
© Naczelny Sąd Administracyjny, www.nsa.gov.pl [Translation already published on the official 
website of the Polish Supreme Administrative Court]. Permission to re-publish this translation has 
been granted by the Polish Supreme Administrative Court for the sole purpose of its inclusion in the 
Court’s database HUDOC

© Naczelny Sąd Administracyjny, www.nsa.gov.pl [Tłumaczenie zostało już opublikowane na 
oficjalnej stronie Naczelnego Sądu Administracyjnego]. Zezwolenie na publikację tego tłumaczenia 
zostało udzielone przez Naczelny Sąd Administracyjny wyłącznie w celu zamieszczenia w bazie 
Trybunału HUDOC

EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA

SEKCJA PIĄTA

SPRAWA AXEL SPRINGER AG 
PRZECIWKO REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

(skarga numer 48311/10)

WYROK

Ta wersja została skorygowana zgodnie z artykułem 81 Regulaminu Trybunału
 dnia 4 listopada 2014 roku

STRASBURG

10 lipca 2014 roku

WYROK OSTATECZNY

10/10/2014

Wyrok ten stał się ostateczny zgodnie z warunkami określonymi w art. 44 § 2 Konwencji.
Może podlegać korekcie wydawniczej.

http://www.nsa.gov.pl/
http://www.nsa.gov.pl/




  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  1

W sprawie Axel Springer AG przeciw Republice Federalnej Niemiec (nr 2),
Europejski Trybunał Praw Człowieka (sekcja piąta), orzekając jako Izba w 
składzie:

Mark Villiger, przewodniczący,
Angelika Nußberger,
Boštjan M. Zupančič,
Ganna Yudkivska,
Vincent A. De Gaetano,
André Potocki,
Aleš Pejchal, sędziowie,

oraz Claudia Westerdiek, kanclerz sekcji,
Obradując na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 czerwca 2014 roku,
Wydaje następujący wyrok, przyjęty tego samego dnia:

POSTĘPOWANIE

1. Przyczyną wszczęcia sprawy jest skarga (nr 48311/10) złożona do 
Trybunału przeciwko Republice Federalnej Niemiec przez osobę prawną na 
prawie niemieckim, spółkę anonimową [jedna z form spółki z ograniczoną 
odpowiedzialnością] Axel Springer AG („skarżąca spółka”) dnia 19 sierpnia 2010 
roku na podstawie artykułu 34 Konwencji o ochronie praw człowieka i wolności 
podstawowych („Konwencja”).

2. Skarżąca spółka była reprezentowana przez Panią U. Börger, adwokata z 
Hamburga. Rząd niemiecki („Rząd”) był reprezentowany przez swoich 
pełnomocników, Panią K. Behr oraz Pana H.-J. Behrensa, z Federalnego 
Ministerstwa Sprawiedliwości.

3. Skarżąca spółka utrzymuje, że zakaz ponownego publikowania dwóch zdań 
jest sprzeczny z artykułem 10 Konwencji.

4. Dnia 28 marca 2012 roku skarga została zakomunikowana Rządowi.
5. Stowarzyszenie pozarządowe o nazwie Media Legal Defence Initiative 

otrzymało pozwolenie na interwencję w tym postępowaniu jako strona trzecia 
(artykuł 36 § 2 Konwencji oraz artykuł 44 § 3 Regulaminu).

    FAKTY SPRAWY

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY

6. Skarżąca jest spółką anonimową z siedzibą w Hamburgu. Wydaje ona 
między innymi wysokonakładowy dziennik BILD.



2        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

A. Geneza sprawy

7. Wieczorem dnia 22 maja 2005 roku, w rezultacie poważnej porażki swej 
Partii Socjaldemokratycznej (SPD) w wyborach w landzie Nadrenia Północna-
Westfalia, kanclerz Niemiec Gerhard Schröder, szef rządu federalnego, będący na 
swoim stanowisku od 1998 roku, zapowiedział rozpisanie wcześniejszych 
wyborów do parlamentu na jesień tego samego roku, podczas gdy normalnie 
powinny one odbyć się we wrześniu 2006 roku. Ponieważ przyspieszone wybory 
mogłyby odbyć się jedynie w przypadku rozwiązania niemieckiego parlamentu 
(Bundestag), co mogło nastąpić jedynie na mocy zarządzenia prezydenta Niemiec 
w wyniku braku uchwalenia votum zaufania wobec kanclerza Niemiec, kanclerz 
Schröder złożył wniosek o udzielenie votum zaufania dnia 1 lipca 2005 roku i 
przegrał głosowanie. Zgodnie z prośbą kanclerza, 148 z 304 deputowanych z 
partii tworzących jego rząd wstrzymało się od głosu. Dnia 21 lipca 2005 roku 
prezydent Republiki Federalnej Niemiec Horst Köhler ogłosił rozwiązanie 
Bundestagu. Ten sposób rozwiązania parlamentu sprowokował publiczne 
dyskusje, a także dyskusje pośród deputowanych, oraz stał się przedmiotem 
skargi do Federalnego Sądu Konstytucyjnego, który w większości oddalił zarzuty, 
uznając krytykowany proceder za zgodny z Ustawą Zasadniczą (zobacz między 
innymi postanowienie z dnia 25 sierpnia 2005 roku, sygnatury 2 BvE 4/05 oraz 
7/05).

8. Wybory odbyły się 18 września 2005 roku. Nie zostały one wygrane przez 
żadną z dużych partii politycznych z powodu braku wystarczającej większości 
głosów, a w ich wyniku partie polityczne, które tworzyły rząd Schrödera do tej 
pory (SPD oraz Zieloni), straciły przewagę. W rezultacie partie konserwatywne 
(CDU oraz CSU) a także partia socjaldemokratyczna doszły do porozumienia i 
utworzyły koalicję pod przewodnictwem Pani Angeli Merkel, kandydatki partii 
konserwatywnych. Dnia 22 listopada 2005 roku Pan Schröder zakończył 
urzędowanie, a nowym kanclerzem Niemiec została wybrana Pani Merkel.

9. Dnia 9 grudnia 2005 roku w związku z ceremonią z okazji rozpoczęcia prac 
budowy gazociągu przez Morze Bałtyckie (Ostseepipeline) została opublikowana 
informacja, że Pan Schröder został mianowany przewodniczącym rady 
nadzorczej niemiecko-rosyjskiego konsorcjum „NEGP” (Konsortium 
Nordeuropäische Gaspipeline). Celem konsorcjum zarejestrowanego w 
Szwajcarii i będącego pod kontrolą rosyjskiego przedsiębiorstwa „Gazprom” było 
zbudowanie gazociągu mającego transportować rosyjski gaz do Europy 
Zachodniej. Wstępna zgoda na budowę gazociągu została podpisana dnia 11 
kwietnia 2005 roku przez niemiecką spółkę BASF oraz Gazprom w obecności 
Pana Schrödera oraz rosyjskiego prezydenta Vladimira Putina. Podpisanie 
właściwego kontraktu, przewidziane wstępnie na połowę października miało 
odbyć się podczas szczytu energetycznego w Moskwie. Ostatecznie miało ono 
miejsce 8 września 2005 roku, również w obecności Pana Schrödera oraz Putina, 
na dziesięć dni przed datą wcześniejszych wyborów.

10. W dniu ukazania się tej informacji [9 grudnia 2005 roku - przyp.tłum.] 
redaktor BILD próbował się bezskutecznie skontaktować z zastępcą rzecznika 
rządu S. (który to nadal pełnił swoją funkcję w nowym rządzie) w celu uzyskania 
na ten temat informacji. Następnego dnia ponowił on tę próbę, która również 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  3

pozostała bez odzewu. W odpowiedzi na postawione tego samego dnia trzecie 
zapytanie rzecznik prasowy poinformował dziennikarza, że Pan Schröder nie ma 
nic do dodania w sprawie, w której złożył już oficjalną deklarację w dniu 9 
grudnia 2005 roku, zgodnie z którą przychylnie odniósł się do prośby partnerów o 
przyjęcie funkcji w radzie nadzorczej konsorcjum.

11. W niedzielę 11 grudnia 2005 roku dziennikarz BILD zadzwonił do 
wiceprzewodniczącego grupy parlamentarnej Wolnej Partii Demokratycznej 
(FDP), Pana Carla-Ludwiga Thiele.

12. W deklaracji potwierdzonej pod przysięgą a wygłoszonej dnia 14 grudnia 
2005 roku dziennikarz przyznał, że Pan Thiele zastanawiał się, czy kanclerz 
Schröder już rozmawiał z Rosjanami na temat lukratywnego stanowiska przed 
rozpisaniem wyborów w maju 2005 roku. W odpowiedzi na zapytanie 
dziennikarza, co dokładnie miał na myśli, Pan Thiele powiedział: „Powinniśmy 
ujrzeć dziś w nowym świetle manewr prowadzący do wcześniejszych wyborów”. 
Dziennikarz zapytał zatem Pana Thiele, czy ma na myśli to, że Schröder mógł 
ewentualnie sprowokować nowe wybory, opierając się na rosyjskich obietnicach. 
Pan Thiele odpowiedział: „Trzeba sobie zadać to pytanie”. Pan Thiele wskazał, 
opierając się na swoim doświadczeniu politycznym, że kwestia zmiany 
działalności osobistej o takiej wadze musiała zostać ustalona o wiele wcześniej 
niż w miesiącu maju. Po czym zadał on dwa pytania: „Czy Schröder chciał 
pozbyć się swojej funkcji, ponieważ zaoferowano mu bardziej dochodowe 
stanowisko? Czy podejmując decyzję o wcześniejszych wyborach w 
beznadziejnej sytuacji politycznej, miał ku temu powody osobiste?”

Pan Thiele po wygłoszeniu swoich opinii zgodził się na ich cytowanie. Dnia 
14 grudnia 2005 roku dziennikarz znów zadzwonił do Pana Thiele z pytaniem, 
czy po zwróceniu uwagi (Abmahnung) czasopismu BILD przez Pana Schrödera 
jest gotów nadal podtrzymać swoje stanowisko, na co Pan Thiele udzielił 
pozytywnej odpowiedzi.

B. Sporny artykuł

13. W wydaniu z 12 grudnia 2005 roku dziennik BILD opublikował na 
pierwszej stronie artykuł zatytułowany: „Ile naprawdę zarabia Schröder na 
projekcie gazociągu? – musi on ujawnić swoje rosyjskie wynagrodzenie” Na 
drugiej stronie dziennika pod tytułem: „Rosyjska pensja – czy Schröder zarobi 
ponad milion rocznie?” znajdował się następujący artykuł:

„Były kanclerz oraz rosyjski gaz: Fala szoku przeszła przez wszystkie partie 
polityczne, ponieważ Schröder zostaje szefem rady nadzorczej przedsiębiorstwa, które 
chce zbudować za cztery miliardy euro gazociąg biegnący pod Morzem Bałtyckim z 
Rosji do Niemiec. Kiedy był kanclerzem, dążył do realizacji tego projektu pomimo 
znacznych oporów.

Minister - prezydent Dolnej Saksonii, Christian Wulff (CDU) twierdzi, że Schröder musi 
teraz zareagować: albo odmówić przewodnictwa zarządu konsorcjum NEGP, albo ujawnić 
swoje rosyjskie dochody pochodzące z pełnienia owej funkcji!

Wulff powiedział BILD-owi: „Poprzez swoje zachowanie Gerhard Schröder ciężko 
zaszkodził reputacji polityki niemieckiej. Schröder musi odmówić prezesury w radzie 
nadzorczej, ponieważ jeśli tego nie zrobi, będziemy mieli wrażenie, że chodzi tu o 
wynagrodzenie jego zaangażowania w budowę gazociągu.”



4        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

Polityk dodał także: Jeśli Schröder mimo wszystko zaakceptuje nominację do rady 
nadzorczej, będzie zmuszony wykazać swoje zarobki. Jest to przewidziane w ustawie o 
jawności [dochodów], która została wzmocniona przez rząd Schrödera w tym roku. Fakt, że 
przedsiębiorstwo gazociągowe ma swoją siedzibę w Szwajcarii, nie będzie stanowił powodu, 
dla którego były kanclerz nie ma obowiązku przestrzegania tych reguł.

Wtajemniczeni szacują, że Schröder pobiera ponad milion dolarów rocznie za swoją pracę 
związaną z gazem. W rezultacie: Rosjanie nie są chciwi. Na przykład, pięciu członków rady 
nadzorczej rosyjskiego przedsiębiorstwa Northgas, filii Gazpromu, uzyskało łącznie siedem 
milionów dolarów odszkodowania.

To, że Schröder znalazł swoje miejsce w niemiecko-rosyjskim przedsiębiorstwie tak 
szybko, po tym jak opuścił rząd, nie spotyka się ze zrozumieniem w żadnej z partii. Co jest 
szczególnie drażliwą kwestią, dnia 11 kwietnia rosyjski gigant energetyczny Gazprom oraz 
niemieckie przedsiębiorstwo BASF podpisały memorandum w Hanowerze w sprawie 
wspólnej eksploatacji rosyjskich złóż gazu w obecności Schrödera oraz głowy państwa 
rosyjskiego Vladimira Putina. Po złożeniu podpisów dwaj szefowie rządów zostali razem do 
późnej nocy przy lampce czerwonego wina.

Czy w tamtym momencie, na sześć tygodni przed ogłoszeniem przez Schrödera 
przyspieszonych wyborów jego zaangażowanie w międzynarodowe przedsiębiorstwo 
gazowe było już przedmiotem rozmów?

Wiceprzewodniczący grupy parlamentarnej FDP, Carl-Ludwig Thiele: „Trzeba sobie zadać 
to pytanie!” Thiele ma przerażające podejrzenie: „Czy Schroeder chciał pozbyć się swojej 
funkcji, ponieważ zaoferowano mu bardziej dochodowe stanowisko? Czy podejmując 
decyzję o wcześniejszych wyborach w beznadziejnej sytuacji politycznej, miał ku temu 
powody osobiste? Powinniśmy ujrzeć dziś w nowym świetle manewr prowadzący do 
wcześniejszych wyborów.”

Peter Ramsauer, szef grupy parlamentarnej (Landesgruppe) CSU [partia konserwatywna] 
Bundestagu: „Nie zawiera się takiego porozumienia dnia na dzień, a Gerhard Schröder 
jeszcze trzy tygodnie temu był kanclerzem. Powinien teraz odkryć swoje karty i powiedzieć, 
czy porozumienie to zostało zawarte podczas trwania jego mandatu.”

Wiceprzewodniczący grupy parlamentarnej CDU [partia konserwatywna] Wolfgang 
Bosbach: „Schröder powinien w końcu powiedzieć, o co chodzi w tej grze (was Sache ist)!”.

Rzecznik do spraw ekonomicznych grupy parlamentarnej „Zieloni” Matthias 
Berninger: „Schröder powinien teraz zapewnić maksymalną przejrzystość oraz 
ujawnić podpisany przez siebie kontrakt wraz z wysokością wynagrodzenia.”

14. Artykuł na stronie drugiej był zilustrowany zdjęciem Pana Schrödera w 
rosyjskiej czapce na głowie. U dołu znajdował się niewielki artykuł, informujący, 
że konsorcjum NEGP jest zarządzane przez byłego zarządcę Ministerstwa 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej i 
przyjaciela Pana Putina.

15. Nominacja Pana Schrödera na stanowisko prezesa rady nadzorczej 
sprowokowała publiczne dyskusje i stała się przedmiotem reportaży w mediach 
oraz debat w parlamencie niemieckim, między innymi w dniu 15 grudnia 2005 
roku.

16. Z artykułu w magazynie FOCUS (nr 50/2005), który ukazał się 12 grudnia 
2005 roku, wynika, że dziennikarz tego magazynu zwrócił się do rządu Schrödera 
w sierpniu 2005 roku z zapytaniem, czy prawdziwe są informacje pochodzące z 
Moskwy o tym, jakoby Gazprom przygotowywał stanowisko dla Pana Schrödera. 
Rzecznik rządu stwierdził w odpowiedzi, iż byłoby to absurdem i że taka 
propozycja nie zaistniała.



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  5

17. W kwietniu 2006 roku opinia publiczna dowiedziała się, że pod koniec 
października 2005 roku, podczas gdy dawny rząd tymczasowo pełnił swoje 
funkcje w oczekiwaniu na wybór Pani Merkel na kanclerza, podpisano poręczenia 
w świetle których rząd niemiecki został gwarantem na sumę miliarda euro w 
imieniu dwóch banków niemieckich na rzecz Gazpromu oraz części gazociągu. 
Pan Schröder dał do zrozumienia, że nie był świadom istnienia tych podpisów, a 
Gazprom zadeklarował nie uciekanie się do poręczeń.

C. Zakwestionowane postępowanie sądowe

18. W bliżej nieokreślonym dniu w 2006 roku Gerhard Schröder złożył w 
sądzie rejonowym w Hamburgu wniosek o wydanie zakazu wszelkiego 
ponownego publikowania przez skarżącą spółkę następującego fragmentu 
artykułu:

 „Thiele ma przerażające podejrzenie: „Czy Schröder chciał pozbyć się swojej funkcji, 
ponieważ zaoferowano mu bardziej dochodowe stanowisko? Czy podejmując decyzję o 
przyspieszonych wyborach w beznadziejnej sytuacji politycznej, miał ku temu powody 
osobiste?”

1) Wyrok sądu rejonowego

19. Wyrokiem z dnia 19 stycznia 2007 roku sąd rejonowy przyjął wniosek. 
Uznał on między innymi, że sporny cytat nie był ani stwierdzeniem faktu, ani 
osądem wartościującym, ale przypuszczeniem w formie pytań, którego zgodność 
z prawem powinna być zbadana w świetle reguł ustanowionych dla reportaży 
bazujących na podejrzeniach (Verdachtsberichterstattung). Zgodnie z tymi 
kryteriami sędzia powinien stwierdzić, czy reportaż podejmował temat w interesie 
publicznym, czy istniała podstawa faktyczna wystarczająca do sformułowania 
przypuszczenia, czy dziennik wykazał się odpowiednią skrupulatnością w trakcie 
poszukiwań, a także w trakcie podejmowania decyzji o publikacji reportażu, czy 
natura reportażu wskazywała w wystarczający sposób na to, że chodziło o 
przypuszczenie oraz na to, że w rzeczywistości fakty mogły być inne.

Sąd rejonowy uznał, że publikacja spornego fragmentu nie spełniała 
powyższych warunków o tyle, o ile skarżąca spółka nie starała się wcześniej 
uzyskać zdania Pana Schrödera w tym temacie ani też nie zebrała wystarczającej 
liczby faktów, mogącej usprawiedliwić rozpowszechnianie spornego fragmentu.

2) Wyrok sądu apelacyjnego

20. Wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2008 roku sąd apelacyjny w Hamburgu 
podtrzymał wyrok sądu rejonowego. Stwierdził on, że publikacja spornego cytatu 
była niezgodna z artykułem 823 § 1 kodeksu cywilnego w związku z artykułem 
1004 § 1 (poprzez analogię) kodeksu cywilnego oraz prawem do ochrony dóbr 
osobistych (Allgemeines Persönlichkeitsrecht – zobacz Właściwe prawo i 
praktyka krajowa), ponieważ sugerowała czytelnikowi, że kanclerz Schröder 
podjął decyzję o rozpisaniu wcześniejszych wyborów do parlamentu na 
podstawie prywatnych oraz interesownych pobudek. Sąd apelacyjny stwierdził, że 
nie ma potrzeby ustalać, czy sporny cytat jest prawdziwym pytaniem (otwartym) 



6        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

lub stwierdzeniem faktu w formie pytania, ponieważ skarżąca wyraziła 
podejrzenie, które mogłoby zostać sformułowane jako pytanie. Sąd rejonowy 
miał więc w tym wypadku rację co do zastosowania kryteriów właściwych dla 
reportażu bazującego na podejrzeniach.

21. Sąd apelacyjny zauważył ponadto, że reportaż skarżącej spółki nie 
ograniczał się jedynie do przytoczenia wypowiedzi Pana Thiele, ale 
wkomponował ją w długi artykuł, którego intencją było poprowadzenie 
czytelnika w określonym kierunku. Przypomniał on, że artykuł zaczął się od 
informacji na temat spotkania Pana Schrödera z prezydentem rosyjskim Putinem 
w kwietniu 2005 roku i stawiał pytanie, czy przy tej okazji kwestia działalności 
kanclerza Schrödera dla „Gazpromu” została podjęta. Według sądu czytelnik 
został w ten sposób zachęcony do myślenia, że było możliwym zaistnienie 
porozumienia co do tego, że Pan Schröder obejmie stanowisko w sektorze 
prywatnym, oraz że wykorzystał on następnie porażkę w wyborach w regionie 
Nadrenia Północna-Westfalia jako pretekst do wywołania serii wydarzeń 
mających doprowadzić do pozbawienia go funkcji kanclerza. Sąd dodał także, że 
ten sposób rozumowania znalazł swoje potwierdzenie w dwóch pytaniach 
zawartych w spornym cytacie oraz w użyciu następujących wyrażeń „manewr 
prowadzący do wcześniejszych wyborów” oraz „manewr ten ukazał się w 
zupełnie nowym świetle”.

22. Sąd apelacyjny wyjaśnił, że zasady dotyczące legalności reportaży 
bazujących na podejrzeniach odnoszą się do niniejszej sprawy, nawet jeśli 
kwestionowany reportaż nie podejrzewał Pana Schrödera o popełnienie 
przestępstwa. Decydującym jest fakt, że skarżąca spółka wyraziła podejrzenie 
zawierające w sobie znaczący, obraźliwy zarzut wobec byłego kanclerza. Artykuł 
sugerował tym samym, że ten ostatni oszukał opinię publiczną i wyborców co do 
prawdziwych przyczyn rozpisania wcześniejszych wyborów oraz że dał 
pierwszeństwo swoim własnym interesom finansowym przed dobrem 
publicznym, któremu był zobowiązany służyć jako kanclerz. Sąd apelacyjny 
uznał, że taki zarzut należy do najcięższych, jakie można postawić osobie 
piastującej jedną z najwyższych funkcji w Państwie. Użycie 
wyrażenia „przerażające podejrzenie” potwierdzało w oczach sądu wagę zarzutu.

23. Sąd apelacyjny w dalszej części wyroku wyjaśnia, że skarżąca spółka 
niedostatecznie przestrzegała zasad ustanowionych dla reportaży bazujących na 
podejrzeniach. Zgodnie z tymi zasadami reportaż powinien dotyczyć 
rzeczywistego przedmiotu interesu publicznego, opierać się na minimalnej ilości 
prawdziwych elementów, a także opisywać fakty w sposób obiektywny oraz 
wskazywać na warunki potwierdzające podejrzenie na równi z tymi, które 
przemawiałyby na korzyść osoby podejrzewanej, powinien z zasady uzyskać 
komentarz osoby podejrzewanej w związku z zarzutami oraz powinien być 
owocem poszukiwań spełniających wymagania skrupulatności dziennikarskiej.

24. Odnosząc te zasady do niniejszej sprawy, sąd apelacyjny wyjaśnia 
najpierw, że przedmiot reportażu leżał w interesie publicznym. Przyznaje on, że 
zaistniała także wystarczająca ilość faktów dających podstawę do podejrzeń. W 
tym celu przypomniał on przebieg zdarzeń tworzących kontekst artykułu: Pan 
Schröder przez cały czas trwania swojego mandatu kanclerza opowiadał się za 
projektem gazociągu, spotkał się także z prezydentem rosyjskim Putinem podczas 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  7

podpisania deklaracji przez dwa przedsiębiorstwa z prywatnego sektora 
ekonomicznego – rosyjskie i niemieckie – w dniu 11 kwietnia 2005 roku, 
zadecydował także o przeprowadzeniu przyspieszonych wyborów w momencie, 
kiedy jego partia znajdowała się w trudnej sytuacji po przegraniu wyborów w 
Nadrenii Północnej-Westfalii, spowodował procesy sprzyjające utracie przez 
niego mandatu kanclerza oraz, według sądu apelacyjnego, pomiędzy dniem 
przyspieszonych wyborów a ostatnim dniem mandatu kanclerza opinia publiczna 
dowiedziała się, że Pan Schröder objął bardzo dobrze płatne stanowisko w 
konsorcjum będącym pod kontrolą Gazpromu.

25. Sąd apelacyjny dodał również, że pytanie o to, w jaki sposób Pan Schröder 
objął to stanowisko, mogłoby być tym bardziej postawione, że to właśnie to 
wydarzenie leżało u podstaw formowania się opinii publicznej. Sąd uszczególnił 
także, że wymagania co do zgodności z prawem takiego reportażu nie powinny 
być zbyt wysokie. W przeciwnym wypadku możliwość komentowania przez 
media zachowań osób związanych z polityką mogłaby zostać ograniczona tylko i 
wyłącznie do sytuacji, w których istniałyby znaczne ilości wskazówek 
potwierdzających wyrażone podejrzenia. Takie ograniczenie nie jest 
akceptowalne w podobnej dziedzinie. Sąd apelacyjny podkreślił, że ktokolwiek 
przyciąga uwagę opinii publicznej, tak jak dzieje się to w przypadku polityków, 
musi zaakceptować fakt, że próg, od którego jego zachowanie wzbudza 
zainteresowanie mediów, jest o wiele niższy niż w przypadku osób spoza sfery 
politycznej.

26. Sąd apelacyjny zarzucił pozwanej publikacji brak obiektywizmu oraz 
zrównoważenia. Przypomniał on, że wyjawienie faktów w reportażu nie powinno 
prowadzić do przedwczesnego osądzenia (Vorverurteilung) osoby będącej jego 
przedmiotem. Z przedwczesnym osądzeniem mamy do czynienia, gdy reportaż 
daje do zrozumienia, że osoba podejrzewana zrobiła to, o co jest podejrzewana, a 
także, gdy jest celowo wybiórczy i zakłamuje fakty w celu wywołania sensacji z 
pominięciem warunków działających na korzyść podejrzewanej osoby. Według 
sądu apelacyjnego tak właśnie było w przypadku spornego reportażu, ponieważ 
nie wspomniał on ani słowem o elementach mogących osłabić postawiony zarzut, 
ale przytoczył jedynie okoliczności potwierdzające podejrzenia, które zostały 
dodatkowo skumulowane w spornym cytacie.

27. W tym względzie sąd apelacyjny zaobserwował, że reportaż nie wspomniał 
o tym, iż przegrana w wyborach w Nadrenii Północnej-Westfalii w maju 
znacząco osłabiła autorytet większości rządowej na poziomie federalnym i mogła 
stanowić ważny powód dla zwrócenia się do wyborców, za pomocą 
wcześniejszych wyborów, z zapytaniem, czy nadal wspierają oni większość 
rządzącą. Reportaż nie wspomniał także w żadnym momencie, że kanclerz 
Schröder nie okazał postawy rezygnacji, ale pozostał aktywny i waleczny podczas 
kampanii elektoralnej. Zgodnie z opinią sądu, w momencie ukazania się artykułu 
nie istniała żadna informacja pochodząca od osób z kręgu Pana Schrödera, jakoby 
ten podjął decyzję o rozpisaniu wcześniejszych wyborów z nieuzasadnionych 
powodów (sachfremd).

28. Sąd apelacyjny dodał także, że skarżąca spółka nie miała podstaw do 
twierdzenia, że te warunki [świadczące na korzyść byłego kanclerza – przyp. 
tłum.] były na tyle dobrze znane czytelnikom, że nie było koniecznym ich 



8        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

przypominanie w reportażu, ponieważ cały artykuł starał się zasugerować 
czytelnikowi, że nie istniały warunki pozwalające na zakwestionowanie 
przedstawionych w nim faktów. Tym samym to, że artykuł został uznany za 
podejmujący temat istotny dla interesu publicznego, nie zwalnia skarżącej spółki 
z obowiązku zaprezentowania rzeczywistości w sposób zrównoważony. W tym 
momencie sąd doprecyzował, że skarżąca spółka miała prawo krytykować Pana 
Schrödera. Jednakże, biorąc pod uwagę nadzwyczaj wysoką wagę postawionego 
zarzutu, można by wymagać od niej wskazania, że przedstawione fakty nie 
zostały jeszcze udowodnione.

29. Sąd apelacyjny uznał również, że skarżąca spółka nie przeprowadziła 
wystarczającego badania faktów przed publikacją artykułu. Sąd uznał, że 
niezależnie od tego, czy od cytowanego polityka można wymagać podjęcia 
badania faktów przed sformułowaniem swoich pytań, przed publicznym 
powtarzaniem pytań, które zawierały w sobie ciężkie zarzuty, skarżąca miała 
obowiązek lepszego naświetlenia faktów we własnym zakresie. Uznał on 
jednocześnie, że istniały okoliczności umożliwiające przeprowadzenie takich 
dociekań.

Zdaniem sądu skarżąca spółka mogła zwrócić się do konsorcjum w Szwajcarii, 
do Pana Schrödera lub do jednego z jego współpracowników w celu dowiedzenia 
się, kiedy stanowisko Pana Schrödera zostało stworzone lub przewidziane, kiedy 
Pan Schröder dowiedział się o istnieniu tego stanowiska oraz kiedy i przez kogo 
to stanowisko zostało mu zaproponowane. Sąd apelacyjny dodał, iż fakt, że inne 
media zdawały sprawę z podobnych przypuszczeń, nie może stanowić 
okoliczności łagodzącej dla skarżącej spółki. Nie zapytały one zresztą, podobnie 
jak skarżąca spółka, o zdanie Pana Schrödera. W opinii sądu apelacyjnego, 
niezależnie od kwestii, czy istnieje każdorazowo wymóg zwrócenia się o zdanie 
osoby podejrzewanej w przypadku relacjonowania podejrzeń, w celu wypełnienia 
wymogów skrupulatności dziennikarskiej obowiązkiem prasy jest w każdym 
przypadku skontaktowanie się z osobą zainteresowaną przed opublikowaniem 
przypuszczeń na temat pobudek działania tej osoby, pod warunkiem, że możliwe 
jest skontaktowanie się z tą osobą. Sąd apelacyjny uznał, że obowiązek ten był o 
tyle bardziej konieczny w niniejszym przypadku, że wyrażony zarzut był 
szczególnej wagi.

3) Postanowienie Federalnego Sądu Najwyższego

30. Postanowieniem z dnia 13 stycznia 2009 roku Federalny Sąd Najwyższy 
odrzucił wniosek skarżącej spółki o wszczęcie postępowania kasacyjnego, 
uzasadniając to tym, że sprawa nie dotyczy kwestii o znaczeniu fundamentalnym 
ani też jej ponowne rozpatrzenie nie jest konieczne dla rozwoju prawa, ani dla 
zagwarantowania jednolitości orzecznictwa sądów.

4) Postanowienie Federalnego Sądu Konstytucyjnego

31. Dnia 18 lutego 2010 roku, jedna z izb Federalnego Sądu Konstytucyjnego 
odmówiła przyjęcia do rozpoznania skargi konstytucyjnej złożonej prze skarżącą 
spółkę (sygn. 1 BvR 368/09). Sąd ten nie uzasadnił swojego postanowienia.



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  9

II. WŁAŚCIWE PRAWO I PRAKTYKA KRAJOWA

32. Artykuł 823 § 1 kodeksu cywilnego (Bürgerliches Gesetzbuch) stanowi, że 
kto celowo lub poprzez zaniedbanie, bezprawnie powoduje zagrożenie dla życia, 
nietykalności cielesnej, zdrowia, wolności, własności lub innego podobnego 
prawa drugiego człowieka, jest zobowiązany do usunięcia negatywnych skutków 
swojej działalności.

33. Zgodnie z artykułem 1004 § 1, w razie ingerencji we własność dokonanej 
w inny sposób niż poprzez jej przywłaszczenie lub nielegalne przetrzymanie, 
właściciel może wymagać od sprawcy czynu jego zaprzestania. Jeśli istnieje 
obawa ponownej ingerencji, właściciel może podjąć działania w celu otrzymania 
zakazu prewencyjnego.

34. W wyroku z dnia 25 maja 1954 roku (sygn. I ZR 311/53), Federalny Sąd 
Najwyższy uznał powszechne prawo do ochrony dóbr osobistych w świetle 
artykułów 1 § 1 (godność człowieka) oraz 2 § 1 (prawo do swobodnego rozwoju 
osobowości) Ustawy Zasadniczej.

PRAWO

I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI

35. Skarżąca spółka zarzuca naruszenie prawa do wolności wyrażania opinii, 
przewidzianego artykułem 10 Konwencji, który we właściwej części stanowi, co 
następuje:

„1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 
poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz 
publicznych i bez względu na granice państwowe (...)

2.  Korzystanie z tych wolności, jako pociągające za sobą obowiązki i odpowiedzialność, 
może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 
przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym (...) z uwagi na 
ochronę dobrego imienia i praw innych osób (...).”

A. Dopuszczalność skargi

36. Trybunał stwierdza, że skarga nie jest w sposób oczywisty nieuzasadniona 
w świetle artykułu 35 § 3 lit. a) Konwencji oraz, że nie można jej uznać za 
niedopuszczalną z jakiegokolwiek innego powodu. Należy ją zatem uznać za 
dopuszczalną.



10        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

B. Przedmiot skargi

1. Stanowiska stron

a) Skarżąca spółka

37. Skarżąca spółka wskazuje, że przedmiotem niniejszej skargi jest zakaz 
reprodukowania cytatu z wypowiedzi deputowanego do niemieckiego Parlamentu 
Federalnego, który zakwestionował motywy decyzji politycznej byłego kanclerza 
Niemiec. Niniejsza sprawa różni się zatem od sprawy Pedersen i Baadsgaard 
przeciw Danii ([Wielka Izba], nr 49017/99, CEDH 2004-XI) dotyczącej 
stwierdzenia faktu, który okazał się fałszywy.

38. Skarżąca spółka twierdzi, że nic nie wskazuje, iż pytania sformułowane 
przez Pana Thiele były czysto retoryczne i że w rzeczywistości nie szukała ona na 
nie odpowiedzi. Zauważa ona, że sądownictwo niemieckie nie zebrało w tej 
kwestii żadnych dowodów, a pytanie, dlaczego Pan Schröder sprowokował 
przedterminowe wybory do parlamentu, było żywo dyskutowane publicznie. 
Przytacza ona przebieg wydarzeń po ogłoszeniu przez Pana Schrödera zamiaru 
przeprowadzenia przyspieszonych wyborów: decyzja kanclerza o złożeniu 
wniosku o udzielenie votum zaufania w celu przegrania głosowania, 
przyspieszenie daty podpisu umowy z Gazpromem, gwarancje udzielone przez 
rząd tymczasowy pod koniec października, nietypowa rezygnacja Pana Schrödera 
ze swojego mandatu deputowanego, a także ogłoszenie jedynie dwa i pół 
tygodnia po zakończeniu funkcji kanclerza, że zaakceptował on posadę w NGEP.

39. Skarżąca spółka potwierdza, że wszystkie te fakty były nadal aktualne w 
momencie ukazania się artykułu. Podkreśla ona, że inni politycy oraz inne media 
również kwestionowały motywy kierujące Panem Schröderem jak również to, że 
stwierdzenie Pana Ramsauera, przytoczone w artykule dziennika BILD 
(„Schröder powinien teraz odkryć swoje karty i powiedzieć, czy porozumienie to 
zostało zawarte podczas trwania jego mandatu”), wyrażało ostatecznie to samo 
pytanie, które zadał Pan Thiele.

40. Skarżąca spółka nie zgadza się ze zdaniem sądu apelacyjnego, zgodnie z 
którym powinna ona była sprawić, by reportaż był bardziej zrównoważony i 
wspominał także o okolicznościach, jakie przeczyłyby przypuszczeniu na temat 
tego, że Pan Schröder sprowokował przyspieszone wybory z interesownych 
pobudek. Podkreśla ona, że stwierdzenie sądu apelacyjnego o tym, że Pan 
Schröder pozostał zmotywowany do walki podczas kampanii elektoralnej, jest 
stwierdzeniem subiektywnym i otwartym na inne interpretacje, a także, iż nie 
można narzucić dziennikowi umieszczenia podobnej wzmianki.

41. Skarżąca spółka utrzymuje także, że sąd apelacyjny nie ma racji 
stwierdzając, że nie starała się ona o uzyskanie opinii byłego kanclerza. 
Przypomina ona, że dziennikarze BILD zwrócili się trzy razy do zastępcy 
rzecznika rządu przed uzyskaniem następującej odpowiedzi: Pan Schröder nie ma 
nic do dodania do swej deklaracji wygłoszonej dzień wcześniej. Skarżąca spółka 
podkreśla, że przedstawiła te okoliczności przed sądownictwem cywilnym.

42. Skarżąca spółka jest zdania, że uzyskanie opinii Pana Schrödera nie byłoby 
tak czy inaczej konieczne, ponieważ nie chodziło o podejrzenie kryminalne 
wobec osoby prywatnej lub nieznanej, ale o opublikowanie pytania 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  11

deputowanego na temat zachowania byłego szefa rządu. Według skarżącej spółki, 
debata polityczna nie byłaby możliwa, jeśli media, chcąc opublikować słowa 
jednego polityka na temat innego polityka, byłyby każdorazowo zobligowane do 
wcześniejszego uzyskania opinii tego ostatniego. Skarżąca spółka ocenia, że 
podobnie jak w przypadku skarżącego w sprawie Gorelishvili przeciw Gruzji (nr 

12979/04, 5 czerwca 2007 roku), nie była ona zobowiązana do podjęcia dalszych 
ustaleń przed opublikowaniem spornego fragmentu.

b) Rząd

43. Rząd utrzymuje, że sądy niemieckie, świadome tego, iż mamy do 
czynienia z reportażem na temat polityczny o dużym znaczeniu dla interesu 
publicznego, odpowiednio dokładnie rozważyły znaczenie wolności wyrażania 
opinii w niniejszej sprawie, ale stwierdziły, że skarżąca spółka nie wypełniła 
prawidłowo swoich dziennikarskich obowiązków i odpowiedzialności. Zgodnie z 
opinią rządu, sporny fragment powinien zostać rozumiany jako stwierdzenie 
faktów nawet, jeśli przybrał formę pytania. W rezultacie, dziennik wydawany 
przez skarżącą spółkę nie próbował znaleźć odpowiedzi na pytania postawione 
przez Pana Thiele, ale starał się raczej przekazać swoje zdanie, iż planowane 
przejście Pana Schrödera do sektora prywatnego mogło być, według dziennika, 
decydującym powodem podjęcia decyzji o przyspieszonych wyborach. W 
każdym razie, nawet jeśliby uznać, że komentarz Pana Thiele był prawdziwym 
pytaniem lub stanowił ocenę wartościującą, pozostałby on i tak niezgodny z 
prawem, ponieważ nie miał on wystarczającego oparcia w faktach.

44. Rząd przypomina, że im bardziej przypuszczenie jest poważne, tym 
podstawa w postaci faktów powinna być bardziej solidna (zob. sprawa Pedersen i 
Baadsgaard, op. cit., § 78). Przyznaje on, że przypuszczenie jakoby Pan Schröder 
zaniedbał dobro wspólne, jest jednym z najcięższych zarzutów jakie można 
postawić osobie piastującej funkcję publiczną, skarżąca spółka powinna była 
zatem uzyskać zdanie zainteresowanego przed opublikowaniem spornego 
fragmentu. Jednakże, skarżąca spółka nie przedsięwzięła żadnych kroków w tym 
kierunku. Rząd dodaje w tym miejscu, że zapytanie o informacje skierowane do 
zastępcy rzecznika rządu dotyczyło jedynie konsorcjum NGEP w ogólnym 
kontekście i nie miało żadnego powiązania z kwestią podjętą w spornym 
fragmencie. Ponadto, Pan Schröder nie miał możliwości udowodnienia, że 
podejrzenia na nim spoczywające były bezpodstawne.

45. Rząd zauważa, że żadna okoliczność w niniejszej sprawie nie pozwala na 
stwierdzenie, tak jak czyniła to skarżąca spółka odnosząc się do wyroków 
Dichand i Inni przeciw Austrii (nr 29271/95, 26 lutego 2002 roku) oraz 
Gorelishvili (op. cit.), że obowiązek skrupulatności po stronie skarżącej spółki 
został zmniejszony. Przypomina on, że ponieważ artykuł niezaprzeczalnie 
dotyczył tematu będącego w interesie publicznym, tylko szczególny fragment 
został objęty spornym zakazem. Wszystkie inne spekulacje i zarzuty wobec Pana 
Schrödera w artykule posiadały wystarczające oparcie w faktach i w związku z 
tym mogły zostać opublikowane.

46. Fakt, że sporny fragment dotyczył zdania wygłoszonego przez osobę trzecią, 
w tym przypadku przez polityka, nie jest w opinii Rządu wystarczający, by 



12        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

fragment ten stał się zgodny z prawem. Wskazuje on na ryzyko, że media 
mogłyby rozpowszechniać oszczercze opinie bez poszanowania żadnej z zasad 
etyki dziennikarskiej pod pretekstem, że posługują się cytatem osoby trzeciej. Jest 
to ryzyko o tyle realne, o ile w spornym artykule granice pomiędzy własną 
inicjatywą dziennika a cytowanym zdaniem osoby trzeciej są płynne. Według 
Rządu nie chodziło o przytoczenie zdania wcześniej wygłoszonego w przestrzeni 
publicznej przez polityka, ale o odpowiedź, jakiej Pan Thiele udzielił podczas 
wywiadu telefonicznego na dokładnie sprecyzowane i mające swój cel pytanie 
dziennikarza.

47. Dla Rządu niniejszy przypadek ma cechy wspólne z wcześniej cytowaną 
sprawą Pedersen i Baadsgaard. W obu sprawach nałożone przez sądy zakazy nie 
dotyczyły ogólnej informacji kierowanej do społeczeństwa na temat związany z 
interesem publicznym, ale konkretnych i wyizolowanych stwierdzeń, których 
jakość i zakres wykraczały poza ogólną treść odpowiednio programu i artykułu. 
Tak jak w przypadku sprawy Pedersen i Baadsgaard (§§ 74-76), poprzez 
wykorzystanie zdania następującego zaraz po cytacie z wypowiedzi Pana Thiele 
(„manewr prowadzący do wcześniejszych wyborów”, który powinien zostać 
dostrzeżony „w całkiem nowym świetle”), dziennik BILD pozostawił czytelników 
z jedną tylko możliwą interpretacją, a mianowicie, że były kanclerz posłużył się 
wyborami w sposób instrumentalny w celu zaspokojenia swoich interesów. Rząd 
dodaje, że choć w sprawie Pedersen i Baadsgaard Trybunał zarzucił skarżącym 
brak podjęcia bardziej szczegółowego badania oraz brak sprawdzenia 
wypowiedzi świadka, skarżąca spółka w obecnej sprawie po prostu nie 
przeprowadziła żadnych badań. Poza tym, w obu sprawach zarzuty sformułowane 
wobec podejrzewanych osób były szczególnej wagi, a reportaże zostały 
rozpowszechnione na szeroką skalę.

48. Rząd zauważa na koniec, że inne artykuły, na które powołuje się skarżąca 
spółka w swoich obserwacjach, zarzucały byłemu kanclerzowi przyjęcie 
prywatnych dyspozycji na wypadek niepowodzenia elektoralnego, ale nie 
insynuowały, że Pan Schröder celowo przegrał wybory. Dodaje on także, że fakt, 
że sąd apelacyjny zarzucił dziennikowi nieumieszczenie wzmianki na temat 
walecznej postawy Pana Schrödera podczas kampanii elektoralnej, nie może być 
rozumiany jako nałożenie ogólnego obowiązku na skarżącą spółkę włączenia 
„pozytywnych” wypowiedzi na temat byłego kanclerza. Wprost przeciwnie, sąd 
uznał, że pominięcie to miało szczególne znaczenie w tym akurat przypadku, 
ponieważ dziennik pozbawił w ten sposób swoich czytelników znaczącej 
wskazówki, świadczącej przeciw insynuacjom zawartym w spornym cytacie. Sąd 
apelacyjny wysnuł z tego wniosek, że działanie skarżącej spółki nie mogło być 
uznane za podjęte „w dobrej wierze” ani w zgodzie z zasadami etyki 
dziennikarskiej.

2. Uwagi strony trzeciej

49. Stowarzyszenie Media Legal Defence Initiative [Inicjatywa na rzecz 
Obrony Prawnej Mediów] stwierdza między innymi, że nie można wymagać od 
mediów, aby w każdej sprawie przeprowadzały na własną rękę dochodzenie 
przed opublikowaniem wypowiedzi osoby trzeciej, która może zawierać 
zniesławiające stwierdzenia. Należy uznać, że istnieją przypadki o wielkim 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  13

znaczeniu dla interesu publicznego, w których media mają prawo, a nawet 
obowiązek, publikowania opinii osób trzecich, których prawdziwości uprzednio 
nie sprawdziły.

Stowarzyszenie interweniujące wskazuje na ryzyko nadużycia w przypadku 
zobowiązywania mediów do uzyskania zdania osób, których dotyczy dany 
reportaż, ponieważ w interesie tych ostatnich jest tłumienie i powstrzymanie 
uprawnionej debaty publicznej na temat ich dotyczący. Sprzeciwia się ono także 
konkluzji, jakoby pominięcie niektórych faktów czy elementów równoważne było 
z brakiem obiektywności reportażu. Wybór treści oraz formy reportaży nie należy 
do Państw, ale do mediów (Axel Springer AG przeciw Republice Federalnej 
Niemiec [Wielka Izba], nr 39954/08, § 81, 7 lutego 2012 roku; Jersild przeciw 
Danii, 23 września 1994 roku, § 31, seria A nr 298). Media Legal Defence 
Initiative podkreśla także, że relacjonowanie informacji dotyczących tematów 
związanych z debatą publiczną ma często charakter ciągły, możliwe jest więc, że 
pytanie postawione w jednym reportażu znajduje swoją odpowiedź w kolejnym 
reportażu powstałym w ramach tej samej debaty.

3. Ocena Trybunału

50. Trybunał zauważa, że strony w obecnej sprawie są zgodne, że 
rozstrzygnięcia sądów, wydane w niniejszej sprawie, stanowiły ingerencję w 
prawo skarżącej spółki do wolności wyrażania opinii w rozumieniu artykułu 10 
Konwencji, a ingerencja ta została przewidziana przez artykuły 823 § 1 oraz 1004 
§ 1 kodeksu cywilnego, czytanymi w świetle prawa do ochrony dóbr osobistych. 
Trybunał podziela tę opinię.

51. Trybunał uważa, podobnie jak Rząd, że ingerencja miała uprawniony cel, 
to jest ochronę dobrego imienia oraz praw innych osób w rozumieniu artykułu 10 
§ 2 Konwencji. W odniesieniu do twierdzenia skarżącej spółki, że nałożony zakaz 
raczej szkodził reputacji Pana Schrödera, Trybunał uważa, że kwestia ta dotyczy 
raczej pytania, czy ingerencja była „konieczna w społeczeństwie 
demokratycznym” (zob. sprawa Dichand i Inni, op. cit., § 33).

52. Trybunał musi zatem ustalić, czy przedmiotowa ingerencja była 
„konieczna w społeczeństwie demokratycznym” dla osiągnięcia wskazanych 
wyżej celów.

a) Zasady ogólne

53. Trybunał przywołuje zasady ogólne, które wynikają z jego orzecznictwa w 
tej dziedzinie (zobacz między innymi, Stoll przeciw Szwajcarii [Wielka Izba], nr 

69698/01, §§ 101-105, CEDH 2007-V; Vides Aizsardzības Klubs przeciw Łotwie, 
nr 57829/00, § 40, 27 maja 2004 roku; Ungváry i Irodalom Kft przeciw Węgrom, 
nr 64520/10, §§ 37-48, 3 grudnia 2013 roku).

54. Trybunał przypomina w szczególności, że artykuł 10 § 2 dopuszcza 
jedynie niewielkie ograniczenia wolności wyrażania opinii w odniesieniu do 
dyskursu politycznego lub wypowiedzi w sprawach interesu ogólnego (Brasilier 
przeciw Francji, nr 71343/01, § 41, 11 kwietnia 2006 roku). Ponadto, granice 
dopuszczalnej krytyki w odniesieniu do polityków jako takich są większe niż w 
odniesieniu do osób prywatnych: w odróżnieniu od tych drugich, politycy 



14        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

wystawiają się w nieunikniony sposób i świadomie na możliwość dokładnego 
badania ich wypowiedzi i działań przez dziennikarzy i opinię publiczną, w 
rezultacie muszą oni okazać dużo większą tolerancję (zob. Lingens przeciw 
Austrii, 8 lipca 1986 roku, § 42, seria A nr 103).

55. W przypadkach takich jak niniejsza sprawa Trybunał uwzględnia również 
kluczową rolę, jaką odgrywa prasa w społeczeństwie demokratycznym. Chociaż 
prasa nie powinna przekraczać pewnych granic, w szczególności związanych z 
ochroną dobrego imienia oraz praw innych osób, tym niemniej do jej zadań 
należy przekazywanie (w sposób zgodny z jej obowiązkami i 
odpowiedzialnością) informacji oraz idei na wszelkie tematy związane z 
interesem ogólnym. Nie tylko prasa ma za zadanie rozpowszechnianie informacji 
oraz idei, ale także opinia publiczna ma prawdo do ich otrzymywania. W 
przeciwnym razie, prasa nie mogłaby odgrywać swojej niezbywalnej roli 
strażnika interesu publicznego (zob. Bladet Tromsø i Stensaas przeciw Norwegii 
[Wielka Izba], nr 21980/93, §§ 59 i 62, CEDH 1999-III, i Pedersen i Baadsgaard, 
op. cit., § 71).

56. Należy też przypomnieć, że w sprawach takich jak niniejsza, które 
wymagają wyważenia między prawem do wolności wyrażania opinii a prawem 
poszanowania życia prywatnego, wynik postępowania nie powinien z zasady być 
zależny od tego, czy sprawa została podniesiona przed Trybunałem na podstawie 
artykułu 8 Konwencji przez osobę, której dotyczy reportaż, czy też na podstawie 
artykułu 10 przez wydawcę, który go opublikował. W istocie oba te prawa 
zasługują na równe poszanowanie. To znaczy, że margines oceny powinien z 
zasady być taki sam w obu przypadkach. Jeśli próba wyważenia praw została 
podjęta przez sądy krajowe z poszanowaniem kryteriów ustanowionych przez 
orzecznictwo Trybunału, jedynie poważne powody mogłyby uzasadniać, by 
Trybunał interweniował w zdanie sądownictwa krajowego (zob. Axel Springer 
AG, op. cit., § 87; Von Hannover przeciw Republice Federalnej Niemiec (nr 2) 
[Wielka Izba], nr 40660/08 i 60641/08, § 106, CEDH 2012).

57. We wcześniej cytowanych wyrokach Axel Springer AG (§§ 89-95) oraz 
Von Hannover (nr 2), (§ 108-113) Trybunał podsumował kryteria istotne dla 
znalezienia równowagi między prawem do wolności wyrażania opinii a prawem 
do poszanowania życia prywatnego, w tym: wkład do debaty w interesie 
ogólnym; jak bardzo znana jest osoba, której dotyczy wypowiedź; przedmiot 
reportażu; forma oraz skutki publikacji, a także surowość nałożonych sankcji 
(zobacz także Tănăsoaica przeciw Rumunii, nr 3490/03, § 41, 19 czerwca 2012 
roku; et Verlagsgruppe News GmbH i Bobi przeciw Austrii, nr 59631/09, § 72, 4 
grudnia 2012 roku; Küchl przeciw Austrii, nr 51151/06, § 67, 4 grudnia 2012 
roku; Ungváry i Irodalom Kft, op. cit., § 45).

b) Zastosowanie do niniejszej sprawy

i. Wkład do debaty w interesie ogólnym

58. Trybunał zauważa, że sporny fragment stanowił część artykułu 
opublikowanego w dzienniku wysokonakładowym na temat nominacji Pana 
Schrödera na stanowisko prezesa zarządu niemiecko-rosyjskiego konsorcjum 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  15

wkrótce po zakończeniu jego funkcji kanclerza Niemiec.
Reportaż podnosił w szczególności kwestię, czy i w jakim stopniu Pan Schröder 
skorzystał z decyzji politycznych, jakie sam podjął jako szef rządu, w celu 
przygotowania zmiany swojego statusu. Temat reportażu w sposób oczywisty 
dotyczył ważnego interesu publicznego. Jest to szczególnie widoczne w 
zakazanym fragmencie, który stawiał pytanie, czy Pan Schröder chciał się pozbyć 
funkcji kanclerza Niemiec z powodu zaproponowanej mu posady w konsorcjum.

ii. Jak bardzo znana jest osoba, której dotyczy wypowiedź?

59. W odniesieniu do kwestii, jak bardzo znany był Pan Schröder, należy 
podkreślić, że był on szefem niemieckiego rządu w czasie wydarzeń 
relacjonowanych w przedmiotowym artykule, był więc osobistością polityczną 
bardzo wysokiej rangi.

iii. Przedmiot reportażu oraz natura informacji

60. Jeśli chodzi o przedmiot reportażu Trybunał zauważa, że artykuł nie 
odnosił się do szczegółów z życia prywatnego Pana Schrödera w celu 
zaspokojenia ciekawości pewnej grupy odbiorców (zob. Axel Springer, op. cit., § 
91), ale odnosił się do jego postępowania w czasie sprawowania przez niego 
funkcji kanclerza Niemiec oraz do jego kontrowersyjnej nominacji w niemiecko-
rosyjskim konsorcjum wkrótce po zakończeniu pełnienia funkcji politycznej. W 
konsekwencji wolność wyrażania opinii powinna być rozumiana szeroko w 
przypadku niniejszej sprawy.

61. Trybunał zauważa, że sądy niemieckie obłożyły zakazem 
zakwestionowany fragment na tej podstawie, że nie odpowiadał on kryteriom 
ustanowionym dla relacjonowania na temat podejrzeń, które to kryteria miały 
zastosowanie w niniejszej sprawie. W tej kwestii zauważyły one, że nawet jeśli 
Pan Schröder nie został podejrzany o popełnienie przestępstwa, tym niemniej 
skarżąca spółka przekazała poważny i obraźliwy zarzut wobec niego. Choć sądy 
przyznały, że reportaż dotyczył sprawy będącej w interesie publicznym, zarzuciły 
skarżącej spółce, między innymi, brak obiektywizmu oraz wyważenia, a także 
brak próby uzyskania zdania Pana Schrödera lub osoby z jego kręgu przed 
publikacją.

62. Trybunał zauważa, że sądy niemieckie pozostawiły otwartym pytanie, czy 
sporny fragment był stwierdzeniem faktów czy też sądem wartościującym, 
zamiast tego uznały, że skarżąca spółka sformułowała podejrzenie, którego 
zgodność z prawem powinna zostać oceniona w świetle kryteriów odnoszących 
się do relacjonowania podejrzeń. W opinii Rządu, sądy niemieckie słusznie 
uznały, że zdanie Pana Thiele wyrażało domniemanie na temat faktów i w 
rzeczywistości stanowiło pytanie retoryczne, na które skarżąca spółka nie 
próbowała znaleźć odpowiedzi.

63. Trybunał zauważa przede wszystkim, że skarżąca spółka przytoczyła w 
artykule komentarz, który niezaprzeczalnie zostało uczyniony przez Pana Thiele. 
Jeśli chodzi o samą treść jego pytań, Trybunał przypomina, że rozróżnienie 
między przypisaniem faktów a osądem wartościującym może niekiedy okazać się 
trudne, szczególnie w sytuacji, kiedy mamy do czynienia, tak jak w niniejszej 
sprawie, z przypuszczeniami na temat motywów zachowania osoby trzeciej (zob. 



16        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

mutatis mutandis, Fleury przeciw Francji, nr 29784/06, § 49, 11 maja 2010 roku). 
W odróżnieniu od sprawy Pedersen i Baadsgaard (zob. § 76), w przypadku której 
Trybunał uznał, że oskarżenie sformułowane przez skarżących stanowiło 
stwierdzenie faktów, których prawdziwość była możliwa do udowodnienia, 
pytania postawione przez Pana Thiele na temat pobudek, które doprowadziły 
Pana Schrödera do podjęcia decyzji o przedterminowych wyborach, były ze swej 
natury trudne do udowodnienia. W tym względzie Trybunał uznawał wcześniej, 
że konkluzje na temat motywów lub ewentualnych intencji osób stanowią raczej 
osąd wartościujący niż przypisanie faktów, które byłoby możliwe do wykazania 
(zob. a/s Diena i Ozoliņš przeciw Łotwie, nr 16657/03, § 81, 12 lipca 2007 r.; 
Ungváry i Irodalom Kft, op. cit., § 52).

64. W każdym razie, choć w świetle orzecznictwa Trybunału stwierdzenie 
mające charakter osądu wartościującego powinno w sposób wystarczający mieć 
podstawę w faktach (Pedersen i Baadsgaard, op. cit., § 76), Trybunał zauważa, 
że sąd apelacyjny, w przeciwieństwie do sądu rejonowego, uznał, iż istniała 
wystarczająca ilość faktów, które usprawiedliwiały relacjonowanie podejrzeń 
wobec Pana Schrödera. Sąd apelacyjny zarzucił natomiast skarżącej spółce, że, po 
pierwsze, nie wspomniała ona o elementach osłabiających podejrzenia, ale 
wyłącznie o okolicznościach je potwierdzających, oraz, po drugie, że skarżąca 
spółka nie podjęła się badań w celu lepszego wyjaśnienia faktów przed publikacją 
pytań Pana Thiele, a w szczególności, że nie zapytała o zdanie Pana Schrödera.

65.Trybunał zauważa w pierwszej kolejności, że pytania objęte zakazem 
dotyczyły sprawy politycznej o interesie ogólnym, a także, że – jak stwierdził sąd 
apelacyjny – nie zarzucały one, iż Pan Schröder popełnił przestępstwo. Na 
żadnym zresztą etapie postępowania nie sugerowano, iż zachowanie Pana 
Schrödera mogłoby stać się przedmiotem dochodzenia karnego. Podobnie jak sąd 
apelacyjny, Trybunał zauważa, że pytania postawione przez Pana Thiele mogły 
opierać się na pewnej liczbie faktów, oraz że ogłoszenie przez Pana Schrödera 
faktu zaakceptowania nowego stanowiska było przedmiotem wielu artykułów 
prasowych, a także debaty w parlamencie. Należy również przyznać, że pytania 
postawione przez Pana Thiele nie były jedynymi pytaniami przytoczonymi w 
artykule BILD-u, ale wpisywały się w serię cytatów z wypowiedzi wielu osób 
związanych z różnymi partiami politycznymi. Trybunał przypomina, że nie 
należy ani do niego ani do sądów krajowych narzucanie prasie wyboru sposobu 
relacjonowania w danej sprawie (zob. Jersild, op. cit., § 31; Erla Hlynsdόttir 
przeciw Islandii, nr 43380/10, § 70, 10 lipca 2012 roku) ani decydowanie, które 
informacje powinny lub nie powinny znaleźć się w danym reportażu.

66. Trybunał jest w stanie także podzielić zdanie skarżącej spółki, że 
wydarzenia, do których doszło pomiędzy decyzją kanclerza o rozpisaniu 
wcześniejszych wyborów a ogłoszeniem przez niego informacji na temat 
zaakceptowania posady w konsorcjum, były na tyle znane, że pozostawały w 
świadomości czytelników w momencie ukazania się artykułu. Ponadto, skarżąca 
spółka miała rację twierdząc, że szef rządu posiadał liczne możliwości 
informowania opinii publicznej o swoich wyborach politycznych. W tym 
kontekście warto też zauważyć, że w świetle artykułu w magazynie Focus z dnia 
12 grudnia 2005 roku, dziennikarz tego czasopisma zwrócił się do rządu w 
sierpniu 2005 roku w celu dowiedzenia się, czy informacje, że Gazprom 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  17

przygotowuje stanowisko dla Pana Schrödera były prawdziwe. Rzecznik rządu 
zaprzeczył, by istniała jakakolwiek oferta tego rodzaju (zobacz paragraf 16 
powyżej).

67. W świetle przedstawionych okoliczności, Trybunał nie może przychylić się 
do zdania sądów krajowych, jakoby artykuł powinien był zawierać w sobie 
również elementy przemawiające na korzyść byłego kanclerza. Jako osoba 
piastująca jedną z najwyższych funkcji politycznych w państwie niemieckim, 
powinien on wykazać się o wiele większą tolerancją niż zwyczajny obywatel 
(zobacz także mutatis mutandis, Lingens op. cit., § 43; Dichand i Inni, op. cit., § 
51; Feldek, op. cit., § 85).

68. Trybunał zauważa następnie, że chociaż skarżąca spółka rozpowszechniła 
w swoim dzienniku sporny fragment, to jednak autorem tych pytań był polityk i 
deputowany do parlamentu niemieckiego. Trybunał przypomina, że nie tylko 
prasa ma za zadanie rozpowszechnianie informacji oraz idei na tematy związane z 
interesem publicznym przy jednoczesnym poszanowaniem swych obowiązków i 
odpowiedzialności, ale także opinia publiczna ma prawo do otrzymywania 
informacji oraz idei na te tematy (zobacz paragraf 53 powyżej). W opinii 
Trybunału jest to szczególnie istotne w odniesieniu do kwestii stanowiących 
przedmiot debaty publicznej, a więc w obszarze, w którym wolność wyrażania 
opinii ma najwyższe znaczenie (zob. Lingens, op. cit., § 41; Feldek, op. cit., § 83; 
Brasilier, op. cit., § 41).

69. Trybunał przypomina także, że reportaże dotyczące aktualności 
korzystające z wywiadów, niezależnie od tego, czy podlegają formatowaniu, czy 
nie, stanowią jeden z najważniejszych środków, za pomocą których prasa może 
odgrywać swoją niezbywalną rolę strażnika interesu publicznego. Nakładanie kar 
na dziennikarza za to, że ułatwił on rozpowszechnienie stwierdzeń pochodzących 
od osoby trzeciej wyrażonych w trakcie wywiadu, poważnie zaszkodziłoby 
wnoszeniu przez prasę wkładu do dyskusji na tematy dotyczące interesu 
publicznego i nie powinno być przewidziane, chyba że zachodzą szczególnie 
ważne powody (zob. Jersild, op. cit., § 35, Pedersen i Baadsgaard, op. cit., § 77; 
Gourguénidzé przeciw Gruzji, nr 71678/01, § 42, 17 października 2006 roku; 
Roberts i Roberts przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 38681/08, 5 lipca 2011 
roku). W ten sam sposób, dla osób działających w polityce, prasa może stanowić 
ważny środek do zapoznawania społeczeństwa z ich ideami.

70. Trybunał przypomina, że bezsporne jest, iż Pan Thiele rzeczywiście 
wygłosił zdanie, które znalazło się w kwestionowanym artykule. Trybunał 
ponadto uznaje, że nie można wymagać, by przed publikacją czasopismo 
każdorazowo sprawdzało prawdziwość wszelkich komentarzy jednych polityków 
na temat innych polityków, wygłoszonych w kontekście publicznej debaty 
politycznej. W tym kontekście należy też zauważyć, że Pan Schröder był 
uprawniony do podjęcia kroków sądowych przeciwko autorowi spornego cytatu, 
Panu Thiele. W świetle powyższego, biorąc pod uwagę sposób, w jaki BILD 
uzyskał opinię Pana Thiele, fakt, że wiadomość na temat byłego kanclerza było 
niedawna, jako że ogłoszono ją na trzy dni przed publikacją artykułu, a także 
ogólnie ulotny charakter publikowania wiadomości (zob. Europapress Holding 
d.o.o. przeciw Chorwacji, nr 25333/06, § 69, 22 października 2009 roku), nic nie 
wskazuje, w opinii Trybunału, że skarżąca spółka nie powinna była opublikować 



18        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

zdania Pana Thiele bez wcześniejszego sprawdzenia innych źródeł. Trybunał 
ponadto zauważa, że sąd apelacyjny uznał, iż wyrażenie „przerażające 
podejrzenie” w spornym fragmencie artykułu potwierdzało powagę zarzutu 
postawionego Panu Schröderowi oraz w konsekwencji także tendencyjny oraz 
wybiórczy charakter artykułu, nic jednak nie wskazuje, by sąd ten rozważył także 
możliwość, że użycie tego wyrażenia mogło oznaczać również próbę 
zdystansowania się przez skarżącą spółkę od pytań postawionych przez Pana 
Thiele (mutatis mutandis, Thoma przeciw Luksemburg, nr 38432/97, § 64, CEDH 
2001-III; Erla Hlynsdόttir, op. cit., § 67).

71. W odniesieniu do argumentu Rządu, iż zachodzi ryzyko, że media 
mogłyby rozpowszechniać oszczercze wiadomości bez poszanowania zasad 
skrupulatności dziennikarskiej tylko dlatego, że posługują się zdaniem 
wygłoszonym przez osobę trzecią, Trybunał uznaje za konieczne przypomnieć, że 
w tej sprawie mamy do czynienia ze stwierdzeniem pochodzącym od polityka 
oraz deputowanego do parlamentu w kontekście debaty politycznej o 
niezaprzeczalnym interesie publicznym.

72. Jeśli chodzi o kwestię, czy skarżąca spółka starała się uzyskać zdanie Pana 
Schrödera lub osoby z jego kręgu w kwestii pytań Pana Thiele, Trybunał 
odnotowuje, że w opinii sądów cywilnych, skarżąca spółka nie podjęła w tym 
kierunku żadnych działań. Skarżąca spółka twierdzi jednak, że jeden z jej 
dziennikarzy podjął trzy próby skontaktowania się z zastępcą rzecznika S. po 
ukazaniu się informacji o tym, że Pan Schröder zaakceptował nowe stanowisko, 
oraz że przedstawiła ona tę okoliczność przed sądami cywilnymi. Rząd 
ograniczył się do stwierdzenia, bez udzielenia dalszych wyjaśnień, że pytania 
skarżącej spółki do zastępcy rzecznika rządu dotyczyły jedynie ogólnie 
konsorcjum NGEP i nie odnosiły się w żaden sposób do szczególnych podejrzeń 
wyrażonych przez Pana Thiele.

73. Trybunał zauważa, że Rząd nie wyjaśnił, z jakiego powodu sądy cywilne 
nie wzięły pod uwagę ani nawet nie wspomniały prób skontaktowania się z 
zastępcą rzecznika rządu podjętych przez skarżącą spółkę. W świetle uwag stron, 
Trybunał nie ma powodów, by sądzić, że skarżąca spółka nie podjęła wskazanych 
kroków. Trybunał uważa, że niezależnie od tego, czy skarżąca próbowała uzyskać 
stanowisko zastępcy rzecznika rządu także w odniesieniu do pytań postawionych 
przez Pana Thiele, nie można twierdzić, że nie podjęła ona żadnych kroków, by 
skontaktować się z byłym kanclerzem, ani też, by nie miał on okazji zareagować 
na te pytania.

iv. Forma oraz skutki publikacji

74. Jeśli chodzi o formę publikacji Trybunał zauważa, że sporny fragment 
stanowił część artykułu na temat decyzji kanclerza Schrödera o zaakceptowaniu 
stanowiska zaproponowanego przez NGEP. Artykuł ten zawierał w sobie pewną 
liczbę komentarzy wielu osób związanych z polityką na ten temat, w tym także 
fragment pochodzący od Pana Thiele. Trybunał uznaje, że artykuł nie zawierał w 
sobie wyrażeń pod adresem byłego kanclerza, które mogłyby ze swej natury być 
problematyczne w świetle orzecznictwa Trybunału (cf. Axel Springer AG, op. cit., 
§ 108; Tănăsoaica, op. cit., §§ 52-53). Ani forma artykułu, ani użyte w nim 
wyrażenia, ani też publikacja zdjęcia nie były zresztą przedmiotem skargi (zobacz 



  WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)  19

paragraf 14 powyżej).
75. Jeśli chodzi o skutki publikacji, Trybunał uznał już, że zakres 

rozpowszechnienia reportażu może być również istotny, w zależności od tego, 
czy czasopismo ma zasięg lokalny czy krajowy, a jego nakład jest wysoki czy 
niski (Axel Springer AG, op. cit., § 94; Von Hannover (nr 2), op. cit., § 112). W 
niniejszej sprawie Trybunał uznaje, że dziennik BILD ma zasięg krajowy, którego 
nakład należy do największych w Europie.

v. Surowość sankcji nałożonych na skarżącą spółkę

76. W kwestii surowości sankcji nałożonych na skarżącą spółkę, Trybunał 
zauważa, że wobec skarżącej zastosowano jedynie zakaz, wydany na gruncie 
prawa cywilnego, ponownej publikacji fragmentu artykułu, który ukazał się dnia 
12 grudnia 2005 roku. Trybunał uznaje jednakże, że zakaz ten mógł wywołać 
„efekt odstraszający” w odniesieniu do wykonywania przez skarżącą spółkę jej 
prawa do wolności wyrażania opinii (zob. Brasilier, op. cit., § 43; Tănăsoaica, 
op. cit., § 56; a/s Diena et Ozoliņš, op. cit., § 87).

vi. Stwierdzenie końcowe

77. Mając na względzie wszystkie przedstawione powyżej okoliczności, 
Trybunał stwierdza, że publikując zakwestionowany fragment, skarżąca spółka 
nie przekroczyła granic wolności dziennikarskiej. Sądy niemieckie oraz Rząd, ze 
swej strony, nie udowodnili w przekonujący sposób istnienia nadrzędnej potrzeby 
społecznej przedłożenia ochrony dobrego imienia byłego kanclerza Niemiec, 
Pana Schrödera, ponad prawo skarżącej spółki do wolności wyrażania opinii oraz 
ponad interes ogólny, który w kwestiach o znaczeniu publicznym pierwszeństwo 
przyznaje wolności wyrażania opinii. W związku z powyższym, przedmiotowa 
ingerencja nie była „konieczna w społeczeństwie demokratycznym”.

78. Tym samym doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji.

II. ZASTOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI

79. Zgodnie z artykułem 41 Konwencji
„Jeśli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej protokołów, oraz jeśli 

prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala tylko na 
częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi potrzeba, 
słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.”

A. Opłaty i wydatki

80. Skarżąca spółka żąda 26 338,25 euro1 na pokrycie kosztów i wydatków 
poniesionych w postępowaniu przed krajowymi sądami cywilnymi. Pomimo że 
ustaliła ona ze swoimi adwokatami wynagrodzenie na poziomie wyższym niż 
honoraria przewidziane prawem, precyzuje ona, że żąda jedynie zwrotu sum 
odpowiadających urzędowym stawkom honorariów. W odniesieniu do 

1 Poprawiono 4 listopada 2014 roku. Poprzednio: 31 338,25 euro.



20        WYROK AXEL SPRINGER AG PRZECIW REPUBLICE FEDERALNEJ NIEMIEC (NR 2)

dochodzonych sum zapłaconych z tytułu złożenia skarg do Federalnego Sądu 
Konstytucyjnego oraz do Trybunału skarżąca spółka pozostawia tę kwestię do 
rozstrzygnięcia Trybunału, precyzując, że za każde postępowanie żąda ona co 
najmniej 5 000 euro.

81. Rząd kwestionuje sumę żądaną na pokrycie kosztów procedury przed 
Federalnym Sądem Konstytucyjnym, który w przypadku takim jak niniejszy 
ustala z zasady koszt sporu na kwotę 4 000 euro. Koszt adwokatów w takim 
przypadku to około 500 euro wraz z podatkami.

82. Trybunał uznaje żądane sumy za racjonalne i nakazuje ich zapłatę.

B. Odsetki

83. Trybunał za słuszne uznaje ustalenie wysokości odsetek za zwłokę na 
podstawie marginalnej stopy procentowej Europejskiego Banku Centralnego 
powiększonej o trzy punkty procentowe.

Z TYCH POWODÓW, TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE

1. Uznaje skargę za dopuszczalną;

2. Stwierdza, że doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji;

3. Stwierdza,
a) że Państwo pozwane ma wypłacić skarżącej spółce, w przeciągu trzech 
miesięcy od dnia uprawomocnienia się wyroku zgodnie z artykułem 44 § 2 
Konwencji, sumę 36 338,25 euro (trzydzieści sześć tysięcy trzysta trzydzieści 
osiem euro i dwadzieścia pięć centów)2, oraz wszelkie sumy mogące wynikać 
z obowiązku podatkowego strony skarżącej, na pokrycie opłat i wydatków;
b) że od momentu upływu wyżej wskazanego terminu trzech miesięcy aż do 
dnia uregulowania należności, należne będą odsetki zwykłe od określonej 
powyżej kwoty, naliczone według stopy równej marginalnej stopie 
procentowej Europejskiego Banku Centralnego obowiązującej w tym okresie, 
powiększonej o trzy punkty procentowe;

4. Oddala wniosek skarżącej spółki o słuszne zadośćuczynienie wykraczające 
ponad orzeczoną wyżej sumę.

Sporządzono w języku francuskim i obwieszczono na piśmie dnia 10 lipca 
2014 roku, zgodnie z artykułem 77 §§ 2 oraz 3 Regulaminu.

Claudia Westerdiek Mark Villiger
         Kanclerz Przewodniczący

2 Poprzednio: 41 338,25 euro (czterdzieści jeden tysięcy trzysta trzydzieści osiem euro i dwadzieścia pięć 
centów). 


