawsuits the newspaper had been found to 
have published information of defamatory character. This was the lawful 
ground to order the termination of the newspaper’s production.

The applicant did not address the issue of the Court’s competence ratione 
temporis. He reiterated his arguments concerning this complaint, 



KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION 7

specifically pointing out that the newspaper had only been held liable for 
defamation twice in 2001 and that the domestic courts failed to determine 
this fact correctly.

The Court recalls that, where the facts consist of a series of legal 
proceedings, the date of entry into force of the Convention in respect of the 
Contracting State in question has the effect of dividing the period into two, 
the earlier part falling outside the Court’s jurisdiction ratione temporis (see 
e.g. Klimentyev v. Russia (dec.), no. 46503/99, 17 September 2002; Jacq 
v. Finland, no. 22470/93, Commission decision of 18 October 1995, 
unreported; and Mitap and Müftüoğlu v. Turkey, judgment of 25 March 
1996, Reports of Judgments and Decisions 1996-II, § 26-27). The Court 
observes that the proceedings in the Yasamal District Court and the Court of 
Appeal were concluded prior to the Convention’s entry into force with 
respect to Azerbaijan on 15 April 2002. Therefore, the Court finds that the 
part of the complaint relating to the first-instance and appellate proceedings 
falls outside the scope of its competence ratione temporis.

On the other hand, the Court has competence to examine the part of the 
complaint relating to the cassation proceedings in the Supreme Court, which 
were instituted after 15 April 2002 and ended with the final decision of 
31 July 2002.

The Court observes that the applicant’s present complaint essentially 
relates to the alleged errors of fact and law committed by the domestic 
courts in general. The applicant has not, however, adduced any specific 
evidence concerning the unfairness of the cassation proceedings or 
arbitrariness of their outcome. In this respect, the Court reiterates that, 
according to Article 19 of the Convention, its duty is to ensure the 
observance of the engagements undertaken by the Contracting Parties to the 
Convention. In particular, it is not competent to deal with an application 
alleging that errors of law or fact have been committed by domestic courts, 
except where it considers that such errors might have involved a possible 
violation of the rights or freedoms protected by the Convention (see e.g. 
Schenk v. Switzerland, judgment of 12 July 1988, Series A no. 140, § 45; 
and Kazimova, cited above).

It follows that this complaint is manifestly ill-founded within the 
meaning of Article 35 § 3 of the Convention and must be rejected in 
accordance with Article 35 § 4 of the Convention.

3.  The applicant complained under Article 13 of the Convention that the 
domestic remedies in his case had been ineffective, because there was a 
domestic court practice to always rule in favour of government officials 
who sued newspapers for defamation. Article 13 provides as follows:

“Everyone whose rights and freedoms as set forth in [the] Convention are violated 
shall have an effective remedy before a national authority notwithstanding that the 
violation has been committed by persons acting in an official capacity.”



8 KERIMOV v. AZERBAIJAN DECISION

The Court notes that the mere fact that the outcome of the domestic 
proceedings was unfavourable to the applicant cannot lead to a conclusion 
that the remedy was ineffective. The Court also finds that the applicant’s 
allegation that the domestic courts always ruled against newspapers in 
defamation proceedings is not supported by sufficient evidence.

It follows that this complaint is manifestly ill-founded within the 
meaning of Article 35 § 3 of the Convention and must be rejected in 
accordance with Article 35 § 4 of the Convention.

For these reasons, the Court unanimously

Declares the application inadmissible.

Søren NIELSEN Christos ROZAKIS
Registrar President


