
© Ministerstwo Sprawiedliwości, www.ms.gov.pl [Translation already published on the official website of 
the Polish Ministry of Justice] - Permission to re-publish this translation has been granted by the Polish 

Ministry of Justice for the sole purpose of its inclusion in the Court’s database HUDOC

© Ministerstwo Sprawiedliwości, www.ms.gov.pl [Tłumaczenie zostało już opublikowane na oficjalnej 
stronie Ministerstwa Sprawiedliwości] - Zezwolenie na publikację tego tłumaczenia zostało udzielone 

przez Ministerstwo Sprawiedliwości wyłącznie w celu zamieszczenia w bazie Trybunału HUDOC

EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA

SEKCJA CZWARTA

SPRAWA DOROTA KANIA PRZECIWKO POLSCE (Nr 2)

(Skarga nr 44436/13)

WYROK

STRASBURG

4 października 2016 r.

OSTATECZNY

06/03/2017

Ten wyrok uprawomocnił się na warunkach określonych w Artykule 44 § 2 
Konwencji. Może podlegać korekcie wydawniczej.





WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 1

W sprawie Dorota Kania przeciwko Polsce (Nr 2)
Europejski Trybunał Praw Człowieka (Czwarta Sekcja), zasiadając jako 

Izba w składzie:
András Sajó, Przewodniczacy,
Vincent A. De Gaetano,
Nona Tsotsoria,
Paulo Pinto de Albuquerque,
Krzysztof Wojtyczek,
Egidijus Kūris,
Marko Bošnjak, sędziowie

 i Marialena Tsirli, Kanclerz Sekcji,
Obradując na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 września 2016 r.,
wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu.

POSTĘPOWANIE

1.  Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 44436/13) przeciwko 
Rzeczypospolitej Polskiej wniesionej do Trybunału na podstawie Artykułu 
34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności  
("Konwencja") przez polską obywatelkę, panią Dorotę Kanię (“skarżąca”), 
w dniu 30 czerwca 2013 r.

2.  Skarżąca była reprezentowana przez pana S. Hambura, prawnika 
praktykującego w Berlinie, w Niemczech. Rząd Polski ("Rząd") był 
reprezentowany przez swojego pełnomocnika, panią J. Chrzanowską, z 
Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

3.  Skarżąca zarzuciła, iż jej prawo do swobody wypowiedzi zostało 
naruszone w świetle Artykułu 10 Konwencji.

4.  W dniu 10 września 2014 r. skarga została zakomunikowana 
Rządowi.

STAN FAKTYCZNY

I.  OKOLICZNOŚCI SPRAWY

5. Skarżąca urodziła się w 1963 r. i mieszka w Warszawie.

A. Artykuł opublikowany we Wprost.

6. W dniu 30 marca 2007 r. skarżąca, która była w tym czasie 
dziennikarką tygodnika Wprost, skontaktowała się z A.C., ówczesnym 



2 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

rektorem Uniwersytetu Gdańskiego, w celu poinformowania go, że według 
niej w przeszłości był on długotrwałym informatorem komunistycznych 
tajnych służb. Nie powołała się ona na żadne właściwe dokumenty, 
znajdujące się w jej posiadaniu.

7. W dniu 2 kwietnia 2007 r. skarżąca opublikowała we Wprost artykuł 
zatytułowany "Agenci w gronostajach" twierdząc, że w czasach 
komunistycznych A.C. był informatorem Służby Bezpieczeństwa. Artykuł 
miał podtytuł "Przywódcy antylustracyjnego buntu na uniwersytetach 
współpracowali ze Służbą Bezpieczeństwa"1. Zdjęcie pokazujące A.C 
podczas pełnienia obowiązków służbowych, zamieszczone obok artykułu, 
miało podpis: " Prof. A. C., rektor Uniwersytetu Gdańskiego, był tajnym 
współpracownikiem SB o pseudonimie Lek "2. W artykule nie zacytowano 
źródeł informacji, powołując się jedynie w sposób ogólnikowy na 
nieokreślone dokumenty.

8. Artykuł został także opublikowany na stronie internetowej magazynu 
(www.wprost.pl), gdzie był dostępny do dnia 8 kwietnia 2007 r.

9. W dniu 9 maja 2007 r. skarżąca uzyskała zgodę Prezesa Instytutu 
Pamięci Narodowej (Instytut Pamięci Narodowej - "IPN") na dostęp do jego 
akt. Zadania IPN obejmowały, między innymi, przechowywanie i badanie 
dokumentów komunistycznych służb bezpieczeństwa. W dniu 10 maja 2007 
r. skarżąca zapoznała się z aktami zarejestrowane jako Virginia nr 23461, 
IPN Gd 003/190.

10. W bliżej nieokreślonym dniu A. C. poinformował prokuraturę, że 
został zniesławiony przez autorkę artykułu. W dniu 10 maja 2007 r. 
Prokurator Okręgowy w Warszawie odmówił wszczęcia śledztwa i 
poinformował A.C., że zarzucane przestępstwo mogło być ścigane jedynie 
w drodze oskarżenia prywatnego.

11. Prawnik A.C. zażądał od Wprost opublikowania sprostowania 
zarzutów przeciwko klienta. C. oraz jego odpowiedzi na nie. W dniu 15 
maja 2007 r. tygodnik odmówił uczynienia powyższego.

12. W dniu 14 maja 2007 r. tygodnik opublikował artykuł napisany przez 
skarżącą (ale podpisany jako R.P.) zatytułowany "Stronnictwo strachu". Był 
on dostępny na stronie internetowej tygodnika do dnia 20 maja 2007 r. Jego 
głównym przesłaniem było to, że piastujący wysokie stanowiska byli 
informatorzy sprzeciwiali się nowelizacji przepisów lustracyjnych 
wprowadzonych w 2006 r. (patrz pkt 36 poniżej) w obawie, iż ich 
przeszłość wyjdzie na jaw. Odnosiło się to do A.C. jako byłego informatora, 
a artykuł zawierał jego zdjęcie jako rektora Uniwersytetu Gdańskiego.

13. W dniu 15 maja 2007 r. Rada Etyki Mediów, organ składający się 
głównie z przedstawicieli mediów, wyznaczonych do obserwowania, czy 
dziennikarze przestrzegają obowiązujących zasad etyki zawodowej, wysłał 

1 tytuł oryginalny
2 tytuł oryginalny



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 3

list do skarżącej. Skrytykowano w nim artykuły na temat domniemanego 
zaangażowania A. C. w kontakty z komunistycznymi tajnymi służbami, 
twierdząc, że argumenty przedstawione przez skarżącą w artykułach nie 
były wystarczająco przekonujące. Skrytykowano również skarżącą za jej 
brak odniesień do konkretnych źródeł, na podstawie których wywodziła ona 
swoje zarzuty. Ponadto odniesiono się do wcześniejszych publicznych próśb 
do mediów o zachowanie najwyższej staranności, powagi i ostrożności przy 
stawianiu zarzutów współpracy ze służbami komunistycznymi, tak by nie 
spowodować szkody wobec nikogo oraz unikać sensacyjnego podchodzenia 
do bardzo poważnej sprawy. Zalecono by toczyła się tylko przemyślana 
dyskusja na tematy o takiej wadze jak współpraca z tajnymi służbami oraz 
sposób nowelizacji przepisów lustracyjnych, współmiernie do wagi 
omawianych zagadnień.

14. W dniu 12 sierpnia 2007 r. ten sam magazyn opublikował artykuł 
"Nowe dokumenty o rektorze agencie". Był on dostępny na stronie 
internetowej magazynu do dnia 19 sierpnia 2007 r. Jego głównym 
przesłaniem było to, że A. C. był informatorem służb. W artykule nie 
zacytowano źródeł informacji, a jedynie ogólnikowo powołano się na 
nieokreślone dokumenty. Zdjęcie A. C. zostało ponownie opublikowane 
obok artykułu.

B.  Postępowanie o zniesławienie wszczęte przez A. C. oraz proces 
lustracyjny A. C.

15. W dniu 14 sierpnia 2007 r. A. C. wniósł prywatny akt oskarżenia 
przeciwko skarżącej i S. J., ówczesnemu redaktorowi naczelnemu 
magazynu. Stwierdzono w nim, że oskarżeni zniesławili go poprzez 
publikację artykułów i przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji 
zarzucających tajną i świadomą współpracę z komunistycznymi tajnymi 
służbami . Stwierdzono, że publikacja ta mogła zdyskredytować go w 
oczach opinii publicznej i doprowadzić do utraty zaufania, niezbędnego do 
wykonywania obowiązków rektora uniwersytetu publicznego, co stanowi 
przestępstwo z art. 212 Kodeksu karnego.

16. Postępowanie karne przeciwko skarżącej i S. J zostało wszczęte, ale 
następnie zawieszone je w maju 2010 r. w celu uzyskania informacji o 
wyniku toczącego się w tym czasie procesu lustracyjnego A. C..

 17. W dniu 15 marca 2011 r., w tym ostatnim postępowaniu, Sąd 
Okręgowy w Gdańsku orzekł, odnosząc się do dokumentów 
przechowywanych przez IPN, że A. C. złożył prawdziwe oświadczenie 
lustracyjne, zgodnie z którym nie był informatorem komunistycznych 
tajnych służb. Sąd ustalił, że dokonano jego rejestracji, ale odbyło się to bez 
jego zgody lub wiedzy. Zauważył on również, że w dniu 15 kwietnia 2003 r. 
A. C. uzyskał poświadczenie bezpieczeństwa wydane przez Agencję 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zapewniające mu dostęp do informacji 



4 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

niejawnych. Ponadto został on już pozytywnie zweryfikowany przez organy 
demokratycznego państwa przed wydaniem wyroku.

18. Sąd Apelacyjny w Gdańsku utrzymał w mocy wyrok sądu pierwszej 
instancji w dniu 7 lipca 2011 r.

C.  Skazanie skarżącej przez sąd pierwszej instancji

19. W dniu 11 października 2011 r. podjęto postępowanie karne 
przeciwko skarżącej.

20. W dniu 15 lutego 2012 r. roku Sąd Rejonowy w Warszawie1 uznał 
skarżącą i wydawcę winnymi zniesławienia z art. 212 § 2 Kodeksu karnego.

21. Sąd stwierdził, że oskarżyciel pracował na Uniwersytecie Gdańskim 
od 1974 r. Był on kilkukrotnie przesłuchiwany przez SB przed 1989 r., 
kiedy w Polsce upadł system komunistyczny.

Skarżąca skontaktowała się z nim, prawdopodobnie telefonicznie, przed 
publikacją pierwszego artykułu z dnia 2 kwietnia 2007 r., twierdząc, że wie, 
że był on informatorem. Nie poinformowała go o żadnych dokumentach 
IPN, na których opierała swoje zarzuty ani nie dążyła do spotkania się z nim 
osobiście.

22. Skarżąca oświadczyła przed sądem, że napisała artykuły kierując się 
interesem publicznym. A. C. był znaną osobistością i społeczeństwo 
powinno było być poinformowane o osobach piastujących wysokie 
stanowiska, które były dawnymi informatorami Służby Bezpieczeństwa.

23. Sąd wskazał, że choć skarżąca powoływała się przed nim na 
dokumenty z IPN, to ani dokumenty pochodzące z IPN przez nią 
przedłożone, ani pełne akta uzyskane przez sąd nie potwierdzały, iż A. C. 
był informatorem. Niektóre dokumenty w ogóle nie odnosiły się do niego, 
podczas gdy inne nie wskazywały, że był on informatorem. Nigdy nie 
deklarował on też woli zostania informatorem. Sąd odniósł się do 
dokumentów z akt IPN, według których deklarował on niechęć do 
zaangażowania w kontakty ze służbami, kiedy był ponaglany przez nie, aby 
zostać informatorem. W aktach tych był on wymieniany jedynie jako jeden 
pracowników uczelni w latach siedemdziesiątych. Z akt wynikało również, 
że był przesłuchiwany przez służby komunistyczne po powrocie do Polski 
ze stypendium w Stanach Zjednoczonych .

24. Sąd stwierdził, że posiadane dokumenty były wyraźnie 
niewystarczające, aby uznać, że oskarżyciel był informatorem.

25. W świetle dostępnych dokumentów teza podniesiona przez skarżącą 
była nie tylko pozbawiona podstaw faktycznych, ale była także niezgodna z 
jej obowiązkiem dołożenia uprzednio właściwej staranności dziennikarskiej. 
Uzyskała ona dostęp do pełnego zbioru akt IPN dotyczących A. C. dopiero 
po tym, jak jej pierwszy artykuł został opublikowany. Otrzymała decyzję 

1 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 5

dyrektora IPN zezwalającą na dostęp do dokumentów w dniu 9 maja 2007 
r., po tym jak artykuł został opublikowany i wywołał medialną burzę. Nie 
skontaktowała się z A. C. przed publikacją w celu próby potwierdzenia 
wiarygodności informacji, nie licząc jej rozmowy telefonicznej, podczas 
której poinformowała go tylko, że opublikuje artykuł.

26. Sąd Rejonowy1 w Warszawie uznał, że skarżąca nie dochowała 
należytej staranności dziennikarskiej wymaganej od niej zgodnie z 
artykułem 12 ustawy Prawo prasowe z 1984 r. Kwestionowane artykuły 
zawierały nierzetelne informacje, które zostały ocenione przez nią w sposób 
powierzchowny. Bycie informatorem SB było niezwykle źle oceniane 
społecznie. Dlatego nie było wątpliwości, że zarzuty podniesione przez 
skarżącą mogły napiętnować A. C. i podważyć zaufanie społeczne do jego 
zdolności pełnienia funkcji w rozumieniu artykułu 212 Kodeksu karnego. 
Sam fakt, iż sąd zebrał więcej materiałów istotnych dla ustalenia faktów 
dotyczących przeszłości A. C. niż skarżąca miała do swojej dyspozycji 
przed publikacją kwestionowanych artykułów wykazał, że sformułowała 
swoje zarzuty bez solidnej podstawy faktycznej. W świetle tego materiału 
należało uznać, że tezy postawione w artykule były nieprawdziwe lub co 
najmniej nieuzasadnione.

27. Sąd odwołał się do orzecznictwa Trybunału dotyczącego Artykułu 10 
Konwencji o wolności prasy. Stwierdził, że wolność pociąga za sobą 
zarówno z obowiązki i odpowiedzialność ze strony dziennikarzy. Z jednej 
strony została ona ograniczona przez kryterium prawdomówności i przez 
konieczność ochrony ważnych dóbr, takich jak godność, reputacja, honor i 
życie prywatne jednostek z drugiej strony. W niniejszej sprawie skarżąca 
nie dysponowała wystarczającą wiedzą, aby poprzeć tezy, które postawiły w 
swoich artykułach. Przekroczyła zatem granice dopuszczalnej krytyki, 
zniesławiła oskarżyciela i tym samym popełniła przestępstwo.

28. Sąd wymierzył grzywny skarżącej i współoskarżonemu redaktorowi 
naczelnemu magazynu. Ustalił wysokość grzywny wobec skarżącej na 3000 
złotych polskich (PLN - około 750 euro (EUR)) i nakazał jej zapłacić 2500 
złotych (około 625 euro) na cele charytatywne. Sąd zauważył, że kwota 
grzywny została ustalona w odniesieniu do stopnia winy skarżącej. 
Publikacja artykułów była jej pomysłem i to ona je napisała. Kwota 
grzywny jej wymierzonej była niższa od tej, którą wymierzono redaktorowi 
naczelnemu ze względu na to, że jej dochody były niższe niż jego. Sąd 
zauważył ponadto, że A. C. żądał wymierzenia skarżącej kary pozbawienia 
wolności. Sąd jednak był zdania, że kara wolnościowa jest adekwatna do 
wagi popełnionego przestępstwa. Ponadto sąd nakazał podanie wyroku do 
wiadomości publicznej, uwzględniając wniosek złożony przez oskarżyciela 
oraz art. 215 Kodeksu karnego, który zobowiązuje sąd do dopuszczenia 
takiego żądania w sprawach dotyczących zarzutu z art. 212 tego kodeksu.

1 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie



6 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

D.  Skarżąca

29. Skarżąca i współoskarżony wnieśli apelacje, podnosząc wiele 
zarzutów proceduralnych.

30. W dniu 26 września 2012 r. Sąd Okręgowy w Warszawie utrzymał w 
mocy wyrok, zasadniczo podzielając ustalenia i poglądy sądu pierwszej 
instancji. Apelacje oskarżonych zostały uznane przez sąd za niezasadne. 
Sąd nakazał skarżącej zapłacić 300 złotych (około 85 euro) na rzecz Skarbu 
Państwa tytułem kosztów. Ponadto nakazał jej i współoskarżonemu 
wspólnie pokryć koszty postępowania przed Sądem Apelacyjnym 
poniesione przez oskarżyciela w wysokości 3100 złotych (około 775 euro).

II.  WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE

A.  Konstytucja

31. Artykuł 31 ust. 3 Konstytucji, który ustanawia ogólny zakaz 
nadmiernego ograniczania konstytucyjnych praw i wolności (zasada 
proporcjonalności) brzmi:

"Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być 
ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie 
dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia 
i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą 
naruszać istoty wolności i praw."

32.  Artykuł 54 ust. 1 gwarantuje prawo do wolności wypowiedzi. 
Stwierdza on we właściwym zakresie, że:

"Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i 
rozpowszechniania informacji."

B.  Kodeks karny

33. Artykuł 212 Kodeksu karnego stanowi, że:

"1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę 
organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które 
mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego 
stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie albo karze ograniczenia 
wolności."

"2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków 
masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo 
pozbawienia wolności do roku."



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 7

34. Artykuł 213 Kodeksu stanowi następująco:

"1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli zarzut uczyniony 
niepublicznie jest prawdziwy."

”2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto publicznie podnosi 
lub rozgłasza prawdziwy zarzut:

1) dotyczący postępowania osoby pełniącej funkcję publiczną lub
2) służący obronie społecznie uzasadnionego interesu.
Jeżeli zarzut dotyczy życia prywatnego lub rodzinnego, dowód prawdy może być 

przeprowadzony tylko wtedy, gdy zarzut ma zapobiec niebezpieczeństwu dla życia lub 
zdrowia człowieka albo demoralizacji małoletniego.

C.  Inne przepisy krajowe mające zastosowanie

35. Zgodnie z artykułem 12 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo prasowe 
dziennikarz jest zobowiązany do działania ze szczególną starannością przy 
gromadzeniu i korzystaniu z informacji oraz jest w szczególności 
zobowiązany do sprawdzenia prawdziwości uzyskanych informacji.

36. W dniu 3 sierpnia 1997 r. weszła w życie Ustawa lustracyjna z 1997 
r.. Nałożyła ona na niektóre kategorie osób pełniących funkcje publiczne 
obowiązek złożenia oświadczenia, że przed 1989 r. nie były one tajnymi 
współpracownikami komunistycznych tajnych służb. Współpracą w 
rozumieniu ustawy była świadoma i tajna współpraca z organami 
operacyjnymi lub śledczymi w charakterze tajnego informatora lub 
pomocnika w procesie pozyskiwania informacji.

37. Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej 
(Ustawa o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni 
przeciwko Narodowi Polskiemu - "ustawa o IPN") weszła w życie w dniu 
19 stycznia 1999 r. Zadania IPN obejmowały m.in. przechowywanie i 
badanie dokumentów komunistycznych służb bezpieczeństwa. Prawo 
dostępu do tych dokumentów zostało zagwarantowane przede wszystkim 
"osobom poszkodowanym" zgodnie z definicją zawartą w ustawie o IPN.

38. Ustawa o IPN została zmieniona przez ustawę z dnia 18 października 
2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa 
państwa z okresu pomiędzy latami 1944-1990 i ich zawartości (ustawa o 
ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z 
lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów - "ustawa lustracyjna z 2006 
r."). Zmiany weszły w życie z dniem 15 marca 2007 r. Są one w istocie 
powtórzeniem zobowiązania osób pełniących funkcje publiczne do złożenia 
oświadczenia, że nie były one informatorami.

39. Ustawa lustracyjna z 2006 r. oraz ustawa o IPN zostały następnie 
znowelizowane przez ustawę z dnia 14 lutego 2007 r. Zmiany weszły w 
życie z dniem 28 lutego 2007 r.



8 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

PRAWO

I.  ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI

40. Skarżąca zarzuciła naruszenie jej prawa do wolności wypowiedzi na 
podstawie Artykułu 10 Konwencji, który brzmi następująco:

"1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 
posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji 
władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza 
prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych 
lub kinematograficznych."

"2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność 
może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie 
są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie 
bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego 
ze względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na 
ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze 
względu na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi 
i bezstronności władzy sądowej."

41. Rząd zakwestionował ten zarzut.

A.  Dopuszczalność skargi

42. Skarżąca podniosła w swoim wniosku, że orzeczenie wydane przez 
sąd apelacyjny w dniu 26 września 2012 r. (patrz pkt 30 powyżej) zostało 
doręczone jej prawnikowi w dniu 2 stycznia 2013 r. Dokument 
potwierdzający doręczenie w tym czasie nie został złożony w Trybunale. 
Skarżąca została poproszona, żeby to zrobić. W odpowiedzi stwierdziła, że 
zwróciła się do sekretariatu sądu krajowego o kopię potwierdzenia 
doręczenia i przedstawiła odmowę, którą otrzymała w tej sprawie.

43. Rząd wyraźnie potwierdził, że skarżąca dopełniła wymogu złożenia 
wniosku w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym została podjęta 
ostateczna decyzja.

44. Trybunał wielokrotnie z urzędu rozważał kwestię terminu sześciu 
miesięcy oraz konsekwentnie podkreślał to, że jest w tym zakresie właściwy 
do działania z urzędu (zobacz Assanidze przeciwko Gruzji [GC], nr 
71503/01, § 160, ECHR 2004-II). Nie jest oczywiste dla Trybunału, że 
może nie badać skargi co do tej kwestii tylko z tego powodu, że rząd nie 
zgłosił zarzutów wstępnych co do tej reguły (zob. Walker przeciwko 
Zjednoczonemu Królestwu, (dec.), nr 34979/97, ECHR 2000-I).Jednakże w 
niniejszej sprawie rząd rozwiązał ten problem.. Biorąc pod uwagę jego 
wyraźne aprobatę stanowiska, że skarżąca zastosowała się do obowiązku 
złożenia wniosku w terminie sześciu miesięcy oraz uwzględniając 



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 9

dokument przedstawiony przez skarżącą i jej trudności w uzyskaniu 
dowodu dotyczącego daty doręczenia wyroku jej prawnikowi (patrz pkt 42 
powyżej), Trybunał uznaje, że spełniła powyższe wymaganie.

45. Trybunał orzekał w poprzednich sprawach, że jeśli rząd nie podniósł 
zarzutu niewyczerpania przez skarżącego dostępnych środków krajowych, 
to Trybunał nie zajmie się tą kwestią z urzędu (zob. Rydz przeciwko Polsce, 
nr 13167/02, § 72, 18 grudnia 2007 r. i Rybacki przeciwko Polsce (dec.), nr 
52479/99, 9 października 2007 r.). Trybunał zauważa, że rząd potwierdził 
jednoznacznie, że skarżąca wyczerpała dostępne środki krajowe.

46. Trybunał zauważa, że skarga nie jest oczywiście niezasadna w 
rozumieniu artykułu 35 § 3 (a) Konwencji. Ponadto zauważa, że nie jest ona 
niedopuszczalna z żadnych innych powodów. Należy zatem uznać ją za 
dopuszczalną.

B.  Meritum sprawy

1.  Stanowiska stron

(a)  Skarżąca

47. Skarżąca nie zgodziła się z argumentem rządu, że twierdzenia o 
uwikłaniu A. C. w kontakty z komunistycznymi tajnymi służbami były 
stwierdzeniami faktów. Podnosiła, że kwestionowane artykuły były oparte 
na wiarygodnych źródłach, które uprzednio zweryfikowała. Jej ocena 
dostępnych akt IPN doprowadziła ją do wniosku, iż oskarżyciel 
współpracował w przeszłości z tymi służbami.

48. Skarżąca nie zgodziła się, że jej opinie powinny być oceniane w 
kategoriach prawdy bądź fałszu. Działając jako dziennikarz miała prawo do 
udostępnienia swoich ustaleń i podzielenia się swoją opinią na temat A. C. 
ze społeczeństwem. Sądy krajowe, mając przed sobą jako dowody te same 
akta IPN, doszły do odmiennych wniosków co do charakteru jego 
zaangażowania. Taka rozbieżność opinii powinna być uważana za normalną 
w demokratycznym społeczeństwie, gdyby nie niosły one negatywnych 
konsekwencji dla skarżącej, a mianowicie wyroku w sprawie karnej.

49. Skarżąca ukształtowała swoją opinię na podstawie wielu innych 
źródeł, a nie tylko na podstawie dokumentów, przytoczonych powyżej. 
Nieuzasadnionym byłoby oczekiwanie, że powstrzyma się ona od 
wyrażania swoich poglądów w sytuacji, gdy nie była w posiadaniu dowodu 
potwierdzającego jej punkt widzenia ponad wszelką wątpliwość. W takich 
sprawach zdobycie kompletnych dokumentów czy pisemnego 
potwierdzenia współpracy z byłymi tajnymi służbami komunistycznymi jest 
praktycznie niemożliwe. Skarżąca nigdy nie twierdziła, że miała dostęp do 
pełnej dokumentacji dotyczącej kontaktów oskarżyciela ze służbami. Jej 
opinie nie były ani nieumiarkowane, ani wyrażone w złej wierze.



10 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

50. Ponadto twierdziła, że kwestionowane artykuły związane były z 
debatą publiczną, ponieważ kwestia współpracy polskich naukowców z 
komunistycznymi służbami bezpieczeństwa miała duże znaczenie. Odniosła 
się w tym kontekście do wyroku Trybunału w sprawie Braun przeciwko 
Polsce (nr 30162/10, § 50, 4 listopada 2014 r.), w którym Trybunał to 
potwierdził. Ponadto Trybunał orzekł w tej sprawie, że nie można podzielić 
stanowiska sądu krajowego, że skarżący był zobowiązany do udowodnienia 
prawdziwości swoich twierdzeń. To samo podejście powinno być 
zastosowane w przypadku sprawy skarżącej.

51. Skarżąca była zdania, że ingerencja była nadmierna. Grzywna i nakaz 
zapłaty odszkodowania mogły mieć negatywny wpływ na wolność słowa, 
tym bardziej że została oskarżona w procesie karnym za wyrażanie swoich 
poglądów.

52. Ostatecznie podniosła, że sądy krajowe nie zastosowały się do 
standardów Artykułu 10 Konwencji po tym, jak Sąd Apelacyjny nie odniósł 
się w żaden sposób do tej wolności w swoim wyroku.

(b)  Rząd

53. Rząd stwierdził, iż ingerencja miała podstawę prawną, a mianowicie 
art. 212 § 2 Kodeksu karnego (patrz pkt. 33 powyżej), a tym samym 
ograniczenie swobody wypowiedzi było przewidziane przez prawo krajowe 
i wprowadzone było w słusznym celu.

54. Stwierdził on ponadto, że sporne artykuły o rzekomej przeszłości 
A.C. jako tajnego i świadomego informatora służb były niewątpliwie 
stwierdzeniem faktów.

55. Skarżąca przedstawiła informacje wybiórczo. Żądania A. C. 
sprostowania nieprawdziwych informacji opublikowanych na jego temat 
zostały zignorowane (patrz pkt 11 powyżej). Sądy krajowe uznały, że 
skarżąca nie działała z zachowaniem należytej staranności przy zbieraniu i 
weryfikacji materiałów. Jak zeznała skarżąca, oparła się ona na 
dokumentach z IPN, a sąd szczegółowo zbadał dokumenty. Co ważne, 
uznano, że nie zawierają one żadnych podstaw do wyciągnięcia wniosku, iż 
A.C. był informatorem.

56. Rząd podkreślił, że sądy zauważyły, że skarżąca skontaktowała się z 
A. C. przed publikacją pierwszego artykułu, ale tylko po to, aby powiedzieć 
mu, że zamierzała opublikować artykuł zawierający zarzuty przeciwko 
niemu. Artykuły zostały później opublikowane pomimo jego protestu.

57. Dobrą lub złą wiarę skarżącej należy oceniać w świetle faktu, iż 
uzyskała ona dostęp do dokumentów IPN po tym, jak pierwszy artykuł 
zawierający zarzuty przeciwko A. C. został opublikowany. Faktycznie 
zapoznała się ona z dokumentami w dniu 10 maja 2007 r. (patrz pkt 9 
powyżej), kilka tygodni później. Nie zareagowała w żaden sposób na opinię 
wyrażoną przez Radę Etyki Mediów, która uznała jej artykuł za 



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 11

niedozwolone naruszenie praw A. C. (patrz pkt 13 powyżej). W artykułach 
zniekształcano fakty, mając na uwadze w szczególności tytuły nadawane 
tekstom. Dlatego skarżąca nie dopełniła wymogów odpowiedzialnego 
dziennikarstwa.

58. Rząd ponadto twierdził, że A. C. był rektorem Uniwersytetu 
Gdańskiego w tamtym okresie. Zarzuty przeciwko niemu były tego rodzaju, 
że poważnie naruszały jego reputację i dobre imię. Kwestionowane artykuły 
zostały opublikowane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. 
Opinia publiczna miała więc do nich dostęp przez stosunkowo długi czas. 
To uczyniło szkodę poniesioną przez A. C. jeszcze poważniejszą. Kwestie 
przedstawione w artykułach były przedmiotem debaty publicznej. Jednakże 
swoboda wypowiedzi nie może powodować naruszenia praw osobistych w 
drodze rozpowszechniania nieprawdziwych informacji. Nic nie zwalniało 
wnioskodawczyni z obowiązku działania w sposób etyczny i ochrony praw 
osobistych jednostek przedstawionych w jej tekstach.

59. Rząd podkreślił, że sądy odniosły się do orzecznictwa Trybunału 
dotyczącego artykułu 10 Konwencji o wolności prasy.

60. Jeśli chodzi o surowość nałożonych sankcji Rząd stwierdził, że sąd 
ustalił wysokość grzywny nałożonej na skarżącą biorąc pod uwagę jej 
sytuację osobistą, rodzinną oraz finansową.

2.  Ocena Trybunału

(a)  Obowiązujące zasady

61. Wolność wypowiedzi stanowi jeden z podstawowych filarów 
społeczeństwa demokratycznego oraz jeden z podstawowych warunków 
jego rozwoju i samorealizacji każdej jednostki (patrz Lingens przeciwko 
Austrii, § 41, 8 lipca 1986 r., Seria A nr 103 i Braun, cyt. powyżej, § 57).

62. W tym kontekście ochrona przyznana prasie ma szczególne 
znaczenie (Janowski przecikow Polsce [GC], nr 25716/94, § 30, ECHR 
1999-I i Delfi AS przeciwko Estonii [GC], nr 64569/09, § 132, 16 czerwca 
2015 r.). Nie tylko prasa ma za zadanie przekazywanie informacji i idei, ale 
społeczeństwo ma również prawo do ich otrzymywania. Gdyby było inaczej 
prasa nie byłaby w stanie odgrywać swojej istotnej roli "strażnika 
publicznego" w przekazywaniu informacji dotyczących ważnych kwestii 
publicznych (patrz, m. in. Observer i Guardian przeciwko Zjednoczonemu 
Królestwu, 26 listopada 1991 r., § 59, Seria A nr 216 i Gawęda przeciwko 
Polsce, nr 26229/95, § 34, ECHR 2002 -II). Chociaż prasa nie może 
przekraczać pewnych granic, w szczególności w odniesieniu do reputacji i 
praw innych osób oraz musi zapobiegać ujawnieniu informacji poufnych, jej 
obowiązkiem jest jednak rozpowszechnianie informacji i poglądów we 
wszystkich sprawach będących przedmiotem zainteresowania publicznego 
(patrz Jersild przeciwko Danii, 23 września 1994 r., § 31, Seria A nr 298, 



12 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

De Haes i Gijsels przeciwko Belgii, 24 lutego 1997 r., § 37, Zbiór wyroków 
i decyzji 1997-I).

63. Niemniej jednak artykuł 10 Konwencji nie gwarantuje całkowicie 
nieograniczonej swobody wypowiedzi, nawet w odniesieniu do 
nagłaśnianych przez prasę kwestii budzących społeczne zainteresowanie. 
Zgodnie z postanowieniami ustępu 2 tego przepisu swoboda wypowiedzi 
pociąga za sobą obowiązki i odpowiedzialność, dotyczące również mediów, 
nawet w odniesieniu do spraw budzących poważne społeczne 
zainteresowanie. Ochrona, zapewniona na mocy artykułu 10 Konwencji 
dziennikarzom pod warunkiem, że działają w dobrej wierze w celu 
dostarczenia dokładnych i wiarygodnych informacji zgodnie z zasadami 
odpowiedzialnego dziennikarstwa (patrz, odpowiednio, Bladet Tromsø i 
Stensaas przeciwko Norwegii [GC], nr 21980/93, § 65, ECHR 1999 - III;. 
Fressoz i Roire przeciwko Francji [GC], nr 29183/95, § 54, ECHR 1999 - I 
i Kasabova przeciwko Bułgarii, nr 22385/03, §§ 61 i 63-68, 19 kwietnia 
2011 r., Rusu przeciwko Rumunii, nr 25721/04, § 24, 8 marca 2016 r.; 
Times Newspapers Ltd przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 1 i 2), 
nr.3002/03 i 23676/03, § 42, ECHR 2009).

Koncepcja odpowiedzialnego dziennikarstwa, jako działalności 
zawodowej, która korzysta z ochrony przewidzianej w art. 10 Konwencji, 
nie ogranicza się do treści informacji, które są gromadzone i/lub 
rozpowszechniane poprzez środki dziennikarskie. Pojęcie to obejmuje 
również, m. in., zgodność z prawem zachowania dziennikarza, w tym, 
również w odniesieniu do niniejszej sprawy, jego interakcji z władzami 
podczas wykonywania swoich zadań. Fakt, że dziennikarz naruszył prawo 
w związku z tym jest najbardziej istotny, choć nie decydujący, przy 
ustaleniu czy działał odpowiedzialnie (patrz Pentikäinen przeciwko 
Finlandii [GC], no. 11882/10, § 90, ECHR 2015).

64. Ponadto artykuł 10 Konwencji nie gwarantuje całkowicie 
nieograniczonej swobody wypowiedzi nawet w odniesieniu do zajmowania 
się sprawami będącymi przedmiotem poważnego zainteresowania 
publicznego. Zgodnie z postanowieniami ustępu 2 tego przepisu swoboda 
wypowiedzi niesie za sobą "obowiązki i odpowiedzialność ", które dotyczą 
także mediów, nawet w odniesieniu do spraw budzących poważne 
zainteresowanie społeczne. Z powodu tych "obowiązków i 
odpowiedzialności" ochrona wynikająca z art. 10 jest zapewniana 
dziennikarzom w odniesieniu do przedstawiania tematów ważnych 
publicznie, pod warunkiem ich działania w dobrej wierze oraz w celu 
zapewnienia dokładnych i wiarygodnych informacji, zgodnie z zasadami 
etyki dziennikarskiej (patrz, np., Goodwin przeciwko Zjednoczonemu 
Królestwu, 27 marca 1996 r., § 39, Raporty 1996 - II; Fressoz i Roire [GC], 
cytowany powyżej, § 54;. Pedersen i Baadsgaard przeciwko Danii [GC] ., 
nr 49017/99, § 78, ECHR 2004 - XI oraz Lindon, Otchakovsky-Laurens i 



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 13

July przeciwko Francji [GC], nr 21279/02 i 36448/02, § 67, ECHR 2007 -
IV).

65. Co więcej, te "obowiązki i odpowiedzialność" są używane do 
określenia czy dochodzi do ataku na reputację konkretnej jednostki, czy też 
dochodzi do naruszenia "praw innych osób". Zatem wymagane jest 
zaistnienie szczególnych powodów by móc zwolnić media z ich zwykłego 
obowiązku weryfikacji informacji, które są zniesławiające dla osób 
prywatnych. Czy istnieją takie podstawy zależy w szczególności od rodzaju 
i stopnia zniesławienia oraz stopnia, w jakim media mogą rozsądnie 
uznawać swoje źródło za wiarygodne w odniesieniu do zarzutów (zobacz 
Bladet Tromsø i Stensaas [GC], cytowane powyżej, § 66). Czynniki te z 
kolei wymagają uwzględnienia innych elementów, takich jak autorytet 
źródła, oraz czy gazeta w wystarczającym stopniu zbadała wszystkie 
materiały przed publikacją artykułu (patrz Prager i Oberschlick przeciwko 
Austrii, 26 kwietnia 1995 r., § 37, Seria A nr 313), czy gazeta przedstawiła 
historię w sposób racjonalny i zrównoważony (Bergens Tidende i inni 
przeciwko Norwegii, nr 26132/95, § 57, ECHR 2000 IV) oraz czy gazeta 
zapewniła osobie zniesławionej możliwość obrony (Bergens Tidende i inni, 
cytowany powyżej, § 58).

66. W związku z tym Trybunał przypomina, że obowiązki dziennikarzy, 
o których mowa powyżej wymagają, żeby media były w stanie racjonalnie 
uznawać swoje źródła za wiarygodne w odniesieniu do podnoszonych 
zarzutów oraz że im poważniejszy jest zarzut, tym solidniejsza musi być 
podstawa faktyczna (patrz Pedersen i Baadsgaard, cytowany powyżej, § 
78; McVicar przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 46311/99, § 84, 
ECHR 2002 - III; Bladet Tromsø i Stensaas [GC], cytowany powyżej , § 66 
oraz Wołek, Kasprów i Łęski przeciw Polsce (dec.), nr 20953/06, 21 
października 2008 r.).

67. W zakresie wykonywania swoich obowiązków nadzorczych 
Trybunał musi zweryfikować, czy władze zachowały odpowiednią 
równowagę przy ochronie dwóch wartości gwarantowanych przez 
Konwencję, które mogą wejść w konflikt ze sobą w przypadkach takich jak 
w niniejszej sprawie, a mianowicie z jednej strony wolności wypowiedzi, 
wynikającej z Artykułu 10, a z drugiej zaś strony prawa do ochrony dobrego 
imienia, wynikającego z Artykułu 8 Konwencji jako część prawa do 
poszanowania życia prywatnego (zobacz Ungváry i Irodalom Kft przeciwko 
Węgrom, nr 64520/10, § 43, 3 grudnia 2013 r.).

68. W przypadkach takich jak niniejsza sprawa Trybunał uważa, że 
wynik postępowania nie powinien się co do zasady różnić w zależności od 
tego, czy skarga została wniesiona do Trybunału na podstawie Artykułu 10 
Konwencji przez wydawcę, który opublikował obraźliwy artykuł czy też 
wniesiona na podstawie artykułu 8 Konwencji przez osobę, która została 
opisana w artykule. Co do zasady obydwa prawa powinny być traktowane 
jednakowo (patrz Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS) przeciwko 



14 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

Francji, nr 12268/03, § 41, 23 lipca 2009 r. i Mosley 
przeciwkoZjednoczonemu Królestwu, nr 48009/08, § 111, 10 maja 2011 r.). 
Odpowiednio więc, powinny być poszanowane w zasadzie w taki sam 
sposób w obu przypadkach. Jeżeli władze krajowe zdecydowały się 
dokonać wyważenia tych dwóch praw zgodnie z kryteriami określonymi w 
orzecznictwie Trybunału, Trybunał wymaga silnych powodów, aby zastąpić 
swój pogląd poglądem sądów krajowych (zobacz Axel Springer AG 
przeciwko Niemcom [GC], nr 39954/08, §§ 87-88, 7 lutego 2012 r.).

69. Ponadto Trybunał potwierdził w wielu przypadkach, że w ocenie 
proporcjonalności ingerencji, charakter i dotkliwość nałożonych kar są 
również czynnikami, które należy brać pod uwagę (patrz, m. in., Weigt 
przeciwko Polsce (dec.), nr 74232/01, 11 października 2005 r.; Skałka 
przeciwko Polsce, nr 43425/98, § 38, 27 maja 2003 r.; Sokołowski 
przeciwko Polsce, nr 75955/01, § 51, 29 marca 2005 r.).

 (b)  Zastosowanie tych zasad w niniejszej sprawie.

70. Trybunał zauważa, że bezsporne jest, że postępowanie karne 
przeciwko skarżącej stanowiło "ingerencję" w korzystanie przez nią z prawa 
do wolności słowa. Trybunał stwierdza także, a strony zgodziły się z tym, 
że ingerencja była przewidziana przez prawo, a mianowicie art. 212 
Kodeksu karnego (patrz pkt. 33 powyżej), miała zastosowanie do realizacji 
zgodnego z prawem celu, o którym mowa w artykule 10 § 2 Konwencji w 
celu ochrony "dobrego imienia i praw innych osób". Zatem jedynym 
punktem spornym jest fakt, czy ingerencja była "konieczna w 
społeczeństwie demokratycznym" dla osiągnięcia tego celu.

71. Oceniając konieczność ingerencji, ważne jest, aby zbadać, w jaki 
sposób właściwe władze krajowe rozwiązały sprawę, a w szczególności, czy 
stosowane standardy były zgodne z zasadami zawartymi w Artykule 10 
Konwencji.

72. Skarżąca opublikowała serię artykułów oskarżających A. C., 
ówcześnie rektora uczelni publicznej, o współpracę, w przeszłości, z 
komunistycznymi tajnymi służbami . Trybunał przyznaje, że przeszłość 
rektora uczelni publicznej jest kwestią będąca w zainteresowaniu 
publicznym. Ponadto potwierdził on już wielokrotnie, że podobne kwestie 
dotyczące ustalenia faktów i wyrażania opinii na temat historycznego 
zaangażowania urzędników publicznych w kontakty z instytucjami 
komunistycznego reżimu wchodzą w zakres debaty publicznej w 
społeczeństwie demokratycznym (patrz Petrina przeciwko Rumunii, nr 
78060/01, § 43, 14 października 2008 r.; patrz także, odpowiednio, Ungváry 
i Irodalom Kft przeciwko Węgrom, cytowany powyżej, § 63).

73. Trybunał przypomina, że prawo do ochrony dobrego imienia jest 
prawem, które jest chronione na mocy artykułu 8 Konwencji w ramach 
prawa do poszanowania życia prywatnego (patrz Chauvy i innni przeciwko 



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 15

Francji, nr 64915/01, § 70, ECHR 2004 - VI i Polanco Torres i Movilla 
Polanco przeciwko Hiszpanii, nr 34147/06, § 40, 21 września 2010 r.). Aby 
jednak art. 8 miał zastosowanie to naruszenie dobrego imienia danej osoby 
musi osiągnąć pewien znaczący poziom i musi być dokonane w sposób 
powodujący uszczerbek w możliwości korzystania z prawa do 
poszanowania życia prywatnego (patrz Axel Springer AG [GC], cytowany 
powyżej, § 83). Trybunał odnotowuje, że zarzuty wobec pana A. C. były 
poważne. Nazwanie kogoś tajnym współpracownikiem służb 
bezpieczeństwa z czasów komunistycznych niesie negatywną ocenę jego 
zachowania w przeszłości i stanowi na pewno atak na jego dobre imię. W 
związku z tym władze krajowe stanęły przed zadaniem zrównoważenia 
dwóch wartości, a mianowicie z jednej strony - wolności wypowiedzi 
skarżącej oraz prawa Pana A. C. do poszanowania jego reputacji z drugiej 
zaś strony (patrz Axel Springer AG [GC], cytowany powyżej, § 84).

74. Odnotowano to w tym kontekście, że sądy krajowe były świadome 
wagi i znaczenia zarzutów skarżącej i podkreśliły to w swoich wyrokach. 
Były one zdania, że przedmiot sprawy nakładał na dziennikarzy szczególny 
obowiązek mając na uwadze znalezienie właściwej równowagi pomiędzy 
ich prawem do wolności wypowiedzi i koniecznością przestrzeganiem 
prawa jednostek do zachowania dobrego imienia, honoru i reputacji. W 
związku z tym warto zauważyć, że Sąd Rejonowy w Warszawie1 wyraźnie 
nawiązał do orzecznictwa Trybunału dotyczącego Artykułu 10 Konwencji o 
wolności prasy (patrz paragraf 27 powyżej). Trybunał jest przekonany, że w 
tym przypadku władze krajowe zbadały sprawę skarżącej również w świetle 
standardów Artykułu 10 Konwencji (porównanie i zestaw Sokołowski, 
cytowany powyżej, § 46; Zakharov przeciwko Rosji, nr 14881/03, §§ 29 i 
30, 5 października 2006 r.; patrz, odpowiednio, Błaja News sp. z o.o. 
przeciwko Polsce, nr 59545/10, § 65, 26 listopada 2013 r.).

75. Trybunał zauważa ponadto, że sądy szczegółowo zbadały 
okoliczności sprawy. Sąd pierwszej instancji pierwszy wszczął 
postępowanie przeciwko wnioskodawczyni w następstwie prywatnego aktu 
oskarżenia przeciwko niej wniesionego przez A. C., ale następnie 
postanowił je zawiesić z powodu toczącego się w sprawie postępowania 
lustracyjnego przed innym sądem (patrz pkt 16 powyżej). Sąd uznał, że 
wynik tego postępowania ma znaczenie dla rozpatrzenia sprawy przeciwko 
skarżącej i chciał procedować w oparciu o ustalenia dokonane przez sąd 
lustracyjny by ocenić domniemane zaangażowanie A. C. w kontakty z 
komunistycznymi tajnymi służbami. Trybunał nie może pominąć, dla celów 
analizy niniejszej sprawy, że sąd lustracyjny uznał oświadczenie A. C., że 
nie był informatorem za zgodne z prawdą (patrz pkt 17 powyżej).

76. Następnie, gdy postępowanie o zniesławienie zostało podjęte, sąd 
dysponował dokumentami z IPN dotyczącymi A. C. (patrz pkt 23 powyżej). 

1 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie



16 WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 

Nie jest zadaniem Trybunału ocena czy dokumenty IPN były 
wystarczającymi dowodami do określenia, czy dana osoba była 
informatorem tajnych komunistycznych służb. Trybunał jest jednak 
przekonany, iż sądy krajowe oparły swoje wnioski bazując na 
wystarczającej ilości dowodów.

77. Sądy ponadto zbadały, czy zbieranie informacji przez skarżącą przed 
opublikowaniem przez nią zarzutów były prowadzone w dobrej wierze i czy 
przestrzegała ona zwykłego dziennikarskiego obowiązku zweryfikowania 
faktów przy pomocy wiarygodnych żródeł (Rumyana Ivanova przeciwko 
Bułgarii, nr 36207/03, §§ 64-65, 14 lutego 2008 r., Kania i Kittel przeciwko 
Polsce, nr 35105/04, §§ 45-46, 21 czerwca 2011 r.). Sąd Rejonowy 
odnotował, że skarżąca skontaktowała się telefonicznie z A. C. przed 
publikacją pierwszego artykułu. Jednakże zauważył on, że przy tej okazji 
nie powołała się ona na żadne dowody będące wówczas w jej posiadaniu. 
Miała tylko zarzucać, że wie, że był on informatorem.

78. Sąd Rejonowy w Warszawie1 ustalił ponadto, że skarżąca nie starała 
się spotkać osobiście z A. C. przed publikacją pierwszego z całej serii 
artykułów (patrz pkt 21 powyżej).

79. W tym samym duchu sądy krajowe stwierdziły i nie było to także 
przedmiotem sporu w postępowaniu przed Trybunałem, że skarżąca 
uzyskała dostęp do akt IPN w dniu 9 maja 2007 r. i rzeczywiście zapoznała 
się z aktami A.C. następnego dnia, ponad miesiąc po pierwszym artykule, 
który został opublikowany w dniu 2 kwietnia 2007 r. (patrz pkt 9 i 25 
powyżej). Nie był przedmiotem sporu również fakt, zarówno przed sądami 
krajowymi, jak i Trybunałem, że skarżąca próbowała uzyskać dostęp do 
odpowiednich materiałów zgromadzonych przez IPN przed publikacją 
pierwszego artykułu.

80. Jeśli chodzi o podstawy, na których wnioskodawczyni oparła swoje 
zarzuty w kolejnych dwóch artykułach, Trybunał zauważa, że sądy krajowe 
negatywnie oceniły wnioski, jakie skarżąca wyciągnęła z materiałów, które 
zaprezentowała przed sądem w postępowaniu krajowym. W szczególności 
sąd pierwszej instancji podkreślił, że dokumenty IPN, do których miała 
dostęp w maju 2007 r., nie stanowią, wbrew jej twierdzeniom, podstawy do 
oskarżeń zawartych w artykułach. Wręcz przeciwnie sąd zauważył, między 
innymi, że dokumenty wskazują na niechęć A. C. do zostania informatorem 
(patrz pkt 23 i 24 powyżej).

81. Reasumując, skazanie skarżącej było oparte głównie na stwierdzeniu 
faktu, że nie dochowała ona dziennikarskiego obowiązku należytej 
staranności. W tych okolicznościach, konkluzja sądu krajowego, że 
skarżąca opublikowała pierwszy artykuł bez podjęcia kroków, które 
zasadnie byłyby oczekiwane dla potwierdzenia stawianych przez nią 
zarzutów, nie ulega wątpliwości.

1 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie



WYROK W SPRAWIE DOROTA KANIA p. POLSCE (NR 2) 17

82. Trybunał stwierdza, że władze krajowe, uzasadniając ingerencję w 
niniejszej sprawie, oparły się na powodach, które były zarówno właściwe, 
jak i wystarczające.

83. Trybunał zauważa ponadto, że przy podejmowaniu decyzji w sprawie 
wymierzenia skarżącej kary Sąd Rejonowy w Warszawie1 starannie 
rozważył możliwości przewidziane w prawie krajowym, odstąpił od 
wymierzenia kary pozbawienia wolności oraz ustalił wysokość 
wymierzonej skarżącej grzywny w odniesieniu do jej dochodu (patrz pkt 28 
powyżej). Nie było przedmiotem sporu , czy kwota, do zapłaty której 
skarżąca została zobowiązana, byłaby niewspółmierna do sytuacji 
finansowej skarżącej. Trybunał jest zatem przekonany, że kara była 
umiarkowana i racjonalnie proporcjonalna do szkody dla dobrego imienia 
A. C., której doznał jako ofiara przestępstwa.

84. Mając powyższe na uwadze Trybunał jest przekonany, że władze z 
jednej strony zachowały odpowiednią równowagę między ochroną dobrego 
imienia oskarżyciela i prawem skarżącej do swobody wypowiedzi w 
kwestiach będących przedmiotem zainteresowania publicznego, z drugiej 
strony oraz że ocena ta została dokonana zgodnie z kryteriami określonymi 
w orzecznictwie Trybunału (patrz paragraf 68 powyżej).

85. Mając na uwadze okoliczności sprawy postrzeganej jako całość, 
Trybunał jest zdania, że ingerencja może być traktowana jako "konieczna w 
społeczeństwie demokratycznym" w rozumieniu ustępu 2 artykułu 10 
Konwencji.

86. Nie doszło więc do naruszenia powyższego przepisu.

Z TYCH PRZYCZYN TRYBUNAŁ, JEDNOMYŚLNIE:

1.  Uznaje skargę za dopuszczalną;

2.  Stwierdza, że nie doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji.

Sporządzono w języku angielskim oraz ogłoszono pisemnie w dniu 4 
października 2016 r., zgodnie z Regułą 77 §§ 2 i 3 Regulaminu 
Trybunału.

Marialena Tsirli András Sajó
Kanclerz Przewodniczący

1 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie


