
SECOND SECTION

CASE OF RTBF v. BELGIUM

(Application no. 50084/06)

JUDGMENT
[Extracts]

STRASBOURG

29 March 2011

FINAL

15/09/2011

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention.





RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 1

In the case of RTBF v. Belgium,
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Danutė Jočienė, President,
Françoise Tulkens,
Ireneu Cabral Barreto,
Dragoljub Popović,
Giorgio Malinverni,
Işıl Karakaş,
Guido Raimondi, judges,

and Stanley Naismith, Section Registrar,
Having deliberated in private on 8 March 2011,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 50084/06) against the 
Kingdom of Belgium lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Belgian autonomous public corporation, Radio-
télévision belge de la communauté française (RTBF – “the applicant 
company”), on 30 November 2006.

2.  The applicant company was represented by Mr J. Englebert, a lawyer 
practising in Brussels. The Belgian Government (“the Government”) were 
represented by their Agent, Mr M. Tysebaert, Senior Adviser, Federal 
Justice Department.

3.  The applicant company alleged, in particular, a violation of its right of 
access to a court under Article 6 of the Convention, and a violation of its 
right to freedom of expression and freedom of the press and its right to 
impart information under Article 10.

4.  On 16 May 2008 the Vice-President of the Second Section decided to 
give notice of the application to the Government. It was also decided that 
the Chamber would examine the merits of the application at the same time 
as its admissibility (Article 29 § 3 of the Convention).



2 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant company, a public broadcasting corporation serving the 
French Community in Belgium, produced a long-running monthly news and 
investigation programme called Au nom de la loi (“In the name of the law”), 
focusing in particular on legal matters in the broad sense of the term. The 
programme was described as follows on the RTBF website:

“Right from the start, Au nom de la loi sought to operate on the basis of two main 
principles: standing up for the underdog, so that ordinary citizens were always given a 
say, and looking for the hidden agenda, so that its journalists’ investigative skills 
came to the fore.”

6.  In 1999 Dr D.B., a specialist neurosurgeon, ran a neurosurgery 
practice together with a colleague, including an on-call service at Jolimont 
Hospital. A number of Belgian newspapers, both regional (La Nouvelle 
Gazette in December 2000 and May 2001) and national (Le Soir in 
December 2000 and La Dernière Heure in four articles between 7 and 
28 December 2000), reported on complaints by various patients who had 
been operated on by Dr D.B. Only two of the articles mentioned his name. 
According to information provided by the parties, none of the articles 
prompted any reaction on the doctor’s part.

7.  The applicant company subsequently decided to devote a segment of 
its programme Au nom de la loi to medical risks and, more generally, 
communication and information problems encountered by patients and the 
rights available to them, using as an example the complaints by Dr D.B.’s 
patients as reported in the press.

8.  While preparing the programme, journalists from the applicant 
company contacted a number of patients, medical specialists, 
representatives of the Council of the Medical Association (Ordre des 
médecins) and Dr D.B. himself. The doctor refused to give a televised 
interview but agreed to answer questions from the applicant company’s 
journalists during a series of meetings lasting several hours, in the presence 
of his lawyers. The programme was scheduled to be broadcast on 
24 October 2001.

9.  By a summons served on 3 October 2001, Dr D.B. instituted 
proceedings against the applicant company before the President of the 
Brussels Court of First Instance, as the judge responsible for hearing urgent 
applications. He sought an injunction preventing the broadcast of the 
programme in question, with a penalty of five million Belgian francs each 
time it was shown on a television channel. In the alternative, should the 
injunction not be granted immediately, he sought an order requiring a 
videotape of the programme to be made available for advance viewing.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 3

10.  On 24 October 2001 the President of the Court of First Instance 
granted an interim injunction preventing the programme in question from 
being broadcast, with a penalty of two million Belgian francs each time it 
was shown on a Belgian television channel; the injunction was to remain in 
place until a decision was given on the merits, provided that the claimant 
himself instituted proceedings on the merits within one month of the 
injunction, failing which it would cease to have effect.

11.  The injunction stated that there was no cause, on the face of it, to 
doubt the good faith and professionalism of the applicant company’s 
journalists or the objective nature of their investigations, and that the 
claimant had a number of remedies by which to seek redress ex post facto 
for the damage sustained. It concluded that an application for prior restraint 
should not be granted unless it was established with certainty that the 
scheduled broadcast would damage the claimant’s honour and reputation.

12.  The injunction noted that it was not disputed that the complaints of 
the patients whom the applicant company intended to feature in the 
programme had yet to be considered by any court. As matters stood, no 
judicial proceedings had even been brought in respect of most of the 
complaints. Furthermore, professional confidentiality, which Dr D.B. had 
cited as his reason for refusing an interview, meant that he would be unable 
to give adequate answers, and his silence would at the very least raise 
doubts among the public as to his professional ability.

13.  The injunction further pointed out that neurosurgery and the post-
operative complications to which it might lead were complex matters and 
that, as a result, regard should be had to the difficulty in conveying an 
understanding of the subject to a non-specialist audience in a feature lasting 
well under an hour.

14.  The court did not view the programme before giving its ruling. 
Dr D.B. had requested that a videotape of the programme be made available 
for viewing by the court’s President, but the applicant company, in both its 
written and oral submissions, refused to accede to the request.

15.  Dr D.B. arranged for the injunction of 24 October 2001 to be served 
the same day at 4.40 p.m.

16.  In the event, the programme was not in fact cancelled, but the feature 
on the alleged medical errors by Dr D.B. was replaced by a discussion 
between a journalist and the programme’s producer. During the discussion 
and the preceding news broadcast, the applicant company commented at 
length on the injunction of 24 October 2001, describing it as judicial 
censorship of press freedom. Dr D.B.’s name was mentioned several times. 
On 25 October 2001 Dr D.B. requested a right of reply, but the applicant 
company refused his request in a registered letter of 31 October 2001.

17.  On 5 November 2001 the applicant company appealed to the 
Brussels Court of Appeal against the injunction.



4 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

18.  On 6 November 2001 Dr D.B. instituted proceedings on the merits 
against the applicant company in the Brussels Court of First Instance, 
concerning the same subject matter as his urgent application. At the 
preliminary hearing the case was adjourned until further notice with a view 
to its preparation. By the date on which the application was lodged with the 
Court, the proceedings were still pending.

19.  In an interlocutory judgment of 21 December 2001, the Court of 
Appeal, ruling on the appeal against the injunction, held that Article 25 of 
the Constitution was not applicable in the case as it related only to the print 
media and not the audio-visual media, and that neither Article 19 of the 
Constitution nor Article 10 of the Convention prohibited restrictions on the 
exercise of freedom of expression, provided that they had a basis in law. It 
observed that Article 22 of the Constitution and Article 8 of the Convention, 
which guaranteed the right to respect for private life, together with 
Articles 584 and 1039 of the Judicial Code, constituted the law in this 
regard and empowered the urgent-applications judge to order restrictions on 
freedom of expression as a preventive measure in “cases of flagrant 
violations of the rights of others”. In the present case the press release 
announcing the programme had given reason to believe that the broadcast 
might damage Dr D.B.’s honour and reputation and interfere with his 
private life.

20.  The Court of Appeal also ordered the resumption of the proceedings 
and directed the applicant company to produce the recording of the 
programme in issue.

21.  It noted in that connection that “since prior restraints on freedom of 
expression entail considerable dangers, intervention by the urgent-
applications judge will have ... democratic legitimacy only if it is limited to 
cases of flagrant violations of the rights of others”, and held that the way in 
which the applicant company had “announced and described the programme 
in question indicated its intention to cause unnecessary harm to the honour, 
reputation and private life of [the respondent] through public disclosure of 
information that was inaccurate, unverified or lacking in objectivity”.

22.  A screening of the programme took place at a hearing on 10 January 
2002. Besides the extracts from interviews with five patients who 
considered that they had reason to complain about Dr D.B., the programme 
comprised: an interview with a medical specialist, who explained the 
medical problem encountered and the anomalies found in the patients’ 
medical records; Dr D.B.’s replies to these comments; extracts from 
interviews with specialists (a doctor belonging to the Council of the Medical 
Association, a lawyer specialising in medical law, and a Ministry of Health 
official); and, lastly, footage of a neurosurgical operation, with comments 
by another doctor.

23.  In a second judgment, delivered on 22 March 2002, the Court of 
Appeal declared the applicant company’s appeal unfounded. It held that 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 5

broadcasting the scheduled programme would be likely to damage 
Dr D.B.’s honour and reputation, thereby causing him serious non-
pecuniary harm and, as a result, significant pecuniary loss. It concluded that 
the preventive measure of a ban had met a pressing social need, had been 
proportionate to the legitimate aim pursued and had been based on relevant 
and sufficient grounds.

24.  More specifically, the Court of Appeal observed that the programme 
included footage of a series of interviews with patients on whom Dr D.B. 
had performed surgery, involving a total of five operations. The interviews 
were interspersed with explanatory comments: Dr Y.T. discussed the 
specific cases, the journalist who had spoken to Dr D.B. conveyed the 
answers he had received from him, a Medical Association representative 
discussed patients’ rights and the difficulties faced by doctors working at 
several different sites in remaining available to see them, a lawyer explained 
patients’ legal rights, and a senior adviser to the Minister of Health outlined 
the legislative initiatives being taken to ensure better protection for patients.

25.  The Court of Appeal considered that the part of the programme 
concerning the five operations and their consequences was significantly 
more important than the part informing the audience about patients’ rights 
vis-à-vis their doctor. It took the view that the clarification provided by the 
journalist during the programme, namely “[s]o, was there a medical error or 
not? ... We can only ask the question; we cannot give the answer”, was 
unlikely to draw the audience’s attention to the fact that there was no 
conclusive proof of a medical error. It further noted that there had been no 
mention of the experience of satisfied patients, and that there was no 
evidence that the five situations discussed were representative of the 
experiences of Dr D.B.’s patients as a whole. It observed that the applicant 
company had not referred to any other “serious” complaint registered by the 
Medical Errors Association (Erreurs Médicales), and held that the five 
experiences perceived as failures by the patients did not represent a 
sufficient number to justify targeting Dr D.B. in a programme relating to 
patients’ rights in the event of medical errors or negligence. This number 
appeared all the more insufficient as only one lawsuit had been brought 
against the doctor concerned. In addition, the Court of Appeal noted that the 
operations referred to had been very different in nature, so that it was 
unreasonable to consider them all together, causing the audience to think 
that they revealed a common pattern of malpractice, which the average 
viewer, not being aware of the complexity of each individual case, might 
have tended to do.

26.  Lastly, the Court of Appeal acknowledged that the programme in 
issue raised serious matters of public concern since it discussed the rights 
which patients could assert vis-à-vis their doctor, and since there was 
nothing to suggest that the interviewees had not given an accurate account 
of their own experiences. However, it considered that the applicant 



6 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

company had lacked objectivity and had not taken into account the manner 
in which the average viewer was likely to perceive the information, and 
concluded that the applicant company could not rely on freedom of the press 
in arguing that the surgery performed by Dr D.B. deserved to be brought to 
the public’s attention for consumer-protection purposes by giving 
dissatisfied patients the opportunity to air their views in a programme 
concerning patients’ rights. In particular, it stated the following:

“While it is clear that the programme in issue raises serious matters of public 
concern since it discusses the rights which patients may assert vis-à-vis their doctor, 
complaints by patients concerning the quality of treatment provided by a particular 
surgeon cannot be of interest to the community as a whole unless it can be established 
with sufficient certainty from the evidence available that the activities of the doctor in 
question entail serious health consequences.

Quite apart from the fact that there do not, on the face of it, appear to be a 
significant number of complaints against [Dr D.B.], it has not been established that 
they are legitimate.

There is nothing in the material produced to date by RTBF to support the conclusion 
that the interviewees have reasonable grounds to believe that they were not given the 
necessary or appropriate treatment, or that their accounts correspond to the objective 
truth; this is not disputed by RTBF.

The brief report by the medical adviser on the complaints submitted to the Medical 
Errors Association, which contains more questions than answers, cannot serve as 
proof.

No other investigative measures appear to have been taken or to have produced 
results.

...

Although there is nothing to suggest that the interviewees did not give an accurate 
account of their own experiences as perceived by them, the credibility that can be 
attached to the patients’ or their relatives’ accounts is not sufficient, in the absence of 
conclusive evidence of medical errors or negligence, to justify putting these 
complaints together to form the main theme of a programme that places [Dr D.B.] in 
the spotlight and accuses him of professional incompetence and negligence in all 
respects of his practice (pre-operative counselling, quality of the operation, post-
operative follow-up).

It should also be noted that the programme lacks objectivity in that the journalist’s 
comments are systematically aimed at reinforcing or provoking criticism of [Dr D.B.].

...

Public confidence in a doctor’s ability can be destroyed by a television programme 
that conveys the experiences of a few of his patients or their relatives where, as in the 
present case, all the experiences reported on are perceived negatively, the opinions 
expressed during the programme by medical specialists suggest that the surgery 
performed was unnecessary or inappropriate, there is no coverage of the experiences 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 7

of satisfied patients and no mention of whether the surgery was of a delicate or routine 
nature, the degree of risk each operation entailed and the number of operations carried 
out by the doctor during the relevant period, and no information is provided as to the 
average failure rates of the types of surgery concerned.

The damage that could potentially be caused by broadcasting the programme would 
be exacerbated by the fact that the programme is broadcast during prime time, it ... 
enjoys a serious reputation and, as a result, the audience will naturally be inclined to 
believe not only that the interviewees have objective reasons to complain about 
[Dr D.B.] but also that they represent a significant sample of his patients.”

27.  On 12 May 2003 the applicant company appealed on points of law 
against the two judgments of the Court of Appeal. It alleged a violation of 
Articles 8, 10 and 17 of the Convention and Articles 19, 22 and 25 of the 
Constitution.

28.  In its first ground of appeal it contended that the judgment appealed 
against, in finding that the first paragraph of Article 25 of the Constitution 
did not apply to television programmes, had breached the provision in 
question. It submitted that at a time when radio and television reached a 
much wider audience than the print media, excluding the former from the 
scope of Article 25 of the Constitution amounted to depriving that Article of 
its essential element, namely protection of the freedom to impart ideas as 
opposed to the instrument used for that purpose. It added that, while it was 
true that freedom to express opinions was not absolute, it could not be 
subject to prior restraints but only to punitive measures. There should at the 
very least have been an opportunity to express the opinion, as the actual 
wording of Article 19 of the Constitution indicated (“when this freedom is 
used”). The applicant company inferred from this that Article 19 did not 
allow the authorities to subject the free expression of opinions on any 
subject to prior scrutiny, or to prohibit the broadcast of a television 
programme in advance.

29.  The applicant company submitted a second ground of appeal in the 
alternative, should it be found that Article 19 of the Constitution did not 
prohibit all prior restraints on the exercise of freedom of expression and that 
Article 18, second paragraph, Article 19, second paragraph, and Articles 
584 and 1039 of the Judicial Code, read in conjunction with Article 8 of the 
Convention and Article 22 of the Constitution, constituted a “law” within 
the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. It argued that although 
Article 10 did not guarantee unrestricted freedom of expression, even with 
regard to media coverage of matters of serious public concern, and although 
the exercise of that freedom carried with it duties and responsibilities which 
were also applicable to the press and were liable to assume significance 
when there was a risk of undermining the reputation of private individuals 
or the rights of others, the mere interest – albeit undeniable – of the 
respondent in protecting his honour and professional reputation was not 
sufficient to prevail over the important public interest in preserving the 



8 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

freedom of the press to impart information on matters of legitimate public 
concern.

30.  In his submissions, the Advocate-General recommended that the 
Court of Appeal’s judgments be quashed. Following a thorough analysis of 
the case-law of the Court of Cassation, the Conseil d’Etat and the 
Administrative Jurisdiction and Procedure Court (Cour d’arbitrage), he 
submitted that Article 19 of the Constitution guaranteed freedom of 
expression in general, which could not be hindered by prior censorship. He 
nevertheless pointed out that such freedom was not absolute and could be 
limited by general restrictions prescribed by law, provided that the 
imperative requirements of Article 10 § 2 of the Convention were satisfied. 
However, the wording of that Article made it impossible in his view to 
prohibit the dissemination of information on the basis of prior scrutiny, as 
such a measure would impair the very essence of freedom of expression. 
The Advocate-General observed that, in the particular context of freedom of 
expression, the courts’ powers were limited by observance of the 
Constitution, which prohibited any preventive measure entailing prior 
restrictions on freedom of expression.

31.  Nevertheless, the Advocate-General added that since freedom of 
expression was not an absolute right, it could not prevail over or negate 
respect for the other rights and freedoms safeguarded by the Constitution 
and international instruments. He noted in that connection that prior 
restrictions of a general nature could be framed in law, provided that they 
satisfied the requirements set forth in Article 10 § 2 of the Convention. 
Lastly, he expressed the view that Articles 1382 and 1383 of the Civil Code 
and Articles 18, 19, 584 and 1039 of the Judicial Code satisfied the 
accessibility and foreseeability requirements laid down by the Court.

32.  In a judgment of 2 June 2006, the Court of Cassation dismissed the 
appeal on points of law.

33.  Firstly, it upheld the Court of Appeal’s judgment as regards the 
inapplicability of Article 25 of the Constitution, finding that television 
programmes were not forms of expression by means of printed matter. It 
held that the requirement for the applicant company to produce the 
recording of the programme in issue did not breach Article 19 of the 
Constitution since the urgent-applications judge had provisionally 
postponed the broadcast of the programme in order to ensure effective 
protection of the honour, reputation and private life of others. It further held 
that Articles 22 and 144 of the Constitution, Articles 8 and 10 of the 
Convention and Articles 584 and 1039 of the Judicial Code, which it had 
interpreted consistently, allowed the restrictions provided for in Article 10 
§ 2 of the Convention and were sufficiently precise to enable anyone, if 
need be with appropriate legal advice, to foresee the legal consequences of 
his or her acts.

34.  In particular, the Court of Cassation held as follows:



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 9

“Under Article 144 of the Constitution, the judiciary is competent both to prevent 
and to redress unlawful infringements of civil rights.

Similarly, the judge dealing with urgent applications, as in the present case, is 
empowered under Articles 584 and 1039 of the Judicial Code to take any provisional 
measures in respect of the person responsible for such an infringement that may be 
necessary to protect personal rights if there are prima facie legal grounds for doing so.

In particular, where there is a serious threat of a violation of a right, the urgent-
applications judge is authorised by Article 18 § 2 of the Judicial Code to order 
measures aimed at preventing such a violation.”

35.  Secondly, the Court of Cassation held as follows in relation to the 
objection that the applicant company’s second ground of appeal was 
inadmissible in that it had failed to allege a violation of Article 584 of the 
Judicial Code:

“In upholding the respondent’s claim, the impugned judgment of 22 March 2002 
finds that the respondent ‘has made out ... a sufficient prima facie case for obtaining 
an interim injunction prohibiting the broadcast of the programme in issue, which 
clearly and needlessly undermines his honour and reputation’.

The urgent-applications judge may order interim measures if there are prima facie 
legal grounds for doing so.

In merely examining the parties’ prima facie rights without applying legal rules that 
could not form a reasonable basis for the interim measures ordered by him, the judge 
has not overstepped the limits of his powers.

The appellant cannot challenge the Court of Appeal’s provisional assessment unless 
it alleges a violation of Article 584 of the Judicial Code, which it has not done.”

II.  RELEVANT DOMESTIC LEGISLATION AND CASE-LAW

A.  The relevant provisions

1.  The Constitution
36.  Articles 19, 22, 25 (former Article 18) and 144 of the Constitution 

are worded as follows:

Article 19

“Freedom of worship, its public practice and freedom to manifest one’s opinions on 
all matters are guaranteed, but offences committed when this freedom is used may be 
punished.”



10 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

Article 22

“Everyone has the right to respect for his private and family life, except in the cases 
and conditions provided for by law. ...”

Article 25

“The press is free; censorship can never be introduced; no payment of security can 
be demanded of authors, publishers or printers.

Where the author is known and resident in Belgium, neither the publisher, nor the 
printer nor the distributor may be prosecuted.”

Article 144

“Disputes about civil rights fall exclusively within the competence of the courts.”

2.  The Civil Code
37.  The relevant provisions of the Civil Code are worded as follows:

Article 1382

“Any act that causes damage to another shall render the person through whose fault 
the damage was caused liable to make reparation for it.”

Article 1383

“Everyone shall be liable for the damage he has caused not only by his own acts, but 
also by his negligence or carelessness.”

3.  The Judicial Code
38.  Articles 18, 19, 584, 1039 and 1080 of the Judicial Code provide as 

follows:

Article 18

“The interest in bringing an action must be vested and present.

An action may be allowed where it has been brought, even for declaratory purposes, 
with a view to preventing a violation of a right that is seriously threatened.”

Article 19

“A judgment is final when it exhausts the jurisdiction of the court in respect of a 
question in dispute, save for appeals provided for by law.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 11

The judge may, before passing judgment, order a preliminary measure aimed at 
investigating the application or settling the parties’ situation on an interim basis.”

Article 584

“The President of the Court of First Instance shall, in respect of all matters except 
those which the law excludes from the jurisdiction of the courts of justice, give a 
provisional ruling in cases which he recognises as being urgent.

...

The matter shall be brought before the President by means of an urgent application 
or, in cases of absolute necessity, an ex parte application.

He may, among other things:

(1)  appoint administrators;

(2)  order certificates or expert reports for any purpose, even including the 
assessment of damage and the investigation of its causes;

(3)  order any measures that are necessary for the protection of the rights of those 
who are unable to ensure such protection themselves, including the sale of movable 
property that has been neglected or abandoned;

(4)  order the examination of one or more witnesses where one of the parties can 
show that this is of prima facie interest, even with a view to future litigation, provided 
that it is established that any delay in the hearing will necessarily prompt concerns 
that it will not be possible to take the evidence at a later stage.”

Article 1039

“Orders for interim measures shall be made without prejudice to the merits. They 
shall be enforceable immediately, notwithstanding an application to set aside or an 
appeal, and without payment of a security, if the court has not ordered such payment.

If a party not appearing in court applies to have the order set aside, it shall not be 
entitled to appeal against the order made in absentia.”

Article 1080

“The appeal on points of law, of which both the original and a copy must be signed 
by a lawyer authorised to practise in the Court of Cassation, shall include the 
appellant’s grounds of appeal and submissions, together with an indication of the 
statutory provisions alleged to have been breached; failure to include any of the above 
shall render the appeal null and void.”



12 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

B.  Domestic case-law

1.  The Court of Cassation and the ordinary courts
39.  In a judgment of 9 December 1981, the Court of Cassation held1:

“Neither television programmes nor cable broadcasts are forms of expression by 
means of printed matter ... Article 18 of the Constitution [current Article 25] is 
therefore inapplicable to them.”

40.  The judgment further stated:
“Although Article 14 [current Article 19] of the Constitution, like Article 10 [of the 

Convention], guarantees freedom to manifest one’s opinions on any subject and 
accordingly does not allow the authorities to make the exercise of these freedoms 
subject to prior scrutiny of the opinions in question, these provisions nevertheless do 
not safeguard this freedom to an unlimited extent and, in particular, do not preclude 
the regulation, or prohibition, of commercial advertising in cable television 
broadcasts, where such regulation or prohibition is compatible with the requirements 
of supranational law.

...

There is no basis in law for the ground of appeal to the effect that Articles [19] 
and [25] of the Constitution prohibit all censorship, prior authorisation or advance 
prohibition of the expression of a particular opinion and its dissemination by any 
means whatsoever (Article [19] of the Constitution) or, more specifically, through the 
press (Article [25] of the Constitution).”

41.  In a judgment of 29 June 2000, the Court of Cassation ruled on the 
power of the ordinary courts to prevent, restrict or regulate the distribution 
of press publications2. It held that this power was, in principle, acceptable 
on the basis of Article 144 of the Constitution, Articles 584 and 1039 of the 
Judicial Code and Article 1382 of the Civil Code. In the case before it, the 
urgent-applications judge had issued an injunction – subsequently upheld 
both on an application by a third party to set it aside and on appeal – 
ordering the withdrawal from sale of all copies of the weekly magazine Ciné 
Revue which had published notes confiscated from a judge by the chairman 
of a parliamentary commission of inquiry on child disappearances; the 
Court of Cassation held that this did not amount to censorship because the 
publication had already been in circulation.

42.  In an order of 17 November 1981, the President of the Brussels 
Court of First Instance held that “where individual freedoms are concerned, 
in particular freedom of expression, prohibition of all preventive measures 
is the rule3. Accordingly, the application for an injunction banning, 

1.  Pasicrisie belge (Pas.), 1982, I, 482.
2.  Journal des Procès (Jour. Proc.), 2000, no. 398, p. 25.
3.  Brussels Court of First Instance (CFI) (civil), urgent application, 17 November 1981, 
Journal des tribunaux (JT), 1982, p. 374.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 13

postponing or altering a broadcast is unfounded”. That approach was 
confirmed in an order made by the same judge on 3 May 19851.

43.  Three years later, in an order of 16 November 1988, while not 
expressly referring to Article 10 of the Convention, the President of the 
Brussels Court of First Instance relied on Article 584 of Judicial Code to 
justify prohibiting part of a programme from being broadcast2.

44.  On 25 October 1989 an ex parte injunction prohibited a broadcast 
without giving any further details as to the legal basis for that decision3. In 
an order of 12 October 1990 the Brussels urgent-applications judge 
dismissed an application for an injunction banning a book, relying in 
particular on Articles 19 and 25 of the Constitution and Article 10 of the 
Convention while also noting that, depending on the circumstances, he 
would be entitled under Article 584 of the Judicial Code to take the 
necessary steps to prevent any irreparable damage4. Several weeks later, in 
an order of 18 December 19905, the urgent-applications judge held that 
Article 584 of the Judicial Code in itself constituted a “law” within the 
meaning of Article 10 of the Convention. Conversely, in an order of 
22 August 1991 he held that there was no basis in Belgian law, as it 
currently stood, for the judiciary to take preventive measures restricting 
freedom of expression6.

45.  In an order of 12 February 1992, while acknowledging that “it is true 
that no preventive measures as such exist in Belgian law in this sphere” 
(television), the urgent-applications judge nevertheless held again that 
Article 584 of the Judicial Code formed a sufficient basis for preventive 
intervention on his part7. Conversely, in an order of 8 January 1993 the 
urgent-applications judge of the Brussels Court of First Instance held that, 
in accordance with Article 10 of the Convention, the Belgian legal system 
prohibited prior restraints8.

46.  However, six months later, on 16 June 1993, the same urgent-
applications division ordered restrictions on a broadcast as a preventive 
measure9.

1.  Brussels CFI (civil), urgent application, 3 May 1985, Revue de jurisprudence de Liège, 
Mons et Bruxelles (JLMB), 1988, p. 1216.
2.  Brussels CFI (civil), urgent application, 16 November 1988, JLMB, 1988, p. 1443, 
Cahiers de droit judiciaire (Cah. Dr. Jud.), 1991, p. 172.
3.  Brussels CFI (civil), President, 25 October 1989, Jour. Proc., 1989, no. 159, p. 30, Cah. 
Dr. Jud., 1991, p. 174.
4.  Brussels CFI (civil), 12 October 1990, Jour. Proc., 1990, no. 181, p. 27, and note by 
F. Jongen; Cah. Dr. Jud., 1991, p. 175.
5.  Brussels CFI (civil), urgent application, 18 December 1990, Cah. Dr. Jud., 1991, p. 176.
6.  Brussels CFI (civil), urgent application, 22 August 1991, Cah. Dr. Jud., 1991, p. 177.
7.  Brussels CFI (civil), urgent application, 12 February 1992, unreported, H.I.T.S./RTBF, 
Rôle des référés (RR) no. 53.001.
8.  Brussels CFI (civil), urgent application, 8 January 1993, unreported, Moortgat et 
Cts/BRTN, RR nos. 55.063 and 55.066.



14 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

47.  On 12 September 1994 the urgent-applications judge held that 
Article 584 of the Judicial Code and Article 1382 of the Civil Code, read in 
conjunction, formed a sufficiently precise legal basis for the purposes of 
Article 10 of the Convention1 . On 16 November 1994 the President of the 
Brussels Court of First Instance issued an ex parte injunction prohibiting a 
broadcast on the basis of Article 584 of the Judicial Code2 .

48.  Two months later, in an order of 24 January 1995, the President of 
the Brussels Court of First Instance held, in complete contradiction to his 
previous decisions, that “as rightly argued by the defendant, Article 584 of 
the Judicial Code is a general provision conferring jurisdiction”, which 
could not justify empowering the urgent-applications judge to take the 
measure sought, and that “the applicant is mistaken in basing ... the 
application on Article 1382 of the Civil Code, which concerns redress for 
existing damage”3 . He nevertheless considered that Belgian law did indeed 
contain a “law” within the meaning of Article 10 of the Convention, namely 
“the other individual rights and freedoms protected by law”. In an order of 
6 April 1995 the same judge confirmed his previous decision, while taking 
care once again to point out that “it is true that, as regards restrictions on 
freedom of expression, Belgian law provides only for measures entailing 
retrospective sanctions”4.

49.  Two weeks later, on 25 April 1995, the urgent-applications judge 
found that Article 22 of the Constitution, “by way of exception”, constituted 
the “law” within the meaning of Article 10 of the Convention5.

50.  Ten days later, on 3 May 1995, the same judge held that “on account 
of the balance to be struck between respect for freedom of expression and 
respect for the other individual rights and freedoms protected by the law (in 
the broadest sense), these other rights and freedoms, being enshrined in 
‘law’, could be taken to be accessible to the citizens concerned by them and 
framed in precise terms, and their safeguarding and hence protection could 
be deemed to constitute restrictions prescribed by law within the meaning of 

1.  Brussels CFI (civil), urgent application, 16 June 1993, Rechtskundig Weekblad (RW), 
1993/1994, p. 619, with a note by J. Ceuleers, “Kan de rechter in kort geding preventief 
ingrijpen in een voorgenomen televisieuitzending?”, p. 620.
2.  Brussels CFI (civil), urgent application, 12 September 1994, unreported, Chez Pascal et 
Cts/RTBF, RR no. 94/1383/c.
3.  Brussels CFI (civil), President, 16 November 1994, unreported, Van Bockstael, RR 
no. 94/10974/b. Following an application by a third party to set the injunction aside, it was 
lifted on the ground that there was no extreme urgency (Brussels CFI (civil), urgent 
application, 5 January 1995, unreported, Van Bockstael/RTBF, RR no. 94/1855/c).
4.  Brussels CFI (civil), urgent application, 24 January 1995, unreported, Van 
Bockstael/RTBF, RR no. 95/73/c.
5.  Brussels CFI (civil), urgent application, 6 April 1995, Jour. Proc., no. 284, 26 May 
1995, p. 23, and note by M. Hanotiau, “Audiovisuel, presse et juge des référés: clarté et 
brouillard”, p. 25.
6.  Brussels CFI (civil), urgent application, 25 April 1995, unreported, Sierra 21 et 
Cts/RTBF, RR no. 5/685/c.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 15

Article 10 [of the Convention]”1. He pointed out that Article 8 of the 
Convention, Article 22 of the Constitution and section 10 of the Copyright 
Act of 30 June 1994 were all “laws” for the purposes of Article 10 of the 
Convention.

51.  However, less than a year later, in an order of 10 April 1996 on an ex 
parte application, the President of the Brussels Court of First Instance held, 
on the basis of Articles 19 and 25 of the Constitution, that the courts were 
precluded from taking any preventive measures in matters concerning 
freedom of expression2. A fortnight later, on 24 April 19963, the urgent-
applications judge, while expressly ruling out the application of Article 584 
of the Judicial Code, held that he was entitled to take preventive measures 
under Article 22 of the Constitution and Article 8 of the Convention, which 
together constituted the “law” within the meaning of Article 10 of the 
Convention. In an order of 18 September 19964 he confirmed that position 
and again justified his power to intervene on a preventive basis under 
Article 22 of the Constitution and Article 8 of the Convention.

52.  Several weeks later, in an order of 6 November 1996, the same judge 
relied on the two above-mentioned provisions, but nevertheless added that 
regard should also be had to the right to protection of one’s image, as 
established by the courts, and to Article 584 of the Judicial Code as to the 
means of exercising that right5.

53.  In the meantime, in an order of 18 October 1996, the urgent-
applications judge had stated that where there was a risk of a flagrant breach 
of fundamental rights, there was nothing to prevent the urgent-applications 
judge from taking interim measures6. However, in an order of 9 January 
19977, the same urgent-applications division ruled that an application for an 
injunction prohibiting the publication of information from an ongoing 
criminal investigation was at variance with Article 25 of the Constitution 
and declared it unfounded8.

1.  Brussels CFI (civil), urgent application, 3 May 1995, unreported, Lambert et Cts/RTBF, 
RR no. 95/740/c.
2.  Brussels CFI (civil), President, 10 April 1996, unreported.
3.  Brussels CFI (civil), urgent application, 24 April 1996, unreported, Sterop et Cts/RTBF, 
RR no. 589/c.
4.  Brussels CFI (civil), President, 18 September 1996, unreported.
5.  Brussels CFI (civil), urgent application, 6 November 1996, Jour. Рroc., 1996, no. 316, 
pp. 31 et seq.
6.  Brussels CFI (civil), urgent application, 18 October 1996, Auteurs et Média (A&M), 
1997, p. 83. On appeal, the court held that there was no longer any urgency since no 
proceedings had been instituted on the merits for the broadcast to be prohibited. It therefore 
declared the original application unfounded on the ground that it had ceased to be urgent 
(Brussels, 19 November 1997, A&M, 1998, p. 42).
7.  Brussels CFI (civil), urgent application, 9 January 1997, A&M, 1997, p. 197.
1.  “Overeenkomstig artikel 25 van de Grondwet kan de censuur van drukpers niet worden 
ingevoerd. Deze vordering komt voor als ongegrond.”



16 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

54.  In a judgment of 30 June 1997, the Brussels Court of First Instance 
held that “the law is formed by a combined reading of Article 584 of the 
Judicial Code (which is a law conferring jurisdiction rather than a 
substantive law for the purposes of Article 10 of the Convention) and 
Article 8 of the Convention, which provides that everyone has the right to 
respect for his private and family life, his home and his correspondence”. 
After noting that “on several occasions ... the urgent-applications judge has 
held that Belgian domestic legislation did indeed contain a ‘law’ allowing 
freedom of expression to be restricted for the purposes of Article 10 [of the 
Convention]”, it nevertheless acknowledged that “the reasoning in decisions 
supporting intervention by the urgent-applications judge is not unequivocal 
as regards the provisions constituting the law”1.

55.  In an order of 12 November 1997, the urgent-applications judge 
developed this argument further, holding that “intervention by the urgent-
applications judge as a preventive measure ... is possible under Article 584 
of the Judicial Code (a rule of jurisdiction empowering him to intervene in 
any matter), in conjunction with the provisions relating to the rights and 
freedoms which would be infringed as a result of freedom of expression, 
such as, in this instance, Article 8 [of the Convention], Article 19 of the 
International Covenant on Civil and Political Rights and Article 22 of the 
Constitution ... [and] the right to protection of one’s image”2.

56.  In an order of 26 May 1999, the Brussels urgent-applications judge 
dismissed an application for an injunction banning a book, although neither 
the parties nor the judge took Article 25 of the Constitution or Article 10 of 
the Convention into consideration3.

57.  In an order of 18 October 2001, the urgent-applications judge 
observed that Article 25 of the Constitution prohibited any prior restraints 
on freedom of expression, including in audio-visual matters4. Lastly, in an 
order of 4 June 2003, the Brussels urgent-applications judge ruled that 
Article 25, which prohibits censorship, was also applicable to the audio-
visual media and therefore precluded the courts from taking any kind of 
preventive measures restricting freedom of expression5.

58.  In a judgment delivered on 14 January 2005 in the case of 
Greenpeace Belgium v. Baggerwerken De Cloedt & Zoon and Others, the 
Court of Cassation explicitly accepted that Article 6 of the Convention was 
in principle applicable to proceedings concerning urgent applications heard 
by the President of the Court of First Instance in accordance with 

2.  Brussels CFI (civil), urgent application, 30 June 1997, JT, 1997, p. 710, A&M, 1998, 
p. 264.
3.  Brussels CFI (civil), urgent application, 12 November 1997, JLMB, 1998, p. 775.
4.  Brussels CFI (civil), urgent application, 26 May 1999, A&M, 2000, p. 108.
5.  Brussels CFI (civil), urgent application, 18 October 2001, unreported, Proximedia/VRT, 
RR no. 2011/1713/c.
6.  Brussels CFI (civil), urgent application, 4 June 2003, JLMB, 2004, pp. 790-93.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 17

Article 584 of the Judicial Code1. In a second judgment delivered on the 
same day, the Court of Cassation did not give an explicit ruling on this issue 
but nevertheless did not declare a ground of appeal alleging a violation of 
Article 6 § 1 of the Convention inadmissible on this account.

2.  The Conseil d’Etat
59.  In a judgment of 28 August 2000, the Conseil d’Etat held that 

Articles 19 and 25 of the Constitution prohibited any prior scrutiny of the 
use of freedom of expression and freedom of the press2. The judgment 
stated as follows:

“The provisions of the Constitution relied on by the applicant [Articles 19 and 25] 
do not preclude the punishment of press offences or offences committed in connection 
with the use of freedom of expression. They do, however, prohibit prior scrutiny of 
the use of these freedoms; in other words ... where printed matter cannot be 
distributed or opinions expressed until a public authority or other third party has 
determined whether they are lawful.

In the instant case, the Post Office does in fact reserve the right to examine the 
content of certain forms of election material from the standpoint of the Racism Act 
and to refuse to distribute them where it concludes that there has been an offence, 
whether or not it has sought the opinion of the Centre for Equal Opportunities and 
Combating Racism. It therefore carries out prior censorship. Freedom of the press and 
freedom of expression are devoid of meaning unless they are accompanied by the 
possibility of distributing printed matter or imparting opinions.”

3.  The Administrative Jurisdiction and Procedure Court
60.  In a judgment of 6 October 2004 on an application to set aside 

certain provisions of the Anti-Discrimination Act of 25 February 2003, the 
Administrative Jurisdiction and Procedure Court – which became the 
Constitutional Court on 7 May 2007 – held that the prohibition of 
preventive measures in general and of censorship in particular meant that 
intervention by the courts in banning the distribution of a publication was 
possible only where distribution had already begun3. It considered that in 
such cases, the court should ascertain whether the restriction of freedom of 
expression that might result from the application of section 19(1) of the Act 
of 25 February 2003 was necessary in the specific circumstances, whether it 
met a pressing social need and whether it was proportionate to the aim 
pursued by that provision. In accordance with section 19(1) of the Act in 
question, restrictions could therefore not be imposed on the right of citizens 
to express their opinions, even in the polemical tone that could typify public 
debate on social phenomena, and even where such opinions offended, 
shocked or disturbed the State or any sector of the population.

1.  Pas., I, 76, no. 24.
2.  A&M, 2000, p. 450.
3.  No. 157/2004, B.75.



18 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

THE LAW

...

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

76.  The applicant company submitted that the advance viewing of the 
programme in issue by the Brussels Court of Appeal in order to monitor its 
content before it was broadcast, and the subsequent banning of the 
programme as a preventive measure, had infringed freedom of expression, 
freedom of the press and freedom to impart information, all of which were 
guaranteed by Article 10 of the Convention, which provides:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Admissibility

77.  The Government contended, as their main submission, that the 
applicant company had not exhausted domestic remedies in that it had not 
pursued the proceedings on the merits. They submitted that the interim and 
preliminary nature of orders issued by the urgent-applications judge meant 
that they did not constitute res judicata with respect to the court dealing 
with the merits of the case, which accordingly was not bound by what the 
urgent-applications judge had decided. The urgent-applications judge 
simply adopted a protective measure preserving the applicant’s rights so that 
the proceedings on the merits could take their normal course and their 
outcome would not be deprived of all practical purpose, the aim being 
essentially to safeguard the future. The injunction issued in the present case 
by the President of the Court of First Instance had not been a final decision 
but had been solely intended to address a temporary situation pending the 
final judgment on the merits; the court hearing the case on the merits 
remained at liberty to depart entirely from the urgent-applications judge’s 
conclusions. The injunction had itself specified that its validity was limited 
to the period before a decision was delivered on the merits, provided that the 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 19

claimant instituted proceedings on the merits within one month, which 
Dr D.B. had done.

78.  The Government asserted that the pursuit of proceedings on the 
merits had constituted – and still constituted – an accessible, effective and 
adequate remedy for ascertaining whether a judge could prohibit a television 
broadcast that allegedly infringed the rights of one of the parties. The court 
dealing with the merits was able not only to revise, vary or revoke the 
interim injunction by allowing the programme in question to be broadcast, 
but could also award damages if the measures ordered had been wrongly 
implemented and had caused harm. Article 747 of the Judicial Code, in its 
former wording, and former Article 751 of the same Code not only laid 
down precise time-limits but provided for the possibility for each party to 
request the prompt preparation of the case for hearing. The Government 
added that if the applicant company had availed itself of the option of 
pursuing the proceedings on the merits in parallel with the injunction 
proceedings, this would have enabled it to act as swiftly as possible and not 
to suffer any harm as a result of the length of the proceedings required to 
secure a final decision on the merits.

79.  Although the courts hearing urgent applications and appeals against 
interim injunctions were bound only by the rules governing the urgent 
procedure, that did not limit their jurisdiction when hearing appeals against 
judgments on the merits. Indeed, such appeals were heard by a different 
bench from the one that had dealt with the urgent application. Moreover, it 
would be incorrect and hypothetical to maintain that the reasoning set out in 
the Court of Cassation’s judgment of 2 June 2006 was applicable both to 
courts dealing with the merits and to the urgent-applications judge.

80.  Relying on the Editions Plon v. France judgment (no. 58148/00, 
ECHR 2004-IV), the Government submitted that proceedings on the merits 
would have provided an opportunity, because of the additional time, to 
submit other evidence for the court’s assessment concerning the applicant 
company’s right to freedom of expression, not least because both the interim 
injunction and the judgment given on appeal had found the broadcast to be 
defamatory because it had made very little reference, if any, to objective 
aspects such as lawsuits against Dr D.B.

81.  Lastly, the Government submitted that as the applicant company had 
claimed to be the victim of an unjustified difference in treatment, it should 
have asked the urgent-applications judge to defer his decision in order to 
seek a preliminary ruling from the Administrative Jurisdiction and 
Procedure Court as to the distinction created between the print and audio-
visual media in the Court of Cassation’s case-law.

82.  The applicant company contended that proceedings on the merits did 
not constitute a remedy in respect of a decision on an urgent application. It 
was well established in Belgian law that proceedings concerning urgent 
applications were independent of the main proceedings. Any decision taken 



20 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

on the merits had no retrospective effect on an interim injunction. The 
varying on appeal of a first-instance decision on an urgent application was 
the only means by which the decision could be annulled retrospectively, and 
was also the only basis on which a party could subsequently seek damages 
for any harm suffered as a result of the execution of the initial decision on 
the urgent application. Furthermore, the Court had consistently declared 
applications admissible where they had been lodged after the remedies 
under the urgent procedure alone had been exhausted.

83.  The applicant company submitted that the Court of Cassation’s 
judgment of 2 June 2006 had rendered illusory any prospect of success in 
proceedings on the merits. The judgment had been worded in general terms 
applicable both in urgent proceedings and in proceedings on the merits. 
Even if proceedings on the merits were to be counted as a remedy in respect 
of a decision on an urgent application, it would have been easy to foresee 
that their outcome would be unfavourable to the applicant company.

84.  The applicant company asserted that the Government had 
deliberately neglected to mention that where a case was ready for hearing 
before either the Brussels Court of First Instance or the Brussels Court of 
Appeal, the parties still had to wait many months, or even years, before a 
date was set for the hearing, and then many months more before receiving a 
decision, as a result of an extremely serious backlog that had disrupted the 
operation of both courts at the time. The Government had also omitted to 
point out that they themselves had initiated the repeal of Article 751 of the 
Judicial Code by the Law of 26 April 2007 amending the Judicial Code with 
a view to tackling the courts’ backlog, because the Article in question had 
been ineffective.

85.  The applicant company submitted that it had not been required to 
seek a preliminary ruling from the Administrative Jurisdiction and 
Procedure Court since it was clear both from the special law concerning that 
court and from the case-law of the Court of Cassation that the Constitutional 
Court did not have jurisdiction to review whether the interpretation of the 
Constitution itself was constitutional.

86.  Lastly, the applicant company submitted that in the light of the 
judgment in Micallef v. Malta ([GC], no. 17056/06, ECHR 2009), the 
Government’s objection of failure to exhaust domestic remedies was devoid 
of purpose. Since urgent proceedings themselves had to comply with 
Article 6, they had to be considered independently of the proceedings on the 
merits, given that there was no guarantee that shortcomings in injunction 
proceedings could be rectified in the main proceedings.

87.  The Court reiterates that, according to its case-law, the only 
remedies which Article 35 of the Convention “requires to be exhausted are 
those that relate to the breaches alleged and at the same time are available 
and sufficient. The existence of such remedies must be sufficiently certain 
not only in theory but also in practice, failing which they will lack the 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 21

requisite accessibility and effectiveness; it falls to the respondent State to 
establish that these various conditions are satisfied” (see, in particular, 
Vernillo v. France, 20 February 1991, § 27, Series A no. 198; Dalia 
v. France, 19 February 1998, Reports of Judgments and Decisions 1998-I; 
Civet v. France [GC], no. 29340/95, ECHR 1999-VI; and Gautrin and 
Others v. France, 20 May 1998, § 38, Reports 1998-III). Furthermore, 
“[t]he rule [of exhaustion of domestic remedies] is neither absolute nor 
capable of being applied automatically. In reviewing whether it has been 
observed it is essential to have regard to the particular circumstances of each 
individual case. This means amongst other things that the Court must take 
realistic account of the general legal and political context in which the 
remedies operate, as well as the personal circumstances of the applicant” 
(see Menteş and Others v. Turkey, 28 November 1997, § 58, Reports 1997-
VIII).

88.  Moreover, an applicant who has availed himself of a remedy that is 
apparently effective and sufficient cannot be required also to have tried 
others that were available but probably no more likely to be successful (see 
Aquilina v. Malta [GC], no. 25642/94, § 39, ECHR 1999-III).

89.  In the present case, the Court considers that the applicant company 
exhausted all the remedies under the urgent procedure since it appealed 
against the interim injunction issued by the President of the Court of First 
Instance and subsequently appealed on points of law against the judgment 
given on appeal. Pursuing the proceedings on the merits, which the 
opposing party had instituted in order to maintain the injunction, would not 
have enabled the applicant company – even in the event of a favourable 
outcome – to repair the damage caused by prohibiting the broadcast. Given 
that it would not have been possible to reschedule the broadcast within a 
reasonable time, the proceedings on the merits – even assuming that they 
could be regarded as a remedy in respect of the injunction proceedings – did 
not constitute an effective remedy for the purposes of the Convention in the 
circumstances of the case. As the Court has noted, news is a perishable 
commodity and to delay its publication, even for a short period, may well 
deprive it of all its value and interest (see Hashman and Harrup v. the 
United Kingdom [GC], no. 25594/94, § 32, ECHR 1999-VIII).

90.  The Court further observes that in Maurice v. France ((dec.), 
no. 11810/03, 6 July 2004), where urgent proceedings had been concluded 
but two sets of proceedings on the merits were still pending, it dismissed a 
plea of non-exhaustion submitted by the Government, holding that a 
judgment of the Conseil d’Etat meant that any other remedy that the 
applicants might attempt was bound to fail.

91.  With regard to the Editions Plon judgment (cited above) relied on by 
the Government, the Court observes that in that case it examined the 
injunction proceedings separately from the proceedings on the merits in 
determining whether there had been a violation of Article 10 of the 



22 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

Convention. Similarly, in Hachette Filipacchi Associés v. France ((dec.), 
no. 71111/01, 2 February 2006) it declared the application admissible in a 
case where the decision complained of had been delivered under the urgent 
procedure and subsequently upheld by the Court of Appeal and the Court of 
Cassation, but no proceedings on the merits had been instituted.

92.  The Court therefore considers that the applicant company provided 
the domestic courts with an opportunity to uphold and afford redress for its 
complaint, that is, the alleged violation of its right to freedom of expression. 
It accordingly satisfied the requirement of prior exhaustion of domestic 
remedies set forth in Article 35 § 1 of the Convention. The Government’s 
objection must therefore be dismissed.

93.  The Court further notes that the applicant company’s complaint is 
not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 of the 
Convention. It also notes that it is not inadmissible on any other grounds. It 
must therefore be declared admissible.

B.  Merits

1.  Whether there was interference
94.  The Court observes that the Belgian courts granted an interim 

injunction preventing the applicant company from broadcasting part of a 
television programme covering topical legal matters. The ban was intended 
to remain in place until a decision was delivered on the merits. It is 
therefore clear – and it was not disputed by the parties – that there was 
“interference by public authority” with the exercise of the applicant 
company’s right under Article 10 of the Convention.

95.  Such interference will infringe the Convention if it does not meet the 
requirements of paragraph 2 of Article 10. It must therefore be determined 
whether it was “prescribed by law”, pursued one or more of the legitimate 
aims set out in that paragraph and was “necessary in a democratic society” 
to achieve those aims.

2.  Whether the interference was justified

(a)  “Prescribed by law”

(i)  The parties’ submissions

96.  The Government contended that it was legitimate to make a 
distinction between the print and audio-visual media. The latter, particularly 
in the applicant company’s case, could not enjoy absolute freedom of 
expression, which would permit retrospective sanctions only. On no account 
could it be accepted that the only way of safeguarding the right to protection 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 23

of one’s honour and to respect for private life in Belgium was through ex 
post facto redress, since this would deprive the urgent-applications judge of 
the power to prevent serious and imminent damage that could not easily be 
repaired.

97.  The fundamental division which the Constitution sought to establish 
in Belgium between the print and audio-visual media resulted from an 
interpretation left to the discretion of the relevant authorities. Although the 
freedom of the audio-visual media was not protected by Article 25 of the 
Constitution, their freedom of expression and opinion nevertheless enjoyed 
protection under Article 19; this was in accordance with Article 10 of the 
Convention. Beyond the sphere of criminal law, the audio-visual media 
differed from the print media in terms of their nature and effects. The mere 
existence of a licensing system, linked to the very nature of the audio-visual 
media, in itself excluded such media from the scope of Article 25 of the 
Constitution, which did not allow any form of censorship, a concept that 
indisputably encompassed licensing. As regards effects, the Jersild 
v. Denmark judgment (23 September 1994, Series A no. 298) provided a 
clear illustration of how a prime-time television show could have a wide-
ranging impact, thereby infringing the rights of others.

98.  The Government submitted that the present case differed from the 
Leempoel & S.A. ED. Ciné Revue v. Belgium case (no. 64772/01, 
9 November 2006) in that it concerned the audio-visual media in relation to 
Article 19 of the Constitution, rather than the print media in relation to 
Article 25. The extremely severe penalties referred to in the above-
mentioned case were not applicable to the audio-visual media, whose 
freedom of expression was governed exclusively by Article 19 of the 
Constitution, a provision that did not prohibit censorship in such absolute 
terms as Article 25 did. That being so, Article 19 allowed a preventive 
system to operate with regard to freedom of expression, subject to certain 
fundamental conditions. In order to assess the level of acceptability of a 
preventive measure in a democratic State, a clear distinction had to be made 
between arbitrary intervention on the part of the executive and a situation 
where the courts were called upon to intervene at the request of a party in 
the context of a dispute between two private individuals, with a limit on the 
duration of any prior restraints.

99.  The Government further submitted that the interference in issue had 
been “prescribed by law”. Not only had the legal provisions on which the 
domestic courts had based their decisions been accessible, but the Court of 
Cassation’s position had been entirely foreseeable. Its case-law concerning 
preventive and restrictive measures affecting the exercise of freedom of 
expression had been well established since the judgment of 9 December 
1981 (see paragraph 39 above) and had been applied on many subsequent 
occasions. In addition, the Belgian Parliament had had occasion to enact a 
number of measures entailing general bans on expression, for example 



24 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

through Articles 383 and 378 bis of the Criminal Code. A reading of 
Article 144 of the Constitution and Article 18, second paragraph, Article 19, 
second paragraph, and Articles 584 and 1039 of the Judicial Code, taken 
together, suggested that preventive measures affecting the exercise of 
freedom of expression could be taken by the urgent-applications judge on an 
interim basis, in the event of an emergency, to prevent the infringement of a 
civil right protected by the Constitution and the Convention, after the judge 
had weighed up the interests at stake, such measures being limited to cases 
involving flagrant violations of the rights of others. Lastly, the Court of 
Cassation had taken the view that only the provisions of the Judicial Code 
and Article 144 of the Constitution counted as the “law” forming the basis 
for the interference in issue, and not Article 8 of the Convention, which 
could serve solely as the legitimate aim that could be pursued by an 
interference with freedom of expression but not as the law on which the 
interference was based.

100.  The applicant company submitted that neither Articles 22 and 144 
of the Constitution, nor Article 8 of the Convention, nor Articles 584 and 
1035 of the Judicial Code (nor Articles 18 and 19 of the same Code in the 
case of proceedings on the merits), nor Article 1382 of the Civil Code 
constituted a law within the meaning of the Convention authorising the 
courts to take a preventive measure entailing restrictions.

101.  The applicant company asserted that the Government’s arguments 
that the audio-visual media were subject to a prior licensing process were 
irrelevant in the present case, given that it agreed with the Advocate-
General’s interpretation of the relevant constitutional provisions in his 
submissions to the Court of Cassation (see paragraphs 30-31 above). The 
Constitution prohibited all measures entailing prior restraints on freedom of 
expression that were based on an analysis of the content of the opinion 
expressed, the interim injunction prohibiting the broadcast in the present 
case having been issued precisely because its contents might harm 
Dr D.B.’s interests. The applicant company emphasised that the Court of 
Cassation had consistently taken the view that Article 25 of the Constitution 
was merely the “corollary”, in relation to freedom of the press, of 
Article 19, which concerned freedom of expression in general. On that 
account, Article 25 could not entail a more absolute prohibition on 
censorship than that enshrined in Article 19.

102.  As to whether there was a law allowing prior restraints in Belgium, 
the applicant company asserted that this could not be the case; otherwise, 
the law would be in breach of Article 19 of the Constitution. This was 
illustrated by a judgment of 6 October 2004 in which the Administrative 
Jurisdiction and Procedure Court, ruling on a complaint against the Anti-
Discrimination Act of 25 February 2003, had held that when issuing an 
injunction, a court should “have regard to the prohibition of preventive 
measures in general and of censorship in particular under Articles 19 and 25 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 25

of the Constitution; this implies that intervention by the courts is possible 
only where dissemination has already begun”.

(ii)  The Court’s assessment

103.  The Court reiterates that a norm cannot be regarded as a “law” 
within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention unless it is 
formulated with sufficient precision to enable the citizen to regulate his 
conduct; he must be able – if need be with appropriate advice – to foresee, 
to a degree that is reasonable in the circumstances, the consequences which 
a given action may entail. Those consequences need not be foreseeable with 
absolute certainty. While certainty is desirable, it may bring in its train 
excessive rigidity; and the law must be able to keep pace with changing 
circumstances. Accordingly, many laws are inevitably couched in terms 
which, to a greater or lesser extent, are vague and whose interpretation and 
application are questions of practice (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and 
July v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 41, ECHR 2007-IV).

104.  The Court further reiterates that the scope of the notion of 
foreseeability depends to a considerable degree on the content of the text in 
issue, the field it is designed to cover and the number and status of those to 
whom it is addressed. A law may still satisfy the requirement of 
foreseeability even if the person concerned has to take appropriate legal 
advice to assess, to a degree that is reasonable in the circumstances, the 
consequences which a given action may entail. This is particularly true in 
relation to persons carrying on a professional activity, who are used to 
having to proceed with a high degree of caution when pursuing their 
occupation. On this account they can be expected to take special care in 
assessing the risks that such activity entails (see, for example, Cantoni 
v. France, 15 November 1996, § 35, Reports 1996-V, and Chauvy and 
Others v. France, no. 64915/01, §§ 43-45, ECHR 2004-VI).

105.  The Court has often pointed out that news is a perishable 
commodity and that to delay its publication, even for a short period, may 
well deprive it of all its value and interest. This danger also applies to 
publications other than periodicals that deal with a topical issue. 
Admittedly, Article 10 does not prohibit prior restraints on publication as 
such. This is borne out not only by the words “conditions”, “restrictions”, 
“preventing” and “prevention” which appear in that provision, but also by 
the Court’s judgments in The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1) 
(26 April 1979, Series A no. 30), and markt intern Verlag GmbH and Klaus 
Beermann v. Germany (20 November 1989, Series A no. 165). However, 
the dangers inherent in prior restraints are such that they call for the most 
careful scrutiny on the part of the Court. Accordingly, a legal framework is 
required, ensuring both tight control over the scope of any bans and 
effective judicial review to prevent potential abuses (see Association Ekin 
v. France, no. 39288/98, § 58, ECHR 2001-VIII).



26 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

106.  The Court observes that in the instant case the Brussels Court of 
Appeal held that Article 18, second paragraph, Article 19, second 
paragraph, and Articles 584 and 1039 of the Judicial Code, read in 
conjunction with Article 8 of the Convention and Article 22 of the 
Constitution, allowed the courts to take preventive measures restricting 
freedom to broadcast a programme. The Court of Cassation, for its part, 
after pointing out that Article 22 of the Constitution and Article 8 of the 
Convention enshrined the right to respect for private and family life, which 
included the right to protection of one’s reputation and honour, held that the 
above-mentioned Articles of the Judicial Code permitted the restrictions 
provided for in Article 10 § 2 of the Convention and were sufficiently 
precise to enable anyone, if need be with appropriate legal advice, to foresee 
the legal consequences of his or her acts.

107.  As to whether the provisions empowering the urgent-applications 
judge to ban broadcasts – both in general and as applied in the present case 
– were accessible or foreseeable in their application, the Court notes that in 
Belgian law, freedom of expression is set forth firstly in Articles 19 and 25 
of the Constitution, which guarantee freedom of opinion and freedom of the 
press, secondly in Articles 1382 and 1383 of the Civil Code, which punish 
abuses of this freedom, and thirdly in Articles 18, 19, 584 and 1039 of the 
Judicial Code, which define the various means of recourse to the judicial 
authorities to ensure that the rights in question are respected.

108.  Nevertheless, the Court notes that Article 19 of the Constitution 
provides solely for the punishment of offences committed when the 
freedoms set forth therein are used, including freedom of expression; this 
implies that only retrospective sanctions can be imposed for errors and 
abuses committed while exercising this freedom. Articles 18, 19, 584 
and 1039 of the Judicial Code, and Article 1382 of the Civil Code, read 
separately or in conjunction with Article 144 of the Constitution, are general 
provisions concerning the courts’ jurisdiction and do not provide any 
clarification as to the type of restrictions allowed, their purpose, duration 
and scope or the possibility of reviewing them. It follows that there is not a 
sufficiently precise legal framework governing the scope of any bans, as 
required by the Association Ekin judgment (cited above).

109.  The Court considers that the present case differs from both 
Leempoel & S.A. ED. Ciné Revue (cited above) and De Haes and Gijsels v. 
Belgium (24 February 1997, Reports 1997-I). In the former case, it held that 
the combined application of Article 1382 of the Civil Code and Article 18, 
second paragraph, and Article 584 of the Judicial Code should be taken to 
pursue the aim of limiting the scale of damage already caused by 
publication of an article, which meant that the measure complained of had 
been accessible and foreseeable; in the latter case, it held that Article 1382 
of the Civil Code could constitute a law within the meaning of Article 10 



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 27

§ 2 of the Convention. Both these cases, however, concerned retrospective 
restrictions on freedom of the print media.

110.  The Court observes that in the judgment of 29 June 2000 in the 
context of the above-mentioned Leempoel & S.A. ED. Ciné Revue case (see 
paragraph 41 above), the Court of Cassation accepted that the urgent-
applications judge was empowered to restrict or regulate audio-visual 
broadcasts or the distribution of printed matter on the basis of Article 144 of 
the Constitution, Articles 584 and 1039 of the Judicial Code and 
Article 1382 of the Civil Code. However, in a judgment of 28 August 2000 
(see paragraph 59 above), the Conseil d’Etat held that Articles 19 and 25 of 
the Constitution prohibited any prior restraints on the use of freedom of 
expression and freedom of the press or, in other words, the possibility of 
postponing the distribution of printed matter or the expression of opinions 
until a public authority or other third party had determined whether they 
were lawful. Lastly, in a judgment of 6 October 2004, the Administrative 
Jurisdiction and Procedure Court (see paragraph 60 above) held that the 
prohibition of preventive measures in general and of censorship in particular 
meant that intervention by the courts in banning the distribution of a 
publication was possible only where distribution had already begun.

111.  The Court notes more specifically that while Article 584 of the 
Judicial Code, read separately or in conjunction with Article 1382 of the 
Civil Code, allows intervention by the urgent-applications judge, there are 
discrepancies in the case-law as to whether the judge may take preventive 
measures, particularly as Articles 1382 and 1383 provide for a system of 
retrospective penalties.

112.  The Court reiterates that the role of adjudication vested in the 
courts is to dissipate any doubts that may remain as to the interpretation of 
norms whose wording is not absolutely precise (see Cantoni, cited above, 
§ 32).

113.  There is certainly a body of substantive case-law, in particular 
decisions by urgent-applications judges, concerning judicial scrutiny of the 
press in Belgium, but it contains certain discrepancies. While the order 
issued in the present case stated that it had frequently been held that the 
urgent-applications judge could take preventive measures, an examination 
of other orders made on urgent applications indicates that there is no clear 
and consistent approach among the Belgian courts that would have enabled 
the applicant company to foresee, to a reasonable degree, the possible 
consequences of broadcasting the programme in question. The various 
orders of this kind, even those of different judges of the same court, are 
notable for the contradictions between them (see paragraphs 39-58 above).

114.  However, judicial scrutiny by the urgent-applications judge of the 
dissemination of information – by whatever media – involving a balancing 
exercise between the various competing interests would be inconceivable 
without a framework laying down precise and specific rules on the 



28 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

application of prior restraints on freedom of expression. In the absence of 
such a framework, there is a risk that this freedom might be threatened by 
the proliferation of complaints and the discrepancies in the solutions 
reached by urgent-applications judges. Firstly, information about television 
programmes is often provided in advance and published in the press, thus 
affording individuals who fear that they might face criticism the opportunity 
to apply to the courts before the scheduled broadcast; and, secondly, the 
discretion enjoyed by urgent-applications judges and the variety of solutions 
they have reached might result in a case-by-case approach to preventive 
measures in the audio-visual sphere, which would not be conducive to 
preserving the very essence of the freedom to impart information.

115.  Admittedly, since it does not prevent States from requiring the 
licensing of audio-visual media, Article 10 of the Convention accepts the 
principle of a difference in treatment between the audio-visual and print 
media. However, the distinction made by the Belgian Court of Cassation on 
the basis of the medium by which information is conveyed – that is, the 
application of different Articles of the Constitution for the print and audio-
visual media – does not appear decisive in the instant case. It does not 
ensure protection through a strict legal framework for the prior restrictions 
permitted by the Convention on the dissemination of information, ideas and 
opinions, especially as the domestic courts have not settled the question of 
the meaning of the notion of “censorship” as prohibited by Article 25 of the 
Constitution. In this connection, the Court notes that not only are there 
discrepancies in the approaches taken by urgent-applications judges in such 
matters in Belgium; there are also divergences in the case-law of the 
supreme courts (see paragraph 110 above). It would add that if prior 
restraints are required in the media sphere, they must form part of a legal 
framework ensuring both tight control over the scope of any bans and 
effective judicial review to prevent potential abuses (see Association Ekin, 
cited above, § 58).

116.  In conclusion, the Court considers that the legislative framework in 
Belgium, together with the existing case-law of the domestic courts, as 
applied in the applicant company’s case, did not satisfy the foreseeability 
requirement under the Convention and did not afford the company the 
sufficient degree of protection to which it was entitled under the rule of law 
in a democratic society. There has therefore been a violation of Article 10 of 
the Convention.

117.  Having regard to the above conclusion, the Court does not consider 
it necessary to ascertain whether the other requirements of paragraph 2 of 
Article 10 were complied with in the present case.



RTBF v. BELGIUM JUDGMENT 29

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

118.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage

119.  The applicant company submitted firstly that it had sustained 
pecuniary damage as a result of the permanent loss of the programme in 
issue. Since the programme concerned a topical issue and had not been 
screened within a short time after being produced, it would now never be 
broadcast. However, it was difficult for the applicant company to put a 
precise figure on the damage sustained and to produce relevant supporting 
documents. That being so, the Court considers that the finding of a violation 
of the Convention will constitute sufficient redress for the damage sustained 
under this head, and the same applies to the non-pecuniary damage suffered 
by the applicant company as a result both of the restriction of its freedom to 
impart information and of the impact which the interference may have had 
on the programme’s reputation for credibility.

120.  In these circumstances, the Court holds that the finding of a 
violation is sufficient to compensate for the damage sustained by the 
applicant company.

B.  Costs and expenses

121.  The applicant company claimed 24,261.70 euros (EUR) in respect 
of its costs and expenses before the Belgian courts and EUR 17,752.70 for 
those incurred before the Court.

122.  The Government left the matter to the Court’s discretion.
123.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum in relation to the violations it has found. In the present case, the 
Court notes that the applicant company has produced detailed evidence of 
its costs before the domestic courts and the Court. It therefore decides to 
award it the sum claimed under this head in full, namely EUR 42,014.40, 
plus any tax that may be chargeable to it.



30 RTBF v. BELGIUM JUDGMENT

C.  Default interest

124.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the application admissible;

...

3.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

4.  Holds that the finding of a violation constitutes in itself sufficient just 
satisfaction for the pecuniary and non-pecuniary damage sustained by 
the applicant company;

5.  Holds
(a)  that the respondent State is to pay the applicant company, within 
three months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 42,014.40 
(forty-two thousand and fourteen euros and forty cents) in respect of 
costs and expenses, plus any tax that may be chargeable to the applicant 
company;
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amount at a rate 
equal to the marginal lending rate of the European Central Bank during 
the default period plus three percentage points;

6.  Dismisses the remainder of the applicant company’s claim for just 
satisfaction.

Done in French, and notified in writing on 29 March 2011, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Stanley Naismith     Danutė Jočienė
Registrar     President


