
FIRST SECTION

CASE OF STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2)

(Application no. 21277/05)

JUDGMENT

STRASBOURG

4 June 2009

FINAL

04/09/2009
This judgment may be subject to editorial revision.





STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 1

In the case of Standard Verlags GmbH v. Austria,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Christos Rozakis, President,
Nina Vajić,
Anatoly Kovler,
Elisabeth Steiner,
Khanlar Hajiyev,
Dean Spielmann,
Sverre Erik Jebens, judges,

and Søren Nielsen, Section Registrar,
Having deliberated in private on 14 May 2009,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 21277/05) against the 
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Standard Verlags GmbH (“the applicant company”), 
on 3 June 2005.

2.  The applicant was represented by Ms M. Windhager, a lawyer 
practising in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were 
represented by their Agent, Ambassador F. Trauttmansdorff, Head of the 
Law Department at the Federal Ministry of European and International 
Affairs.

3.  The applicant company alleged a violation of its right to freedom of 
expression.

4.  On 3 May 2007 the President of the First Section decided to give 
notice of the application to the Government. It was also decided to examine 
the merits of the application at the same time as its admissibility (Article 29 
§ 3).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant, a limited liability company with its seat in Vienna, is 
the owner of the daily newspaper Der Standard.



2 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

6.  In its issue of 14 May 2004 Der Standard published an article in the 
domestic politics section under the heading “Gossip mongering” 
(“Kolportiert”). The article, which was entitled “A society rumour” (“Ein 
bürgerliches Gerücht”) commented on certain rumours relating to the 
marriage of Mr Klestil, the then Federal President. The article also appeared 
on the website of Der Standard. It read as follows:

“If the stories circulating between the outlying district of Döbling and the city centre 
are to be believed, there is only one topic of conversation at the moment among the 
so-called upper crust of Viennese society: the marriage of the departing presidential 
couple Thomas Klestil and Margot Klestil-Löffler [bold print in the original]. 
Rumour has it that not only is he about to leave office, but she is about to leave him. 
The latter claim has of course set tongues wagging furiously in bourgeois – and not-
so-bourgeois – circles. People here like nothing better than to be able to express 
outrage about one of their own.

In addition to the allegedly less-than-blissful domestic situation on the Hohe Warte 
[the Federal President’s residence], there has been persistent gossip recently about the 
supposedly close ties between the First Lady, who is her husband’s junior by 22 years, 
and other political figures. Head of the FPÖ parliamentary group Herbert Scheibner 
[bold print in the original], for instance, is reported to be close to her (Scheibner has 
accompanied the presidential couple on a number of foreign trips). Ms Löffler is also 
said to be well acquainted with the husband of the Canadian ambassador 
(unsurprisingly, given her post as head of the American department of the Foreign 
Affairs Ministry).

The fact that the President’s wife took a few days off recently to organise the move 
from the official residence to the couple’s newly renovated home in Hietzing fuelled 
further speculation. So much so, in fact, that Klestil – never squeamish about putting 
his emotions on display – had the following pre-emptive statement published in his 
information bulletin, News [an Austrian weekly]: ‘Rumours of a separation are 
nothing but idle gossip’ he said. He added: As of 8 July we will be embarking on a 
new phase of our life together. Any assertions to the contrary are untrue.

Be that as it may, the people are concerned for the well-being of their President. 
Apparently, the public information desk of the President’s Office has recently had 
more callers than ever before enquiring about the state of the President’s marriage. 
And more than a few of the callers made their enquiries in the ultra-refined tones of 
Schönbrunn.”

7.  The article was accompanied by a picture of Mr Klestil and 
Mrs Klestil-Löffler, looking in different directions.

A.  The proceedings brought by Mr Klestil and Mrs Klestil-Löffler

8.  On 18 May 2004 Mr Klestil and Mrs Klestil-Löffler brought 
proceedings under sections 6 and 7 of the Media Act (Mediengesetz) against 
the applicant company, claiming that the article published in Der Standard 
of 14 May 2004 reported on their marriage and family life and thus 
interfered with the strictly personal sphere of their lives.



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 3

9.  By judgment of 15 June 2004 the Vienna Regional Criminal Court 
(Landesgericht für Strafsachen) ordered the applicant company to pay 
compensation of 5,000 euros (EUR) to the first claimant, Mr Klestil, and 
EUR 7,000 to the second claimant, Mrs Klestil-Löffler. Furthermore, the 
court ordered the applicant company to publish its judgment and to 
reimburse the claimants’ costs.

10.  The Regional Court, referring to section 7 of the Media Act, held 
that the applicant company had reported on the strictly personal sphere of 
the claimants’ lives in a manner that was likely to undermine them in 
public. It analysed the contents of the impugned article as alleging, on the 
one hand, that Mrs Klestil-Löffler intended to divorce and, on the other 
hand, that she had close contacts with two men, thus describing her as a 
double adulteress and Mr Klestil as a deceived husband. In reply to the 
applicant company’s defence that the article merely reported on a rumour, 
the Regional Court noted that even the dissemination of a rumour could 
breach section 7 of the Media Act, if it conveyed the impression that there 
was some truth in it.

11.  As to the applicant company’s request to take evidence in order to 
show that the rumour had actually been spread at the time, the court noted 
that in cases concerning an infringement of the strictly personal sphere of a 
person’s life, section 7 § 2 of the Media Act excluded the proof of truth 
(Wahrheitsbeweis), unless the statement at issue was directly related to 
public life. Such a direct link would exist, for instance, where a publication 
reported on the state of health of the Federal President which might prevent 
him from exercising his functions. However, the state of his marriage did 
not have any bearing on his capacity to exercise his functions nor did it have 
any other link with public life.

12.  In assessing the amount of compensation, the Regional Court had 
regard to the fact that Der Standard was a widely read newspaper and to the 
considerable degree of insult suffered by the claimants. In addition it noted 
that it was highly uncommon in Austria to report on (true or untrue) details 
of the private lives of politicians. Having regard to the above considerations 
and the need to deter other media from making similar publications, a 
relatively large amount of compensation appeared justified. The difference 
in the sums awarded was to the fact that the second claimant was described 
as a double adulteress, while the first claimant was “merely” depicted as a 
deceived husband.

13.  The applicant company appealed. As a point of law it submitted that 
the Regional Court had wrongly refused its request for the taking of 
evidence. In its view the publication was directly related to public life 
within the meaning of section 7 § 2 of the Media Act. The claimants, being 
public figures, had made their private life part of their “marketing strategy”. 
Like no other presidential couple before, they had kept the public informed 
about their marriage, starting with the first claimant’s divorce from his 



4 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

former wife and his remarriage, to the second claimant. Moreover, the first 
claimant had relied heavily on family values during his first electoral 
campaign. He therefore had to accept that the public had an interest in being 
informed about his private life.

14.  As regards points of fact, the applicant company argued that the 
Regional Court had wrongly assessed the contents of the article at issue. 
Read in its proper context, the article did not state that Mrs Klestil-Löffler 
actually intended to divorce and even less that she was an adulteress. On the 
contrary the article rather aimed at exposing the idle gossip propagated in 
certain upper-class circles. It clearly pointed to the absurdity of the rumour 
by explaining that the allegedly close ties of the second claimant with 
Mr Scheibner and with the husband of the Canadian ambassador had 
perfectly unsuspicious reasons. Seen in that light, the article did not even 
relate to the strictly personal sphere of the presidential couple but made fun 
of the gossip in bourgeois society.

15.  As regards the sentence the applicant company claimed that the 
compensation awards were excessive.

16.  While the appeal proceedings were pending, Mr Klestil died. By 
decision of 2 September 2004 the Vienna Regional Criminal Court 
discontinued the proceedings as regards Mr Klestil. On 9 December 2004 
the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht), on an appeal brought by 
Mr Klestil’s estate, quashed the Regional Court’s decision.

17.  By a judgment of 20 January 2005 the Vienna Court of Appeal 
upheld the Regional Court’s judgment of 15 June 2004.

18.  It confirmed that in the present case, the proof of truth was excluded 
by section 7 § 2 of the Media Act. The applicant company’s argument that 
the claimants were public figures and had exposed their private and marital 
life to the public eye like no other presidential couple before was not 
convincing. While the first claimant had relied on his family life and on his 
then marriage in his first campaign some twelve years ago, his marriage 
with Mrs Klestil-Löffler had not played a role in his second campaign nor 
otherwise during his second period in office. Moreover, his second and last 
period in office had been drawing to a close at the time of the publication. In 
sum, the Regional Court had rightly found that the publication at issue was 
not directly related to public life. Consequently, it had rightly refused to 
take the evidence proposed by the applicant company.

19.  There was no basis for the applicant company’s assertion that the 
article was aimed at unveiling the hypocrisy of the so called upper crust of 
Viennese society or that it described the rumours about the claimants’ 
marriage as absurd. The Regional Court had rightly understood the article’s 
contents as conveying rumours about the Federal President’s marriage as if 
there was some truth in them.

20.  Finally, as regards the amounts granted in compensation, the Court 
of Appeal found that deterring other media from similar publications was 



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 5

not a relevant criterion. Nevertheless the other considerations relied on by 
the Regional Court justified the compensation awards.

B.  The proceedings brought by Mr Scheibner

1.  Proceedings under the Media Act
21.  On 11 June 2004 Mr Scheibner brought proceedings under sections 6 

and 7 of the Media Act against the applicant company in respect of the 
electronic version of the article, which had been published on the website of 
Der Standard and in respect of the print version. He alleged that the passage 
referring to him contained an untrue statement amounting to defamation.

22.  By judgment of 20 July 2004 the Vienna Regional Criminal Court 
ordered the applicant company to pay EUR 4,000 to Mr Scheibner as 
compensation for the publication in the printed version of Der Standard and 
EUR 2,000 as compensation for the publication on the website. 
Furthermore, the court ordered the applicant company to publish its 
judgment and to reimburse the claimant’s costs.

23.  The court, arguing along the same lines as in its judgment of 15 June 
2004 (see paragraphs 10-11 above), held that the applicant company had 
reported on the strictly personal sphere of the claimant’s life in a manner 
that was likely to undermine him in public. It analysed the contents of the 
impugned article as alleging that the claimant, Mr Scheibner, who was a 
married man, had a close relationship with Mrs Klestil-Löffler and therefore 
described him as an adulterer. Thus, his strictly personal sphere was 
affected. However, it found that the publication did not amount to 
defamation within the meaning of Article 111 of the Criminal Code 
(Strafgesetzbuch).

24.  As to the amount of compensation it considered that the insult as 
regards Mr Scheibner weighed less heavily than as regards the claimants in 
the first set of proceedings. In sum, compensation awards of EUR 4,000 as 
regards the publication in the paper version of Der Standard and EUR 2,000 
for the publication on the website, which was less widely read, appeared 
appropriate.

25.  The applicant company and Mr Scheibner appealed, whereby the 
applicant company relied on the same grounds as in its appeal in the 
previous set of proceedings.

26.  On 22 December 2004 the Vienna Court of Appeal dismissed the 
applicant company’s appeal but partly granted Mr Scheibner’s appeal. It 
held that the impugned statement also breached Article 6 of the Media Act, 
since it fulfilled the objective elements of defamation as defined in 
Article 111 of the Criminal Code. The claimant was accused of adultery, 
which even in a liberal society was still considered an unlawful and 



6 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

dishonourable act. It considered however, that this had no influence on the 
amount of compensation to be paid, which was therefore upheld.

27.  As to the applicant company’s appeal, the Court of Appeal again 
confirmed the Regional Court’s reading of the contents of the article. It 
added that the placement of the article in the domestic politics section and 
its presentation including the picture of the presidential couple supported 
this assessment. Furthermore, the appellate court noted that the applicant 
company had not argued before the Regional Court that the publication was 
directly related to public life within the meaning of Article 7 § 2 of the 
Media Act.

28.  In any case, Mr Scheibner, though a public figure, had a right to 
respect for the strictly personal sphere of his life. Rumours about an alleged 
relationship between him and the wife of the Federal President had no link 
with his public functions and responsibilities and did therefore not justify 
the reporting at issue.

2.  Proceedings under the Civil Code
29.  Once the judgment of the Court of Appeal had become final, 

Mr Scheibner brought proceedings under the Civil Code (Allgemeines 
Bürgerliches Gesetzbuch) requesting an injunction ordering the applicant 
company to refrain from publishing any statement alleging that he had a 
relationship with Mrs Klestil-Löffler.

30.  At the hearing of 22 April 2005 before the Vienna Commercial 
Court (Handelsgericht), the applicant company entered into a settlement 
with Mr Scheibner undertaking to refrain from publishing any such 
statement. The Commercial Court noted that according to constant case-law, 
a judgment under section 6 of the Media Act had binding effect in 
subsequent civil proceedings relating to the same facts. It ordered the 
applicant company to pay Mr Scheibner’s procedural costs.

31.  The Commercial Court’s judgment was served on the applicant 
company’s counsel on 25 May 2005. The applicant company did not appeal.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

32.  Section 6 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. In this context “defamation” has been defined in Article 111 of the 
Criminal Code (Strafgesetzbuch), as follows:

“(1)  Anybody who, in such a way that it may be noticed by a third person, attributes 
to another a contemptible characteristic or sentiment or accuses him of behaviour 
contrary to honour or morality and such as to make him contemptible or otherwise 
lower him in public esteem shall be liable to imprisonment not exceeding six months 
or a fine ...



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 7

(2)  Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of the 
public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine ...

(3)  The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
In the case of the offence defined in paragraph 1 he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to believe that the 
statement was true.”

33.  Section 7 of the Media Act provides a claim for damages in cases of 
interference with the strictly personal sphere of an individual’s life. In the 
version in force at the material time, it read as follows:

“(1)  If the strictly personal sphere of an individual’s life is discussed or portrayed in 
the media in a way liable to publicly undermine the individual concerned, he or she 
shall have the right to claim compensation for the damage sustained from the media 
proprietor (publisher). The amount of compensation may not exceed 14,535 euros; ...

(2)  The right referred to in paragraph 1 above shall not apply where:

(i)  the statements comprise an accurate account of a debate held during a public 
sitting of the National Council, the Federal Council, the Federal Assembly, a regional 
parliament or a committee of one of these general representative bodies;

(ii)  the statements published are true and are directly related to public life;

(iii)  it can be assumed from the circumstances that the person concerned had agreed 
to publication, or

(iv)  the statements were made during a live broadcast, and no employee or 
representative of the broadcaster failed to exercise proper journalistic care.”

THE LAW

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

34.  The applicant company complained that the courts’ decision in the 
proceedings under the Media Act and under the Civil Code violated its right 
to freedom of expression as provided in Article 10 of the Convention, which 
reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.



8 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

35.  The Government contested that argument.

A.  Admissibility

1.  The proceedings under the Civil Code
36.  The Court observes that in the proceedings brought by Mr Scheibner 

under the Civil Code the applicant company entered into a settlement 
undertaking to refrain from repeating the impugned statement. In a recent 
case with a similar situation the Court has found that an applicant who 
entered into such a settlement had accepted the limitation of its right to 
freedom of expression and renounced the use of available remedies in 
respect of the complaint. Therefore the applicant company could not claim 
to be a victim within the meaning of Article 34 of the alleged violation (see 
Standard Verlags GmbH v. Austria, no. 13071/03, §§ 33-34, 2 November 
2006). The Court sees no reason to come to another conclusion in the 
present case. Therefore the complaint has to be rejected as being 
incompatible ratione personae, pursuant to Article 35 §§ 3 and 4 of the 
Convention.

2.  The proceedings under the Media Act
37.  As far as the complaint relates to the two sets of proceedings under 

the Media Act, one brought by Mr Klestil and Ms Klestil-Löffler and the 
other by Mr Scheibner, the Court notes that it is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 
it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 
admissible.

B.  Merits

1.  The parties’ submissions
38.  The applicant company maintained that the courts had transgressed 

their margin of appreciation. It contended in particular that all three 
claimants were public figures. Mr Klestil and Mrs Klestil-Löffler had 
exposed their private life to the media like no presidential couple before. 
Mr Scheibner was a leading politician of the Freedom Party. The section 



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 9

“Gossip mongering” in which the article at issue had been published 
provided readers with a look behind the scenes of politics and often 
contained humorous or satirical contributions. In the applicant company’s 
view the courts had disregarded the satirical nature of the article and its 
main aim, namely to criticise the attitudes of the so called upper crust of 
Viennese society which had nothing else to do than to disseminate an 
absurd rumour about the Federal President’s private life. Finally the 
applicant company claimed that the sanctions imposed on it were 
disproportionate.

39.  Moreover, the applicant company complained that the courts had 
refused to take evidence on the existence of a rumour about the presidential 
couple’s divorce proposed by it on the ground that the proof of truth was not 
available where the strictly personal sphere of a person’s private life was 
concerned.

40.  The Government asserted that in a case like the present one the State 
had an obligation to strike a fair balance between the right to private and 
family life, as guaranteed by Article 8, on the one hand and the right to 
freedom of expression, provided for in Article 10, on the other. A decisive 
element in striking that balance was to what extent the incriminated text 
contributed to a debate of public interest. In the present case, the Austrian 
courts correctly assessed the impugned article as alleging that 
Ms Klestil-Löffler intended to divorce and as depicting her and 
Mr Scheibner as adulterers and Mr Klestil as a deceived husband. As all 
three of them were well-known public figures the limits of acceptable 
reporting were wider than for private individuals. However, the allegation of 
adulterous conduct transgressed these limits. There was no public interest in 
the rumours reported by the article, which had no connection with the public 
life or political function of any of the persons concerned. This was all the 
more so, as Mr Klestil’s second and last term as Federal President was 
coming to an end at the time when the article was published.

41.  Furthermore the Government argued that the courts had rightly 
dismissed the applicant company’s defence that the article was of a satirical 
nature and had merely intended to criticise a certain “upper crust of society” 
for spreading rumours. Even if one accepted this aim, the actual victims 
were those whose private life was exposed. In addition the article was 
counter-productive as it contributed itself to spreading the rumour at issue, 
while pretending to criticise those who had first launched it.

2.  The Court’s assessment
42.  The Court finds that the domestic courts’ judgments given in the two 

sets of proceedings under the Media Act constituted an interference with the 
applicant’s right to freedom of expression.

43.  It was not in dispute that that interference was “prescribed by law”, 
namely by sections 6 and 7 of the Media Act, nor that it served a legitimate 



10 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

aim, namely the protection of the rights and reputation of others. The 
parties’ submissions concentrated on whether the interference had been 
“necessary in a democratic society”.

44.  The Court reiterates the fundamental principles established by its 
case-law on Article 10 (see, among many others, Éditions Plon v. France, 
no. 58184/00, §§ 42 and 43, ECHR 2004-IV).

“42.  ... Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each 
individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2, it is applicable not only to 
‘information’ or ‘ideas’ that are favourably received or regarded as inoffensive or as a 
matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are the 
demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 
‘democratic society’. As set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, 
which must, however, be construed strictly, and the need for any restrictions must be 
established convincingly.

The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the 
existence of a ‘pressing social need’. The Contracting States have a certain margin of 
appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with 
European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 
even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 
the final ruling on whether a ‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression 
as protected by Article 10.

The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the place of 
the competent national courts but rather to review under Article 10 the decisions they 
delivered in the exercise of their power of appreciation. This does not mean that the 
supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised its 
discretion reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 
the interference complained of in the light of the case as a whole and determine 
whether it was ‘proportionate to the legitimate aim pursued’ and whether the reasons 
adduced by the national authorities to justify it are ‘relevant and sufficient’.

...

43.  The Court has also repeatedly emphasised the essential role played by the press 
in a democratic society. In particular, it has held that although the press must not 
overstep certain bounds, for example in respect of the rights of others, its duty is 
nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 
responsibilities – information and ideas on all matters of public interest. Not only does 
it have the task of imparting such information and ideas: the public also has a right to 
receive them (see, among many other authorities, Bladet Tromsø and Stensaas v. 
Norway [GC], no. 21980/93, §§ 59 and 62, ECHR 1999-III, and Colombani and 
Others v. France, no. 51279/99, § 55, ECHR 2002-V). The national margin of 
appreciation is circumscribed by the interests of a democratic society in enabling the 
press to exercise its vital role of “public watchdog” (see, for example, Bladet Tromsø 
and Stensaas, cited above, § 59). ...”

45.  The Court observes that the impugned article dealt with rumours 
about the claimants’ private life and, in the case of Mr Klestil and 
Ms Klestil-Löffler, also their family life.



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 11

46.  In this context the Court reiterates that in cases like the present one, 
in which the Court has had to balance the protection of private life against 
freedom of expression, it has always stressed the contribution made by 
photos or articles in the press to a debate of general interest (see, in 
particular, Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 60, ECHR 2004-VI; 
see also Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 68, ECHR 2001-I).

47.  Another important factor to be taken into account is whether the 
person concerned exercised any official functions. The Court has underlined 
that a fundamental distinction needs to be made between reporting facts – 
even controversial ones – capable of contributing to a debate in a 
democratic society relating to politicians in the exercise of their functions 
and reporting details of the private life of an individual who does not 
exercise official functions (see Von Hannover, cited above, §§ 62-63).

48.  The Court has accepted that the right of the public to be informed 
can in certain special circumstances even extend to aspects of the private 
life of public figures, particularly where politicians are concerned (see 
Von Hannover, cited above, § 64, with reference to Editions Plon, cited 
above, § 53). However, anyone, even if they are known to the general 
public, must be able to enjoy a “legitimate expectation” of protection of and 
respect for their private life (see Von Hannover, cited above, § 69).

49.  In the present case, it is not in dispute that all three claimants in the 
proceedings under the Media Act were public figures. At the time of 
publication of the impugned article, Mr Klestil was the Federal President of 
Austria, Mrs Klestil-Loeffler, his wife, was herself a high-ranking official at 
the Foreign Ministry and Mr Scheibner was a leading politician of the 
Freedom Party. The parties’ opinions differ in particular as to whether the 
article made any contribution to a debate of general interest.

50.  The Court observes in this context that section 7 of the Media Act 
protects the strictly personal sphere of any person’s life against being 
discussed or portrayed in a way liable to undermine him or her in public, 
except where the statements published are true and directly related to public 
life.

51.  In applying section 7 of the Media Act in the present case, the 
domestic courts ordered the applicant company to pay compensation to the 
claimants for violating their strictly personal sphere. They found that the 
impugned article had spread rumours about the presidential couple’s private 
life, alleging that Ms Klestil-Loeffler intended to divorce and insinuating 
that Mr Scheibner possibly had an adulterous relationship with Ms Klestil-
Löffler. They dismissed the applicant company’s argument that the article 
was related to public life. In that respect, they distinguished a politician’s 
alleged marital problems from his or her state of health which, though 
belonging to the personal sphere, can have a bearing on the exercise of his 
or her functions. They added that the presidential couple’s private life had 
not played a role during his second term in office. In respect of 



12 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT

Mr Scheibner they found that rumours about an alleged relationship 
between him and the First Lady did not have any link with his public 
functions and responsibilities. Consequently, since Article 7 of the Media 
Act prohibits reporting on a person’s strictly personal sphere in absolute 
terms if there is no direct link with public life, the courts refused to take 
evidence on whether the rumours at issue actually existed at the time.

52.  The Court finds that the reasons given by the Austrian courts were 
“relevant” and “sufficient” to justify the interference. It observes that the 
courts fully recognised that the present case involved a conflict between the 
right to impart ideas and the right of others to protection of their private life. 
It cannot find that they failed properly to balance the various interests 
concerned. In particular the courts duly considered the claimants’ status as 
public figures but found that the article at issue failed to contribute to any 
debate of general interest. They made a convincing distinction between 
information concerning the health of a politician which may in certain 
circumstances be a issue of public concern (see, in particular, Editions Plon, 
cited above, § 53) and idle gossip about the state of his or her marriage or 
alleged extra-marital relationships. The Court agrees that the latter does not 
contribute to any public debate in respect of which the press has to fulfil its 
role of “public watchdog”, but merely serves to satisfy the curiosity of a 
certain readership (see, mutatis mutandis, Von Hannover, cited above, § 65).

53.  As far as the applicant company complains that it was not allowed to 
prove that such rumours as reported by the article were circulating at the 
time, the Court observes that while reporting on true facts about a 
politician’s or other public person’s private life may be admissible in certain 
circumstances, even persons known to the public have a legitimate 
expectation of protection of and respect for their private life. The Court 
notes that at no time did the applicant company allege that the rumours were 
true. However, even public figures may legitimately expect to be protected 
against the propagation of unfounded rumours relating to intimate aspects of 
their private life.

54.  Having regard to these considerations, the Court finds the domestic 
courts did not transgress their margin of appreciation when interfering with 
the applicant company’s right to freedom of expression.

55.  Furthermore the Court considers that the measures imposed on the 
applicant company, namely the order to pay compensation to the claimants 
and to publish the judgments were not disproportionate to the legitimate 
aim. In sum, the interference with the applicant company’s right to freedom 
of expression could thus reasonably be considered necessary in a democratic 
society for the protection of the reputation and rights of others within the 
meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

56.  There has consequently been no violation of Article 10 of the 
Convention.



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT 13

FOR THESE REASONS, THE COURT

1.  Declares unanimously the complaint that the courts’ decisions in the 
proceedings under the Media Act violated the applicant company’s right 
to freedom of expression admissible and the remainder of the application 
inadmissible;

2.  Holds by five votes to two that there has been no violation of Article 10 
of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 4 June 2009, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren Nielsen Christos Rozakis
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the dissenting opinion of Judge Jebens, joined by Judge 
Spielmann is annexed to this judgment.

C.L.R.
S.N.



14 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT – SEPARATE OPINION

DISSENTING OPINION OF JUDGE JEBENS, JOINED BY 
JUDGE SPIELMANN

1.  I respectfully disagree with the majority’s reasoning and conclusion in 
this case. In my opinion, the domestic courts’ decision to order the applicant 
company to pay compensation to the claimants was not supported by 
“relevant and sufficient reasons”. Therefore, in my view, the interference 
with the applicant company’s right to freedom of expression was not 
“necessary in a democratic society”, as required by Article 10 para 2.
2.  The domestic courts’ decisions were based on section 7 of the Media 
Act, in that the courts held that Der Standard had reported on the strictly 
personal sphere of the claimants’ lives in a manner which was likely to 
undermine them in the public. The impugned article was interpreted as 
alleging that Mrs Klestil-Löffler intended to divorce, and that she had close 
contacts with two men. The latter implied, according to the courts’ 
expressed opinion, that Mrs Klestil-Löffler had committed no less than 
double adultery and that Mr Klestil was put in the position of a deceived 
husband. In dismissing the applicant company’s argument that the article 
was related to public life, the courts distinguished between a politician’s 
alleged marital problems and his state of health, because in their view only 
the latter could have a bearing on his public functions.
3.  I am not convinced by the argument that the article in question did not 
contribute to any issue of public interest. There is in my opinion some 
strength in the applicant company’s assertion that the article: “A society 
rumour” (“Ein bürgerliches Gerücht”) intended in the first place to criticise 
the attitude of the so-called upper crust of Viennese society, which had 
nothing better to do than spread rumours about the Federal President’s 
marriage. While the article did not concern a political debate, it can 
nevertheless be said to have contributed to an issue of general interest, 
namely certain attitudes of society towards the presidential couple (see, 
mutatis mutandis, Nikowitz and Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, 
no. 6266/03, § 25, 22 February 2007, which concerned a satirical article on 
society’s attitudes towards a sports star). Thus, it is questionable whether at 
all the impugned article related to the personal sphere of the presidential 
couple.
4.  However, even if one accepts the domestic courts’ analysis, that the 
article spread rumours about the presidential couple’s private life, the state 
of the marriage of the Federal President can in my view not be regarded as a 
topic of no public interest. Being in the position of head of state, it is a 
matter of fact that many people are interested in the president’s private life, 
though admittedly for various reasons, spanning from concern about the 
president’s well-being to mere curiosity. Moreover, the fact that the 
presidential couple had kept the public informed about the first applicant’s 
divorce and his remarriage to the second applicant indicates that the 



STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA (No. 2) JUDGMENT – SEPARATE OPINION 15

claimants themselves were aware of the public interest in such matters. In 
these circumstances it is important that the Court does not take a 
paternalistic view, and try to decide for people what the true meaning of 
public interest is. In my view, there can be no doubt that the impugned 
article concerned a matter which was of legitimate interest among many 
people, and notably not the everyday life of a person who has not sought 
publicity (see, a contrario, Von Hannover, cited above, §§ 62 and 64).
5.  In that context the question whether in fact rumours concerning the 
presidential couple’s marriage were circulated at the time was of some 
relevance (see, mutatis mutandis, Tammer, cited above, § 68). It appears 
from the article that Mr Klestil himself had made a statement in the 
periodical News, in which he apparently commented on the rumours of a 
possible divorce, calling them completely unfounded. However, because the 
domestic courts had found that there was no direct link with the public life 
within the meaning of section 7 of the Media Act, the proof of truth in 
respect of the existence of the rumours reported was not available to the 
applicant company.
6.  Furthermore, although the impugned article was placed in the domestic 
politics section, the heading “Gossip mongering” and the title “A society 
rumour” already made it clear that it was not to be taken at face value. The 
text itself did not pretend to relate to any established facts. It reported, in a 
somewhat humorous way, on rumours about the Federal President’s 
marriage, and without using any insulting or abusive language (see, a 
contrario, Tammer, cited above, § 67). While it did not take a stance on the 
rumours concerning a possible break-up of the Federal President’s marriage, 
it distanced itself from allegations that Ms Klestil-Löffler had “close 
relationships” with two other men, by explaining that there were 
professional reasons for her being well acquainted with the two men 
concerned which should arouse no suspicion whatever.
7.  Bearing in mind the Court’s supervisory function, I find it rather far-
fetched to read the passage above as meaning that Ms Klestil-Löffler had 
adulterous relationships with two other men. At least, though it appears that 
the text is open to different interpretations, the domestic courts failed to give 
convincing reasons why they judged the applicant company on the basis of 
the most offensive one.
8.  In sum, I consider that the impugned text remained within the limits of 
acceptable comment in a democratic society and that the domestic courts 
transgressed their margin of appreciation when interfering with the 
applicant company’s right of freedom of expression. I therefore conclude 
that there has been a violation of Article 10.


