= T

A
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

I -
i

SECOND SECTION

Application no. 73571/10
Gébor MATUZ
against Hungary

lodged on 3 December 2010

STATEMENT OF FACTS

The applicant, Mr Gébor Matuz, is a Hungarian national, who was born
in 1963 and lives in Balassagyarmat. He is represented before the Court by
Mr G. Trinn, a lawyer practising in Budapest.

A. The circumstances of the case

The facts of the case, as submitted by the applicant, may be summarised
as follows.

The applicant is a television journalist. He was employed by the State
television company. At the material time, he was moreover the chairman of
a trade union active within the television company.

The applicant was in charge of a periodical cultural programme called
Ejjeli menedék (Night Shelter) which involved interviews with various
figures of cultural life. He submits that the television company’s cultural
director repeatedly edited and curtailed the material of the programme,
although he had no editorial prerogatives for that.

Since the applicant perceived the cultural director’s conduct as
censorship, he complained to the president of the television company, but in
vain.

Subsequently, he published a book in which numerous in-house
documents concerning his dispute with the television company’s
management were reproduced.

On 11 November 2004 the television company dismissed the applicant.
The reason for his extraordinary dismissal was that, by publishing the book
in question, the applicant had breached the confidentiality clause contained
in his labour contract.

The applicant challenged this measure in court. The Budapest Labour
Court and the Budapest Regional Court found against him.

COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE



2 MATUZ v. HUNGARY — STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

The applicant then pursued a petition for review before the Supreme
Court. He argued that he had been unlawfully dismissed in that his conduct,
namely to inform the public about censorship at the State television in a
book — which was a last-ditch option given that his efforts vis-a-vis the
management to have the matter investigated had been to no avail — should
have been regarded as an exercise of his freedom of expression rather than
an unlawful breach of his labour contract, especially in view of the fact that
the allegation of censorship had not been refuted.

On 26 May 2010 the Supreme Court found against the applicant. It held
that the scope of the case did not extend beyond the examination of the
applicant’s breach of his labour contract. In the court’s view, the applicant
had indeed breached that contract by means of the unauthorised publication
of interior documents of his former employer. The court expressly excluded
from its scrutiny the question whether or not the applicant’s freedom of
expression justified, in the circumstances, a formal breach of his labour
contract. This decision was served on 13 July 2010 (Mfv.1.10.629/2009/6.)

COMPLAINTS

The applicant complains under Articles 10 and 11 of the Convention
about his dismissal and the courts’ decisions confirming it, which in his
view amounted to an unjustified interference with his right to freedom of
expression — and association, given that he was also a trade-union leader.

QUESTION TO THE PARTIES

Has there been a violation of the applicant’s right to freedom of
expression, in particular his right to impart information, contrary to
Article 10 of the Convention?



