
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA
DAWNA SEKCJA PIERWSZA

SPRAWA GAWĘDA przeciwko POLSCE

SKARGA nr 26229/95

WYROK – 14 marca 2002 r.

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Pierwsza Sekcja), zasiadając jako 
Izba składająca się z następujących sędziów:

Pani E. PALM, przewodnicząca,
Pani W. THOMASSEN,
Pan G. JÕRUNDSSON,
Pan J. MAKARCZYK,
Pan R. TÜRMEN,
Pan J. CASADEVALL,
Pan B. ZUPANČIČ, sędziowie,
oraz Pan M. O'BOYLE, kanclerz Sekcji,
Po obradach na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 lutego 2002 r.
Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w wyżej wymienionym 

dniu:

POSTĘPOWANIE

1. Sprawa została przekazana do Trybunału, zgodnie z przepisami 
obowiązującymi przed wejściem w życie Protokołu nr 11 do Konwencji o 
Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności („Konwencja”), przez 
Europejską Komisję Praw Człowieka („Komisja”), w dniu 17 maja 1999 r. 
(art. 5 ust. 4 Protokołu nr 11 i dawne art. 47 i 48 Konwencji).

 Wyrok stanie się prawomocny zgodnie z warunkami określonymi przez art. 44 ust. 2 
Konwencji. Tekst wyroku może podlegać korekcie edytorskiej przed jego 
opublikowaniem w ostatecznej wersji.



2

2. Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 26229/95), wniesionej przeciwko 
Rzeczypospolitej Polskiej do Komisji, na podstawie dawnego art. 25 
Konwencji, przez obywatela polskiego Józefa Gawędę („skarżący”), w dniu 
30 stycznia 1994 r.

3. Skarżący zarzucał w szczególności, że polskie sądy odmówiły mu 
zarejestrowania dwóch tytułów czasopism, uniemożliwiając w ten sposób ich 
publikowanie.

4. Komisja uznała skargę za częściowo dopuszczalną w dniu 15 stycznia 
1996 r. W swoim raporcie z dnia 4 grudnia 1998 r. (dawny art. 31 Konwencji) 
wyraziła, stosunkiem głosów 25 do 1, opinię, że w sprawie nastąpiło 
naruszenie art. 10 Konwencji.

5. Skarżący był reprezentowany przed Trybunałem przez pana 
Wieńczysława Grzyba, prawnika praktykującego w Żywcu. Dnia 31 marca 
1999 r. skład Wielkiej Izby orzekł, że sprawa powinna być rozstrzygnięta 
przez jedną z Sekcji (art. 100 ust. 1 Regulaminu Trybunału). Następnie 
sprawa została przekazana do Pierwszej Sekcji. W ramach tej Sekcji została, 
zgodnie z art. 26 ust. 1 Regulaminu Trybunału, utworzona Izba, która miała 
zbadać sprawę (art. 27 ust. 1 Konwencji)

FAKTY

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY

6. Dnia 9 września 1993 r. Sąd Wojewódzki w Bielsku-Białej oddalił 
wniosek skarżącego o zarejestrowanie czasopisma „Miesięcznik Społeczno-
Polityczny. Europejski Sąd Moralności”, które miało być wydawane w 
Kętach. Sąd uznał, że zgodnie z ustawą Prawo prasowe oraz rozporządzeniem 
Ministra Sprawiedliwości w sprawie rejestracji czasopism, tytuł czasopisma 
powinien odpowiadać jego treści. Nazwa proponowana przez skarżącego 
sugerowałaby, że w Kętach została utworzona instytucja europejska, co było 
nieprawdą i myliło by potencjalnych nabywców. Ponadto, proponowany tytuł 
byłby nieproporcjonalny do rzeczywistej wagi czasopisma, jako że było mało 
prawdopodobne, aby czasopismo o zasięgu europejskim mogło być 
wydawane w Kętach. Sąd stwierdził:

„ ... wnioskodawca uporczywie występuje o rejestrację czasopism, których tytuły 
sugerują istnienie w Kętach instytucji o charakterze międzynarodowym (takich, jak 
Europejski Sąd Moralności czy Światowy Sąd Moralności), a kiedy jest proszony 
przez sąd o zmianę tytułów oświadcza, że tego nie zrobi.”

7. Dnia 17 grudnia 1993 r. Sąd Apelacyjny w Katowicach oddalił apelację 
skarżącego od tego postanowienia. Sąd stwierdził, inter alia, że w 
postępowaniu przed sądem pierwszej instancji skarżący został poinstruowany, 



3

aby zmienił proponowany tytuł przez skreślenie terminu „Europejski Sąd 
Moralności”, lecz odmówił uczynienia tego.

8. Następnie skarżący wszczął liczne postępowania, w celu 
zarejestrowania innych czasopism. Powiodło mu się uzyskanie czterech 
rejestracji.

9. Dnia 6 maja 1994 r. Minister Sprawiedliwości odmówił uwzględnienia 
wniosku o rewizję nadzwyczajną przeciwko postanowieniu z dnia 17 grudnia 
1993 r. stwierdzając, że postanowienie było zgodne z prawem.

10. Dnia 17 lutego 1994 r. Sąd Rejonowy w Bielsku-Białej oddalił nowy 
wniosek skarżącego o rejestrację czasopisma „Niemcy – Tysiącletni Wróg 
Polski”. Sąd odnotował, że na rozprawie w dniu 17 lutego 1994 r., skarżący 
został poproszony o zmianę proponowanego tytułu w taki sposób, aby pozbyć 
się jego negatywnego charakteru – odmówił uczynienia tego. Sąd uznał, że 
rejestracja czasopisma z zaproponowanym tytułem byłaby szkodliwa dla 
pojednania polsko-niemieckiego i dobrych stosunków transgranicznych.

11. Skarżący zaskarżył to postanowienie twierdząc, że postanowienie sądu 
oznaczało cenzurę i było niezrozumiałe.

12. Dnia 12 kwietnia 1994 r. Sąd Apelacyjny w Katowicach utrzymał 
w mocy zaskarżone postanowienie. Sąd zauważył, że tytuł, który proponował 
skarżący, sugerował, że czasopismo będzie się niesłusznie koncentrowało na 
negatywnych aspektach stosunków polsko-niemieckich. Sąd uznał, że ten 
tytuł byłby w konflikcie z rzeczywistością, a przez to oddawałby 
niewyważony obraz właściwych faktów. Dalej, Sąd Apelacyjny uznał, że sąd 
niższej instancji zasadnie odmówił rejestracji, opierając się na tym, że tytuł 
byłby szkodliwy dla pojednania polsko-niemieckiego i dobrych stosunków 
pomiędzy Polską i Niemcami.

II. PRAWO KRAJOWE

13. Art. 20 ustawy Prawo prasowe z dnia 26 stycznia 1984 r. wymaga 
zarejestrowania tytułu prasowego przez Sąd Wojewódzki, jako warunku 
wydawania czasopisma. Wniosek o rejestrację powinien zawierać 
proponowany tytuł, adres wydawcy, nazwisko i inne dane osobowe, 
dotyczące redaktora naczelnego, nazwę i adres wydawnictwa oraz informację, 
jak często czasopismo będzie wydawane. Postanowienie o rejestracji 
podejmuje się w ciągu czternastu dni od dnia, w którym wniosek został 
złożony do sądu. Sąd powinien odmówić rejestracji, jeżeli wniosek nie 
zawiera wymaganych danych lub jeśli proponowany tytuł będzie naruszał 
prawo do ochrony tytułu jakiegokolwiek istniejącego już czasopisma. Art. 45 
ustawy Prawo prasowe przewiduje, że osoba, która wydaje czasopismo bez 
wymaganej rejestracji podlega grzywnie.



4

14. Art. 23 (a) Prawa prasowego upoważnia Ministra Sprawiedliwości do 
wydania rozporządzenia określającego sposób, w jaki powinien być 
prowadzony rejestr czasopism.

15. Art. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie rejestracji 
czasopism, w wersji obowiązującej w omawianym okresie stanowił, że sąd 
nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten byłby niezgodny z 
przepisami prawa lub z faktycznym stanem rzeczy.

16. Dnia 1 listopad 1997 r. rozporządzenie zostało zmienione w ten 
sposób, że art. 5 został skreślony.

PRAWO

I. DOMNIEMANE NARUSZENIE ART. 10 KONWENCJI

17.Skarżący zarzuca, że odmowa zarejestrowania dwóch czasopism 
stanowi naruszenie art. 10 Konwencji, który stanowi:

„1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 
posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez 
ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis 
nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 
radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych.

2. Korzystanie z tych wolności, pociągających za sobą obowiązki i 
odpowiedzialność, może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 
ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w 
społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 
integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na 
konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę 
zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu 
na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 
bezstronności władzy sądowej.”

A. Argumenty przedłożone Trybunałowi

18. Rząd, po pierwsze, potwierdza swoje głębokie przekonanie, że 
wolność słowa stanowi jeden z zasadniczych fundamentów demokratycznego 
społeczeństwa. Zatem, jakiekolwiek restrykcje nałożone w związku z tym 
muszą być wąsko interpretowane, a konieczność ich zastosowania musi być 
stwierdzona w sposób przekonujący.

19. Rząd przyznał, że w przedmiotowej sprawie odmowa zarejestrowania 
tytułów czasopism stanowiła ingerencję w prawo skarżącego na gruncie art. 
10 Konwencji. Odnośnie do zgodności tej ingerencji z wymogami 
ustanowionymi w ust. 2 tego artykułu, to jest, że powinna być ona 
„przewidziana przez prawo”, Rząd nie zgodził się z konkluzją Europejskiej 



5

Komisji Praw Człowieka, że właściwe prawo krajowe, tj. ustawa Prawo 
prasowe oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości nie zostały 
sformułowane wystarczająco precyzyjnie, aby skarżący mógł pokierować 
swym postępowaniem. W opinii Rządu przedmiotowe ustawodawstwo było 
jasne, wyczerpujące, precyzyjne i dostępne.

20. Dalej zostało podkreślone, że system rejestracji czasopism, jak to 
przewidywało prawo właściwe w omawianym okresie, miał charakter 
sądowy. Zarówno przepisy ustawy, jak i rozporządzenia były w procedurze 
rejestracji czasopism interpretowane i stosowane przez sądy dwu instancji. 
Taki system został zastosowany w celu zapewnienia – w przypadku powstania 
trudności w interpretacji – rozstrzygnięć przez niezawisłe i bezstronne sądy. 
Rząd powołał się w związku z tym na orzecznictwo Trybunału tej treści, że 
funkcja orzecznicza powierzona sądom była po to tak ścisła, aby rozpraszać 
wątpliwości interpretacyjne – Cantoni przeciwko Francji, wyrok z dnia 
15 listopada 1996 r., (Reports 1996-V, str. 1628, § 32). Rząd przypomniał 
dalej, że reguła prawna przechodziła test jakości jako ustawa, jeżeli była 
„wystarczająco jasna w większości przypadków” (§ 31 wyroku Cantoni). 
Rząd przekonywał, że orzecznictwo polskich sądów w większości spraw 
rejestracyjnych nie powodowało żadnych szczególnych problemów 
interpretacyjnych.

21. Ponadto, zgodnie z twierdzeniami Rządu, obowiązujące w tym 
zakresie ustawodawstwo pozwalało każdej osobie pokierować swoim 
postępowaniem, a tym samym przewidzieć konsekwencje podjętego 
działania. W przedmiotowej sprawie skarżący sam wykazał, że 
ustawodawstwo krajowe było dla niego wystarczająco jasne, co potwierdza 
fakt, że wielokrotnie z powodzeniem wszczynał postępowania rejestracyjne. 
W konsekwencji należy stwierdzić, że skarżący posiadał stosowną i 
praktyczną wiedzę na temat właściwego prawa.

22. Dalej Rząd powołał się na zasadę, ciągle przywoływaną przez 
Trybunał, że prawo musi być na tyle jasne, aby strona postępowania „...była 
w stanie – jeżeli jest to niezbędne, z właściwą pomocą – przewidzieć, w 
stopniu rozsądnym w konkretnych okolicznościach, konsekwencje, jakie dane 
działanie może spowodować. Okoliczności te nie muszą być do przewidzenia 
z całkowitą pewnością; doświadczenie pokazuje, że jest to osiągalne.” 
(Rekvènyi przeciwko Węgrom [GC], nr 25390/94, § 34, ECHR 1999-III, 
str. 16, § 34). W omawianej sprawie właściwe prawo i doświadczenie 
skarżącego pozwalały mu pokierować swoim postępowaniem w większym 
stopniu, niż ten osiągnięty w sprawie Rekvènyi.

 23. Rząd dalej powołał się na art. 5 rozporządzenia Ministra 
Sprawiedliwości, według którego rejestracja publikacji nie mogła być 
zarządzona, jeżeli byłaby ona niezgodna z obowiązującymi przepisami. Rząd 
utrzymuje, że prawo powinno być postrzegane jako złożony zbiór zasad o 
charakterze ogólnym. Precyzyjne i jasne sformułowanie przepisów prawnych 



6

niekoniecznie powinno być osiągnięte przez zastosowanie regulacji 
kazuistycznych. Kiedykolwiek ustawodawstwo wymagało, aby coś było 
zgodne z „obowiązującymi przepisami prawnymi”, należało ten wymóg 
interpretować jako dotyczący każdej potencjalnie stosowalnej zasady prawnej. 
Sądy były całkowicie zdolne do identyfikowania zasad, które musiały być 
brane pod uwagę w indywidualnych sprawach. Zatem, żadne odniesienie do 
konkretnej regulacji nie było niezbędne w omawianej sprawie.

24. Rząd przyznaje, że pewne trudności w interpretowaniu mogłyby 
wynikać w przypadku drugiego warunku rejestracji, ustanowionego w art. 5 
rozporządzenia. Warunek ten polegał na tym, że można było odmówić 
rejestracji tytułu, jeżeli nie był on „zgodny z faktycznym stanem rzeczy”. To z 
tego powodu uchylono art. 5 rozporządzenia, w celu uniknięcia potencjalnych 
nieprawidłowych interpretacji.

25. Jednakże Rząd podkreślił, że w sądowym postępowaniu 
rejestracyjnym zwykłą funkcją sądów było badanie, czy fakty, na które 
powoływał się wnioskodawca, były prawdziwe. Było to typową cechą 
wszystkich procedur rejestracyjnych, dotyczących, na przykład, rejestru 
urodzeń, zgonów i małżeństw; rejestru stowarzyszeń, związków zawodowych 
i partii politycznych. Takie procedury rejestracyjne wymagały zwykle od 
zainteresowanej strony przedłożenia określonych danych, których 
prawdziwość była poddawana weryfikacji przez organ rejestracyjny. 
Ograniczenia prawne zastosowane w ramach procedury rejestracyjnej mogły 
być uzasadnione, jak w sprawie rejestru nazwisk, interesem publicznym 
(patrz, mutatis mutandis, Stjerna przeciwko Finlandii, wyrok z dnia 25 
listopada 1994 r., Seria A, nr 229-B, str. 61, § 39).

26. Ostatecznie podkreślone zostało, że skarżący mógłby publikować 
swoje czasopisma, gdyby zmodyfikował proponowane tytuły. W 
konsekwencji, odmowa zarejestrowania tytułów nie była równoznaczna z 
ograniczeniem wolności wypowiedzi lub z cenzurą. Była to głównie kwestia 
technicznej rejestracji czasopisma, a nie zakaz szerzenia, czy przekazywania 
poszczególnych idei. Rząd zapewnił, że we wszystkich czasopismach 
zarejestrowanych przez skarżącego miał on możliwość i korzystał ze swojej 
wolności wyrażania idei, jako autor i wydawca. Toteż, procedura rejestracyjna 
nie stanowiła „licencjonowania”, w rozumieniu art. 10 ust. 1 Konwencji.

27. W konkluzji Rząd był zdania, że system rejestracji czasopism na 
gruncie prawa polskiego, w jego brzmieniu w omawianym okresie, nie był w 
konflikcie nie do pogodzenia z wymogami art. 10 Konwencji. Zdaniem 
Rządu, odmowa zarejestrowania czasopism skarżącego była nie tylko 
przewidziana przez ustawę, ale także niezbędna w demokratycznym 
społeczeństwie dla zapobieżenia zakłócaniu porządku lub przestępstwu, z 
uwagi na ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw 
innych osób. Jednakże Trybunał odnotowuje, że nie wysunięte zostały żadne 
dalsze argumenty na poparcie takiej konkluzji.



7

28. Skarżący twierdził, że odmowy rejestracji tytułów czasopism „Niemcy 
– Tysiącletni Wróg Polski” i „Miesięcznik Społeczno-Polityczny. Europejski 
Trybunał Moralności” przez Sąd Wojewódzki w Bielsku-Białej i Sąd 
Apelacyjny w Katowicach bez wątpienia naruszyły art. 10 Konwencji. 
Postanowienia sądów były sprzeczne z polską konstytucją w takim zakresie, 
w jakim gwarantowała ona swobodę wypowiedzi oraz były sprzeczne z 
właściwymi przepisami prawa polskiego.

29. Według ustawy Prawo prasowe, tytuły czasopism oraz dane 
wyszczególnione w art. 20 ustawy muszą być wprowadzone do rejestru w 
sądzie wojewódzkim, właściwym ratione loci. Art. 5 rozporządzenia Ministra 
Sprawiedliwości, wydanego w dniu 9 lipca 1990 r. na podstawie 
upoważnienia zawartego w art. 23 (a) Prawa prasowego stanowił, że należy 
odmówić rejestracji, jeżeli nie byłaby ona zgodna z obowiązującymi 
przepisami lub byłaby w konflikcie z rzeczywistością. Skarżący podkreślił, że 
sformułowanie tego przepisu przekroczyło granice upoważnienia, które Prawo 
prasowe dało ministrowi do uregulowania w drodze rozporządzenia sposobu, 
w jaki rejestr prasowy powinien być prowadzony. Było także warte 
odnotowania, że art. 5 został uchylony po wydarzeniach zbadanych w 
przedmiotowej sprawie.

30. Skarżący twierdził, że nawet w okresie, kiedy art. 5 rozporządzenia 
pozostawał nadal w mocy, wszystkie postanowienia sądowe zbadane przez 
Trybunał w omawianej sprawie i tak naruszały właściwe przepisy prawa 
polskiego. Było tak, ponieważ sądy oddalały wnioski o rejestrację tytułów na 
tej podstawie, że były one sprzeczne z rzeczywistością. Jednakże, w 
odniesieniu do czasopisma „Miesięcznik Społeczno-Polityczny. Europejski 
Trybunał Moralności” nie można było zasadnie stwierdzić, czy tytuł ten, 
mający charakter literacki i metaforyczny, był lub też nie był „niezgodny z 
rzeczywistym stanem rzeczy”, w rozumieniu art. 5 rozporządzenia. Gdyby 
przyjąć, że badanie tytułów prasowych pod kątem ich zgodności z 
rzeczywistością było dopuszczalne, prowadziłoby to do tak absurdalnych 
konsekwencji, że na przykład czasopisma takie, jak „Der Spigel” czy „The 
Sun” nie mogłyby być wydawane z tego powodu, że ich autorzy w 
rzeczywistości nie piszą o „lustrze” czy „słońcu”. Odnośnie do tytułu, 
„Niemcy – Tysiącletni Wróg Polski” miał on także charakter metafory, a w 
konsekwencji niemożliwe było stwierdzenie, czy odpowiada on 
rzeczywistości. Tytuł ten stanowił raczej wartościujący osąd, niż stwierdzenie 
faktu, a jego celem było zachęcenie i sprowokowanie debaty dotyczącej 
stosunków polsko-niemieckich.

31. W sumie skarżący konkluduje, że zaskarżone postanowienia wyraźnie 
naruszyły art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.



8

B. Ocena Trybunału

1. Zasady ogólne

32. Trybunał wielokrotnie powtarzał, że wolność słowa stanowi jedną 
z głównych podstaw demokratycznego społeczeństwa, jeden z podstawowych 
warunków jego rozwoju oraz samorealizacji każdej jednostki (patrz Lingens 
przeciwko Austrii, wyrok z dnia 8 lipca 1986 r., Seria A nr 103, str. 26, § 41). 
Aczkolwiek wolność słowa może podlegać wyjątkom – „muszą one być 
interpretowane zawężająco, a konieczność ich zastosowania musi być 
stwierdzona w sposób przekonujący” (patrz Observer i Guardian przeciwko 
Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 26 listopada 1991, Seria A nr 216, 
str. 30, § 59).

33. Podlegająca art. 10 ust. 2 wolność słowa stosuje się nie tylko do 
„informacji” czy „idei”, które są życzliwie przyjmowane lub traktowane – 
jako nieszkodliwe, czy też obojętne – ale także do tych, które obrażają, 
wstrząsają, czy niepokoją. Takie są wymagania pluralizmu, tolerancji i 
otwartości umysłowej, bez których nie ma „demokratycznego społeczeństwa” 
(patrz Handyside przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 7 
grudnia 1976 r. Seria A nr 24, str. 23, § 49 i Jersild przeciwko Danii, wyrok z 
dnia 23 września 1994, Seria A, nr 298, str. 26, § 37).

34. Prasa odgrywa istotną rolę w demokratycznym społeczeństwie. 
Chociaż nie może przekraczać pewnych granic, w szczególności w związku 
z ochroną dobrego imienia oraz praw innych, jej obowiązkiem jest jednakże 
udzielać – w sposób zgodny z jej zobowiązaniami i obowiązkami – informacji 
oraz idei we wszystkich kwestiach związanych z interesem publicznym (patrz 
De Haes i Gijsels przeciwko Belgii, wyrok z dnia 24 lutego 1997 r., Reports 
1997-I, str. 233-234, § 37). Nie tylko prasa ma za zadanie komunikować 
informacje i idee; społeczeństwo także ma prawo je otrzymać. Gdyby było 
inaczej, prasa nie byłaby w stanie odgrywać swojej podstawowej funkcji 
„społecznego psa podwórzowego” (patrz Thorgeir Thorgeirson przeciwko 
Islandii, wyrok z dnia 25 czerwca 1992 r., Seria A nr 239, str. 28, § 63; Bladet 
Tromsø i Stensaas przeciwko Norwegii, [GC], nr 21980/93, Reports 1999-II, 
§ 62). Art. 10 chroni nie tylko treść wypowiedzianych idei i informacji, ale 
również formę, w jakiej są one udzielane (patrz Oberschlick przeciwko 
Austrii, wyrok z dnia 26 maja 1991, Seria A nr 204, str. 25, § 57). Wolność 
dziennikarska w szczególności obejmuje także możliwość uciekania się do 
wyolbrzymiania, czy nawet prowokacji (Preger i Oberschlick przeciwko 
Austrii, wyrok z dnia 26 kwietnia 1995 r., Seria A nr 313, str. 19, § 38; Thoma 
przeciwko Luksemburgowi, nr 38432/97, §§ 43-45).

35. Trybunał ostatecznie przypomina, że art. 10 Konwencji nie zakazuje 
stosowania wyprzedzająco (prewencyjnie) ograniczenia publikacji. Jednakże 
niebezpieczeństwa wynikające z wyprzedzającego ograniczania mają taki 
charakter, że wymagają jak najbardziej ostrożnego rozpatrzenia (patrz Obser-



9

ver i Guardian przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 26 
listopada 1991, Seria A nr 216, str. 30, § 60).

2. Zastosowanie powyższych zasad do przedmiotowej sprawy

36. Trybunał po pierwsze zauważa, że na gruncie prawa polskiego sądowa 
odmowa zarejestrowania tytułu czasopisma jest równoznaczna z zakazem 
wydawania go.

37. W konsekwencji Trybunał uważa, że zaskarżone odmowy 
zarejestrowania stanowiły ingerencję w prawo skarżącego zagwarantowane na 
podstawie art. 10 Konwencji. Taka ingerencja powoduje naruszenie tego 
przepisu, chyba że można wykazać, że była ona „przewidziana przez prawo”, 
zmierzała do jednego lub więcej uzasadnionego celu lub celów, jak to 
definiuje ust. 2, oraz była „niezbędna w demokratycznym społeczeństwie”.

38. Po pierwsze należy zbadać, czy zaskarżone ograniczenie było 
„przewidziane przez prawo”.

39. Trybunał przypomina, że jednym z wymogów wynikających z 
wyrażenia „przewidziana przez prawo”, jest przewidywalność 
przedmiotowych środków. Norma nie może być traktowana jako „prawo” 
dopóki nie jest sformułowana z dostateczną precyzją, która umożliwi 
obywatelom kierowanie swoim postępowaniem; obywatel musi być w stanie 
– jeżeli zaistnieje potrzeba, ze stosowną pomocą – przewidzieć, w stopniu, 
który jest rozsądny w konkretnych okolicznościach, konsekwencje, jakie dane 
działanie może powodować (patrz, na przykład, Rekvènyi przeciwko Węgrom 
[GC], cytowany powyżej, ECHR 1999-III, Feldek przeciwko Słowacji, nr 
29032/93, § 56).

40. Trybunał uważa, że chociaż art. 10 Konwencji nie zakazuje 
nakładania wyprzedzających ograniczeń na wydawanie (patrz pkt 35 
powyżej), właściwe prawo musi wyraźne wskazywać okoliczności, w których 
ograniczenia są dopuszczalne, i a fortiori, kiedy konsekwencje ograniczenia, 
takie jak w omawianej sprawie, powodują całkowite zablokowanie 
wydawania czasopisma. Zachodzi potencjalna obawa, że takie wyprzedzające 
ograniczenie, tylko z powodu swojego charakteru, podważa wolność słowa 
zagwarantowaną w art. 10 Konwencji.

41. W przedmiotowej sprawie system rejestracji czasopism jest 
uregulowany Prawem prasowym z 1984 r. Na podstawie art. 20 tej ustawy sąd 
może odmówić rejestracji, jeżeli stwierdzone zostanie, że wniosek o 
rejestrację nie zawiera jakichś informacji dotyczących przyszłego czasopisma. 
Po drugie, rejestracji można również odmówić, jeżeli sąd uzna, że naruszało 
by to prawo do ochrony tytułów jakichkolwiek istniejących już czasopism. 
Art. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie rejestracji 
czasopism, w brzmieniu obowiązującym w omawianym okresie, stanowił, że 



10

rejestracja nie była dopuszczalna, jeżeli byłaby w sprzeczności z 
obowiązującymi przepisami lub „faktycznym stanem rzeczy”.

42. Sądy, odmawiając skarżącemu zarejestrowania dwóch czasopism, 
oparły się głównie na art. 5 rozporządzenia, w części w której wymagało ono 
aby odmówić rejestracji, jeżeli byłaby ona sprzeczna z „faktycznym stanem 
rzeczy”. W swoim postanowieniu z dnia 9 września 1993 r. Sąd Wojewódzki 
w Bielsku-Białej odmówił zarejestrowania stwierdzając, że proponowany 
tytuł sugerowałby, że w Kętach została utworzona instytucja europejska, co 
oczywiście nie było prawdą. W dniu 17 lutego 1994 r., w swoim kolejnym 
postanowieniu podlegającym rozpatrzeniu w przedmiotowej sprawie sąd 
uznał, że rejestracja czasopisma zatytułowanego „Niemcy – Tysiącletni Wróg 
Polski” byłaby w sprzeczności z faktycznym stanem rzeczy przez to, że jego 
tytuł niesłusznie koncentruje się na negatywnym aspekcie stosunków polsko-
niemieckich i oddaje przez to niewyważony obraz odpowiednich faktów.

43. Jak wynika jasno z powyższego, w przedmiotowej sprawie sądy, 
z pojęcia zawartego w art. 5 rozporządzenia „w sprzeczności z faktycznym 
stanem rzeczy” wywnioskowały możliwość odmowy rejestracji w sytuacji, 
kiedy uznały, że tytuły nie przeszły testu prawdziwości, tj. że proponowane 
tytuły czasopism przekazywały istotnie zafałszowany obraz. Tymczasem, 
pojęcia użyte w tym przepisie są dwuznaczne i brakuje im jasności, której 
oczekuje się od przepisów prawnych o takim charakterze. Sugerują one 
w każdym razie, że można odmówić rejestracji, kiedy wniosek o 
zarejestrowanie nie potwierdził szczegółów technicznych wyszczególnionych 
w art. 20 ustawy Prawo prasowe. W omawianej sprawie wymaganie sądów, 
aby tytuł czasopisma zawierał prawdziwe informacje, było przede wszystkim 
niewłaściwe z punktu widzenia wolności prasy. Tytuł czasopisma nie jest sam 
w sobie oświadczeniem, ponieważ jego funkcją jest głównie identyfikowanie 
danego czasopisma na rynku prasowym przez jego aktualnych i przyszłych 
czytelników. Po drugie, taka interpretacja wymagałaby przepisu prawnego, 
który wyraźnie upoważniałby sądy do czynienia tego. Krótko mówiąc, 
interpretacja zastosowana przez sądy wprowadziła nowe kryterium, którego 
nie można było przewidzieć na podstawie tekstu przepisu wymieniającego 
okoliczności, w których można było odmówić rejestracji tytułu.

44. Trybunał następnie odnotowuje również argument Rządu, że przepis 
prawny przechodzi test jakości, jeżeli jest on dostatecznie jasny w większości 
rozstrzyganych przez organy krajowe przypadków. Dalej Rząd argumentował, 
że orzecznictwo polskich sądów w większości spraw rejestracyjnych nie 
dawało podstaw do powstania jakichkolwiek szczególnych problemów 
interpretacyjnych.

45. Jednakże, zadaniem Trybunału, jest nie tylko ocena okoliczności 
indywidualnej skierowanej do niego sprawy. Zawraca się uwagę, że 
wcześniejsza interpretacja tych przepisów nie dostarczyła podstawy dla 
interpretacji przyjętej przez sądy w przedmiotowej sprawie. Ponadto, w opinii 



11

Trybunału fakt, że orzecznictwo sądów polskich dotyczące rejestracji 
czasopism nie wykazało dotychczas trudności interpretacyjnych i 
przedmiotowych, co do przepisów, uwydatnił tylko brak przewidywalności 
interpretacji zastosowanej przez sądy w omawianej sprawie.

46. Trybunał odnotowuje argument Rządu, iż szczególną cechą systemu 
rejestracji czasopism ustanowionego przez Prawo prasowe był jego sądowy 
charakter (patrz pkt 20 powyżej). Zatem, zadanie rejestrowania czasopism 
było powierzone bezstronnym sądom.

47. Trybunał przyznaje, że sądowy charakter systemu rejestracji jest 
ważną gwarancją wolności prasy. Jednakże, postanowienia wydane przez 
sądy krajowe w tym zakresie muszą także odpowiadać zasadom art. 10. 
Trybunał odnotowuje, że w przedmiotowej sprawie nie przeszkodziło to 
sądom nałożyć wyprzedzającego ograniczenia na media drukowane w sposób, 
który skutkował zakazem wydawania ze względu na ich tytuły.

48. Trybunał konkluduje, że prawo właściwe w rozpatrywanej sprawie nie 
było sformułowane z wystarczającą precyzją, która umożliwiłaby skarżącemu 
pokierowanie jego postępowaniem. Dlatego też sposób, w jaki ograniczenia 
zostały nałożone na skarżącego, korzystającego z wolności słowa, nie były 
„przewidziane przez prawo”, w rozumieniu art. 10 ust. 2 Konwencji.

49. W świetle powyższych rozważań Trybunał nie uważa za konieczne 
rozpatrywać, czy inne wymogi ustanowione w ust. 2 art. 10 Konwencji 
zostały spełnione. Trybunał odnotowuje także w związku z tym, że Rząd, nie 
dostarczył argumentów na poparcie stwierdzenia, iż w omawianej sprawie 
takie wymagania zostały spełnione (patrz pkt 29 powyżej).

50. Trybunał konkluduje, że miało miejsce naruszenie art. 10 Konwencji.

II. ZASTOSOWANIE ART. 41 KONWENCJI

51. Art. 41 Konwencji stanowi:
„Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej 

Protokołów, oraz jeżeli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się 
Strony pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał 
orzeka, gdy zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.”

A. Szkoda

52. Skarżący twierdził, że w 1993 r. miał już szerokie doświadczenie 
w wydawaniu gazet. W latach 1992 – 1994 zarządzał dwiema firmami 
wydawniczymi: „Faktor” i „Gawęda”. Prowadził badania rynku prowadzące 
do konkluzji, że 80% ankietowanych wykazywało wolę zakupienia 
niezarejestrowanych czasopism. W tych czasopismach promowane miały być 
także inne tytuły prasowe, które wydał lub planował wydawać. Zamierzał 
wydawać oba magazyny w nakładzie 400 000 egzemplarzy miesięcznie i 



12

oczekiwał przyszłych zysków w kwocie 4 000 000 euro. Skarżący domaga się 
odszkodowania wynoszącego 10% sumy oszacowanej jako jego przyszły 
zysk, tj. 400 000 euro.

53. Rząd stwierdził, że roszczenia skarżącego były daleko przesadzone 
i, że szkoda doznana przez skarżącego, jeżeli taka w ogóle zaistniała, powinna 
być oceniona w świetle właściwego orzecznictwa Trybunału w sprawach 
przeciwko Polsce, z uwzględnieniem krajowych warunków ekonomicznych, 
a w szczególności siły nabywczej płacy minimalnej.

54. Trybunał zauważa, że roszczenie skarżącego o odszkodowanie jest 
oparte na rzekomo utraconych możliwościach gospodarczych. Trybunał nie 
może spekulować co do wysokości zysku wynikającego z wydawania 
czasopism, które nie zostały zarejestrowane. Następnie odnotowuje brak 
możliwości precyzyjnego określenia, na podstawie argumentów 
przedłożonych przez skarżącego na poparcie jego roszczenia o 
odszkodowanie, utraconego zysku, doznanego w związku z tym.

Jednakże Trybunał uważa, że skarżący mógł doznać pewnych strat, które 
muszą być wzięte pod uwagę (Oztűrk przeciwko Turcji, nr 22479/93, § 80). 
Oceniając na zasadzie słuszności oraz w świetle wszelkich posiadanych 
informacji Trybunał zasądza skarżącemu odszkodowanie w wysokości 10 000 
PLN z tego tytułu.

B. Koszty i wydatki

55. Skarżący żądał zwrotu kosztów prawnych poniesionych w 
postępowaniu, w kwocie 30 000 PLN.

56. Rząd wniósł, aby Trybunał postanowił w kwestii kosztów prawnych 
i wydatków w takim zakresie, w jakim zostały one faktycznie i niezbędnie 
poniesione oraz rozsądnie co do kwoty. Rząd przywołał w związku z tym 
wyrok Zimmerman i Steiner przeciwko Szwajcarii, z dnia 13 lipca 1983 r. 
(Seria A nr 66, str. 35, § 36).

 57. Trybunał orzekając na zasadzie słuszności, zasądza skarżącemu sumę 
6000 PLN, wraz z jakimkolwiek podatkiem VAT, który może być wymagany.

A. Odsetki karne

58. Zgodnie z informacjami dostępnymi Trybunałowi odsetki ustawowe, 
w stawce obowiązującej w Polsce w dniu przyjęcia obecnego wyroku 
wynoszą 20% rocznie.

Z tych przyczyn Trybunał jednogłośnie

1. UZNAJE, że nastąpiło naruszenie art. 10 ust. 1 Konwencji,



13

2. UZNAJE, że:
(a) pozwane Państwo ma wypłacić skarżącemu, w ciągu trzech miesięcy, 

następujące kwoty, wraz z jakimkolwiek należnym podatkiem od wartości 
dodanej:

(i) 10 000 (dziesięć tysięcy) złotych polskich, z tytułu szkód 
niematerialnych;

(ii) 6000 (sześć tysięcy) złotych polskich, z tytułu kosztów i wydatków;
(b) zwykłe odsetki, według rocznej stopy 20%, będą płatne od tej sumy, 

od dnia wygaśnięcia powyższych trzech miesięcy do momentu zapłaty;
3. ODDALA pozostałe roszczenie skarżącego o odszkodowanie.

Sporządzono w języku angielskim i notyfikowano na piśmie w dniu 
14 marca 2002 r. na zasadach art. 77 ust. 2 i 3 Regulaminu Trybunału.

Michael O'BOYLE Elisabeth PALM
Kanclerz Sekcji Przewodnicząca


