
AxelSpringer AG / Almanya (no. 2)- 48311/10  - 10.07.2014 tarihli Karar [V. Bölüm]

Olaylar — Somut başvuru, Axel Springer AG. limited şirketi tarafından yapılmıştır. Söz konusu şirket, 

diğer faaliyetlerinin yanı sıra, Bild isimli yüksek tirajlı günlük bir gazetenin yayımcısıdır. 1998 yılından 

beri iktidarda olan Almanya Başbakanı Gerhard Schröder, erken milletvekili seçimlerini kaybetmiştir. 

9 Aralık 2005 tarihinde, Schröder’in Alman-Rus konsorsiyumu (NEGP) denetleme kurulu başkanı 

olarak tayin edildiği açıklanmıştır. Söz konusu konsorsiyum tarafından inşa edilecek olan boru 

hattının inşa sözleşmesi, erken seçimlerden on gün önce imzalanmıştır.

Bild gazetesinin 12 Aralık 2005 tarihli sayısının baş sayfasında “Boru hattı projesinden gerçekten ne 

kazanacak? Schröder, Rusya’daki maaşını açıklamalı” başlıklı bir yazı yayımlanmıştır. Eski Başbakan 

Schröder, yazının FDP Liberal Demokrat Partinin Başkan Yardımcısı Thiele’nin şüphelerine yer verilen 

bölümünün yayınlanmasının durdurulmasına yönelik bir tedbir kararı verilmesi istemiyle Bölge 

Mahkemesine başvurmuştur. Thiele, eski Başbakan’ın konsorsiyumda kedisine maddi açıdan cazip bir 

pozisyon teklif edildiği için görevinden istifa ettiğini ve erken seçim kararının sadece bu amaçla onun 

menfaati doğrultusunda alındığını ileri sürmüştür. Bölge Mahkemesi, yazının şikâyet konusu 

bölümünün yayınlanmasının durdurulmasına karar vermiştir. Söz konusu karar, İstinaf Mahkemesi 

tarafından onanmış ve başvuranın İstinaf Mahkemesinin kararına karşı anayasaya aykırılık iddiasıyla 

yaptığı itiraz başvurusu reddedilmiştir. 

Hukuki Değerlendirme — Madde 10: Eski Başbakan’ın konsorsiyum bünyesinde teklif edilen pozisyon 

nedeniyle görevinden ayrılmak isteyip istemediği konusunun gündeme gelmesine neden olan şikâyet 

konusu yazı, eski Başbakan’ın kamuoyunda tanınan bir kişi oluşu ve haberin konusu dikkate 

alındığında, kamu menfaatini oldukça fazla ilgilendirmektedir. Bu nedenle, somut davada, ifade 

özgürlüğünün geniş kapsamlı olarak yorumlanması gerekmektedir. 

Alman mahkemeleri, şüphelerle ilgili haber yapma kriterlerini karşılamadığı gerekçesiyle, yazının 

şikâyet konusu bölümünün yayınlanmasının durdurulmasına karar vermişlerdir. 

Başvuran şirket, söz konusu yazıda, Thiele’nin kendi yorumlarına yer vermiştir. Thiele tarafından dile 

getirilen hususlar, ispata tabi maddi iddialardan ziyade bir değer yargısının ifade edilişi olarak 

değerlendirilebilir.  

Tedbir kararına konu olan hususlar, genel olarak kamu menfaatini ilgilendiren siyasi bir bağlamda 

dile getirilmiş ve bu kapsamda, eski Başbakan’ın ceza gerektiren bir suç işlediği şeklinde bir iddiada 

bulunulmamıştır. Söz konusu hususların, çeşitli olaylara dayanılarak dile getirilmiş olması 

mümkündür.  Ayrıca, Başbakan, siyasi tercihlerini açıklama ve bu konuda kamuoyunu bilgilendirme 

olağanına da sahipti. Dolayısıyla, söz konusu yazının eski Başbakan lehine unsurlar içermesi gerektiği 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-145361


yönündeki görüş doğru değildir ve Başbakan, görevi gereği gerçek kişilerden daha fazla tolerans 

gösterme yükümlülüğünü yerine getirmemiştir. 

Ayrıca, başvuran şirket, şikâyet konusu yazıyı yayımcısı olduğu gazetede yayımlamakla birlikte, yazı 

kapsamındaki hususlar, Alman Parlamentosunun üyesi olan bir siyasetçi tarafından dile getirilmiş 

konulardır. Bir gazeteden, siyasi bir kamuoyu tartışması bağlamında, bir siyasetçi tarafından başka bir 

siyasetçi hakkında dile getirilen her yorumun doğruluğunu sistematik olarak teyit etmesi istenemez. 

Eski Başbakan, şikâyet konusu yorumları dile getiren kişi hakkında dava açabilirdi. Dolayısıyla, 

Thiele’nin yorumlarının alınma şekli, eski Başbakan hakkındaki açıklamanın çok yakın zamanda yani 

yazı yayınlanmadan üç gün önce yapıldığı ve haberlerin genellikle gelip geçici nitelikte olduğu dikkate 

alındığında, başvuran şirketin başka herhangi bir ön kontrol yapmadan söz konusu yorumları 

yayınlama hakkı olmadığını gösteren herhangi bir unsur bulunmamaktadır. Aynı şekilde, eski 

Başbakan ile irtibat kurulması amacıyla herhangi bir girişimde bulunulmadığı veya eski Başbakan’ın 

söz konusu hususlara yanıt verme fırsatının olmadığı da söylenemez.

Mahkeme, yazının yayınlanma şekliyle ilgili olarak, eski Başbakan hakkında, Mahkemenin içtihatları 

kapsamında sorun teşkil edecek nitelikte herhangi bir ifadenin yer almadığı sonucuna varmıştır.  

Mahkeme, yayının yarattığı etkiyle ilgili olarak, Bild gazetesinin ulusal düzeyde yayınlandığı ve 

Avrupa’da tirajı en yüksek gazetelerden biri olduğunu belirtmiştir. 

Mahkeme, son olarak, verilen cezanın ağırlığıyla ilgili olarak, başvuran şirketin, yazının bir bölümünün 

yayınlanmasının durdurulmasına yönelik olarak verilen bir tedbir kararına konu olduğunu beyan 

etmiştir. Ancak, söz konusu tedbir kararının, başvuran şirketin ifade özgürlüğü açısından caydırıcı bir 

etkiye neden olabileceğini belirtmiştir. 

Mahkeme, yukarıdaki hususları dikkate alarak, başvuran şirketin, şikâyet konusu yazıyı yayınlamakla 

basın özgürlüğünün sınırlarını aşmadığı kanaatine varmıştır. Eski Başbakan’ın itibarının korunmasının, 

başvuran şirketin ifade özgürlüğü hakkından ve söz konusu özgürlüğün kamuoyunu ilgilendiren 

konularda desteklenmesiyle sağlanacak kamu menfaatinden daha üstün tutulmasını gerektirecek acil 

bir sosyal ihtiyacın bulunduğu kanıtlanamamıştır. Bu nedenle, söz konusu müdahale “demokratik bir 

toplumda gerekli” değildir. 

Sonuç: ihlal (oy birliğiyle)

Madde 41: Herhangi bir tazminat talebinde bulunulmamıştır. 


