
FOURTH SECTION

CASE OF BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND

(Application no. 59545/10)

JUDGMENT

STRASBOURG

26 November 2013

FINAL

26/02/2014

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.
.





BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 1

In the case of Błaja News Sp. z o. o. v. Poland,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Ineta Ziemele, President,
Päivi Hirvelä,
George Nicolaou,
Ledi Bianku,
Zdravka Kalaydjieva,
Krzysztof Wojtyczek,
Faris Vehabović, judges,

and Fatoş Aracı, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 5 November 2013,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 59545/10) against the 
Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Błaja News Sp. z o.o., a limited liability company 
(“the applicant company”), on 20 July 2010.

2.  The applicant company was represented by Mr M. Górski, a lawyer 
practising in Łódź. The Polish Government (“the Government”) were 
represented by their Agent, Ms J. Chrzanowska of the Ministry of Foreign 
Affairs.

3.   The applicant company complained that the court judgments given in 
its case had violated its right to freedom of expression.

4.  On 18 June 2012 the application was communicated to the 
Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 
the application at the same time (Article 29 § 1 of the Convention).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant, Błaja News Sp. z o.o., is a limited liability company 
registered in Łódź. It was represented before the Court by Mr R. Kotliński, 
its director.

6.  The applicant company publishes a weekly magazine entitled 
Fakty I Mity. In 2007 the magazine published an article - signed “Anna 



2 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

Tarczynska” - written by the journalist M.Sz. It concerned allegations of 
unlawful dealings between the Lódź public prosecutor’s office and various 
criminals involved in drug trafficking. Its opening paragraphs read as 
follows:

“An elite group of prosecutors trusted by Minister Z. [the then Minister of Justice] 
are suppressing the truth about a colleague of theirs involved in drug trafficking.

We presume that the Minister is not a drug addict, even though he sometimes does 
look bizarre. We also presume that the prosecutors said to be his most trusted 
collaborators are not junkies.

Why then do they tolerate among themselves a well-known prosecutor in Łódź who 
is involved in drug trafficking?

That’s how [the State] creates an army of janissaries. The woman in question will 
now do whatever they want, knowing what they can accuse her of. On the other hand, 
they might be afraid that she will go public with some charges, because it is obvious 
that she did not consume almost one kilogram of amphetamines herself. Some time 
ago gossip was going around the town that the prosecutors amuse themselves at their 
parties by taking amphetamines – an officer of the Central Investigation Office 
(Centralne Biuro Śledcze) explains to us. ...

But the woman is the most important person in the story. Prosecutor Anna currently 
works in the Investigation Division of the Łódź Regional Prosecutor’s Office. As 
recently as April 2006 she was hailed in the media and at receptions as a spokesperson 
of the appellate prosecutor’s office. Shortly after prosecutor B. became the chief of 
the latter, she disappeared from public view and [someone else] replaced her.

The real reason for her disappearance from the public scene was fully 
understandable for a narrow circle of insiders, ... namely prosecutors who knew the 
details of investigations concerning a well-known case involving the disappearance of 
drugs stored as physical evidence by the prosecution. ...

7.  The article went on to describe a drug-trafficking transaction on an 
unspecified date in a street in Łódź, referring to statements by two 
anonymous witnesses charged with drug trafficking, referred to as witness 
no. 1 and witness no. 2. They stated that they had handed over the drugs to 
M.K., who at the material time had been married to “prosecutor Anna”.

The beauty of it was that at the transaction scene [M.K.] had his own security. ... 
M.K. came to the scene in a blue Renault Clio driven by a woman ... It turns out that it 
was prosecutor Anna who, being present in the car throughout the transaction, 
provided a guarantee of security for her [former] husband. ...

In the meantime M.K. disappeared. Even though we do not believe that he had been 
kindly forewarned that he would be arrested, the fact remains that prosecutor M. 
stayed the proceedings against his colleague’s husband.

... Prosecutor Anna is unreachable. Even though the secretariat in the Investigation 
Division told us repeatedly that she was in her office, she never picked up the phone.



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 3

8.  Subsequently the prosecutor described in the article as “prosecutor 
Anna” brought a civil claim against the applicant company and against 
R.K., its president and editor-in-chief of the magazine. She claimed 
protection of personal rights within the meaning of Articles 23 and 24 of the 
Civil Code.

9.  By a judgment of 15 September 2008 the Łódź Regional Court 
allowed the claim and ordered the applicant company, jointly with the 
magazine’s editor-in-chief, to publish an apology in the magazine. It was to 
be published once and was to read as follows:

“The editors of Fakty i mity apologise to Ms ATK – prosecutor at the Łodź Regional 
Prosecutor’s Office - for breaching her personal rights through publishing in its issue 
no. 41 in October 2007 untrue information, namely that she had links with criminal 
circles involved in drug trafficking, for slandering her with allegations of aiding and 
abetting drug dealing, and for suggesting that criminal proceedings had been instituted 
against her.

10.  They were also ordered to pay 30,000 Polish zlotys (PLN) to the 
claimant as compensation for the breach of her personal rights.

11.  The court established that the claimant had married M.K. in 1984. 
The marriage had been in difficulties since approximately 1995. Her former 
husband was a businessman. He had experienced considerable financial 
problems since at least 1995. The de facto breakdown of their marital life 
had occurred in 1998; the claimant did not know anything about her 
husband’s professional activities. The family had one car, used essentially 
by the claimant’s former husband for business purposes. However, he often 
drove their daughter to school and the claimant to the office so that they did 
not have to use public transport. In 2001 he left Poland. The parties 
divorced in 2002.

12.  The impugned article referred to the claimant as “prosecutor Anna” 
and referred to her function as the prosecutor’s office spokesperson. The 
court was of the view that it made her identity obvious to any reader 
familiar with legal circles in Łódź. It was furthermore stated in the article 
that on an unspecified date she had accompanied her former husband to a 
meeting held somewhere in a street in Łódź. A certain S.W., remanded in 
custody at the time of publication of the article, had told Ms O.H.B. - a 
researcher for the magazine - about that transaction, in which he had been 
involved together with P.T., a suspect in another set in criminal 
proceedings. P.T. was also remanded in custody at the time of publication. 
P.T. had been the claimant’s former husband’s business partner since 
approximately 1999. He had never met the claimant, but had known that she 
was a prosecutor.

13.  The journalist M.Sz. - who wrote the article using a 
pseudonym - had failed to take into consideration the fact that S.W. was 
remanded in custody and that he had therefore had an interest in blackening 
the prosecutor’s name, since she had been involved in certain cases against 



4 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

him. His statements should therefore not have been taken at face value. 
Ms O.H.B. had met S.W. in prison, posing as a relative. However, neither 
the journalist nor the editor had taken any steps with a view to contacting 
P.T. in order to obtain information from him that would have corroborated 
S.W.’s allegations.

14.  The court found that the author had failed to make reasonable efforts 
to contact the claimant before publication. The efforts on the part of the 
researcher and the journalist to get in touch with her had been completely 
inadequate, all the more so given that they were seasoned professionals. The 
journalist maintained that he tried to call the claimant at her office at least 
fifty times, but the evidence available to the court did not support his 
statement. It was further noted that other journalists had managed to contact 
her via her office, which cast doubt on the veracity of his statement. No 
reasonable grounds had been adduced to demonstrate that it had not been 
possible for the defendants to get in touch with a well-known prosecutor 
working at a publicly known address, namely that of the prosecutor’s 
offices.

15.  The court noted that the claimant had acted as a prosecutor in certain 
criminal cases against S.W. and P.T. In criminal proceedings against them - 
in which they had been convicted of drug trafficking - they had told the 
court that they had sold 700 g of amphetamines to the prosecutor’s former 
husband in the presence of an unknown blonde woman who was allegedly 
waiting in the car. The criminal court noted that S.W. had told the court that 
the claimant’s former husband had informed him at the time of the 
transaction that the woman with him was his wife. The civil court observed 
that the identity of that woman had never been corroborated by any other 
evidence. When questioned before the civil court, S.W. stated that he had 
seen the woman for a matter of seconds, and remembered that she was 
blonde, but did not recognise the claimant.

16.  The court further observed that the claimant’s former 
husband - against whom criminal proceedings were pending at that 
time - had gone into hiding and it had been impossible to establish his 
whereabouts in order to make him testify in the case.

17.  The court found, having heard three witnesses from the claimant’s 
professional working environment, that the impugned article made her 
identity obvious to anyone working in prosecutor’s offices and to the police 
in Łódź. The article had given rise to numerous comments and 
conversations. It was regarded as an attempt to blacken the claimant’s name 
and to slander her, motivated by the wish to damage her reputation and call 
into question her moral standing and professional principles. It was noted 
that she had been attacked by a criminal who had provided information to 
the journalists concerning his own criminal case. After the article was 
published, many people did not know how to behave towards the claimant 
or what to think of her. An embarrassing silence descended when she joined 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 5

in conversations. The claimant had suffered serious stress and had felt 
seriously wronged by the impugned article.

18.  The court concluded that the article breached the claimant’s personal 
rights, blackened her reputation and exposed her to difficulties and disrepute 
in her professional and social life. It lacked objectivity and was one-sided. 
Its tone was unduly sensationalist and it presented mere conjecture as hard 
facts.

19.  The court reiterated that a person exercising a public office should 
accept that his or her activities were to be assessed by the public opinion 
and had to accept public criticism. It noted that freedom of expression could 
not be understood as arbitrariness. It referred to the provisions of 
section 6 of the Press Act 1984 which obliged journalists to present true 
facts to the public. The court further relied on numerous judgments of the 
Supreme Court by which that court had stressed that journalists were 
obliged to exercise particular diligence when gathering material and 
publishing articles. Such diligence was called for, inter alia, as regards the 
obligation to check the veracity of information obtained from third parties. 
In the present case, such diligence had not been exercised. While it was true 
that the claimant’s former husband had purchased amphetamines from S.W. 
and P.T., no evidence had been presented to the court to show that the 
claimant had been present at the scene, let alone acting as “security” for the 
transaction.

20.  The court observed, taking due note of the financial statements of the 
applicant company for 2007, that it was in a good financial position and that 
PLN 30,000 in damages was therefore an appropriate award in the 
circumstances of the present case.

21.  The court questioned the journalist M.Sz., the researcher Ms O.H.B., 
P.T., S.W., and three other witnesses as to the impact that the article had had 
in the claimant’s professional environment. The court referred to a note and 
an e-mail from the prosecutor’s office listing the people who had tried to 
contact the claimant by phone and to the list of phone calls made to her 
office.

22.  The applicant company appealed, referring, inter alia, to 
Article 10 of the Convention. It submitted that the first-instance court had 
erred in holding that the impugned article breached the claimant’s personal 
rights, given that the defendant had been motivated by the desire to protect 
socially justified interests; that the court had refused to take evidence from 
the files of two criminal cases with a view to establishing that the claimant 
had been present at the scene of the transaction; and that the court had been 
arbitrary in establishing that the claimant had not known either what her 
former husband did for a living or the purpose of the meeting in the street, 
that the information contained in the article had made it possible for readers 
to identify the claimant, and that she had been ostracised by her colleagues 
as a result of the article.



6 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

23.  By a judgment of 29 December 2008 the Łódź Court of Appeal 
dismissed the appeal. It shared the conclusions of the lower court as to the 
applicant company’s failure to act with the diligence which could and 
should be expected of journalists. It stressed that the journalist and the 
researcher had failed to seek information that could have countered their 
version of events or dispelled doubts as to the facts. It endorsed the lower 
court’s conclusion that the transaction itself had indeed taken place, but that 
the claimant’s alleged involvement in it had been presented in a tendentious 
and unreliable manner. The court referred to Article 10 of the Convention 
and held that the interference was necessary as the applicant company had 
breached the claimant’s rights through its insinuations, which were not 
based to any reasonable degree on the available evidence.

24.  On 27 January 2010 the Supreme Court dismissed the applicant’s 
company cassation appeal. It observed that the impugned article concerned 
an event which had indeed occurred, namely a drug-trafficking transaction 
between the claimant’s former husband and P.T. and S.W. However, the 
allegations that the claimant had knowingly participated in that 
transaction - as well as insinuations that she was a drug addict and that she 
had been passing on drugs on her fellow prosecutors - were, in the light of 
the evidence gathered in the case, entirely unfounded. Her rights had been 
thereby breached.

25.  The Supreme Court referred to its own case-law to the effect that 
journalists were obliged to be diligent when gathering material for the 
purposes of their articles but that, at the same time, they had a right to draw 
their own conclusions from material thus gathered (I CK 200/2008). The 
Press Act 1984 obliged them to comply with the obligation of diligence by 
contacting persons about whom they wished to write prior to the publication 
of such material (I CSK 385/07). Such an obligation was all the more 
important in the present case because, given the claimant’s prosecutorial 
function in cases against P.T. and S.W., the testimony of the latter could not 
be accepted uncritically. The journalists had failed to try to contact the 
claimant, had accepted S.W.’s statements in an undiscriminating manner 
and had failed to contact P.T. prior to publishing the article.

26.  The Supreme Court acknowledged that shocking or even insulting 
publications were also covered by the protection of Article 10 of the 
Convention. However, this protection was not absolute. It could be limited 
by the legitimate aims listed in paragraph 2 of this provision. Journalists 
making allegations about individuals were obliged to show that there was 
sufficient factual basis for their assertions (here it referred to Cumpǎnǎ and 
Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, ECHR 2004-XI). Not only should 
statements of fact be consistent with the material gathered for the purposes 
of the press articles, but value judgments should also have a sound factual 
basis (here it cited Dąbrowski v. Poland, no. 18235/02, 19 December 2006). 
These principles were equally applicable to situations where the 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 7

administration of justice or judges or prosecutors were criticised by the 
press (citing Barfod v. Denmark, 22 February 1989, Series A no. 149; 
Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, Series A no. 313; and 
Lešník v. Slovakia, no. 35640/97, ECHR 2003-IV). The Supreme Court 
reiterated that informing the general public of improper conduct on the part 
of public prosecutors served the general interest, but the guarantees 
enshrined in Article 10 could be successfully relied on only where 
journalists had reliable and precise information at their disposal that could 
justify levelling such serious charges against public officials. No such 
factual information had been put forward by the defendants in the present 
case. The courts had not therefore erred in finding against them.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

27.   Article 14 of the Constitution provides as follows:
“The Republic of Poland shall ensure freedom of the press and other means of social 

communication.”

28.  Article 31 § 3 of the Constitution, which lays down a general 
prohibition on disproportionate limitations of constitutional rights and 
freedoms (the principle of proportionality), provides:

“Any limitation of the exercise of constitutional freedoms and rights may be 
imposed only by statute, and only when necessary in a democratic State for the 
protection of its security or public order, or to protect the natural environment, health 
or public morals, or the freedoms and rights of other persons. Such limitations shall 
not violate the essence of freedoms and rights.”

Article 54 § 1 of the Constitution guarantees freedom of expression. 
It states, in so far as relevant:

“Everyone shall be guaranteed freedom to express opinions and to acquire and to 
disseminate information.”

29.   Article 23 of the Civil Code contains a non-exhaustive list of the 
rights known as “personal rights” (dobra osobiste). This provision states:

“The personal rights of an individual, such as, in particular, health, liberty, 
reputation (cześć), freedom of conscience, name or pseudonym, image, secrecy of 
correspondence, inviolability of the home, scientific or artistic work, [as well as] 
inventions and improvements shall be protected by the civil law regardless of the 
protection laid down in other legal provisions.”

30.  Article 24 of the Civil Code provides for ways of redressing 
infringements of personal rights. According to that provision, a person 
facing the risk of a breach may demand that the prospective perpetrator 
refrain from the wrongful activity, unless it is not unlawful. Where an 
infringement has taken place, the person affected may, inter alia, request 
that the wrongdoer make a relevant statement in an appropriate form, or 



8 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

claim just satisfaction from him or her. If a breach of a personal right causes 
financial loss, the person concerned may seek damages.

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

31.  The applicant company complained that the court judgments in its 
case had violated its right to freedom of expression as provided in Article 
10 of the Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Admissibility

32.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 
that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible.

B.  Merits

1.  The parties’ submissions
33.  The Government submitted that the interference with the applicant 

company’s rights had been compatible with Article 10 of the Convention. 
There was no doubt that it had had a basis in law and had served the 
legitimate aim of protecting the reputation or rights of others.  As to 
whether the interference had been necessary in a democratic society, the 
Government averred that the statements contained in the impugned article 
had for the most part been statements of fact. It had been stated that the then 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 9

Minister of Justice and Prosecutor General were tolerating a prosecutor who 
was a drug dealer. Furthermore, it had been stated as a fact that the claimant 
had been present at the scene of the drug transaction as a guarantee of 
security.  Although the claimant had not been referred to by her full name, a 
detailed description had made her identity obvious to local legal circles, in 
particular as her position as spokesperson for the Appellate Prosecutor’s 
Office had been mentioned. One of the witnesses had confirmed this. The 
claimant had suffered negative consequences immediately after the article 
had been published.

34.  The Government averred that the domestic courts had found that the 
allegations about the claimant’s conduct had not been confirmed by the 
evidence taken during the proceedings. Although the drug transaction 
between the claimant’s former husband on the one hand and P.T. and S.W. 
on the other had taken place, the claimant’s presence at the scene had not 
been confirmed. The witnesses had seen a woman inside the car, but they 
had not known the claimant personally and had not recognised her before 
the civil court. They had only referred to the fact that her former husband 
had told them at that time that it was her. She had not seen him since 2001 
when he had abandoned the family.

35.  The Government submitted that the allegations of drug trafficking 
levelled against the claimant - who was a public official - were of a very 
serious character. The subject matter of the case was therefore of general 
public concern. However, the applicant company had failed to comply with 
its duties as the journalists had not acted with due diligence and had failed 
to verify the information on which their allegations were based. They should 
have relied on a sufficiently accurate and reliable factual basis, since the 
more serious the allegation, the more solid the factual basis must be. 
Crucially, the journalists had failed to contact the claimant.

36.  The Government submitted that the journalists had had recourse to 
unnecessarily sensational and provocative language. Admittedly, 
journalistic freedom also covered possible recourse to a degree of 
exaggeration or even provocation. However, in a political context it was 
legitimate to ensure that debate observed a minimum degree of moderation 
and propriety. The same applied to public officials, such as prosecutors.

37.  The domestic courts had established that the allegations concerning 
the claimant had been in breach of her personal rights as they had had 
adverse consequences for her private and professional life. The courts had 
provided extensive reasoning in support of their decisions, relying 
essentially on the journalists’ failure to contact the claimant and P.T., on 
their lack of reasonable efforts to verify S.W.’s submissions against other 
information, and on their uncritical acceptance of S.W.’s story. The 
Government were of the view that the reasons relied on by the domestic 
courts had been both relevant and sufficient.



10 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

38.  As regards the nature and severity of the penalties imposed on the 
applicant company, the Government argued that no criminal proceedings 
had been instituted in the present case. The applicant company had been 
held liable under the provisions of the civil law only. The Łódź Regional 
Court had merely ordered the apology to be published in the form requested 
by the claimant. The domestic courts’ order for the payment of PLN 30,000 
as compensation and to cover the claimant’s legal costs had borne a 
reasonable relationship of proportionality to the damage she had suffered. 
The compensation had been based on a careful examination of the applicant 
company’s financial statements for the previous year and had thus not been 
excessive.

39.  The Government concluded that courts had struck a fair balance 
between the restriction of the applicant company’s freedom of expression 
and the claimant’s reputation.

40.  The applicant company submitted that a situation where a public 
prosecutor’s former husband had been involved in drug trafficking and the 
prosecutor had herself participated in an illegal transaction called for the 
closest public scrutiny. That situation had justified the strong language used 
in the article. The motivation of the magazine’s editors had not been idle 
curiosity but the question of whether the State should tolerate the shocking 
conduct of its official.

41.  At the material time the magazine had been opposed to the 
government in power. Its conduct should in fact be regarded as diligent, 
restrained and moderate. In the impugned article the claimant had been 
referred to merely as “prosecutor Anna”. The courts dealing with the case 
had entirely failed to take into consideration the fact that a person with her 
position and visibility should be beyond reproach.

42.  The applicant company was further of the view that the statements 
referred to by the Government were, for the most part, not statements of fact 
but rather value judgments. Her highly inappropriate presence at the scene 
of the drug trafficking offence had been confirmed by the testimony given 
by the witnesses. Her presence had been intended to serve as a security 
measure for the illegal transaction. This assessment of the situation by the 
author of the article should also have been seen as a value judgment.  In any 
event, the statements had a sufficient basis in the material available to the 
courts. The claimant had been present at the scene and had subsequently 
confirmed this in the proceedings, saying that she could not rule out that she 
might have been in the car at that time. Even assuming that she had been 
unaware of the nature of the transaction, her lack of vigilance should be 
seen as disqualifying her from serving as a prosecutor.

43.  The applicant company further submitted that the national courts had 
found it well established that the information about the claimant contained 
in the text made her identity obvious to the public. This assumption had 
been borne out by the testimony given to the court by her friend P.K., an 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 11

officer of the special police forces. However, he had also said that only 
people who knew her would have been able to make out her identity on the 
basis of that information.

44.  The applicant company submitted that the allegations had had a 
sufficiently accurate and reliable factual basis. When preparing the article, 
Ms O.H.B. had met S.W., one of the drug dealers, and interviewed him. She 
had also sent a letter to the spokesman for the prosecutor’s office, asking 
whether any disciplinary proceedings had been instituted against any 
prosecutors in Łódź. There had been no reply to that letter.

45.  The applicant company argued that the crucial issue for the case was 
that the claimant, a high-profile prosecutor, had been present at the scene of 
the drug-trafficking offence. No appropriate explanation had ever been 
provided. She should have been dismissed from her position. Instead, she 
had won a case against the pro-opposition magazine, which had been critical 
of the moral condition of the prosecuting authorities. The claimant had not 
suffered any negative consequences. The witnesses before the court said 
that they were aware of a “funny article” and that “there were some mean 
comments”. The claimant did not specify what negative consequences she 
had suffered. No disciplinary proceedings against her had been instituted, 
and she had been neither dismissed nor transferred to another prosecutor’s 
office.

46.  The applicant company reiterated that the freedom of the press was 
strongly protected under Article 10 of the Convention; the press could have 
recourse to a degree of exaggeration or even provocation (it cited Prager 
and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, § 38, Series A no. 313). It was 
allowed to use sarcastic, satirical or inelegant language (referring to 
Nikowitz and Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, no. 5266/03, §§ 25-26, 
22 February 2007). It was the right of the press to be shocking, offensive 
and disturbing and the test of proportionality should focus on whether a 
proper balance had been struck between the legal interests involved. That 
had not been the case in the proceedings concerned in the present case. The 
press could be expected to be unbiased and neutral in the forms of 
expression (it cited, for example, Standard Verlagsgesellschaft mbH 
v. Austria (no. 2), no. 37464/02, § 40, 22 February 2007). The magazine 
published by the applicant company was of a generally satirical character 
and, consequently, the article concerned had also been couched in satirical 
terms. Satirical statements concerning matters of public interest were by 
their very nature exaggerated and distorting and as such they enjoyed a 
wider margin of tolerance (it cited, for example Alves da Silva v. Portugal, 
no. 41665/07, § 27, 20 October 2009).

47.  As to the penalty imposed on the applicant company, it had not been 
proportionate in the circumstances of the present case.

48.  The applicant company concluded that the interference complained 
of was, in the circumstances of the present case, in breach of the 



12 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

proportionality requirement imposed on the State under Article 10 § 2 of the 
Convention.

2.  The Court’s assessment
49.  The Court reiterates that freedom of expression constitutes one of the 

essential foundations of a democratic society and one of the basic conditions 
for its progress and for each individual’s self-fulfilment (see Lingens 
v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103.

50.  In this context, the safeguards to be afforded to the press are of 
particular importance (see Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 30, 
ECHR 1999-I). Not only does the press have the task of imparting 
information and ideas: the public also has a right to receive them. Were it 
otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public 
watchdog” in imparting information of serious public concern (see, among 
other authorities, Observer and Guardian v. the United Kingdom, 
26 November 1991, § 59, Series A no. 216; Gawęda v. Poland, 
no. 26229/95, § 34, ECHR 2002-II; and Kaperzyński v. Poland, 
no. 43206/07, § 56, 3 April 2012). Although the press must not overstep 
certain bounds, in particular in respect of the reputation and rights of others 
and the need to prevent the disclosure of confidential information, its duty is 
nevertheless to impart information and ideas on all matters of public interest 
(see Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298 1994, 
Series A no. 298, p. 23, § 31, and De Haes and Gijsels v. Belgium, 
24 February 1997, § 37, Reports of Judgments and Decisions 1997-I).

51.  Nonetheless, Article 10 of the Convention does not guarantee a 
wholly unrestricted freedom of expression even with respect to press 
coverage of matters of serious public concern. Under the terms of 
paragraph 2 of this Article, freedom of expression carries with it “duties and 
responsibilities”. Hence, the safeguard afforded by Article 10 to journalists 
in relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso 
that they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 
information in accordance with the ethics of journalism (see, for example, 
Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 1996, § 39, Reports of 
Judgments and Decisions 1996-II; Fressoz and Roire v. France [GC], 
no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I; Pedersen and Baadsgaard v. Denmark 
[GC], no. 49017/99, § 78, ECHR 2004-XI; Lindon, Otchakovsky-Laurens 
and July v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 67, ECHR 
2007-IV; and Kania and Kittel v. Poland, no. 35105/04, § 36, 21 June 
2011).

52.  In its practice the Court has distinguished between statements of fact 
and value judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the 
truth of value judgments is not susceptible of proof. Where a statement 
amounts to a value judgment, the proportionality of the interference may 
depend on whether or not there exists a sufficient factual basis for the 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 13

impugned statement, since even a value judgment may be excessive if it has 
no factual basis to support it (see De Haes and Gijsels, cited above, § 47, 
and Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 76, ECHR 2001-VIII). The more 
serious such an allegation, the more solid the factual basis has to be (see 
Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78; McVicar v. the United 
Kingdom, no. 46311/99, § 84, ECHR 2002-III; and Bladet Tromsø and 
Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 66).

53.  The Court observes that in the present case the domestic courts’ 
decisions complained of by the applicant company amounted to 
“interference” with the exercise of its right to freedom of expression.

54.  The Court also finds that the interference complained of was 
prescribed by law, namely Articles 23 and 24 of the Civil Code, and was 
intended to pursue one of the legitimate aims referred to in Article 10 § 2 of 
the Convention, namely to protect “the reputation or rights of others”.

55.  Hence, the only point at issue is whether the interference was 
“necessary in a democratic society” to achieve that aim.

56.  The test of necessity in a democratic society” requires the Court to 
determine whether the interference complained of corresponded to a 
pressing social need, whether it was proportionate to the legitimate aim 
pursued, and whether the reasons given by the national authorities to justify 
it are relevant and sufficient (see, among many other authorities, The 
Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A 
no. 30, and Skałka v. Poland, no. 43425/98, § 35, 27 May 2003).

57.  In assessing whether such a need exists and what measures should be 
adopted to deal with it, the national authorities are left a certain margin of 
appreciation. This power of appreciation is not, however, unlimited but goes 
hand in hand with European supervision by the Court, whose task it is to 
give a final ruling on whether a restriction is reconcilable with freedom of 
expression as protected by Article 10. In sum, the Court’s task in exercising 
its supervisory function is not to take the place of the national authorities 
but rather to review under Article 10, in the light of the case as a whole, the 
decisions they have taken pursuant to their power of appreciation (see, 
among many other authorities, Fressoz and Roire, cited above, § 45; Axel 
Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 86; 7 February 2012; Von 
Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos, 40660/08 and 60641/08, § 105, 
ECHR 2012 ). The nature and severity of the penalties imposed are also 
factors which should be taken into account when assessing the 
proportionality of an interference with the freedom of expression guaranteed 
by Article 10 (Skałka, cited above, §§ 41-42, and Kwiecień v. Poland, 
no. 51744/99, § 56, 9 January 2007).

58.  The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not 
limited to ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 
reasonably, carefully and in good faith. The Court must look at the 
interference with the applicant’s right to freedom of expression in the light 



14 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

of the case as a whole, including the statements concerned and the context 
in which they were made and also the particular circumstances of those 
involved (see Feldek, cited above, § 77). The Court has to satisfy itself that 
the national authorities applied standards which were in conformity with the 
principles embodied in Article 10 and, moreover, that they relied on an 
acceptable assessment of the relevant facts (see, among many other 
authorities, Hertel v. Switzerland, 25 August 1998, § 46, Reports of 
Judgments and Decisions 1998-VI; Pedersen and Baadsgaard, cited above, 
§§ 68-71; Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 87, 
ECHR 2005-II; and Mamère v. France, no. 12697/03, § 19, ECHR 
2006-XIII).

59.  In the instant case, the impugned article published in 2007 contained 
allegations that the claimant, who was a prosecutor at the local public 
prosecutor’s office at the material time, had been involved in drug 
trafficking. The article alleged that she had been present at a meeting held 
on an unspecified date in a street in Łódź while her former husband was 
purchasing amphetamines from certain persons against whom criminal 
proceedings were pending at the time of the publication. It further alleged 
that the prosecuting authorities knew about her involvement in the alleged 
drug trafficking but chose not to prosecute her. It also insinuated that she 
was a drug addict herself and that it was likely that she was sharing drugs 
with her colleagues (see paragraphs 6 – 7 above).

60.  The Court has stated on many occasions that issues concerning the 
functioning of the justice system constitute questions of public interest (see 
Kudeshkina v. Russia, no. 29492/05, § 46, 26 February 2009, mutatis 
mutandis). Public prosecutors are civil servants whose task it is to 
contribute to the proper administration of justice. In this respect they form 
part of the judicial machinery in the broader sense of this term (see Lešník, 
cited above, § 54). The Court takes note of the applicant’s argument that the 
character of the claimant’s public function was such as to justify close 
public scrutiny (see paragraph 45 above). The Court accepts that personal 
integrity of public prosecutors is a subject which may be of legitimate 
interest to the general public. However, it may be necessary to protect 
public servants from offensive, abusive and defamatory attacks which are 
likely to affect them in the performance of their duties and to damage public 
confidence in them and the office they hold (see Janowski. [GC], cited 
above, and Lešník, cited above, § 53). The extent to which such protection 
might be deemed necessary depends on the particular circumstances of the 
case. Whilst in the present case the applicant company considered that it 
was its duty to alert the public to an important issue of general interest, the 
fact that the article concerned a prosecutor did not exempt it from the 
obligation to provide a sufficient factual basis for the allegations.

61.  As regards the categorisation of the statements contained in the 
article, the Court observes that the Polish courts considered in their analysis 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 15

that the statements concerning the transaction itself were not devoid of any 
factual basis. However, the courts found that the same could not be said of 
the statements by S.W. to the effect that the claimant had been aware of and 
had participated in the transaction, still less that she had acted as illicit 
“protection” for her former husband. In this connection, the courts found 
that S.W. had never met the claimant, that he had relied only on what her 
former husband had told him and, crucially, that he had not recognised the 
claimant before the civil court. Taken as a whole, the courts found that the 
statements contained in the article referring to the claimant’s conduct, both 
in connection with the drug-trafficking transaction and the insinuations 
concerning her alleged involvement in drug trafficking, were not supported 
by the evidence.

62.  The Court notes that the domestic courts took into consideration the 
fact that the applicant company had invoked Article 10 of the Convention 
during the proceedings. The first-instance court referred to the case-law of 
the Supreme Court regarding the obligation of journalists to exercise 
diligence (see paragraph 19 above). It also applied the test of adequate 
diligence in assessing whether the journalists had discharged their 
obligations. The first-instance court found that the journalists had not 
exercised sufficient diligence when making their allegations about the 
claimant’s involvement, which were, in the court’s view, not sufficiently 
supported by the facts. In particular, the first-instance court regarded the 
effort of the researcher and the journalist to get in touch with the claimant as 
“completely inadequate” and observed that no evidence had been submitted 
showing that M.Sz. had indeed tried to call her before publication of the 
impugned article.

63.  Likewise, in their successive decisions the courts criticised the fact 
that neither the journalist nor the editor had got in touch with P.T., who had 
been present at the scene during the transaction and could have confirmed 
the claimant’s identity and involvement or dispelled any doubts in that 
regard.

64.  In its detailed analysis the Supreme Court subsequently referred to 
the case-law of the Court and to the principles formulated in connection 
with the exercise of the freedom of expression. In particular, the Supreme 
Court noted the distinction which had to be made between facts and value 
judgments. It carried out a careful balancing exercise between the interests 
involved (see Semik-Orzech v. Poland, no. 39900/06, § 63, 15 November 
2011; compare and contrast Keller v. Hungary (dec.), no. 33352/02, 4 April 
2006, and Kwiecień, cited above).

65.  The Court is therefore satisfied that the approach taken by the courts 
is compatible with the freedom of expression guaranteed by Article 10 of 
the Convention (contrast Sokołowski v. Poland, no. 75955/01, § 46, 
29 March 2005; Zakharov v. Russia, no. 14881/03, §§ 29 and 30, 5 October 



16 BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT

2006; and Karman v. Russia, no. 29372/02, §§ 42 and 43, 14 December 
2006).

66.  Furthermore, as regards the reasons cited by the courts to justify the 
interference with the applicant company’s right to freedom of expression, 
the courts observed that the thrust of the allegations against the claimant 
concerned her alleged involvement in the drug trafficking transaction. 
Consequently, the courts focused their examination on this essential aspect 
of the case.

67.  As to whether these grounds were sufficient, the Court notes that, 
with a view to establishing the impact which the article had had on the 
claimant’s professional life and reputation, the first-instance court heard 
evidence from seven witnesses, namely: the author of the article, the 
researcher working for the applicant company, both individuals who had 
participated in the transaction, and three further witnesses. It also had regard 
to documentary evidence gathered for the purposes of establishing the 
measures taken by the journalists in an effort to contact the claimant prior to 
publication.

68.  In the light of the above, the Court concludes that the domestic 
authorities, when justifying the interference concerned in the present case, 
relied on grounds which were both relevant and sufficient.

69.  The applicant company did not argue that the courts refused to 
gather evidence which it considered to be relevant for the outcome of the 
case. The Court is therefore satisfied that the Polish courts gave the 
applicant company ample opportunity to demonstrate that its allegations had 
a sufficient factual basis (contrast Sabou and Pircalab v. Romania, 
no. 46572/99, § 15, 28 September 2004; see also Wołek, Kasprów and Łęski 
v. Poland (dec.) no. 20953/06, 21 October 2008).

70.  The Court further observes that the applicant company was found 
only to be civilly liable. No criminal proceedings were instituted against 
them by the prosecution authorities.

71.  The Court further notes that the applicant company was ordered to 
publish an apology in their newspaper for having published inaccurate 
information of a defamatory character. The correction was neutrally 
worded, no bad faith or lack of diligence on the applicants’ part being 
implied. Furthermore, the Court reiterates that in specific circumstances an 
exceptional and particularly high amount of damages for libel (see Tolstoy 
Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 51, Series A no. 316-B, 
and Independent News and Media and Independent Newspapers Ireland 
Limited v. Ireland, no. 55120/00, § 115, ECHR 2005-V (extracts)), may 
raise an issue under Article 10 of the Convention. However, in the present 
case the courts, when deciding on the amount to be paid by the applicant 
company as compensation, had regard to its financial situation and held that 
the amount of PLN 30,000 was not excessive. It has not been argued, let 



BŁAJA NEWS SP. Z O.O. v. POLAND JUDGMENT 17

alone shown, that that amount was such as to threaten the economic 
foundations of the applicant company in any way.

72.  Having regard to the circumstances of the case as a whole, the Court 
is of the view that the interference complained of may be viewed as 
“necessary in a democratic society” within the meaning of paragraph 2 of 
Article 10 of the Convention. There has therefore been no violation of that 
Article.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1.  Declares the application admissible;

2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 26 November 2013, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Fatoş Aracı Ineta Ziemele
Deputy Registrar President


