
© Ministerstwo Sprawiedliwości, www.ms.gov.pl [Translation already published on the 
official website of the Polish Ministry of Justice] - Permission to re-publish this translation 
has been granted by the Polish Ministry of Justice for the sole purpose of its inclusion in the 
Court’s database HUDOC

© Ministerstwo Sprawiedliwości, www.ms.gov.pl [Tłumaczenie zostało już opublikowane na 
oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości] - Zezwolenie na publikację tego tłumaczenia 
zostało udzielone przez Ministerstwo Sprawiedliwości wyłącznie w celu zamieszczenia w 
bazie Trybunału HUDOC

EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA

SEKCJA CZWARTA

SPRAWA STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2)

(Skarga nr 48053/11)

WYROK

STRASURG

z dnia 3 listopada 2015 roku

OSTATECZNY

03/02/2016

Ten wyrok uprawomocnił się na warunkach określonych w Artykule 44 ust. 2 
Konwencji. Może podlegać korekcie wydawniczej.





WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 1

W sprawie Stankiewicz i inni przeciwko Polsce (Nr 2),
Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), zasiadając jako 

izba w składzie:
Guido Raimondi, Przewodniczący,
Päivi Hirvelä,
George Nicolaou,
Ledi Bianku,
Krzysztof Wojtyczek,
Faris Vehabović,
Yonko Grozev, sędziowie,

oraz Françoise Elens-Passos, Kanclerz Sekcji,
Obradując na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 października 2015 roku,
Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu:

POSTĘPOWANIE

1. Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 48053/11) przeciwko 
Rzeczypospolitej Polskiej wniesionej do Trybunału na podstawie Artykułu 
34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 
("Konwencja") przez dwóch obywateli Polski, Pana Andrzeja Stankiewicza 
i Pana Grzegorza Gaudena, oraz wydawnictwo Presspublica sp. z o.o. 
("skarżący") w dniu 20 lipca 2011 roku.

2. Skarżący byli reprezentowani przez Pana J. Kondrackiego, adwokata 
prowadzącego praktykę w Warszawie. Od 30 maja 2015 roku, adwokat 
reprezentował tylko drugiego skarżącego. Rząd polski (“Rząd”) był 
reprezentowany przez pełnomocnika, Panią J. Chrzanowską z Ministerstwa 
Spraw Zagranicznych.

3. Skarżący zarzucili, że ich prawo do wykonywania wolności 
wypowiedzi zostało naruszone, niezgodnie z Artykułem 10 Konwencji.

4. W dniu 7 maja 2013 roku skarga została zakomunikowana Rządowi.

STAN FAKTYCZNY

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY

5. Pierwsi dwaj skarżący urodzili się, odpowiednio, w roku 1974 i 1953. 
Pierwszy skarżący jest dziennikarzem pracującym dla dziennika 
Rzeczpospolita, a drugi skarżący był, w rzeczonym okresie, jego redaktorem 
naczelnym.-- Trzecim skarżącym jest Gremi Media sp. z o.o. (w rzeczonym 
czasie Presspublica sp. z o.o.), wydawca Rzeczpospolitej. Jest to spółka z 



2 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowana przez prezesa zarządu, 
Pana P. Bien oraz wiceprezesa, Pana R. Dobrzyńskiego. Jej siedziba 
znajduje się w Warszawie.

6. Okoliczności sprawy, przedstawione przez strony, można 
podsumować następująco.

A. Artykuły w Rzeczpospolitej

7. W październiku 2004 roku polski rząd złożył w Sejmie projekt zmiany 
Ordynacji Podatkowej.1 Podczas opracowywania projektu zaproszono do 
przedstawienia uwag różne organy i osoby, w tym Krajową Radę Radców 
Prawnych. Opinia Rady została przygotowana przez Panią D.S., byłą 
urzędniczkę wyższego szczebla i znanego eksperta prawa podatkowego oraz 
członkinię jej komisji ustawodawczej. Działała również w charakterze 
eksperta i doradcy podczas posiedzeń przed parlamentarną Komisją 
Finansów Publicznych, podczas których badano proponowane zmiany w 
Ordynacji Podatkowej. Jedna z poprawek zaproponowanych przez Radę w 
artykule 181, i broniona przez Panią D.S. podczas posiedzeń, dotyczyła 
ograniczenia tego, co może być dowodem w postępowaniu podatkowym do 
materiału zebranego w postępowaniu karnym, lecz dopiero po jego 
prawomocnym zakończeniu. Poprzednia wersja przepisu nie przewidywała 
takiego ograniczenia, co pozwalało – przykładowo – na wykorzystanie w 
charakterze dowodu materiału zebranego w toczącym się postępowaniu 
karnym. Jej propozycja została przyjęta przez Komisję i później przez Sejm 
oraz, wraz z innymi zmianami Ordynacji Podatkowej, weszła w życie w 
dniu 1 września 2005 roku.

8. W dniach 14 i 15 września 2005 roku pierwszy skarżący napisał trzy 
artykuły opisujące możliwe konsekwencje zmiany artykułu 181 Ordynacji 
Podatkowej, proces legislacyjny prowadzący do jej przyjęcia i rolę, którą 
rzekomo odegrała w nim Pani D.S. Jeden z artykułów zawierał uwagi 
poczynione przez Panią D.S. oraz posługiwał się jej zdjęciem.

9. Pierwszy skarżący wraz z innym dziennikarzem przeanalizowali 
nagrania ze wszystkich posiedzeń parlamentarnej Komisji Finansów 
Publicznych, podczas których omawiano zmiany w Ordynacji Podatkowej. 
Dwa artykuły, które ukazały się w Rzeczpospolitej w dniu 14 września 2005 
roku zawierały stenogramy z posiedzenia Komisji z 17 lutego 2005 roku, 
podczas którego omawiano zmianę artykułu 181. Dziennikarze 
przeprowadzili wywiad z Panem J.K., posłem przewodniczącym pracom 
Komisji, Panem M.W., prokuratorem apelacyjnym oraz Panią D.S. Ich 
wypowiedzi były cytowane w artykułach, podobnie jak wypowiedzi 
niezidentyfikowanego członka rządu, które padły podczas posiedzenia 
Komisji.

1.  Polski parlament składa się z Sejmu i Senatu



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 3

10. Pierwszy artykuł, pod tytułem "Mafia nie zapłaci podatków", był 
tematem przewodnim numeru z dnia 14 września 2005 roku. Podtytuł i 
fragment tego artykułu brzmią następująco:

"[Podtytuł] Utrudniający ściganie paliwowych gangów zapis w ordynacji 
podatkowej wprowadzono podczas posiedzenia podkomisji sejmowej - ustaliła 
"Rzeczpospolita". Nasze śledztwo odpowiada na pytanie, kto i kiedy zmienił przepisy. 
Jednak nawet my nie wiemy, dlaczego rząd nie kiwnął palcem w tej sprawie.

...

[tekst] Kilkanaście dni temu w życie weszła najnowsza wersja ordynacji przyjęta 
pod koniec czerwca przez Sejm. I zaczęły się problemy. Przez zapisy jednego z 
artykułów współpraca organów skarbowych z prokuraturą została kompletnie 
zablokowana. Jakie to ma znaczenie? Ogromne, bo do tej pory obie instytucje na 
bieżąco wymieniały się informacjami. Na tej współpracy opierały się sukcesy w wielu 
głośnych sprawach, w tym w walce z mafią paliwową."

11. Artykuł wyjaśnia również, że zmiana artykułu 181 Ordynacji 
Podatkowej ogranicza co może być wykorzystane jako dowód w 
postępowaniu podatkowym tylko do materiałów zebranych na potrzeby 
postępowania karnego, które zostało już prawomocnie zakończone. 
Stanowiło to ogromny cios dla władz podatkowych, które nie mogły już 
polegać na dowodach zebranych przez prokuraturę w toczących się 
postępowaniach. Według autora artykułu, taka zmiana mogła wydłużyć 
prowadzone przez organy podatkowe śledztwa przypadków uchylania się od 
podatków o wiele lat, dopóki sądy karne nie osiągną ostatecznej decyzji w 
danej sprawie.

12. Drugi artykuł, pod tytułem "Mafia podatków nie zapłaci" ukazał się 
na 5 stronie tego samego wydania Rzeczpospolitej w dniu 14 września 2005 
roku. Zawierał on zdjęcie Pani D.S. Artykuł, w istotnym dla sprawy 
zakresie, brzmiał następująco:

"[podtytuł] Utrudniający ściganie paliwowych gangów zapis w ordynacji 
podatkowej wprowadzono podczas posiedzenia podkomisji sejmowej - ustaliła 
"Rzeczpospolita".

...

[tekst] Jak ustaliliśmy, art. 181 zmieniono na posiedzeniu podkomisji 17 lutego. 
Zmianę zaproponowała obecna na obradach mec. Dorota Szubielska z Krajowej Rady 
Radców Prawnych. Ponieważ nie jest parlamentarzystką, więc formalnie nie mogła 
tego zrobić. To jednak S., która była ekspertem podkomisji, gorąco namawiała posłów 
do wprowadzenia zmian, mimo że poprawiania art. 181 nikt początkowo nie brał pod 
uwagę. S., była wysokiej rangi urzędniczka resortu finansów, a dziś radca w 
prestiżowej kancelarii, zyskała poparcie szefa podkomisji J.K., a nawet 
przedstawiciela rządu...

Mecenas D. S. w rozmowie z "Rz" przekonuje, że najważniejsze było dla niej dobro 
podatnika.

[Pytanie:] "- Zmieniła pani pewien system prawny, nie będąc parlamentarzystą ani 
członkiem rządu. Sama pani wpadła na taki pomysł?



4 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

[Odpowiedź:] - Uważam, że brzmienie tego przepisu nie było prawidłowe. Należało 
go zmienić."

13. W dniu 15 września 2005 roku Rzeczpospolita opublikowała trzeci 
artykuł, o tytule "Zmienią podejrzane prawo". W istotnym dla sprawy 
zakresie artykuł brzmi:

"[Podtytuł] Tak być nie może. Zmienimy przepisy - oburza się wiceminister 
finansów po ujawnieniu przez "Rz" kulis zmian w prawie, które pomogły mafii 
paliwowej.

...

[Tekst] Wiceminister [S.S. ...] jest zdziwiony sposobem, w jaki przyjęto feralną 
poprawkę. - To niedopuszczalne - mówi. - Mam już stanowisko Departamentu 
Kontroli Skarbowej, że tę zmianę trzeba skorygować. "

14. Artykuł zawierał cytaty z wywiadów z dwoma wiceministrami 
finansów i jednym urzędnikiem ministerstwa. Zawierał również akapit 
opisujący ostatnie wydarzenia dotyczące trwających śledztw przeciwko 
mafii paliwowej.

B. Postępowanie sądowe

15. W dniu 12 października 2005 roku Pani D.S. złożyła pozew o 
ochronę dóbr osobistych przeciwko wszystkim trzem skarżącym, domagając 
się zadośćuczynienia w wysokości 200.000 polskich złotych (PLN), 
równowartości około 50.000 euro (EUR).

16. W dniu 17 sierpnia 2007 roku Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił 
pozew. Sąd ustalił, że zarówno autor artykułu, jak i redaktor naczelny w 
sposób rzetelny zebrali informacje do wszystkich trzech publikacji. 
Przedmiotowe artykuły odzwierciedlały dowody przedstawione przez 
pozwanych, zarówno w formie, jak i w treści. Poprawka artykułu 181 
Ordynacji Podatkowej w istocie została zaproponowana przez Panią D.S., 
ponieważ została ona zaproszona do reprezentowania Krajowej Rady 
Radców Prawnych podczas posiedzeń Komisji Finansów Publicznych w 
trakcie prac nad zmianą ustawy. Gdyby nie wyraziła swojej opinii co do 
konieczności zmiany artykułu 181, poprawka ta najprawdopodobniej nie 
zostałaby wprowadzona. Sąd podkreślił, że skoro powódka dobrowolnie 
weszła w sferę debaty publicznej, powinna szanować prawo innych osób, w 
szczególności dziennikarzy, do krytykowania jej działań. Pierwszy 
skarżący, podczas przygotowywania materiałów do artykułów, miał dostęp 
do projektów ustaw, opinii prawnych dotyczących tych projektów, 
protokołów Komisji Finansów, stenogramów z posiedzeń Komisji oraz 
rozmów z prokuratorami, z których zaczerpnął cytaty. Tym samym Sąd 
stwierdził, iż informacje przedstawione przez pozwanych były zgodne z 
prawdą i zebrane w sposób rzetelny.



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 5

Sąd uznał, że incydent opisany przez pozwanych był bardzo ważną 
kwestią z perspektywy interesu publicznego, ponieważ pokazywał jak łatwo 
można wpłynąć na zmianę prawa. Kontrowersje otaczające nowelizację 
Ordynacji Podatkowej doprowadziły do przywrócenia poprzedniego 
brzmienia artykułu 181 w lutym 2006 roku.

Celem artykułów było zwrócenie uwagi opinii publicznej na poprawkę 
artykułu 181 Ordynacji Podatkowej. Sąd uznał również, że skarżący mieli 
prawo do publikacji fotografii Pani D.S., ponieważ była ona osobą 
publiczną. Fotografia mogła zostać zrobiona, gdy wykonywała ona swoje 
obowiązki podczas prac Komisji.

17. Powódka, Pani D.S., wniosła apelację.
18. W dniu 21 maja 2008 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie uwzględnił 

apelację i zmienił przedmiotowy wyrok. Sąd nakazał skarżącym 
opublikować przeprosiny i wpłacić 20.000 PLN na cele charytatywne. Sąd 
uznał, że w nagłówkach, podtytułach i kilku fragmentach, skarżący 
sugerowali, jakoby Pani D.S. była odpowiedzialna za negatywne 
konsekwencje prawne, które poprawka wywarła. Fragmenty te zawierały: 
"feralna poprawka", "współpraca organów skarbowych z prokuraturą 
została kompletnie zablokowana", "S. ... namawiała posłów do 
wprowadzenia zmian, mimo że nowelizacji art. 181 nikt nie proponował", 
[Pani D.S.]"zmieniła system prawny", "sama pani wpadła na taki pomysł?", 
"zmiany w zaskakujący sposób zaproponował gość jednego z posiedzeń". 
Sąd uznał, że informacje zawarte w artykułach nie były zgodne z prawdą, a 
tym samym dziennikarze byli nierzetelni. Sąd uznał również, że poprzez 
publikację jej zdjęcia, skarżący naruszyli prawo powódki do ochrony 
własnego wizerunku.

19. W dniu 5 czerwca 2009 roku Sąd Najwyższy uchylił wyrok i 
przekazał sprawę do ponownego rozpoznania sądowi odwoławczemu. Sąd 
uznał, że doszło do naruszenia przepisów proceduralnych; w szczególności, 
sędzia sprawozdawca powinien zostać wyłączony z orzekania z powodu 
wątpliwości co do jego bezstronności. Ponadto, Sąd Najwyższy 
skrytykował niejasną treść przeprosin, które nakazano opublikować 
skarżącym, a także brak jasności co do wyboru wypowiedzi, które naruszyły 
dobra osobiste powódki.

20. W dniu 22 października 2009 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie 
uwzględnił apelację i nakazał skarżącym publikację przeprosin i wpłatę 
20.000 PLN na cele charytatywne. Sąd uznał, że pozwani powinni 
opublikować następującej treści przeprosiny na stronie tytułowej 
Rzeczpospolitej:

"[Wszyscy trzej skarżący] przepraszają Panią D.S. za [naruszenie] jej dobrego 
imienia poprzez publikację artykułów bez podstaw faktycznych w Rzeczpospolitej w 
dniu 14 września 2005 roku ("Mafia nie płaci podatków" i "Mafia podatków nie 
zapłaci") oraz w dniu 15 września 2005 roku ("Zmienią podejrzane prawo"), które 
zniszczyły jej dobre imię i reputację zawodową."



6 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

21. Sąd uznał, że powódka udowodniła w wystarczającym stopniu, że 
artykuły naruszyły jej prawa osobiste, ponieważ sugerowały, iż była ona 
odpowiedzialna za przyjęcie poprawki, która miała negatywne 
konsekwencje. Argumenty sądu były podobne do tych zawartych w wyroku 
z dnia 21 maja 2008 roku. Uznano stwierdzenie "[Pani D.S.] zmieniła 
pewien system prawny" za nieprawdziwe ponieważ, będąc doradcą Komisji, 
leżało to poza jej kompetencją. Wykorzystane nagłówki, podtytuły i 
niektóre stwierdzenia sugerowały, jakoby poprawki zostały wprowadzone 
"w interesie mafii [paliwowej]", Fragmenty te obejmowały: "feralna 
poprawka", "współpraca organów skarbowych z prokuraturą została 
kompletnie zablokowana", "S. ... namawiała posłów do wprowadzenia 
zmian, mimo że nowelizacji art. 181 nikt nie proponował", „[Pani 
D.S.]"zmieniła system prawny”, "sama pani wpadła na taki pomysł?", 
„zmiany w zaskakujący sposób zaproponował gość jednego z posiedzeń". 
Ponadto, poprzez publikację zdjęcia Pani D.S. w jednym z artykułów, 
skarżący "wzmocnili przekaz, że była [ona] osobą odpowiedzialną za 
przyjęcie poprawki korzystnej dla mafii, poprawki która sparaliżowała 
współpracę między prokuraturą i służbami podatkowymi".

Sąd uznał, że pozwani wykorzystali wizerunek powódki bezprawnie, 
ponieważ fakt, iż była osobą publiczną nie zwalnia z konieczności 
zwrócenia się z prośbą o pozwolenie. Sąd stwierdził także:

"Sąd Apelacyjny nie ma podstaw by sądzić, że pozwani obalili domniemanie, 
zgodnie z Artykułem 24 Kodeksu cywilnego, iż ich działania były sprzeczne z 
prawem.

Fakt, że dziennikarze oparli się na wypowiedziach innych osób, nawet jeśli wskazali 
swoje źródła, w tym przypadku prokuratorów, nie czyni takiej praktyki zgodną z 
prawem. Tego rodzaju wypowiedzi nie zwalniają dziennikarza z obowiązku 
zachowania szczególnej staranności i ostrożności w gromadzeniu i korzystaniu z 
materiałów.

...

Pozwani nie wykazali, że ich działania były zgodne z prawem; ich sugestia, jakoby 
powódka "zmieniła system prawny" była nieprawdziwa, ich obowiązek działania ze 
szczególną starannością i rzetelnością nie został spełniony, a ukierunkowanie krytyki 
na powódkę nie leżało w interesie publicznym i nie było zgodne z zasadą 
współistnienia.

Naruszenie dobrego imienia i reputacji powódki nie było konieczne w celu 
wyrażenia opinii dotyczącej zmiany artykułu 181. Rzeczą wiadomą jest to, jak 
uchwalane są przepisy prawa, a powódka, działając otwarcie i zgodnie z prawem, nie 
zmieniła obowiązującego prawa i mogła mieć tylko niewielki wpływ na proces 
legislacyjny, w którym ostateczna decyzja nie zależała od niej. Sugestia, jakoby 
dokonała zmiany prawa jest nieprawdziwa, a sugerowanie odpowiedzialności za 
zmiany w prawie podważa dziennikarską uczciwość.

Pozwani nie przedstawili żadnych dowodów, które sugerowałyby, iż powódka 
działała w interesie mafii [paliwowej]. Pozostałe sugestie, mianowicie, iż poprawka 
spowodowała paraliż w walce przeciwko mafii i współpracy między organami 
podatkowymi i prokuraturą również były nieprawdziwe.



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 7

Autorzy artykułów nie zasięgnęli opinii specjalistów z zakresu prawa podatkowego, 
ani nie postarali się wyjaśnić przyczyn tej zmiany. Ich sprawozdanie było 
jednostronne i wyciągnęło naciągane wnioski, tworząc atmosferę sensacji i 
skandalu..."

22. W dniu 20 stycznia 2011 roku Sąd Najwyższy zmienił wyrok w 
odniesieniu do treści przeprosin. Sąd uznał, że skarżący powinni 
opublikować poniższy tekst:

"[Wszyscy trzej skarżący] przepraszają panią D.S. za naruszenie jej dobrego imienia 
poprzez sformułowanie i wykorzystanie nagłówków i podtytułów w dzienniku 
Rzeczpospolita w dniu 14 września 2005 roku ("Mafia nie płaci podatków" i "Mafia 
podatków nie zapłaci") oraz w dniu 15 września 2005 roku ("Zmienią podejrzane 
prawo"), sugerując iż, jako doradca sejmowej Komisji Finansów Publicznych 
kierowała się niegodnymi pobudkami i naruszyła zasadę uczciwości."

Sąd Najwyższy uznał, że przedstawione przez Sąd Apelacyjny wytyczne 
co do przeprosin były zbyt szerokie, szczególnie iż Sąd Apelacyjny uznał, 
że przedmiotowe artykuły miały podstawę faktyczną. W niniejszej sprawie 
pewne sugestie zostały dokonane przez wybór nagłówków i podtytułów, co 
doprowadziło do naruszenia praw osobistych powódki. Wreszcie Sąd 
Najwyższy uznał, że fakt iż pozwani cytowali wypowiedzi urzędników 
publicznych może wyłączać ich odpowiedzialność, ale tylko w zakresie 
sformułowań użytych w cytowanych wypowiedziach, a nie "kompozycji 
artykułów, które doprowadziły do [przedstawienia] negatywnych sugestii, 
tworząc nieprawdziwy obraz danej osoby".

II. WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE

23. Artykuł 23 Kodeksu cywilnego zawiera otwarty katalog tak zwanych 
"dóbr osobistych".

"Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda 
sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, 
nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i 
racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony 
przewidzianej w innych przepisach."

24. Artykuł 24 Kodeksu cywilnego przewiduje środki naprawcze wobec 
naruszeń dóbr osobistych. Zgodnie z tym przepisem osoba zagrożona 
naruszeniem ze strony osoby trzeciej może żądać zaniechania działania, 
chyba że nie jest ono bezprawne. W razie naruszenia, osoba zainteresowana 
może, między innymi, żądać od osoby, która dopuściła się naruszenia 
podjęcia niezbędnych kroków w celu usunięcia skutków naruszenia, na 
przykład poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w odpowiedniej 
formie lub zwrócenie się do sądu o przyznanie odpowiedniej sumy na 
wybrany cel społeczny. Jeśli naruszenie dobra osobistego spowodowało 
straty finansowe, osoba poszkodowana może domagać się odszkodowania.



8 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

PRAWO

I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI

25. Skarżący podnieśli zarzut, że ingerencja w jego wolność wypowiedzi 
stanowiła naruszenie Artykułu 10 Konwencji, którzy brzmi następująco:

"1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 
posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez 
ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis 
nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 
radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych.

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i 
odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 
ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w 
społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 
integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność 
zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i 
moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 
zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 
bezstronności władzy sądowej.

26. Rząd zakwestionował to stanowisko.

A. Dopuszczalność

27. Trybunał zauważa, że skarga ta nie jest oczywiście bezzasadna w 
rozumieniu Artykułu 35 ust. 3 lit. a Konwencji. Trybunał stwierdza 
ponadto, że nie jest niedopuszczalna z jakichkolwiek innych przyczyn. Musi 
zatem zostać uznana za dopuszczalną.

B. Meritum

1. Stanowisko stron
28. Skarżący podkreślili kluczową rolę prasy w społeczeństwie 

demokratycznym, której powinno przysługiwać prawo do pewnego stopnia 
przesady lub nawet prowokacji w celu wykonywania jej prawowitej roli 
jako strażnika publicznego. Argumentowali oni iż – jak zauważył Sąd 
Najwyższy – wszystkie informacje zawarte w artykułach, o których mowa, 
były prawdziwe. Skarżący odwołali się do orzecznictwa Trybunału, zgodnie 
z którym, gdy dziennikarze pisali o politykach i sprawach dotyczących 
interesu publicznego, główną kwestią podlegającą ocenie było, czy działali 
oni z należytą starannością.

29. Skarżący twierdzili, że nigdzie w artykułach opublikowanych w 
Rzeczpospolitej nie była zawarta sugestia, jakoby Pani D.S. miała związki z 
mafią. Wypowiedzi zaskarżone przez powódkę i Sąd Apelacyjny nie 



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 9

pochodziły od dziennikarzy, ale stanowiły cytaty z wywiadów 
przeprowadzonych z prokuratorami i wysokiej rangi urzędnikami. Skarżący 
oparli się na orzecznictwie Trybunału twierdząc, iż karanie dziennikarza za 
pomoc w rozpowszechnianiu wypowiedzi innych osób poważnie 
utrudniłoby prasie wkład w dyskusję o sprawach pozostających w 
zainteresowaniu publicznym. Skarżący uznali, że ingerencja w ich prawo do 
wolności wypowiedzi nie była konieczna, a powody podane przez sądy 
krajowe nie były właściwe i wystarczające.

30. Rząd uznał, że skarga jest oczywiście bezzasadna.- Rząd stwierdził, 
że sądy krajowe prawidłowo ochroniły powódkę przed nieprawdziwymi 
zarzutami sugerującymi jej powiązania z mafią. Ingerencja była zatem 
"przewidziana przez prawo" i "konieczna w społeczeństwie 
demokratycznym".

31. Rząd stwierdził, że niniejszej sprawie konieczna była ochrona Pani 
D.S. przed nieprawdziwymi i zniesławiającymi zarzutami przedstawionymi 
przez skarżących. Skarżących uznano w postępowaniu cywilnym za 
odpowiedzialnych naruszenia dóbr osobistych i nakazano opublikowanie 
przeprosin oraz dokonanie wpłaty na cele charytatywne. Kwota 20.000 PLN 
była łagodną karą dla wydawcy krajowego dziennika.

2. Ocena Trybunału

(a) Zasady ogólne

32. Test "konieczności w społeczeństwie demokratycznym" zobowiązuje 
Trybunał do ustalenia, czy zaskarżona ingerencja odpowiadała "pilnej 
potrzebie społecznej". Układające się Państwa mają pewien margines 
swobody w ocenie, czy taka potrzeba istnieje, jednak idzie to w parze z 
europejskim nadzorem, obejmującym zarówno ustawodawstwo, jak i 
decyzje stosowania prawa, również te wydane przez niezależne sądy. 
Trybunał jest zatem upoważniony do wydania ostatecznego orzeczenia, czy 
„ograniczenie” da się pogodzić z wolnością wypowiedzi, zagwarantowaną 
w Artykule 10. (zob., między innymi, Perna przeciwko Włochom [Wielka 
Izba], skarga nr 48898/99, pkt 39, ECHR 2003-V, oraz Association Ekin 
przeciwko Francji, skarga nr 39288/98, pkt 56, ECHR 2001-VIII).

33. Dodatkowym czynnikiem o szczególnym znaczeniu w niniejszej 
sprawie jest zasadnicza rola, jaką prasa pełni w społeczeństwie 
demokratycznym. Mimo, że nie może przekraczać pewnych granic, w 
szczególności w odniesieniu do reputacji i praw innych osób, niemniej 
jednak jej obowiązkiem jest przekazywanie – w sposób zgodny z jej 
obowiązkami i odpowiedzialnością – informacji i idei na tematy polityczne i 
dotyczących innych kwestii pozostających w zainteresowaniu publicznym 
(zob. Jersild przeciwko Danii, z dnia 23 września 1994 roku, pkt 31, Seria 
A nr 298). Ponadto, Trybunał jest świadomy faktu, że wolność 
dziennikarska obejmuje również możliwe odwołanie się do pewnej przesady 



10 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

lub nawet prowokacji (zob. Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, z dnia 
26 kwietnia 1995 r., pkt 38, Seria A nr 313). W przypadkach takich jak w 
niniejszej sprawie, krajowy margines uznania jest ograniczony interesem 
demokratycznego społeczeństwa w celu umożliwienia prasie wykonywanie 
swojej istotnej roli "strażnika publicznego" w przekazywaniu informacji o 
wielkiej wadze dla opinii publicznej (zob. Goodwin przeciwko 
Zjednoczonemu Królestwu, z dnia 27 marca 1996 roku, pkt 39, Reports of 
Judgments and Decisions 1996-II).

34. Trybunał przypomina również, że w ramach Artykułu 10 ust. 2 
Konwencji istnieje niewielkie pole w zakresie ograniczeń debaty w 
kwestiach pozostających w zainteresowaniu publicznym, w szczególności 
przez prasę (zob. Sürek przeciwko Turcji (nr. 1) [Wielka Izba], skarga 
nr 26682/95, pkt 61, ECHR 1999-IV).

35. Trybunał musi również ustalić, czy władze krajowe zachowały 
odpowiednią równowagę między ochroną wolności wypowiedzi zawartą w 
Artykule 10 i ochroną dobrego imienia tych, przeciwko którym stawiane 
były zarzuty, prawo, które – jako element życia prywatnego – jest chronione 
przez Artykuł 8 Konwencji. W dwóch niedawnych sprawach Trybunał 
zdefiniował swoją rolę w równoważeniu tych dwóch sprzecznych 
interesów. Trybunał dokonał identyfikacji szeregu właściwych kryteriów, 
które dokonują równoważenia wolności wypowiedzi i prawa do 
poszanowania prywatności (zob. Axel Springer AG przeciwko Niemcom 
[Wielka Izba], skarga nr 39954/08, pkt 89-95, z dnia 7 lutego 2012 r. oraz 
Von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2) [Wielka Izba], nr. 40660/08 i 
60641/08, pkt. 109-113, ECHR 2012). Trzy kryteria szczególne istotne w 
niniejszej sprawie, do których Trybunał odniesie się poniżej, obejmują:

(i) wkład w debatę dotyczącą interesu publicznego;
(ii) jak znana jest zainteresowana osoba i co jest przedmiotem 

sprawozdania; oraz
(iii) sposób uzyskiwania informacji i ich prawdziwość.
36. Podsumowując, zadaniem Trybunału w wykonywaniu jego funkcji 

nadzorczych nie jest zajęcie miejsca władz krajowych, ale raczej zbadanie, 
w kontekście całości sprawy, i w świetle Artykułu 10, decyzji podjętych na 
mocy ich swobody decyzyjnej (zob., między innymi, Fressoz i Roire 
przeciwko Francji [Wielka Izba], skarga nr 29183/95, pkt 45, ECHR 1999-
I).

(b) Zastosowanie zasad ogólnych do okoliczności niniejszej sprawy

37. Trybunał zauważa, że bezspornym jest, iż postępowanie cywilne 
przeciwko skarżącym stanowiło "ingerencję" w korzystanie z ich prawa do 
wolności wypowiedzi. Strony uzgodniły, że przedmiotowa ingerencja była 
przewidziana przez prawo, a mianowicie Artykuły 23 i 24 Kodeksu 
Cywilnego, i była przeznaczona do realizacji uzasadnionego celu, o którym 
mowa w Artykule 10 ust. 2 Konwencji, mianowicie ochrony "dobrego 



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 11

imienia i praw innych osób". Jedynym przedmiotem sporu jest zatem, czy 
dla osiągnięcia tego celu ingerencja była "niezbędna w społeczeństwie 
demokratycznym"

38. Kwestia przywoływana we wszystkich trzech artykułach wyraźnie 
leżała w interesie publicznym, ponieważ dotyczyła nowelizacji Ordynacji 
Podatkowej. Artykuły krytykowały poprawkę, która ograniczała to, co może 
być wykorzystane jako dowód w postępowaniach podatkowych, a także 
proces legislacyjny pozwalający na wprowadzenie takiej zmiany bez 
przewidywania skutków. Powódka, Pani D.S., która była zaangażowana w 
proces legislacyjny, została przez skarżących nazwana osobą, która 
zaproponowała krytykowaną poprawkę.

39. Przechodząc do szczegółów rzeczonych wypowiedzi, Trybunał 
zauważa, że artykuł na pierwszej stronie Rzeczpospolitej z dnia 14 września 
2004 4oku nie zawiera nazwiska powódki, a wyjaśnia powody nowelizacji 
Ordynacji Podatkowej i jej konsekwencje. W drugim artykule, na piątej 
stronie, powódka jest cytowana w zakresie, w jakim wyjaśnia intencje 
swojego wniosku do Komisji Finansów Publicznych o wprowadzenie 
poprawki oraz jej przekonanie, że stanowi korzystną zmianę. Interwencja 
powódki na posiedzeniu Komisji była również cytowana w zakresie, w 
jakim proponowała ona przedmiotową zmianę, a przewodniczący Komisji 
zaakceptował propozycję i zwrócił się do przedstawiciela rządu o 
komentarz. Trzeci artykuł, z dnia 15 września 2004 roku, również 
koncentrował się na możliwych konsekwencjach nowego przepisu oraz 
skrytykował łatwość, z jaką poprawka zaproponowana przez zewnętrznego 
eksperta zyskała poparcie przewodniczącego podkomisji, a później stała się 
prawem.

40. W ocenie konieczności ingerencji ważne jest, aby zbadać sposób w 
jaki właściwe organy krajowe zajęły się daną sprawą, a zwłaszcza to, czy 
zastosowane standardy były zgodne z zasadami zawartymi w Artykule 10 
Konwencji (zob. pkt 36 powyżej). Sąd pierwszej instancji oddalił skargę i 
stwierdził, że artykuły miały oparcie w faktach, zostały rzetelnie 
przygotowane i nie naruszyły dóbr osobistych powódki, która była osobą 
publiczną (zob. pkt 16 powyżej). Jednakże, Sąd Apelacyjny w Warszawie 
dwukrotnie nie zgodził się z tym poglądem i doszedł do wniosku, że 
artykuły zawierały nieprawdziwe stwierdzenia, a dziennikarze nie wykazali 
należytej staranności (zob. pkt. 18 i 21 powyżej).

W swoim ostatecznym wyroku z dnia 20 stycznia 2011 roku Sąd 
Najwyższy wyraził pogląd, że choć artykuły miały podstawę faktyczną, 
układ artykułu oraz wybór nagłówków i podtytułów naruszył dobra osobiste 
D.S.

41. Trybunał podziela krytykę Sądu Najwyższego dotyczącą wyrażeń 
zawartych w nagłówkach. W istocie, nagłówki ("Mafia nie zapłaci 
podatków", "Mafia podatków nie zapłaci" oraz "Zmienią podejrzane 
prawo") mogą sugerować zmowę między zorganizowanymi grupami 



12 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

przestępczymi i Panią D.S. Ponadto, dawały do zrozumienia, że zmiany 
utrudnią ściganie mafii paliwowej.

42. W opinii Trybunału nagłówki takie były równoważone przez sposób, 
w jaki fakty zostały przedstawione przez dziennikarzy. Podtytuły odnosiły 
się do ustalonych faktów. Informacje zawarte w treści zaskarżonych 
artykułów miały oparcie w faktach – zostało to zauważone przez sądy 
krajowe, w szczególności przez Sąd Najwyższy. Artykuły bardzo 
szczegółowo opisywały przebieg posiedzenia Komisji z dnia 17 lutego 2005 
roku i to, jak Pani D.S., ekspert zewnętrzny, zaproponowała poprawkę do 
artykułu 181 Ordynacji Podatkowej. Istotnym jest również, że 
przedstawione wydarzenia i cytaty pochodzą ze stenogramów posiedzeń 
Komisji. Trybunał zauważa również, że skarżący cytowali wypowiedzi osób 
publicznych, prokuratorów i parlamentarzystów. Opinia, jakoby poprawka 
do artykułu 181 Ordynacji Podatkowej działała na korzyść mafii paliwowej 
została wyrażona przez prokuratora. Ponadto, dziennikarze rozmawiali z 
powódką osobiście i zacytowali fragmenty wywiadu, który z nimi 
przeprowadziła. Podsumowując i badając artykuły jako całość, Trybunał 
stwierdza, że dziennikarze przedstawili należytą staranność w zbieraniu 
materiałów i prezentowaniu faktów.

43. Trybunał zauważa, że artykułowi 181 Ordynacji Podatkowej 
przywrócono wkrótce pierwotne brzmienie.

44. Trybunał przypomina, że Pani D.S. była byłym urzędnikiem 
wysokiego szczebla, a później reprezentowała Krajową Radę Radców 
Prawnych w przygotowywaniu opinii projektów ustaw i w partycypowaniu 
w procesie legislacyjnym. Tym samym była osobą publiczną, a 
przedmiotowe wypowiedzi nie stanowiły osobistego ataku na nią lub jej 
życie publiczne. Trybunał przypomina, że granice dopuszczalnej krytyki są 
szersze, jeśli dotyczą osoby publicznej lub osoby, która dobrowolnie weszła 
w sferę debaty publicznej, ponieważ świadomie i nieuchronnie naraża się na 
publiczną kontrolę i jako taka musi przedstawiać szczególnie wyższy 
stopień tolerancji (zob. Axel Springer AG, cyt. powyżej, pkt 91). W 
związku z tym, Trybunał uznaje, iż polskie sądy nie wzięły pod uwagę 
statusu Pani D.S. oraz szerszych granic dozwolonej krytyki stosowanych 
wobec urzędników państwowych.

45. Sąd Apelacyjny i Sąd Najwyższy wydają się być niewzruszone 
faktem, że sprawa ujawniona przez skarżących była bardzo poważna i 
wyraźnie leżała w zainteresowaniu publicznym. Ponadto, rola prasy jako 
strażnika publicznego nie została wzięta pod rozwagę. W związku z tym, 
organy sądowe nie zachowały odpowiedniej równowagi między prawem do 
rozpowszechniania informacji i ochroną dobrego imienia i praw innych 
osób (porównaj i zobacz Keller przeciwko Węgrom (dec.), skarga 
nr 33352/02, z dnia 4 kwietnia 2006; Kwiecień przeciwko Polsce, sprawa 
nr 51744/99, pkt 52, z dnia 9 stycznia 2007; oraz Błaja News sp. z o.o. 
przeciwko Polsce, skarga nr 59545/10, pkt 64, z dnia 26 listopada 2013).



WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 13

46. Powyższe rozważania są wystarczające, by umożliwić Trybunałowi 
dojście do wniosku, że powody przywoływane przez pozwane Państwo w 
celu uzasadnienia ingerencji w prawo skarżących do wolności wypowiedzi 
nie mogą być uznane za właściwe i wystarczające w świetle Konwencji.

Doszło zatem do naruszenia Artykułu 10 Konwencji.

II. ZASTOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI

47. Artykuł 41 Konwencji stanowi:
“Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów, oraz 

jeśli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala 
tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy 
zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.”

A. Szkoda

48. Trzeci skarżący, Gremi Media sp. z o.o., zażądało 5.000 euro z tytułu 
szkody majątkowej, co stanowi równowartość 20.000 złotych, które spółka 
wpłaciła na cele charytatywne wykonując wyrok krajowy. Skarżąca spółka 
dołączyła dowód wykonania odpowiedniego przelewu bankowego.

Odnośnie szkód niemajątkowych, pierwsi dwaj wnioskodawcy zażądali 
po 5.000 euro.

49. Rząd zakwestionował te roszczenia i uznał je za zbyt wygórowane i 
nieuzasadnione.

50. Trybunał stwierdza, że w okolicznościach sprawy istnieje związek 
przyczynowy między znalezionym naruszeniem i rzekomą szkodą 
majątkową, jako że trzeci skarżący przywołał kwotę, którą nakazano mu 
zapłacić przez sądy krajowe (zob. Busuioc przeciwko Mołdawii, skarga nr. 
61513/00, pkt 101, z dnia 21 grudnia 2004, oraz Kuliś i Różycki przeciwko 
Polsce, skarga nr 27209/03, pkt 44, z dnia 6 października 2009). Trybunał 
przyznaje tym samym żądaną kwotę w całości, to jest, 5.000 euro.

51. Trybunał przyznaje, że pierwsi dwaj skarżący doznali szkody 
niemajątkowej, która nie jest wystarczająco kompensowana przez 
stwierdzenie naruszenia Konwencji. Dokonując oceny na zasadzie 
słuszności, Trybunał przyznaje każdemu ze skarżących po 5.000 euro.

B. Koszty i wydatki

52. Skarżący, reprezentowani przez prawnika, nie dochodzili zwrotu 
kosztów i wydatków poniesionych w postępowaniu przed sądami 
krajowymi lub Trybunałem.

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#%7B


14 WYROK W SPRAWIE STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE  (Nr 2)

C. Odsetki za zwłokę

53. Trybunał uznaje za właściwe, aby odsetki za zwłokę były oparte na 
marginalnej stopie procentowej Europejskiego Banku Centralnego, 
powiększonej o trzy punkty procentowe.

Z TYCH WZGLĘDÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE

1.   Uznaje skargę za dopuszczalną;

2.   Orzeka, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji;

3. Uznaje
(a) że pozwane państwo ma zapłacić skarżącym w terminie trzech 
miesięcy od daty uprawomocnienia się wyroku zgodnie z Artykułem 44 
ust. 2 Konwencji następujące kwoty, przeliczone na walutę pozwanego 
Państwa po kursie obowiązującym rozliczenia:

(i) 5.000 EUR (pięć tysięcy euro) dla trzeciego skarżącego, 
powiększoną o wszelkie podatki, które mogą zostać nałożone na tę 
kwotę, tytułem poniesionej szkody materialnej;
(i) 5.000 EUR (pięć tysięcy euro) dla pierwszego i drugiego 
skarżącego, powiększoną o wszelkie podatki, które mogą zostać 
nałożone na tę kwotę, tytułem poniesionej szkody niematerialnej;

(b) że po upływie powyższego trzymiesięcznego terminu do momentu 
zapłaty, winny zostać naliczone od tych kwot odsetki zwykłe według 
marginalnej stopy procentowej Europejskiego Banku Centralnego 
powiększonej o trzy punkty procentowe;

Sporządzono w języku angielskim i notyfikowano na piśmie w dniu 3 
listopada 2015 roku, zgodnie z Regułą 77 ust. 2 i 3 Regulaminu Trybunału.

Françoise Elens-Passos Guido Raimondi
Kanclerz Przewodniczący


