
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FOURTH SECTION

CASE OF ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY

(Application no. 23144/93)

JUDGMENT

STRASBOURG

16 March 2000



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 1

In the case of Özgür Gündem v. Turkey,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Mr M. PELLONPÄÄ, President,
Mr G. RESS,
Mr A. PASTOR RIDRUEJO,
Mr L. CAFLISCH,
Mr J. MAKARCZYK,
Mr V. BUTKEVYCH, judges,
Mr F. GÖLCÜKLÜ, ad hoc judge,

and Mr V. BERGER, Section Registrar,
Having deliberated in private on 10 November 1999 and 3 February 

2000,
Delivers the following judgment, which was adopted on the last-

mentioned date:

PROCEDURE

1.  The case was referred to the Court by the European Commission of 
Human Rights (“the Commission”) on 8 March 1999, within the three-
month period laid down by former Articles 32 § 1 and 47 of the European 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”). It originated in an application (no. 23144/93) against 
the Republic of Turkey lodged with the Commission under former 
Article 25 by three Turkish nationals, Gurbetelli Ersöz, Fahri Ferda Çetin 
and Yaşar Kaya, and by Ülkem Basın ve Yayıncılık Sanayı Ticaret Ltd, a 
company having its head office in Istanbul, on 9 December 1993. The first 
two applicants were, respectively, the editor-in-chief and the assistant 
editor-in-chief of the newspaper Özgür Gündem of which the third and 
fourth applicants were the owners. The Commission later decided not to 
pursue the examination of the application in so far as it concerned the first 
applicant, since she had died in 1997.

The application concerned the applicants' allegations that there had been 
a concerted and deliberate assault on their freedom of expression through a 
campaign of targeting journalists and others involved in Özgür Gündem. 
The applicants relied on Articles 10 and 14 of the Convention and on 
Article 1 of Protocol No. 1.

The Commission declared the application admissible on 20 October 
1995. In its report of 29 October 1998 (former Article 31 of the 
Convention), it expressed the opinion that there had been a violation of 
Article 10 (unanimously), that there had been no violation of Article 14 
(fifteen votes to two) and that it was not necessary to examine separately 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 2

whether there had been a violation of Article 1 of Protocol No. 1 
(unanimously)1.

2.  Following the entry into force of Protocol No. 11 to the Convention 
on 1 November 1998, and in accordance with the provisions of Article 5 § 4 
thereof read in conjunction with Rules 100 § 1 and 24 § 6 of the Rules of 
Court, a panel of the Grand Chamber decided on 31 March 1999 that the 
case would be examined by a Chamber constituted within one of the 
Sections of the Court.

3.  In accordance with Rule 52 § 1, the President of the Court, 
Mr L. Wildhaber, assigned the case to the Fourth Section. The Chamber 
constituted within that Section included ex officio Mr R. Türmen, the judge 
elected in respect of Turkey (Article 27 § 2 of the Convention and Rule 26 
§ 1 (a)), and Mr M. Pellonpää, President of the Section (Rule 26 § 1 (a)). 
The other members designated by the latter to complete the Chamber were 
Mr G. Ress, Mr A. Pastor Ridruejo, Mr L. Caflisch, Mr J. Makarczyk and 
Mrs N. Vajić (Rule 26 § 1 (b)).

4.  On 1 June 1999 Mr Türmen withdrew from sitting in the Chamber 
(Rule 28). The Turkish Government (“the Government”) accordingly 
appointed Mr F. Gölcüklü to sit as an ad hoc judge (Article 27 § 2 of the 
Convention and Rule 29 § 1).

5.  On 13 July 1999 the Chamber decided to hold a hearing.
6.  Pursuant to Rule 59 § 3 the President of the Chamber invited the 

parties to submit memorials on the issues raised in the application. The 
Registrar received the applicants' and Government's memorials on 5 and 
20 October 1999 respectively.

7.  In accordance with the Chamber's decision, a hearing took place in 
public in the Human Rights Building, Strasbourg, on 10 November 1999.

There appeared before the Court:

(a)  for the Government
Mr M. ÖZMEN, Co-Agent,
Mr F. POLAT,
Mr F. ÇALIŞKAN,
Ms M. GÜLSEN,
Mr E. GENEL,
Mr F. GÜNEY,
Mr C. AYDIN, Advisers;

(b)  for the applicants
Mr W. BOWRING, Counsel,
Mr K. YILDIZ, Adviser.

1.  Note by the Registry. The report is obtainable from the Registry.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 3

The Court heard addresses by Mr Bowring and Mr Özmen.
8.  On 3 February 2000 Mrs Vajić, who was unable to take part in the 

further consideration of the case, was replaced by Mr V. Butkevych 
(Rule 26 § 1 (c)).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

9.  Özgür Gündem was a daily newspaper the main office of which was 
located in Istanbul. It was a Turkish-language publication with an estimated 
national circulation of up to 45,000 copies and a further unspecified 
international circulation. It incorporated its predecessor, the weekly 
publication Yeni Ülke, which was published between 1990 and 1992. Özgür 
Gündem was published from 30 May 1992 until April 1994. It was 
succeeded by another newspaper, Özgür Ülke.

10.  The case concerns the allegations of the applicants that Özgür 
Gündem was the subject of serious attacks and harassment which forced its 
eventual closure and for which the Turkish authorities are directly or 
indirectly responsible.

A.  Incidents of violence and threats against Özgür Gündem and 
persons associated with it

11.  The applicants made detailed submissions to the Commission, listing 
the attacks made on journalists, distributors and others associated with the 
newspaper (see paragraphs 32-34 of the Commission's report). The 
Government, in their submissions to the Commission, denied that some of 
these attacks occurred (see paragraphs 43-62 of the Commission's report). In 
their submissions to the Court, neither party has made any comment on the 
Commission's findings in this respect (see paragraphs 141-42 of the 
Commission's report).

12.  The following incidents are not contested.
Seven persons connected with Özgür Gündem were killed in 

circumstances originally regarded as killings by “unknown perpetrators”: 
(1) Yahya Orhan, a journalist shot dead on 31 July 1992; (2) Hüseyin Deniz, 
a staff member of Özgür Gündem, shot dead on 8 August 1992; (3) Musa 
Anter, a regular columnist for Özgür Gündem, shot dead on 20 September 
1992; (4) Hafız Akdemir, a staff member of Özgür Gündem, shot dead on 
8 June 1992; (5) Kemal Kılıç, the Şanlıurfa representative of Özgür 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 4

Gündem, shot dead on 18 February 1993 (application no. 22492/93 lodged 
by Cemil Kılıç concerning alleged State responsibility for this killing is 
pending before the Court – see the Commission's report of 23 October 
1998); (6) Cengiz Altun, a reporter for Yeni Ülke, shot dead on 24 February 
1992; (7) Ferhat Tepe, the Bitlis correspondent for Özgür Gündem, 
abducted on 28 July 1993 and found dead on 4 August 1993.

The following attacks occurred: (1) on 16 November 1992 an arson 
attack on the news-stand of Kadir Saka in Diyarbakır; (2) an armed attack 
on Eşref Yaşa, also a newsagent, on 15 January 1993 in Diyarbakır; (3) an 
armed attack on the newsagent Haşim Yaşa on 15 June 1993 in Diyarbakır 
(this incident and that concerning the attack on Eşref Yaşa were the subject 
of an application under the Convention – see the Yaşa v. Turkey judgment 
of 2 September 1998, Reports of Judgments and Decisions 1998-VI); (4) on 
26 September 1993 Mehmet Balamir, a newspaper boy, was attacked with a 
knife in Diyarbakır as he was selling Özgür Gündem; (5) in 1993, in Ergani, 
boys selling the newspaper were attacked by a person with a knife; (6) an 
arson attack on a newsagent's in Mazidagı; (7) in Bingöl, on 17 November 
1992 the car of a newsagent was destroyed by fire; (8) in Yüksekova, in 
October 1993, a bomb explosion damaged a newsagent's; (9) a bomb 
exploded at the Istanbul office of the newspaper's successor Özgür Ülke on 
2 December 1994, killing one employee and injuring eighteen others.

13.  The applicants listed a large number of other incidents (arson 
attacks, attacks and threats on newsagents, distributors and newspaper boys) 
which the Government stated either did not occur or concerning which they 
stated that they had received no information or complaint (see 
paragraphs 32-34 and 43-62 of the Commission's report). They also referred 
to the disappearance of the journalist Aysel Malkaç on 7 August 1993 and 
to the detention and ill-treatment of many journalists, one of whom, Salih 
Tekin, was found, upon his application to Strasbourg, to have been 
subjected to inhuman and degrading treatment while in custody (see 
paragraph 37 of the Commission's report and the Tekin v. Turkey judgment 
of 9 June 1998, Reports 1998-IV, pp. 1517-18, §§ 53-54).

14.  The applicants, and others acting on behalf of the newspaper and its 
employees, addressed numerous petitions to the authorities concerning the 
threats and attacks which they claimed had occurred. These are listed in the 
Commission's report (paragraph 35) and include letters from the applicant 
Yaşar Kaya to the governor of the state of emergency region, the Minister of 
the Interior, the Prime Minister and Deputy Prime Minister, informing them 
of the attacks and requesting investigations to be opened and measures of 
protection to be taken. There was no reply to the vast majority of these 
letters.

15.  Written complaints were made by persons from the newspaper about 
specific attacks, incidents and threats concerning which the Government 
stated that they had received no information or complaint, including the 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 5

attacks on children distributing the newspaper in Diyarbakır during 1993, 
the death of newsagent Zülküf Akkaya in Diyarbakır on 27 September 1993 
and attacks on distributors by persons with meat axes, also in Diyarbakır, in 
September 1993 (see paragraph 35 (s) of the Commission's report). A 
written request for protective measures made on 24 December 1992 to the 
governor of Şanlıurfa on behalf of the persons involved in the newspaper in 
Şanlıurfa was refused shortly before the journalist Kemal Kılıç was shot 
dead on 18 February 1993 (see paragraph 35 (l) of the Commission's 
report).

16.  Following a request for security measures received by the Diyarbakır 
police on 2 December 1993, police escorted employees of the two 
companies dealing with the distribution of newspapers from the border of 
the province of Şanlıurfa to the distribution stores. Measures were also 
taken with respect to deliveries of the newspaper from the stores to 
newsagents. The Government submitted to the Commission that no other 
requests for protection were received. Following the explosion at the Özgür 
Ülke office on 2 December 1994 and a request from the owner, security 
measures, including patrolling, were taken by the authorities.

B.  The search-and-arrest operation at the Özgür Gündem premises in 
Istanbul

17.  On 10 December 1993 the police conducted a search of the Özgür 
Gündem office in Istanbul. During the operation, they took into custody 
those present in the building (107 persons, including the applicants 
Gurbetelli Ersöz and Fahri Ferda Çetin) and seized all the documents and 
archives.

18.  Two search-and-seizure documents dated 10 December 1993 record 
that the police found two guns, ammunition, two sleeping bags and twenty-
five gas masks. In a further search-and-seizure document dated 
10 December 1993, it is stated that the following items had been found: 
photographs (described as kept in envelopes with a label “PKK Terrorist 
Organisation”), a tax receipt stamped with the name ERNK (a wing of the 
Workers' Party of Kurdistan (PKK)) for 400,000,000 Turkish liras (TRL), 
found in the desk of the applicant Yaşar Kaya, and numerous printed and 
hand-written documents, including an article on Abdullah Öcalan. A 
document dated 24 December 1993, signed by a public prosecutor at the 
Istanbul National Security Court, listed the following material as having 
been seized: in a sealed envelope the military identification of Muzaffer 
Ulutaş killed in Şırnak in March 1993, in a sealed box 1,350 injection kits, 
one typewriter, one video-cassette and one audio-cassette, and forty books 
found at the house of the applicant Fahri Ferda Çetin. As a result of these 
measures, the publication of the newspaper was disrupted for two days.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 6

19.  In an indictment dated 5 April 1994, charges were brought against 
the editor Gurbetelli Ersöz, Fahri Ferda Çetin, Yaşar Kaya, the manager 
Ali Rıza Halis and six others, alleging that they were members of the PKK, 
had assisted the PKK and made propaganda in its favour. The Government 
have stated that Gurbetelli Ersöz and Ali Rıza Halis were convicted of 
aiding and abetting the PKK, by judgment of the Istanbul National Security 
Court no. 5 on 12 December 1996. Gurbetelli Ersöz had previously been 
convicted of involvement with the PKK in or about the end of December 
1990 and had been released from prison in 1992.

C.  Prosecutions concerning issues of Özgür Gündem

20.  Numerous prosecutions were brought against the newspaper 
(including the relevant editor, the applicant Yaşar Kaya as the owner and 
publisher, and the authors of the impugned articles), alleging that offences 
had been committed by the publication of various articles. The prosecutions 
resulted in many convictions, carrying sentences imposing fines and prison 
terms and orders of confiscation of issues of the newspaper and orders of 
closure of the newspaper for periods of three days to a month.

The prosecutions were brought under provisions rendering it an offence, 
inter alia, to publish material insulting or vilifying the Turkish nation, the 
Republic or specific State officers or authorities, material provoking 
feelings of hatred and enmity on grounds of race, region of origin or class, 
and materials constituting separatist propaganda, disclosing the names of 
officials involved in fighting terrorism or reporting the declarations of 
terrorist organisations (see “Relevant domestic law” below).

21.  On 3 July 1993 Özgür Gündem published a press release announcing 
that the newspaper was charged with offences which, cumulatively, were 
punishable by fines totalling TRL 8,617,441,000 and prison terms ranging 
from 155 years and 9 months to 493 years and 4 months.

22.  During one period of sixty-eight days in 1993, forty-one issues of the 
newspaper were ordered to be seized. In twenty cases, closure orders were 
issued, three for a period of one month, fifteen for a period of fifteen days 
and two for ten days.

23.  The applicants have further stated, and this was not contested by the 
Government, that there have been prosecutions in respect of 486 out of 580 
issues of the newspaper and that, pursuant to convictions by the domestic 
courts, the applicant Yaşar Kaya has been fined up to TRL 35 billion, while 
journalists and editors together have had imposed sentences totalling 147 
years' imprisonment and fines reaching TRL 21 billion.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 7

D.  Material before the Commission

1.  Domestic court proceedings
24.  Both parties provided the Commission with copies of judgments and 

decisions by the courts relating to the proceedings brought in respect of the 
newspaper. These involve 112 prosecutions brought between 1992 and 
1994. Details of the articles in issue and the judgments given in twenty-one 
cases are summarised in the Commission's report (paragraphs 161-237).

2.  The Susurluk report
25.  The applicants provided the Commission with a copy of the so-

called “Susurluk report”1, produced at the request of the Prime Minister by 
Mr Kutlu Savaş, Vice-President of the Board of Inspectors within the Prime 
Minister's Office. After receiving the report in January 1998, the Prime 
Minister made it available to the public, although eleven pages and certain 
annexes were withheld.

26.  The introduction states that the report was not based on a judicial 
investigation and did not constitute a formal investigative report. It was 
intended for information purposes and purported to do no more than 
describe certain events which had occurred mainly in south-east Turkey and 
which tended to confirm the existence of unlawful dealings between 
political figures, government institutions and clandestine groups.

27.  The report analyses a series of events, such as murders carried out 
under orders, the killings of well-known figures or supporters of the Kurds 
and deliberate acts by a group of “informants” supposedly serving the State, 
and concludes that there is a connection between the fight to eradicate 
terrorism in the region and the underground relations that have been formed 
as a result, particularly in the drug-trafficking sphere. The passages from the 
report that concern certain matters affecting radical periodicals distributed 
in the region are reproduced below.

“... In his confession to the Diyarbakır Crime Squad, ... Mr G. ... had stated that 
Ahmet Demir[2] [p. 35] would say from time to time that he had planned and procured 
the murder of Behçet Cantürk[3] and other partisans from the mafia and the PKK who 

1.  Susurluk was the scene of a road accident in November 1996 involving a car in which a 
member of parliament, a former deputy director of the Istanbul security services, a 
notorious far-right extremist, a drug trafficker wanted by Interpol and his girlfriend had 
been travelling. The latter three were killed. The fact that they had all been travelling in the 
same car had so shocked public opinion that it had been necessary to start more than 
sixteen judicial investigations at different levels and a parliamentary inquiry.
2.  One of the pseudonyms of a former member of the PKK turned informant who was 
known by the code name “Green” and had supplied information to several State authorities 
since 1973.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 8

had been killed in the same way ... The murder of ... Musa Anter[1] had also been 
planned and carried out by A. Demir [p. 37].

...

Summary information on the antecedents of Behçet Cantürk, who was of Armenian 
origin, are set out below [p. 72].

...

As of 1992 he was one of the financiers of the newspaper Özgür Gündem. ... 
Although it was obvious who Cantürk was and what he did, the State was unable to 
cope with him. Because legal remedies were inadequate Özgür Gündem was blown up 
with plastic explosives and when Cantürk started to set up a new undertaking, when he 
was expected to submit to the State, the Turkish Security Organisation decided that he 
should be killed and that decision was carried out [p. 73].

...

All the relevant State bodies were aware of these activities and operations. ... When 
the characteristics of the individuals killed in the operations in question are examined, 
the difference between those Kurdish supporters who were killed in the region in 
which a state of emergency had been declared and those who were not lay in the 
financial strength the latter presented in economic terms. ... The sole disagreement we 
have with what was done relates to the form of the procedure and its results. It has 
been established that there was regret at the murder of Musa Anter, even among those 
who approved of all the incidents. It is said that Musa Anter was not involved in any 
armed action, that he was more concerned with the philosophy of the matter and that 
the effect created by his murder exceeded his own real influence and that the decision 
to murder him was a mistake. (Information about these people is to be found in 
Appendix 9[2]). Other journalists have also been murdered [p. 74][3].”

28.  The report concludes with numerous recommendations, such as 
improving coordination and communication between the different branches 
of the security, police and intelligence departments; identifying and 
dismissing security-force personnel implicated in illegal activities; limiting 
the use of “confessors”4; reducing the number of village guards; terminating 
the use of the Special Operations Bureau outside the south-east region and 
incorporating it into the police outside that area; opening investigations into 

1.  An infamous drug trafficker strongly suspected of supporting the PKK and one of the 
principal sources of finance for Özgür Gündem.
2.  Mr Anter, a pro-Kurdish political figure, was one of the founding members of the 
People’s Labour Party (HEP), director of the Kurdish Institute in Istanbul, a writer and 
leader writer for, inter alia, the weekly review Yeni Ülke and the daily newspaper Özgür 
Gündem. He was killed in Diyarbakır on 30 September 1992. Responsibility for the murder 
was claimed by an unknown clandestine group named “Boz-Ok”.
3.  The appendix is missing from the report.
4.  The page following this last sentence is also missing from the report.
4.  Persons who cooperate with the authorities after confessing to having been involved in 
the PKK.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 9

various incidents; taking steps to suppress gang and drug-smuggling 
activities; and recommending that the results of the Grand National 
Assembly Susurluk inquiry be forwarded to the appropriate authorities for 
the relevant proceedings to be undertaken.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

A.  The Criminal Code

29.  The relevant provisions of the Criminal Code read as follows:

Article 36 § 1

“In the event of conviction, the court shall order the seizure and confiscation of any 
object which has been used for the commission or preparation of the crime or offence 
...”

Article 79

“A person who infringes various provisions of this Code by a single act shall be 
punished under the provision which prescribes the heaviest punishment.”

Article 159 § 1

“Whoever overtly insults or vilifies the Turkish nation, the Republic, the Grand 
National Assembly, or the moral personality of the Government, the ministries or the 
military or security forces of the State or the moral personality of the judicial 
authorities shall be punished by a term of imprisonment of one to six years.”

Article 311 § 2

“Where incitement to commit an offence is done by means of mass communication, 
of whatever type – whether by tape recordings, gramophone records, newspapers, 
press publications or other published material – by the circulation or distribution of 
printed papers or by the placing of placards or posters in public places, the terms of 
imprisonment to which convicted persons are liable shall be doubled ...”

Article 312

“A person who expressly praises or condones an act punishable by law as an offence 
or incites the population to break the law shall, on conviction, be liable to between six 
months' and two years' imprisonment and a heavy fine of from six thousand to thirty 
thousand Turkish liras.

A person who incites the people to hatred or hostility on the basis of a distinction 
between social classes, races, religions, denominations or regions, shall, on conviction, 
be liable to between one and three years' imprisonment and a fine of from nine 
thousand to thirty-six thousand liras. If this incitement endangers public safety, the 
sentence shall be increased by one-third to one-half.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 10

The penalties to be imposed on those who have committed the offences defined in 
the previous paragraph shall be doubled when they have done so by the means listed 
in Article 311 § 2.”

30.  The conviction of a person under Article 312 § 2 entails further 
consequences, particularly with regard to the exercise of certain activities 
governed by special legislation. For example, persons convicted of an 
offence under that Article may not found associations (Law no. 2908, 
section 4(2)(b)) or trade unions, nor may they be members of the executive 
committee of a trade union (Law no. 2929, section 5). They are also 
forbidden to found or join political parties (Law no. 2820, section 11(5)) 
and may not stand for election to Parliament (Law no. 2839, 
section 11(f 3)).

B.  The Press Act (Law no. 5680 of 15 July 1950)

31.  The relevant provision of the Press Act 1950 reads as follows:

Section 3

“For the purposes of the present Law, the term 'periodicals' shall mean newspapers, 
press agency dispatches and any other printed matter published at regular intervals.

'Publication' shall mean the exposure, display, distribution, emission, sale or offer 
for sale of printed matter on premises to which the public have access where anyone 
may see it.

An offence shall not be deemed to have been committed through the medium of the 
press unless publication has taken place, except where the material in itself is 
unlawful.”

C.  The Prevention of Terrorism Act (Law no. 3713 of 12 April 1991)

32.  This law, promulgated with a view to preventing acts of terrorism, 
refers to a number of offences defined in the Criminal Code which it 
describes as “acts of terrorism” or “acts perpetrated for the purposes of 
terrorism” (sections 3 and 4) and to which it applies. The relevant 
provisions of the Prevention of Terrorism Act 1991 read as follows:

Section 6

“It shall be an offence, punishable by a fine of from five million to ten million 
Turkish liras, to announce, orally or in the form of a publication, that terrorist 
organisations will commit an offence against a specific person, whether or not that 
person's ... identity is divulged, provided that it is done in such a manner that he or she 
may be identified, or to reveal the identity of civil servants who have participated in 
anti-terrorist operations or to designate any person as a target.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 11

It shall be an offence, punishable by a fine of from five million to ten million 
Turkish liras, to print or publish declarations or leaflets emanating from terrorist 
organisations.

...

Where the offences contemplated in the above paragraphs are committed through 
the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act (Law 
no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of the 
income from the average sales for the previous month if the periodical appears more 
frequently than monthly, or from the sales of the previous issue if the periodical 
appears monthly or less frequently, or from the average sales for the previous month 
of the daily newspaper with the largest circulation if the offence involves printed 
matter other than periodicals or if the periodical has just been launched[1]. However, 
the fine may not be less than fifty million Turkish liras. The editor of the periodical 
shall be ordered to pay a sum equal to half the fine imposed on the publisher.”

Section 8

(before amendment by Law no. 4126 of 27 October 1995)

“Written and spoken propaganda, meetings, assemblies and demonstrations aimed at 
undermining the territorial integrity of the Republic of Turkey or the indivisible unity 
of the nation are prohibited, irrespective of the methods used and the intention. Any 
person who engages in such an activity shall be sentenced to not less than two and not 
more than five years' imprisonment and a fine of from fifty million to one hundred 
million Turkish liras.

Where the crime of propaganda contemplated in the above paragraph is committed 
through the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act 
(Law no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of 
the income from the average sales for the previous month if the periodical appears 
more frequently than monthly, or from the average sales for the previous month of the 
daily newspaper with the largest circulation if the offence involves printed matter 
other than periodicals or if the periodical has just been launched[2]. However the fine 
may not be less than one hundred million Turkish liras. The editor of the periodical 
concerned shall be ordered to pay a sum equal to half the fine imposed on the 
publisher and sentenced to not less than six months' and not more than two years' 
imprisonment.”

Section 8

(as amended by Law no. 4126 of 27 October 1995)

“Written and spoken propaganda, meetings, assemblies and demonstrations aimed at 
undermining the territorial integrity of the Republic of Turkey or the indivisible unity 
of the nation are prohibited. Any person who engages in such an activity shall be 
sentenced to not less than one and not more than three years' imprisonment and a fine 

1-2.  The phrase in italics was deleted by a judgment of the Constitutional Court on 
31 March 1992 and ceased to be in force on 27 July 1993.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 12

of from one hundred million to three hundred million Turkish liras. The penalty 
imposed on a reoffender may not be commuted to a fine.

Where the crime of propaganda contemplated in the first paragraph is committed 
through the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act 
(Law no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of 
the income from the average sales for the previous month if the periodical appears 
more frequently than monthly. However, the fine may not be less than one hundred 
million Turkish liras. The editor of the periodical concerned shall be ordered to pay a 
sum equal to half the fine imposed on the publisher and sentenced to not less than six 
months' and not more than two years' imprisonment.

Where the crime of propaganda contemplated in the first paragraph is committed 
through the medium of printed matter or by means of mass communication other than 
periodicals within the meaning of the second paragraph, those responsible and the 
owners of the means of mass communication shall be sentenced to not less than six 
months' and not more than two years' imprisonment and a fine of from one hundred 
million to three hundred million Turkish liras ...

...”

D.  Law no. 4126 of 27 October 1995 amending sections 8 and 13 of 
Law no. 3713

33.  The following amendments were made to the Prevention of 
Terrorism Act 1991 after the enactment of Law no. 4126 of 27 October 
1995:

Transitional provision relating to section 2

“In the month following the entry into force of the present Law, the court which has 
given judgment shall re-examine the case of a person convicted pursuant to section 8 
of the Prevention of Terrorism Act (Law no. 3713) and, in accordance with the 
amendment ... to section 8 of Law no. 3713, shall reconsider the term of imprisonment 
imposed on that person and decide whether he should be allowed the benefit of 
sections 4[1] and 6[2] of Law no. 647 of 13 July 1965.”

1.  This provision concerns substitute penalties and measures which may be ordered in 
connection with offences attracting a prison sentence.
2.  This provision concerns reprieves.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 13

THE LAW

I.  STANDING OF GURBETELLI ERSÖZ

34.  The Court recalls that this application was lodged by four applicants, 
the first of which was Gurbetelli Ersöz, formerly the editor of Özgür 
Gündem. In its report of 29 October 1998, the Commission decided not to 
pursue its examination of the case in so far as it concerned Gurbetelli Ersöz 
as she had died in autumn 1997 and no information had been received that 
any heir or close relative wished to pursue her complaints.

35.  The parties have made no submissions on this aspect of the case.
36.  The Court considers, in accordance with Article 37 § 1 (c) of the 

Convention, that it is no longer justified to continue the examination of the 
application in so far as it concerns Gurbetelli Ersöz. Accordingly, this part 
of the case shall be struck out of the list.

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

37.  The applicants complained that the newspaper Özgür Gündem was 
forced to cease publication due to the campaign of attacks on journalists and 
others associated with the newspaper and due to the legal steps taken against 
the newspaper and its staff, invoking Article 10 of the Convention which 
provides:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 
for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Concerning the alleged attacks on the newspaper and persons 
associated with it

38.  The applicants claimed that the Turkish authorities had, directly or 
indirectly, sought to hinder, prevent and render impossible the production of 
Özgür Gündem by the encouragement of or acquiescence in unlawful 
killings and forced disappearances, by harassment and intimidation of 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 14

journalists and distributors, and by failure to provide any or any adequate 
protection for journalists and distributors when their lives were clearly in 
danger and despite requests for such protection.

The applicants relied on the findings in the Commission's report that 
there was a disturbing pattern of attacks on persons concerned with Özgür 
Gündem and that the authorities, through their failure to take measures of 
protection and to conduct adequate investigations in relation to the apparent 
pattern of attacks on Özgür Gündem and persons connected with it, did not 
comply with their positive obligation to secure to the applicants their right 
to freedom of expression guaranteed under Article 10 of the Convention.

39.  The Government emphasised that Özgür Gündem was the instrument 
of the terrorist organisation PKK and espoused the aim of that organisation 
to destroy the territorial integrity of Turkey by violent means. They disputed 
that any reliance could be placed on previous judgments of the Court or on 
the Susurluk report in deducing that there was any official complicity in any 
alleged attacks. In particular, the Susurluk report was not a judicial 
document and had no probative value.

The Government submitted that the Commission based its findings on 
general presumptions unsupported by any evidence and that the applicants 
had not substantiated their claims of a failure to protect the lives and 
physical integrity of persons attached to Özgür Gündem. Nor had they 
substantiated that the persons attacked were related to the newspaper. They 
disputed that any positive obligation extends to the protection and 
promotion of the propaganda instrument of a terrorist organisation but 
asserted that, in any event, necessary measures were taken in response to 
individual complaints, investigations being carried out by public prosecutors 
as required.

40.  The Court observes that the Government have disputed the 
Commission's findings concerning the pattern of attacks in general terms 
without specifying which are, or in what way they are, inaccurate. It notes 
that the Government deny specifically that any weight can be given to the 
Susurluk report and its description of acquiescence and connivance by State 
authorities in unlawful activities, some of which targeted Özgür Gündem 
and journalists, of whom Musa Anter is specifically named.

In its judgment in the Yaşa case (Yaşa v. Turkey judgment of 
2 September 1998, Reports 1998-VI, pp. 2437-38, §§ 95-96), in which it 
was alleged that the security forces had connived in an attack on Eşref Yaşa 
and his uncle who were both involved in the sale and distribution of Özgür 
Gündem in Diyarbakır, the Court found that the Susurluk report did not 
provide a basis for enabling the perpetrators of the attack on Eşref Yaşa and 
his uncle to be identified. It did find that the report gave rise to serious 
concerns and that it was not disputed in the Yaşa case that there had been a 
number of serious attacks on journalists, newspaper kiosks and distributors 
of Özgür Gündem. Furthermore, while the Susurluk report indeed may not 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 15

be relied on for establishing to the required standard of proof that State 
officials were implicated in any particular incident, the Court considers that 
the report, which was drawn up at the request of the Prime Minister and 
which he decided should be made public, must be regarded as a serious 
attempt to provide information on and analyse problems associated with the 
fight against terrorism from a general perspective and to recommend 
preventive and investigative measures. On that basis, the report can be 
relied on as providing factual substantiation of the fears expressed by the 
applicants from 1992 onwards that the newspaper and persons associated 
with it were at risk from unlawful violence.

41.  Having regard to the parties' submissions and the findings of the 
Commission in its report, the Court is satisfied that from 1992 to 1994 there 
were numerous incidents of violence, including killings, assaults and arson 
attacks, involving the newspaper and journalists, distributors and other 
persons associated with it. The concerns of the newspaper and its fears that 
it was the victim of a concerted campaign tolerated, if not approved, by 
State officials, were brought to the attention of the authorities (see 
paragraphs 14-15 above). It does not appear, however, that any measures 
were taken to investigate this allegation. Nor did the authorities respond by 
any protective measures, save in two instances (see paragraph 16 above).

42.  The Court has long held that, although the essential object of many 
provisions of the Convention is to protect the individual against arbitrary 
interference by public authorities, there may in addition be positive 
obligations inherent in an effective respect of the rights concerned. It has 
found that such obligations may arise under Article 8 (see, amongst others, 
the Gaskin v. the United Kingdom judgment of 7 July 1989, Series A 
no. 160, pp. 17-20, §§ 42-49) and Article 11 (see the Plattform “Ärzte für 
das Leben” v. Austria judgment of 21 June 1988, Series A no. 139, p. 12, 
§ 32). Obligations to take steps to undertake effective investigations have 
also been found to accrue in the context of Article 2 (see, for example, the 
McCann and Others v. the United Kingdom judgment of 27 September 
1995, Series A no. 324, p. 49, § 161) and Article 3 (see the Assenov and 
Others v. Bulgaria judgment of 28 October 1998, Reports 1998-VIII, 
p. 3290, § 102), while a positive obligation to take steps to protect life may 
also exist under Article 2 (see the Osman v. the United Kingdom judgment 
of 28 October 1998, Reports 1998-VIII, pp. 3159-61, §§ 115-17).

43.  The Court recalls the key importance of freedom of expression as 
one of the preconditions for a functioning democracy. Genuine, effective 
exercise of this freedom does not depend merely on the State's duty not to 
interfere, but may require positive measures of protection, even in the 
sphere of relations between individuals (see mutatis mutandis, the X and Y 
v. the Netherlands judgment of 26 March 1985, Series A no. 91, p. 11, 
§ 23). In determining whether or not a positive obligation exists, regard 
must be had to the fair balance that has to be struck between the general 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 16

interest of the community and the interests of the individual, the search for 
which is inherent throughout the Convention. The scope of this obligation 
will inevitably vary, having regard to the diversity of situations obtaining in 
Contracting States, the difficulties involved in policing modern societies 
and the choices which must be made in terms of priorities and resources. 
Nor must such an obligation be interpreted in such a way as to impose an 
impossible or disproportionate burden on the authorities (see, among other 
authorities, the Rees v. the United Kingdom judgment of 17 October 1986, 
Series A no. 106, p. 15, § 37, and the Osman v. the United Kingdom 
judgment cited above, pp. 3159-60, § 116).

44.  In the present case, the authorities were aware that Özgür Gündem, 
and persons associated with it, had been subject to a series of violent acts 
and that the applicants feared that they were being targeted deliberately in 
efforts to prevent the publication and distribution of the newspaper. 
However, the vast majority of the petitions and requests for protection 
submitted by the newspaper or its staff remained unanswered. The 
Government have only been able to identify one protective measure 
concerning the distribution of the newspaper which was taken while the 
newspaper was still in existence. The steps taken after the bomb attack at 
the Istanbul office in December 1994 concerned the newspaper's successor. 
The Court finds, having regard to the seriousness of the attacks and their 
widespread nature, that the Government cannot rely on the investigations 
ordered by individual public prosecutors into specific incidents. It is not 
convinced by the Government's contention that these investigations 
provided adequate or effective responses to the applicants' allegations that 
the attacks were part of a concerted campaign which was supported, or 
tolerated, by the authorities.

45.  The Court has noted the Government's submissions concerning its 
strongly held conviction that Özgür Gündem and its staff supported the 
PKK and acted as its propaganda tool. This does not, even if true, provide a 
justification for failing to take steps effectively to investigate and, where 
necessary, provide protection against unlawful acts involving violence.

46.  The Court concludes that the Government have failed, in the 
circumstances, to comply with their positive obligation to protect Özgür 
Gündem in the exercise of its freedom of expression.

B.  Concerning the police operation at the Özgür Gündem premises in 
Istanbul on 10 December 1993

47.  The applicants relied on the findings in the Commission's report that 
the search-and-arrest operation conducted on the premises of Özgür 
Gündem in Istanbul, during which all the employees were detained and the 
archives, library and administrative documents seized, disclosed an 
interference with the newspaper's freedom of expression for which there 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 17

was no convincing justification. In their submissions to the Commission, 
they stated that there were innocent explanations for the allegedly 
incriminating material found on the premises (see paragraph 36 (i) of the 
Commission's report).

48.  The Government pointed to the materials seized during the search, 
including injection kits, gas masks, an ERNK receipt and the identity card 
of a dead soldier, which, they submitted, were indisputable proof of the 
links between the newspaper and the PKK. They referred to the conviction 
on 12 December 1996 of the editor Gurbetelli Ersöz and manager Ali Rıza 
Halis for aiding the PKK. They also asserted that, of the 107 persons 
apprehended at the Istanbul office, 40 could claim no connection with the 
newspaper, which gave additional grounds for suspicions of complicity with 
the terrorist organisation.

49.  The Court finds that the operation, which resulted in newspaper 
production being disrupted for two days, constituted a serious interference 
with the applicants' freedom of expression. It accepts that the operation was 
conducted according to a procedure “prescribed by law” for the purpose of 
preventing crime and disorder within the meaning of the second paragraph 
of Article 10. It does not, however, find that a measure of such dimension 
was proportionate to this aim. No justification has been provided for the 
seizure of the newspaper's archives, documentation and library. Nor has the 
Court received an explanation for the fact that every person found on the 
newspaper's premises had been taken into custody, including the cook, 
cleaner and heating engineer. The presence of forty persons who were not 
employed by the newspaper is not, in itself, evidence of any sinister purpose 
or of the commission of any offence.

50.  As stated in the Commission's report, the necessity for any 
restriction in the exercise of freedom of expression must be convincingly 
established (see, among other authorities, the Otto-Preminger-Institut v. 
Austria judgment of 20 September 1994, Series A no. 295-A, p. 19, § 50). 
The Court concludes that the search operation, as conducted by the 
authorities, has not been shown to be necessary, in a democratic society, for 
the implementation of any legitimate aim.

C.  Concerning the legal measures taken in respect of issues of the 
newspaper

1.  The applicants
51.  The applicants claimed that the Government had also sought to 

hinder, prevent and render impossible the production and distribution of 
Özgür Gündem by means of unjustified legal proceedings. They adopted the 
findings in the Commission's report that many of the prosecutions brought 
against the newspaper in respect of the contents of articles and news reports 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 18

were unjustified and disproportionate in their effects. They submitted that 
the Commission had analysed thoroughly a representative sample of 
prosecutions in the light of the principles established by the Court and had 
found that most of the impugned articles contained no incitement to 
violence or comments likely to exacerbate the situation which could have 
justified the measures imposed.

2.  The Government
52.  The Government submitted that the Commission was selective in the 

manner in which it examined domestic court decisions concerning the 
Özgür Gündem publications. It was furthermore simplistic, in their view, to 
consider that only words directly and expressly inciting to violence might 
justifiably be prohibited, an approach which the Commission had taken in 
examining the articles. Implied, covert and veiled messages could equally 
have a negative impact. The Government argued that the correct test was to 
examine the actual danger caused by the publication. They also contended 
that the intention of the newspaper, namely, that of acting as a tool of 
propaganda for the PKK and of supporting its aim of endangering the 
territorial integrity of Turkey, was crucial in this assessment. It is for the 
domestic authorities who are in contact with the vital forces of their 
countries to determine whether safety or security is threatened and the 
Contracting State must enjoy a wide margin of appreciation in any 
supervision carried out by Strasbourg.

3.  The Commission
53.  In its report, the Commission examined twenty-one court decisions 

concerning prosecutions in respect of thirty-two articles and news reports. 
These prosecutions related to various offences: insulting the State and the 
military authorities (Article 159 of the Criminal Code), provoking racial and 
regional hostility (Article 312 of the Criminal Code), reporting statements 
of the PKK (section 6 of the Prevention of Terrorism Act 1991), identifying 
officials appointed to fight terrorism (section 6 of the 1991 Act), and 
publishing separatist propaganda (section 8 of the 1991 Act). The 
prosecutions resulted in convictions involving prison terms, fines and 
closure of the newspaper. The Commission found that the criminal 
convictions and the imposition of sentences could be justified only in 
respect of three issues. Its summaries of the articles and court decisions are 
contained in its report (paragraphs 160-237).

4.  The Court's assessment
54.  The Court, firstly, sees no reason for criticising the approach adopted 

by the Commission which consisted in selecting domestic decisions for 
examination. The Commission reviewed the material and information 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 19

provided by the parties, including the convictions and acquittals involved. 
Given the number of prosecutions and decisions, a detailed analysis of all 
cases would have been impracticable. The Commission identified decisions 
reflecting the different criminal offences at stake in the domestic cases. The 
articles examined varied in subject matter and form and included news 
reports on different subjects, interviews, a book review and a cartoon. The 
Government have not provided any reason for holding that this selection 
was biased, unrepresentative or otherwise gave a distorted picture; nor did 
they identify any court decisions or articles which should have been 
examined instead.

55.  The Court therefore accepts the approach taken by the Commission 
and will examine whether, in the cases which the latter included in its 
report, the measures imposed disclose any violation of Article 10 of the 
Convention.

56.  It finds first that, prima facie, these measures constituted an 
interference with the freedom of expression within the meaning of the first 
paragraph of Article 10 and fall to be justified in terms of the second 
paragraph. While the applicants submit, in their memorial, that the 
provisions of the Prevention of Terrorism Act 1991 (see paragraphs 32-33 
above) are so vague and potentially all-inclusive as to violate the letter and 
spirit of Article 10, they have not provided any precise argument as to why 
the measures in question should not be considered as “prescribed by law”.

The Court recalls that it has already considered this point in previous 
judgments (see, for example, Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, 
§§ 45-46, ECHR 1999-IV and twelve other freedom of expression cases 
concerning Turkey) and found that measures imposed pursuant to the 1991 
Act could be regarded as “prescribed by law”. The applicants have provided 
no basis on which to alter this conclusion. As in those other judgments, the 
Court therefore finds that the measures taken can be said to have pursued 
the legitimate aims of protecting national security and territorial integrity 
and of preventing crime and disorder (see, for example, Sürek (no. 1) cited 
above, § 52).

57.  The Court shall now examine whether these measures were 
“necessary in a democratic society” for achieving such aims in the light of 
the principles established in its case-law (see, among recent authorities, the 
Zana v. Turkey judgment of 25 November 1997, Reports 1997-VII, 
pp. 2547-48, § 51, and Sürek (no. 1) cited above, § 58). These may be 
summarised as follows:

(i)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society and one of the basic conditions for its progress and for 
each individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it 
extends not only to “information” or “ideas” that are favourably received or 
regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that 
offend, shock or disturb. Such are the demands of that pluralism, tolerance 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 20

and broadmindedness without which there is no “democratic society”. As 
set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions which must, 
however, be construed strictly, and the need for any restrictions must be 
established convincingly.

(ii)  The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2, 
implies the existence of a “pressing social need”. The Contracting States 
have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need 
exists, but that margin goes hand in hand with European supervision, 
embracing both the legislation and the decisions applying it, even those 
given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 
the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable with the freedom 
of expression protected by Article 10.

(iii)  In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look at the 
interference in the light of the case as a whole, including the content of the 
impugned statements and the context in which they were made. In 
particular, it must determine whether the interference was “proportionate to 
the legitimate aims pursued” and whether the reasons adduced by the 
national authorities to justify it are “relevant and sufficient”. In doing so, the 
Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards 
which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 
moreover, that they based themselves on an acceptable assessment of the 
relevant facts.

58.  As these cases also concern measures against newspaper 
publications, they must equally be seen in the light of the essential role 
played by the press for ensuring the proper functioning of democracy (see, 
among many other authorities, the Lingens v. Austria judgment of 8 July 
1986, Series A no. 103, p. 26, § 41, and Fressoz and Roire v. France [GC], 
no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). While the press must not overstep the 
bounds set, inter alia, for the protection of the vital interests of the State, 
such as the protection of national security or territorial integrity against the 
threat of violence or the prevention of disorder or crime, it is nevertheless 
incumbent on the press to convey information and ideas on political issues, 
even divisive ones. Not only has the press the task of imparting such 
information and ideas; the public has a right to receive them. Freedom of the 
press affords the public one of the best means of discovering and forming an 
opinion of the ideas and attitudes of political leaders (see the Lingens 
judgment cited above, p. 26, §§ 41-42).

(a)  Prosecutions concerning the offence of insulting the State and the military 
authorities (Article 159 of the Criminal Code)

59.  The Commission examined in this context three articles concerning 
the alleged destruction of houses in Lice by the security forces, which led to 
the imposition of a prison sentence of ten months and a fifteen-day closure 
order, and a cartoon depicting the Turkish Republic as a figure labelled 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 21

“kahpe”1, which entailed the imposition of a fine, a ten-month prison term 
and a fifteen-day closure order (see paragraphs 161-66 of the Commission's 
report).

60.  The Court reiterates that the dominant position enjoyed by the State 
authorities makes it necessary for them to display restraint in resorting to 
criminal proceedings. The authorities of a democratic State must tolerate 
criticism, even if it may be regarded as provocative or insulting. The Court 
notes, in respect of the articles concerning the destruction in Lice, that 
allegations of security-force involvement were circulating widely and 
indeed are the subject of proceedings in Strasbourg (see, for example, the 
case of Ayder and Others v. Turkey, now pending before the Court, 
application no. 23656/94, Commission's report of 21 October 1999, 
unpublished). The Commission also found that the terms of the article were 
factual in content and emotional, but not offensive, in tone. In respect of the 
cartoon, it notes that the domestic court rejected the claim that it was 
intended as a joke and found that it disclosed “the concentrated nature of the 
intention to insult”. The Court does not find any convincing reason, 
however, for penalising any of these publications as described above. It 
agrees with the Commission's findings that the measures taken were not 
“necessary in a democratic society” for the pursuit of any legitimate aim.

(b)  Prosecutions concerning the offence of provoking racial and regional 
hostility (Article 312 of the Criminal Code)

61.  The case examined under this heading concerned an article 
describing alleged attacks by security forces on villages in the south-east 
and attacks made by terrorists, including the killing of an imam (see 
paragraphs 167-69 of the Commission's report). The domestic court, which 
imposed a fine and sixteen months' imprisonment on the author and issued a 
one-month closure order, referred to the manner in which the article was 
written, the reason why it was written and the social context, without 
offering any explanation. The Court notes that it did not rely on any alleged 
inaccuracy in the article. The Commission found that the article was factual 
and of public interest and that it contained no element of incitement to 
violence or overt support for the use of violence by the PKK. The Court 
does not find relevant and sufficient reasons for imposing criminal 
convictions and penalties in respect of this article and agrees with the 
Commission that the interference was not justified under Article 10 § 2 of 
the Convention.

1.  This word conveys a range of meanings, including “prostitute”, “tricky”, “deceitful”.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 22

(c)  Prosecutions for reporting statements of the PKK (section 6 of the 1991 
Act)

62.  The Commission reviewed seven court decisions concerning 
convictions which were imposed in respect of eight articles, and which 
involved fines and the confiscation of several issues of the newspaper. The 
articles included reports of declarations of PKK-related organisations (for 
example, ARGK), statements, a speech and an interview with Abdullah 
Öcalan, the PKK leader, a statement by the European representative of the 
PKK, an interview with Osman Öcalan, a PKK commander, a statement by 
the Dev-Sol1 European office, and an interview with Cemil Bayık, a PKK 
commander (see paragraphs 174-95 of the Commission's report).

63.  The Court recalls that the fact that interviews or statements were 
given by a member of a proscribed organisation cannot in itself justify an 
interference with the newspaper's freedom of expression. Nor can the fact 
that the interviews or statements contain views strongly disparaging of 
government policy. Regard must be had instead to the words used and the 
context in which they were published, with a view to determining whether 
the texts taken as a whole can be considered as inciting to violence (see, for 
example, Sürek and Özdemir v. Turkey [GC], nos. 23927/94 and 24277/94, 
§ 61, 8 July 1999, unreported).

64.  The Court agrees with the Commission that four of the eight articles 
cannot be regarded as inciting to violence, in view of their content, tone and 
context. In particular, it finds that the statement of the Dev-Sol office in 
Europe, which recounts alleged police ill-treatment of persons at a Turkish 
funeral in Germany, did not contain any material relevant to public-order 
concerns in Turkey.

65.  Three articles were found by the Commission to contain passages 
which advocated intensifying the armed struggle, glorified war and 
espoused the intention to fight to the last drop of blood. The Court agrees 
that, in the context of the conflict in the south-east, these could reasonably 
be regarded as encouraging the use of violence (see, for example, Sürek 
(no. 1) cited above, §§ 61-62). Given also the relatively light penalties 
imposed, the Court finds that the measures complained of were reasonably 
proportionate to the legitimate aims of preventing crime and disorder and 
could be justified as necessary in a democratic society within the meaning 
of the second paragraph of Article 10.

1.  “Dev-Sol” (Revolutionary Left) is the name commonly used to refer to the extreme left-
wing armed movement “Türkiye Halk Kurtuluş Partisi/Cephesi-Devrimci Sol”.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 23

(d)  Prosecutions for identifying officials participating in the fight against 
terrorism (section 6 of the 1991 Act)

66.  Five court decisions concerning six articles are listed under this 
heading. Penalties included fines, the confiscation of issues and, in one 
instance, a fifteen-day closure order (see paragraphs 199-215 of the 
Commission's report).

67.  The Court observes that the convictions and sentences had been 
imposed because the articles had identified by name certain officials in 
connection with alleged misconduct, namely, the death of the son of a DEP 
(Democratic Party) candidate during detention, the allegation of official 
acquiescence in the killing of Musa Anter, the forcible evacuation of 
villages, the intimidation of villagers, the bombing of Şırnak and the 
revenge killing of two persons after a PKK raid on a gendarmerie 
headquarters. However, it is significant that in two of the articles the 
officials named were not in fact alleged to be responsible for the misconduct 
but merely implicated in the surrounding events. In particular, concerning 
the death during detention, the Şırnak security director was cited as having 
previously reassured the family that the man would be released safely and 
the Şırnak chief public prosecutor was reported as being unavailable for 
comment. While three village guards were named in the article concerning 
the revenge killing, it was alleged that the gendarmes had killed the two 
people.

68.  It is true that the other three articles alleged serious misconduct by 
the officials named and were capable of exposing them to public contempt. 
However, as for the other articles, the truth of their content was apparently 
not a factor taken into account and, if true, the matters described were of 
public interest. Nor was it taken into account that the names of the officials 
and their role in fighting terrorism were already in the public domain. Thus, 
the governor of the sate of emergency region who was named in one article 
was a public figure in the region, while the gendarmerie commanders and 
village guards named in the other articles would have been well known in 
their districts. The interest in protecting their identity was substantially 
diminished, therefore, and the potential damage which the restriction aimed 
at preventing was minimal. To the extent, therefore, that the authorities had 
relevant reasons to impose criminal sanctions, these could not be regarded 
as sufficient to justify the restrictions placed on the newspaper's freedom of 
expression (see, for example, Sürek v. Turkey (no. 2) [GC], no. 24122/94, 
§§ 37-42, 8 July 1999, unreported). Accordingly, these measures could not 
be justified in terms of Article 10 § 2 of the Convention.

(e)  Prosecutions for statements constituting separatist propaganda (section 8 
of the 1991 Act)

69.  Under this heading, the Commission identified six court decisions 
concerning twelve articles. The penalties imposed upon conviction included 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 24

prison terms of twenty months and two years, fines, confiscation of issues 
and, in one instance, a one-month closure order (see paragraphs 218-317 of 
the Commission's report).

70.  The Court observes that the articles in question included reports on 
economic or social matters (for example, a dam project, public health), 
commentaries on historical developments in the south-eastern region, a 
declaration condemning torture and massacres in Turkey and calling for a 
democratic solution, and accounts of alleged destruction of villages in the 
south-east. The Court notes that the use of the term “Kurdistan” in a context 
which implies that it should be, or is, separate from the territory of Turkey, 
and the claims by persons to exercise authority on behalf of that entity, may 
be highly provocative to the authorities. However, the public has the right to 
be informed of different perspectives on the situation in south-east Turkey, 
irrespective of how unpalatable those perspectives appear to the authorities. 
The Court is not convinced that, even against the background of serious 
disturbances in the region, expressions which appear to support the idea of a 
separate Kurdish entity must be regarded as inevitably exacerbating the 
situation. While several of the articles were highly critical of the authorities 
and attributed unlawful conduct to the security forces, sometimes in 
colourful and derogatory terms, the Court nonetheless finds that they cannot 
be reasonably regarded as advocating or inciting the use of violence. Having 
regard to the severity of the penalties, it concludes that the restrictions 
imposed on the newspaper's freedom of expression disclosed in these cases 
were disproportionate to the aim pursued and cannot be justified as 
“necessary in a democratic society”.

D.  Conclusion

71.  The Court concludes that the respondent State has failed to take 
adequate protective and investigative measures to protect Özgür Gündem's 
exercise of its freedom of expression and that it has imposed measures on 
the newspaper, through the search-and-arrest operation of 10 December 
1993 and through numerous prosecutions and convictions in respect of 
issues of the newspaper, which were disproportionate and unjustified in the 
pursuit of any legitimate aim. As a result of these cumulative factors, the 
newspaper ceased publication. Accordingly, there has been a breach of 
Article 10 of the Convention.

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 14 OF THE CONVENTION

72.  The applicants claimed that the measures imposed on Özgür 
Gündem disclosed discrimination, invoking Article 14 of the Convention 
which provides:



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 25

“The enjoyment of the rights and freedoms set forth in [the] Convention shall be 
secured without discrimination on any ground such as sex, race, colour, language, 
religion, political or other opinion, national or social origin, association with a national 
minority, property, birth or other status.”

73.  The applicants asked the Court to reconsider the opinion, expressed 
in the Commission's report, that their complaints of discrimination were 
unsubstantiated. They submitted that the finding of a violation of Article 10 
supported the conclusion that they had suffered discrimination on the 
grounds of their national origin and association with a national minority. 
They argued that any expression of Kurdish identity was treated by the 
authorities as advocacy of separatism and PKK propaganda. In the absence 
of any justification for the restrictive measures imposed with regard to most 
of the articles examined by the Commission, these measures could only be 
explained by prohibited discrimination.

74.  The Government submitted that the applicants' claims of 
discrimination were unsubstantiated.

75.  The Court recalls that it has found a violation of Article 10 of the 
Convention. However, in reaching the conclusion that the measures 
imposed in respect of twenty-nine articles and news reports were not 
necessary in a democratic society, it was satisfied that they pursued the 
legitimate aims of protecting national security and territorial integrity or that 
of the prevention of crime or disorder. There is no reason to believe that the 
restrictions on freedom of expression which resulted can be attributed to a 
difference of treatment based on the applicants' national origin or to 
association with a national minority. Accordingly, the Court concludes that 
there has been no breach of Article 14 of the Convention.

IV.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

76.  The applicants claimed compensation for pecuniary and non-
pecuniary damage as well as the reimbursement of costs and expenses 
incurred in the domestic and Convention proceedings. Article 41 of the 
Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Pecuniary damage

77.  The applicant company, Ülkem Basın ve Yayıncılık Sanayı Ticaret 
Ltd, claimed that it had suffered pecuniary loss through the prosecution and 
seizure of its daily production. Prior to the actions of the authorities, the 
newspaper was selling about 45,000 copies per day. Circulation fell as a 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 26

result of the violations to around 30,000 and then ceased altogether. The 
newspaper was sold for 10,000 Turkish liras (TRL). They therefore held 
that it would be reasonable to claim the equivalent of one year's production 
of the newspaper, namely TRL 110,000 million.

The applicant company also claimed that it was required to pay lawyers' 
fees, the costs of medical treatment and other expenses such as travel and 
communications incurred in respect of attacks on and arrest and trial of 
correspondents, distributors and other workers. It was estimated that these 
expenses amounted to TRL 1,000 million. The applicant company also paid 
all the expenses in respect of the seventeen editors who were remanded in 
custody, including lawyers' fees totalling TRL 20,000 million. Furthermore, 
on 10 December 1993, the newspaper's offices in Istanbul, Diyarbakır, 
Batman, Elâzığ, Van, İzmir, Agri, Antalya and Tatvan were raided and 
searched and archives and documents seized. None of these documents were 
returned. The value of the documents and archives was about TRL 10,000 
million. The claims totalled TRL 141,000 million.

The applicant company stated that it was unable to supply documentary 
evidence in respect of the pecuniary loss as all the documents and records of 
the newspaper, which had been retained by its successor Özgür Ülke, were 
destroyed in the bombing of the building in December 1994.

78.  The Government stated that no compensation was payable as there 
had been no violation of the Convention. However, even assuming a 
violation, the amounts claimed by the applicants were excessive, inflated 
and unacceptable.

79.  The Court observes that the applicant company is unable to produce 
any documentary support of its claims for pecuniary loss. Nor has it 
attempted to specify as far as possible the basis of claims for legal fees and 
medical and other expenses. The Court is not satisfied that there is a direct 
causal link between the finding of a failure to protect or investigate and the 
claimed pecuniary losses in respect of medical and other expenses. It also 
notes that the company's claims relate to the legal measures taken against 
the newspaper as a whole, irrespective of whether the measure has been 
found to be justified or not. Further, additional claims are made for the 
seizure of archives and documents in a number of offices, although the 
applicant company's substantive complaints concerned its headquarters in 
Istanbul.

80.  Nonetheless, the Court accepts that some pecuniary loss must have 
flowed from the breaches identified, both in relation to the search and 
seizure of archives and documents at the Istanbul office and to the 
unjustified restrictions disclosed by the prosecutions and convictions 
identified in this judgment. It has also found that the cumulative effects of 
the breaches resulted in the newspaper ceasing publication. Making an 
assessment on an equitable basis, the Court awards the applicant company 
TRL 9,000 million.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 27

B.  Non-pecuniary damage

81.  The applicant Fahri Ferda Çetin claimed 30,000 pounds sterling 
(GBP) for acute distress, anxiety and mental suffering. He alleged that 
during his detention for thirteen days he was tortured, and that on release he 
was forced to flee Turkey, leaving his wife and children behind.

82.  The applicant Yaşar Kaya also claims GBP 30,000. He stated that 
the Istanbul National Security Court no. 5 imposed terms of imprisonment 
on him for the articles published by him in the newspaper. He too was 
forced to flee abroad, leaving his wife and children in Turkey, and so also 
underwent acute distress, anxiety and mental suffering.

83.  The Government stated that the amounts claimed were inflated and, 
if granted, would amount to unjust enrichment.

84.  The Court recalls that it has made no findings under the Convention 
regarding Fahri Ferda Çetin's detention or the periods of imprisonment 
imposed on Yaşar Kaya. It does not doubt, however, that these applicants 
suffered considerable anxiety and stress in respect of the breaches 
established by the Court. Having regard to other awards made in cases 
against Turkey (see, for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, 
§ 50, ECHR 1999-IV, and Arslan v. Turkey [GC], no. 23462/94, § 61, 8 July 
1999, unreported) and ruling on an equitable basis, it awards the applicants 
GBP 5,000 each.

C.  Costs and expenses

85.  The applicants claimed legal fees and expenses for Mr Osman Ergin, 
who acted for the newspaper in domestic proceedings, but they have not 
supplied any details. Similarly, they have not provided details of claims for 
fees and expenses of the Turkish lawyers assisting them. They claimed 
GPB 5,390 (less 5,595 French francs (FRF) received in legal aid from the 
Council of Europe) for fees, expenses and costs incurred by their United 
Kingdom lawyers and GBP 7,500 in fees, GBP 1,710 in administrative 
costs, GBP 12,125 in translation costs and GBP 1,650 in travel expenses 
incurred by the Kurdish Human Rights Project (KHRP) in assisting with the 
application. In respect of the hearing before the Court, the applicants 
claimed GBP 1,450 in fees and GBP 46 in administrative costs (less 
FRF 3,600 received in legal aid) for their United Kingdom lawyers and also, 
in respect of the costs and fees of the KHRP for the hearing, GBP 2,490 for 
fees, costs and expenses.

86.  The Government submitted that these claims were excessive, and 
that incidental expenses, such as those claimed by the KHRP, should not be 
accepted as this would inflate the award into unjust enrichment.

87.  The Court is not satisfied that all the amounts claimed in respect of 
the KHRP may be regarded as necessarily incurred, save in regard to the 



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 28

translation costs. Taking into account awards made in other cases, and 
making an equitable assessment, the Court awards GBP 16,000, less the 
FRF 9,195 received by way of legal aid from the Council of Europe.

D.  Default interest

88.  The Court deems it appropriate to adopt the statutory rate of interest 
applicable in the United Kingdom at the date of adoption of the present 
judgment, which, according to the information available to it, is 7.5% per 
annum.

FOR THESE REASONS, THE COURT

1.  Decides unanimously to strike the case out of the list in so far as it 
concerns Gurbetelli Ersöz;

2.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of the 
Convention;

3.  Holds unanimously that there has been no violation of Article 14 of the 
Convention;

4.  Holds by six votes to one:
(a)  that the respondent State is to pay, within three months:

(i)  to the applicant company TRL 9,000,000,000 (nine thousand 
million Turkish liras);
(ii)  to Fahri Ferda Çetin and Yaşar Kaya for non-pecuniary damage 
GBP 5,000 (five thousand pounds sterling) each to be converted into 
Turkish liras at the rate applicable at the date of delivery of this 
judgment;
(iii)  to the applicants for costs and expenses GBP 16,000 (sixteen 
thousand pounds sterling) less FRF 9,195 (nine thousand one 
hundred and ninety five French francs) to be converted into pounds 
sterling at the rate applicable at the date of delivery of this judgment;

(b)  that simple interest at an annual rate of 7.5% shall be payable from 
the expiry of the above-mentioned three months until settlement;

5.  Dismisses unanimously the remainder of the applicants' claims for just 
satisfaction.

Done in English, and delivered at a public hearing in the Human Rights 
Building, Strasbourg, on 16 March 2000.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 29

Vincent BERGER Matti PELLONPÄÄ
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the partly dissenting opinion of Mr Gölcüklü is annexed 
to this judgment.

M.P.
V.B.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 30

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ

(Translation)

To my great regret, I am unable to share the conclusion reached by the 
majority regarding the application of Article 41 in this case. Allow me to 
explain.

1.  The applicant company alleged that it had sustained substantial 
pecuniary damage as a result of being subjected to prosecution, the seizure 
of its possessions and other measures. In support of its claims, it has alleged 
only hypothetical, illusory and imaginary facts, without providing any 
evidence. In short, it was speculating and, furthermore, certain matters 
relied on bore no relation whatsoever to the truth. I shall refer to only one of 
the allegations, so that it can be seen in the light of a finding of the 
European Commission of Human Rights based on its own investigation in a 
previous case. Thus, according to the applicant company, prior to the 
actions of the authorities, the newspaper Özgür Gündem was selling 45,000 
copies per day. That figure fell to 30,000 and the newspaper disappeared 
permanently as a result of those actions (see paragraph 77 of the judgment). 
That account is shown to be untrue by the Commission. The Commission 
stated in its report of 23 October 1998 in the case of Kılıç v. Turkey 
(application no. 22492/93, § 176): “Özgür Gündem was a daily newspaper 
... with a national circulation of some thousand copies ... In or about April 
1994, Özgür Gündem ceased publication and was succeeded by another 
newspaper, Özgür Ülke ...” The difference between the alleged figure and 
the Commission's figure is striking. In addition, Özgür Gündem disappeared 
only in theory, since it was replaced by Özgür Ülke. That clearly shows the 
fanciful and speculative nature of the claim for pecuniary damage in the 
instant case.

2.  Under its settled case-law, the European Court of Human Rights will 
award compensation for pecuniary damage only if the claims have been 
duly established and there is an immediate and direct causal link between 
the facts and the alleged damage. That rule is illustrated in the following 
examples taken from judgments in cases against Turkey also concerning 
Article 10 of the Convention.

“81.  With regard to pecuniary damage, the Delegate of the Commission suggested 
that the Court should consider the question of the application of Article 50 in the light 
of the hypothetical character of the amount claimed. He left the question of non-
pecuniary damage to the Court's discretion. Lastly, with regard to the sum claimed for 
costs and expenses, he mentioned the problem raised by the lack of supporting 
documents.



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT – 
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ 31

82.  On the question of pecuniary damage, the Court considers in the first place that 
it cannot speculate as to what the outcome of proceedings compatible with Article 6 
§ 1 would have been. It further notes that there is insufficient proof of a causal 
connection between the breach of Article 10 it has found and the loss of professional 
and commercial income alleged by the applicant. Moreover, the applicant's claims in 
respect of pecuniary damage are not supported by any evidence whatsoever. The 
Court can therefore not allow them.” (Incal v. Turkey judgment of 9 June 1998, 
Reports of Judgments and Decisions 1998-IV, p. 1575)

“47.  The applicant sought 262,000 French francs (FRF) for pecuniary damage and 
FRF 500,000 for non-pecuniary damage.

48.  The Government invited the Court to dismiss that claim.

49.  As Mr Çıraklar did not specify the nature of the pecuniary damage of which he 
complained, the Court cannot but dismiss the relevant claim. As to the alleged non-
pecuniary damage, it is sufficiently compensated by the finding of a violation of 
Article 6 § 1.” (Çıraklar v. Turkey judgment of 28 October 1998, Reports 1998-VII, 
p. 3074)

“66.  The Delegate of the Commission submitted that the applicants' presentation – 
which was very general and hypothetical – was insufficient to allow their claims under 
Article 50 to be upheld.

67.  The Court notes that the applicants have not furnished any evidence in support 
of their claims for substantial sums in respect of pecuniary damage and costs and 
expenses. Consequently, it cannot uphold those claims (see, mutatis mutandis, the 
Pressos Compania Naviera S.A. and Others v. Belgium judgment of 3 July 1997 
(Article 50), Reports 1997-IV, p. 1299, § 24). It notes, however, that the applicants 
received FRF 57,187 in legal aid paid by the Council of Europe.” (Socialist Party and 
Others v. Turkey judgment of 25 May 1998, Reports 1998-III, p. 1261)

“57.  The Government replied that there was no causal connection between the 
alleged violation of the Convention and the pecuniary damage complained of. In any 
event, Mr Arslan had not furnished evidence of the income he had referred to.

58.  The Court finds that there is not sufficient evidence of a causal connection 
between the violation of Article 10 it has found and the loss of earnings alleged by the 
applicant. Moreover, no documentary evidence has been submitted in support of the 
applicant's claims in respect of pecuniary damage. The Court cannot therefore allow 
them.” (Arslan v. Turkey [GC], no. 23462/94, 8 July 1999, unreported)

“66.  The Government contended that Mr Karataş had not proved his loss of 
earnings.

67.  The Delegate of the Commission expressed no view on this point.

68.  The Court finds that there is insufficient proof of a causal link between the 
violation and the applicant's alleged loss of earnings. In particular, it has no reliable 
information on Mr Karataş's salary. Consequently, it cannot make an award under this 
head (see Rule 60 § 2 of the Rules of Court).” (Karataş v. Turkey [GC], no. 23168/94, 
ECHR 1999-IV)



ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT – 
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ 32

“53.  The Delegate of the Commission considered that there was no reason for the 
Court to reach a different conclusion from that reached in the cases of the United 
Communist Party and the Socialist Party cited above.

54.  The Court notes that the applicant party has not furnished any evidence in 
support of its claim. Consequently, it is unable to accept it (Rule 60 § 2 of the Rules of 
Court; see, mutatis mutandis, the Socialist Party and Others v. Turkey judgment cited 
above, p. 1261, § 67).” (Freedom and Democracy Party (ÖZDEP) v. Turkey [GC], 
no. 23885/94, ECHR 1999-VIII)


